REKLAMA

Kontrahent nie płaci faktur? Zastosuj miękką windykację. Na czym polega?

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2020-11-30 05:30
Prowadzący:
Czas trwania:
21:53 min.
Udostępnij:

Miękka windykacja, to zestaw narzędzi, które ma przedsiębiorca, żeby skłonić swojego kontrahenta do zapłaty zaległych faktur. Jakie to narzędzia? Jak je stosować? Dlaczego z tym nie zwlekać po upływie terminu płatności faktury? I czy pomaga groźba wpisania na listę dłużników? A jeśli ja jestem dłużnikiem - co w tej sytuacji zrobić? Posłuchaj podcastu!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak założyć i prowadzić własną firmę podcasty przedsiębiorcy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry w trudnym czasie kryzysu przedsiębiorcy z 1 strony czekają, żeby szybko dostać pieniądze za faktury z drugiej spora grupa na skutek przestojów w firmach nie ma środków na ich opłacenie z pomocą w dochodzeniu swoich należności przechodzi tzw. miękka windykacja, czyli ponaglenia wezwania do zapłaty, a w ostateczności groźba wpisu sam wpis do rejestru dłużników, dlaczego Rozwiń » miękką windykacją nie warto zwlekać jak ten proces przeprowadzić i co może zrobić przedsiębiorca, który sam jest dłużnikiem o tym rozmawiałem z Martą Suchocką z biura informacji gospodarczej InfoMonitor to w zasadzie jest miękka windykacja dla przedsiębiorcy miękka windykacja dla przedsiębiorcy to jest taki zestaw działań, które mają zmierzać do porozumienia pomiędzy wierzycielem dłużnikiem co do spłaty tego długu i najczęściej taka pierwsza myśl, która przychodzi przedsiębiorcy dobowe w ramach tej miękkiej windykacji może czasami nawet nieświadomie ją realizuje, nazywając w ten sposób jest wykonanie do dłużnika telefonu wysłanie maila SMS-a być może jakiegoś listu z lepszym gorszym skutkiem, jeżeli chodzi o miękką windykację to tutaj też wpisują się w ten zestaw działań te narzędzia, które jako biuro informacji gospodarczej m.in. BIK InfoMonitor naszym klientom daje, czyli możliwość wysłania wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o tym, że taki dłużnik zostanie dopisany do rejestru dłużników jak również właśnie wykonanie samego takiego wpisu no właśnie o tym jeszcze będę chciał porozmawiać, bo to wydaje mi się taki taka groźba wpisu na już jest taki koniec tej miękkiej windykacji jeśli jestem przedsiębiorcą wykonałem usługę dla 0202. przedsiębiorcy wystawiłem fakturę, ale niestety czekam na pieniądze tydzień czekam 2 po terminie czeka miesiąc czekać dalej czy działać nie czekać nawet miesiąc, dlatego że wielu przedsiębiorców trochę się nawet boję odezwać i dlatego do później tyle trwa tak wyrazimy naszym klientom nie czekać nawet miesiąc działać jak najszybciej po terminie płatności faktury z uwagi na to, że wszelkie statystyki pokazują, że im dług jest starszy tym jest trudniejszy do odzyskania później wchodzą gra ewentualnie jeszcze droga sądowa, która jest dużo bardziej kosztowna dużo dłużej trwa postępowanie dlatego warto wykorzystywać jak najszybciej te narzędzia miękkiej windykacji tutaj też ten wpis, który mówił o wpis do rejestru dłużników niekoniecznie jest takim działaniem, które można uznać za takie postępowanie twardo po to, rozumiem właśnie pod tym sformułowaniem drogę sądową, a cały czas jest to jeszcze pewien etap windykacji miękkiej i tak jak mówię nie warto czekać, bo najpierw telefon się zdarzają SA mej, jeżeli chodzi oto ścieżka postępowania to my też się uczymy klientów, żeby budowali sobie taki proces oczywiście klienci zwracają uwagę, że bardzo ważne są relacje z ich kont dla kontrahentami stąd podjęcie takich dodatkowych działań czasami jest odkładane w czasie, ale też zauważyliśmy, że nasi klienci mówią nam o tym, że to dochodzenie spłaty nie musi niszczyć relacji i ponad 85% klientów mówi, że ich kontrahenci nie odwrócili się nie stracili znaczących kontraktów w tym przypadku nasi klienci ci wierzyciele, którzy dochodzą swoich należności dlatego myślę, że im szybciej zaczniesz rozmawiać z dłużnikiem tym łatwiej jest nawiązać z nim kontakt co łatwiej jest doprowadzić do spłaty takiej zaległości chociażby stosujące jakieś ugody czy spłatę ratalną, bo wtedy 2 strony mogą dojść do porozumienia i wypracować najlepsze dla nich rozwiązanie z 1 strony wierzyciel odzyskuje pieniądze z drugiej strony dłużnik jest w stanie spłacić zaległości, jeżeli te pierwsze powiadomienia, które wysyłamy naszemu kontrahentowi nie dadzą skutku próbować ponownie w przypadku wysyłania takich powiadomień my mówimy już o wezwaniu do zapłaty, bo tak zgodnie z przepisami ustawy, która reguluje naszą działalność ten dokument nazywa to istotne są 2 rzeczy, żeby to zrobić szybko i żeby mieć podparcia też instytucji, która jest rozpoznawalna, która Inter 3 wskazuje, jakie z, jakimi sankcjami może się wiązać się do PiS do rejestru na wyzwania, które są wysyłane za naszym pośrednictwem klienci właśnie mają wylicytowane dla swoich dłużników informacje o tym jakie mogą spotkać sankcje, jeżeli ten do PiS zostanie zrealizowany może być utrudnione finansowanie, jeżeli chodzi o banki, jeżeli chodzi o uzyskanie leasingu, jeżeli chodzi ono nawet współpracy z innymi kontrahentami, którzy sprawdzają z kolei w bazie BIK InfoMonitor dostają taką informację i mogą zastosować leki bardziej rygorystyczne zasady, jeżeli chodzi o współpracy albo mogą po prostu odmówić dlatego taki dłużnik może się spotkać z utrudnieniami później w kolejnej fazie swojej działalności i to bardzo mobilizuje dłużników klienci zwracają uwagę na z faktu, że nawet wezwania wysyłane przez NIK czasami mają mniejszą skuteczność niż te wysyłane poprzez BIK InfoMonitor z uwagi na to, że dłużnicy widzą czym może wiązać się taki do PiS i szybciej reagują o tym mówią nam klienci głównie małych i z rynku małych średnich przedsiębiorstw, bo takim rynkiem jeszcze zajmuje, ale właśnie zwracają uwagę na to, że czasami sami wysyłali pisma później ponowili wysyłkę i to drugie podziałało na dłużnika różnice się zwrócili sami do wierzycieli pod odnośnie spłaty dlatego to też jest cenne, że to sobie życie i wykonuje telefony, które czasami nie są odbierane, gdy dłużnik przekłada termin spłaty tylko dłużnik wychodzi z inicjatywą spłaty zaległości, bo oczywiście to cieszy, bo wierzyciel odzyskuje swoje pieniądze, a jeżeli jako przedsiębiorca chciałbym swojego dłużnika zagrozić albo też wpisać do takiej bazy dłużników w biurze informacji gospodarczej jak mogę zrobić, jakie warunki muszą być spełnione oczywiście trzeba mieć zawartą chce ubiegać Monika umowę ta umowa oczywiście daje taki set możliwości warto przechodzić przez cały proces, czyli najpierw trzeba wysłać wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem o tym, że informacje o długu może zostać dopisana do rejestru dłużników do muszą być spełnione określone warunki co do samej zaległości w przypadku mówi tutaj współpracy b2b, jeżeli przedsiębiorca dopisuje informacje o innym przedsiębiorcy to zaległość musi być minimum 500zł musi być 30 dni po terminie płatności to wezwanie musi zostać wysłane musi minąć też miesiąc od momentu wysyłki tego wezwania do zapłaty także, że działamy szybko to po terminie płatności w krótkim czasie okupu okolice miesiąca możemy dopisać informację do rejestru dłużników i wtedy ona trafia na taką tablicę ogłoszeń powiedzmy, do której może się wziąć każdy może sięgnąć bank może sięgnąć operator telefonii komórkowej może sięgnąć każdy przedsiębiorca, który chce zweryfikować czy jego przyszły kontrahent jest kontrahentem wypłacalnym czy i nie jest już w tym momencie czymś dłużnikiem to przestaje być po prostu sprawa wewnętrzna między stronami tylko jest upubliczniona, a jeżeli to ja jestem przedsiębiorcą, który ma kłopoty finansowe nie spłacił kilku faktur swoim kontrahentom oni dobijają się do mnie drzwiami oknami, jakie rozsądne działanie jako dłużnik powinien wobec moich wierzycieli podjąć no chyba najmniej rozsądne wydaje się unikanie kontaktu na pewno najmniej rozsądne jest unikanie kontaktu, ponieważ nawet, jeżeli te działania wierzyciela zmierzające do odzyskania długu, a realizowane we własnym zakresie nie doprowadzą do spłaty to co może się oczywiście skończyć sprawą w sądzie także korzystać też żadnemu dłużnikowi na tym nie zależy z drugiej strony, bo prowadzenie bieżącej działalności prowadzenie biznesu właśnie ubiegania się o finansowanie wymaga, żeby strona, która się o takie finansowanie stara przedstawiła też się swoją zdolność kredytową brak zaległości, bo na to patrzą z kolei kredytodawcy także przede wszystkim trzeba rozmawiać z wierzycielami zauważyliśmy też w ostatnim okresie w momencie, kiedy zaczęła się pandemia, kiedy sytuacja na rynku zaczęła się pogarszać, że wierzyciele mieli takie ludzkie podejście i patrzyli na to, że ich dłużnicy to też są podmioty, które mają problemy wynikające z sytuacji, jaka nastąpiła dlatego jest też duża Wola w u tych wierzycieli, żeby dochodzić do porozumienia, żeby doprowadzić do tego, żeby obie strony były wygrane, żeby dłużnik pozbył się długu poprzez jego spłatę ażeby wierzyciel otrzymał pieniądze za usługę czy za towar, która już zostało wykonane czy sprzedane także unikanie rozmowy na pewno nie jest dobrym kierunkiem na pewno jest rozmowa z wierzycielem i ustalenie warunków spłaty takiego zadłużenia właśnie, bo w tych warunkach trudnych warunkach gospodarczych epidemii trochę przedsiębiorcy wpadają w taki zaklęty krąg z 1 strony np. dostawca żywności do restauracji chciałby, żeby restaurator mu zapłacił, bo też nie ma z czego zapłacić swoim dostawcom, a restaurator mówi no ja mam zamknięte restauracje niestety nie mam z czego zapłacić i od zaległości rosną jest jakiś sposób, żeby z tego wybrnąć z przede wszystkim istotna jest oprócz tych działań, które już prowadzą do odzyskania długu, o których mówiliśmy, czyli tej miękkiej windykacji istotne jest głównie prewencją czy profilaktyka wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć i ważne jest to, żeby po pierwsze, śledzić stan swoich obecnych kontrahentów tutaj kwiaty po tej drugiej stronie również dajemy takie narzędzia przedsiębiorcom, ponieważ można ich monitorować wystarczy wprowadzić sił kilkanaście NIP-u swoich obecnych kontrahentów do systemu i od tego momentu my śledzimy, jakie informacje pojawiło się na temat danego podmiotu czy ktoś inny nie dopisał już takiego dłużnika do rejestru dłużników i takie informacje dzienne nasz klient otrzymuje odnośnie sytuacji obecnych klientów to też zauważyliśmy, że nie zawsze psują się, że tak powiem ci klienci nowi często są to klienci kontrahenci którzy, z którymi współpracujemy dość długo i po prostu zmienia się sytuacja jest to klient branży, którą bardziej dotknęła pandemia inni często są klienci, którzy współpracują z wierzycielami nawet ponad 3 lata dlatego to nie jest także klient, który nam przez długi czas dobrze płacił u nie dotyczy go ryzyko utraty płynności dlatego warto po prostu status takiego kontrahenta na bieżąco monitorować, bo jej druga rzecz sprawdzać klientów nowych, którzy się pojawiają tutaj z naszych badań wynika, że rzeczywiście klienci w tej dobie pandemii istotnie zwiększają to weryfikację przed nawiązaniem współpracy, jeżeli chodzi o liczbę raportów, które udostępniamy to, mimo że ta sytuacja rynkowa się pogorszyła to liczba raportów versus 2019 rok nie uległa zmianie dlatego widać, że mimo, że z 1 strony w wielu branżach sprzedaży jest mniej to dokładnie weryfikujemy tych, do których sprzedajemy to jest też bardzo istotny element, żeby później nie wpaść w taką spiralę zadłużenia, że mam nie zapłaci nasz kontrahent i urząd my będziemy mieć problemy z płynnością i musi stosować miękkiej windykacji, o których mówimy tutaj dzisiaj dokładnie widać w ostatnim czasie wierzyciele częściej bardziej interesują się spisywaniem swoich kontrahentów dłużników właśnie rejestrów takich jak BIK InfoMonitor w okresie od kwietnia do sierpnia ta tendencja była tendencją spadkową, jeżeli chodzi o okres od września tego roku widzimy, że klienci do tego wracają, że rozpoczynają ten proces, czyli zwiększa się liczba wysłanych wezwań do zapłaty klienci zaczynają działać w tym kierunku, żeby odzyskać swoje pieniądze myślę, że to też dzieje się, dlatego że zaczynają już coraz bardziej myśleć o sobie o swoim bycie i utrzymaniu swojej działalności dowodów tak, o ile wcześniej te relacje, które są bardzo istotne w dużej mierze też wpływały takie postrzeganie właśnie tych dłużników jak również firm z problemami, które dotknęła pandemia to, jeżeli ten stan utrzymuje i my zaczynamy mieć problemy to zaczynamy myśleć o sobie swoich pracownikach swoich zobowiązań publicznoprawnych, która też trzeba zapłacić dlatego o los namawialiśmy klientów i oni też do 100 kierunku podążają, żeby w te działania realizować i pieniądze zyskiwać także zdecydowanie od września widzimy poprawę w tym zakresie zaczęliśmy dbać o to, żeby nasze pieniądze zwróciły zauważyliśmy, że teraz po pierwsze, część w okresie pandemii usiadła do papierów i zaczęła przygotowywać dane nawet swoich starszych dłużników, bo mieli po prostu na to więcej czasu z uwagi na to, że np. nic biznesy były zamknięte, a oni też nie chcieli tracić tego czasu chcieli jakoś wykorzystać chociażby na odzyskanie tych starszych długów no i z drugiej strony ta wzmożona i aktywność, jeżeli chodzi o wysyłki wezwań, jeżeli chodzi o dopisywanie do rejestru od września, bo też się tutaj widzimy, że poszukiwanie i poprawy płynności jest w tym obszarze zaległości wobec wierzycieli i tutaj też właściwie każde źródło, które teraz pomoże uzyskać środki jest cena mówiliśmy o tym jak ważny przy miękkiej windykacji jest czas sprawdzali państwo kiedyś, o ile spada prawdopodobieństwo zapłaty długu jeśli ten proces windykacji jest przeciągnięcie w czasie czy z wysyłamy powiadomienie miesiąc później czekamy 2 miesiące czekamy 3 miesiące, o ile mniejsza jest szansa, że dłużnik zapłaci różnicę można taką umową o bardzo obrazową podaż dla np. długu, które ma 2 miesiące i tam to ryzyko, że dłużnik nie zapłaci jest mniej więcej na poziomie 50%, ale już po 6 miesiącach to ryzyko wzrasta jest na poziomie 80% kilka wzrost o 30 punktów procentowych przez jedno 4 miesiące, a czasami klienci czekają nawet ponad rok na to, żeby rozpocząć ten proces odzyskiwania długu dlatego zdecydowanie tych pierwszych dniach nawet po upływie terminu płatności warto jest te działania podjąć chociażby właśnie wysłać wezwanie do zapłaty i tutaj ta skuteczność jest bardzo duża 95% nawet tych wysyłających wezwania do zapłaty potwierdza, że otrzymuje te środki po wysłaniu wezwania i wydaje się, że to nie jest proces skomplikowany jest wysłanie 1 listu prezes musi być wysłane listem poleconym, ale to realizujemy też naszych klientów dlatego wydaje się, że czas i środki poświęcone na to jedno działanie mogą udać zwrot w postaci 95% zaległości, na które czekamy i oczywiście im szybciej to zrobimy tym prawdopodobieństwo, że tak się stanie jest większa oczywiście musimy też przedsiębiorcy oczywiście powinni też trochę uważać, żeby to dochodzenie spłaty swojej wierzytelności od dłużnika nie zamieniło się nękanie tego dłużnika, czyli wysyłanie listów dzwonienie każdego dnia i takie dość natarczywie dopominają się zapłaty do zdecydowanie tak i tutaj jakby te działania, które prowadzą nasi klienci właśnie w ramach tej miękkiej windykacji opierają się na kontaktach, które sami wierzyciele podejmują dłużnikiem mam na myśli telefon mejl do klienta czy SMS i tutaj oczywiście też wierzyciel sam decyduje, jaką częstotliwością tego dłużnika dzwonić czy wykonuje jakiś kontakt innym kanałem, jeżeli chodzi o wysyłkę wezwania do zapłaty, która jest wysyłana zawsze w formie pisemnej w niektórych przypadkach może to być wysłane w formie maila, ale muszą też uwzględniać zapisy umowy pomiędzy stronami także głównie są to pisma do tych pism nie wysyłamy wielu najczęściej to pierwszy skutkuje nie ma nawet takiej potrzeby, a po wysłaniu takiego wezwania tutaj nie jest istotne czy dłużnik odebrał pismo czy nie tak stanowi nasza ustawa ustawa o, która reguluje działalność biuru informacji gospodarczych po wysyłce takiego wezwania po upływie tego miesiąca, którym wspominałam i spełnienie warunków, jeżeli chodzi o wysokości zaległości i i terminu po upływie terminu płatności po prostu dodajemy informacje do rejestru dłużników i wtedy zaczyna się już działanie tej tablicy ogłoszeń, o której mówiłam dłużnik szukające współpracy z kontrahentami, szukając finansowania zostanie sprawdzone i dowie się też, jeżeli wcześniej nie uzyskał tej wiedzy, bo np. nie odebrał tego wezwania do zapłaty dowie się o tym, że w takim rejestrze znajduje, ponieważ ubiega się finansowanie chce współpracować chce zarabiać będzie zwracał się do wierzyciela w związku ze spłatą długu także te działania nie są umyśle na tyle natarczywe, żeby tutaj dłużnik mógł taki argument podnosi o miękkiej windykacji rozmawiałem z Martą Suchocką z biura informacji gospodarczej InfoMonitor Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcast przedsiębiorcy na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA