REKLAMA

Koronawirusowe straty finansowe w sporcie

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2020-11-29 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli o sporcie, jeżeli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu zapraszam na nasze dwugodzinny program, który dziś będzie w całości traktował o tym w jaki sposób pandemia koronawirusa odbije się na sporcie zawodowym przede wszystkim, ale także w tym wymiarze amatorskim oczywiście bierzemy pod uwagę w głównej mierze technik ekonomiczny, który dla zawodowego sportu jest niezwykle istotne wydawcą dzisiejszego programu jest Paweł Zientara jego realizatorem Rozwiń » macierzyńskim spośród 6 gości, których będą mieli państwo okazję dzisiaj wysłuchać pierwszym z nich jest Grzegorz Nawacki Pulsu biznesu dzień dobry dzień dobry witam Grzegorz zaplecze czy te dostrzega już po kilku miesiącach walki z pandemią jak wielkim stopniu odbiła się ona poprzez swoje konsekwencje lockdowny ograniczone budżety marketingowe na sporcie na sporcie zawodowym osób straty są gigantyczne, że tego jeszcze tak do końca nie widać, bo oczywiście kluby tak jak wszystkie inne firmy z opóźnieniem dowiedziałem to swoich wynikach natomiast te straty są są olbrzymie można powiedzieć jeśli spojrzymy tak od góry do winy cały świat sportu to roczne przychody 2019 roku ze sportowej to było 129 miliardów dolarów w w tym roku miało to być z lekkim został 35 miliardów dolarów teraz wg najnowszych prognoz mówi jak i 73 miliarda dolarów w związku z tym mamy spadek o prawie połowę dług tego co prognozowano jakieś 6% to jest bardzo było 2019 roku, więc to widać na tych swemu dużych liczbach, że sprawcą są są identyczne mówiło się o tym jak wiele miliardów straciła na studia na tym, że igrzyska zostały odwołane to w zasadzie możemy iść pod pospołu rozgrywki po rozgrywkach i każda z dotacji robi ta liczba będzie robiło wrażenie na Polski sport są też cierpią oczywiście paradoks polega też na tym, że bardzo mocno cierpią te małe kluby, ale pewnie za chwilę będziemy mówili to samo, że dużo bardziej niż duża, czyli ludzi od razu wkraczamy na taką prognozę takiego poważnego rozwarstwienia między tymi których, którzy są bogato zupełnie bogaci pozostaną mają globalnych sponsorów globalne marki obok siebie tych mniejszych, którzy stracą najbardziej tak tak mam rozumieć swój wywód no trochę jest także struktura przychodów w klubach zależy właśnie to od tego, jaką jest marką oczywiście po pierwsze, dyscypliny, ale po drugie, też pozycję, jaką się mali i ligi, który się rano tak jeśli jest się z Realem Madryt Barceloną czy takim majowe monarchy łączy życie innym typowym włoskim klubem Tomasza bardzo część przychodów z chłodnią angielski zapomniano przede wszystkim jest to bardzo dużą część przychodów także komercyjny, czyli od sponsorów ze sprzedaży koszulek gadżetów, a przychody z dnia meczowego stanowią niewielką część tego budżetu tak naprawdę miło wstawiono też fundusz wypełnionego wciąż jest nic w porównaniu do tego setki milionów ludzi śledzą lub kupują koszulki kupują gadżety jak jest małym klubem to telewizja nie płacić dużych pieniędzy jeśli w ogóle ci płaci pełno koszulek sprzedaje za dużo gadżetów sprzedaje za dużo związku z tym często te bilety, które sprzedają na meczu przy potężną częścią przychodów w budżecie wtedy tak to pozostaje jak w ten sposób te miliony teraz, kiedy stadiony hale są pozamykane to te małe kluby są właśnie pod największą presją to odczuwają najmocniej piłka nożna traci najwyższy też dostrzega chodzący kryzys także w innych dyscyplinach sportu tracą wszyscy to niema takiej dyscypliny, która okazała się odporna piłka wraca oczywiście więcej z tego względu głos jest największa, ale straty w NBA są gigantyczne wartość Formuły 1 zagra w spółkę notowaną na giełdzie spadła o 45%, więc po prostu inwestorzy sprzedawali akcje kurs zjechał, więc myślę, że nie ma chyba dyscypliny, która się, która się broni oczywiście pewnie relatywnie mniej będą traciły takie dyscypliny, które mają, gdzie ta obecność na żywo nie jest taka kibiców jest taka kluczowa myślę, że wszyscy, którzy oglądamy mecze przy pustych trybunach widzimy, że to nie jest takie fajne ten produkt straci sponsorzy rozdano mniej chętnie do tego, żeby łożyć na taki sport to się do Mekki zawody, które tak inaczej mały znikomą znikomą publikę to ryzykowanie Szostaka została duża z zastanawiam nie czy też należy 10 spojrzeć w kierunku sponsorów delegując ich jako grupy mniejszego większego ryzyka nie wiem czy dobrze się wyraziłem, bo pewnie ta branża sponsor ska trudno teraz branża, bo jest mocno zdywersyfikowana, ale ludzie, którzy decydują się wyłożyć pieniądze na sport reprezentują różne środowiska, które w sposób mniej lub bardziej poczuł się dotknie covidem, gdzie dziś największe zagrożenia, których segmentach pocieszy teraz to wyraźnie podkreśla sport eksponowane przez rozmaite firmy rozmaitej proweniencji rodak to tylko na to, że składa, że do tych z pozoru chciał, że w tej chwili przy olbrzymia odpowiedzialność taka jest często mówicie społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli że są tylko po to, żeby zarabiać pieniądze, ale też, żeby robić coś dobrego to teraz mają wybitne filmy, które stosują spółką wybitną okazję, żeby się to z pewnością wykazać się one się odwrócą sportu to, że katastrofa możemy znowu zaczną na polskie podwórko PUP spróbujmy na chwilę wyobrazić co by było, gdyby taki PKN Orlen, który jest potężnym sponsorem wielu polskich dyscyplin od lekkoatletów przez żużlowców sporty motorowe Waśko siatkówkę piłkę nożną oczywiście to właśnie z Itaki stwierdziła jednak przestaje stosować podkład to była katastrofa dla polskiego sportu jeśli pytasz o to jak firmy się zachowywał to pamiętajmy, że ci sponsorzy poza tym, że mogą myśleć to sport warto sponsorować w czasie covidu choroba mniejszą oglądalność skoro nie ma kibiców skoro to zawody są gorszym produktem no to jeszcze takiej decyzji to jeszcze jest drugi czynnik przecież te firmy wszystkie finansują sport same też odczuć skutki kryzysu wywołanego pandemią wyniki firm zjechały w zasadzie z licznymi branżami wszyscy odczuwamy skutki kryzysu są oczywiście branże jak farmaceutyczną, która akurat niespecjalnie trzeba to impreza jest to jest nieliczny wyjątek rysować można szukać jako, jaką Sara sportu nie przychodziło dokładnie tak bym pewnie m.in. dlatego że rząd też duże restrykcje ograniczenia co do możliwości reklamowania produktów farmaceutycznych, więc pewnie nawet trafiła, gdyby chciała wejść i tak nie może reklamować swoich produktów natomiast no tradycyjnie mocno spoza sportu jest sektor finansowy banki firmy ubezpieczeniowe, a to jest sektor, który bardzo mocno odczuwa skutki kryzysu równo dowolnego koronawirusa, bo po pierwsze, każdy kryzys gospodarczy oznacza problemy ludzi ze spłatą kredytu problemy firm ze spłacaniem kredytów, więc to zawsze ktoś odczuwał po drugie, jedną z metod walki z tym kryzysem jest obniżenie stóp procentowych w wielu krajach w Polsce także mamy rekordowo niskim poziomie, a to sprawia, że jeśli dotyczy to zamiast szalenie trudno za pieniądze w związku z tym też firmy są na pewno pod presją myślę, że jak jakaś firma jest sponsorem sportu z sektora finansowego to właściciel takiego klubu czy takiej ligi powinien się co najmniej mocno stresować jak będzie dalej do tego obchodziła NATO zamiana nasze podwórko PKO BP jest wzorem rozgrywek piłkarskiej ekstraklasy takie nogi, gdyby PKO BP nie było bankiem państwowym nie miało władz, które myślą długoterminowo, który właśnie mają duże takie podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu mają misję krótko mówiąc nie są nastawione tylko głosy demokracja zysku to pewnie bym mówił, że trzeba się bardzo mocno stosować, ale na tyle na ile wiemy to kieruję bankiem PKO BP jak bardzo rządzony przez bank, którzy mocno angażuje wspiera różne rzeczy zapewne losy nie zostawi inne branże które, które wchodzą sport i mocno są przy nim to producenci też sprzętu sportowego m.in. sektor bukmacher bukmacherów kogo jeszcze mamy potrzebę w Polskim portfolio no oczywiście bukmacherzy oni jak sport stały pamiętajmy, że w marcu sport tam świateł powstaną na wiele miesięcy co oznaczało, że tak nie ma rozgrywek nie ma zakładów nie ma zakładowy ogłasza, że zarabiają w związku z tym też byli bardzo trudnej sytuacji troszkę odbili to na pewno branża turystyczna kolejna branża, która to jest coś, o czym mówiliśmy, że sport to to przychody to bilety do prawa marketingowe ale, toteż olbrzymia turystykę, a także zarządowi inaczej mniejszych, ponieważ rozszerza nam się ta dyskusja chciałbym też oddać głos innym naszym gościom kolejny będzie dalej Mioduski szef rady nadzorczej ekstraklasy SA, a także właściciel i prezes Legii Warszawa to pozwoli, że teraz zaprosimy naszych słuchaczy na informacje połączymy się z 2 tymi gośćmi, a następnie otworzymy w naszą rozmową kolejną godzinę naszego programu po godzinie 18 Grzegorz Nawacki Puls biznesu nie rozstawał się proszę z nami słucha się w ten głos innych opóźnień spróbujemy też, gdzie się odnieść do poszczególnych kwestii pozostanie państwo informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA