REKLAMA

Kto zyskał podczas pandemii? Sponsorskie spojrzenie na sport w czasach koronawirusa

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2020-11-29 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, jeżeli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie kolejna odsłona naszej audycji dzisiaj przypomnę dyskutujemy w naszym programie o tym w jaki sposób Kotwicę wpłynie na finansowanie sportu w jaki sposób odbije się na tej zawodowej części no i życia społecznego to dość poważnego biorące pod uwagę wiele osób sport jest zaangażowany w ten zawodowy ten amatorski również kolejnym naszym rozmówcą jest Konrad Komarczuk prezes fortuny zakładów Rozwiń » bukmacherskich dzień dobry czy dobrego poziom zwracam się do pana także z tego powodu, że jesteście jednym z największych sponsorów polskiego sportu biorąc pod uwagę tak 0 z zdywersyfikowane obszary, które weszliście, które inwestujecie kolejni nasi goście podkreślają, że sport już nie będzie wyglądał tak samo pandemii koronawirusa ja przestałem kilka dni temu wywiad z panem dziennik Rzeczpospolita i tam wręcz przeciwnie rysuje się taka optymistyczna wizja na czym pan opiera moc generalnie sporty elementem niezbędnym dla bukmacherów, jeżeli założymy, że sport zniknie też branża, w której się znajduje powinna zniknąć, więc wysokie naczynie połączone, więc z naszego punktu widzenia nie widzimy zagrożenia takiego sportu nie będzie widzimy zagrożenie Śląsk będzie przekładany bowiem, jaką mamy teraz sytuację epidemiczną i że część rozgrywek będzie przesuwane w czasie, ale uważam, że rozgrywki będą się odbywać być może one będą odbywały bez bez publiczności, ale z punktu widzenia sponsora często brak możliwości wejścia publiczności stępione powoduje, że ten sport staje się jeszcze bardziej popularny, bo ma większą oglądalność to telewizyjnych pay-per-view mieliśmy dokładnie przykład tego, kiedy Polska pierwsza liga, którą sponsorujemy Fortuna pierwsza liga miała rekordową oglądalność, kiedy zostałem z muzyki przełożony, a to właśnie wydarzenie cały czas było obecne, bo to był jeden z pierwszych piłkarskich rozgrywek, które zwróciła się już do telewizji do grona polskich odbiorców to zacznijmy od początku tego co wydarzyło się wraz z pierwszą falą pandemii jak bardzo odczuł liście lockdownu przede wszystkimi i drugie pytanie w związku z tym czy nie przełożyło się to na ograniczenie tych środków, które przeznaczacie na Polski sport, a dodajmy, że jest to piłka nożna i sporty walki i skoki narciarskie mogą dla wszystkich ciężki dla nas to to powiedział w tym artykule, do którego w wywiadzie, którego pan redaktor się od dzisiaj mogę spowodował, że straciliśmy zasób podstawą do produkcji dzików z produktu tak, bo nasz produkt powstaje na Boże wydarzenia sportowego wydarzenia społecznego, który jest bardziej nasze naszych zakładów, ale wydarzenia sportowego i wziąć te wydarzenia sportowe zostały zawieszone w kwietniu rząd ma w marcu to automatycznie nasze nie mieliśmy go sprzeda wystarczy się też półkę sklepową stała się w tym momencie w meczach zdobyć ustaw nie tutaj mienie nie, odnosząc się, jakie się bardzo do wyników finansowych, ale to jest marzec, który między 30% spadku przychodów o przypadku już w kwietniu, kiedy ten lockdown zupełnym pamiętajmy, że tłumacze mieliśmy wydarzenia północą one były za zawieszone na kwiecień to jest spadek przychodów do 13, czyli ten po uderzeniu był bardzo bardzo silny od strony taki przychodowe, a dodatkowo jeszcze mocniej nas to dotknęło od strony finansowej w tym NATO, że my mamy dosyć dużo się czy naziemną, a wiadomo, że litej już wtedy ze względów bezpieczeństwa został został zamknięty to sami podjęliśmy decyzję, bo nie byliśmy w obszarze tych branż, które musiały zamykać swoją działalność, ale zdecydowaliśmy ze względu na bezpieczeństwo naszych pracowników za, żeby to było dosyć ciężkiej to ten miesiąc z kwietnia był powiedzmy w najbardziej taki skokowy dla nas to co prawda też stronę przychodową w tym celu kosztowo został ograniczony, bo nasze reklamy są umieszczone głównie przy wydarzeniach sportowych, więc wziąć kilka wydarzeń sportowych nie było to mieliśmy mieć ograniczone koszty, ale sposób nie zostały zawieszone nadal finansowaliśmy bezpośrednim związaliśmy się z naszych staż umów to krótko tak, odpowiadając czy to determinowało was też sposób rozmowy z podmiotami, które sponsoruje krótko mówiąc czy no przyszliście do renegocjacji tych umów, bo wiadomo, że po pierwsze nie nie wszyscy mogli realizować te świadczenia nie wiem projekt, prezentując Marka na stadionie na koszulkach tak albo po prostu nie grali, a też publiczność, której zabrakło powodowała, że nie było odbiorcy tych, że usługa na 422 lata pracy negocjacje miały 2, bo nim niepodległość negocjowaliśmy wystąpiliśmy do naszych zaś partnerami rozumieli partnerzy sami się do nas zgłosili i tak mieliśmy w przypadku fortuny, czyli nigdzie, gdzie prezes prezes ligi do nas zgłosił udział 6 do stołu i zaczniemy rozmawiać co z tym zrobić tak, bo rozumiem, żeby w tym nie ma świadczeń, a ponosi koszty byli też partnerzy, których trzeba było poprosić negocjacji z tymi z tymi polecam ten proces był dłuższy, ale to to było negocjowane na 2 sposoby tak czy jesteśmy w stanie wymyślić albo znaleźć jakieś świadczenia, które kompensują to w momencie, kiedy zamknięto sport sport wróci czy też mówimy o ograniczeniu naszego zaangażowania finansowego no tak naprawdę naszym celem było osiągnięcie tych dodatkowych świadczeń, bo ze względu słowem nie było dla nas problemem, żeby zapłacić to to sponsorowanym podmiotem my też zrobiliśmy żony mają problem, bo one bardziej ucierpiały niż my jak gdyby ten bufor mamy większy finansowy niższy czasami niektóre podmioty sportowe, które finansują z dnia na dzień no tak tak tak mówił udało nam się też do porozumienia z naszymi sponsorowanym podmiotami w większości przypadków taki, że po powrocie sportu nasze nasze świadczenia zostały rozszerzone w postaci świadczeń zostało skompensowane nie w postaci finansowej w przypadku 1 sponsoringu nie niewielka redukcja niewielka redukcja kosztów nastąpiła, ale to bardziej było spowodowane już bowiem taki ambicjonalny naszym podejściem, ponieważ zostaliśmy potraktowani przez podmiot bardzo z góry i tak na zasadzie mam się należy zapłacić, więc jakoś wykorzystać swoją pozycję negocjacyjną po inaczej byśmy pracowali w intencji zniżki na pańskim zdaniem będzie wyglądał sport po drugiej fali pandemii być może nawet przed trzecią, bo niektórzy wróżą, a być może stanie się to naszą codziennością, że miejsce na stadionie nie będą już wypełniony do ostatniego miejsca, że ten sport zacznie wyglądać zupełnie inaczej jest takie Emil był ateistą zawsze modelki bardzo optymistyczne podejście ja akurat sam uważam, że to wróci do normy my uczymy się z tym żyć po prostu po prostu jak widać to to już nastąpi nastąpiło w marcu kwietniu teraz mamy okres taki pojazd określonej liczby zakażeń zachorowań w trochę trochę odpowiedział paniczny tak bo, bo uczymy się z tym łączy rynkowi dobrze dookoła, ale od jedno na pytanie jak będzie wynikał moim zdaniem będzie trochę chaosu organizacyjnego przez tą drugą falę czy też początek trzeciej związanego z tym, że nie wiemy, kiedy coś od odbędzie to będzie przykładamy będziemy mieli nakładane nakładane na siebie zjawiska, czyli odgrywanie odbytych mecze czy też przesuwanie przesuwanie w pewnych pewnych wydarzeń w czasie drugą rzeczą, którą na pewno no na pewno zauważymy to jest powtórzenie niektórych rozgrywek w tych bankach taki myślę, że Teligi bardziej komercyjne, w których są większe pieniądze, który będzie bardziej zależało, żeby poszedł w krótkim czasie to będą robiły coś to co znaliśmy zabije w tym roku, czyli będą wywoziły zawodników kosztowały ich i te wydarzenia będą odbywały się odbywały się w ten sposób co najbardziej bolesne jest to, że zgadzam się pan dyrektorem, że przez pewien czas możemy zobaczyć właśnie przez strach nie tylko strach naszych zarządzających państwami, którzy będą robić na ograniczenia dlatego też ludzie będą się bali uczestniczyć bezpośrednio grę w rozgrywkach, więc możemy zobaczyć nie zobaczyć ludzi na publiczność pewna na arenach na widownię, ale wydaje się to odbije się dużo większą oglądalnością i konsumpcją tego sportu w sposób sposób taki telewizyjną internetową punkt pośredni zapewne za bardzo bym poszedł kiedyś medium jest 1 aspekt, który jawi, za który może się odbić na nas na sporcie długofalowo to kwestia tych ograniczeń treningu, bo my mówimy o sporcie jako zawodowym sporcie, ale tak jak dla mnie potrzebą zasoby do produkcji produktu jest to, żeby spocząć bywał myślę, że dla normalnych drużyn potrzebnej strażników widzimy, że coraz większe ograniczenia księgowych powinna się pojawiają i to od zamknięcia, czego akurat nie rozumiesz siłowni jak i ośrodków treningowych ograniczenia w coraz bardziej to będzie powodowało, że ten sport 305 może albo utracić jakiś tam grupa ludzi, która mogłaby się wprost profesor używać na poziom wyższy, a albo po prostu będzie mieć pewną jakościową zapaść przez to ograniczenie ograniczenie po ograniczenie tego, że w ringu ostatnia rzecz, którą ja widzę w sporcie, z którym które naprawdę z punktu widzenia Mara jest bardzo dobra jest to, że ten spór stanie się mniej przewidywalny już teraz widzimy, że drużyny, które topole są w stanie przejąć drużyną gorszą, bo zawodnik jest kwarantannie albo zawodnik jest po chorobie zawody są osłabieni, bo akurat nie trenowali albo było zawieszenie treningów, ponieważ liczba chorych i tak nieprzewidywalność sportu, który nie tylko z punktu widzenia Boukhari lubią punkt wizyty emocji, które poddaje się pojawi będzie znacząco trzymacie zhierarchizowana te obszary w ekspozycyjnych tak tak tak się wyrażę, ponieważ jesteście dość szeroko wspomina Fortuna pierwsza liga, czyli rozgrywki piłkarskie Puchar Polski Legia, której jesteście 1 ze sponsorów idźmy dalej to jest KfW, czyli mieszane sztuki walki czy też skoki narciarskie, gdyby doszło do kryzysu, który uderzył bardzo mocno także w pasy obcinali byście wszystkim po równo czy raczej rezygnowali wyście, z której z tych dziedzin, a tu mówimy o kryzysie, który musiał być poziom Pożoga i po prostu koniec świata, żebyśmy tego pochodzili sponsoring jest to niezbędne z 2 powodów pierwszy jest to, o czym pan redaktor wspomnień, czyli prezentacja naszego loga i budowanie świadomości brandu jak gdyby ocieplanie się tak naprawdę przy pewnych rozgrywkach, a drugi element, który jest niezbędny dla dla rodzin, bo bukmacherzy wchodzą sponsor są ograniczenia reklamowe które, które są w Polsce mówiące nam o tym, że możemy reklamować, lecz 2002. do szóstej rano, chyba że reklamujemy się przy okazji wydarzenia, które jesteśmy sponsorem już poseł zawodnika lub ryżem tak w związku z tym te portfele sponsoringowe budowane są tak szeroko ze względu na to, żebyśmy mogli dojść nie tylko z tą prezentacją bloga tym sponsoringowych przekazem również z przekazem reklamowym i teraz obcinanie tego rozumiem pan ma pan redaktor mówi nie o obcinaniu jak gdyby zmniejszaniu zagadką obcinaniu kosztów po pierwsze jest bardzo ciężki i w ten sposób niemożliwe, bo umowy mówią wprost, że my jesteśmy zobowiązani doświadczenia dał do pan prezes 3 mecze będą one jako przykład elegii to jest nasze zaangażowanie na kolejne 2 lata z możliwością przedłużenia na kolejne na kolejne lata czy Puchar Polski, które musieliśmy w tym roku, który jest także w momencie ich czteroletni kontrakt dobrze pan ich dobrze pamiętam to nie takie możliwe, że po prostu my przyjdziemy powiemy obniżamy koszty my chcemy bić się wiarygodnym partnerem, który nie chce wchodzić na stronę, a jednocześnie my wierzymy, że kolejne lata tu długie lata będziemy rozwijali firmy będzie dostać w ten sposób nie będziemy zobowiązani do tak, żeby jakiekolwiek cięcia kosztowe robić to jeszcze zapytam mu 1 sprawę, która jest w tym związana jak czy to nie jest także, aby sponsorzy sportu, którzy nie zostaną dotknięci pandemią uzyskają przewagę negocjacyjną, że w tej chwili nie wiem ekspozycja nie będzie kosztowała ich tylko 13 x np. ja nie widzę obniżki, gdyby wartość tego sponsoringu na razie może jeszcze, bo dopiero z kryzysem mamy do czynienia konsekwencję z reguły przychodzą później pewna ale, ale na pewno z rodzaju działa prawo prawo rynku, kiedy podaż mamy stałą, bo w drużynie jest ich z popytu ze względu na tych, których stać będzie na sponsoring będzie mniejsze lub wiadomo, że ceny co automatycznie spadną pierwsza fala, która jest, która jest tutaj muszę wspomnieć Marka Sawickiego z PZPN-u, w którym negocjowałem umowę dotyczącą Pucharu Porto Puchar Polski to jest podejście, jakie się zmieniło i elastyczność związana z, żeby dostosować to sytuacji, która może się wydarzyć do świadczeń płatności, czyli mechanizmy, które pojawiają się w umowie bowiem parę polskich spółek mechanizm pozwalający na zawieszenie świadczeń przez 2 strony, czyli w momencie, kiedy Puchar Polski jest zawieszany tam oczywiście umowa dokładnie przy jakich przypadkach wystąpienia epidemii w tym momencie sposób również jest jest zawiesza swoje świadczenia, czyli świadczenia pieniężne i tutaj to jest, gdyby ten pierwszy krok, kiedy widzę, że sponsorzy, jakby stosowany kluby PiS podeszła do tego one też chcą jak by utrzymać swoich sponsorów, bo tak jak pan odpowiedział być może za jakąś chwilę będzie ich mniej i podchodzą elastycznie do tych świadczeń do tego jak Strumień pieniądza ma płynąć i w momencie, kiedy te rozgrywki nie odbywają jest możliwość zawieszenia tych świadczeń zarówno pieniężnych jakich ze strony my rozumiemy, że wtedy klub może zawiesić bezkarnie, bo bez żadnych kar obostrzenia swoje swoje świadczenia w stosunku do podmiot, który sponsoruje, ale wracając do tego pierwszego pytania to tak moim zdaniem może możemy je do sytuacji takiej, kiedy tych podmiotów, których będzie taki sposób będzie mniej, ponieważ wszystkie mniejsze podmioty będą musiały skupić na przeżyciu ani na wydawanie pieniędzy na rozpoznawalność marki za pomocą sponsoringu pójdą łatwiejsze metody, czyli reklamy, bo ona jest łatwiejsza i Naprzodu do ich liczby efektywniejsza krótkim czasie i z powodu projekt stąd taki będzie więcej klubów mniej pieniędzy w związku z tym tylko sponsoringu pewnie w długim okresie spada no to ostatnie pytanie czy nie uważa pan, że za chwilkę sport mocno się polaryzuje, czyli bogaci bogatymi pozostaną ci, którzy zajmowali miejsca nie wiem na średniej półce staną się pół zawodowcami, bo ich struktura finansowania się znacząco zmieni to nie będzie tak łakomy kąsek, a co za tym idzie płace piłkarzy czy też innych sportowców też pójdą zdecydowanie w dół to już nie będzie takie Bizancjum, jaki mamy do czynienia co kilku kilkunastu lat czy patrząc na niektóre ligi no to nic wprost to są po bandzie odpowiedział Bizancjum teraz nam się wydaje, że niektórzy zawodnicy patrząc na jakość produktu, którą później wystarczają na na na zielonym boisku jest jest chyba opłacona, a nawet, ale tak to zawsze jest także kryzysach jest także bogaci bogacą biedni biednieją i myślę, że tutaj jest też rola sponsora tego, żeby utrzymać swoje zaangażowanie i pomóc tym klubom, które w tych trudniejszych czasach i po poparł pomyśleć o tym w długim okresie, jeżeli oczywiście sytuacja finansowa pozwala, ale tutaj potrzebny drugi podmiot tak naprawdę, żeby ten sponsoring miał sens tutaj pan redaktor reprezentuje to metoda to część rynku, która pozwoli utrzymać się tym razem drużyną ponieważ, jeżeli media będą reprezentowały kluby, jeżeli media będą robiły transmisje z tych wydarzeń to znajdą się sponsorzy, którzy będą chcieli wchodzić w te, które w to układy te taki poselski także to jest to, żeby utrzymać tę wartość klubu, żeby kluby miały pieniądze potrzebne są 3 rzeczy profesjonalny profesjonalne działanie klubów, które nadal w Polsce od strony tych działów marketingu jest dosyć ciężka współpraca się z roku na rok profesjonalizm, ale nadal kluby nie rozpoznają tego rzecz inwestycja w sponsoring pozostanie pozyskanie chociażby sponsora, który jest dobry błędem otwiera im kolejnych sponsorów sponsoringu jest trochę jeszcze jedno zjawisko, które jest zauważalny, które jest pomijalny klub klub nie widzą, że czasami opłaca się, że dobrą markę jako sponsora nawet za niewielkie pieniądze, bo potem, jeżeli rynek odbiera w ten sposób, że ja mam dobrego sponsora, więc znaczy, że wartość mojego klubu jest wysoka i kolei sponsorzy są w stanie płacić większe środki zatem zatem za sponsoring, ale jeżeli, czyli połączenie tego profesjonalizmu sportowego mediów, które będą chciały robić przekaz tego wydarzenia wtedy myślę, że sposób się znajdą pieniądze będą i kluby nie będą musiały drastycznie obcinać, jakby swojej jakości dziękuję bardzo, Konrad Komarczuk prezes zarządu Fortuna był moim państwa gościem kłaniam się, życząc dobrej niedzieli dziękuję panie doktorze państwa zaproszę oraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA