REKLAMA

Krzysztof Mieszkowski: Musimy się zająć ustawą dotyczącą artystów

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-11-30 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:19 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Krzysztof Mieszkowski, polityk KO, były dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, manager kultury. Rozwiń »

Krzysztof Mieszkowski: "Moja ustawa jest formą nacisku na MKiDN. To była jedyna możliwość, bo dialog jest niemożliwy. Polscy artyści nie mogą być gorsi od księży, istotny jest tu udział skarbu Państwa. W ustawie Glińskiego to się w ogóle nie pojawia. Morawiecki i Gliński hojnie rozdają pieniądze na nowe instytucje, które powstają. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest Krzysztof Mieszkowski poseł koalicji Obywatelskiej były dyrektor teatru polskiego we Wrocławiu menedżer kultury witam serdecznie dzień dobry panie witam serdecznie państwa będziemy rozmawiać o sytuacji artystów w Polsce i szykowanych ustawach, które mają sytuację artystów uregulować pandemia pokazała ze zdwojoną siłą jak bardzo ułomne jest system zatrudniania i ubezpieczenia artystów w Rozwiń » Polsce sytuację może zmienić przyjęcie przez Sejm podpisanie przez prezydenta długo wyczekiwanej przez szerokie grono polskich twórców ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego roboczy projekt podobno jest już na ukończeniu niebawem ma trafić do komisji kultury, której pan jest członkiem znany jest producentem ostateczny projekt tej ustawy tak ten projekt otrzymałem, ale od dziennikarzy dziennikarki od państwa otrzymałem natomiast ten ostateczny projekt jeszcze jest tajemnicą jak jak wiadomo i nie mogą w sejmie, więc tak, jakby jeszcze nie istniał tak naprawdę, więc warto było, gdyby ten projekt upublicznić zrobi z niego przedmiot rozmowy z bardzo istotne, żebyśmy mogli rozmawiać o tym co dzisiaj jest najważniejszy dla artysty, a więc ich egzystencja, więc prawo do życia tak naprawdę ta sytuacja jest o tyle interesujące ja przygotowałem swój projekt tym ustawy o statusie artysty zawodowego i on jest już gotowy jutro najprawdopodobniej złożymy do laski Marszałkowskiej i mam nadzieję, że te 2 projekty w końcu pewnej części przynajmniej normują to co się wiąże z życiem zawodowym artystów z egzystencją ich możliwościom przetrwania, zwłaszcza wtedy w tej rzeczywistości jak dzisiaj jesteśmy to, że przez laty artyści byli zmarginalizowani właściwie nie dostrzegani przez polskich ustawodawców to jest to jest niewiarygodne po tylu latach dopiero wracamy do tego i trzeba po prostu zrobić w sposób poważny odpowiedzialny taki, żeby zapewnił artystom bezpieczeństwo egzystencjalne wątpliwości raczej chyba nikt nie ma, że ta ustawa to jest inicjatywa inicjatywa słuszna i bardzo potrzebna, ale należy też zauważyć, że to minister sprawa i sprawiedliwość jako pierwszy odpowiedział na apele środowiska kultury o potrzebną od lat reformę czemu nikt wcześniej nie poczuł się mówi również o politykach bliskiej panu formacji, żeby się będą sprawą się zająć i co najważniejsze w końcu sfinalizować na tak to jest oczywiście są co powinno być wykryte jako zasłonę milczenia to jest absolutnie wstydliwe zresztą wtedy, kiedy byłem dyrektorem teatru polskiego bardzo mocno apelowałem do ówczesnego ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, żeby zająć ustawą o prowadzeniu organizowanie działalności kulturalnej i stworzyć spójny system finansowania kultury Bogdan Zdrojewski i ówczesna formacja, której zresztą pozostaje dzisiaj, czyli Platforma Obywatelska jakiejś w jaki sposób zajmowała się artystami, ale tak naprawdę nigdy nie stworzono właśnie takiego systemu finansowania, który zapewni instytucjom kultury poszczególnym artystom coś co mogło wydać po prostu prawo do życia te wszystkie rozporządzenia dotyczące kultury zawsze były niedość cie systemowe, a jednocześnie też widać było, że w tej wolnorynkowej rzeczywistości kultura jest tym czymś drugorzędnym nikt nie rozumiał wtedy myślę, że dzisiaj również to nie rozumiem minister kultury, czyli pan profesor Gliński, że gospodarka jest częścią kultury nie odwrotnie nie i warto wsłuchać się to zdanie i ta filozofia powinna już od dawna być obecna w debacie na temat kultury tak się niestety nie stało tak nieznośnie w ciągu torze premier zaproponował ustawę jest rezultatem oczywiście czegoś na co powinna być dawno już zaprogramowane lice powinny być dawno ogłoszony i także by ułatwić życie artystom, ale chciałbym pani przypomnieć że, że ustawa, którą zaproponował prof. Gliński była również jakąś reakcją na jakąś frakcją szczególnej troski powiedziałbym po tym, jak w 2016 roku został ogłoszony niezależny Kongres kultury, który został zaproszony prof. Gliński zagrożenia nie skorzystał i kilka miesięcy później prof. Gliński zrobił własny Kongres kultury i wyniku tego Kongresu, który polegał na konsultacje z rozmaitymi środowe środowiska artystycznymi powstały właśnie zręby tej ustawy, które dzisiaj rozmawiamy dobrze Panie Pośle, czy pan jako człowiek kultury artysta, ale również poseł zasiadający w komisji kultury interesował się jak przebiegają prace nad tym wspomnianym projektem takie się temu przyglądamy zresztą bardzo jakoś mocno naciskałem na premiera Glińskiego na wiceministra Sellina w ogóle na ministerstwo kultury żeby, żeby zająć artystami moich wielokrotnych wypowiedzi jak to było jednoznacznie formułowane zresztą napisem 2012 roku tygodnie tego tygodnika powszechnego, w którym zwracają uwagę na odbiurokratyzowanie sposobu finansowania instytucji kultury, ale również na pewien rodzaj cenzury, który wówczas o wiele obowiązywał, czyli cenzury ekonomicznej, która była często wykorzystywana niestety w nie przez polityków no, więc dzisiaj musimy się zająć tą ustawą, bo nie ma wyjścia jednocześnie warto pamiętać o tym, że Polski Sejm polskie ustawodawstwo Polska tradycja jeśli za taką tradycję uznać trzydziestolecie osiemdziesiątym dziewiątym roku w ogóle nie zakłada współpracę opozycji z władzą i to po prostu jest dzisiaj również dr dzieje się w sferze kultury ustawodawstwa związanego z kulturą jest konsekwencją tego rzeczywistego braku dialogu to jest coś, czego nie umiem zrobić zrozumieć to jest coś, czego nikt nie potrafił zmienić przez te lata i właśnie ten dialog, który się upominamy po prostu został zaniechany i kiedy przychodziła władza 1 formacji politycznej zajmowała się wyłącznie swoimi projektami w ogóle nie współpracują z opozycją dzisiaj prawo sprawiedliwość te Formuły jedno stworzyło formie jest absolutnie skrajnej, jeżeli jakaś poprawka przechodzi przypadki jesteśmy szóstym szczęśliwy, ponieważ znaj części rezultatem braku obecności posłów prawa sprawiedliwości na sali albo rezultatem uwagi, więc tak nie można uprawiać demokracji w kraju, który jest członkiem Unii Europejskiej my dzisiaj myślą o kulturze powinniśmy wypracować przestrzeń dialogu to przez powagi poważnego dialogu i doprowadzić do tego, żeby spójny system finansowania kultury w końcu wykreować uchwalili także oglądu rzeczywistości się do ludzi kultury artystów instytucji tak dalej inne dobrze pracują konkretnie do tej ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego procedowanej w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego wraz z grupą artystów czy pan nie myślał trochę propos tego co mówił dialogu, żeby do tej grupy w ministerstwie po prostu dołączyć, dlaczego zdecydował się pan na prace nad swoim projektem ustawy o statusie artysty zawodowym po pierwsze nie wiedziałem, że ta praca jest kontynuowane i moja ustawa, która w, którą proponuje jest formą nacisku na ministerstwo kultury i premiera Glińskiego, do którego wielokrotnie apelowałem w ostatnich miesiącach, żeby zająć się właśnie egzystencją artystów, żeby po prostu ustanowić jakieś ramy systemowe dla ich dla ich pracy dla życia twórczego, więc to była jedyna możliwość, albowiem premier Gliński taki nie takiego dialogu nie zakładał nie zakłada on oczywiście wolał mieć swoją ustawę z ludźmi, z którymi współpracuje, którzy są bardzo ciekawymi i ważnymi artystami w Polsce działaczami kultury także, ale mam właśnie do czynienia z tym zjawiskiem, którym mówię, że każdy każdy działa wg swoich reguł, które sam sobie kreuje i moja propozycja jest propozycją najzwyczajniej w świecie poważnego dialogu byśmy doprowadzili do końca ten koszmar, jakim mają do czynienia dziś polscy artyści Krzysztof Mieszkowski poseł koalicji Obywatelskiej jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy o sytuację artystów w Polsce i szykowanych ustawach, które mają sytuację artystów uregulować za chwilę więcej konkretów teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest Krzysztof Mieszkowski poseł koalicji Obywatelskiej były dyrektor teatru polskiego we Wrocławiu menedżer kultury rozmawiamy o projektach ustaw, które mają uregulować sytuację artystów w Polsce Panie Pośle, czym różni się pana pomysły ustawy od projektu ministerialnego powiedzmy tych najważniejszych różnicach zacznijmy od tego kto będzie mógł status artysty uzyskać wg pana projekt mój projekt zakłada, że artystą zostanie ten zostanie zweryfikowany przez przez izbę artystów, którą to zarówno w projekcie premiera Glińskiego, jakim moim powołujemy, więc musi być jakieś ciało, które będzie sprawdzało artystą być może to nie w przypadku projektu ministerialnego tam bardzo istotną rolę odgrywa właśnie Polska izba artystów, ale jednocześnie wyłącznym kryterium jest kryterium w dorobku artystycznego moim projekcie pojawia się również to co jest naszą rzeczywistością dnia codziennego i rzeczywistością artystów, czyli ich pracę ich umowy ich ich obecności w przestrzeni publicznej można weryfikować ich status artysty na podstawie umów które, które mogą złożyć oczywiście dorobek jest tutaj najważniejszy, ale jedno nie wyklucza drugiego jednak nie decyduje o drugim w związku z tym zarówno dorobek jak i umowy, które artyści podpisują równorzędny w decydowaniu o tym artystą zostanie w moim projekcie również jest mniej biurokracji innych przepisów, które są bardzo szczegółowe w przypadku ustawy ministra Glińskiego i warto temu przyjrzeć zresztą mam nadzieję, że ten te 2 projekty będą ze sobą jakoś współpracowały i wypracujemy najlepszy optymalny model, bo chętnie robimy tego dla siebie tylko dla ludzi publiczność już w konsekwencji status artysty zawodowego będzie można uzyskać bez studiów bez tych kryteriów, które są bardzo często kwestionowane przez rozmaite gremia myślę, że tych artystów freelancerów performerów artystów, którzy stają się poetami w jakim momencie, kiedy potrzebny jest wsparcie będą mogli uzyskać właśnie w sposób bardzo prosty, odwołując się, składając swój dorobek do Izby artystów, więc myślę, że tutaj trzeba bardzo dużą wagę przywiązywać do tego, żeby odbiurokratyzować ten system kwalifikowania tego jest artystą w Polsce tych ludzi, którzy mogliby uzyskać ubezpieczenia emerytalne, bo tu o to chodzi przecież to jest główny cel tej ustawy, żeby ci artyści mogli uzyskać wsparcie ze strony państwa, żeby nie byli poza prawem, bo to się dzieje przecież osiemdziesiątym dziewiątym roku w sposób, jaki spektakularny niemal w trzeba mieć system się zająć polscy artyści nie mogą być wyjęci spod prawa warto pamiętać o tym, że artyści, którzy pracują w Niemczech Włoszech Francji Hiszpanii mają takie oprzyrządowanie i oni mają właśnie ten elementarny elementarne zapisy, które im dają bezpieczeństwo w Polsce tego nie ma niestety i ta ustawa, którą proponuje jest ustawą zwykłą normalną która, która zakłada również zmniejszenie kontroli ministerstwa, a oddanie pełnej władzy w Polskiej izbie artystów, która będzie wybierana właśnie poprzez te mechanizmy, które są zapisane w ustawie nie są w tej chwili szczegółowo mówi to nie jest konieczne w tej chwili natomiast zmniejszenie kontroli ministra jego urzędników jest tutaj fundamentalne w moim przypadku, dlatego że chciałbym ostrzec ustrzec tę ustawę i kryteria decydowania o tym artystom będzie, kto nie od kryteriów politycznych one są tutaj niestety w takim zakresie, czyli ktoś, kto się wg projektu tą kontrolą zajmować by Polska jest artystów będzie się tym zajmowała tych osób w tym gremium jest kilkanaście 7 osób powoływanych przez środowiska artystyczne 5 przez organizację reprezentacyjne, czyli związki twórcze zmniejszyła również obecność tym urzędników ministerialnych w tej w tym gremium musi oczywiście występ przedstawiciel ministra ministerstwa pracy, więc trzeba maksymalnie uprościć, żebyśmy nowi dać ludziom jak najszybciej szansę na uzyskanie tych podstawowych składek emerytalnych zdrowotnych itd. tak właśnie pochylmy się nad tą najważniejszą kwestią, którą ta ustawa regulować, czyli potrzeba ustanowienia systemu ubezpieczeń fundusz wsparcia artystów zawodowych ma być zgodnie z projektem ministerialnym finansowane z opłaty reprograficznej pan widzi te sprawy nieco inaczej tak tutaj oczywiście musimy takie takie myślenie wprowadzić je praktykować w Polsce artyści nie mogą być gorsi od księży, którzy takie oprzyrządowanie emerytalno zdrowotne już od dawna utrzymują no nie ma powodów, żeby te wartości nie otrzymywali oni bardzo istotne tutaj jest udział skarbu państwa, czyli naszych podatków podatników nie ma powodu, żeby polscy artyści byli finansowani wspierani przez państwo polskie to jest po prostu niemożliwe do przyjęcia co w ustawie ministra Glińskiego w ogóle się nie pojawia i trzeba po prostu to absolutnie zmienić mieć pewność, że rzeczy artyści, którzy będą decydowali się na właśnie taką formę opieki zdrowotnej czy emerytalny będą mogli uzyskać i te pieniądze muszą być twardymi pieniędzmi pan podaje konkretne kwoty także proszę nie są one są one są są bardzo konkretny w przypadku w przypadku tej ustawy, którą proponuje to są pieniądze na poziomie 100100 000 000, więc to są poważne pieniądze które, które każdego roku będą w gestii polskiej Izby artystów w 2023 roku będzie 100 000 000, a wtedy, kiedy będzie to wymagało wzmocnienia tej tej kwoty to są te 300 000 000 pieniądze są oczywiście do wygenerowania w Polskim budżecie myślę, że to jest bardzo prosty można np. bardzo szybkim ruchem zlikwidować polską fundację narodową, która również korzystać z rozmaitych wzmocni finansowych można przestać finansować się rozmaite formy, które są generowane przez ministerstwo kultury myślę tutaj od muzeum, którego szefem jest ksiądz Rydzyk no jest takich takich dni tym, że część pieniędzy telewizji publicznej warto przeznaczyć na pomagania artystów to jest po prostu stać oczywistego, jakim się wydaje te pieniądze powinny być natychmiast wygenerowane, tym bardziej że, że premier Morawiecki minister Gliński bardzo hojnie rozdają pieniądze nowym instytucjom powoływanym przez ministerstwo kultury, choć Instytutu Morskiego tak dalej tak dalej, więc tutaj potrzeba po prostu racjonalnej gospodarki na rzecz polskich artystów rzeczywistych artystów tych, którzy na to było dzisiaj potrzebują przypomnę tylko pani że, że polscy artyści zostali poniewieranie kilka tygodni temu kilka miesięcy temu przez, ale jak Kaczyńskiemu, który Brudzińskiego, który organizował sobie z polskich artystów, którzy domagali się opieki państwa to jest coś nieprawdopodobnego w Polskiej konstytucji zapisane, że jesteśmy wszyscy równi wobec prawa nie warto było żeby, żeby politycy prawa możliwości 3002. artykule konstytucji Rzeczypospolitej pamiętali i jednocześnie chcę powiedzieć, że dzisiaj myśląc o finansowaniu kultury finansowania artystów ruszyły szerzej na to spojrzeć niezbędny jest zapis zmiany nowelizacja ustawy o finansach publicznych, jaką treść wpisać do wydatków stałych obok wojska zdrowia edukacji to jest po prostu coś co umożliwi np. dyrektorom teatrów w konsekwencji wypłacanie normalnych pensji tak jak jest to w Niemczech, gdzie nie ma podziału na pensję podstawową i normy, które otrzymuje się wyniku grania np. no, więc tutaj trzeba te zmiany systemowe przeprowadzić mówiąc naturze powinna być również taka formuła która, która finansował instytucje kultury państwa miasta regionu, więc 3 źródła finansowania są tutaj istotne były kultura jest techniką jest wehikułem dla demokratycznego społeczeństwa, więc demokratyczne społeczeństwo powinno domagać się również racjonalnego myślenia kultury finansów o kulturze finansowania kultury to jest po prostu warunek sine qua non, żebyśmy byli otwartym różnorodnym pełnym demokratycznym społeczeństwem uniezależnione w dużym stopniu od polityków to jest naprawdę przekleństwo, jakim musimy zmagać się w tym ostatnim trzydziestolecie i przypomnę państwu pani również, że w 2009 roku, kiedy odbywał się Kongres kultury polskiej po tym, kongresie, który został zawieszony w osiemdziesiątym pierwszym roku po 13 grudnia to jest jednak coś, o czym trzeba przypominać jeden z bardzo ważnych prominentnych polityków powiedział, że polscy artyści ludzie kultury mają mentalność sowieckiego żołnierza sowieckiego urzędnika, więc musimy po prostu z tym walczyć to zmienić i mieć świadomość tego że, że kultura jest tą przestrzenią, gdzie odbywa się podstawowa przestrzeń formułowania rzeczywistości Demokratycznej tworzenia tych wartości demokratycznych i te ustawy powinny temu służyć tutaj konieczne oczywiście jeszcze ustawy o sponsoringu, które w Polsce nie ma, która jest czymś oczywistym krajach takich jak Francja Niemcy Włochy Hiszpanię, więc jest naprawdę wiele do zrobienia i ta przestrzeń dialogu musi się otworzyć dialog w polityce polega na tym, że mamy tworzyć wspólne ustawy wspólne podstawy prawne dla polskiego społeczeństwa w tym przypadku mówił artysta i ludziach kultury pracownikach, których warto powiedzieć jeszcze jedno zdanie przepraszam bardzo cool sztuka jest pracą trzeba w końcu sobie uświadomić to nie jest jakiś się w jakiś amatorski sposób na życie tylko artyści bardzo ciężko pracując przynoszący w Polsce trwały wszędzie na świecie, gdzie tylko w Polsce artyści mają szansę prezentować swoje Panie Pośle, jeszcze kończąc chciałbym jednak wrócić do kwestii, która nas tutaj też w kulturze osobistej programie naszym kulturalnym dość mocno zajmuje, a propos tej opłaty reprograficznej pan nie wierzy w możliwość finansowania artystów całkowicie bez tej opłaty stąd ta propozycja, żeby jednak budżet państwa też miał swój wkład w fundusz wsparcia artystów zawodowych trzeba podzielić bardzo dobrym przykładem finansowania instytucji kultury, która została zresztą w jaki sposób karykatury Giovanna przez prof. Glińskiego jest muzeum Polin, które jest finansowane z budżetu państwa i nie pieniędzy prywatnych warto te formy łączyć po to, żeby chronić instytucję z 1 strony, a z drugiej strony mieć pewność, że państwo powinno być odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa swoim artystom, więc to połączenie jest myśl optymalne to nie jest kwestia tego czy ja wierzę czy nie po prostu szukamy racjonalnych rozwiązań, które będą służyły w tym przypadku artystom i publiczności, która będzie korzystała z nich uczestniczyła w kulturze dzięki ich twórczości jak pan myśli, kiedy zaczną się prace nad ustawą tą ministerialną w komisji kultury, kiedy też pana projekt i czy ma szansę na sejmowe coraz drożej niż 1 rzecz mój projekt nie jest konkurencyjny ten typ te oba projekty powinny się zderzyć ze sobą powinniśmy wypracować optymalną najlepszą formułę, którą potem przekaże artystą w postaci ich ich egzystencji mówiąc nieco symboliczny natomiast kiedy się stanie dlatego nie wiem no i oczywiście mogę sobie wyobrazić taką sytuację, że pani marszałkini Witek moją ustawę zamrozi uruchomi 1 i podda pod procedowanie ustawy minister chińskiego to byłoby sensu oczywiście mam nadzieję tutaj na otwartość w prezydium Sejmu i zwłaszcza pani marszałkini Witek pana Glińskiego po prostu, w jakich sprawach podstawowych powinniśmy być jednak w ciągłym dialogu nie rozgrywanie tej tkanki społecznej politycznej, jakiej się znajdujemy od kilku lat polskie społeczeństwo to my mamy po prostu tutaj pracować na rzeczy całości jakiejś wspólnoty, która jest nam dożycia niezbędnie potrzebni Krzysztof Mieszkowski poseł koalicji Obywatelskiej były dyrektor teatru polskiego we Wrocławiu był gościem kultury osobistej bardzo panu dziękuję za to spotkanie dziękuję bardzo, a w radiu TOK FM ciasna informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA