REKLAMA

Bartosz Szydłowski: Obroni się teatr, który niesie misję

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-12-01 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:27 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Łaźni Nowej i Festiwalu Teatralnego Boska Komedia Rozwiń »

Bartosz Szydłowski: "Chcemy dać głos artystom. Tegoroczna edycja składa się z premierowych spektakli. Sytuacja kryzysowa destyluje nowe jakości w teatrze. Wierzę w moc sprawczą sztuki." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska od piątego do 13grudnia do naszych domów zawita krakowski międzynarodowy festiwal teatralny Boska komedia tym razem festiwal odbędzie się w całości online dyrektor teatru Łaźnia nowa dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry festiwale teatralne w czasie pandemii po tym, jak teatry zostały zamknięte na 4 spusty nie składają broni nie złożyła tej broni również Boska Rozwiń » komedia jedno z najważniejszych corocznych wydarzeń teatralnych w kraju, który odbędzie się po raz trzynasty oczywiście sytuacja, jaka jest wymusiła na was organizatorach schowanie się wraz z teatrem do sieci i przeniesienie sceny na ekrany monitorów to jeszcze teatr znaczy oczywiście to nie jest teatr i Janie będę pompował tego palono medialnego jako czegoś co jest ostatecznym rozwiązaniem, bo po prostu sektory kamery pracę nad bezpośrednimi przepływ 0 przepływa energetycznego są rzeczy, które stanowią zaplecze teatru i one muszą być, żeby ten teatr się wydarzy natomiast równocześnie sytuacja taka, że rzeczywiście można sporo broni trzeba cały czas sygnał publiczności wysyłać my jesteśmy w gotowości mamy tak dużo do przekazania, że chcemy po prostu jak na innej płaszczyźnie rozgrywać tematy, które Polski czy się pojawiły w ostatnim czasie dać głos artystom jedyna rzecz, jaka jest, która bardzo teatralna to, że tegoroczna edycja również składa się z premierowych spektakli, które w tej chwili powstają czy my jako Kika realizacja festiwal czujemy tam wibracje w przeciwieństwie do widzów meczu cały czas aktorzy próbują cały czas chcę zostać cały etap produkcyjny napięcie wspaniałe napięcie przedpremierowe jest odczuwalne nie w pewnym sensie jesteśmy w takiej sytuacji połowiczne z 1 strony czujemy presję teatralne jak pan z drugiej strony wiemy, że publiczność będzie tylko tutaj za pośredniczenie przez formalnej no no właśnie teatr kontra pandemia myśli, że jest szansa, że z tego nierównego pojedynku właśnie teatr wyjdzie zwycięski może nawet bardziej wzmocnione takim poczuciem, że nie uda się nikomu niczemu wepchnąć go w niebyt i w niej istnienie znaczy ja jestem ja jestem optymistycznie nastawiony, dlatego że po pierwsze, cały czas podtrzymywana jest relacja z publicznością jakiś sposób nawet intensywniejsze komunikuję wiemy, że na nasze naprawdę czeka ja pamiętam jak zagraliśmy po pierwszej fali pandemii przez ten łaźni, a pierwszym tłum ludzi podobnych dostaliśmy kwiaty cennik wejść po wszystkim, bo wypoczęli po prostu nagle nagle spełniło się dość naiwnie wyobrażaliśmy, więc jak jest jakiś rodzaj napięcia, które buduje w oczekiwaniu i ona jest pozytywnym zwiastunem druga jest taka, że dokona się jakaś selekcja w ogóle też pewni jakości mam wrażenie, że niczym obroni się teatr, który się mnie sobie taką misję sięga po trudne tematy że, że ta część rozrywkowa jest o wiele bardziej wszerz następnie formach pośrednich karta czy internecie czy inne formy natomiast teatr nie ten teatr, który wyrusza jako podróżne nieznane stronie oznaczonej liczę na to, że tutaj też dokonać czegoś takiego dowartościowania tego spotkania, które nastąpiły po czasie pandemicznym, kiedy będzie dzieci bezpośrednio tutaj coś specjalnego będzie za każdym razem wydarzy wieczory będą po prostu podniesione od jedno piętro wyżej tak myślę myślę też że, że metę jako twórcy dokonujemy jakiś taki takiego wewnętrznego przekazywania tej pandemii i jak szaleni 1 rzecz, że teatr jest jakąś niesamowitą medium, które właśnie służy przeprawy przepracowanie pewnych tra co się dzieje praktycznie żaden inny tak naprawdę teatr na coś takiego przez świadczenie bezpośrednio przez nowy, jakiego trochę zdanie samo ofiarowania aktora następnie wobec widza dokonuje się jakaś rzeczywiście tak Kataryna relacja znowu to czas próby tak naprawdę, a ja zawsze uważam, że te największe wartości one bronią właśnie sytuacjach krytycznych, że ta sytuacja kryzysowa w gruncie rzeczy destyluje dodatkowej jakości, a nie pogrąża nas jakimś sensie czy kontraktami na no tak wielu artystów skarży się na to schowanie do internetu, korzystając z metafory sportowej, która padła tutaj z ust jednego z aktorów w kulturze osobistej nie wiadomo czy to jeszcze bieg czy już, choć warstwa czy coś pomiędzy docierają do ciebie też takie głosy także artystów, którzy swoje spektakle na polskiej będą pokazywać w tym roku, ale oczywiście, że tak, dlatego że ja się zastanowienia kazał lidera czy osoby, która popycha projekt, jakim Polska komedia czy różnego kształtu znaczenia chcę podtrzymywać tak powiem żar wita i budować napięcie oczekiwania nie zastanawiać nad właśnie z przeszkodami, które są oczywiście obiektywne w tej chwili istnieją środowiska jest ziemia zdegradowana z 1 strony marginalizowane jako przestrzeni publicznej poprzez polityczny establishment taką inną debatę, która się toczy marginalizowane na poziomie ekonomicznym rzeczywiście staliśmy się wielu twórców stanęły poza systemem to są oczywiście rzeczy, które naprawdę wielki znak zapytania stawiają, ale z drugiej strony zdają się, że jakiś obszar, który się obiektywną pewnością nie poddaje statyczne teatrzyk pomimo artyści reprezentujący zapewne jak kondycji w stosunku do życia, a nie tylko włącznie z zawodu, który z tych zależne od tzw. nowych dyrektorów w bardzo realne, że to jest jakaś jakoś na podróżnych wolę też o tym mówić, dlatego że dzisiaj musimy podtrzymywać pewne sensy zależy też sensu musimy uwierzyć, że kondycja artysty jest kondycja kogoś, kto w przestrzeni wyobrażonej właściwie buduje pierwsze stadium istnienia znaczy, że my wymarzyliśmy sobie światy, a świat nowoczesnych rzeczywistością, że teatr dzisiaj nie opisuje rzeczywistości, ale tak naprawdę buduje jej, jakby nową propozycję nową rzeczywistość wydaje się być może nawet lepszą grę mówi także pewnym potencjale, który natki z tym nie można rezygnować nawet jak dla wielu osób będą to zbyt górnolotne słowa to wydaje się, że dzisiaj czas na to górnolotne również po to, żeby chronić przed marskością, których coraz więcej coraz bardziej opresyjnej teraz bardzo względna tegorocznemu festiwalowi będzie patronował czuły narrator znane wszystkim zmowy noblowskiej Olgi Tokarczuk czułości na relacji także tej teatralnej potrzeba nam dziś najbardziej potrzeba nam na pewno empatii i czułości przede wszystkim jestem jakimś takim trybem sztuką patrzenia na rzeczywistość już nie tylko przez pryzmat drugiego człowieka, ale przez tak powiem wielu podmiotowość świata istnień różnych różnego rodzaju, że ta czułość jest przede wszystkim odnajdywanie podobieństw między nami wiele, a nie różni w zakresie księżniczek my Polacy się zawiesiło broń aż dokonuję pewnego takiej wnikliwej Inspekcji w rzeczywistość nie powierzchowne i wydają się, że to jest warunek w tej chwili powstawania sztuki pokazywania sztuka ma jakąś szczególną rolę dzisiaj do spełnienia w rzeczywistości nasz i tarczą w ogóle ten seta noblowska mowa w Tokarczyk jest pełna wspaniałych poetyckich obrazów figur, które uruchamiają wyobraźnię i wydają się, że warto o wydanie wrócić w tym dosyć ołowianym czasie na przyszło żyć, bo jestem jakaś nie ustają też nadzienia takich prac, którą może wykonywać człowieka na opisane tak naprawdę może mówić o człowieku w ogóle artyście, który porusza się w przestrzeniach oczywistych dziękuję taka myśl o karcie to właśnie wielką osobowością pragnieniu tworzenia języka optymalnego szeroki wart perspektywa nowych tak widzenia tym, że musimy poszukiwać nowego języka wyraża dzisiejsze czasy, żeby zostawić za sobą te zardzewiałe anachroniczne formy opowieści szukać nowych, dlatego że rzeczywistości zmienia to nieustające wyzwania, którym będą też nie owocować różnymi właśnie formami komunikacji, które musimy być otwarci tolerancyjni w związku z tym czekać piękne rzeczy Olga Tokarczuk pisze Ewa do tego się znać właściwie cały ten esej stał się jakąś inspiracją równocześnie jako czytałem wydawało się, że w gruncie rzeczy ten sam przygody z boską komedią jakiś sposób od samego początku realizuje w gruncie ser w duchu tego, o czym piszą dla kart VITAY jakiś nieustający wierzę w tym moc sprawczą, niemniej sztuki, czyli tygrys fikcją, która nagle stał się rzeczywistością tak myślę, że tak planują Antiga wnętrza tego słowa znaczeniu w tym roku Bartosz Szydłowski dyrektor teatru Łaźnia nowa dyrektor festiwalu teatralnego Boska komedia z gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy i porozmawiamy bardziej szczegółowo o programie tegorocznego wydarzenia teraz w radiu TOK FM czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dyrektor teatru Łaźnia nowa dyrektor festiwalu teatralnego Międzynarodowego festiwalu teatralnego Boska komedia Bartosz Szydłowski dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie raz jeszcze 5grudnia tegoroczny festiwal otworzy spektakle biegunie w reżyserii Michała Zadary z teatru powszechnego w Warszawie już przed chwilą rozmawialiśmy o tym że, że festiwalowi patronuje w tym roku Olga Tokarczuk wraz ze swoim czułym narratorem, ale tak pomyślał sobie jednak przeniesienie prozy Tokarczuk na na scenę no nie jest łatwe zadanie, a muszę powiedzieć różne na ten temat opinie Olga Tokarczuk stworzy tą stroną powieści oparcia jako struktura scenariusza bardzo ważną siano niewłaściwie dobrana do teatru, więc tak gęstość poetyckiego języka ona zapewne zostanie zamieniona na zupełnie inny rodzaj gęstości teatralnej struktura może się okazać żąda kary jest jeden z najbardziej konkretnych tak naprawdę twórczość można prezydenta, które ktoś tak można przynosić do teatru konkretne historie konkretnych figury konkretne sposoby na raty właściwych ukryty dramat 3 panów samo powieść jedną z ruchu kolejne opowiadania także myślę, że Michał na pewno sobie z tym poradzi my i teatr znowu właśnie o tej polityce się będzie przenoszona inny na pewno tutaj coś innego ale, ale tak to ucieszy się, że jako produkcja opiera się one właśnie system powszechny znakomitym zespołem wiem, że dobrze, że będzie to też forma taka trochę wprowadzająca nas w Kuźnicy powstania tego spektaklu będzie do końca zamknięta w tej sytuacji covidowej też wpłynęły na tryb prac artystów, więc wiem będzie to nie na nie znam tego Kongresu tylko włącznie, ale na pewno dzielenie przez taką narrację samego Michała dostęp do trochę takiej kuchni powstawania tego projektu też szukamy muszę powiedzieć sposobów pokazywania na spytki nie konwent 11, ale czasem szukają właściwej formy, jakby odpowiednik wygodne albo właśnie reportażowej, a czasami robimy rejestracje, która jest nie taką klasyczną rejestracją spektaklu, ale już jest myślano taki sposób, żeby zadziałała znała pewne zastępcze środki, które zadziałają właśnie formie ona nowe mówił o kolejnych projektach konieczne, który nie otwiera szansę no właśnie po oprócz biegunów publiczność Boskiej komedii będzie mogła zobaczyć dla 23 przedstawienia w tym 8 premier powiedzmy, choć kilka zdań o każdym z tych przedstawień coś premier łączy łączy to się podejmuje ryzyko, że są premiery to jest stanęła na festiwalu po prostu budujemy napięcie tak naprawdę nie wiemy z tym zderzymy, ale łączy też jest nawet bardzo jak techniczne na tym oczywiście łączy pewien rodzaj intencji sektorami towarzyszyła zapraszają twórców chciałem, żeby wszystkie spektakle, które powstają w trybie premierowym niosły ze sobą w rodzaju takiego autor Ferenc inny porządku taki trochę głosów intymnego artysty, który bazuje na własnych doświadczeniach życiowych na pewnej sytuacji, które się znalazł, licząc na to, że będziemy mieli do czynienia z nową jakością pewnej relacji okiem spółką trochę tak twórcy poszli tą stronę Dominika Knapik choreografka, jaki spektakl wagon, którym zdarza się swoich dylematów nie swojej sytuacji kobiety artystki kobiety matki, a na, a sens, jaki jest trochę ponad 2 lata i ostatni czas intensywnej pracy artystycznej nagród sukcesów międzynarodowych musiałem łączyć ciężką trudną rolą macierzyńską nie musieli się głównie dramaturg, ale też reżyser bardzo ciekawą podróż proponuje spektakl nazywa autobiografia na wszelki wypadek niż Michał sięga do wywiadu do rozmów z moim dziadkiem znakomitym słynnym aktorem Narodowego teatru starego, które ma ruch służba zeszłego roku ich ta rozmowa nie na ostatni rok przed śmiercią nie znam Michała inspirację do tego, żeby dokonać jakiś taki, jakby iluzoryczny trochę opowieścią o samym sobą o tym dziedzictwie, które się nic się poprzez pokolenia pewnych powinnościach męskich tam trochę tak wspomnienie pomieszanych pewno Polska jest fikcją, bo będzie projektem o swój czas jako najstarsza jako badacz projektował nawet czasu śmierci wykonuje taki gry wyobraźnią styczne kolejne spektakle niestety tak najmłodszego pokolenia twórców studentów jeszcze 4 sztuk teatralnych pt. bezpieczne miejsce jest taki portret pokoleniowy znowu w oparciu o improwizację o taką trochę analiz tej trudnej sytuacji się znaleźli szczególnie wtedy pan mają w tej konfrontacji z rzeczywistością my doświadczeni twórcy musiał się od tego odbijać zebraliśmy ich emerytalne ani wypierania aspirują mamy PK, który nie jest taki jak i płacy pewnej sprzeczności z 1 strony opowiadają młodzi ludzie, którzy są naturalne firmują rzeczywistość ten pełni nadziei do tego co się może wydarzyć co mogą z niej wyrwać, a z drugiej strony są mocno poddanie tej katastroficznych wizji możność przebicia się przez pandemię czy też inne niemocy jak na rzeczywistość drenażu wśród premier także jest spektakl, który wydają się wpisuje się to co dzisiaj dzieje się też na polskich ulicach za sprawą strajku kobiet myślę o spektaklu Jolanty Janiczak Wiktora Rubina nota to jest w ogóle kolejny wątek festiwalowe premiery 1 rzecz, ale zawsze chciałem stan szczególnie uhonorować Targoński, który po raz pierwszy gości na Boskiej komedii tam pokazujemy 2 spektakle właśnie roli ani jako ostatni czarownicy spalonej na szczyt tej kobiecie, których posądzono o czary została ostatni, a ostatnia czarownica palona na stosie znajdzie nowy wątek kobiecy i kobiety, która nie może znaleźć swojego miejsca w wyspecjalizowanym świecie też temat Adrian Benedyczak bardzo często poruszaj buduje bardzo ciekawą perspektywę wniosą też staje równoprawnym takim teatrem cały etatami rodziny dotychczas słyszeliśmy tę trasę zwykle od paru sezonów pojawia się na wielu ciekawych twórczych i portret współczesnej rzeczywistości bardzo intensywnie stosowane wpisywane na systemie krótka rozmowa ze śmierci Marcina w ratach takich jeszcze ktoś nie zdążył rozwinąć na na festiwalach przeglądach, ale wiemy, że bardzo ciekawa świetna propozycja pokazania klasyki i 7 tego tekstu sposób zwariowany szalony nowoczesny tak tylko Marcin Liber potrafi robić mamy też nad Niemnem teatr z Lubina Oster też w dużej mierze się PiS w tym czułość na polską, dlatego że ten ciężką powieść pozytywistyczna tę często wspominamy z takim upiornym koszmarem lektura naprawdę ze szkoły nagle Jędrzej Piaskowski we Wsoli potrafimy przenieść w sposób niesamowicie, żeby fantastyczna rola i właśnie stąd właśnie wobec materii teatralnej materii statki mamy do czynienia z piękną opowieścią żywą przez chwile człowieka nie może nawet potrafili w jakiś sposób z nich sędziować ten niezwykłe, ale opisy przyrody natury, jakim opisywała Orzeszkowa także jest naprawdę ten problem znowu rolnictwa, aby chętnie się przewija taki program w zakresie Signum temporis w tej chwili we wszystkich spektakl, który sprawił w ostatnim sezonie jesteśmy ze takiego szczególnego kunsztu artystów ABC na 4, który trafia wobec publiczności nic takiego etapu drapieżnego jest teatr jakby, żeby osnuty w takim trochę jak aurze zachodzi najbardziej niepokoju wewnętrznego niezdecydowania tak powiedział co też jest niesamowity, jaką wartość powiedzmy jeszcze co małą boską, czyli kreacją spektakli młodzieżowych to jest bardzo ważne elementarz mówimy o nim na końcu w tej chwili, ale dzisiaj znowu ulicach odpowiedziała i pewną inspirację to znaczy nagle na łódce formy protestu jakiegoś takiego nowego głosu nie zeszli na Młocinach dodatkowo ich jako myślałem, że teatry musi odpowiadać na na potrzebę, która dziś z zewnątrz też nie aktywizują komiczne, że Małopolska stanie się w tym roku taką platformą, która będzie działał przez cały rok w gruncie rzeczy będzie kierowana do dach nastoletniego do młodzieży do stania w gruncie rzeczy nie przestrzenią głoszą we własnym imieniu narzekała już nie będzie tylko mglistym opowieści estetycznej, ale będzie też miejsca, w których ci młodzi ludzie będą mogli zabrać głos zrazić się one zostać pewnych zadań takiej pewności innym no zresztą powstał taki aspekt, który pokazujemy na wątpliwość granice otwarte, gdzie 10 średnich, gdzie chcę powiedzieć czy odpowiada właściwy o tym co czują się co w Polskiej rzeczywistości ten spektakl w reżyserii pod opieką Łukasza Zalewskiego chcemy zainicjować taki program tutaj też Michał Buszewicz Dorota Kowalkowska 7 będą mogli palić 12 postulatów atak przyszłości czy zbierzemy grono młodych aktywistów teatralnych pracujących przy różnych teatrach w Polsce i wypracujemy wspólne taką jak teatr dla nich wg nich powinien wyglądać oprócz tego pokaz 8 spektakli młodzieżowych i to konkursie w tym wypadku będzie konkurs, ale jurorami będą płacić ludzie którzy, który nie mogliśmy mieć nieprzyjemności po doświadczeniach zeszłego roku sprzed 2 lat nie mogą uczestniczyć w warsztatach dyskusjach na temat teatru mówi o tym z tego, że w tym głównym programie zrezygnowaliśmy z konkursu w tym roku Inferno, który po naszym takim znakiem firmowym z zaproszenia będzie mówiących spektakl legenda rosła, a takich dramatycznych, a w wersji młodzieżowej traktują jako warsztat też dla młodych ludzi ten komu oddać Bartosz Szydłowski dyrektor teatru Łaźnia nowa dyrektor festiwalu Międzynarodowego festiwalu teatralnego Boska komedia, który w tym roku już w tym tygodniu od piątego do 13grudnia w całości online Bartosz Szydłowski był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję taka ważna informacja spektakle festiwalowe będą transmitowane na miejskiej Platformie play Kraków podobno twórcy Platformy widzą wyraźnie, że najwięcej na tej Platformie co mają właśnie spektakle teatralne, czyli to pragnienie potrzeba tęsknota za teatrem jest jak najbardziej bardzo dziękuję ja również dziękuję do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA