REKLAMA

Czy da się grać bez aplauzu?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-12-01 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dzień dobry witam serdecznie ci dobrze panie redaktorze dzień dobry państwa trwa epidemia pandemia wszystko pozamykane, a szczególnie instytucje kultury no ale taki stan rzeczy trwa w mniejszym lub większym natężeniu prawie od początku tego roku na pewno od od początku drugiego kwartału zastanawiam się co to oznacza dla instytucji kultury takich jak orkiestra konkretnie przykład orkiestra Sinfonia Rozwiń » Varsovia, bo nie ma co genezą generalizować myślę, że cenniejsze są takie obserwacje dotyczące działalności konkretnych instytucji co co się zmieniło co się dzieje czy pracujecie czy zamykać dziś otwierać zatrudniać jak grać dla kogo gracie co mówią ludzie do pytań co ma, ale rozumiem że, że pewnie z tymi pytaniami zarówno od zespołu, jaki od widzów spotyka się pan na co dzień oczywiście pandemia zatrzymała nas z 1 sekundy na drugą to obwieszczenie rządu, że trzeba wszystko zamknąć instytucje kultury również co miało miejsce w marcu nas zostało przy próbach sekcyjnych do końca tu uczyć nowego byliśmy razem w Operze bardzo piękny koncert i nagle pierwszy w tobie sekcyjny w przerwie rząd decyduje nie zagramy tego koncertu ani również wszystkie inne orkiestry w Polsce już żadnego koncertu w najbliższym okresie nie zagrają to był absolutny szok, ale oczywiście rozumie sytuacji przerażenie wirusem pandemią, mimo że wtedy nie wiem być może były one stwierdzone czy 3 sezony przypadki może to więcej, ale nie tyle ile w tej chwili stwierdzonych przypadków wzięliśmy to wszystko bardzo do serca i tak z dnia na dzień zamknęliśmy de facto instytucję zamknęliśmy działanie jest administracja musiała pozostać wtedy oczywiście te setki pytań przede wszystkim na te pytania skierowane od artystów muzyków co dalej czy to tylko ten koncert urodzinowy odwołany czy czy inne dalsze również wyjazdy Japonii będzie zawsze w maju na początku maja wierzyliśmy do Japonii na takim krótko potem okazało się, że wszystkie odpowiedzi są negatywne, że nie będzie koncertów, że nie będzie wyjazdu nie wiadomo co z kolejnymi wyjazdami do Francji w sierpniu i jakość jest zmiana dzień aż atmosfera przygnębienia opanowała chyba nas wszystkich nawet trzeba było trzymać twarz uśmiechniętą nie marzę żeby, chociaż odrobinę nadziei przekazać współpracownikom i właśnie wtedy od pierwszych dni już myśleliśmy co możemy robić w zamian oczywiście nie chcieliśmy się skusić Nat takie najprostsze rzeczy jakże nie wiem 220 muzyków w swoim domu, gdy ten sam utwór, bo widzieliśmy krótko po tym, że sporo od pies wchodził w ten trend się zastanawialiśmy co możemy bardziej systemowo zaproponować jak możemy przenieść część swoich działań dzięki działalności do internetu to szybko odpowiedź była niestety również negatywna, bo jak przenieść jako środki jest ktoś ocenia po brzmieniu po charakterze po wszystkich uczucia, które wynikają z Suchania tej orkiestry na żywo, które jako charakteryzujące zespół muzyków jak to przenieść, żeby to słuchać tego w telefonie czy komputerze na bardzo słabym sprzęcie, ale nie było innego wyjścia trzeba było zacząć rozważać wszelkie możliwości z pewnością ten niepokój, które się pojawił na początku wtedy jeszcze nikt nie wiedział nic nie było wiadomo, kiedy wrócimy czy wrócimy na ile będzie to zamknięcie w tej chwili już bez o tyle spokojni, że to się udało przyzwyczaić w pewnym sensie to tego wirusa do pandemii i do tego, że mu wszelkich przeciwności losu trzeba funkcjonować, bo taka jest Wola nasza no dobrze funkcjonować jak nowa rola wasza jak rozumiem jest taka, żeby grać koncerty na żywo nagrywać płyty, jeżeli mamy nagraną płytę no to wiemy jak ta ten sposób interakcji działa to znaczy to jest ciągle to samo nagranie bardzo dobre nagranie możemy sobie by odtwarzać pewną chwilę pewien moment natomiast kluczowe jest granie na żywo to tam to jest kontakt którego, które trudno zastąpić no i oczywiście można wyszukiwać różnych innych form interakcji wywołanych no ale musi się pojawić pytanie, jaki może jakiś sens ale jakim rodzajem działalności działalność bez Kania żywo właśnie to odpowiedź na to pytanie zbliżone w tych pierwszych dniach pandemii była znowu bardzo negatywna chociażby z tego powodu, żeby wyraźny sygnał, że należy zamknąć nie wolno się spotykać, że Rze, że muzycy aktorzy nie mają prawa spotykać się na próbach czy być nagrań czy też wszystkie te nagrania, które planowaliśmy w studiu imienia to dla Lutosławskiego to nagle są odwołane chociażby z tego powodu, że radio podjęło decyzję z pewnością wtedy słuszną po prostu zamknięciu studiów cała nasza działalność podstawowa, czyli oddziaływanie muzyką na żywo go słuchacza i tu właściwie przyszło to olśnienie po raz setny, dlaczego tak istotne, żeby grać na żywo, dlaczego muzyka na żywo w nie może być w pełni zastąpiona płytą transmisją radiową ja myślę, że ta interakcja, które jest pomiędzy artystami publicznością jest szalenie istotna, ponieważ mamy szansę obserwować osoby, które się z blisko nas jak reagują na muzykę jak jednak na oddział Wujec chociażby ten moment, kiedy końca stajni i wszyscy są zachwyceni rzucają się do oklasków chodzi mi takie wspólne wspólnotowe przeżywanie muzyki i wydają się, że przedtem braku generalnie w życiu budowania takich wspólnot wokół piękna wokół pozytywnych elementów przy tym braku całym my jako jest to instytucja kultury mają w sumie do spełnienia takie podwójne zadanie, bo to nie jest tylko włącznie wykonawstwo artystyczne na wysokim poziomie danego utworu czy też otoczenie w naszym repertuarze podczas np. od dźwięków, które mamy takich koncertów zaprezentowaliśmy współczesnych kompozytorów kompozytorki na tle w odniesieniu do tych już takich uznanych kompozytorów to nie jest tylko wykonanie planu akurat w przypadku w przypadku muzyków opozycyjna konkretnych utworów jest wyrok jest wykreowanie przeżycia jest wykreowanie emocji, którą wydaje mi się jakimś sensie podświadome nasz cel jako artysty jako muzyka jest budowanie wspólnoty wokół piękna i w ten sposób rozumiem odbywanie na żywo koncertów wykonywanie muzyki na żywo to jest bardzo, że to jest bardzo istotne, że ludzie, którzy na co dzień ma tyle problemów tyle również społecznie bardzo niepokojące sytuacje że, że przychodzą do nas i przez 2 godziny musi wyłączyć zupełnie z tego świata realnego jest to w pewnym sensie dla mnie takie wejście do tajemniczego ogrodu mamy mnóstwo oba osoba wspaniały sytuacji chociażby takie śnie, że niż o czymś przerażającym, o czym naprawdę wspaniałym pięknym i dlatego to granie na żywo jestem bardzo istotna i właściwie tarza, który ma do wirusa do pandemii to właśnie to, że tych spotkań nie może być przez chwilę się udało przez sekundę w sierpniu udało nam wszystko masowe cały trzymiesięczny festiwal Sinfonia Varsovia swojemu miastu do 1 miesiąca i to było to wspierająca NATO, gdy pierwsze uczucie jak się wydział żywych słuchaczy przychodzących do namiotu oczywiście z zachowaniem wszystkich obostrzeń wirusowych, ale wreszcie muzyk, choć zrzekł się odległość mógł zobaczyć swojego odbiorcy słuchacza i zaobserwowaliśmy takie stęsknieni ludzi, którzy przychodzili, którzy naprawdę to atut Kowali przez cały czas mówili o tym jak są szczęśliwi, że mogą posłuchać na żywo z, więc jestem przekonany, że nawet wspaniała płyta wspaniałe transmisja radiowa nie stworzy do końca tej wspólnoty, którą nam chodzi po prostu tej wspólnoty wokół piękna to ciekawe obserwacje, jeżeli pan pozwoli to chciałbym do nich powrócić po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia instytucje kultury w czasie pandemii co się dzieje na poziomie organizacyjnym co się dzieje na poziomie emocjonalnym mówiliśmy o tym, że do jeszcze jedno z najważniejszych rzeczy, jeżeli nie na nie najważniejsza jest granie na żywo ta interakcja, która rodzi się nowa się mówi granie na żywo należy dodać dla publiczności granie dla publiczności na żywo, czyli ta interakcja energia, która powstaje przy graniu dla ludzi i przesłuchaniu, kiedy się dla nas gra gdy, ale jak ja w ogóle reagują muzycy, z czym się zmagają, jakie są ich najważniejsze czy też powtarzający się najczęściej wyzwania, a może też powstały jakiś nowe elementy, które usprawniły pracę albo otworzyły nowe kierunki, których wcześniej, w których ktoś wcześniej nie pomyślał z pewnością muzycy w czasie pandemii przy bardzo zmniejszonej liczbie koncertów nawet jak w tej chwili nie możemy, gdyż publiczności zupełnie koncertów mają chyba 1 wielki problem to wielki problem jak przetrwać, ponieważ akurat system wynagradzania w naszej instytucji jest taki, że to wynagrodzenie zasadnicze jest naprawdę niskie i muzyk zarabia wtedy, kiedy przychodzi i gra koncert letniego koncertu to niema wynagrodzenia, więc odczuwam to odczuwam tylko od Soska wszystkich muzyków jak przetrwać jak zapłacić te kredyty we frankach szwajcarskich co powiedzieć rodzinie, że pod choinkę nie będzie takich prezentów, jakie były co roku to jest przerażające ja muszę przyznać, że czuje czy to na swoich barkach odpowiedzialność za 1107 osób, żeby w, jaki sposób mogły przetrwać to co udało się zrobić w tym roku to właśnie w tym okienku w takim okienku, kiedy okazało się, że możemy dać dla publiczności zorganizowaliśmy wtedy dodatkowe koncerty cały odpis było tych koncertów 5 później wszystkie koncerty z kameralną muzyką to mieliśmy zaplanowane na okres prawie 3 miesięcy poszedł na Grochowskiej za zmieniliśmy także przeprosiliśmy bardzo artystów z zewnątrz to miejsce zaprosiliśmy naszych etatowych, a osoby zagrali żeby, chociaż odrobinę im ich finansowo wspomóc właśnie to chyba zależy od muzyka w Zarzeczu domu od godziny te problemy są co różne, bo słyszałem od niektórych muzyków, że jeden z muzyków wręcz ostał się z partnerką, ponieważ jego o intensywna obecność w domu brak wyjazdu wrak być może tej odległości tęsknoty refleksu spowodował, że brzescy dziś mogą być dalej razem zbyt częsta obecność w domu wrogiem zdrowej relacji czasami tęsknota za drugą połową jest takim spoiwem relacja to znaczy w ten sposób nadzór, a ponieważ środki ze znana z tego, że bardzo często wyjeżdża, bo około połowy produkcji w ciągu roku zaś żyją za granicą Polski to w sumie wszyscy ma to we krwi przez auto we krwi, że dosłownie co miesiąc dziś wyjeżdża na tydzień na 2 tygodnie chyba bardziej się tęskni większą radością wraca oczywiście też różnie w zależności od domu w zależności od artysty, ale musi się podzielić z panem redaktorem z państwem taką bardzo ciekawą rozmowę, którą miałem z jedno skrzypaczką w naszej orkiestrze, gdzie ona właściwie na pytanie czy ten wirus jakoś panią przygnębia czy utrudni czy wręcz powalił w jaki sposób na rozpoczęte właściwe dla niej właściwie dobry czas, dlaczego dlatego, że może być z mężem dwójką dzieci przez cały czas, dlatego że wreszcie ma czas na to, żeby spokojnie poćwiczyć czy nie chodzi o to, żeby z koncertu na koncert szybko przyswaja tylko materiał, żeby wszystkie nuty znać, ale powiedziała, że weszła w inną relację z instrumentem to było absolutnie cudowne to co powiedziała to skupienie na instrumencie mogę poćwiczyć w sposób swobodne wolne nie być ograniczonym, że dziś trzeba przygotować 2 symfonie auto kolejne 3, że to dało jej w pewnym sensie powrót do miłości do naturalnych miłość do grania na instrumencie i te wspaniałe, bo rozumiem, że czasami w natłoku wielu koncertów 3 musi się błyskawicznie przygotować koncertu na koncert gdzieś być może się gubi od czasu do czasu takiego prawdziwa emocja muzyka do własnego instrumentu, którym się spędza w wielokrotnie długie godziny z koleżanką wybrała wnętrz pozytywnie przymuszona całą sytuacją jest część w domu ma szansę zastanowić nad tym co robi w jaki sposób robi chyba też wzmocnić swoje relacje rodzinne, więc tu akurat skrajny przypadek, gdy nawet do kolegi, który się prosto z płatnego, ale to nie jest krytyka systemu, jakim funkcjonuje orkiestra no bo nie wiem w Ameryce północnej muzyk powinien dostać nuty do projektu co najmniej pół roku wcześniej no, więc jeżeli w ciągu pół roku nie jest w stanie przygotować się na to może oznaczać, że jest, że powinien może zajmować się cieszę tak ani granie orkiestra no i teraz ktoś mówi wreszcie mogę przygotować do koncertu to na poziomie z takim opowieści kochanków komedii romantycznej to brzmi pięknie, ale z punktu widzenia zarządzania instytucją albo tym czym kim jest pracownik instytucji to nie jest jakaś pozytywna informacja, ale to nie jest także moc została materiały nutowe na 2 dni przed faktem tak brzmiało, ale wreszcie mogą mieć tydzień nie o sprawdza się mocno została wcześniej tylko czasami nie wiemy o tym, że za 4 miesiące będzie w ogóle taki koncert będzie składał takich przez innych utworów niestety, dopóki nie będziemy posiadać własnej sali koncertowej własnego sezonu artystycznego, który będzie mógł planować świadomie na 23 lata do przodu i zapewnienie finansowania tego sezonu to niestety będzie to bardzo skomplikowane często dochodzi do sytuacji czy to zmian w ostatniej chwili repertuarowych nagle ukazuje się przenieść koncert 1 sali do innej przestrzeni, bo muszą zagrać my trochę działamy i w ich jeszcze teraz Toszka na zasadzie tak, jakbyśmy byli na wojnie część trzeba być bardzo szybko trzecia rzesza robić w ostatniej chwili nie do końca możemy zaplanować coś na 233 lata, dlatego że budżet miasta jest określony jednak z roku na rok im do momentu rozmowy takie budżetowy rozmowy drugiej połowy roku nie do końca wiemy czy będziemy mieli odrobinę więcej środowisk mniej fakt składania wniosków chociażby do ministerstwa kultury też się wszystko dzieje za blisko żeby, żeby można długofalowo długofalowo planować oczywiście mając świadomość, że budżet instytucji będzie dziś o celową zamachem kwoty znanych już planujemy, ale naprawdę działanie bez swojego miejsca bez swojej sali koncertowej bez tych przestrzeni, gdzie moglibyśmy prowadzić programy edukacyjne jest bardzo skomplikowane dla dobrze, ale sytuacja, w której wszyscy jesteśmy ja myślę, że te pytania jeszcze bardziej wyostrzyć, bo pytanie o siedzibę brzmi zupełnie inaczej w czasie pandemii, kiedy samorządy muszą jeszcze raz przelicza środki muszą jeszcze raz przygląda przeglądać zapisy budżetowe pytanie nawet o moment, kiedy już orkiestra ma siedzibę tak to pytanie o publiczność nie z pytaniem, które będzie powracało ze zdwojoną siłą chociażby, dlatego że zmiana sposobu konsumpcji kultury kultury wysokiej może oznaczać w pewnym sensie odpływ pan wspominał o widzach słuchaczach, którzy przeszli spragnieni, ale pytanie jest też słuchaczy, którzy nie wszystkim, którzy być może przyszli by kiedyś, a teraz nie przyszli, bo okazuje się, że rynek jest dla nich komfortowa inna forma odbioru muzyki albo być może odkryli, że na tej drabince potrzeb dnia codziennego w trudnych czasach koncert na żywo albo koncert pośredniczą one nie mieści się także myślę, że pytania o to siedzibę o repertuar budżet, ale także widzów za x lat mając na uwadze to wszystko co się dzieje to są pytania, które powracają ze zdwojoną siłą absolutnie to pytania powracają rozumiejąc ciężką sytuację miasta wsłuchujemy się to co miastu do nas mówi, że muszą jeszcze chwilę zastanowić, że może przekażcie nam scenariusz np. realizowania inwestycji w etapach, żeby nie mówić należy o kwocie 630 000 000, ale 5060 000 000 to jest przewidziana na wyremontowanie 3 zabytkowych budynków, które już po oddaniu w ciągu 2 lat mogłyby zupełnie odmienić nasze życie, bo tam przecież ma być 2 małe sale koncertowe, aby sala prób dla lot jest ma być przestrzeń edukacyjna ma być wszystkie pomieszczenia biura wtedy wreszcie można by jakoś spokojnie na to wszystko patrzyć rozumiejąc problemy miasta jednocześnie jesteśmy absolutnie silnie przekonani, że władze miasta również muszą patrzeć nie tylko na czas aktualny czas kryzysu pandemii, ale tego co będzie po pandemii tego co będzie po kryzysie myślę, że akurat władze miasta mało tego świadomość że, że nie da się całe mózgi przełożyć na płyty nie da się całe mózgi Przewoźna radio i to też takie społeczne działania tego typu instytucji jako oddziaływanie na mieszkańców na sąsiadów budowanie nowych połączeń społecznych nie tylko odbiorczy produkcja wydarzeń muzycznych podczas obecnej wybudowana, ale właśnie odmianie tej przez przestrzeni to jest tak bardzo istotna w szczególności na Pradze no tak tak to jest ważne szczególnie na tym brzegu Wisły natomiast pytanie o relacje pomiędzy mieszkańcami kulturą wysoką to jest mieszkanie to jest pytanie, które pojawia się nie tylko w kontekście polskim europejskim Europa ma różne sposoby finansowania kultury z Ameryka Północna do tego dokłada jeszcze kilka innych form i dlatego trudno porównywać to co się dzieje nie Stanach Zjednoczonych czy z tym co się dzieje w Polsce czy w Niemczech czy w Zjednoczonym królestwie, ale jednakowoż można zadawać pytania dotyczące np. pewnego procesu, który się dzieje w stanach Zjednoczonych, gdzie znikają z mapy instytucji kulturalnych orkiestry symfoniczne do pewnej części także, dlatego że pieniądze prywatne, które idą na utrzymanie ich ten strumyczek powoli wysycha po prostu sponsorzy dochodzą do wniosku, że te środki powinny zostać skierowane w innym kierunku w Polsce należy mamy także lwia część pieniędzy to są pieniądze od podatników, czyli czy instytucji samorządowych czy z ministerstwa czy różnych innych wspierających instytucji no ale znowu można zadać pytanie czy orkiestry istnieją tylko, dlatego że są pieniądze, żeby utrzymywać co by się stało, gdyby jakaś część tej działalności np. z powodu obchodzonych budżetu została przeniesiona na to jest bardzo interesujące pytanie może być przeniesiona na podatnika, ale przecież podatnik i tak już utrzymuje te instytucje, więc pytanie czy podatnik będzie chciał sam siebie dołożyć, bo tutaj trochę musi, bo musi to radnych by to jest pobierane przy pomocy systemu podatkowego i część trafia do instytucji kultury, ale pytanie brzmi czy podatnicy będą chcieli tak jak ostatnio są popularne różne akcje wspierania bezpośredniego różnych instytucji czy też różnych inicjatyw sporo pytań, ale informacje zbliżają się, więc jeżeli pan pozwoli to powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa mają właśnie pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia informację o godzinie 1140, a po informacjach wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia rozmawiamy o tym co się dzieje z instytucjami kultury w czasie pandemii na przykładzie np. właśnie na przykładzie np. na przykładzie Sinfonii Varsovii czy konkretne konkretne procesy, które się dzieją konkretne wyzwania przed informacjami zastanawiałem się czy dostrzega pan jakieś zagrożenia związane np. ze zmianą finansowania co coby było to strony gdybanie, więc może może działać, żeby tego jako zbyt poważnie traktować ale, ale rozumiem że, że osoby, które stoją na czele instytucji jednak rozważać różne scenariusze nawet takie, które być może dla zwykłego śmiertelnika niekoniecznie są interesujące co no ale dla szefa instytucji to są ważne pytania co by się stało, gdyby ten Strumień finansowania się zmienił zmniejszy raczej tak np. trzeba by było szukać w innym kierunku właśnie to bardzo interesujące pytanie o funkcjonowanie jest przy zmniejszonym budżecie, jeżeli taka sytuacja nastąpiła my jesteśmy o tyle troszkę innej sytuacji, że nasz budżet nigdy nie pokrywa budżet instytucji wszystkich wydatków związanych z działalnością jest ja mam około budżetu na te działania artystyczne w ciągu roku to mamy około pewnie 10 koncertów pustego organizacja szalonych dni muzyki, która w tym roku niestety nie mógł się odbyć w, więc tak od wielu lat co roku szukamy zewnętrznych pieniędzy czy negocjujemy także agencjami z festiwalami, które chcą nas zaprosić by nie trzeba było do tego dokładać z budżetu miasta, więc i tak budżet mamy w tej chwili to jest dla nas ten w pewnym sensie minimalny budżet tak, żeby utrzymać budynki zapłacić wynagrodzenia zasadnicze, która podkreślam są bardzo bardzo niskie, a w kontekście tego, że kilka miesięcy temu Filharmonia Opera to mówię taką przyjazną przyjazną zazdroszczą otrzymał wielkie podwyżki oczywiście tych pytań od muzyków jest bardzo dużo, dlaczego oni mogli dać nie dajesz taka, upatrując może trochę mojej złej woli w tym, który absolutnie nie ma powodów jest taki budżet unijny oczywiście przy zmniejszonej liczbie koncertów czy też przez likwidowany koncert to tych dodatkowych płatności dla muzyków nie ma to jest to jest na pewno na pewno dla nich ciężki dlatego nie nie popełniamy nigdy grzechu zaniechania zawsze składamy wnioski do wszelkiego typu programów również do tego czasu innego programu wsparcia wsparcie dla kultury i później wychodzą w sumie takie dziwne rzeczy, że się z nią ogłoszona lista beneficjentów co wstrzyma już koncertu się by 2 dni temu musieliśmy zrealizować niby z funduszu tego wniosku, więc oczekujemy z pietyzmem aż pan minister już ogłosił finalną listę, żeby wiedzieć na czym stoimy, ale jeszcze się słowem nawiązać do tego co pan redaktor powiedział o tych instytucjach kultury w stanach Zjednoczonych, bo tam jest rzecz chyba straszniejsze niż u nas, ponieważ właśnie to finansowanie w dużej części zostaną sponsorów prywatnych środki sytuacja firm wielu bardzo ciężka nie ma środków i nagle ta instytucja muszą powiedzieć rok czasu jesteśmy zamknięci, a może dłużej co się dzieje wtedy z pracownikami nie mają wynagrodzenia miesięcznego na wzrost krajowego nie ma nic oni po prostu idą i muszą sekundy na sekundę przekwalifikować to zupełnie innego rodzaju działania te przerażające, bo to nie omija Techmex mniejszych instytucji świata z muzycznego świata nie chcę powiedzieć, że mamy wspaniale i bardzo dobrze, ale przynajmniej tam system finansowania instytucji kultury w Polsce jest taki, że jednak część tych instytucji jest utrzymywana przez miasto tak z podatków mieszkańców, ale dzięki temu nie musimy się likwidować musimy nim w przeprasza wszystkich pracowników artystów i powiedzieć im nie mamy na pensje dla was do widzenia, bo jednak wiemy o tym, że ten czas po pandemii będzie i wtedy będziemy mogli zwrócić ze zdwojoną siłą emocją i znakomitym przygotowaniem rzucić wszystko to co dostajemy od mieszkańców, czyli to, że może on być utrzymywani z podatków jest to jest to bardzo istotnej takim naszym celem jako instytucji jest nie tylko to znakomite wykonawstwo artystyczne nagrywanie płyt z muzyką polską czy inną muzyką, ale właśnie to budowanie połączeń społecznych, które są nadwątlone ostatnio nawet rozerwane, że ta siedzimy jako społeczeństwo, a nie podejmuje żadnych prób, żeby złączyć z powrotem to społeczeństwo dlatego są najtrudniejsze momenty, kiedy na Grochowską przychodzą ludzie, którzy mogą zupełnie różna spojrzenie na świat polityki czy na sytuację bieżącą w kraju, ale nagle się obok siebie i zachwycają się przez 2 godziny są naprawdę szczęśliwi i wtedy jest szansa, żeby po koncercie człowiek zagadnął człowieka nie złym okiem nie agresją nie kłócąc się tylko w czasie postu miał szansę porozmawiać o tym Boże, jakie to było piękne wykonanie jednak ten utwór, czego nie znamy wspaniały i co naprawdę działamy ludzi co się później przenosi do życia jest źle dookoła jest agresja wszędzie w sejmie wśród polityków w telewizji radiu, ale nagle spędziłem 2 godziny zupełnie inaczej myślę, że to jest niebywały wzmocnienie ludzi chyba to jest takim główny cel przynajmniej tak powinno być instytucji kultury dobrze jak teraz gracie koncerty właściwie odstępy jak gra się próby odstępy maseczki pryskać jakimś nie wiem od Kazia ciemna stronę na instrumenty jak często temperatury co co z aplauzem publiczności w momencie, kiedy okazało się, że możemy już coś zagrać w lipcu sierpniu to absolutnie najpierw planowaliśmy de facto ustaliśmy repertuar gramy koncertów zależnie od tego czy taką jest się miesięcznie, a te widełki widełki wielkości zespołu, który ma zagrać dany program są olbrzymie, bo też od kilkunastu osób do 100 osób, więc nawet programują dla państwa koncerty uświetnią oczywiście programują mam na myśli, że nie sam programu tylko mam też wspaniałych współpracowników od tego braliśmy na tych pod uwagę zmierzyliśmy sceny powiedzieliśmy sobie cha dobrze możemy grać na największym składzie 48 osób to był nasz wyznacznik programowy to wspólny mianownik dla wszystkich utworów, które wykonaliśmy, że nie możemy przekroczyć tej liczby, więc oczywiście muzycy byli rozstrzygnięcie bardzo mocno od 1,5m krzesło przez musiało być absolutnie zachowane co nie było takie proste to zmieniło brzmienie no właśnie to zmieniło chyba wszystko zmieniło uważność Ott jest w trakcie grania, ponieważ jak odkrywca sieci bardzo blisko siebie wielu agentów wręcz bardzo proszę, żeby tak zbliżać zbliżać mocno nie zupełnie inna słyszenie muzyków muzyk musi słyszeć drugiego muzyka, żeby wiedzieć w jakim kontekście, jakiej aurze dziękował się znajduje to nie wierzą w ich przypadku, w którym następuje to posunięcie, więc nagle okazuje się, że trudniej uzyskać jedno brzmienie np. grupy pierwszych drugich skrzypiec Celtów to są bardzo usunięci odległości między mózgami są większe, więc mózg siedzące w trzecim pulpicie pierwszych skrzypiec będzie o wiele gorzej słyszał instrumenty incydent tego, który siedzi daleko daleko po przekątnej co dopiero z publicznością prowadzić co dopiero na publiczność, ale boję jak to jest skromny słyszymy z końca sali jawi się jesteście z 3m słyszymy siebie tylko do słuchacza dochodzi raczej ogólne dźwięk wykreowany przez 4050 osób, ale są z dozwolone słyszenie w środku słodkie czy z punktu widzenia muzyka ma w sumie niewiele wspólnego z tym co w sensie słuchać, ale szczęśliwy zapewniam, że to co słyszy słucha się o wiele piękniejsze niż to co się dzieje w samej od pierwszej nie słychać być może na zewnątrz tych wszystkich technicznych rzeczy nawet kiedy świat taki pomysł, żeby organizować koncerty w bardzo małych grupach sadzać publiczność w środku w orkiestrze pod zupełnie innego rodzaju przeżycie jeszcze wchodzi blacha takie słowa dużo dłużej się na sobie na swojej fizyczności odczuwa dziś wiemy, że należy takie zdarzenie należy też to jest zupełnie innego rodzaju przeżycie niezwykłe niezwykle ciekawe, więc gramy koncerty w osadzeniu publiczność przychodziła oczywiście była obowiązkowa dezynfekcja rąk maseczki muszę przyznać, że wszyscy tak wspaniale się do tego zastosowali nimi żadnych dyskusji maseczkę czy nie maseczka, nic więc to było piękne to był naprawdę cudowny sierpień, gdzie zaprezentowaliśmy zaproponowaliśmy publiczności 23 koncerty w każdy wtorek czwartek sobotę niedzielę można było przyjść tu właśnie tu na koncert Sinfonii Varsovii celebracji to senne wydatnie, choć PiS, że to się wrócić to przyczyna z powrotem mam nadzieję za kilka kilkanaście miesięcy, ale oczywiście później wraz z decyzją o likwidacji publiczności i wraz z końcem sierpnia ich września wszystko odmieniło teraz tylko online przez internet w żadnym mająca wypuszczać oklaski wycofał się taką sytuację niż 2 dni temu miejscu końca dla państwa na żywo transmitowany w internecie tam średni tam 3 dni temu ten i tak chwile niepewności dyrygent kończy utwór stoi nie ma żadnych reakcji nie słucha się reakcji publiczności i artyści widziałem, że w oglądali na siebie tak do końca nie widzieliśmy zejść ma się ukłonić zupełnie nowe sytuacje, z którymi trzeba się mierzyć, jakie jeszcze niema pomysłów racjonalizatorskich będziemy sobie odtwarzać z dniem telefonu oklaski albo widzę buczenie chyba zrobimy także ta obsługa techniczna, która jest przy realizacji takiego koncertu mówi się, że musi bardzo się silnie aplauz się wydawać to tylko świadczy o tym, że właśnie ta interakcja osoby słuchające czy też drugiej osoby obecnej w tej samej przestrzeni to się odbywa koncert jest szalenie istotna dla mnie muzyka na żywo to jest jednak największe wartości i absolutnie będziemy to robi się skończy je dostał chyba ze zdwojoną siłą, ale przez powiedział pan kilka kilkanaście miesięcy przez kilkanaście miesięcy co internet przez kilkanaście miesięcy internet przez te kilka naście miesięcy nagrania różnego rodzaju, który tak tak żyjemy zwyczajowo w pewnym sensie ta możemy się jeszcze bardziej na tym skupić na pewno wszyscy kilka naście miesięcy wydobycie tych wspaniałych umiejętności muzyków orkiestrowych, proponując im granie w kwotach kwintetem w setach w mniejszych zespołach kameralnych po to, niezwykle unosi unosi to umiejętności muzyka orkiestrowego, aczkolwiek mam absolutną świadomość tego, że mając tak znakomitych muzyków po konkursach, grając znakomicie solo właściwie nie trzeba tego nosiciele w momencie, kiedy się nie dba o jakość przestaje się dbać o taką higienę jakości muzyka, a nie dbamy czy mnie o to dbamy w momencie, kiedy zamiast 90 koncertu w ciągu roku mamy 25 koncertów w ciągu roku i dodatku bez publiczności to niestety można w tym czasie coś zgubić, ale na to nie pozwalamy, realizując część projektów mniejszych składach bardzo panu dziękuję za rozmowę państwa moim gościem był pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia należy dostępnej w internecie albo na płytach, bo zobaczyłem serdecznie państwa poza tym nie mogę się doczekać, kiedy przyjedzie do nas na taki prawdziwy koncert informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej nad jakością dzisiejszego programu czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA