REKLAMA

Skąd się wzięła "pustka po Bogu"?

OFF Czarek
Data emisji:
02-12-2020 10:00 (Powtórka: 25-12-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog i redaktor kwartalnika więź dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry witam serdecznie pana państw swoją drogą bardzo interesujący artykuł pana autorstwa pojawił się w Gazecie wyborczej tekst dotyczący papieża i to takiego papieża nietypowego można by rzec to był jeden z papieży zdaje Rozwiń » się tzw. okresu porno gracji tak tak jedna z takich wyrazistych osobowości tego okresu był dziesiąty wiek papież Jan dwunasty i rozpusty młodzieniaszek, który zawsze na tronie tak jest, dlatego że tam umieścił jego ojciec chciałby Rzymu Alberyk i tak pan już, który miał swój pontyfikat kilka lat się zakończył ten pontyfikat czy chrztem mieszka pierwszego i jakie sobie zadaję pytanie czy Mieszko wiedział, jakie stosował Towarzystwa chodzi i co w ogóle mógł wiedzieć o Janie 12, aby też jest marna pociecha, że kością bywało gorzej dziesiątym biegu niż obecnie, dlatego że obecnie za dobrze właśnie to może o tym porozmawiajmy podzieli się z panem taką obserwacją albo może refleksją jakiś czas temu uczestniczyłem w spotkaniu i jeden z tematów, który na tym spotkaniu się pojawił to był temat relacji pomiędzy młodymi ludźmi i kościołem, czyli można w skrócie by powiedzieć czy dziś kościół ma coś jeszcze do zaproponowania młodym ludziom, a jeżeli tak to co, jeżeli nie to dlaczego 1 głosów, który się pojawił na tym spotkaniu powiedział, ale młodzi ludzie w ogóle nie są zainteresowani kościołem bez względu na to czy kościół ma czy niema to w ogóle tournée kościół nie jest kierunkiem, w którym młodzi ludzie zwracają, odwracając swój wzrok czy patrzą czy się zastanawiają czy nasłuchując kościół ma do powiedzenia generalnie można by rzec, że kościół dla młodych ludzi nie istnieje pewnie to jest jakaś tam generalizacja ją i uproszczenie i pomyślałem, że pan będzie doskonałą osobom, które można zadać pytanie czy faktycznie jest tak, że właśnie nawet nie nie to, że doszło do zerwania więzi tylko, że kościół przestałby być w ogóle użyję staropolskiego słowa relewantny w życiu młodych ludzi w wieku jak sądzono, że ostatnie tygodnie manifestację na ulica leku uczestniczą tysiące młodych ludzi właśnie my manifestacje o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z końca października pokazały nam dokument nie za UE w tym pokoleniu młodych dwudziestolatków trzydziestolatków UE jest duża niechęć do kościoła nie tylko instytucji kościelnych, ale powiedziałbym, że do samego chrześcijaństwa było widać i na transparentach i na Bema i wypowiedziach bardzo wielu z nich i nagle się okazało, że to jest takie doświadczenie pokoleniowe, że bardzo wielu młodych ludzi właśnie w ten sposób myśli o kościele i o chrześcijaństwie, a ja powiem szczerze rozmawiając z tymi dwudziestoletni trzydziesto zamiast pewnego czasu dostrzegłem część manifestacji sami i w rozmowach taki, który ma złe, które miałem z nimi oni mówili właśnie o różnych powoda tego, dlaczego ta niechęć do kościoła czy obojętnych zaznaczą naznaczone chęcią się pojawiła to przede wszystkim nie było jak można by nie ma przynajmniej u wielu z nich kwestie związane związane ze skandalami z kryzysem kościoła, który toczy kościół na całym świecie nie tylko w Polsce podział skandale seksualne o o przestępstwa pedofilskie duchowieństwa nie mogli nawet tak duża, ponieważ jest to istotne o zaangażowanie polityczne hierarchy kościoła duchowieństwa o tym konkubina hierarchii kościelnej i rządzącej formacji politycznej polską oczywiście to jest bardzo nieprzyjemne i innych dla wielu wstrętna, ale jednak coś nie najważniejsze tak samo jak inne jeszcze temat poruszały ciągle, czyli wracający nieustannie w Polsce w kontekście katolicyzmu, czyli chciwość luka kleru takie materia mistyczna nastawienie wielu duchowny to są ważne jak aspekty, ale niejedyna być może nie ma istotniejsze, dlatego że ci ludzie młodzi, z którymi rozmawiam przyznają się do tego duża oni, którzy bardzo liczne z nich mieli doświadczenie w pełnej katechizacji pro ME co trzecie szkoła, czyli 12 lat, czyli 2 godziny w tygodniu właściwie więcej niż 12 do przedszkola obejmuje od przedszkola do klasy maturalnej mieli wychowanie tradycyjnie katolickie co więcej niektórzy z nich byli bardzo intensywnie zaangażowani w życie kościele nie tylko w sensie takim praktykowali prawda regularnie chodzili nam się od, ale byli zaangażowani w różne wspólnoty katolickie byli po prostu, jakby przestrzeni tej duchowej kościoła aktywni to się skończyło się skończyło i w ciągu kilku lat, jakie się rozpadło, dlaczego opowiadali mi się tam tym kościele oni nie są w stanie znaleźć odpowiedzi na swoje potrzeby duchowe jedyne co odkrywają to jest pustka duchowa pustka, bo jak ją nazywa nie ma tam Boga po prostu jest wszystko to przysłonięte jakąś fasadą, która chodzi o miejscu instytucji mu się bardzo szybko i oni nie chcą mieć tę nic wspólnego co nie znaczy, że te potrzeby duchowe, które mają znikły albo zostały kompletnie rozmontowany po nie dotyczy wszystkich ulg no pewnie są też tacy no może po prostu podczas takich nie mają i ja mówię tutaj powtarzać argumentów różnych duchownych oraz problemy z ambon, że materializacji i konsumpcją współczesnego świata po prostu wpływa na zanik potrzeb duchowych pewniakiem jest jakaś prawda, a nie o to chodzi tutaj jest jak kontakt z kościołem, który nie ma nic do Zachodu zachorowania pod pustką i są powody odejścia stało się to w ostatnich kilku latach, dlatego że jeszcze w 2016 roku, kiedy papież Franciszek był w Polsce były światowe dni młodzieży w Krakowie ogłoszono sukces tego wydarzenia wydawało się, że to, że młodzi ludzie są mało jak mocno w Polskim kościele osadzeni procesy polaryzacyjne i nie dotyczą jakich rówieśników w innych krajach europejskich pewnie także bardzo katolickiej dach i Irlandia czy Hiszpanii, czyli no, ale z drugiej strony nie wyobrażam sobie panie doktorze, żeby nie odtrąbiono sukcesu bez względu na to czy ktoś przyjdzie czy nie to jakby 1 rzecz tak, a no właśnie z drugiej strony też można by się zastanawiać jakie, jaką rolę takie tego typu wydarzenia mogą mieć oprócz roli czysto propagandowe czyli, żeby pokazać, proszę bardzo, rzucamy hasło i na nasze zawołanie przyjeżdża 1001 000 00010 000 000 i takich młodych ludzi co pokazuje, że jesteśmy wciąż dla nich ważni co pokazuje, że kościół jest istotny w życiu młodych ludzi no i zdaje się, że tutaj, że tutaj leży jakiś błąd tego systemu tak bo o ile na poziomie, o ile na poziomie propagandy można nieładnie mówiąc zebrać ludzi wokół jakiejś idei pokazać zobaczcie jest nas bardzo dużo o tyle schody zaczynają się w momencie, kiedy trzeba na co dzień już bez kamer bez celebry bez odświętności wprowadzać te ideały w życie czy też po prostu nimi żyć zmagać się z wyzwaniami dnia codziennego i te wyzwania rozstrzygać w myśl czy w duchu pewnego sposobu myślenia pewnego pewnego systemu etycznego moralnego itd. itd. na inne wtedy, gdyby poznajemy odpowiedź na pytanie czy takie spotkania pielgrzymki tak dalej czy one mają realny wpływ tak czy właśnie czy kościół się liczy czy kościół ma coś do powiedzenia coś do zaoferowania, ale postawił pan panie doktorze wiele interesujących pytań i proponuję, abyśmy do nich powrócili po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika wieś informację już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek twa i moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź czy młodzi ludzie mają dziś jeszcze cokolwiek do odnalezienia, jeżeli tak można powiedzieć w kościele katolickim coś innego niż tzw pustka po Bogu czym miałaby być pustka po Bogu, jakby pan zdefiniował to to zjawisko to to stwierdzenie określa on ma kilka wymiarów ona ma wymiar bardzo praktycznej to ten wymiar praktyczny się ujawniło też w ostatnich tygodniach, kiedy z wielu na morze no i byli tacy mogli moi znajomi, którzy dokonali apostazji formalnego odejścia z kościoła katolickiego niektórzy z nich, dlatego że po prostu nie wierzyli w kontekście interesowały stwierdził, że to jest instytucja ta przykra dla niej przez stosunek nie wiem do seksualności osób LGBT w aborcji właśnie nie chcą nic nic wspólnego i są po prostu odłączyć, ale niektórzy z nich wystąpili ogłasza np. taki kamień dałby publiczne dla naszej bo, ponieważ nie znaleźli właśnie odpowiedzi na swoje potrzeby duchowe w kościele katolickim pisali np. że występują kościoła, dlatego że chcą być lepszymi chrześcijanami nie mogą być dobrymi chrześcijanami w takim kościele PS ciekawe, dlatego że no ja mając pełną wiedzę o dziejach kościoła historyk kościoła wiem, jakie są niebezpieczeństwa takiej postawy ludzi występowali w kościach o to, żeby być lepszymi chrześcijanami tworzyli własne wspólnoty idzie przez pewien czas była była bardzo intensywne życie duchowe wspólnotowe, ale później wszystko nie wiem wracało stare koleiny to się być pewien sposób się zdewaluowało i następowała duchowe degrengolada na poziomie instytucjonalnym wiec nie wiem czy łatwo być zapewne samotnie jest bardzo trudno być dobrym kościelnym oraz wolno, ale PiS jest formie poważniejsze kością z tą szóstką Bogu, który ma taki wymiar teologiczny i ten rok okazał się bardzo wiele, jakby aspektów, które w tej sytuacji, kiedy ten rok pandemii wszyscy jej wszystkich nas dotyka na różnym poziomie, ale kościół to nie tylko na PL nie tylko tutaj w Polsce, ale na całym świecie jest nią dotknięte jeszcze mocniej może jeszcze inna instytucja działająca w świecie w dość powiedzieć, że przypomnimy sobie wiosenny lockdown i wielki tydzień wielu katolików na świecie jeśli nie większość po raz pierwszy od wieku nie miała możliwości fizycznego udziału fizycznego uczestnictwa w liturgii do najważniejszej liturgii w całym roku kościelnym dla katolików liturgii wielkiego tygodnia to również przerażające obrazy może takim najbardziej rzucającym się pamięć obraz z tego jak Świętego Piotra, któremu błogosławił papież Franciszek na, ale były i inne była furia nie wiem Paschal na wielką sobotnia wieczorna bazylice Świętego Piotra, w której myślę, że naprawdę od wieku była to najmniejsza liczba wiernych uczestniczących w tej uroczystości i dla mnie to jest pewien znak czas temu, bo jak wyraźnie mówi Asia mówi ludziom wierzącym, że się gdzieś chować się ukryć, że właściwe doświadczenie z doświadczeniem wielkiej soboty i jednocześnie, jakim takim odtworzeniem, czego chce być może, fundując tym świadczeniem chrześcijańskich, żeby w ogóle być chrześcijaninem trzeba po to, oczywiście na to oczywiście wierzyć zbawczy sens cierpienia i sieci Chrystusa, ale także w jaki sposób doświadczyli zmartwychwstania ale, żeby doświadczyli zmartwychwstania tak naucza Ewangelia trzeba najpierw udać dobra obu i zobaczyć, że ten druk jest z tych co wcale w przypadku kobiet, które tam poszło jak pamiętamy pierwszego dnia tygodnia posiadacze trzydziestym roku najpewniej to, że zobaczyły posty grą wcale nie było dla nich taką uspokajająco wiadomością najstarszej Ewangelii Ewangelia Marka pierwotnie zakończenie bardzo zastanawiające spotykają postęp w grobie pewnego młodzieńca, który mówi, że niema tutaj Jezusa w Szcze pomieszczeń osiągał duże, że okaże się Galilei tak jest wezwanie do tych kobiet i ostatnie zdanie tej Ewangelii brzmi on jednak nikomu nic nie powiedziały, bo bały prawka to jest jakby pierwsza informacja, którą mamy o zmartwychwstaniu w nowym testamencie w tej całej historii pustego wcale go wcale nie jest takim cukierkowy, jakby doświadczenie jest doświadczenie potężnych lampy potężnego strachu, ale bez wejścia do świadczeń bez wejścia do grobu oczywiście nie ma chrześcijaństwa pytanie czy sejmowa z tym zrobić właśnie takiej Polsce, gdzie kościół prawy bardzo jak i okropny kryzys instytucjonalny wiązaniami związane z tymi skandalami seksualnymi, ale nie tylko to jest kryzys poruszającej struktury kościelnej i zmuszające instytucji, której system władzy zaczyna się bardzo wyraźnie ruszyć w tym nasze świecie tak technologicznie zaawansowanym informacyjna transparentność w tym oczywiste pewne rzeczy nie da się już okryć sekretnych watykańskich komnatach, ale jestem jak znak czasu właśnie ta niemożność uczestnictwa w liturgii zmartwychwstania także fizycznego po jednak całą mocą pandemia pokazała też, że są takie elementy życia, które trudno się ogląda telewizji panie tylko czworga np. teatr także, ale podziały w tym takimi rzeczywiście dla wielu można nie da się po prostu jesteś pamięta jesteś, ale widać, że to po prostu jest tylko surogacji namiastka i bardzo tak trochę śmieszyły dyskusję na temat przyjmowania duchowej komunii prawdę to znaczy być osiągnięto w dawne argumenty teologiczne specjalnie zrozumiały przez wiernych, ponieważ biskupi domagają, żebym się nie transmitował, żeby się wszystko mówić w czasie rzeczywistym, nawet jeżeli się dzieje w czasie rzeczywistym za pośrednictwem innego ekranu powoduje to, że ludzie mają jednak poczucie, że nie uczestnictwo w jakiej takiej uczestnictwa niepełne mają racji, a więc kryzys kościoła nałożył się jeszcze naród na e-handel to przypadłość i na to, o czym mówiliśmy na wstępie naszych doświadczeń młodych ludzi oni nie znaleźli kościele odpowiedzi na swoje potrzeby duchowe odnaleźli postępową te pustkę trzeba przemyśleć to logicznie trzeba w jaki sposób prowadzić do świata sakramentalnego to jest niezwykłym wyzwaniem i być może dużo większym wyzwaniem niż reforma instytucjonalna nie reforma władzy w kościele i reformami transparentności i biorąc reformy są podejmowane tak to wszystko dzieje się niestety na wybujałą no dobrze, ale rozpoczęliśmy od pana artykułu w Gazecie wyborczej tekstu dotyczącego papieża Jana dwunastego to trochę pokazuje, że ten królujący czy też niszczejący budynek to nie jest sprawa ostatnich kilkunastu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset lat Nosek to jest sprawa Starek świat znaczy kościół wydaje się, że od nie wiem trzeciego wieku czwartego wieku no w momencie, kiedy gdyby wyodrębniła się grupa uprzywilejowanych pewnie zmierza w tym kierunku takiego powiedziałbym dwutorowego podejścia, czyli to jesteśmy my elity kościelne, które generalnie żyją na wasz koszt drodzy wierni w zamian no odwdzięczają się to słowem to tekst tematu zakazem to potępienie ma to spaleniem na stosie to a to pogłaskał po głowie ale dlaczego właśnie dzisiaj miałby być inaczej to znaczy, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie znajduje nic kościele skoro nota choroba, która kościół drąży drąży go od setek lat muszę przyznać i przyznam się tutaj panu państwo, że jednym z najbardziej takich szokujących dla mnie doświadczeń mówi szefujący mówię z pełną odpowiedzialnością było w tym roku spotkanie dla mnie oczekiwane po latach mianowicie prof. Tomasz szkołach szef katedry pytań granicznych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu wydał na początku września publikował swoją nową książkę zatytułowaną system kościelny, czyli trzeba Pawlaka jak książkę przeczytałem i byłem wstrząśnięty możnych owo także, dlatego że napisał ją właśnie ten ani inne auto Tomasz Polak Primo voto Węcławski Primo voto Tomasz Węcławski ksiądz prof. Tomasz Węcławski po jeden z najwybitniejszych polskich teologów przed laty właściwie założyciel wydziału Teologicznego na Uniwersytecie poznańskim rektor seminarium duchownego w Poznaniu w czasie, kiedy wybuchła by ten wielki skandal z arcybiskupem Paetzem członek międzynarodowej komisji Teologicznej uciekł Kongregacji nauki wiary wtedy, kiedy szefem tej Kongregacji kardynał Józef wakacyjne 5 postaci naprawdę wielkiego formatu teologicznych świecie człowiek, który nie tylko rozstał się z kapłaństwa on dokonał formalnego aktu apostazji kilkanaście lat temu z kościoła katolickiego i ich imieniu jak wygląda tak duża, bo nie tylko swój styl życia tak dalej, ale także na Lis wprost jest sama szkoła po tej książce są bardzo wyraziste tezy i te tezy dotyczą, jakby tego do czego pan się o głos z takim pytaniem, kiedy się pojawiły perfekcję prawda systemowe w kościele kwestie jedno na pewno ostatniego czasu pan słusznie zauważa, ale nie wiem czy kilkaset lat temu właśnie w czasach Jana dwunastego i prof. Polak stawia teza, że to jest immanentna integralna cecha kościelną ości chrześcijańskiej szczelności od samego początku, odkąd ten kościół istnieje, dlaczego kościół kościół czy kościoły, bo mamy do czynienia z różnymi wspólnotami i wg Polaka ta immanentną cechą kościelną ości polega na generowaniu przemocy pewnych aktów przemocy od samego początku jest związana z uproszczeń, ale przedstawił krótką te zespoły z powołaniem się na fałszywą sakralizacji ludzie, którzy byli blisko Jezusa z nadzorem WI swoje bardzo pociągało i ich bardzo pociągało jego doświadczenia zdaniem Polaka autentyczne doświadczenie Boga, a propos ukaże się na ten temat moja rozmowa z prof. Tomaszem Polakiem więzi i grudniu teraz zapraszam do lektury obrazu w myślach uważa, że Jezus autentyczne doświadczenie Boga dlatego autentyczności tego doświadczenie nawet ważne czy Bóg istnieje czy nie istnieje istnieje taki obiekt ten okres to było autentyczne i pociągające to ja tutaj panie doktorze pozwolę sobie z przykrością panu przerwać i zawieźć na chwileczkę naszą rozmowę byśmy mogli wysłuchać informacji Radia TOK FM i powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informację o godzinie dziesiąty 40 państwa moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź wracamy po informacjach państwa moim gościem jest pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź i ofiara mojej brutalnej polityki przerwania gościom przed informacjami za co przepraszam, chociaż może akurat w tym przypadku to to większego sensu nie ma ale, ale zdaje się, że właśnie Tomasz Polak w książce, której o, których pan pisze zaczyna takim cytatem Brechta, że wiele błędów wynika z faktu, że mówiąc nie przerywa się wcale lub zbyt rzadko, więc przerwały panu ale, ale to z innego powodu wracamy wracamy do tej diagnozy Tomasza Polaka przed informacjami mówił panu Jezusie, który miał autentyczne doświadczenie czy też bliskości Boga i kości Boga tu tak, które było fascynujące dla jego uczniów, ale ci uczniowie krytycznym momencie rozpierzchli został ukrzyżowany i zabite będą Polakach, lecz posługuje specyficzną metodologię prawda konstytucyjną, wykorzystując narzędzia psychologii religii socjologii religii mówi rzecznik uczniowie mieli poczucie winy po pierwsze po drugie na pozycji resentymentów względem władz żydowskich, lecz zasadami żydowskich i IX zabiły i żeby jak by zasypać otoczyli je zlikwidować grillować, a prawda zraził się pewien projekt obrażenia głowy Jezus żyje dalej Jezus nie przegrał jedno zostaje podniesiony przez Boga o to, żeby tego, żeby to doświadczenie bliskości ojca o tym zdaniem Polaka, że pana Boga nie było data była tylko właśnie sakralizacja zmarłego człowieka od, na które się później powoda od samego początku od właśnie istnienia kościoła wspólnoty instytucji kościelnych mianowicie ci, którzy głosili coś takiego mówili, że są reprezentantami samego Boga, że im przysługuje autorytet boss nadane przez Boga prawda, jeżeli się pewnemu autorytetowi nie chce podać notował niestety jest bardzo nieciekawej sytuacji egzystencjalnej i moralnej i jakby ten schemat tutaj rozwija się przez całe wieki to właśnie generuje wykluczenie przemoc w systemie kościelnym różnych jego wariant, bo pisze Ola właśnie dotyczy to wszystkich kościołów bez wyjątku chrześcijaństwo nie tylko katolickiego czy niewielki kościół no i prof. Tomasz Polak, jeżeli dobrze pamiętam pisze o tym, że to jest system, który jest niereformowalny tutaj są uważane jest niereformowalny, a natomiast w powietrze ja jak zgadzając się z jego opisem dla generowania przemocy w kościele generowania wykluczania, bo zgadzam się to jest to właśnie było dla mnie takie szokujące niezwykle ciekawe miałem spotkanie obrazu przyznacie państwo prof. Polakiem nie dało Poznaniu i czy rozmawiali bardzo długo jak różnych aspektach tej książki, ale dostępne tutaj zgadzam nie zgadzam się do punktu wyjścia z tym spory konstytucyjną teoria, że chodziło o poczucie winy zasypywanie prawda tylko poczucie winy w te jestem jednak ciągle teologii chrześcijańskiej i wierzę w zmartwychwstanie tak jako partner historyczny, ale jednak wierzę, że coś takiego było i jest jak będą takie prawo myślę, że tak to jest ta rozbieżność, którą musimy przyjąć co nie znaczy, że nie mogę przyjmować pewnych wniosków, które są w tej książce zawartej powiem od razu ja przyjmuję, ale dla mnie świata pisze polach o tym, że chrześcijaństwo ma ateistycznej jądro to jesteście bardzo niepokojące wrażenie to jest właściwie, że ten punkt do niczego nie był potrzebny od samego początku, a potem, żeby właśnie ocalić Jezusa i właśnie SEK realizować ustawowe miejsca to ateistycznej jądro może być jakiś sposób przepracowane teologicznie i tutaj jak mówiłem pustym grobie tej całej sytuacji wciąż prof. Polak się zgadza, że kobiety, które tam pośród tego pierwszego dnia tygodnia, czyli jest w tym roku miały to doświadczenie rzeczywiście zastały pustego nie jakiś późniejszy dodatek bajka prawdę o sobie myśli chrześcijan różnych powodów nie wymyśli sobie tego było autentyczne doświadczenie kobiet się wiąże właśnie z tym strachem mówiłem, aby się wiąże także doświadczeniem pustki, o których mówiliśmy na samym początku i dla mnie takie pytanie bardzo podstawowe czy możliwe oświadczenie tej pustki, bo tego braku Boga brak, który także intensywnie w tym roku we wspólnocie katolickiej w ogóle chrześcijaństwa jest bardzo doświadczony i tylko przez młodych ludzi, ale przez przez wiernych przez wielu wiernych czy można korzystać teologicznie i w jaki sposób bowiem łączyć mysz kościelna doświadczenie kościoła sakramenty liturgia itd. uważam, że to jest potrzebne i to się nie zgadzam z Polakiem o tyle duża uważa, że ten system kościelny jedzie na biegu jałowym od wieku także, dlatego że zajmujemy się reforma struktury władzy dyskusje dyskusjami na temat tego jak ma wyglądać władze kościele jak wyglądać transparentność tej władza jak uniknąć skandali ja jak podreperować system hierarchicznego biskupi podjęli się władzom świeckim itd. to może nie są ważne problemy, ale są jednak pewnej perspektywy problemy druga, że on uważa mówię prof. Polaków od wieku podjęto części jest sensownej refleksji na temat podstawowy na temat Boga Chrystusa wzajemnej relacji między nimi jak tutaj zgadzam w tym sensie nawet trudno jest podjąć taką dyskusję, bo trochę byłoby to piłowanie gałęzi, na której siedzi i tak je tak uważa znaczy wielokrotnie także pana tutaj przywołam to jest największy kryzys kościoła od czasu reformacji, a czym mamy teraz do czynienia, ale dość powiedzieć żart mam taką tutaj analogie też historyczna od mało, kto pamięta, że od 1500 dwunastego roku odbywał się w Rzymie sobór katolickich kościoła katolickiego domu piąty sobór laterański czytam zebrali ogłosili biskupi prawda po rządu jak będą reformować kościół, który winił no to naprawdę była zmuszająca struktura bardzo zdemoralizowany duchowieństwo to wszystko, o czym wiemy z historii papież bardziej Ano papież, który zdał ten sobór laterański drugi już drugi był dużo lepsze rozwiązanie chciałbym mu 5 będzie bazyliki Świętego Piotra wobec wszelkich polach, ale auto jechało na biegu jałowym tak samo się zakończył w 1500 siedemnastym roku na Jasnej żadnych sensownych ofert od nikogo, a tego samego roku 31października Marcin Luter, czyli 95 edycji, czyli prawda na drzwiach kościoła Zamkowego w Wittenberdze lat i zaczęła się zupełnie coś niesamowitego odpowiedzią kościoła katolickiego może być lubiana bądź nie, ale było radykalne 3 przemyślanie nie tylko struktury, do którego doszło do głosu na soborze trydenckim się rozpoczął w 1500 czterdziestym piątym roku, czyli ponad ćwierć wieku po wystąpieniu Marcina Lutra i myślę, że tego typu doktrynalnych instytucji jestem potrzebny i cudzysłowie mówiąc nowy prezydent tej nocy ciemnej kościach doświadczamy i że to doktrynalne przemyślanie będzie związane z myśleniem o Bogu nieobecny obojgu połowę to właśnie z urazem o tej Polsce poboru prądu czuwają kościele młodzi ludzie no dobra może stanowić jakiś sposób interpretowana przez umieranie Boga spółki właśnie w oświadczeniu wielkiej soboty i złożeniem dobre, ale nowy trend bez bez polskiego kościoła, bo któż mógłby uczestniczyć w polskich wspiera mnie na chwilę, a to już wiemy to jest tak powszechne prawda krytykowanie, że oni są tacy jacy są niezbyt są powietrzne kościelni za wysoka chcieli państwo bardzo w tym sensie pisze Tomasz kot Tomasz pomocą także, że są, jakby podporami systemu gościa jak najbardziej, że po prostu nawet tzw. dobrzy ludzie czy dobrze mi ludzie powiedzą w episkopacie są, w jakich znam na jak stają się funkcjonariusze funkcjonariusze sami kościelnej i funkcjonariuszami tego systemu NATO działają jak funkcjonariusze pan dobre jest nam umyka nie mają od banki nie mają odwagi, żeby jak wyjść poza system nie mają także bardziej ekologiczne, ale i jest pewne ciśnienie i nie dotyczy tylko Polski jeszcze raz powiedział byłoby myślenie bardzo błędnym, choć na całym świecie wojna byle Polska wieś zaciszna kościelna oraz stabilizacji szlak Polska spokojna i jeżeli nie mamy z tym wspólnego mnóstwo rzeczy się dzieje i są leżałem jesteśmy, jakby sprzedających nie wiem, kiedy ten dzień nastąpi czy to będzie właśnie za chwilę czy ćwierć wieku, ale wierzę, że nastąpi także, że będziemy myśleć właśnie o teologii pustki po Bogu bardzo intensywnie będziemy próbowali przełożyć na doświadczenia duchowe najgłębsze i w życiu kościelnym liter tych publicznych w ramach co ciekawe czyli, czyli pozostaje nam czekać na kolejny sobór, który bez udziału gość opolskiego być może zreferuje, aby tak nie było wydawał oczywiście czekać na sobotę możemy się doczekać natomiast te są już pewne naciski ze strony świeckich równych częściach świata to warto zawsze brać pod uwagę natomiast trzeba tego typu teologię tego typu refleksji jak by pociągnąć tak są też zapowiedź Niki panie redaktorze już szpitalowi XX-wiecznej dla mnie najważniejszym takim metodom Demokratów powinny szans z obawy poza bardzo wybitny teolog szwajcarski w XX-wiecznych, który jak pisał o świadczeniu wielkiej soboty w kościele, kiedy umiera ich jakości jest takiego zdania, które dla mnie w tym roku jest niesłychanie ważne i tę wielką sobotę używaną w 2020 dwudziestym roku bardzo intensywnie właśnie o tym myślałem, więc pewne intuicje, które można pociągnąć dalej i tak tak oczywiście w wydaniu polskim to trochę wygląda inaczej to znaczy, kiedy pojawiają się niewygodne tematy to milknie kościół, ale w taki, że muzeum profesor kasy jeśli państwo stało się tak w Polsce Polski Baltazar von Baltazar czyli kiedy pojawiają się tematy niewygodne to kościół milknie albo kościół nie pamięta nie przypomina sobie, ale od razu tak także tych ostatnich tygodni, które się nałożą kompromitacja kardynał prawda 1 pierzeja on kardynał, który nałożył, jakby na po świadczenie tych manifestacji ulicznych nagle w świadomość, że mamy dechrystianizacji na dużej części pokolenia, czego nie było też dobrze to nie otwieraj nowego tematu bardzo panu dziękuję za za dzisiejszą rozmowę za dzisiejsze spotkanie pan dr Sebastian Duda filozof teolog i redaktor miesięcznika więź z państwa i moim gościem bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA