REKLAMA

Czy jesteśmy w stanie nauczyć się czegoś nowego o świecie i o sobie?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-12-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wcale państwa i moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panu dzień dobry państwu 5 lat temu okazała się kultowa książka w pana autorstwa to nie był śmiech sensie, że śmieje się z tego tylko raczej radość, że to już 5 lat już 5 lat możemy ją czytać, więc to była radość książka pana autorstwa zatytułowana japoński Rozwiń » miszmasz książka wydana przez wydawnictwo, jeżeli w toku tak było książka nietypowa, bo po pierwsze, był to zbiór felietonów czy też pana publikacji w prasie, ale po drugim powiedziałbym takie 2 nurty 1 nurt, który mam nadzieję, więc dzisiaj pozbawiamy to był nurt dotyczący japońską ości Japonii wiedzy Japonii stereotypów czy też sposobów unikania stereotypów, a ten drugi nurt, którym mam nadzieję, że nie będziemy zmierzać to był nurt, w którym mierzy się pan z twórczością swoich ulubionych dziennikarzy dziennikarek, ale do żołnierzy to może nie jest dobry moment na mierzenie się po powtórne natomiast to mierzenie się twórczością wynikało tak to odczytałem onegdaj z tego, że w naszym pięknym kraju zwanym polską co chyba obserwujemy właściwie na każdym polu zostać ekspertem jest niezwykle łatwo kiedyś pewnie można było powiedzieć że, żeby zostać ekspertem od Japonii to wystarczy pojechać na tydzień albo 2 do Japonii dzisiaj okazuje się, że właśnie już nawet to nie jest konieczne i nie chodzi tylko ja panie wszyscy jesteśmy ekspertami od wirusów wszyscy jesteśmy ekspertami od lotnictwa wszyscy jesteśmy ekspertami od zmian klimatycznych wszyscy jesteśmy ekspertami od polityki wszyscy jesteśmy ekspertami od piłki nożnej zgodnie z ważnych skoki itd. tak dalej właściwie nie ma takiej dziedziny, na które byśmy się nieznani i można by powiedzieć tak, ale są pewne granice są programy publicystyczne telewizja, która zaprasza tylko osoby, które znają okazuje się, że zdarzenie, że doskonale w roli ekspertów sprawiają celebryci piosenkarki bokserzy różni inni i to jest jakiś interesujący rozdział myślę sobie że właśnie te 5 lat zostawia się jak jak one wyglądają, jeżeli chodzi po pierwsze o wiedzę o Japonii rzetelną wiedzę o Japonii, którą można czerpać, a to z podróży to z różnych publikacji, a to ze studiów i czy zakup zaobserwował pan że, że poziom tej rzetelnej wiedzy się podniósł czy wręcz przeciwnie czy wciąż konstruujemy stereotypy dotyczące no skoncentrują koncentrują się jednak na pana polu, czyli stereotypy dotyczące Japonii właśnie, a to oni są bardzo grzeczni, a wiedzą tak dalej itd. tak jest jedzą ryż są pracoholikami czasem złość na trasie z bocznicami, a jeszcze wychodzi na to, że są paternalizm tam obrzydliwym miną można się wyuczyć dowiedzieć dziękuję za taką interpretację zawartości japońskiego miszmasz taką dwutorową umie to poszło w pakiecie tak powiem tak, że ja nie widziałem tutaj potrzeby redakcji tego kompilacji tego zbiorku dwutorowej to znaczy umie coś razem tak powiem, czyli eksperymentował tak tak to jest fuzja i chyba coś nie dzieli specjalny jeśli chodzi o treść tych felietonów ja też oczywiście inny człowiek po 5 latach i moje książkowe dziecko jest też troszkę inne, bo już wiadomo przeszliśmy przez kłopotliwy okres ząbkowania chodzenia obijania się o ściany i robienia różnych rzeczy teraz już ten okres 5 latek już naprawdę potrafi dużo potrafi również zadawać kłopotliwe pytania potrafi być zadziorne dowcipne i myślę, że pod tym względem książeczka nie tyle nie zestarzała co nawet chyba jakoś wzrosła, więc pewien nurt opowieści o Japonii ja bardziej niż teorie dotyczące obiegowej wiedzy takiego komunikowania masowego, w którym mamy wielu ekspertów siłą rzeczy wielu ekspertów jest znany głównie z tego, że są znani i właściwie nic innego tego nie wychodzi ja się wypowiadałem bardzo naiwnych pozycji to znaczy ja oczywiście jestem w Japonii z tą mam na to papiery nie wiem jestem bardzo dobrym pianistą czasami wydaje, że chyba nie i tonie jest także bronie Japonii czy bronie opowieści o Japonii czy staje też na straży, żeby Japonii Japończykom nie stało się coś złego tylko wydaje mi się, że pewien poziom dyskusji o innych kulturach w szczególności innych kulturach bardzo dużym stopniu powiązany z jakością tego jak my widzimy jak odczuwamy naszą własną kulturę i myślę, że po tych 5 latach chyba to jest taka podstawowa kwestia, na której chciałbym w tej skupić, ale wydaje się, że takie same mechanizmy kierują po naszym postrzeganiem naszej własnej kultury i pewnym oczekiwaniem od osób z zewnątrz, żeby jednak włożyły trud, żeby zadawały pytania, żeby skoncentrowały broń Boże nie oceniały tego zbyt łatwo na podstawie pierwszego wrażenia, a jednocześnie sami nie odwzajemnia metę tak czyli, jeżeli pojawią się np. krzywdząca, ale nie tylko jako zbyt proste uproszczone opinie na temat Polski Polaków naszych cech narodowych to od razu chwytamy za kabel mówimy zaraz zaraz tonie jesteśmy ktoś o tym pisze dlaczego tak pisze pewnie chce nam dopiec albo być może nie poświęcił wystarczającej ilości czasu albo w ogóle nie było go, a czy w ogóle czytał trylogię itd. tak dalej natomiast sami radością i często bezmyślnie wypowiadam się na temat innych kultur tak to jest nasze prawo to znaczy to nie jest także wypowiadają na temat innych kultur wymaga nie wiem stopni naukowych bądź ukończenia fachowych kursów wspartych odpowiednimi zaświadczeniami nic takiego natomiast jest bardzo istotna różnica pomiędzy opowiadaniem sobie różnych historii w manierze żartobliwej pomiędzy widzeniem nawet w tych dowcipach, bo pewnie tam też przed chwilą miał na myśli słynne niegdyś pełni dział spraw da ja myślę, że to jest dopuszczalne jak najbardziej pod warunkiem, że my potrafiliśmy siebie samych, iż zdajemy sobie sprawę z tego zmyślenia, jeżeli jest myślenie pojawia się jako podstawowy motyw orzekania o kulturach innych no to w tym momencie należy zastanowić czy my na pewno jesteśmy pewni pozycji kultury własnej i to jest chyba to do czego chciałbym tutaj powrócić, czyli my mamy historię my no oczywiście też pytanie czy to monolityczne polskie mecze to jest na pewno monolit tak, bo Polska nie jest krajem jednolitym są liczne pęknięcia i poziome pionowe tak powiem nawiązał tutaj do klasyka i do tutaj kwestii korytarzy podaży jak dokładnie dokładnie o tym właśnie w tym meczu pomyślałem, choć nie jest też zupełnie sensowne, ale jeżeli mamy tutaj książki UE i nawiązują do tej samej kwestii lub czasopisma, które przekonują nas, że właściwie wątki kultury obcej są tylko właśnie zabawowe niepoważne stereotypowe, a z drugiej strony pod tym takim orzekaniem niby zabawowym kryją się bardzo poważne oskarżenia lub wręcz stwierdzenia zahaczające o ksenofobię to chyba jest to powód niepokoju to z tak z pewnością powód niepokoju, ale no mam kilka pytań wątpliwości myśli, ale jeżeli pan profesor pozwoli powrócimy do nich po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie jak kolejne stereotypy na naszych głowach naszych ustach państwa moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu 5 lat temu ukazała się książka pana profesora zatytułowana japoński miszmasz książka wydana przez wydawnictwo, jeżeli po roku i książka interesująca, bo mówi oprócz przedmiotu, którym się zajmowała to wiem mam wrażenie, że ta książka, gdy mówi też pewnych mechanizmach o o tym w jaki sposób tworzą się stereotypy, ale też w jaki sposób by te stereotypy kupujemy, że użyję takiego popularnego słowa czyli, jeżeli pojawi się ktoś komu ufamy jakiegoś powodu powie nam wszyscy Niemcy są tacy albo Rosjanie są jeszcze inni Kanadyjczycy to już w ogóle to teraz takim nastawieniem obserwujemy świat i bez względu na to czy jest to kultura naród państwo, które składa się 910 000 osób czy 500 000 000 no to właściwie wszyscy na pewno są tacy sami i to partner w sensie panie profesorze mam wrażenie to pokazuje jakieś takie nasze myślenie na samych tak to znaczy, że my jesteśmy państwem środka państwem środka jesteśmy tym co panu Bogu wyszło najlepiej my jesteśmy wartościowi jesteśmy prawdziwi jesteśmy silni i nasza kultura kulturą najważniejszą, bo wiemy, że tak jest, bo po przecież nasza, więc możemy się trochę pośpiewać z tych innych, którzy mają dziwne, czyli inne niż nasze sposoby rozwiązywania problemów relacji między sobą rozwiązywania wyzwań gospodarczych są dziwne egzotyczne trochę jak takiego osoby, która sobie radzi z różnymi rzeczami no ale możemy najwyżej poklepać pośmiać się i wrócić do tej naszej wspaniałej wielkiej jedynej słusznej kultury tak no i słusznie pan wspomniał o tym motywie środka tak rzeczywiście my jesteśmy najbardziej nasze nie ma najmniejszego nie przypadkiem morze Śródziemne nazywać tak jak się nazywa, bo to wynikało z pewnego postrzegania roli tych ludów, które tam zamieszkiwały ich miejsca w świecie nie przypadkiem Chiny zwały się państwem środka, bo Chiny też wprowadziły taką specyficzną politykę Splendid jest lżejszy barbarzyńców gdzieś tam daleko mieli gdzieś tam wtyki na tych mapach, gdzie w tych miejscach, gdzie były smoki oczywiście my sobie możemy czasami pozwolić w naszej definicji tożsamości na obcowanie z innymi właśnie taki sposób nie są po prostu inni, jeżeli chcą z nami komunikować nie będą tacy jak my wtedy będą może może im się uda być naszymi troszeczkę nam wydaje mi się, że ten wiek obcowania poprzez konfrontację lub poprzez oddalenie z innymi kulturami jest jak słusznie minionym i jeżeli my nie radzimy nie dla nas jest różny znaczy pan dla nas no brawo sola tak Polska pamiętajmy była swego czasu dosyć ciekawym projektem cywilizacyjnym państwowym i to bynajmniej Narodowym, który potrafił zasymilować synergie wielu, że tak pod środowisk wielu grup etnicznych i nie był niepłodne państwo narodowe tak radzą sobie z obcymi dosyć ciekawy sposób oczywiście istniał jakiś dominujący kod kulturowy który, którego wymagano do uczestnictwa w tzw. miejsce i polskim i ta koncepcja trwała przez jakiś czas na potem ustąpiła miejsca innym koncepcją one były bardziej zaawansowane czy to byli jacyś nasi podstępnie wrogowie, którzy wykorzystają naszą chwilową słabość to na tym pozwolę sobie nie zagłębiać, ale proszę zauważyć, że Polska nie jest jakimś miejscem, które może sobie pozwolić mówi nasza chata z kraja, jeżeli mówimy o obcych to mówimy tutaj właśnie w sposób lekceważący albo przemilczając kwestię prawda z Japonii jest troszkę łatwiej, bo Japonia nigdy nie była naszym sąsiadem Japonia nigdy nie toczyliśmy wojny, chociaż właściciel, lecz relacji dyplomatycznych chodzić, bo oczywiście chodziliśmy natomiast jest to cały czas kraj daleki act, czyli o Japonii jest łatwiej mówić rzeczy bzdurne szkodliwe niż np. o Niemczech czy o Czechach słowa czas Ukraińca Białorusina Rosjanach, czyli FINN-ach prawda, że wymienię tutaj naszych najbliższych sąsiadów jest to troszkę łatwiejsze, a z drugiej strony Japonia dodatkowo w historii myśli europejskiej przejmie tych ostatnich 100 kilkudziesięciu lat jest takim jasnym punkcik na tle Azji, który się na tę nad na te Azji się wyróżnia bardzo pozytywny sposób na to wszystko i że to nie jest przypadek, że Japonia została przeze mnie wybrano, bo to nie jest kwestia mojej specjalności, ale również tego jak Japończyków postrzega w Polsce, gdybyśmy mówili np. o Chińczykach Wietnam ciekach Birma czeka bądź paru innych narodach, które ogólnie mówi się o nich jako narody azjatyckie to z pewnością ten poziom zainteresowania i pozytywnego postrzegania Polaków nie jest tak wysoki no tak, ale Japończykom w takim razie udało się przyciągnąć nas zainteresować nas swoją soft Power, a tu też tak oczywiście soft Power, czyli właśnie ta dominacja nie twarda tylko miękka dominacja może się źle dominacja co produkcja kulturowe, które są rzeczywiście znane i to Japończycy rzeczywiście stosunkowo dobrze potrafią robić na samym początku nie widzi, że potrafią robić pamiętajmy, że np. drzeworyty japońskie, które dotarły do Europy pod koniec dziewiętnastego na początku dwudziestego wieku dotarły najpierw jako opakowania mniej wartościowe elementy papierowe, które zabezpieczały naczynia porcelanowe czy i inne artefakty, jakie Europa wtedy lubiła u siebie widzieć także na początku Japończycy również zdawali sobie sprawę z tego soft Power soft Power japońskie właściwie wybuchło w nieskrępowany sposób można powiedzieć w czasach powojennych troszkę upraszczam tutaj świadomie i rzeczywiście ja również widzę i wśród studentów wśród wielu Polaków znajomość wielu artefaktów z dziedziny sztuki kultury japońskiej, która wykracza znacznie poza rzeczywistą styczność z Japonią i tu jest na pewno złe zjawisko w żadnym stopniu natomiast problem wynika wtedy, kiedy my chcemy zadać pytanie, jaka jest cała Japonia czy w ogóle jesteśmy w stanie oprzeć jakąś kulturę i do jakiego stopnia jesteśmy w stanie opisać i tu rzeczywiście widać, że to co do tej pory było proste podstawia artefaktów zaczyna być skomplikowane, a nie zawsze ten, kto chce wiedzieć więcej potrafi dostrzec no tak, ale rozumiem jest odpowiedź na to pytanie powinna interesować ekspertów i eksperci powinni te odpowiedzi udzielać, a dla większości z nas nie mamy tyle czasu my nie mamy też to przed wszystkim czasu chcemy wiedzieć tu Intela i po to, różnego rodzaju programy podróżnicze, żeby oczywiście chce tra Brita powiedziała Japończycy są tacy Birma czy są jeszcze inni, a Chińczycy to w ogóle są inni nie ma absolutnie zwrot sprawy w Rykach, że poza pozwolę sobie tutaj na powtórzenie tego określenia, które do tej pory chyba jeszcze nie używałem również w Polsce ten nurt mamy ja absolutnie nie zamierzam krytykować żaden sposób, jeżeli ktoś wydaje publikacje tylko po to, żeby powiedzieć przyjęcie do Japonii, żeby wydać na wasze pieniądze dlaczegóż by nie problem zaczyna się wtedy, jeżeli my słyszymy bardzo dziwne relacje na temat Japonii, które są zgłoszone pod płaszczykiem ekspert trwa często pomieszanie z różnymi innymi wątkami, które sugerują, że Japonia spółki względem ekstremalna i teraz pytanie, że albo czy czy jest ekstrema la czy rzeczywiście tak jest i czy ten, kto te rewelacje głosi czy rzeczywiście dysponuje jakimiś sprawdzonymi danymi na ten temat no i rozumiem, że przy bliższym Poznaniu okazuje się, że nie później okazuje w Japonii jest stosunkowo zwykłym krajem, który ma oczywiście pewne osiągnięcia ma pewne problemy jak mówił ekspert jest to kraj kapitalistyczny, ale jego wady nie powinny przesłaniać jego zalet i całą pewnością możemy o wielu aspektach japońskich rozmawia w sposób racjonalny Namysł, jeżeli widzimy Japonię tylko wyłącznie jako kraj, który pod każdym względem inny niż reszta świata no to tutaj właściwie są 2 rozstrzygnięcia możliwe albo my stwierdzamy rzecz oczywistą trywialną dlatego, ponieważ inne niż reszta świata właśnie panią albo my chcemy tutaj wygrywać jakieś nasze własne interesiki na celowo pokrzywdzonym obrazie Japonii w Pańskiej książce japoński miszmasz ostrzega pan przed konstruowaniem stereotypów, ale nie może być zaryzykował jednak stereotyp, że bardzo ja mam wrażenie panie profesorze, że Japończycy Polacy są podobni w pewnym sensie to znaczy, że żyli trochę izolacji myślę, że reszta świata jest ciut gorsze niż oni, a to, żeby tylko Japończycy Polacy byli pod tym względem podobnie pan co mnie bardziej tutaj chodzi o takie kwestie dotyczące pewnych stwierdzeń, jakie wynikają rzeczywistej obserwacji, bo na pewno nawet i nie będą w Japonii tylko opcją artefaktami kultury japońskiej będą z Japonii krótko i nie znając języka albo nawet tylko nie wiem, słysząc od innych na temat Japonii możemy wyciągnąć pewne wnioski to jest zupełnie oczywista działalność poznawcza tak, czyli np. nie będę zaprzeczał, jeżeli ktoś powie, że Japończycy są dziwni, bo nie wiem nie chodzą do kościoła i nie potrafi wypić alkoholu co Polacy w pewnych warunkach te stwierdzenia mogą być nawet bardzo cenne, bo i prawdziwe przy czym, jeżeli my na podstawie tak bardzo ograniczonych stwierdzeń będziemy formułowali obraz całej Japonii i wyjdzie nam z tego, że Japończycy są jakimiś bardzo dziwnymi ludźmi, którzy pod każdym względem różnią się od nas Polaków jedynych słusznych to w tym momencie wkraczamy po prostu w ścieżkę ksenofobii i jest problemem tak, tym bardziej że właśnie samo powiedzenie, że ktoś jest dziwne tak albo nietypowy automatycznie pokazuje nasze ograniczenia, bo nie trzeba nie trzeba sięgać tak daleko jak Japonia oczywiście, kiedy po w poszukiwaniu ludzi atypowych tak wystarczy rozejrzeć dokoła wystarczy spojrzeć na podziały, które mamy w naszym kraju tak, ale rzeczywiście mieszkańcy Warszawy mogą też do Grodziska mieszkańcy Grodziska do Sieradza mieszkańcy Sieradza do Gorzowa Wielkopolskiego na pewno będzie inaczej, ale dla nas dziwny ten, kto nie wyznaje czy jest członkiem kościoła nie innej denominacji tak albo w ogóle jest członkiem kościoła, kto ma inne wykształcenie niż my wyższe, bo dużo wyższa niż zarabia, więc jak zarabiać więcej, czyli o chodzi do restauracji japońskiej zamiast gotować w domu jest proszę państwa inność jest trywialne inność widać gołym okiem inność może zauważyć każdy problemem cywilizacyjnym jest to jak my tę inność jesteśmy w stanie zagospodarować czy jesteśmy w stanie nad tym przejść do porządku dziennego i czasami zignorować czy może jesteśmy w stanie na podstawie tej inności nauczy się czegoś nowego świecie i osobie no właśnie czy inność Japonii może być dla nas narzędziem ku no czy w końcu zbudujemy drugą Japonię nie bójmy się zadać pytanie jak sobie z nas pokutuje rzeczywiście to też pokutuje pamiętajmy, że już od ogłoszenia budowy drugiej Japonii minęło ponad 40 lat, a cały czas się nie udało nie wiem czy chciałbym, żeby w Polsce istniała druga Japonia mnie na razie udaje się czerpać z Polski i Japonii jak to mówi fachowo komplementarnie, czyli zamiennie pewnie te rzeczy którymi najbardziej interesują i niech tak zostanie natomiast kopiowanie wszystkiego to chyba po pierwsze jest niemożliwe, a po drugie, chyba nie za bardzo sensowne w takim razie do pierwszej Japonii i do pierwszej polskiej powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 40, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu 5 lat temu ukazała się książka pana profesora japoński miszmasz wydana przez wydawnictwo, jeżeli po to, ku miał myślę sobie panie profesorze, że jeżeli chodzi o głoszenie bzdur prywatne czy publiczne to jest to sprawa wydaje się bardzo bezpieczna, bo nie zaobserwowałem, żeby ktoś poniósł jakieś poważne konsekwencje, ale zastanawiam się czy wytykanie komuś, że kolokwialnie mówiąc bzdury opowiada to jest działalność, która prowadzi do splendorów czy czy wręcz przeciwnie, bo myślę sobie, że pewnie wszyscy 5 lat otrzymał pan setki tysięcy listów e-maili czy też opinii typu panie profesorze dziękujemy, że otworzył pan oczy dziękujemy, że wskazał pan drogę dziękujemy, że obnażył pan stereotyp lub nieprawdziwe informacje dziękujemy, że udało nam pan nadzieję poza pięknie brzmi naprawdę widać co jestem bliski wzruszenia ale, ocierając łzę może bowiem w ten sposób oczywiście miło jest słyszeć, że ktoś pamięta o tym dział ku, bo też naprawdę mała książeczka i oczywiście miło słyszeć dobre słowa, jeżeli chodzi o odbiór tego co się okazało w samej książce i powiem, że było różnie to znaczy ja wydałem książkę moje wrodzone naiwności by jednak zawsze byłem dosyć naiwne często bolało, ale nie żałuje tego absolutnie i zdaje sobie sprawę, że całą pewnością nie jestem jedynym głosem w środowisku Japonii styczniowe o wielu moich kolegów jest w tym określeniu zawiera też koleżanki nawet większość koleżanek japonistyki niż kolegów Japonii stów jest zdania, że nie należy bzdurami w ogóle polemizować po co tak ludzie to odróżniało ziarno od plew samo dzieli Otóż my się wydaje, że niekoniecznie jest to prawdą, bo po pierwsze, wielu ludzi nie jest w stanie rozróżnić w szczególności w zamieszaniu medialnym informacji fachowych wiarygodnych ani w rodzinie fachowych poza tym istnieje jeszcze 1 furtka aktów i opinii tak my możemy też jako o nim mówić w sposób świadomie zabawne tak ja nie mam przeciwko temu absolutnie tak samo możemy sobie robić żarty z własnej kultury właśnie, dlatego że uznamy tylko, jeżeli my żartem zastępujemy orzekanie faktów albo, jeżeli wprowadzamy jeszcze jakieś dodatkowe idee, które np. zdają się sugerować, że Japończycy mają problemy z gospodarką, które rzekomo potrafimy rozwiązać mają problemy nie wiem seksualnością, bo coś się pojawiają takie bardzo ciekawe i niekiedy no durne doniesienia ostatnio przez można było w internecie przeczytać, że japońskie matki masturbuje swych synów, żeby nie płakali to różne okrycie muszę powiedzieć tak już nie mówiąc o tym, że prawdopodobnie, jeżeli dziecko płacze to jeszcze nie jest w wieku 100 pacjentów pozwolę sobie tak też uwagę, ale być może czegoś nie wie także jeżeliby tego rodzaju dziwne rzeczy słyszymy to czasami nie wiadomo jak zareagować no bo pan co ja mogę różne rzeczy sobie wyobrazić, ale nie to, że ktoś, kto głosi takie brednie na temat Japonii, kiedy musi zwrócić uwagę to powie ach, panie profesorze dziękuję panu, że pan otworzył oczy myślałem, że inaczej część pewnie przepraszam mówię panie mają na myśli i tutaj pada nazwa jednego z tak nie będzie wręcz przeciwnie nawet znajdą tacy, którzy powiedzą no ale wcześniej dziennikarz napisał, że to wcale nie jest takie popularne zjawisko, a z drugiej strony istota musi być możesz to gdzieś ukryte mówicie państwo również w Polsce zdarzają się bardzo dziwne sytuacje relacji międzyludzkich rodzinnych i rodzin natomiast projekcja tych relacji na definicję polskości to chyba jest jednak nadużycie nieumiejętność rozróżnienia między faktami z zasadami to chyba jest nadużycie to zawsze będzie nadużycie nawet w tym medialnym koktajlu w jakim informację pani również często się pojawiają bo gdyby pan panie profesorze na 1 szali zachwyty ach, i Och, i gratulacje położył na drugiej taki mniej zachwycony opinię dotyczące pana książki to jakby wyglądał bilans i myślę, żeby nie było tak źle, chociaż nie ukrywajmy, że japoński miszmasz nigdy nie był punktem komercyjnym to jest produkt, który od samego początku jest finansowane z osobistych środków wydawnictwo również nie prowadził jakieś środki promocji to znaczy obecnie jest książka dostępna na 1 aukcji bardzo popularnym serwisie aukcyjnym można cały czas nabyć, ale niezależnie od tego co nigdy nie miał być żaden jakiś sukces wydawniczy sukces finansowy ani nie miało nie miał to być jakiś temat, który wyczerpuje wszystkie źródła, jakie media pani orzekają w sposób odpowiedzialny z całą pewnością nie jest to tematyka łatwa, bo wielu ludzi chciałoby czeka Japonia jest taki by można było powiedzieć tak tak samo, jakiemu zapytał, jakie Polska zawsze znajdzie pani studentom studenci mówią, bo my tu na japonistykę musimy się jakieś gramatyki byśmy chcieli jak Japonia jestem, więc proszę państwa korzyści, jakie Polska jak jest Polska czy w ogóle może odbyć na to pytanie myślę, że ostrzegania, ale nie chcę należeć się, którzy tak oczywiście mamy parę cytatów z najbliższych historię spytajmy to są pewne parafrazy są pewne, aby utrzymać bardzo ogólne do ogółu do do bardzo szerokiej tematyki, czyli jeśli wracając do pana pytania tak zrównoważyć odbiór pozytywnie negatywne myślenie było warto też jestem troszkę zawiedziony tym, że np. ktoś bardzo rzadko zdarzało także ktoś chce jak pan czy pan troszkę nie przesadza tak czy np. tam troszkę za bardzo jak to mówiąca młodzi nie po cisną akt nie należałoby troszkę się wycofać czy może w tym aspekcie jest dokładnie tak takiej krytyki nie było była krytyka, która dotyczyła samej formy felietonów np. nie wiem pojawiłby się takie pytania o to dlaczego tam są takie długie zdania ja niestety zawsze odpowiadano pisze długie zdania, bo umiem, a nie każdy umie w polszczyźnie tak, jeżeli takiego zdania myślę, że są za długi nabyć lub fundacjom, które to nie znaczy, że te wszystkie zdania są przepełnione samą prawdą jest to stuprocentowo szczere złoto tylko wyłącznie, ale dyskutujmy o Meritum, a nie dyskutujmy o pewnych drobiazgach, które siłą rzeczy mogą być niedoskonałe no dobrze 5 lat później, kiedy obserwuje pan informację myślę, że taki poziom raczej do popularnych, które docierają do nas dotyczące Japonii czy Wschodu, ale w Japonii bardziej to jest lepiej gorzej podobnie myśli pan chyba nie jest lepiej to znaczenie tu wieszczyć tak, bo to wychodzi także nie wiem nagle Jabłoński będzie inny ekspert od Japonii co prawda myślę, że trzeba umieć rozróżnić to czym jest ekspertem w tym, że nie jest na pewno nie jestem ekspertem od całej Japonii wielokrotnie powtarzałem i tej opinii nie zmieni, bo prawdopodobnie ten stan rzeczy nie zmieni 37% pojawiają się no 33 Olszak pojawiają się oczywiście bardzo dziwne publikacje, które dotyczą jednostronnego oglądu Japonia to nie jest opisywane były jakimś tajemniczym krajem, w którym się dzieje coś niebywałego, czyli np. tylko Japonia ma problemy z populacją tak tylko Japonia ma problemy rzekomą dyskryminacją płciową jeszcze pojawiają takie pozycje tak bardzo ciekawe tutaj mamy do czynienia z takim charakterystycznym pomieszaniem 2 rzeczy po pierwsze, orzeka o całej Japonii, a po drugie, orzeka tylko włącznie z funkcji zabijanie opozycji płciowej to nigdy nie powoduje orzekania wiarygodnego, a poza może po trzecie orzeka w dyspozycji państwa, które ma pewnie jeszcze większy no jeśli chodzi o sytuację obecną Polski jeśli chodzi o kwestie dotyczące właśnie np. ostatnich protestów prawdę jestem bardzo ciekaw co np. osoby, które takimi okrągłymi zdaniami wypowiadały na temat ogromnego odręcznie kobiet w Japonii robią podczas ostatnich protestów jakoś specjalnie nie widziałem i ja nie mówi że, ale w protestach uczestniczy nie uwierzę w ich nieuczestniczenie mówi, że nie ma na ten temat zdania natomiast aby nigdy nie odważył się mówić o jakimkolwiek państwie w tym również o Polsce dużymi literami, że charakteryzuje tu tylko włącznie Polska 1 prawidłowość to jest np. właśnie udręczeni jednostronne płci to za proste, ale pamiętajmy, że ludzie lubią związki proste, czyli właściwie w pewnym sensie to co ja robię w pańskim Marut walenie głową mur, ale być może z drugiej strony jest najodpowiedniejszym człowiekiem, żeby tego rodzaju aktywność prowadzić niezależnie od tego, że nie zawsze jest ona przyjemna i nie zawsze też, że niezbędne są końców, czyli myślę sobie panie profesorze, że może po 5 latach powinien ukazać się miszmasz 2, w którym jednoznacznie odpowiada pan na wszystkie pytania związane z panią powie pan jacy są Japończycy po pani, jaki jest po prostu też powiedzieć, jaki jest on, lecz powiedziane państwo pan ja powstrzymuje je podciął, ale muszę zauważyć nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jaka jest Japonia jako kraj jednolity jesteśmy w stanie bardzo wielu Japonii dowiedzieć są na ten temat fachowe źródła nawet nie musi specjalnie polecać, bo zachodnie źródła jest zawsze łatwo rozpoznać 1 prawidłowość wszyscy 5 lat nie zmienia, jeżeli jakaś relacja jest krzykliwa oparta na bardzo prostej opozycji i zrozumiała na pierwszy rzut oka bez czytania nadmiernie długich zdań to prawdopodobnie nie jest ona wiele Warta, że niezbyt długie zdania to jest nawiązanie do tych parę długich zdań w pańskim naszą panną do Wrocławia dużo niekoniecznie bardzo to po prostu zdjęć ludzi dziwi mnie to dziwi mnie to w jaki sposób polszczyzna się zmienia przez te lata, przez który polszczyznę pamiętam i dziwi mnie to, że nie wszystkim chce się brnąć przez zdania więcej niż 6 wyraz w co chyba jednak trochę szkoda, bo o bardzo im Marii 7 sędziów panie to prawda, ale z drugiej strony język to jest jedna z niewielu rzeczy, które mamy rzeczywiście na własne posiadanie i jeżeli potrafimy, tak więc korzystać to być może najdoskonalszy sposób odzwierciedla naszą kulturową tożsamość, jeżeli my korzystamy z języka w ten sposób z klocków budujemy bardzo prościutkie budowle i mówimy, że to są katedry to oczywiście możemy to uznać jako bardzo ciekawą zabawę dla swoich, ale jeżeli można bardziej złożenie to dobrze, ale w tym momencie przypadło, że potrafimy korzystać z języka polskiego ustalanych na podstawie tego, że może jednak gdy mamy również współcześnie wiele tekstów polskich, a nawet nie mógł Lotosowi noblista to są dających się, że to zawsze będą wyjątki do piątku trzeba skierować bzdury rozpowszechniają się niczym trawa niczym kurz roznoszą czy powinniśmy bzdurami zajmować mam wrażenie, że przez ostatnio w jakości te właśnie z niej nie to oczywiście są bardzo myślę ważne dywagacje nie są to na pewno tematy proszę państwa, których ktokolwiek z was nie będzie mógł zasnąć natomiast pamiętajmy wzrosnąć o 11 w południe panie profesorze, ale do wieczora może potem zrywać to są otwarte ramiona uznaniowe na tożsamość się wszystko może nie zabliźnić do wieczora myślę, że chodzi może taką drzemkę jest, a to w odpowiednim momencie nie jesteśmy mój ulubiony wynalazek meksykański też tzw. jest dopiero to jest tak taka mała fiesta, która występuje pomiędzy śniadaniem, ale cięcia, czyli mamy śniadanie jest dopiero potem dla łącz polem ile trwa o od śniadania do meczu, a to rzeczywiście od posiadania dołączą, a potem ta właściwa jest dopiero pan wstaje i zaczyna dzień za to uwielbia Meksyk bardzo bardzo panu dziękuję pan prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa moim gościom dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo, czyli co do zobaczenia za 5 lat, czyli zobaczyłem miecz japoński miszmasz po 10 mieszkasz żyje myśmy się rozpowszechnia myśmy się również obecny na Facebooku także można w razie czego tam zajrzeć i swoje też dorzucić do tego ani zależnie od tego warto krytycznie podchodzić do informacji o świecie w szczególności o świecie, którego nie znamy bezpośredniej styczności informacji Radia TOK FM już kilka minut po godzinie dwunastej nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA