REKLAMA

Postać, w którą na scenie muzycznej wcielała się Trojanowska to jej najlepsza rola

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-12-02 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
26:23 min.
Udostępnij:

Była fenomenem pierwszej połowy lat 80 tych, niewiele zabrakło by zrobiła międzynarodową karierę - jak dziś na swoje życie patrzy Izabela Trojanowska? To jeden z wątku cyklu rozmów, które z piosenkarką i aktorką przeprowadził Leszek Gnoiński. O książce "Trojanowska" rozmawiamy z Leszkiem w audycji Krakowskie Przedmieście

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
muszę się państwu przyznać, że po lekturze książki, które dzisiaj będziemy rozmawiać z takiego wywiadu rzeki przypomniałem sobie i zrozumiałem, że jedną z piosenek, które gdzieś budowały moje bardzo wczesne dzieciństwo była pieśni podaj cegłę podaj cegłę zbudujemy nowy dom na miarę no itd. itd. a piosenkę takową śpiewała Izabela Trojanowska, która odbyła szereg rozmów ze znanym dziennikarzem muzycznym autorem m.in. książki Republika nieustanne tango, a także Rozwiń » np. książek biografii zespołu Acid Drinkers czy Myslovitz Leszkiem Ojrzyńskim, który teraz jest moim państwa gościem dzień dobry dzień dobry zastanawiam się bardzo długo to pytanie muszę ci zadać, dlaczego Izabela Trojanowska, jaki tutaj klucz przyjął Leszno pisały o tych, którzy łamią pewne konwencje muzyczne pisałeś robiła wywiady z tymi, którzy dziś byli mocno osadzeni w tej bardzo rockowej tożsamości czy też rockandrollowe tożsamości polskiej muzyki, a Izabela Trojanowska to klucz przyjąć na taki sam dla mnie to jest ogromny zjawisko wielkie zjawisko początku lat osiemdziesiątych właśnie osoba, która zmieniała Polskę zmieniała przyzwyczajenia zmieniała kobiety w Polsce, bo przecież jej twórczość piosenkarka wykracza daleko daleko poza piosenka ona wkraczała modę obyczajowość to było kompletnie coś innego poza tym no to jest muzyka rockowa jak najbardziej i tak samo jak i w pozostałych moich książkach czy muzyka w zespołach, z którymi zajmowałem to właśnie jest pod podobno podobno śledczym, że różnica jest taka, że po raz pierwszy zająłem się kobietą, więc tutaj, jakby to to jest coś nowego dla mnie, a pokazuje podobną historię, czyli czas zagłębiał się w w to historie polskiej muzyki polskiej popkultury, bo za jednak miała bardzo duży wpływ na to jak wyglądaliśmy jak się zachowywaliśmy w latach 80828080 pierwszy rok jest taki czas kluczowy dla tej twojej opowieści w tych rozmowach, które prowadzi z Izabelą Trojanowską jasno widać, że była ona w tym czasie na polskich scenach muzycznych, choć można powiedzieć, że nie tylko taką postacią kultową już na nich się wzorowano wtedy też powstał jej fanklub, który działa dzisiaj ja bym nawet powiedział więcej ona myślę, że obok Lecha Wałęsy była najpopularniejszą osobą w Polsce wtedy, bo ona wygrywała wszelkiego rodzaju plebiscyty, pokonując nie był plebiscytu muzyczne tylko to był plebiscyt ogólnie popularności ona startowała tych plebiscyt razem ze znanymi aktorami ze sportowcami i ona wygrywała kilka długości, więc to była popularność o wiele dalej wychodząca poza tą popularność ze sceny i to jakby było tutaj dla mnie bardzo ważne pokazanie tamtego czasu właśnie z tej perspektywy poza tym i za piękną kobietą była wtedy też, jakby zaskoczyła np. tym, że zmieniła kompletnie fryzurę tak pięknych długich włosów zrobiła się zrobiła krótką fryzurę, która stała się dla dziewczyn właśnie wtedy dorastających pewnego rodzaju ikoną one się ubierały jak one się przez całe wykonane zachowywały się jako AAA zachowała się na scenie bardzo tak nonszalancko agrest trochę agresywnie nawet była taka pewna siebie i myślę, że wasze lata osiemdziesiąte wprowadziły właśnie taką kobiecość bardziej wyemancypowana nią taką kobiecość pewną siebie tak i myślę, że Iza tutaj miała bardzo dużo do dopowiedzenia w tym z tym właśnie w tej kreacji to jest ważny element, który mówi, bo ja czytając rozmowy zdałem sobie sprawę także oglądając materiały filmowe przy okazji, które są gdzieś tam dostępne w czeluściach internetu, że Izabela Trojanowska wykorzystała coś na scenie, czego się nauczyła chodzi o te umiejętności aktorskie to znaczy miałem takie wrażenie czytając rozmowę żona bardzo świadomie stworzyła na polskiej scenie jakąś postać Izabeli Trojanowskiej w tych występach jest trochę takiego aktorskiego sznytu tak ma rację ja w czasie pisania książki zdałem sobie sprawę, że ta Izabela Trojanowska to jest kolejna rola i mam wrażenie, że najlepsza, bo do tej pory słuchamy tych piosenek do tej pory one robią wrażenie pamiętajmy, że za jest osobą, która jest jedną z młodszym w ogóle wokalisty, które wygrały Opole, bo ona pierwszy raz Opole wygra w roku 1990 pierwsze, kiedy miał lat 16 później kilka lat studiowałam studium wokalno aktorskim przy teatrze muzycznym w Gdyni tam to było takie chyba jedyne wtedy studiom o tym też już w książce pisze, bo my piszemy z Izą, ponieważ wydaje się, że to nie do końca jest znany ten cen i ta sytuacja, że Danuta ba Łużkowa stworzyła właśnie takie podwaliny polskiego musicalu tamta szkoła nie była taką typową szkołą teatralną ona była wokalną teatralną w związku, z czym ci studenci uczyli się śpiewać tańczyć grać jednocześnie, ucząc się już pojawili się na scenie najpierw mieli jakiś tam rolę i nic nie mówili tylko gdzieś tam statystowali potem mówili jedno 2 zdania potem dostawali większe role i za dosyć szybko udało się dostać główną rolę w Makau Elin, ale też tak musicalu stworzonym przez Wasowskiego i potem miała jeszcze kilka takich ról dosyć dosyć ważne w tym także muzycznie jest ona miała przygotowanie aktorskie i później bardzo się przydało właśnie na scenie, gdy zaczęła śpiewać wszystko co rodzice tyle samo prawd ile kłamstw czy właśnie to co mówiłem podaj cegłę tam widać ten jej tak ranną taneczny sznyt, który zdobyła właśnie w Gdyni podczas tych kilku lat nauki studium Izabeli Trojanowskiej może nie zarzucano ale by rzeczywiście spotykała się u nas krytyką także na poziomie głos mówiono o tym, że to, że nie ma jakiś nieprawdopodobny umiejętności wokalnych tymczasem rzeczywiście też dotarłem do tych materiałów festiwalu piosenki radzieckiej i tam widać w zasadzie słychać jak ciekawy i bogaty głos ma Izabela Trojanowska tutaj pytanie jak już jako, na jaką tłumaczyła to, że zdecydowała się jednak balansować na no niezbyt spektakularnym rozdźwięku rejestrów głosowych pomimo tego, że mi możliwość miała większe rozmawiałem z nią na ten temat i ona tutaj jakby ten mit obala, bo w tej książce kilka mitów obalamy m.in. ten mit o tym żona ma swój głos i właśnie dlatego wtedy zrozumiałem, że ta Izabela Kronos, którą najbardziej znamy to ona jest jak rolą i dlatego że po pierwsze za nie jest taką, a kobietą, która skopał wywala drzwi, choć właśnie na scenie śpiewam piosenki wydaje się właśnie taką osobą, a prywatnie taka nie jest, więc poza tym druga rzecz właśnie ten głos ona specjalnie do tych piosenek zaśpiewała nie takim głosem, jaki tak naprawdę ma, więc nie ma takiej skali ma troszkę wyższą skalę i ma bardzo dużą skalę tylko że, gdyby zaśpiewała tym swoim prawdziwym głosem tym, który ma ma bardzo dobre bardzo głos bardzo dużą skalę to by nie było takiego efektu ona musiała zacząć niższym głosem ale jakby było poza skalą, więc wydawało się, że ona nie ma tam za dużo możliwości przy tej skali i że ten głos słaby, ale tak naprawdę dowiedziałem się właśnie od Ryszard Poznakowski zresztą i za parę razy i to nawet prezentowała ona ma głosy, które mógłby pozwolić śpiewać takie partie jak Villa Violetta Villas która, gdyby miała świetny głos i w roku 69 dostała się do wyższej szkoły muzycznej na głos operowy od razu na drugi rok, więc jeżeli ktoś dostaje takie miejsce i to musi mieć bardzo dobre głosy nie ma takiej szansy by nie miał, więc de mity o tym myślę, że po prostu są tylko mitami związanymi z jej kreacją to jeszcze 1 mit, który by obalać wspólnie w tej opowieści mit związany z takim przekonaniem z lat osiemdziesiątych to Izabela Trojanowska u szczytu sławy chwały wyjeżdża na zachód, bo Polska jest żyła i nie chce wrócić, że noc takie wielką pańskie to jest powiedzielibyśmy ty znajdujesz m.in. śledzisz teczkę w IPN-ie Izabeli Trojanowskiej i tam znajduje się rozumiem notatki, które jasno pokazują, dlaczego czy też potwierdzają, dlaczego Izabela Trojanowska była w Polsce przez lata persona non grata tak tak zerknąłem do książki do jej papierów dotyczących jej witanie i znalazł kilka ciekawych dokumentów tam przed nim między dokument o tym, że miała problem z uzyskaniem paszportu wreszcie tam kilku ingerencja pogardy, który chciał wysłać na koncerty ten paszport dostała nie chcieli dać paszportu, ponieważ mama, a Wiecha kilka lat wcześniej do Niemiec zachodnich, a później 2 bracia i jeden z nich niekoniecznie zrobił to legalnie to znaczy pojechał wtedy była taka moda przyjechał na wycieczkę do kraju Zachodniego pozostawało i on tak po prostu sobie w każdym razie miała problem z dostaniem paszportu później ten paszport dostała to wyjechała na koncert do Holandii i jej mąż, który jest Cybernetyki jem miał też jakąś konferencję z Rafałem, więc pojechali później na konferencję później odwiedzi mamę odwiedzili braci i tam przez chwilę zostali okazało się, że ten paszport trochę się przedłuża, więc poszli do konsulatu złożyć prośbę o przedłużenie tego sportu i dostali odmowę później znalazł w planie też papiery tajne tajne pismo ma za sobą kwiecień 82 trzeciego roku, w którym jest jasno napisane, że ona jest persona grata w Polsce ma na 5 lat zakaz wjazdu do Polski nawet z paszportem obcym, czyli jeżeliby zdobyła obywatelstwo niemieckie i miała paszport niemiecki też by nie mogła wjechać i to miała w roku osiemdziesiątym ósmym tam taka Zula to ten zakaz, więc ona pierwsza przyjechała na święta po sześćdziesiątym ósmy roku ona o tym zakazie nie wiedziała po prostu widocznie poszła do do wtedy do konsulatu już 80 posłem dostała zgodę, ale nie wiedział o tym, że taki zakaz dopiero dowiedziała się ode mnie, jaki wysłałem zdjęcie tego tego pisma artyści artystki mają podejrzewam to sobie, że tworzą też wokół siebie świat jakąś opowieść o sobie jakiś nic, chcąc czy nie, chcąc budują czy historia z tym, że Brajan sery wzrok i język miał napisać piosenkę dla Izabeli Trojanowskiej to o nic opowieść prawdziwa kit myślę, że wysokość prawdziwa te osoby, które są przez zmieniane ona to konsultowała ze swoim mężem, który jak był bliżej tego wszystkiego i ona tam wszystko załatwią te wszystkie nazwiska, które tam się pojawią tak się naprawdę istniały istnieją i one się zajmował w tym czasie tymi rzeczami nie dotarłem do żadnej z nich, ale wszystko wskazuje na to, że to właśnie wyłącz trzeba wierzyć, że taka jest mu to tak jak było bok, bo faktycznie te sytuacje miały miejsce ci ludzie wtedy tam pracowali i taka była takie były sytuacje Bran starali się później też widzieli kilka razy w Berlinie mieszkając rozmawiają rozmawiali już kolacjach byli tak dalej więc, jakby ten kontakt z z nim mieli później też czy ta historia różni się mówi o historii Izabeli Trojanowskiej, która miała kilka szans była bardzo blisko tego, żeby zaistnieć szerzej niż tylko w Polsce różni się czymś od innych zespołów, które w tym czasie podbijały albo starały się pozbyć mówią ze PAK z Polski różne rynki najczęściej był to rynek ten na wschód, bo myślę, że takiej analizy może jako dziennikarz od wielu lat zajmujący się polską muzyką nie tylko stricte rozrywkową dokonać jak ja biję, bo ja mam wrażenie czytając byłby ten wywiad, że z Izabelą Trojanowską cóż, że tak naprawdę no nawet nie tyle szczęścia zabrakło tylko tej koincydencji miejsca czasu, bo tam zabrakło mam wrażenie takiego było kilka pechowych wydarzeń, które zmieniły ten bieg tej historii i nie dało się wrócić do tego miejsca przed to jest jakby zrozumiałe co sam jest chwila, która kogoś wyciąga w górę czasami jest to chwila, która nie pozwoli wyciągnąć go Bogu go w górę ja mam wrażenie, że tutaj akurat taka koincydencja nastąpiła z 1 strony właśnie tam jakiś strajk, na które nie ma do odwołania spotkania później tam śmierć ojca starego to faktycznie wtedy nastąpiło ono odchodzi z Rosji język na myśl o tym, że przygotować swoją płytę i jego solową pierwszą płytę no, jakby często Tatarzy upada i tutaj jakby widzę, że to jest naturalna czy też coś na zupełnie normalnego tak takie sytuacje prostu znalezienie się w tym miejscu to nie w tym czasie tak mówi się zawsze, że znalazł się w tym samym miejscu chciałbym miejsce w dobrym czasie tutaj, bo dobre miejsce, ale nie był czas dobrze, a więc coś musiało takiego nastąpić sąd nie pozwolił natomiast, jeżeli chodzi o te kariery to ja bym bardziej tutaj ma nieporównanie ze Wschodem, bo tam na Wschodzie to jakby pamiętam, że rozmawiałem kiedyś na ten temat co do uszu, ale po to, powiedział, że oni tam byli uznawani za muzyków zachodnich tam tak naprawdę oni przyjeżdżali jako jako tacy przedstawiciele niemal świata Zachodniego, bo Polska jest jednak na zachód związku Radzieckiego i oni tam byli traktowani w ten sposób Skaldowie Breakout te wszy te wszystkie, choć polscy wykonawcy natomiast 1 tutaj bardziej równa auto do do tych zespołów, które wpływały na Zachodzie typu Pesa ma nam, lecz bank np. które miało robić karierę w Stanach, choć nie udało mam przecież już miał wydane 3 płyty w Niemczech zachodnich w latach osiemdziesiątych grał tam normalnie koncerty z tym jak marki usuwającą no dobra, ale musielibyśmy przede wszystkim tam zamieszkać tak, bo od 2 niestety PRL związany związane było z tym, że paszporty trzeba było dawać i potem liczyć na to, że dostaliśmy aż z powrotem, że nie będzie odmowy wyjazdu bardzo wielu sytuacjach po prostu muzycy nie dostawali możliwości wyjazdu, bo mieli nieuregulowaną sytuację z wojskiem albo komuś podpadli albo komuś nie tak jak kiedyś łapówek no i powodowało to sytuację, że niestety nie dał rady robić takich karier pamiętam, że śledzi pan, który wyjechał do Stanów to tam kwestia tego, że oni musieli po 3 miesiącach im się wizy skończyły musi wrócić do domu, bo tutaj mieli rodziny małe dzieci no po prostu chciało wracać a gdyby zostali jeszcze dwa-trzy miesiące możliwe, że zrobiłby kariery, tak więc to było takie sytuacje, które są teraz z naszego punktu widzenia obecnego tych granic nie ma takimi sytuacjami, które są nie do wyobrażenia pamiętajmy, że wtedy 1 Polką, która zrobiła z tych umów mówi o muzyce rozrywkowych, bo rozumiem, bo zeznanie oczywiście tam od lat byli bardzo znani, ale takich tej muzyki rozrywkowej to była Basia Trzetrzelewska, która po prostu mieszkała w Londynie śpiewała w tym zespole Matt Bianco potem zaczęła nagrywać płyty solowe, które stało się bardzo, ale ona była tam mieszkała ona nie musiała wyjeżdżać z Polski on po prostu tam do dzisiaj tam mieszka ona była niejako to mieszkańcy Europy zachodniej i Izą było podobnie ona pewnie gdyby się to udało wtedy ten ten kontakt, gdyby to wszystko potoczyło się jak trzeba to możliwe, że gdzieś mogłaby odnieść podobny sukces do tego, jaki pół udziałem właśnie Basi Trzetrzelewskiej ponoć tam mieszkała ona nie otrzymała żadnych wiz żadnych paszportów niebyła zdana na naukę na widzimisię jakiegoś urzędnika od teraz do siebie pytanie jeszcze dziennikarskie, bo taki wywiad rzeka jest trochę pan bardzo takim wywiady biograficzne jak to jest szukać takich elementów, które są mocnymi elementami w biografii bohaterki czy szukać też tych dziur co jest dla ciebie w takim PiS-ie bohatera bohaterki najciekawsze, bo jeżeli spojrzeć na to rzeczywistości, którą opowiada Izabela Trojanowska to trochę jest to taka opowieść bardzo udanym życiu, bo mamy w sumie szczęśliwe dzieciństwo szybko rozpoczętą karierę trochę na własne życzenie dalszy ciąg tej kariery trochę na rzecz takiej nauki klasycznej ta kariera, która przynosi owoce bardzo szybko początek lat osiemdziesiątych spektakularny sukces potem wyjazd, o które opowiadały się na zachód, ale dla wielu w Polsce jest taki wyjazd, którym pewnie marzyli o 81009. roku bywało różnie, ale tak naprawdę później osadzenie się chociażby na rzeczywistości telewizyjne i rola w serialu Klan no też dała jak taki punkt oparcia to, że nadal jest postacią bardzo mocno w show-biznesie rozpoznawalną czym się jak jak tworzy ten świat po prostu staram się zdobyć jak najwięcej informacji dane z dawnych wywiadów przeglądam właśnie stare materiały co tam sobie notuje i potem, a i potem rozmawiam po prostu z tym, że tutaj zauważa nie tylko w przypadku Izy, ale także wcześniejszych książek, że zawsze także to co Gazeta co jest ten czubek góry lodowej i że to wszystko to wszystkie informacje, które są te wszystkie dodatkowe smaczki to wszystko gdzieś trzeba wydobyć osobno tych od tych ludzi, z którymi rozmawia, bo bardzo często są informacje, które nigdzie nie były podawane pamiętajmy, że wywiad czy to było wywiad w roku 62 000 pierwszym 3 teraz ma jakąś każdy wywiad ma jakąś ilość znaków, która jest niezbyt duża każdy ten wywiad musi mieć swój początek środek koniec już od osób dobrze czytać, więc większość dziennikarzy pytam i o to samo, a pytanie o to wiele pytań nikt o karierę Nikodema Dyzmy o Opole pytasz Klan pyta się co sami też stany czy o Niemcy zachodnie pytasz o córkę i więcej to są takie główne tematy UE, więc trzeba wyjść poza tym szkielet i zgłębić to wszystko ja staram się zawsze w takich książkach coś pokazać dużo tego człowieka, który rozmawiał chciałbym, żeby ktoś, kto przeczyta taką książkę poczuł się, jakby nie wiem poszedł na kawę z tą osobą jak usłyszałem historię, bo to było takie może nie tylko potocznie są takie w pewnym sensie Kuflowski pyta czytelnik się mógł nie tyle może utożsamić z tą osobą co co poczucie kumplem o tak to niebyła tylko i wyłącznie historia tej osoby tylko, żeby ta osoba jak wychodziła z tych książki, a żeby jak stała się tak kół dlatego czytelnika kimś bliższym tutaj akurat udało wiem, że przy Marku się udało Piekarczyk tutaj starałem się ich chciałbym chciałem mocni to wszystko wejść, ale niestety czasami za nie pozwalała w prosty to na co ty sobie pozwoliły jeszcze w tej książce to jest osobny rozdział, który kończy ten cykl wywiadów to jest bardzo ciekawa sytuacja, ponieważ opisuje wiernych rycerzy Izabeli, czyli fanów wśród zrobiły coś na kształt takiego obrazka reporterskiego, który pokazuje to środowisko fanowskie trochę, nawiązując do swojej poprzedniej wypowiedzi to jest też taka opowieść o bardzo bliskiej relacji w wielu wypadkach między trwającej wiele lat między fanami, a gwiazdą, a heroiną bohaterką tak ta książka tak jak byśmy rozmawiali z wywiadem rzeką, ale ten wywiad rzeka, jakbym główną część tej książki, ale tutaj wykracza trochę poza ten wywiad rzeka, ponieważ właśnie są jest kilkadziesiąt wypowiedzi ludzi takich najbliższych współpracowników rodzinę kumpli i znajomych z różnych lat no jest właśnie rozdział, który opisuje taki fenomen oczami fanów myślę o nim dlatego już sam koniec pomyślał roczny ich już już mówiliśmy są rozmowy przeprowadzono i większość z niej już czy całą prawie zrobiono już Polski pod kątem drukowania do sądu wniosku, że czegoś brakuje w książce właśnie takiego podsumowania, które pokazało ten fenomen oczami fanów, bo oczywiście poznałem tych fanów Izę to są to są ludzie często właśnie w wieku około pięćdziesiątki po pięćdziesiątce, którzy zaczynali właśnie falować, że w roku 82 000 pierwszym, którzy byli wierni do dzisiaj ta wierność zamieniła się przyjaźń ci ludzie po prostu przyjaciółmi ze bardzo bliskimi osobami spotykają się prywatnie też z niektórymi to są zupełnie inne relacje z takich Chrzanowski no bo pamiętajmy wtedy, kiedy oni byli fanami mieli te 1416 lat zamiast 20 kilka lat to ta różnica wtedy była dosyć sporo później jednak są dorośli ludzie oni cały czas są fanami tenisa, ale jednocześnie bliskimi i przyjaciółmi którzy, więc te relacje tak się zmieniły poza tym tutaj dzięki takiemu artykułowi takim tekstowi mogą, jakby pokazać fenomen tej ich wtedy w tym czasie w czasach późniejszych jak to wszystko zmieniało i opisać też tych ludzi, którzy to, którzy otworzyli, więc wydaje się, że to bardzo dobrze uzupełnia ten wywiad, w którym jak o tym nie ma, bo Iza patrzy z innej strony ona opisuje jako ta gwiazda ta osoba, przy której ten, dla których ten fakt powstał, ale ona w tym klubie nie było w środku nabyła, jakby tym tu ikoną tego, czego fanklub taka Autosan klubie może powiedzieć osoba, która założyła widza opowiada i to wydają się bardzo ciekawy, bo SLD taka obserwacja z drugiej strony tych obserwacji wielu stron jest jeszcze mnóstwo w tej opowieści, dlatego że posiłkuje się tutaj także fragmentami wypowiedzi bardzo różnych postaci związanych z polską kulturą sztuką i także muzyką wśród tych postaci jest są Marek Sierocki Maria Szabłowska Tomek Raczek mógł tak jeszcze długo długo wymieniać wiele ciekawych historii np. historia kariery tak naprawdę na deskach teatru Syrena, z którym Izabela Trojanowska była związana no i oczywiście nie brakuje tych elementów związanych z działalnością aktorską filmową nie tylko filmową Izabeli Trojanowskiej, ale o tym państwo przeczytać już w książce Leszek Gnoiński przeprowadził cykl rozmów wywiad rzeka Izabelą Trojanowską zawarty w książce Trojanowska opublikowanej przez wydawnictwo Mando książka do czytania wywiady do analizowania Leszek Gnoiński był moim państwa gościem wielkie dzięki za spotkanie rozmowa dziękuję bardzo, a w radiu TOK FM teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA