REKLAMA

Ciało i "ja". Dimitrova i Stawiszyński o współczesnym kulcie cielesności

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2020-12-02 19:00
Czas trwania:
30:45 min.
Udostępnij:

„Uczyń z siebie prezent dla świata” zachęca reklama jednej z popularnych sieci amerykańskich klubów fitness. Pojawiają się w niej bezpośrednie odwołania do mitu o Narcyzie, a nieustanne zaabsorbowanie wyglądem własnego ciała prezentowane jest jako najwyższa cnota. Rozwiń »

To oczywiście tylko jeden z niezliczonych przykładów opisywanego już przez Christophera Lascha w „Kulturze narcyzmu” współczesnego kultu cielesności. W świecie, z którego wyparowała transcendencja, a więc jakaś rzeczywistość inna niż tylko ta materialna - przekonywał Lasch - możemy inwestować wszelkie emocje i nadzieje wyłącznie w ciało. A że wraz z jego śmiercią bezpowrotnie znikamy - staramy się ze wszystkich sił, żeby ciało było wiecznie młode, zdrowe, a najlepiej: nieśmiertelne. Stąd właśnie narastająca w ostatnich dziesięcioleciach moda na fitness i zdrowe żywienie, przybierająca coraz częściej rozmiar bez mała religijnego kultu. Tyle że ten kult wiąże się także z autoagresją, autonegacją, obsesyjną koncentracją na zewnętrzności oraz - last but not least - samotnością. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry sweter Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry o przewrotności kultu ciała, ale też doświadczenia ciała będzie dzisiaj rozmawiać o samotności cierpieniu też związanym z takim ubóstwie niem i przebóstwienie ciała dla kultury narcyzmu bardzo charakterystycznym też pomówił no i o tym co się pod tym kryje, czyli właśnie być może niepokojące osuwanie się w monolityczną forma egzystencji, o ile jest Bertrand nam w tym nam to umożliwi no Rozwiń » bo ostatnio jakiś taki narwany się robi może nawet teraz państwo słyszeli, że drapał te jego charakterystyczna pazurki o drzwi balkonowe zapraszamy nasze wewnętrzne konflikty podcast psychoterapeutyczno filozoficzny jeśli bycie sobą dla państwa za mało to zawsze można uczynić siebie jeszcze prezentem prezentem dla świata jak proponuje w swojej reklamie jedna z luksusowych sieci klubów fitness w stanach Zjednoczonych troszkę rozmawialiśmy o reklamach w zeszłym tygodniu i o tym, jaką funkcję pełnią zresztą nie pierwszy raz o tym rozmawialiśmy tzw. kulturze narcyzmu dzisiaj zgodnie z zapowiedzią bardziej skupimy się na kwestii cielesności no, więc właśnie można poprzez pielęgnowanie rzeźbienie poprawianie wydolności własnego ciała upiększanie no uczynić kimś, kto może się światu ofiar oferować i w tej reklamie to już jest doprowadzone powiedziałbym do absurdu oczywiście nie będą odsyłać bezpośrednio do do autorów do firmy wątki narcystyczne zresztą pojawiają się wprost tej reklamy absolutnie wprost tylko, że to jest taka gra z kwestią narcyzmu, który jednak takim popularnym obiegu też jest bardzo krytykowane no to tutaj to jest wyniesiony do rangi czegoś szczególnego, a mianowicie właśnie taki rodzaj i dbałości o siebie takiego nie do samouwielbienia w pewnym sensie, który czyni nas z droższymi bardziej pełnymi to zresztą teraz też przytaczam słowa, które się pojawiły na profilu Instagramowym tej firmy lepszymi wersjami nasza nas samych to jest coś co prowadzi czy otwiera ścieżkę przed nami czy lepszą ścieżkę dla nas wszystkich i właśnie taka dbałość o siebie i swoją formę jest formą oferował ofiarowania się światu oczywiście samej tej reklamie padają słowa, które też to ilustrują, że można no właściwie to właśnie takie zagranie na tym, że tak naprawdę odwrócenie skierowanie uwagi ku sobie jest najwyższą formą oddania wobec innych, bo Otóż oto oddaje siebie najlepszą najpiękniejszą najpełniejszą wersję siebie na łono społeczeństwa rzeczywiście w tej reklamie ten wątek artystyczne właściwym mitu Narcyza i takiego bardzo popularnego naszego funkcjonującego w naszym takim zbiorowym wyobrażeniu obrazu na temat narcyzm Narcyza, wpatrując się we własne odbicie dawki wody jest wprost pokazana i właśnie uczynione takim przedmiotem zachwytów przedmiotem jakiejś adoracji właściwie na nieomal ekstatyczne ego religijnego ocierające się świętość doświadczenia tak w ogóle dał reklama jest dosyć upiorna ma muszą państwo zobaczyć, bo to bez oglądania to nie jest to samo ale, ale rzeczywiście ona jest no dość specyficzny sposób nakręcona tam też biorą udział dzieci, które zaczynają pod koniec tańczyć jakiś taki upiorny taniec taniec Świętego wita ongiś nazwało, jakim jakieś takie dziwne dziwne ruchy to ma oczywiście konotacje medyczną to sformułowanie taniec Świętego wita, ale później w popularnej z Movie przywykło się tak określać różne takie dziwne gesty ruchy nie nie nie Sborna to rzeczywiście wygląda strasznie na tę tematycznego lepszego uniwersum po prostu gdzie właściwie w pewnym sensie właśnie ta nasza zwykła ludzka cielesność zostaje przezwyciężony, gdzie po prostu jakimś masowym w jakiejś masowej ekstazie się można pogrążyć tak to ciekawe, że dzieci są tutaj w tej roli, ale w ogóle okoliczność, że to jest sieć fitness, że to jest właśnie firma, która ta, która reklamuje, która oferuje urządzenia i usługi mające na celu przejmowanie coraz to intensywniejszej bardziej rozległej kontroli nad własnym ciałem kształtowania tego ciała Wedla jakiegoś idealnego wizerunku, który jest kulturowo tyle kulturowo dane co właśnie jakoś wypracowywane wewnętrznie, która zapewnia dostęp do właśnie różnych takich urządzeń, które mają też nam to ciało podporządkować, które służą jego dyscyplin dyscyplinowaniu sprzęganie go całą tą cały ten reżim ćwiczeniowe no i że tutaj właśnie korzysta obficie z tych wątków artystycznych no w tym sensie to nie jest przypadkowe jest właśnie ciekawe, że sporo fundamentalnej dla tego cyklu naszych rozmów lekturze, czyli w kulturze narcyzmu Christopher dla poświęca miejsca właśnie specyficznemu kultowi ciała i atlety wzmógł, który jest współcześnie bardzo rozpowszechnione znacznie bardziej aniżeli w latach siedemdziesiątych, kiedy las opisał no i powiada tam co zresztą powtarza Peters loterii w musisz życie swe odmienić, że no pewną cechą charakterystyczną tego współczesnych form atlety zmoczył fitnessu różnych i innych takich metod właśnie rzeźbienia ciała i pracowania nad ciałem jest to, że właściwie ten aspekt powiedzmy związane z takim szeroko rozumianym jakimś samodoskonalenie się rozwojem itd. został stamtąd prawie usunięte, a że jest to sprzęgnięte w te wizje czy te nadzieje nieśmiertelności wiecznego trwania takiego takiej odporności na rozkład na rozpad na przemijanie et Cetera no to można w prosty sposób prosty sposób wytłumaczyć choćby także w kulturze, w której już niema transcendencji, w której nie mamy już takiego wyobrażenia życia wiecznego, bo właściwie prawie nie wierzymy w zaświaty no to jedynym wehikułem, który w, które może nasze istnienie podtrzymywać właśnie ciało nie ma innego, więc ona z 1 strony musi być obiektem adoracji specyficznej, bo też interakcje międzyludzkie w dużym stopniu opierają się na takim waloryzowania pozytywnym bądź negatywny właśnie ciału no bo skoro nic innego tak naprawdę nie mają nic innego za bardzo się nie liczy, a kultura obrazkowa podkreśla wartość tego jak ciało wygląda na to wówczas nasze ciało jest naszym kapitałem społecznym decyduje o tym jakie miejsce zajmujemy hierarchii społecznej no, a z drugiej strony właśnie jest jest czymś co w ogóle zapewnia nam istnienie zapewnia nam być bez niego byśmy zniknęli bezpowrotnie i oczywiście znikniemy no, więc ten rodzaj takiej obsesji na punkcie cielesności myślę, że mata 2 komponenty, aczkolwiek nie są wszystkie rzecz jasna może nawet nie są najważniejsze to znaczy jest faktycznie ciało jest czymś co zapewnia jakieś poczucie ciągłości takiej czymś co jakaś historia własnego działa też zapewnia ich poczucie integralności własnego doświadczenia, ale tu oczywiście wkroczy cała współczesna medycyna wszelkie możliwe zabiegi kosmetyczne interwencję właśnie bardzo zaawansowaną interwencje medyczne i formy oddziaływania na ciało, które właśnie doprowadzone do ekstremum mają coś właśnie temu rodzajowi ciągłości pewnym stanie w pewnym sensie zaprzeczy to znaczy odwrócić pewien rodzaj zależności od tej cielesności cielesności z gruntu niedoskonały, o czym też wiele razy tutaj mówiliśmy w ogóle doświadczeniu ludzkiemu istotowo nie doskonałemu, czyli działo staje się obiektem kultu z 1 strony, ale ciało też staje się czymś głęboko niepożądanym to znaczy takim czymś, czego należy należy się wyzbyć przynajmniej należy się wyspy wybrać do faktów w niej wpisanych i oczywiście to może przybierać takie formy, które już są bardzo ekstremalnej na pewno państwo przed oczami stają różne wizerunki różne różnych osób, które poddały się np. licznym operacjom plastycznym mające na celu mający na celu na nim przekształcenie przed młody mężczyzna, który poddał się w 125 operację potem, żeby upodobnić się maksymalnie do Kana jak sam może kojarzyć takie same modyfikacje ciała właśnie próbą upodobnienia się do lalki Barbie liczne są przykłady tego w jaki sposób można próbować swoje ciało oddziaływać to jest z kolei jakiś rodzaj takiego zaprzeczenia bycia uwikłanym we własne ciało to znaczy ja mogę się stworzyć mogę sobie stworzyć na nowo nie ciężkim wysiłkiem pracą tutaj właściwie w pewnym sensie to co oferuje sieć klubów fitness jest dosyć powiedziałabym archaiczną formę może jednak tutaj trzeba trochę się wypłacić tych siłowni, żeby coś zmieni aktorzy de Mode, że można wprowadzić modyfikacje, które są znacznie dalej posunięte, które jak przekraczają możliwości takie naturalne powiedzmy cokolwiek tutaj naturalnym może być, ale no człowieka jako takiego i z 1 strony ciało może być właśnie czymś co jest no właśnie takimi cielesne, ale właśnie w kulturze nauczyć ja cielesnym takim takim no istotą SL w pewnym sensie w kulturze narcyzmu no właśnie ciało zamyka się czy self zamyka się w obrębie własnego ciała z 1 strony, ale z drugiej strony ciało właśnie może stać się tym intruzem, który zakłóca to doświadczenie albo fantazję o takim pełnym przeżywaniu self, ponieważ jest jakimś obiektem staje się obiektem zewnętrznym czymś co właśnie przeszkadza czymś co jest zależne zależnego się starzeje zależy, aby się zmienia zależne, bo choruje zależne, bo zostało nam dane przez innych to znaczy nawiązuję tutaj do rozważań takiej brytyjski psychoanalityk Alexandra lamy autorki książki m.in. ciało w umyśle, ale które, które w sposób rozległy pisze o właśnie na doświadczeniu cielesności w tym kontekście współczesnym też wpływie nowoczesnych technologii różnych operacji tak dalej sama ona brała udział w jakiś konsultacji psychologicznych, które były prowadzone brytyjskich programach telewizyjnych właśnie, które były jakimiś takimi programu prób programami, które właśnie zorientowane były one były na to, że tam ktoś poddawany jest jakiś głęboki metamorfozie oczywiście znamy takie programy niektóre są dużo dalej posunięte, czyli w grę wchodzą właśnie jakiś zaawansowane interwencje medyczne czasem chodzi o znacznie mniejszą skalę oddziaływania np. takie powiedzmy, że też bardziej niewinne formy typu jak należy jak nie należy się ubierać to jest jeszcze jakby tak powierzchowne forma odciął pływania na każdym razie ona na podstawie tych obserwacji i pracy z ludźmi, którzy byli uczestnikami takich programów ktoś no i poczyniła pewne wnioski na temat tego w jaki sposób właściwie człowiek konstytuuje może próbować konstytuowania własne ja albo właściwie jakoś na próbować zachować integralność psychiczną poprzez próby oddziaływania ekstremalną czasem na własne ciało i i w jaki właściwie próbuje podporządkować całkowicie pewne fantazji na temat tego kim mógłby być kim może być kim chciałby być co z gruntu eliminuje takie podstawowe doświadczenie SEL, więc musiałem o tym życia jest czymś co jest oferowane przez rodziców wyznaczono rodzimy się w jakimś ciele z szeregiem różnych uwarunkowań i w zależności nie mamy nad tym pełnej kontroli oczywiście możemy je na różne sposoby próbować poprawiać udoskonalać itd. ale nie będziemy kimś innym niż jesteśmy no to jest coś czym współczesne psyche nie do końca jest gotowy się pogodzić oczywiście ma też zwraca uwagę na to, że to nie jest problem indywidualny, choć do problemu indywidualnego to jest redukowana, ale właśnie ten problem społeczny to znaczy co społeczeństwo oferuje zszargane i psychice jako próba wyjścia z takiego egzystencjalnego lęku zagubienia na jakiś jakiegoś poczucia dezintegracji no tak to jest taki wątek, do którego myśmy się odwoływali w jednej z audycji w szczególności audycji poświęconej modyfikacjom ciała i takiej relacji pomiędzy mediami społecznościowymi własnym wizerunkiem, bo mamy do czynienia ze zjawiskiem coraz intensywniejszym i ono jest bardzo łatwe do skorelowania właśnie z rozwojem portali społecznościowych, zwłaszcza Instagrama, który operuje właśnie zdjęciem i i obrazami przede wszystkim takim zjawiskiem coraz intensywniej rozwijających się zaburzeń obrazu własnego ciała czy właśnie związanych z cielesnością doświadczeniem cielesności u młodych ludzi i też takim trendem polegającym na tym, że matka operacje plastyczne się robi mające na celu upodabnia ludzi do pewnych filtrów np. do takich wizerunków, które uzyskuje się poprzez zastosowanie jakichś filtrów mediach społecznościowych i ten rodzaj granicy pomiędzy moją moim ciałem ani moim ciałem pomiędzy tym co jest właśnie jakąś realnością, w której funkcjonuje, a co jest wyobrażeniem ona się zacierają i tym samym to doświadczenie SEL czy doświadczenie ja też ulega poważnym modyfikacjom też rozmywa też staje się no bardzo nie oczywiste i trudne dlatego właśnie, że no my swoimi ciałami generalnie jesteśmy oczywiście my operujemy tutaj cały czas dualizm ciało ja ciało SL, ale też pewnego rodzaju konstrukt intelektualny oczywiście jakoś nasz z naszego doświadczenia też biorąc, ale w istocie no to granice mojego ja są granicami mojego ciała w momencie, kiedy mam to zaburzone zakłócone no to wówczas moje ciało może właśnie stać się moim największym wrogiem, a wtedy z kolei różne auta agresywne zachowania się pojawiają tak jest zamęcza się np. na siłowni jest jednym z jedną z form auta agresywnego zachowania, ale także jakieś bardziej bardziej poważne kwestie jak Niemek okaleczenia np. albo albo tak jak to poważna autoagresji, które także wiążą się z tym, że w takim rozmyte ciele w takim jakby poczucie, że właściwie nie wiem, gdzie są granice mojego ja, gdzie są granice mojej tożsamości, jaki jestem co jest moja nie moje, że często doświadczenie bólu jest po prostu doświadczeniem w pewnej realności to znaczy tak tak też o tym opowiadają osoby, które dokonują takich takich samookaleczenia czy też pewnego rodzaju sposób na to, żeby w ogóle punkt poczuć się istnieje zrzeszenie opada jakąś pustkę zrzeszenie rozmywają ta granica, która w, które na moment stają się właśnie znowu wyraźna, kiedy kiedy, kiedy pojawia się ból, więc to jest bardzo skomplikowane i poważne zjawisko kultura, która tak akcentuje kwestię cielesności właśnie i koncentruje się wyłącznie na tym jedno wymiar w aspekcie związanym z pewną estetyczną normą, która jest zarazem właśnie warunkiem tego jak społecznie funkcjonuje, bo w tym przekazie, że masz zrobić z siebie podarunek dla świata no no jest od razu zawarty rodzaj bardzo represyjnego wartościowania to znaczy jak nie nie postara się nie pójdzie na siłownię NATO co dla ciebie co ciebie za dar dla świata co świat ma takim darem zrobić no to do widzenia takim darem na tak, ale to jest właśnie z 1 strony upiorne z drugiej strony wcale nie takie ekstremalne w obliczu tego jak np. zostaję przechwycone z kolei przez to już nie są też celu nowe wynalazki przez właśnie cało z całą tę rozrywkę telewizyjną, która oferuje ludziom wyzwolenie znaczy mówi o takim doświadczeniu bólu jako czymś bardzo dosłownym osadzający to znaczy takim dającym poczucie właśnie granic własnego ja tutaj tak naprawdę to jest próba przezwyciężenia obecności tego ja, które mamy to znaczy i że jeżeli uwolni świat pewnych swoich uwarunkowań cielesnych wagi za dużego nosa za małego nosa ust, które są inne niższe powinny być tutaj oczywiście wkracza jeszcze taki element, że bardzo często to te te części ciała, które podlegają modyfikacjom są robione na wzór na różnych gwiazd wizerunku różnych gwiazd itd. związku, z czym tak naprawdę na realizuję się tutaj taka omnipotencji fantazja o tym, że mogę sobie dobrać odpowiednio siebie ukształtować w taki sposób w jaki ja sobie po prostu w ramach tego rynku, który jest oferowany wybiorę i w pewnym sensie to jest zaprzeczenie doświadczenia siebie jako jakieś takie integralnej całości tutaj oczywiście pytanie o skalę i stopień, ale że ale, ale to podtrzymuje pewną fantazję pełną iluzję, że mogę mieć coś, czego i istotowo nie ma doprowadzone do skrajności właściwie mogę być kimś całkowicie innym, ale właściwie tym kimś całkowicie innym razem na modłę tak naprawdę tego samego znaczy właśnie, że nie będę się różnić się, że nie będę się różnić odstawać od wzorce kulturowe, czyli bądź sobą od ras matę bądź sobą, więc bądź jak wszyscy te, który jest oferowany, jakby w takim powszechnym doświadczeniu w powszechnym obiegu i no jest w tym coś bardzo atrakcyjnego to znaczy w tej ofercie wyzwolenia się spod okopów opresyjnej własnej cielesności, gdzie na każdy z nas różne sposoby też no doświadczył na pewno jakiś jakiejś jakiegoś niezadowolenia, jeżeli nie czasem wrogości wobec swojego ciała to znaczy jako czegoś co jest w pewnym sensie nie moje, chociaż już projekt mówił o tym, że ego ma charakter przede wszystkim cielesne no to jest też bardzo często pomijamy tutaj paradoksalnie, jakby ciało staje się życie staje się obiektem oddziaływania, ale właśnie po to, żeby to ego całkowicie spod władzy ciała tej władzy takiej rozkładu jak ty lubisz mówić wyzwolić i to się jak pisze Lema odbywać za pomocą 2 kroków 2 ruchów 1 jest taki, że właśnie zmienisz się poddać się takiej Matt ma tam w fazie, więc wyzwoli się od swoich nieszczęść np. kobieta w średnim wieku z dziećmi porzucona przez męża, która doświadcza dno depresji rozpaczy z tego powodu bierze udział w takim programie wyzbywa się różnych niepożądanych część siebie np. upiększa się poprawia swój wizerunek i oto wreszcie może się poczuć wolna znowu w postaci skrajnej może się poczuć wolny od oceny innych no bo przecież różne defekty ściągały dotąd uwagę innych na mnie, więc musiałem cały czas musiałem musiałem przez cały czas być tego by jakoś samo świadome samo świadoma myśleć o tym, że o ktoś nie ocenia z powodu tego, że nie wiem mam odstające uszy albo mój przypadek jak byłem mały to miałem strasznie odstające uszy i po prostu był to mój wielki wielki kompleks, ale nie wzrosną sprawy od tego dzięki od usłyszenia a, czyli jednak mam odstające suchej w kontekście tego, o czym rozmawiamy to jest oznaka zdrowia z 1 żartuję oczywiście nie ma aż no ów ów pozdrawiam wszystkich, którzy mieli odstające uszy albo mają odstające balerina tak nasz pies Berta, który bywa stałym gościem oczywiście ma odstające uszy, ale on się tym nie przejmuje w ogóle nie właśnie za kocha siebie co za poziom beztroski i swobody właśnie takiego spontanicznego oświadczenia własnym ciele trzeba się uczyć od Warty jako tego po prostu, a więc najpierw można w pewnym sensie za pośrednictwem różnych takich oddziaływań wyzwolić się właśnie z tego dyskomfort czy podążyć za pewną obietnicą będę kimś lepszym będę wreszcie zyskał tak naprawdę akceptację siebie własnych oczach tylko, że co się dzieje na drodze na fotelu już też zwracać uwagę licznych upokorzeń to znaczy, że taka osoba, która np. tego typu programie bierze udział najpierw wszystkie wady wszystkie jej na wszystko co jest dla niej źródłem kompleksów jakiegoś bólu jakiegoś dyskomfortu zostaje w sposób wyjątkowy wyeksponowana później, żeby przejść przez tę drogę samoleczenia ta osoba dobrowolnie zgadza się na to to jest drugi krok, żeby ktoś, kto jest roli autorytetu czy ten autorytetem będzie pani, która np. mówi jak należy się ubierać, jaki kształt spódnicy należy mieć, żeby ukryć szerokie biodra, a jak należy przewiązać pasek Stali, żeby itd. to są właśnie jeszcze te łagodne formy oczywiście, pokazując wcześniej jak strasznie ta osoba do tego podchodziła poprzez znaczy do autorytetu, jakim jest po prostu pewien wizerunek, który jest narzucony, jakby przez tę właśnie taką masową wyobraźnie, czyli podporządkowanie się skrajnie destrukcyjnym działaniu surowego prymitywnego superego, bo to jest też jakość sprzężone czy to co jakiś sposób to co na zewnątrz chodzi w interakcję z tym co wewnątrz i czyli tak naprawdę poprzez całkowite całkowitą uległość to znaczy to właśnie fantazję o wyzwoleniu się drogą całkowitego uprzedmiotowienia się upokorzenia w jakimś sensie, lecz nie chce o tym mówić taki wartościowy sposób to nie w tym rzecz tylko mam wrażenie, że w istocie tego zabiegu tkwi jakiś taki no wypaczony gest tak naprawdę fantazja ukojeniu, która absolutnie nie ma szans nadejść i można oczywiście czasem z dystansem patrzeć na tego typu działania i oczywiście śmiać się z kultury, który oferuje tego typu rozrywkę, ale tak naprawdę no jesteśmy jakoś tego obserwatorami uczestnikami i zdejmuje z nas czasem człowiek być może w sposób pośredni pozwala przeżywać nie przeżywać cierpienia to wpisanego zarazem to znaczy jesteśmy obserwatorami sami nie czujemy wtedy tego wstydu tylko jesteśmy tymi oczami, które patrzą właśnie obietnic po nic po obietnicy o wyzwoleniu i oswobodzeniu się, ale też być może gdzieś też odsuwamy od siebie pewien ból i pewien urok pewną rozpacz, która takie pragnienie jest wpisana które, które właściwie jakoś separuje nas znowu mój ulubiony wątek od od innych jest od tego, że tak naprawdę, żeby wyzwolić spod kontroli innego albo właśnie zyskać kontrolę nad jego umysłem muszę się udoskonalić na tyle, żeby ten ktoś mi nie zagrażał swoją oceną, czyli nie ma w tym za bardzo miejsca na życzliwość nie ma w tym miejsca na to, żebyśmy byli tymi którymi jesteśmy wcale nie w tym sensie, który by była mowa w poprzednim odcinku na taki to przenika w jakim sensie także reklamy, które braliśmy na początku musiał się pies Bertrand odezwać to niemożliwe, żeby się nie odezwał zawsze się odzywa w każdym odcinku od normalnie śpi całymi dniami i sobie leży jak my nagrywamy musi się odezwać to element narcystyczna niestety dostrzegam tutaj w każdym razie mówiąc poważnie to jest jakaś potworna samotność, która przenika ten to doświadczenie jak sądzę faktycznie na to dobrze zwróciła uwagę wydaje mi się i też na reklamę przenika jakaś taka upiorna samotność to znaczy ta cała wizja tego, że masz pracowicie rzeźbić swoje ciało po to, żeby się ofiarować nie wiadomo komu do końca właściwie tylko światu światu się ofiarować, ale dopiero jak tam odpowiednio pakuje na autora piękna to będzie tak prezentem wartościowym to jest jednak upiorną tak jak tak jak ten kult ciała jest upiorny po prostu skazuje nas na samotność niestety na taki monet ręczny sposób egzystencji właśnie to co bardzo dziękujemy państwu za uwagę w tym odcinku i zachęcamy, żeby sobie trochę poćwiczyć, ale bez przesady te cechy chcemy też by pisać do nas na nasze wewnętrzne konflikty razem bez polskich znaków mało partyjnej kropkę com i usłyszenia za tydzień i Bartosz Dąbrowski jest wydawcą tej audycji oczywiście podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tylko na tokfm PL w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA