REKLAMA

Cyberpunk 2077 - poznajemy Night City razem ze scenarzystą gry

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-12-03 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:41 min.
Udostępnij:

Razem ze scenarzystą gry Cyberpunk 2077 Tomaszem Marchewką przenosimy się do świata gry na tydzień przed premierą. Rozmawiamy o wyglądzie i architekturze Night City, a nawet panującej tam pogodzie. Poznamy nieco mieszkańców Night City, ale też używaną przez nich broń, czy używki. Dowiemy się, co w pracy nad grą było najważniejsze dla Keanu Reevesa oraz jak zareagował Mike Pondsmith, kiedy pierwszy raz zobaczył na ekranie świat, który wykreował. Nie zabraknie też pytań o różnicę w przenoszeniu świata z cyklu książek, jak w przypadku Wiedźmina, a z gry RPG Cyberpunk 2020. Rozwiń »
"Oni się tak jak my boją, oni tak jak my kochają, oni tak jak my mają swoje marzenia i to jest historia o ludziach. To jest bardzo ważne, że w tym świecie, gdzie można sobie zastąpić rękę metalem, chromem, wciąż człowiek pozostaje człowiekiem i historie o ludziach są najważniejsze" - opowiadał o tworzeniu Cyberpunka 2077 Tomasz Marchewka. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie, a gościem dzisiejszego programu jest Tomasz marchewka jeden z twórców scenariusza do gry cyberpunk 2077 autorstwa CD projekt red dzień dobry dzień dobry bardzo miło premiera tej chyba najbardziej oczekiwanej premiery gry to już 10grudnia tego roku, ale to przepraszam za naiwność chciałbym po prostu zapytać pana w imieniu tych wszystkich, którzy nigdy nie słyszeli o cyberpunku co to takiego Och, to jest gatunek czy stóp gatunek Rozwiń » science fiction, które wyrosło w latach osiemdziesiątych kilku kilkunastu ja lubię mówić, że on wyrósł na rękach tamtej epoki to znaczy był to lęk przed, a prawdopodobnie nadchodzącą kolejną wojną to jest on ma w sobie pewne oblicza zimnej wojny, ale również jest to nurt, który wyrósł z tego, że science fiction przez wiele wiele lat traktowała np. w kontakcie z obcymi cywilizacjami o rzeczach dosyć odległych czasami filozoficznych dla niektórych twórców tego nurtu wtedy naiwnych i ci protoplaści gatunku cyberpunk jego przypisuje głównie ludzie mówili pisano wiele to był cały ruch, jakby literackiej oni chcieli zderzyć wezwania fantastyki naukowej brutalną rzeczywistością codziennością sam Gibson był jeszcze do tego zafascynowany literaturą bitników i rekwizytami kryminału touareg tak bardziej szczegółowo kryminału hard wobec, czyli wziął ten mroczny kryminał nazywane i tamtejszą wrażliwość nałożył na bohaterów do tej pory kojarzonych z zupełnie innymi emocjami jak z tego zderzenia światów wyszedł nam ten jakby widziane teraz często estetycznie przede wszystkim świat mrocznej przyszłości, gdzie miasta są bardzo czysto Piny przeżarte przez kwaśne deszcze z ogromnymi różnicami społecznymi i tak by są też mocno technologii schowane, bo się teraz skupić na tym aspekcie społecznym na pewnej wrażliwości, ale Sejm RP są 2 człony tak jest jest Sejm czyni to część energetyczna technologiczna techniczna, a której mówimy sobie, że technologia nie jest lekarstwem nie jest remedium na nic ona, gdy jest bardziej podkręca przy procesy społeczne, które zachodzą na ta druga część bankowa, czyli ten właściwy bardziej kontr kulturowe niż buntowniczy fragment częściach tych alternatywnych źródłach technologii od tych alternatywnych miejscach w społeczeństwie fabryką bardzo często opowiada, czyli jest to opowieść wystąpi na przyszłości, ale rozumiem, że trudność tym razem dla państwa dla CD projektu jest taka że, o ile w przypadku Wiedźmina no tym tylko podłożem tym mięsem była jednak literatura czy powieści tak teraz jeśli chodzi o cyberpunka no to co oczywiście jakieś tropy literackie, ale główna baza to jest gra RPG, która funkcjonowała umów w formie nazwijmy to, a analogowej czy papierowej tak tak tak rozumiem, że to jest pewna, bo też trudno także w odbiorze, bo nie wszyscy aż wszyscy ci, którzy grali w grę właśnie RPG i no nie znają też więcej tropów literacko znaczy cyberpunku tak tak myślę pragnę myślę że, żeby jest to gatunek już w tym momencie dosyć spopularyzowany i jakby zakorzenione w popkulturze po części przez trenera czy łowca Androidów 0102. film przez jego syn szale, które wywodzi się z genialnej mangi i Janinę, a i tak naprawdę to tu też troszeczkę już potrzeby bankowe Akira, bo to są takie kamienie milowe, które bardzo wielu konsumentów popkultury kojarzy i lata, jakimi się dziś służą odniesień, ale i to ciekawe w ogóle podejście, bo to prawda jest zupełnie inne podejście do adaptowania i jest w powieści cyklu powieści kilku tomów książek zupełnie inne do adaptowania gry RPG to prawda to się wywodzi z cyberpunkiem 2020 tak najwięcej ludzi w Polsce kojarzy, bo to był podręcznik u nas szeroko dostępne od samego podstrefa ja sam jako nastolatek byłem jednym z tych dzieciaków którzy, którzy siedzieli przy stole i rozgrywali sesje RPG Night City, czyli w tym głównym mieście, w którym wszystko rozgrywa rzeczywiście pamiętam jak my konsul mówił kiedyś z nim spotkaliśmy Rzymu pierwszy moment, kiedy zobaczą Night City na ekranie to było dla niego coś niesamowitego przez lata miasto żyło w jego wyobraźni i zostało zilustrowane właśnie podejście do tego w jaki sposób zaadaptować to dzieło nagrywano grę tak to jest to jest bardzo trudne, bo po każdy ma jakieś żywe wyobrażenie czy historii, która rozgrywała na kartach powieści czy do tego drobiazgowo opisał pan opisanego w podręczniku do gry w role play świata i chodzi o to, żeby oddać to tak, żeby nikt nie czuł się zawiedziony, a nawet, żeby znalazł nie tylko znajome rzeczy, ale też ten kto, kto nigdy w życiu tego podręcznika nie miał w rękach też tam czuł się trochę jak siebie trochę zafascynowany nowym światem, żeby też te wszystkie te wszystkie emocje to była to akurat to wyzwanie jest podobne, bo Wiedźmina kierowaliśmy nie tylko Czytelników Wiedźmina tak się bratanka kierujemy nie tylko do do graczy gra RPG i trzeba zadowolić jednych drugich i to na to kładziemy bardzo duży nacisk, żeby każdy mógł po prostu w tym świecie się zatopić i i dobrze się bawić, a druga trudność wynika też się z tego, jakie narzędzia trzeba jakich narzędzi trzeba użyć już po tej stronie po metody treningowe kreacji świata, bo zupełnie inny zestaw danych jest, kiedy ma się przed sobą powieść wtedy można wyciąć wyciągnąć fragment zobaczyć krótki krótki fragment o tym, że gdzieś w tle stoi jakiś zamek z krótką historię narodową i jest nieporuszony nigdzie indziej możemy sobie go rozwinąć swoje grze RPG z kolei bardzo często mamy bardzo szczegółowo drobiazgowo opisane miejsca trzeba szukać, gdzie indziej tych naszych rzeczy, które możemy tam ewentualnie dodać podkręcić wyciągnąć, żeby to wszystko no też pasowało do świata gry, żeby szukać też bardzo ważne rzeczy szukać w 12 medium interaktywności, bo to jest to co nazywamy media chcemy najpierw zadać panu takie trochę meta pytaniem czy uważa pan, że dystopii asy Fiber Panka jakieś memento to znaczy widzi pan tutaj jakieś ostrzeżenia, bo to jest rozumiem jakaś taka rozmowa o przyszłości świata też niekoniecznie dobrej bardzo filozoficzne pytanie jak chyba literaturę i gry również postrzega jako literaturę traktuje jako pewnego rodzaju ostrzeżenie wiadomo że, że fantastyczne ruchowych np. do Black Mirror ta absolutnie absolutnie tak tak absolutnie to bardzo trafne porównanie, bo stosujemy też komentarz społeczny, ale zawsze podkreślam tak jestem pytany, że nigdy nie piszemy historii dla komentarza społecznego albo dla waloru szokowania staramy się tworzyć jak najlepsze historie takie, które będą wywoływać emocje no i stancję następny krok, a emocje wywołuje to, czego naprawdę się boimy to czy naprawdę na co dzień myślimy rzeczy odległe od 1100 to jest po części źródło Amerykanka mało, kto dzisiaj boi się kontaktu z obcą cywilizacją, ale każdy boi się, że technologia, która nie do końca, które nie do końca rozumie wpłynie na jego życie w sposób nieodwracalny zniszczą ziemię prawda np. np. nowość ale, żeby uświadomić też państwo, jakiej skali jest to przedsięwzięcie to dość powiedzieć, że w świecie blok steru filmów hollywoodzkich nie ma takich budżetów na jakim pracuje CD projekt red 500 osobowa ekipa pracuje nad tą grą od wielu wielu lat w roli głównej i Jan Lis, który właśnie użyczył swojego ciała tej grze dobrze dobrze o tym opowiadamy czy można tak powiedzieć tak to znaczy na naj na jego na jego wizerunku opiera się jednak postaci jak ma jego twarz, ale też pomógł znaleźć dla tej postaci ruch, a podczas sesji można przecież polega na tym, że właśnie aktor i jest skanowany trój wymiarze bezpośrednio ETO w jaki sposób się porusza potem ta postać dostaje ją rzeczywiście kluczowe sceny dla tej postaci odgrywał także w momencie, w którym zresztą on o tej roli mówi to mówi, że dla niego bardzo interesujące będzie znaleźć sposób ta postać porusza, że to nie nie chodzi o o podkładanie głosu użyczenie twarzy chodzi o to, żeby tworzyć getta legendarną dla świata cyberpunka postać, która odgrywa postawa tutaj na moment kropkę posłuchajmy informacji Radia TOK FM, który wrócił do naszej rozmowy gościem państwa moim jest Tomasz marchewka jeden z twórcą scenariusza gry całym bank 2077, a teraz na poważnie, a marchewka twórca scenariusza gry cyberpunk 2077 CD projekt red jest państwa moim gościem ja przypomnę, że premiera tej najbardziej chyba oczekiwanej na świecie gry to już 10grudnia tego roku, czego właściwie spodziewają się graczem, bo rozumiem, że to pan na tę te oczekiwania konsumenckie kursie, a mówiąc szczerze nie wiem czy znam to znaczy chyba czy może tak ja sobie zawsze zakładam, że oczekują od nas świetnie opowiedzianej historii, która zostanie zapamiętane na długa na długo i ich chwycić za serducho i jakby z racji tego, że jestem 1 ze scenarzystów pracujących nad tym projektem to dla siebie powtarzam to jest nasze główne zadanie, a przy projekcie tej skali i takiej liczbie osób zaangażowanych w produkcję i oczekujących to te oczekiwania można chyba o nich długo mówić wyjawia skupiam na oczekiwania względem historii no to zapytam inaczej, gdy kupię gra 10grudnia za ładuje ją do odpowiedniego urządzenia co właściwie zobaczą znajdą się na ICT i to oba to sekund, bo próbuje zamknąć oczy i zastanowić jak na to pytanie najlepiej od najpełniej odpowiedzieć, bo z 1 strony to będzie historia żywych ludziach to będzie historia o postaciach które, chociaż żyją w świecie dystopijny przyszłości, który przypomina nasz, ale jednak jest powiedzmy podniesiony do potęgi mam skalę zupełnie inna to mają dobrze znane nam emocje oni tak jak my boją oni tak jak kochają oni tak jak mają swoje marzenia to jest historia o ludziach to jest chyba bardzo ważne, że w tym, że w tym świecie, gdzie można sobie zastąpić rękę metalem ochronę jak my mówimy wciąż człowiek pozostaje człowiekiem i ich historie o ludziach są najważniejsze, ale jednocześnie jest to historia jest to podróż do no miasta przyszłości, bo na City można zwiedzać pamiętam jak 1 ze naszych dyrektorów odpowiedzialnych za tworzenie i świata powiedział kiedyś oświecić Wiedźmina że, gdybym był malarzem nie wiedziałbym, gdzie rozstawić sztalugę to by przenosząc to na świat przyszłości, gdybym był fotografem chodził po ICT to mógłbym łapać kadry za kadrem to też jest możliwość przejścia się ulicami tego miasta i nawet nie trzeba szczególnie zwracać uwagi na historię można przejść przez miasto i mieć wrażenie, że jest się w innym miejscu i to wtedy również działa trochę Nike trochę można być panem swojego losu i o tym jest też ta historia nauki nie tylko dla zwierząt należy także miasto jest w Kaliforni, o ile dobrze pamiętam jak pogoda, a decyzji tam jest słonecznie, bo jak sam pan zauważył to jest miasto w tym momencie, gdy dzieje się w przyszłości, w której stany Zjednoczone nie są Zjednoczone, czyli jest właściwe wolne miasto na granicy Stanów m.in. wolnego stanu Kalifornia i ona jest wolny niezależny tam jest dosyć skutecznie tam tata jest jakby klimat właściwy do tamtego rejonu świata, a czy kwaśne deszcze są, ale powiedz walenie pewnie nie tak Blake, ale nie zasłaniają całego nieboskłonu widać, bo widać słońce, ale kiedy, kiedy jest brzydko to też jest brzydko czy jest to miasto drapaczy chmur czy raczej na architekturę kalifornijska no i miasto ma wiele oblicz tak naprawdę ono dzieli się na kilka różnych dystryktów czy też dzielnic, z których każda ma swój charakter my staraliśmy się do tego podejść dosyć mam nadzieję dojrzały sposób to znaczy dla nas ani na CIT jako takie ani ludzi, którzy zamieszkują na cito nie są rekwizyty do wstawienia do świata gry, zaczynając pracę nad dzielnicą na CIT zadawaliśmy pytanie, kto tam mieszka z jakich narodowości czy ludzie się wywodzą co ich sprowadziło do Night City, jeżeli jakimś miejscu np. jest dominujący gang, bo to jest brutalny świat, gdzie działały gangi ścierają się z policją na co dzień zadawaliśmy sobie nie tylko pytanie, jaką broń trzymają w rękach i grać będzie szukać będzie mógł ją podnieść, kiedy będzie z nimi walczył sam rzecz, ale równie, żeby jak wygląda typowy dzień, ale takiego człowieka pamiętam chyba najważniejsze pytanie, jakie zadano mi działo, bo nazwał otwartym światem tak oczywiste jest to jest taki dział, który zajmuje się właśnie tworzeniem środowiska mieć w tym wypadku Miejskiego im wypełnianie go żywymi ludźmi takimi zdarzeniami, które można na co dzień spotkać z danymi pytanie, gdybym był bezdomnym na CIT jak wyglądałby mój typowy dzień to wtedy pomyślę, że coś robimy dobrze, bo to są pytania, które powinniśmy sobie zadać no właśnie nota idąc tym problem chciałem zapytać pana jak struktura społeczna na CIT to znaczy można tam być właściwie to jest świat, w którym władza przeszła w rękach korporacji to tak by to nie jest nasz autorski pomysł jest jakby bardzo często chłopcy w tym gatunku, a czyni wiadomo, że na samej górze tej metaforycznej górze są naj bogatsi, którzy mogą paść z ostatnich pięter budynków, choć w naszym zebry banku się bardzo często mieszając poziomem ulicy poza tymi kilkoma najbogatszymi i oni mogą sobie zapewnić lepsze warunki życia dysproporcje społeczne są bardzo duża, ale pamiętajmy, że praca dla korporacji w tym świecie to jest pakt z diabłem to nie jest sposób, ale przeżycia ani utopia tam zawsze jest za coś można być zdrowszym można być w komfortowych warunkach można mieć prywatną ochronę, ale nie za bardzo ma się decyzyjność nawet takiego samostanowienia tak bardzo nie ma znaczenia człowiek jest wtedy w garści tych ludzi są są zwykli ludzie są sprzedawcy uliczni tak jak wspomniałem są bezdomni niektórzy z nich nie mając wielkiego wyboru to znaczy albo bieda albo np. dołączenie do gangu dołączają do gangów no jest ta AK trzecia powiedzmy grupa bardzo upraszczając tzw. najemników, czyli ludzi, którzy podejmują się czy to na zlecenie korporacji czy na zlecenie w roku 2 ulice różnych działań z racji tego, że gracze z 1 takich najemników one często, ale nie zawsze opierają się na tym, że trzeba jakoś z akcyjnych rzecz załatwić, ale generalnie najemnicy są taką szarą strefą są ludzie, którzy zdecydowali się być pod korporacyjnym radarem, ale nie chcieli dołączyć do tych zwykłych ludzi oni gromadzą się wokół takich środowisk nawet nie do końca paramilitarnych można tak powiedzieć ma, a jeśli chodzi właśnie podziały społeczne to znaczy czy myśli pan że dla szaf Sejm Panka to jest jakiś jakieś pokłosie neoliberalizmu czy wręcz przeciwnie to znaczy ludzkość poszła właśnie w stronę etatyzmu czy powiedzmy czy nos strona likwidacji w ogóle rynku persa nikt nie myślałem nad tym od tej strony szczerze mówiąc, aby wydaje mi się, że tam jest ekstra podawane taka teoria, który ma się wskazań w ogóle, że tak jak wspominałem wcześniej technologia nie jest lekarstwem, ponieważ wielu ludziom wydaje, że technologia będzie lekarstwem na wiele rzeczy w tym nierówności społeczne, a w banku jak proponuje taką teorię, że tam się nie żyje dłużej poza wyjątkami poza tym kilkoma bogatszymi to oczywiste tam żyją szybciej, czyli np. używamy takiego porównania, że to są ci trzydziestoletni starcy stale starych oczach, bo 35 latek cyberpunku widział tyle i 50 latek dzisiaj więc, jakby to to jest taki skrót myślowy teraz można odnieść do wszystkich mam wrażenie, jakby aspektu tego świata, czyli również mówiąc o przemianach społecznych one zaszły bardzo bardzo szybko zostały podniesione do potęgi i chyba to jest jakby jedna z podwalin tego świata, że technologia nie była lekarstwem ona po prostu zwiększyła tempo 100% jeśli chodzi o rozrywki w Night City jak można się tam zabawi ciekaw jestem w ogóle coś co się dzieje właśnie z używkami seksem, a jak wygląda to w tej wystąpi tutaj znowu ten sam klucz tak naprawdę to znaczy można popatrzeć na to przez pryzmat technologii wykorzystywanej w najróżniejszych rozrywkach nie tylko tych związanych ze z używkami czy seksem i przyspieszyć wszystko 100%, jakby podam taki mniej oczywisty przykład ja bardzo lubię taki meta wątek bokserski w ramach rozrywki, czyli ludzie tam chodzą normalnie oglądają mecze bokserskie, ale pojawia się taki komentarz np. że kiedyś boks był lepszy, dlatego że ludzie nie mieli np. wyściełanych, a specjalną pianką opon mózgowych co powodowało, że łatwiej było ich znokautować dziś tę rundę trwają dłużej to możemy przenieść się różne pola możemy sobie przecież na pola używek, gdzie możliwe są rzeczy, które dziś nie są możliwe trudniej nie chcę już sprzedawać, ale tak samo właśnie jest również jeśli chodzi o on przykład bardzo bardzo żywy jest rynek handlu handlu przeżyciami to chyba interesujące rzeczy tak trochę naprowadza, bo to się wiąże trochę z tym wszystkim to znaczy mamy mamy Sejm parku technologii, która pozwala zapisać cudze przeżycia, a następnie odtworzyć i czy to jest przeżycie polegające na spacerze po plaży czy polegające na wspaniałych wakacjach czy de facto związane np. seksem można sobie to kupić na nośniku i odtworzyć w zaciszu domowym co uważa ludzie tym świecie bardzo często są zmodyfikowanie, ale jak, wyglądając jak jest moda świecie Falbanka tutaj ten temat został potraktowany bardzo kompleksowo, bo młoda Amerykanka została stworzona w bardzo wiarygodny sposób nasz nasi artyści postanowili stworzyć dziesiątki lat historii tego świata, skupiając się nad tym jak ludzie się ubierali się, więc właściwie to co dzisiaj widać taki eklektyczny bardzo różnorodny styl bardzo kolorowej Kalifornii to nie są tylko interesujące ubrania nałożone w gustowny sposób różne postacie są te trendy wynikające z 40 lat historii 50 historii tego świata mówimy sobie, że był moment, w którym panował tam panował umowa nie kiczu był moment powojennej Polsce sieć była wojna, której u nas nie było wobec 10 lat i z przodu w okresie powojennym była do umiłowanie surowego militaryzmu i tak dal, jakby to też by wiąże się z przemianami społecznymi czyli czego innego pragną ludzie w okresie prosperity, czego innego, kiedy żyją strachu przed wojną, czego innego podczas odwilży po wojnie to zostało zaprojektowane jako płynne przemiany stylu, który potem został nałożony na to co widzimy na na ulicy de facto ten bardzo kolorowy świat, który wydaje się być miejscem kultury, który wydaje się być sprawnie stworzoną iluzją takiej przyszłości nie wynika tylko z czyjegoś gustu, ale też bardzo by do błędnego potraktowania tego tematu z gazowaną, bo można odnieść takie wrażenie, że scenarzysta w grze tego rodzaju to właściwie ma zadanie niemalże twórcy Stwórcy świata, a nie jest to zadanie napisania historii ale, ale właściwie na bok bogowie zajmują się taką profesję bardzo dziękuję za tę rozmowę w bardzo dziękuję i przypominam, że premiera z cyberpunkiem 20707 grudnia tego roku, więc nie mogę doczekać państwo ma gościem był Tomasz marchewka jeden z twórcą scenariusza do gry Seidel bank 2077 CD projekt Fred Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA