REKLAMA

Co, według Ministerstwa Finansów, czeka naszą gospodarkę w przyszłym roku?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-12-03 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów dzień dobry panu dzień dobry państwu na ile ustawa znosząca na chwilę zakaz handlu w tę najbliższą niedzielę pozytywnie, gdyby handel był otwarty wpłynęłaby na naszą gospodarkę skodą no tak naprawdę oszacować, bo warto zwrócić uwagę, że wcześniej jako mniej do czynienia z Rozwiń » ograniczeń handlu dużą część naszego naszych zakupów u nas aż do do właśnie internetu, więc to jest 1 rzecz druga rzecz tak naprawdę chodzi o 12 niedziele czy to tak wiele zmieniło 3 czy wpływa finansowych przedsiębiorstw i też czy zmienią sytuację budżetową nie wydaje się, czyli w kategoriach ekonomicznych budżetowych w konsekwencji podatkowych i spojrzeniu na konsumpcję pan raczej nie rozpatruje tego tej możliwości, bo na razie nie wiemy czy ona będzie prezydent musiałby podpisać taką ustawa wydaje się, że temu jakieś małe dobrze, a co dla pana w tej chwili jest najważniejsze co przede wszystkim bierze pan pod uwagę prognozując naszą przyszłą sytuację gospodarczą najważniejsze teraz niepewność wszystkich grudniowe tak naprawdę to o wydarzyło się podczas pandemii jak ono oddziałuje na gospodarkę nowość jeszcze jak Zielona fala zakładaliśmy dużą większą ubytki w podatkach niż wydaje mi się, że obecnie zrealizują niepewność bardzo mocno będzie wpływać na to jak jak będą szacować prognozy prognozy nasze i innych ośrodków analitycznych banków one bardzo często zmieniają, bo po co się dzieje teraz gospodarce bardzo mocno definiowane przez przez właśnie przez pandemię i jest zupełnie nową i ciężko analitykom ekonomistą poruszać się w takim niepewnym terenie, ale jednak jakoś się jakieś prognozy trzeba budować się w sprawie tych ubytków w podatkach, bo o nich pan wspomniał to znaczy co wcale nie są tak duża czy w ogóle ich nie ma jak to wygląda wygląda w ten sposób założyliśmy w nowelizacji ustawy budżetowej na ten rok około 40 miliardów jest szansa, że nie będzie to trochę mniej, bo na chwilowe on po październiku dochody podatkowe kategorii i pół i VAT-u są na zbliżonym poziomie co w roku ubiegłym mówimy o dochodach nominalnych natomiast, jeżeli chodzi o opinię jak drewno od pana kontraktu, bo ubytki w procentowi CIT VAT na poziomie nominalnym z roku 2019, czyli przedkryzysowe tak czy to tak równaniu do samego okresu w roku ubiegłym, czyli-li by styczeń październik tego roku to porównania w październik roku 2019 z tą różnicą, że rok 2019 to nie był rok tak gigantycznego kryzysu skoro pan o tym wspomniał także konkretnie o podatku CIT to po co Ministerstwo Finansów chciało w konsekwencji doprowadziło, bo jest już prezydencki podpis i ciśnie np. przedsiębiorców ze spółek komandytowych podwójnie płacili podatek skoro tak źle nie idzie jak zwrócił uwagę, że to wszystko o Ministerstwo Finansów robi w obszarze podatków wynoszą one są są działania nakierowane na zdrowe wyrównywaniu reguł gry na podatek od sprzedaży detalicznej podatek, który został zapowiedziany wcześniej tak naprawdę jest wynikiem tych lat zaczęłyśmy w roku 2016 tutaj chodzi o wyrównywanie wyrównywanie reguł gry i wspieranie mniejszych podmiotów, jeżeli chodzi o podatek od PIT od komandytowych to tutaj chodzi przede wszystkim o eliminowanie pewnych luk patologii w systemie podatkowym nie są najważniejsze działania fiskalne nie chodzi o projekt wydatkowe od osób po prostu, żeby od konkretnej konstrukcji, które czas często była wykorzystana wykorzystywana do do optymalizacji podatkowych takich agresywnych właśnie to wyeliminować polskiego, choć z drugiej strony jak się spojrzy na to, że niektórzy działające legalnie, czyli mając legalną formą podatku formę prawną swojej działalności spółki komandytowe w niektórych przypadkach jawne mają zostać opodatkowane dwukrotnie to można uznać, że to państwo stosuje agresywną politykę, ale jeszcze 1 na rzecz, której pan wspomniał bardzo zainteresowała, bo powiedział pan o tym, że ten podatek od handlu był już wcześniej planowane, ale przecież tak wiele razy sam rząd mówi, że pandemia zmienia sytuację notą może warto było jednak zastanowić nie wprowadzać nowych obciążeń podatkowych skoro sytuacja się tak zmieniła nastał kryzys gospodarczy pandemia ja wrócę do tego co powiedział wcześniej, że ten podatek jest akurat stosowane on wspiera te najmniejsze najmniejsze podmioty, więc jeżeli pandemia tak rzeczywiście jest ona uderza ten kryzys związany ona udzielona na najbardziej właśnie mniejsze średnie przedsiębiorstwa, jeżeli mówimy podania od podatków, bo właśnie wprowadza takie które, które służą temu, żeby wzmocnić pozycję właśnie się 4 to ciekawa opinia mniej chciałem jeszcze dopytać się te prognozy gospodarcze, bo pan powiedział, że niepewność towarzyszy budowaniu tych prognoz czy w prognozowaniu roku 2021 tego co może się wydarzyć w przyszłym roku w gospodarce bierze pan pod uwagę w jakiej skali tę przyszłą szczepionka, którą możemy mieć, która powinna powoli doprowadzać do wygaszenia pandemii tak zakład zakładamy znaczy to tylko oficjalne prognozy Ministerstwa Finansów które kupowane kilka miesięcy wcześniej zakładały drugą falę, ale też nie takim wymiarze jak teraz Anastasi już myślimy o o kolejnych prognozach od szczepionka rzeczywiście takim końcem PRL i mam nadzieję, że ktoś rzeczywiście zrealizuje to będziemy widzieć wyższy wzrost rok niż nic się, czyli jeśli powiedzie się ten plan, którym wczoraj rano minister finansów minister zdrowia w radiu TOK FM mówił szczepionka mogłaby w Polsce proces szczepień mógłby rozpocząć na przełomie stycznia lutego później premier poprawił dopowiedział, że może chodzić luty jeśli tak rzeczywiście będzie to pana zdaniem co to oznacza dla gospodarki zakłada, że jego pojawienie się chce przyciągać nowych osób 12 była kwestia proces szczepienia po latach ich i to może też zająć kilka miesięcy więc, więc wykłada, że to dobra ekonomicznie powinna być długa od przyszłego roku dobra ekonomicznie co się kryje pod tym sformułowaniem to znaczy że, że po od okresie spowolnienia jak my teraz o trzeciej kwarty był bardzo dobry odbicie gospodarcze po pierwszej fali pandemii teraz spodziewamy się lekkiego spadku kwartał do kwartału nabycie spadku mniejszego niż w drugim kwartale 0102. kwartał w przyszłym roku jest niewiadomą ze względu na to, że nie wiemy czy czasami myślimy może jakaś trzecia fala pandemii na przełomie zimy i wiosny i jeżeli założymy, że pojawi się szczepionka i rozpocznie się od szczepienia populacji, a z drugiej strony przyjdzie lato i latte dla tych naturalnym momentem, kiedy aktor gospodarcze jest nie wyszło to jest szansa, że po połączeniu z jakimiś dodatkowymi impulsami inwestycyjnie pożąda wyższy wzrost, ale pokusiłby się pan jakiś konkret jakąś jakiś wskazane zakładamy 4% wzrostu w przyszłym roku cały rok natomiast, że analitycy i organizacje międzynarodowe jako CD mają trochę trochę trochę nie prognozy kwestii mówią o około trzeciej jeszcze jest problem z tą szczepionką, bo to jest nie tylko wielka operacja, ale może się okazać, że niewystarczające jesteśmy zachęcani do tego czy przekonani do tego by się szczepić się czy to pana zdaniem może zaważyć na tym, że to osłabienie gospodarcze będzie trwało dłużej jeśli szczepionka powiedzmy nie zyska popularności w Polsce nie jest to, jakie zagrożenie tylko apelować o to, że jeżeli na szczęście w kasie pojawi, żeby żaden z dostępnych ofert ważne dla naszego zdrowia, ale też ważne dla gospodarki o, jeżeli im szybciej wrócimy na do normalnego trybu funkcjonowania w gospodarce się to jasne, ale czy pod tymi sformułowaniami, których pan mówi kryją się jeszcze jakieś figury to znaczy czy jest pan w stanie powiedzieć jaką, aby to niskie szczepienie potencjalnie mogłoby wpłynąć na na wzrost gospodarczy być jakaś jakaś wskazówka jakaś figura ciężką prognozować, bo nie biologia Cracovia, ale jest pan głównym ekonomistą Ministerstwa Finansów jak minister Kościński dzwoni mówi panie Łukaszu co będzie to przecież pan jakimś konkretem musi mówić nie odpowiada ministrowi trudno prognozować zakładam, że jeżeli szczepionka się pojawi o to zrealizować naszą programowy natomiast, jeżeli ich, gdzie szczepionkę by się nie wiedziano o bardziej będziemy realizować te prognozy, które o, których mówią co, czyli niższe nieprzekraczające na pewno 4% wzrost tak tak proszę powiedzieć jak to jest z tymi pieniędzmi unijnymi co się jak pan patrzy czy na swoje prognozy dotyczące wzrostu w 2020 pierwszy roku nakłada pan wykorzystanie budżetu unijnego funduszu covidowego czy nie mówimy o prognozach na przyszły rok o, więc pamiętać, że większość unijnych z dnia przyjęto nas o naprawdę są kolejne lata natomiast zakładaliśmy to rzeczywiście dla mnie to część tych funduszy, które przewidziane fundusz fundusz odbudowy unijny fundusz odbudowy, że one na następną czyli, jeżeli będzie ostatecznie weto polskiego rządu to trzeba będzie zdjąć część z tej waszej prognozy 4 go 4%owego wzrostu tak trzeba by tak robić pytanie czy dałoby się jakoś zastąpić np. publiczne finansowane długiem tak tak, a jaką część trzeba było zdjąć tej prognozy ile to jest dziesiątych części PKB nie potrafię tego tak nie pani Kasia na pewno pan potrafi tylko może nie chce powiedzieć nie naprawdę mówi uczciwie, że musiałby spożyć do prognoz o są to są często bardzo skomplikowane modele i nie chciałby wprowadzić ani pana ani ani choćby pan Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów nie chciał nas wprowadzać w błąd w pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA