REKLAMA

Zaufanie na wagę złota. Jak budować je w pracy, kiedy wszyscy jesteśmy online? (podcast partnerski)

Audycja internetowa tokfm.pl
Data emisji:
2020-12-03 13:10
Czas trwania:
24:45 min.
Udostępnij:

Zaufanie w zespołach buduje się na wielu frontach - na linii szef - pracownik, ale także pracownik - szef, jak również między pracownikami. Od każdej z tych sieci i stopnia zaufania między jej uczestnikami zależy efektywność pracy, sprawność, skuteczność, a także zadowolenie z pracy i chęć rozwoju. Jak rozwijać zaufanie w zespołach w czasie, kiedy wiele z nich przeniosło swoją pracę w środowisko wirtualne i widuje się tylko na ekranie komputera? Rozwiń »
O tym Olga Kołakowska rozmawia z Marleną Charlińską, ekspertką ds. komunikacji społecznej, rekrutacji i zagadnień związanych z HR.
Partnerem podcastu jest OLX, serwis z ogłoszeniami o pracę. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę tokfm PL poleca audycja internetowa portalu Radia TOK FM dzień dobry ja się nazwą Olga Kołakowska, a moją rozmówczynię czy będzie pani Marlena Zielińska, które ekspercką do spraw komunikacji społecznej rekrutacji zarządzania zespołami i o szeroko rozumianej tematyki Chabrowej i chciał zrozumieć panią o kontroli i zaufaniu w pracy i zacząć od kwestii, która teraz pewnie nurtuje wielu szefów teraz, kiedy pracujemy Rozwiń » większość z nas pracuje zdalnie i inni szefowie się za zastanawiają jak to w ogóle skontrolować tylko dzięki naprawdę pracuje zacząłbym od tego, że użyła Państwowa kontrola jak ogólne tak nie nie do końca zwolennikiem tego słowa jakoś to kontrola kojarzy się wraz z czymś takim dosyć pejoratywnym także raczej mówiłaby o, jeżeli już o monitorowaniu powiedzmy pracy ciecze wyników pracy ani o te same kontroli dlatego, że jeżeli chcemy budować zaufanie w stosunku do naszego zespołu no to myślę, że raczej tutaj monitorowanie prac jest powiedziałabym lepszym sposobem niższy niż niż ta kontrola i mam tutaj na myśli myślę, że możemy weryfikować czy po prostu praca jest wykonywana na wiele sposobów chociażby poprzez np. zarządzanie poprzez cele weryfikowanie postawimy sobie różnych wskaźników pijał po prostu weryfikowanie czy one są osiągane mogą mieć charakter ilościowe one mogą mieć charakter jakościowy wszystko zależy oczywiście od tego czy nasze przedsiębiorstwo się zajmuje i tak naprawdę na tym bym się po prostu skoncentrowała natomiast dzisiaj mamy dużo naprawdę różnych narzędzi, które możemy wykorzystać do tego celu, żeby po prostu UW mieć świadomość czy osiągamy zamierzone cele wyniki i jakie to są narzędzia np. sytuacja jak większa w tym kontrolować same cele ani rusz jak spędza pracownik czas w każdej sekundzie jak ja tutaj, jeżeli mogę widziałem 1 rzecz taką podkreślić, bo tak jak tutaj pani wiedziała, że mamy w tej chwili sytuacja niewiele firm musiało przejść nam tryb pracy zdalnej nie miało wcześniej jestem do czynienia natomiast ja powiem szczerze, że jeżeli pracujemy w biurze, toteż jako menedżerowie no nie mamy jak i możliwości, żeby cały czas weryfikować co nasz pracownik robi w tym momencie nie patrzymy przez ramie co w tym co robić się w tym konkretnym zajmuje jeżeli, jeżeli tak jest, że ktoś ma na to czas no to chyba coś jest coś nie tak ale po blokować media społecznościowe na komputerach pracowitych jasne możemy blokować tylko pytanie czemu to ma w ogóle służyć i co mam to daje to znaczy ja powiem tak, jeżeli pracujemy jak bez euro czy duża zdanie to przecież możemy się z pracownikami cały czas być w kontakcie możemy organizować spotkania, na których pierwsze, a ustalamy sobie cele, które chce osiągnąć możemy wyznaczyć konkretne Klein, kiedy dane zadanie opisywanej później zweryfikować ono oczywiście zostało wykonane możemy organizować codzienne briefingi, na których właśnie ustalamy sobie co mamy do wykonania zespołem możemy przygotowywać raporty możemy do tego celu stosować dokumenty dzielone to, że takowe będą dokumenty tutaj głóg czy inne są też narzędzia, które świetnie się sprawdzają np. zarządzania projektami jak taka aplikacja np. Trelą, a w, którym wyznaczamy etapy projektu przepisy do nich osoby i tam weryfikujemy na jakim etapie projekty jego realizacja jest w danym momencie, a więc są narzędzia, które możemy do tego celu wykorzystywać myślę, że samo tutaj blokowanie 8 widzów UN nie jest tak by do końca, jakim się wyjściem to znaczy ja nie wiem tak naprawdę, dlaczego ktoś kto, jeżeli rzeczywiście ktoś obserwował swe nie wiem w swoim zespole, że jest taki problem, że nie może pracownicę spędzają czas na na jakich portalach, które i zajmuje dużo czasu rzeczywiście nie organizują swoje prace tak jak powinni no to wtedy możemy się nad tym zastanowić natomiast, jeżeli zespół dostarcza dostarcza wyniki wszystko jest jakby okej to nie widzę tak naprawdę do końca celowości uzasadnienia takiego działania, dlatego że moim zdaniem spędzamy czas bardzo pracę przepraszam dużo czasu potrzebujemy czasami jest taki wentyl taki dzisiaj taką przestrzeń, że możemy na chwilę po prostu odpocząć chociażby właśnie umysłowo od tego co zrobimy złapać na chwilę tchu czy to będzie formę wejścia ma na ile na nim jakiś portal społecznościowy czy pójście i wypicie kawy to jest czasami po prostu zwyczajnie nam potrzebne, żebyśmy odepchnęli i mogli zabrać się z powrotem do pracy, a mówimy teraz o zaufaniu kwestii zaufania, że to podwładnych tak, a spółka zapytać o to jak to powinno działać w drugą stronę to znaczy wiadomo dlaczego szef musi mieć takich pracowników, którym ufa, a czy zaufanie pracowników do wartości jest równie istotne ja myślę, że to zaufanie jest istotna w obie strony i zdobywanie zaufania przez szefa w zespole jest to jest niezwykle ważny element budowania takich zdrowych dobrych relacji z pracownikami to jest oczywiście proces przede wszystkim to zaufanie zaczniemy od takiej najważniejsze rzeczy od szacunku do pracownika, jeżeli szanujemy naszego pracownika, a okazujemy szacunek, toteż pytamy jego zaufanie podam tutaj by sytuację co co może ten szacunek tak powiem tutaj nadszarpnąć, jeżeli mamy taką sytuację załóżmy trudną konfliktowy i powiedzmy, że menadżer no dopuszcza się niestety tutaj też emocje dadzą upust po prostu przy innych kolegach z zespołu reprymendę jakiejś osobie to nie jest zbytnią profesjonalne i powiedzmy sobie szczerze, że w tym momencie narusza zaufanie zarówno jak tutaj tej osoby, do której reprymendę kierował, jaki całego zespołu, bo tutaj dajemy taki sygnał, że jeżeli popełnimy jakiś błąd stanie się coś złego no to może lepiej o tym nie mówić, a może lepiej nie przekazywać informację nadzorowi, bo będzie to skutkowało właśnie taką bardzo negatywną sytuacją, więc ważne jest, żeby zamiatane pod dywan tak ładnie prawdopodobnie dowiemy w tej sytuacji jako ostatni, więc jest to bardzo ważne żeby, żeby z szacunkiem odnosić się do drugiej osoby druga sprawa, która pomaga tutaj budować zaufanie no to jest oczywiście umiejętność słuchania nie słyszenia tylko właśnie słuchania jest znacząca różnica także trzeba być otwartym ma Fibaka tutaj od pracowników pracownicy bardzo często mają cenne wskazówki mają świetne pomysły, więc warto się na to otworzyć faktycznie słuchać się tego co mają dopowiedzenia tutaj ważna uwaga nie zawsze mogą być rzeczy pozytywne mogą być też cieczy en negatywnie krytyczne i ważne, żeby nie reagować na to emocjonalnie jakoś negatywnie, ale właśnie przyjąć po prostu informacje i nawet jeżeli się nie zgadzamy, z jaką się jakimś pomysłem np. pracownika do wysłuchamy go po prostu później uzasadnienie swojej decyzji, dlaczego ten pomysł np. nie może być zrealizowane, ale już na sposób wydajemy en sygnał, że pracownicy mogą się z nami dzielić swoimi pomysłami mogą też ma przejść właśnie z uwagami to jest bardzo ważne, dlatego że wtedy po prostu taki podział wcześnie na, jeżeli coś będzie się działo złego czy też po prostu nasz pomysł rzeczywiście nie będzie jakiś trafione to się tym przewidujemy będziemy mieć będziemy mieć szansę, żeby po prostu podjąć jakieś 7 działania polityczne szanse na to, żeby po prostu stworzyć coś coś fajnego coś kreatywnego kolejną taką takim elementem, który myślę, że buduje na zaufanie w zespole to jest też coś bardzo ważnego jeśli chodzi o szefa o branie odpowiedzialności za swoje decyzja o swoje działania, żeby uciekać od odpowiedzialności, żeby tutaj, jeżeli Rączka popełnimy jakiś się błąd no to, żeby nie szukać nie być wewnątrz sterowny na zasadzie wszyscy są winni, ale nie dlatego rzeczywiście mieć po prostu wziąć odpowiedzialność za swoje decyzje to też buduje szacunek autorytety to osoby, która zarządza po prostu zespołem co jeszcze no przede wszystkim tutaj ważne oczywiście komunikacja, żeby znać swój zespół, żeby organizować spotkania takie, które są przykładnie poza pracować niekoniecznie, gdzie będziemy rozmawiać na tematy zawodowe, ale też starać się poznać swoje swój zespół od tej bardziej takiej prywatnej stronę do tego bardzo chciała że, ale jest uciekł po drodze skoro mówimy o rozmowach z komunikacji cześć trochę chciałabym zapytać coś co dzieje się teraz też w związku z często z pandemią niektóre firmy muszą oszczędności tam cięcia podejmować decyzje trudne dla całego zespołu nawet niekoniecznie decyzję o zwolnieniach, ale powiedzmy nie mrożeniu premii albo ograniczeniu godzin pracy jak rozmawiać wtedy z pracownikami tak, żeby oni się mimo wszystko czuć w miarę bezpiecznie i uważam sprawę, że to jest akurat taka sytuacja, która może poważnie nadszarpnąć powiem tak każda sytuacja, która mają charakter kryzysowe w jakim stopniu narusza to zaufanie, bo powoduje uczucie gdzieś tam niepewności co do tego co się wydarzy dlatego ważne jest, żeby po pierwsze, żeby komunikacja w ogóle była a bo to też z tego rzecz, której niestety z tego oczywiście mając w szatni, których firma się po prostu zapominam jak ważne jest, żeby na bieżąco komunikować o tym co się co się dzieje ją jak i jakie są plany jak zmiany będą np. wprowadzane w firmie dlatego ważne, żeby rzeczywiście w miarę możliwości transparentnej konkretnie informować o tym co się dzieje i przedstawić taki plan działania, a tutaj sytuacja w takich trudnych tak jak tutaj zostało wspomniane np. zwolnienia co może niestety obecnej sytuacji przydarzyć się ważne, żeby też cała kadra kierownicza mówiła 1 głosem, żeby przygotować sobie taki plan komunikacji co chcemy opowiedzieć się w jaki sposób tak i żeby faktycznie menedżerowie byli przygotowani do tego dlatego, że jeżeli będziemy sytuację, gdzie każdy menadżer tak naprawdę inaczej interpretuje sytuację przekazuje inne informacje na pracownicę ze sobą rozmawiają wtedy nie wychodzi taki są stropy między informacjami, więc coś jest tutaj ewidentnie zostaje naruszone zaufanie, bo ktoś nam czegoś nie mówi coś tutaj jest nie tak pojawiają się zaraz plotki jakiś nieporozumienia także bardzo ważne, żeby rzeczywiście przygotować sobie plan komunikacji co chcemy powiedzieć w jaki sposób przygotować się też plan działania można również zorganizować np. tym, że mamy bardzo duży zespół konsultacje z menedżerami, gdzie pracownik będzie indywidualnie porozmawiać zadać pytania dotyczące swojej indywidualnej sytuacji na pewno takie będą każdy z pracowników wtedy chcę wiedzieć co czeka jak jak jego losem potoczą państwo niezmiernie ważne, żeby po prostu być na to przygotowanym torze to wróćmy może do tych trochę przyjemniejszych aspektów, ale tworzenie relacji w zespole to miała pani o tym, żeby się spotykać też poza pracą muszę powiedzieć moje pierwsze skojarzenie to jest taki wyjazd integracyjny sama także, gdy niebawem pokażą również o to jak jakiś wdzięku niekończące się pijaństwo jakieś aktywności w różny u chce uczestniczyć, a będą takie historie zdarzały się słyszeć więc, więc jak się spotykać poza pracą tak, żeby nie było jakiś pandemonium tylko koncerny dobrze spędzony czas, który umocni zespół Macieja myślę, że to nie musi być zaraz taki scenariusz tutaj jest przedstawiane, bo przecież te spotkania mogą być nawet formie po prostu wspólnego ranczu cie, gdzie spędzamy razem czasem po prostu rozmawiamy na temat bardziej lek. Love i nie musi zaraz przybiera styki takiego charakteru tutaj jakim, jakim mówimy ważne po prostu, żeby nie uciekać od takich kontaktów, żeby po prostu starać rzeczywiście z zespołem rozmawiać i go i zapoznać się od niego odcinać się i to jest jak najważniejszym obecnie musi od razu tutaj włączyć tego z alkoholem tak jest choćby zabawą media na chwilę chciał jeszcze wrócić do tego wcześniejszego pytania o budowanie zaufania w zespole, a do tego, że jestem by 1 element uważam za zasadzie priorytetowej najważniejszej, jeżeli chodzi właśnie o o zdobywanie zaufania w zespole mówiłam wcześniej o o tym, żeby nie być takim właśnie z zewnątrz sterowne, ale my też czujemy się bardzo ciekawych czasach, gdzie mam wrażenie, że wszyscy wszystko wiedzą wszyscy są wszystkim specjalistami, a zresztą widać świetnie dzisiaj w trakcie epidemii koronawirusa poczytamy sobie artykuły w internecie właśnie się ani, jaką mamy teraz wszyscy są epidemie logami firm z załogami i każdy wszystko wie najlepiej jest naprawdę ogromną wartością i umiejętnością na czeską jest przyznanie się do błędu i też powiadają przykład nie wiem nie wiem po prostu jak rozwiązać np. tej daną sytuacją spotkałem się np. takim rozwiązaniem są bardzo ciekawe co mówisz im, a przyznanie się po prostu zwyczajnie, że podjąłem złą decyzję to naprawdę jest umiejętność powiedziałbym w tej chwili która, która jest potrzebna tak, żebyśmy mogli przyznać to on do własnego błędu i to naprawdę też budujemy zaufanie pokazuje zespołowi, z którym współpracujemy a, że to ono błędy mogą pojawić się po prostu umieć znaleźć później rozwiązanie ale, że to nie jest jakby Ujma, że czegoś np. nie wiemy czy nie potrafiłem zrobić myślę, że to jest taka nadrzędna wartość, która buduje zaufanie w zespole no ale z drugiej strony szefowie mogą się obawiać tego, że stracą autorytet jeśli zbyt często będą mówić że, żeby popełnił błąd to być może zaczną być postrzegani jako osoby które, które popełniają często błędy i oczywiście pani mówi o sytuacji, w której ktoś notorycznie czegoś nie wiem, jeżeli rzeczywiście tak jest to należało się też zastanowić czy to stanowisko, które pełni to jest trzeciego wieku wskazane natomiast uwierać takiej sytuacji, gdzie nam się to po prostu rzeczywiście przydarzy gdzieś tam nam się po prostu noga powinie i zdarzy nam się tam łącznie kradnie to po prostu kategorycznie unika sytuacji obarczania winą kogoś zatem błąd tylko po prostu rzeczywiście przyznania się tak popełniłem tutaj po prostu błąd raczej takiej sytuacji, jeżeli ktoś rzeczywiście cały czas gdzieś wykazuje się nie wiedzą co to to to należałoby sobie bez pytania czy czy to stanowisko, które wykonuje rzeczywiście skazane i nieformalne trochę sytuację też Niewiem spotkania po pracy czy trzecie jak inne formy integracji też chyba trochę taką pułapką dla szefa prosta po co nie wiadomo, jakiej roli Matta występować nie wypada chyba nie być zupełnie tak samo nadal mieć ten sam status pracownicy, ale z drugiej strony no też już trochę nie powinien być czas, jakim szefem takim szefujący myślę, że trzeba trzeba umieć znaleźć pewien balans, dlatego że rzeczywiście zależy troszkę też od charakteru organizacji tutaj, jeżeli mimo takich organizacjach, których mamy bardziej płaską strukturę no to powiedzmy, że gdzieś tam ta nie ma hierarchiczności zespole natomiast tak czy ja uważam, że musimy mieć pewien balans między między tym między powiem bycie kolegą z pracy, a między byciem szefem jednak jakby nie było cały czas jesteśmy menadżerem szefem zespołu, więc tutaj zalecałabym taką trochę może ostro ostrożność tak są pewne granice, których nie przekraczała tak mimo wszystko jednak jesteśmy obserwowani jesteśmy w tej rozważanie kategorii po prostu szefa litera, a tak powiedzieć pewnych rzeczy mam raczej nie wypada np. po prostu robić mówić nawet, że będziemy w takiej sytuacji bardziej zażyła nowej, a wracając jeszcze raz tego kontekstu covidowego i do pracy zdalnej no i zrobienie teraz jakiejkolwiek integracji nie jest dobrym pomysłem no nie, a więc czy da się zrobić czy da się mimo wszystko jakoś zapewnić zespołowi 1 taki taki nieformalny kontakt Monika Strzępka spotkanie, jakie przez duma jest z dobrym pomysłem to może wypalić wiekiem jak najbardziej myślę, że każda forma kontaktu z zespołem jest po prostu ważna i musimy ten kontakt podtrzymywać musimy się z zespołem komunikować może być właśnie formie, jakiej wideokonferencji to rzeczywiście mamy inne komunikatory może korzystać czy to będzie właśnie skończy nie wiem na sędziów to przepis, jaki kanał wybierzemy to będzie, a co nam sprawa natomiast ważne jest, żeby rzeczywiście spotkania organizować rozmawiać nie tylko wtedy na tematy zawodowe, ale też właśnie taki oko około zawodowe tak nazwijmy wiem, że teraz pojawiło się różne formy np. jakiś taki gier online, które można również razem wykonywać, żeby mnie nie korzysta akurat tego natomiast, że są takie możliwości i dlaczego nie spróbować też trochę pobawić się razem właśnie w zespole świat tego typu gry online, jeżeli rzecz, jaką zespół na otwarte to dlaczego nie turniej Counter-Strike Ka, dobrze więc teraz trochę trochę dołączone do takiego trzeciego rozumienia zaufania mówiliśmy, że zaufanie szefa pracownika pracownika do szefa no jeszcze jest zaufanie pracowników do siebie nawzajem Tokarz bywa utrudnione w czasie kiedy, kiedy pracujemy zdalnie, bo jednak kanały komunikacji, które mamy są niedoskonałe sama zauważyłam, że zdarzało się, że dochodziło w moim zespole do jakiś nieporozumień, które prawdopodobnie nie miały miejsca, gdybyśmy rozmawiali na żywo, bo po prostu powiedzielibyśmy więcej druga osoba wnioskowała by coś z kontekstu generalnie komunikacja rozwoju jest łatwiejsza pełniejsza no cóż muszę chyba zgodzimy, a oczywiście wiadomo, że tej komunikacji zdalnej wszelkie stosowanie czy to będą jakieś Emotikon wyrażający emocje ona w pełni, jakby tego nam nie dodadzą też narzędzia, z których korzystamy często jest też tam opóźnienie np. w przekazie czasem jakieś zakłócenia to wszystko powoduje, że możemy odczytać po prostu informacje na dziś tutaj języka ciała jest istotny odczytywanie poprawny informacji, która jest przekazywana natomiast wydaje się jednak, jeżeli pojawią się takie sytuacje pomniki nieporozumienia konflikty to rzeczywiście trzeba po prostu od razu od razu wyjaśnia się porozmawiać drugą osobą wyjaśnić po prostu przyczynę kontekst, bo rzeczywiście druga osoba może po prostu źle odczytać nasze intencje, więc myślę, że należy od razu się, gdyby konfrontować i na bieżąco takie nieporozumienie wyjaśnić, a czy da się wprowadzić jakieś działania profilaktyczne czy da się jakoś zabezpieczyć, żeby takich sytuacji dochodziło jak najrzadziej no możemy sobie ustalić też pewna zasoby jeśli chodzi o sposób komunikacji począwszy od takich prostych rzeczy jak np. jeżeli korzystamy czy uzyska pan czy cechy auta czy innego komunikatora, że np. ustalamy sobie status także wiemy np. czy ktoś się, że mamy komuś w tej chwili przeszkadzać bo, bo ma jakieś spotkanie można też komentarza przykład napisać także mam w tej chwili i rekrutację i znaczy status nie przeszkadzać wtedy też daje od razu jak byłem na sygnał drugiej stronie będziesz już unikam jak, jakiego się nieporozumienia z tego tytułu naj, bo np. odpiszemy w tej chwili na wiadomość na skarpie jesteśmy po prostu zajęcie wszyscy, że ten wiedzą to są takie proste rzeczy nieudostępnienie kalendarza, żebyśmy mogli monitorować po prostu czy dana osoba w tej chwili ma dla nas czas czy też nie także wybrać te kanały właśnie komunikacji którymi się posługujemy, żeby też nie było, żeby za dużo ustalić co znaczy, kiedy mamy spotkania grupowe, że nie wchodzimy sobie w stanie nie przerywamy, bo to rzeczywiście wtedy bardzo mocną zakłóca komunikację wyłączone mikrofon w trakcie, kiedy mówi druga osoba to są takie drobnostki, ale one rzeczywiście pomagają po prostu zdalnej komunikacji i pomagają mu po prostu uniknąć pewnych frustracji, bo to powoduje gdzieś tam nas stać, jeżeli mamy np. grupowe spotkanie nagle wszyscy zaczynają mówić nic z tego nikt nie rozumie gdzieś tam są jeszcze jakieś zakłócenia ligi, więc to powoduje po prostu RP, więc możemy temu wcześniej zapobiec ustali sobie takie zasady to znaczy to w ogóle dobre zasady dla komunikacji w ogóle nie tylko w aktach ów bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA