REKLAMA

Jutronauci 2020: Autonomiczne samochody coraz bliżej

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-12-04 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
24:06 min.
Udostępnij:

32. odcinek podcastu "Jutronauci: świat po pandemii". Zamykamy naszą trzyodcinkową serię o przyszłości poruszania się. W trzeciej części rozmawiamy o autonomicznych autach. Jak bardzo odległa jest ich przyszłość, jak mogą wyglądać i czego mogą potrzebować do sprawnego funkcjonowania? Samochód autonomiczny niekoniecznie będzie odpowiadał naszym wyobrażeniom kształtowanym przez filmy science fiction. Za kierownicą nie musi siedzieć humanoidalny robot. Amerykańska firma Starsky Robotics rozwija floty autonomicznych ciężarówek, którymi – niczym wojskowymi dronami – dowodzą zastępy operatorów. – Autonomiczność może mieć wiele twarzy – zaznacza Tomasz Kamiński z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie w rozmowie z Vadimem Makarenką. A Filip Raszewski, trener Škoda Auto Safety, przekonuje, że częściowo możemy doświadczać autonomiczności już dziś. Więcej o tym, jak pandemia zmienia społeczeństwa, państwa, instytucje i gospodarki, znajdziesz na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej autonomiczne auta nadjeżdżają to trzeci ostatni odcinek serii 3 podcastów o przyszłości poruszania się 2 tygodnie temu rozmawialiśmy o podejściu do własności samochodu tydzień temu o elektromobilności, a dziś rozmawiamy o samochodach autonomicznych Rozwiń » serialu Dolina Krzemowa autonomiczna taksówka zawodzi bohatera nie do domu, lecz do portu następnie blokuje drzwi i nie bacząc na protesty pasażera wjeżdża doładowanego na statek kontenera ten żart nakręcono 6 lat temu, a od 2 lat konsorcja ministerstwa infrastruktury Instytutu transportu samochodowego i wydziału transportu Politechniki warszawskiej realizuje projekt Elvi IRO, który ma przygotować Polskę na bezpieczne wdrożenie najpierw samochodów zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomiczną naszymi gośćmi są Tomasz Kamiński z Instytutu transportu samochodowego, którego zapytamy autonomiczne samochody i ograniczenia i potencjalny wpływ na nas wszystkich oraz chwili Raszewski trener Skoda auto Sejm, który opowie o tym jak możemy częściowo doświadczać autonomiczności już dziś ósma 10 podcast gazety wyborczej pan Tomasz Kamiński z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry Spotkajmy się z panem jakiś ponad rok temu i pamiętam moje zaskoczenie, kiedy na pytanie o auta autonomiczne usłyszałem, że w gruncie rzeczy no już auto autonomiczne w Polsce chyba są dobrze pamiętam takie samochody poruszają się po naszych drogach czy prowadzone są tylko testy takich samochodów jak to jest oczywiście to pewien skrót myślowy on miał na celu można powiedzieć takie zainicjowanie dyskusji na temat pojazdów autonomicznych oczywiście pojazdów w pełni autonomiczne, które były zdolne do samodzielnej jazdy po drogach jeszcze nie mamy przez jakiś czas jeszcze na pewno ich nie będzie w tej chwili trwają intensywne prace zarówno w Polsce na całym świecie nad opracowaniem mechanizmów urządzenie czujników, które umożliwiałyby samodzielną jazdę takiego pojazdu w każdych warunkach nie tylko w warunkach pozamiejskich, ale również na terenie miasta przypadek szczególny do tego rodzaju np. chamów drogowych w związku z tym te pojazdy w pełni autonomiczne jeszcze nie są oczywiście gotową do wdrożenia natomiast mamy do czynienia w tej chwili z pewnymi rozwiązaniami, które automatyzują część czynności wykonywanych przez kierowcę, żeby sobie spojrzymy na klasyfikację SA 3016 to jest taka klasyfikacja, która mówi o poziom automatyzacji samochodu to można powiedzieć, że jesteśmy w tej chwili w tej sześcio stopniowej skali na poziomie między 0203. to znaczy pewne czynności wykonywane dotychczas wyłącznie przez kierowcę zarezerwowane wyłącznie dla kierowców zostały zautomatyzowane w niektórych pojazdach i czynności mogą być wykonywane przez urządzenie pokładowe w samochodzie, aczkolwiek to odbywa się w dalszym ciągu przy pełnej kontroli kierowcę kierowca w sytuacjach szczególnych, kiedy coś działo się coś by poszło nie tak musi przejąć kontrolę i zareagować po to, żeby jazda takiego samochodu była w pełni bezpieczna, a proszę powiedzieć jak długo poczekamy jeszcze na pierwsze auto w pełni autonomiczne na polskich drogach pana zdaniem myślę, że jeszcze sporo testów sporo badań czeka na, zanim dojdzie do wdrożenia tego typu pojazdów kołowych tak mówiłem pewne pojazdy poruszają się już w polskich drogach w tym trybie właśnie pomiędzy poziomem 0203. w tej chwili prowadzone są intensywne badania również w Polsce testy takich pojazdów chociażby testy pojazdu przeprowadzone w Gdańsku czy testy zautomatyzowanego tramwajów Cracovia, aczkolwiek są takie pierwsze przymiarki o to, żeby można było zgromadzić niezbędną wiedzę niezbędne doświadczenia zobaczyć jak ten pojazd porusza po tej drodze, jakie problemy w rzeczywistym ruchu drogowym zamiast do rozwiązania na czym polegają te problemy związane z wdrożeniem tych pojazdów dopiero później będziemy mogli mówić o wdrożeniu pojazdów zautomatyzowanych oczywiście nie odstajemy od reszty świata na świecie wszędzie są prowadzone testy pojazdów zautomatyzowanych one są w stanie poruszać się bądź po pewnej zaprogramowanej wcześniej ścieżce bądź w trybie takim najbardziej można powiedzieć zautomatyzowanym, dokonując samodzielnych w cudzysłowie wyborów, ponieważ to są basenów chciałby samodzielnie to nie myślą, ale w noc są w stanie pewne w cudzysłowie decyzję podejmować i dokonywać pewnych wyborów, aczkolwiek myślę, że w najbliższych kilku latach na pewno do takiego wdrożenia dojdzie człon w tej chwili zbyt dużo nie wiadomo co w najbliższych kilku latach, czyli najbliższych dwóch-trzech latach czy w najbliższych 89 latach pana zdaniem trudno powiedzieć ile to będzie dokładnie lat prawda myślę, że na pewno 34 lata to jest okres zdecydowanie za krótki niezależnie od tego, że trzeba przeprowadzić testy w równych warunkach drogowych przy autostradach w warunkach miejskich to szczególnie tutaj takie warte uwagi są testy sytuacji szczególnych tak przypadkowo drogowych, kiedy mamy do czynienia z niestandardowym oznakowaniem może w pełnym oznakowaniem nawet taką sytuacją szczególną pojazd autonomiczny w szczególności będzie miał problemy z tym zrobić sobie poradzić myślę, że w pierwszej kolejności perspektywa najbliższych lat będzie wdrożenie samochodów na autostradach drogach szybkiego ruchu, gdzie stopień skomplikowania ruchu drogowego jest relatywnie wysoki, a dopiero później nastąpi wdrożenie w warunkach miejskich, gdzie mamy do czynienia z ducha, bo innych pojazdów ruch rowerów pierwsze co znacznie komplikuje proces decyzyjny związany z prowadzeniem pojazdu a kiedy już takie samochody w Polsce się pojawią to jak one mogą wyglądać chodzi teraz bardziej o to czy one będą odpowiadać naszym wyobrażeniom filmów science-fiction, gdzie takie typowe samojezdne auto podjeżdża nam pod domy wsiadamy podajemy adresy ono tam gdzieś jedzie czy będą to raczej samochody sterowane przez jakiś bardzo odległych operatorów niczym dzisiaj drony są sterowane prawda jest taki start w Ameryce, który w ten sposób rozwija floty ciężarówką to znaczy są operatorzy, którzy te ciężarówki prostu prowadzą z punktu ADO punktu bez czy może tak samo będzie z autami autonomicznymi pozostałymi myślę, że będziemy mieli kilka kierunków rozwoju, jeżeli chodzi o pojazdy autonomiczne z 1 strony będzie to wprowadzenie pojedynczego pojazdu i ten pojazd będzie mógł się poruszać poparcie np. o mapę będziemy wyznaczali punkt początkowy punkt docelowy i on będzie mógł, wybierając trasę przejazdu z uwagi na optymalizację np. kosztów czasu przejazdu zużycia energii wybiera tę trasę, ale będą też wykorzystywana tzw. pociągi drogowe tzw. placu Unii to znaczy systemy, z których pierwszy pojazd będzie posiadał kierowca kierowca będzie prowadził pierwszy pojazd, a pozostałe samochody zostały ciężarówki w tym przypadku będą podążały za tym pierwszym pojazdem oczywiście zarządzanie zdalne jak pan redaktor wspomniał oczywiście też będzie możliwe w związku z tym na dzień dzisiejszy trudno powiedzieć, która z tych technologii będzie decydowała się wydaje, że w zależności od potrzeb będą wszystkie 3 tutaj rozwiązania z wykorzystywane, ponieważ każdy z nich pewne zalety proszę spojrzeć ile chaosu nasze życie wniosły zwykłe hulajnogi będą właśnie co to jest to jest pojazd nie jest to jeszcze kierujący spieszy, ale wypadki, które powodują brak jakiegoś wydzielonego miejsca do tego, żeby te pojazdy prowadzić co dopiero będzie z autami autonomicznymi, jakie są główne bariery ich wdrażaniu to znaczy to są bariery oczywiście prawne czy np. coś zupełnie inne tematy oczywiście hulajnóg to jestem od tutaj odrębne wydają się, że nie unikniemy tego trendu hulajnogi podobnie pojazdy autonomiczne będą wchodziły do naszego życia codziennego musimy się zmierzyć z problemami, które tutaj są rozwiązania myślę, jakby bilans zysków strat związanych z pojazdami autonomicznymi przemawia tutaj za zdecydowanie za wdrożenie nowego wdrożono głównie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego możliwości uniknięcia w szczególności zmniejszenia liczby wypadków drogowych aktywność osób zabitych w związku z tym wydaje się, że te problemy tutaj wymagają intensywnej uwagi, aczkolwiek na pewno przede wszystkim możliwość właśnie zmniejszania liczby osób zabitych zmniejszenia ruchu pojazdów, które poszukują miejsc do zaparkowania wmieście to jest 30 niektórzy mówią nawet 40% ruchu drogowego możliwość w przyszłości wyeliminowania oznakowania drogowego, jeżeli oznakowanie będzie w postaci cyfrowej bokiem drogi w mieście nie będą muszą być wyposażone we znaki drogowe no co też spowoduje polepszenie wyglądu tego miasta będą bardziej przyjazne mieszkańcom w związku z tym barier oczywiście wszystkie musimy pokonywać do głównych Darii, więc pan redaktor o to pyta należy oczywiście bariery technologiczne to jest to jest pierwszy problem analiza dużych ilości danych konieczność montażu na dzień dzisiejszy się stosunkowo drogich czujników urządzenie z komputerów, które przetwarzają dane konieczność doskonalenia algorytmów, które umożliwiają przetwarzanie tych danych to jest pierwsza bariera druga bariera to jest problem akceptacji społecznej na dzień dzisiejszy nie wszyscy mogą mieć zaufanie do pojazdu, który będzie prowadzony przez komputer mamy do czynienia z problemami etycznymi, które były dosyć szeroko dyskutowane czy pojazd powinien chronić przede wszystkim pasażerów osoby znajdujące się w tym pojeździe czy osoby na zewnątrz np. niechronionych uczestników ruchu drogowego takie jak pieszych rowerzystów to są problemy, które będą wymagały rozwiązania dziś w czasie i trzeba powiedzieć, że pracę pracę nad rozwiązaniem tych problemów z badaniem tych problemów nad znalezieniem odpowiedniej drogi rozwiązania problemów NATO to w tej chwili to co z aktualnym takim trendem można powiedzieć rozwoju motoryzacji nie tylko w Polsce robi na świecie chciałbym, żeby to wybrzmiało 30% samochodów w mieście jeżdżących po mieście to są auta szukające parkingu dobrze pana zrozumiałem tak tak tak to jest szacowane około 30% w Warszawie szacuje się nawet, że może być to 40% czy infrastruktura miejska po wdrożeniu aut autonomicznych będzie wyglądała tak samo wspomniał pan oznakach drogowych, które nie wiadomo czy zostaną być może będą na mapie cyfrowej być może też pasy się zmienia być może się zmieni szerokość jezdni, bo jest taki punkt widzenia, że te auta autonomiczne w przyszłości były bezpieczne będą wymaga wymagały całkowicie odmienne infrastruktury czy to jest pogląd uprawniony na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić czy infrastruktura drogowa będzie wymagała istotnej przebudowy istotnych zmian czy też pojazd będą się poruszały, czyli one będą przystosowane do poruszania się przez użycie obecnej infrastruktury po obecnej infrastrukturze na pewno takim elementem, który będzie wprowadzony do rozwiązania z zakresu presja jest to są rozwiązania, które umożliwiają komunikację pojazdów z innymi pojazdami również komunikację pojazdów z infrastrukturą drogową w związku z tym odpowiednie urządzenia nadawczo-odbiorcze trzeba będzie wyposażyć infrastrukturę drogową po to, żeby ona mogła przekazywać istotne informacje pojazdu między nimi z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzonych robót drogowych chociażby czy np. prozaicznego zablokowania pasa ruchu czasy uszkodzony pojazd nie w związku z tym pewne dostosowanie na pewno chociażby w tym zakresie infrastruktury będzie musiało nastąpić, aczkolwiek do każda zmiana w infrastrukturze to są dodatkowe koszty wyposażanie setek kilometrów tysięcy km dróg dodatkowo urządzenia będzie stosunkowo drogi wydaje mi się, że raczej będzie tutaj występowała taka tendencja, żeby pojazd mógł poruszać się przy użyciu obecnie infrastruktury, a to dostosowanie infrastruktury będzie następowało tylko w minimalnym zakresie w jakim to wykażą testy i badania prowadzone być może będą to ingerencja, które nie będą wymagały natychmiastowej zmiany infrastruktury drogowej, a np. modyfikacji przepisów dotyczących np. wyglądu czy rozmieszczenia oznakowania drogowego na nowo budowanych drogach, czyli będzie to ingerencja konieczna tu i teraz, ale będzie ona rozłożona w czasie co zdecydowanie zmniejszy koszty przebudowy dostosowania infrastruktury, ale czy to będzie konieczne na dzień dzisiejszy trudno jednoznacznie przesądzić sam koniec krótko powiedział pan, że jest dużo wątpliwości etycznych prawnych jest jakaś bariera kulturowa prawda czy psychologiczna po naszej stronie ludzkiej w odbiorze aut, które są prowadzone są prowadzone przez człowieka pan jest optymistą to znaczy uważa pan, że po wprowadzeniu tych aut autonomicznych nasze życie stanie się lepsze jest panu umiarkowanym pesymistą jestem optymistą oczywiście myślę, że w momencie, kiedy zapadł taki przykład w dziewięćdziesiątym ósmym roku kupiłem telefon komórkowy umożliwią tylko wykonywanie połączeń telefonicznych książkę telefoniczną Budzik dzisiaj telefon komórkowy po stosunkowo można powiedzieć krótkim okresie w zasadzie jest takim małym przenośnym komputerem, który umożliwia pracę prawda o odbieranie e-maili przeglądanie portali społecznościowych organizowanie pracy korzystanie z kalendarza z wideokonferencji tak dalej itd. każdy zna te rozwiązania korzysta z nich na co dzień myślę, że podobnie będzie z pojazdami stosunkowo szybko wydaje mi się przyzwyczaimy się do swego rodzaju udogodnień, które będą również korzystne dla osób, które np. nie mogły korzystać z samochodów dla osób wykluczonych transportowo dla osób z niepełnosprawnościami dla osób przy młodych prawa, które posiadały jeszcze prawo jazdy czy osób starszych, które już nie mogły prowadzić takich pojazdów w czy też po prostu ze względu na możliwości realizacji innych czynności w momencie, kiedy samochód będzie jechał w trybie autonomicznym możliwość by prawda odbywania telekonferencji rozmów narad spotkań różnego rodzaju czy nawet prozaicznej pracy na laptopie tak myślę, że dosyć szybko jesteśmy w stanie się przyzwyczaję do tego typu rozwiązania idą one dla nas będą bezpieczne i wygodna dziękuję za rozmowę za chwilę druga część, w której porozmawiamy z trenerem Skoda auto Sofii dziękuję bardzo jest z nami chwili Raszewski trener Skoda auto sejmiki dzień dobry dzień dobry serdecznie autonomiczność dla wielu naszych słuchaczy brzmi wciąż jak pieśni dalekiej przyszłości jak dalekiej przyszłości jesteśmy już bliżej czy dalej autonomiczność jak możemy sobie wyobrazić i jesteśmy zdecydowanie coraz niżej od autonomicznych natomiast jeszcze samochód nie może przyjąć sterowanym cały czas musimy obserwować co się dzieje na naukę cały czas musimy czuwać, dlatego że samochód nie radzi sobie ze wszystkimi manewrami drodze jeszcze to dla kogo jest dzisiaj ta cała autonomiczność czy nie jest także tę funkcję są dostępne głównie w autach o droższej wersji wyposażenia absolutnie nie tę funkcję są dostępne praktycznie w każdym samochodzie każdego producenta en to co bardzo już popularne rozwiązanie, jeżeli chodzi o systemy bezpieczeństwa systemy asystujące ostatniej dekady obserwujemy naprawdę bardzo duży progres, jeżeli chodzi o rozwój systemów asystujących jeszcze Ng 2011 roku, kiedy zaczynałem pracę obchody roku, a szkoła to cieszyliśmy się, kiedy widzieliśmy ją samą parkuję, korzystając z czujników parkowania, wykorzystując również skręty kierownicy natomiast teraz stało się to praktycznie formalnością Genoi, kiedy patrzymy na zachowanie samochodu nagrodzono wydaje się, że autonomiczność jest na wyciągnięcie czy naprawdę dowolny samochód może teraz sam zaparkować, ale dzieje się już od dłuższego czasu, że auta parkują same natomiast cały czas jeszcze w większości przypadków musimy czuwać nad pedałem gazu hamulca natomiast już niedługo będziemy wyznaczać po prostu naszym samochodom niestety one między pakować będą również same a jakie to są jeszcze systemy oprócz tego autonomicznego parkowania, o którym pan wspomniał no właśnie auta oraz posiadają bardzo dużą liczbę takich oczu na równo przykład kamer, które obserwują co się dzieje przed samochodem za samochodem, który potrafi już reagować na sytuację na drodze skody mają systemy, które nie są w stanie przejąć kontrolę nad samochodem i doprowadzić do bezpiecznego zatrzymania wygrał np. akt, gdyby kierowca zasnął za kierownicą stracił przytomność i to naprawdę wygląda zachowanie samochodu autonomicznego w momencie, kiedy auto odbierze informację, że kierowca nie trzyma kierownicy nie steruje samochodem w celu będzie próbą najpierw obudzić inne są wysokie będą takie krótkie przyhamowanie będzie sygnał dźwiękowy będzie ostrzeżenie na wyświetlaczu znajduje się przed kierowcą, jeżeli pani przyniesie rezultatów, a samochód łączy prawy kierunkowskaz sprawdzi i przez radary systemu cały czas czy np. na pasie obok nie znajduje się żaden inny pojazd czy można bezpiecznie zmienić pas długu zmieni pas ruchu dojedzie do linii ciągłej, czyli czułby się zatrzyma włączy światła awaryjne od blokuje zamki i jeżeli np. przez minutę kierowca nie budzi nie podejmie żadnej reakcji publiczności samochód EFS nie pomoc będzie tutaj tak naprawdę jesteśmy już o krok w tym autonomiczny do kogo ta autonomiczność jest w zasadzie kierowana rozmawiam kiedyś z pasjonatem aut, który jeździ dużo ma kilka samochodów co dużo ukrywać lubi szybką jazdę i powiedział mi, że autonomiczne samochody to niczym zabawki dla dzieci, które bawią się sam bez udziału dzieci na kierowcy bardzo często pochodzą z systemów IT obserwujemy praktycznie na każdym stopniu nic o każdym rodzaju systemu już kiedyś ABS dużo ran potem traktowano system ESC jako coś co przeszkadza kierowcy zamiast pomagać natomiast do tych systemów zaczynamy się przekonywać zaczynamy dostrzegać przydatność no i podobnie system asystujący one są dla każdego z nas, bo każdemu z nas zdarza się tracić koncentrację zdarza się przegapić jakiś istotny moment na drodze i właśnie w tym momencie systemu mają procedury mają nam pomóc mają reagować i uchronić nas przed kolizją czy innym jeszcze gorszą sytuację na drodze w trakcie systemy są tylko dla sławy kierowców albo dla osób, które jeżdżą rzadko one naprawdę dla wszystkich po wszyscy popełniamy błędy rodzaj tego nie uda się uniknąć czy nie jest tak, że autonomiczności skorzystają znacznie większym stopniu właściciele flot samochodowych niż indywidualni użytkownicy wydaje się, że nie, dlatego że 2 dni koniec również mają taką podstawą umocowania jest dotrzeć bezpiecznie sportowe i chcemy bezpiecznie wyjechać z domu do pracy z pracy do domu z rodziną na wakacje chcemy unikać niebezpiecznych różnych sytuacji nagrodzeni to właśnie tak jak podkreślam to podstawowe zadanie 5 systemów, które właśnie czuwają nad bezpieczeństwem kierowców pasażerów 4 samochody przez lata marki samochodowe pozycjonowany cechy autonomicznej jazdy w ten sposób, że są one dostępne tylko w droższych wersjach wyposażenia czy dziś są dostępne już we wszystkich do Unii Europejskiej oraz bardzo mocno narzuca producentów posiadają taki system obecnie obowiązkowy system też konfrontacji jest obowiązkowy system ma nas natomiast producenci cały czas mają pewną autonomię w sposobie wykorzystywania asystentów Wschodzie wychodzimy z założenia, że bezpieczeństwo nie może być luksusem i systemy już na bardzo wysokim poziomie są dostępne czy wyposażeniu w średniej klasy mamy takie systemy jak light Assist, który autonomiczne prowadzenie po to, rzeczywiście nie jest już coś takiego, że samochód jest odbijane od nich do drugiej po samochód utrzymywane na środku naszego pasa ruchu i dodatkowo też takie systemy jednak kryzys exit Górnik, czyli system, który zapobiega o otwarciu drzwi w momencie, gdyby z tym za nami na pasie obok jechał samochód bądź rowerzysta przebiegał jakiś biegacz tak, żeby nie doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych do tych systemów jest coraz więcej tak jak mówią one są w zasięgu ręki praktycznie dla każdego dziękuję dziękuję bardzo to był ostatni odcinek naszej serii o tym jak zmienia się nasze podejście do samochodów i poruszania się dziękuję za dziś zapraszam za tydzień do usłyszenia Vadim Makarenko od kas gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA