REKLAMA

"The Outsider" - film grozy, kryminał, a może jeszcze coś innego?

Po sezonie
Data emisji:
2020-12-03 22:00
Audycja:
Czas trwania:
52:47 min.
Udostępnij:

Choć adaptacje prozy Stephena Kinga można zliczać w dziesiątkach, "The Outsider" wydaje się wyjątkowy. Bo czy da się zrobić serial o opętaniu całkowicie na serio? A jednak twórcy spróbowali, a my próbujemy ustalić, co im z tego wyszło

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski to jest audycja po sezonie ja Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj rozmawiamy z serialu, które premierę miał już trochę czasu temu ale, ponieważ tak się stało, że w tych naszych rozmowach do tej pory nie dotknęliśmy nie mówiliśmy właściwie żadnego serialu bardzo popularnego nurtu obecnie, czyli nurtu w serialu filmu kina grozy można by właściwie tak powiedzieć, więc cieszcie się państwo zaproponować taki tytuł oparte oczywiście prozy Kinga Bogusz Rozwiń » by innego jeśli chodzi o stany Zjednoczone, czyli o chcieliśmy porozmawiać z serialu outsider tak Nigela no i Jana samym początku chciałem powiedzieć, że mam wielkie wątpliwości co do gatunku tego tego serialu ale, wprowadzając państwa samochody są sam serial warto powiedzieć od czego się zaczyna, bo zaczyna się tak, jakbyśmy oglądali klasyczne thriller albo seria detektywistyczna od razu w pierwszej scenie bardzo brutalnej tak naprawdę znajduje zwykł pies znajduje zwłoki dziecka i okazuje się, że będziemy szukali razem z policjantem dyrektywę będziemy szukali zbrodniarze zbrodniarz morderca znajduje się bardzo szybko natychmiast zostaje złapany zresztą bardzo spektakularny sposób na oczach dzieci, bo to nauczyciel nauczyciel wuefu dodajmy na oczach dzieci na oczach ich rodzin na oczach całego małego miasteczka, bo jak to Stevena Kinga film rozgrywa się w małym prowincjonalnym dziwacznym miasteczku nie wiadomo, gdzie gdzieś na krańcach świata no i właściwie w połowie pierwszego odcinka morderca zostaje złapany problem w tym, że jednocześnie dowiadujemy się, że wszystkie dowody nie tylko na niego wskazują, ale jednocześnie wskazują na to, że był w tym czasie innym miejscu w innej wręcz czasoprzestrzeni no i od razu wiemy, że skoro to z tych ranking to za chwilę będziemy mieć do czynienia z jakąś nie wiadomo czy mistyczną czy metafizyczną grozą postacią, która gdzieś tam na pewno czyha na i tak czekamy później zaraz drugim odcinku okazuje się, że trop nie tylko był fałszywy, ale właściwie już niema kogo ścigać no i tutaj zaczyna się właściwa akcja tego serialu, który tak naprawdę dlatego tak, że miałam, a właściwie tak zdziwiłam że, że mówimy o tym serialu w kontekście kina grozy, ponieważ dosyć trudno ten serial klasyfikować gatunkowo ta wolta, która się gdzieś po drodze odbywa właśnie z serialu, który wydawałoby się bardzo klasycznie prowadzonym śledztwem do mrocznych przestrzeni ludzkiego umysłu myślę, że to był problem dla wielu widzów, kiedy czyta się rozmaite opinie na temat tego serialu właściwie widzowie oddzielą się na 2 grupy z 1 strony to są ludzie, którzy są zachwyceni nastrojem klimatem budowaniem napięcia budowaniem tej zagadki, która o, której śledzenie się w pewnym momencie przestaje mieć mieć tak naprawdę jakiś racjonalny sens, a druga grupa są ci, którzy są rozczarowani rozczarowani tym, że to jest serial, który nie daje odpowiedzi oczywiście jakiegoś tam potwora na końcu znajdujemy, ale właściwie jest nudna nic nie dzieje i a ja muszę powiedzieć, że jestem tym serialem co najmniej poruszona, bo wydają się rzadko kiedy psy proza Stephena Kinga rzeczywiście wyjątkowo często chyba najczęściej przenoszonego na ekrany powieściopisarz pisarza amerykańskiego rzadko kiedy ta adaptacja odbywa się w tak subtelny sposób i przesunięcia akcentów mimo wszystko czy nie jest pierwowzoru literackiego coś więcej dodam tylko, że liczby, które było producentem pierwszego sezonu nie nie zdecydowało się na kontynuację no i serial czeka czeka w poczekalni, bo wygląda na to, że inne stacje telewizyjne być może się nim zainteresują, więc myślę, że tyle wystarczy wstępu, a teraz jestem ciekawy jest wasza opinia na temat tego serialu jako część norm należy sieć LTE, bo jak zwykle będzie na rzekę nie zawsze będą narzekał, ale UE należę do tych właśnie Autsajder sceptyków, którzy mają z tym serialem problem, mimo że dostrzegają jego bardzo też liczne walory, ale uważam, że u podstaw, aby o tym rzeczywiście niewielki to jest taka instytucja w telewizji amerykańskiej od zawsze ale, zwłaszcza teraz, kiedy telewizja zabijają się wszyscy nadawcy i o to, żeby mieć oryginalny kontent i ziemi coraz świeższe opowieści z dźwiękiem jak te chodząca maszyna dopisania wzrostu dla nich pożywką nie do odrzucenia co sprawia, że w tej chwili filmografii na kilka są 22 filmy seriale, które oczekują na swoją premierę 22 adaptację różnego typu What krótkometrażowych przez serialowe po fabuły tworzone na podstawie jego powieści no właśnie wydać tylko słowo powiem, że taki fenomen, bo wydaje mi się festiwal dzięki takim autorem, który ma więcej adaptacji filmowych niż samych utworów właściwie co nie napisał to było jak nieraz, a może 2 czasem to razy przenoszone na ekran na wszystko się po prostu rzuca albo telewizja kino co więcej ma też bardzo duże szczęście do udanych adaptacji nawet wtedy, kiedy są to adaptacja nieudanych książek i kiedy te adaptacje czasami są też nieudanymi np. serialami, gdyż nie są wybitne produkcje, ale cieszą się ogromną popularnością zaczynają swoją widownię i mówi o tym nieprzypadkowo właśnie mam poczucie, że outsider jest strzałem trochę na ślepo i wyróżnia się w tej film trafi serialowej, zwłaszcza Kinga po dotychczas King znany był z tego, że był mistrzem takiej lekko straszna pulpy on dostarcza rzeczy, które były na pograniczu kiczu były lekko Campo we wręcz nieprzypadkowo tego serialowe, zwłaszcza adaptacje bardzo często kończyły się w taki rejestr serialu dla młodzieży i on w tym był świetny te miał się publiczności zrobiono w ogólnodostępnych stacji serial pod kopułą były 2 sezony serialu RN bardzo udany, a miał 78 odcinków, bo po prostu tutaj ludzie lubili oglądać małe społeczności chcę były bardzo precyzyjnie ustawione Kinga rozdane rolę, że był 1 buntownik 1 ktoś porządny ktoś, kto był to udało porządnego obywatela tak naprawdę był złym człowiekiem jak to u niego ten chciał się tam przywracały Rune postaci figury i mam wrażenie, że zazwyczaj też potrafią wykorzystywać taki punkt owo Campo właśnie styl Kinga do dostarczania telewizyjnej rozrywki oraz tutaj oczywiście postawiono poprzeczkę wyżej Niemcy to była mądra decyzja, bo za adaptację outsidera zabrał się liter prezes i tutaj musimy wspomnieć, bo to myślę również na równej mierze autorem tego serialu co nie ranking, bo jest to człowiek, którego w telewizji znamy jako twórca no właśnie wybitnych rzeczy, czyli on był współtwórcą razem z Paulem Sejm zdaniem sejmowym prawo ulicy i kronik Times złe, czyli takich no tej amerykańskich powieści na ekranie opowiadają też dużo dużo więcej niż tam przygody bohaterów ląd zrobił m.in. taki serial bardzo dobry długa noc ministerialna oraz piśmie o systemie prawnym amerykańskim i nagle teraz ten facet, który jest jednym z czołowych krytyków społecznej telewizji amerykańskiej zabiera się za coś jest horrorem mam poczucie, że gdzieś w 2 jest się rozjeżdżają z 1 strony, kiedy zaczynamy oglądać ten film ten serial oczywiście zapowiada się na taką bardzo subtelną grę z oczekiwaniami wobec gatunku, bo życie zaczyna się kryminał bardzo szybko przechodzimy w stronę thrillera, żeby zrozumieć, że jesteśmy jednak rzeczywistości nadprzyrodzonej i że ląduje w horrorze i tutaj głównym winowajcą nie będzie ten człowiek tylko jakiś zły duch demon nie wiadomo jak określić i tą samą w sobie byłoby niezłe, gdyby nie fakt ten serial ma 10 odcinku na pewnym etapie twórcy robią największy błąd, jaki można moim zdaniem tego typu produkcji popełnić i sprawiają, że widzowie są mądrzejsze bohaterów i właściwie większości bohaterów bohaterów tu sporo bohaterowie sporo i kiedy już rozumiemy, że mamy do czynienia z duchem oni cały czas skłaniają próbują do tego dojść, a my obserwujemy i zamarznięte odcinki takież między po 0205. są naprawdę wyzwaniem tak, żeby wytrzymać z tym serialem oczywiście to wszystko się opierać na tym, że twórcy wzbogacają portrety psychologiczne próbują nam budować wektory bohaterów nie wiemy, dlaczego nie podążam wiemy, czego powinniśmy im zostać, bo mają w głębi w sobie tyle na poziomie fabularnym tych 5 odcinków jest właściwie straconych i zaczyna się na nowo ten serial i zaczyna się nowy fascynujący wtedy, kiedy zdajemy sprawę, że walczymy z duchem i nasi bohaterowie też wiedzą, że mają złego demona naprzeciwko z siebie i możemy obserwować walkę jako coś nowego ciekawego, a więc muszę powiedzieć ja ten serial bardzo polubiłem jako zapamiętam jako właśnie taki serial, który naprawdę trzyma w napięciu naprawdę buduje groza kompletnie nie przeszkadzało, że nie mogą ustalić, że to jest siła nadprzyrodzona w ogóle uważam, że to nie jest żadne odkrycie teraz powiem, ale wiemy, że talent Kinga zawiera się, dlaczego są wspólnoty, bo on bazuje na, jakby etnograficznych opisach na antropologiczny ustaleniach dotyczących wspólnot wiejskich wspólnot czy nowoczesnych dlatego pomysł łatwiej rozpisać na małe miasteczko dziś wszyscy znają ta wspólnota jest realna bo o co chodzi, o czym jest na rozprawy outsider outsider nie jest o dziwacznym fenomenie, które pojawia się w duchu on jest też przepisane na dzisiejsze czasy dzisiejsze możliwości policji opętanie, czyli schemat opętania jest zawsze antropologii opisywany jako przejście pewnej siły z zewnątrz, która zostaje zaproszona albo, która po prostu bierze sobie czyjeś ciało i też dokładnie to co się tutaj dzieje to wzięcie cudzego ciała owładnięci go przez siłę, którą teraz trzeba rozpoznać chciałem jakoś zrozumieć i to właśnie tu jest napięcie to po to, kim się tymi rzeczami bawi, bo to są te małe wsie po to po to jest tak policja, która próbuje swoimi metodami dzisiejszymi metodami ustalić co jeszcze bardziej pierwotne inaczej bawimy się w to, że nic nie skończyło, żeby jakaś ciągłość kulturowa my dalej jesteśmy tymi istotami, które przez wiele lat wierzyły w takie zagrożenia jedyne co się zmieniło to, że wiedzie nas rozum na manowce sprawdzają się tym tymi rzeczami bawi i w pewnym sensie oczywiście dotyczy też pamiętać kim jest cała hali, która się tam 10 pojawiamy często szamanka rzecz jasna czysta postać, która komunikuje między światami w pewnym sensie także to zostało napisane tak serio to jest dokładnie to, czego oczekujemy od dzisiejszych gros używane trochę zaniepokoiła i trochę, jakby zrobiła nam kłopotu z tym czy my mamy w ogóle jakąkolwiek kontrolę nad naszym oglądem rzeczywistości ja uważam, że dobrze zrobione, że to w pewnym sensie musiało być zrobiony na poważnie, jeżeli miało naprawdę, choć trochę przerażać uważam, że ten serial ma w sobie rzeczywisty klimat grozy i ja uważam, że to jest sztuka wystraszyć ludzi Kingiem, żeby się to co ty mówi Bartek zrobienie kampus z tego zrobienie z tego, a takiej historyjki, które Tusk śmieszna też bardzo proste te przećwiczone i wiadomo jak to działa firma czy to robi, ale pójście tą stronę, którą oni próbują pójść czy naprawdę, żeby spróbujmy zrobić tak, żeby ludzie tym przejęli to jest duża sztuka uważam, że oni dali radę nie nastawianie ludzi jak nam kłopotu z tym, że oni wiedzą ja wiem to w ogóle nie przeszkadzało wydawał się tak samo, jakby przejmującej i właśnie straszne jakoś tam jakaś część mnie się bała to po prostu, czyli osiągnęli swój cel tak tak bym powiedział, że dla mnie jako dla odbiorcy to jest serial udany właśnie przez ten zabieg, którym mówi rzeczy odrzucał mnie przekonywał, że to jest właśnie na serio, że jest u nas coś co dalej podlega tym samym regułom, których już w ogóle nie myśli można jeszcze obowiązują to jest ten talent Kinga na to, żeby było zrozumieć tylko dokończyć gdyby, gdyby to był serial taki jak np. by kasy rok, który uwielbiam z bardzo dobry serial Pinkowski, ale to jest serial właśnie rozgrywający tę nutę komiksową ości mamy całe uniwersum tak jak gra prawda mamy całe uniwersum Kinga różne postaci można pociągnąć dalej można sprawdzić jak się rozwijały co było wcześniej przez przed niektórymi przypadkami co było przed bliżej, jakim była, a ani wielkim przed przed muzeum im może tak takie rzeczy sobie dopisywać to fajne, ale to jest już zupełnie inna gra natomiast zrobienie czegoś takiego, że teraz przejmie się tę historię właśnie jakiś demon nie dzisiaj jest najtrudniejsza co można zrobić w kinie uważa jak się przejąć na serio demonem dzisiaj to rozumiem jego podzielam o, tyle że się w tych ostatnich odcinkach, kiedy mamy tam powiedzmy 3 ostatnie dzięki 4 tego serialu na nowo budzące grozę i przejęcie Jagły i też dlatego wcześniej jesteśmy związani z postaciami ze wsi nie lubić, bo ci bohaterowie dają również dają się rozumieć no, więc to jest układ duża sztuka no i tu się od tego momentu ten chce znowu działa natomiast jest taka też mamy zapaść dla mnie w nim, którzy jeszcze przez kilka odcinków oglądałem to raczej z poczucia, że no, dokąd musi jeszcze niższy, dlatego że każdy system wymaga decydowała COVEC co nie zmienia faktu oczywiście na końcu ten serial dostarcza w rodzaju katharsis to jakiegoś przejęcia jest głębsze niż oczywiście ktoś chce możemy dostać tych bardziej skondensowanej adaptacjach Kinga, ale ja bym tutaj podkreśliła jeszcze 1 element do tego co mówi Kuba myślę, że tutaj jest to bez wątpienia założenie twórców tutaj samo budowanie tego poczucia grozy budowanie tego napięcia budowanie tej zagadki jest rodzajem też nawet kontemplacja pewna jest rodzajem założenia jakiegoś dodatkowego bohatera tej historii, bo sam fakt, że właściwie dosyć szybko orientujemy się jak ta historia będzie się toczyła i o co chodzi i te karty została dość wcześnie rozdane nie jest do końca źródłem przyjemności znacząc swój ostatni odcinek, który jest takim myślę wytłumaczeniem też samego pomysłu na interpretację tej książki tam padają takie bardzo znamienne słowa, kiedy ci bohaterowie próbują rozdać swoje role i wytłumaczyć czymś racjonalnym zupełnie dziwaczną sytuację, w której się znaleźli i w jakim sensie symbolicznie chowają tego demona i w trzymają się tej racjonalnej strony rzeczywistości wniesie wydaje że, że realizatorzy bardzo świadomie właśnie grozę to napięcie czynią dodatkowym bohaterem po co w takim razie to całe scenek, które właściwie niczego nie wnoszą do tej historii po co zupełnie przepiękna zbroi przepięknie zresztą filmowana przyroda drzewa chmury całe takie sekwencje, które są wyłącznie przyjemnością wizualną tak właśnie ja bym powiedział z gruntu i w ogóle kina kontemplacyjnego gdzieś wyjęte i to, że my się boimy to jest też rodzaj takiej takiej rozgrywki jest przemija to ja to tak odbieram tego co racjonalnej tego co irracjonalne nas samych i wydaje się, że to jest taki trochę nietypowy zabieg, bo w kingu nikt tego wcześniej jakoś nie szuka, chociaż gdzieś tam nie jest, bo jeżeli się spojrzy na oczywiście jego książki jego twórczość ogromnie nierówno, ale on zawsze albo bardzo często szuka tej rodzinie w tych małych miasteczkach, o których mówisz, ale również przerażeniu przyrodą przerażeni tym całym światem, który jest taki nie ogarnięty i to, że gdzieś za kopaliśmy nasze myślenie takie irracjonalne nazwijmy to czy metafizyczne to jest to jest kolejny temat tego, więc fabuła chodzi tutaj na drugi plan i nie ma w tym moim zdaniem absolutnie nic złego jeszcze może może jeszcze o samej formie też warto powiedzieć w jaki sposób osiągany jest ten to napięcie, bo tutaj oprócz tych przedziwnych zdjęć, które są oparte na zderzeniu tych wielki tych bardzo szerokich ujęć i detali po drugiej stronie niesamowicie funkcjonuje dźwięk tutaj właściwie każda scena może być też rozumiem, że to może być irytująca każda scena jest jakaś dobudowana dźwiękowo co mnie się bardzo podoba, bo jak wiecie bardzo chętnie oglądam kino seriale telewizje właśnie wykorzystującą całą materię i taką specyficzną materią kina i wydaje się, że twórcy tutaj też bardzo chętnie pełnymi garściami wykorzystano takie elementy których, które rzadko są wykorzystywane może coraz częściej, ale wciąż rzadko wykorzystywane są przez telewizję mnie to ogromnie podoba no oczywiście jest cała gigantyczna i świetnie znowu zrobiona sfera aktorska prawda czy to coś się to jak zagrane tam są naprawdę bardzo duże nazwiska, że postaci przede wszystkim jako bardzo lubię tę aktorkę, która to postać kolegi, które świetnie napisane inaczej oczywiście dodaje do całej historii takiego dramaturgicznego Billa ona jestem co sprawia, że też tak dobrze ogląda jestem tym kimś, które to jest nasz no, jakby z nią się możemy solidaryzować jest tak dziwna, że stracę w ogóle nie dzieli nie jesteśmy w stanie z nią do końca aktywizować jest bardzo ciekawe napięcie, że prowadzi nas przez tę historię nawet bardziej niż powiedziałbym główny bohater, czyli detektyw tutaj przedstawione są jednak dla nas najważniejsza jest ona znaczy to tonie, a ja bym to nie Ralf Anderson siedzibę będą w stanie on jest tutaj wtem protagonistą uważam tylko ono, a ja bym powiedział, że oni oboje nie są jak egzemplifikacją tej dwoistości ludzkiej natury, czyli tego tego, o czym mówiłam wcześniej tego co jest racjonalne i tego co co co szuka metafizyki w naszej codzienności oni razem przez to, że są tak różni stanowią taką parę, która rzecz, która rzeczywiście, za którą chcemy podążać, bo ja z kolei jestem wielką fajną fanką Mendelssohna, którego uważam za też w jakim sensie no chyba nie do końca wykorzystanego aktora, który ma jakąś taką niesamowitą charyzmę jakąś twarz taką przyciągającą, chociaż zgadzam się z tobą, że on dopiero w zestawieniu z nią dwoje dziwaków którzy, którzy razem ze sobą funkcjonują tak naprawdę porządne pary które, która jest kołem zamachowym całego lotu jest jeszcze 1 rzecz, która bardzo istotne to znaczy to jest raczej to jest Bobby King można różne rzeczy pani powiedzieć, że pulpa popkultura komiks tani horror nierówne powieści tak dalej, a nie, ale precyzyjny w konstruowaniu tych swoich świat bardzo nawet jeśli to nawet jeśli to nie jest jakby to nie wychodzi to i tak tam jest precyzja przemyślane też bardzo bardzo na wszystkie strony, więc warto zauważyć, że ten główny bohater to jest człowiek po stracie dziecka i on w pewnym sensie też jest egzorcyzm chowany przez całą tę sytuację i Cynthia religią, która jest, która grata ligi minionego w pewnym sensie przeprowadza przez światy zmarłych też ona jest takim one naprawdę szamanka jest naprawdę kimś, kto mówi jak się poruszać w tej rzeczywistości, żeby się jeszcze mógł w tej w tym świecie realnym na coś przydać nie był tylko takim żywym trupem, który cały czas chodzi opłakuje, więc to jest bardzo takie sprytne i często bardzo precyzyjnie rzeczywiście opowiedziane w serialu i za tego akurat cenię rzetelną portret głównego bohatera czy Rafa tego detektywa granego przez MEN Bena Mendelsohna rzeczywiście jest bardzo precyzyjnie pogłębione, o czym wiemy co doskwiera przez jakie etapy przechodzi i ta droga jest bardzo wyraźnie oznaczona przez twórców to też pomaga by żyć towarzyszyć bohaterowi podróży to bywa, ale w ogóle mam wrażenie, że ten serial został kapitalny obsadzony na poziomie takiego nie chcę być rozumiane są takie bardzo bardzo mocno drugoligowe nazwiska znaczy nikt nie celował wielkiej gwiazdy oczywiście z wyjątkiem dziś nabyć ma na morze, które odpada już w pierwszym odcinku i który właściwie też, który reżyseruje ten serial wieś tam kilka odcinków chyba wiem czy 1 więcej chyba 2 dzięki reżyserował sądowej pan tak naprawdę poza nim nie ma wielkich nazwisk jest mnóstwo bardzo bardzo dobrych aktorów jest między Wilka, którego znamy z gambitu Królewskiego niedawnego zrobi naszego woźnego sympatycznego, gdy jest świetnym aktorem w bardzo bardzo lubi oglądać tutaj też bardzo dobry jak taki prawnik, który musi musi też wrócić z pewnego racjonalizmu i na wiarę w to co przychodzi z zewnątrz jest nadprzyrodzone i jest kapitalna Giulia Nicholson jako zrozpaczona zrozpaczona wdowa, której męża oskarżono zapuszczał się nie popełnił i kto jest jakoś taka przerażająco prawdziwa w tej roli to znaczy ona jednocześnie jest agresywna wobec świata jest taka bardzo stanowcza połamana, a jednocześnie chętnie rozdająca razy i to bardzo fajnie gra bardzo poprawiło to postać co jedno mogę zarzucić tutaj casting owi uważam tej peruce się też koresponduje z tym zarzutem pierwszym, że ten cel na wysokim poziomie dramaturgicznym nieco ma pewne niedostatki w moim odczuciu to jest to, że obsada obsadzenie pady konsoli na aktora chce kocham, który jest wspaniałym aktorem może jednym z najbardziej niedocenianych w ogóle ze współczesnym kije i chcę tutaj się pojawia i wiemy, że będzie ważnym aktorem w tej historii bez zbyt dużym nazwiskiem i zbyt znaną twarzą akcji tak naprawdę dopiero w finałowych odcinkach były staje się istotny sensacyjnego łapką od początku wiemy, że musi być istotne, bo nie może też coś co kiedyś było przekleństwa amerykańskich seriali proceduralnych, gdzie bohaterowi rozwiązywać sprawy kryminalne i kiedy naprawdę mieliśmy wiedzieć, kto jest to jest winny mówi my z tego bardzo łatwo domyślać po tym, jak widzieliśmy aktorów czy się rozpoznawało z innych seriali i nie był taki lekko Iwanek chyba każdy możliwy seriale jakieś mordercę, kiedy się pojawią to wiadomo, że to nie winnej tutaj też takie poczucie, że to zatrudnienie patyka, czyli na trzymanie go trochę w rezerwie przez 8 odcinków zdradza pewną dramaturgiczną już prawdę o tym serialu jednak nie bardzo zgodzę z tym, że to jest druga liga to znaczy wydaje mi się, że jednak oni to są duże nazwiska syn Cynthia i zwolnień cały czas nie wiem czy dobrze mają jej nazwisko ona miała 2 nominacje do Oscara Ben Mendelsohn chyba dostała, bo nominowane do złotego globu już nie pamiętam też tak pewnie chodzi o taką po rozpoznawalność myślę pop kulturową dzisiejszą to nie są gwiazdy takiemu no może niespecjalnie lokalne to się zgadzać można nie są Gazdy która, gdzie każdy na świecie czy mieszka w Azji środkowej czy w Europie wschodniej Afryce północnej będzie wiedział, kto zapewnienie natomiast właśnie ziemie celowano także aktorów jest bardzo ważne szlachetne podano, bo wzięty aktor, który po prostu nie, którzy nie muszą się nie wchodzą jako osobowości aktorskie tylko jako wybitni rzemieślnicy, którzy tym bardziej, tworząc postaci, tym bardziej będziemy zgadzam z tym zaczynam się, że wchodzą jako wybitni aktorzy tylko mniej znani, że w areszcie są aktorzy, których bardzo dobrze wiadomo co potrafią to, że nie są rozpoznawalni jest inna inna sprawa doskonale wie jak okręt pasował te ścieżki popularności natomiast poza jak chciałam wtrącić że, żeby ten, że Ben Mendelsohn grał w Gwiezdnych wojnach i Player łączyli w przebojach dla młodzieży, więc może one o, więc trudno go nazwać nie rozpoznawalnym aktorem dodatku ma też całkiem niezłą filmografia serialową, więc też bym też bym dyskutowała o tym jak nie mniej depresyjny się jest w stanie wyrazić tutaj albo również dzisiaj jesteśmy dzisiaj nie ręce, ale jeżeli oglądamy seriale, w których mamy takie wiodące gwiazdy, które ciągną ten serial jednak postawy wobec trochę inne wg trochę innej logiki nie ma żużla Moore w roli głównej ani nikogo wielkim wielkim ludzkim nazwiskiem i tu nikt się silić na obsadzanie właśnie ludzi tylko dlatego są znani tylko mam wrażenie, że każdy z nich został wybrany bardzo precyzyjnie do postaci, które ma tworzyć i w tym sensie uważam, że to jest jakby inna logika tego myślenia o obsadzie naczynie jak zwierzęta chodzi o to, że jest zespół nie ma gwiazdy, która ani na sekund jak jak wchodzi wchodzi centralnie nie z roszczeniem tylko misje specjalne drzwi zbudowane szczery to tak mówię takimi formami teatralnymi tego rzeczywiście tutaj na szczęście nie ma jest zespół, który otworzy tutaj wszystko bardzo precyzyjnie rozpisane to fakt natomiast tylko po prostu nie zgadzam takim założeniem, że jeżeli ktoś nie ma tzw. gęby to nie możemy o nim powiedzieć, że jest bardzo nie bardzo jest to również także siła bojowa ma być dyrektorów za absolutnie pierwszoligowych w sensie ich umiejętności artystycznych warsztatowych natomiast drugoligowych jest raczej wypadkowa tej, gdy taki bardzo prymitywnie rozumianej popularność do tego co Kuba powiedziałeś, a propos głównego bohatera jego żałoby, bo to jest też dosyć istotny element budowania fabuły wniesie ja ja patrzę na tę notę serio też przez pryzmat tego elementu w pierwowzorze Kinga, bo główny bohater ma dziecko dziecko wyjeżdża gdzieś na wakacje, gdyż nie ma go po prostu fizycznie z nim natomiast tutaj to przeniesienie akcentów i po i cały czas wykorzystywanie tego elementu nowo świetne noty do dziecka które, które nie żyje jest moim zdaniem jednym z kluczowych w ogóle tematów tego tego serialu, bo tutaj wszyscy są jak w jakimś sensie porzucenie w jakim sensie w żałobie, jakim się w sensie od próbują poradzić sobie z sytuacją straty i to jest jedna z tych elementów, które być może być może pięknie mnie nie taka była jego intencja natomiast to co my o otrzymujemy w tym serialu również zaduma nad tym co powiedziałeś bardzo się to zresztą podoba o do tej drugiej bohaterce hol jako szaman, który przeprowadza głównego bohatera przez przez jego tak naprawdę żałobę i pozwala przekroczyć traumę, bo przypomnijmy, że w ostatnim odcinku godzi się władze, które się znalazł to to powoduje, że możemy patrzeć na tego potwora również właśnie w takiej nieco symboliczny sposób tak czy tak też się wydaje, że tutaj być może ten temat serio ten Danuta seria, o której Bartek mówiłeś ona jest dlatego tak rozpisane, że to jest serial wokół strat tych żywych ludzi ani wokół ich lęków to znaczy, że takie subtelne odwrócenie tej osi to znaczy tego wektora zamiast patrzeć głównie w horrorze zwykle jest jest także w momencie, kiedy Niewiem idziemy w główny bohater i idzie ze swoim najlepszym przyjacielem do ciemnego lasu i Jahwe odkrywa, że obok niego już nikogo nie ma za to po ścieżce Turla się jego głowa no to susza robi zaczyna krzyczeć ucieka przed siebie, a tu jest inaczej to właśnie głównie zajmowanie się tym w tym tym trupem było zajmowanie się tą stratą, a nie tym zagrożeniem zagrożenie trzeba jakoś zneutralizować trzeba jakoś się nazwać wychwycić coś z nim zrobić, ale tak naprawdę najważniejsze to kogoś straciło i ten temat właśnie straty się, że to, że to jest ciekawe bardzo, bo nie chcę powiedzieć o tym jak trudne dzisiaj zrobić horror w ogóle jakikolwiek jak trudno jest myśleć zagrożenie jakąś postać robić tak, żeby ono mimo wszystko jednak opisywała jakoś na świat nie było tylko śmieszne, więc myślę, że pod tym względem to jest duża sztuka tutaj zaś oznacza to, że te przejmujące jakoś ten serial właśnie przejmujące mimo tego, że to jest horror o właśnie o duchach prawda czy w zasadzie już myślą już bardzo bardziej sprawnego i zjechał tego tematu i większych wpierw sobie nie możemy opowiadać mimo tego coś takiego udało się zrobić to jest, żeby obrady współczujemy tym ludziom, że to jest naprawdę przerażające właśnie pod kątem tego co się dzieje z tymi rodzinami, które są rozbijane przez to dziwne coś robić co się dzieje z tą rodziną, która na sam rodzina tego trenera jak myślę rozpada oni wszyscy praktycznie zginął jak jak nie jak i jaki koszmar się tam wydarzeń wiemy, że to jest koszmar, bo to są nie jest dla nas to nie jest dla nas opowieści o duchach wyspy realnych ludziach, że się rozsypuje życia nie wiedzą dlaczego, bo mnie się wydaje, że są nasze my współczesne lęki myślę może duchów się już nie boimy, ale właśnie boimy się śmierci boimy się straty rodzice boją się straty swoich dzieci itd. tak dalej, jakby wyciąganie tych elementów na pierwszy plan powoduje, że te Strachy przestają być tak jak mówisz papierowe sam się realne i nie wiem czy taki był zamysł twórców, ale wydaje się, że to jest wyciąganie tego elementu na pierwszy plan tak jak mówisz tych dzieci np. które które cały czas widzą coś więcej boją się bardziej to jest to jest pokazanie coś takiego czy zaproponowanie nowoczesnego myślenia o tym Haye widzą zadaj sobie pytanie, czego tak naprawdę się w życiu boję, bo już się nie boją, że ktoś nie przestraszy, bo widział wszystko powyższe wiatrak wylewały, bo już wszystko wyskoczyło z tej szafy zostały tylko coś co co górnolotnie można nazwać bycie Lutz, czego jakoś tej jakąś tajemnicą bycia człowiekiem i właśnie tego zdarzenia tego metafizycznego któregoś z jakiegoś powodu na nowo boimy i tego realnego, które jakimś sensie oswoiliśmy to jest właśnie było ujmujące jak w tym serialu rzeczywiście chory traktowany w sposób poważny to jak bardzo imponuje, bo od pewnego czasu kino nas nauczyło Niemcy najmniej czasu sama jego horror to jest gatunek absolutnie przegrany jako czysty gatunek jest w tym postmodernistycznym Kia już niema prawa istnieć jeśli Sienie i bierze wszystkiego co straszne cudzysłów i nie traktuje się tego tak umownie jako czegoś się trochę żartobliwego i z elementem gry konwencją mam wrażenie, że współczesny horror do niedawna przynajmniej tak było zawsze się odnosił do tej gry by traktował jako element już taki niezbędny do tego, że w ogóle odnieść się do chorych gatunku filmowego natomiast tutaj rzeczywiście mamy do czynienia sytuacją bardzo serio to jest to ciekawe, bo to też, choć jakość rozmowy na temat tego, o czym jest dzisiaj Horowitz i czy on ma jeszcze swoje miejsce, bo od kilku lat obserwujemy renesans horroru filmowego, ale dosyć zaskakujący renesans złożone są nie wychodząc z wielkich wytwórni i z jakich superprodukcji wielomilionowych tylko wprost przeciwnie mamy do czynienia mogą one horrory to zrobiła niskobudżetowy film właściwie jeśli musimy opadł kurz, który miał 3 000 000 budżetu bywa albo o z najgłośniejszych horror ostatnich lat czy film uciekaj Jordana Peele i jego Pelego, który stał się od razu gwiazdą kina też telewizji został od razu zaangażowany do kilku serialowych projektów jego film miał 04 pół 1 000 000 budżetu, a zarobił na całym świecie ponad 260 000 000 co pokazuje, że te choroby jako gatunek nagle zaczyna łapać nowy oddech znajduje się na niej nowy pomysł na ten nowy pomysł polega na tym, że ten filmowy horror tak samo jak choroba mówiłem 2 tygodnie temu audycji, kiedy znaliśmy Gambit królowej i o grającej tam aktorce, której jedną z pierwszych była czarownicą i czy właśnie nowej Anglii bardzo dobry film by budowa nowej Anglii bardzo dobry film Roberta Eggersa to mamy do czynienia z jakimi nowymi autorami horroru już utworu opowieści grozy, który jednocześnie są nie tak jak pilnego to są tak naprawdę wysokiego krytyki społecznej on się na zabieg bierze zawarł, więc z sytuacją czarnoskórych, ale odwraca to w sposób myślimy o rasizmie, który jest zmiany inaczej niż jeśli jesteśmy do tego przyzwyczajeni potrafi bawić się tym wszystkim, a jednocześnie tworzyć rzeczywiście przerażające historie, mimo że jest tam właśnie w każdym z tych filmowych ujęć horror jest brany wysłałem do późniejszej cmentarza występ właśnie poczucie, że odniesiemy cały ciężki bagaż tego gatunku natomiast w serialu coś rzadko sprawdza i bardzo rzadko się zdarza, że ktoś traktuje horror w sposób poważny, tym bardziej to imponuje, że tutaj się, że zabrano na ten temat w sposób godny taki to oczywiście, kiedy mamy się bać się boimy, ale jest też uzyskiwane w sposób taki podział konwencjonalny dla takich sztampowych horrorów co jest interesujące tutaj nie ma w ogóle tej takiego na poziomie reżyserii filmowej nadużywanie języka jeśli chodzi o kino grozy czy nadużywanie Niemcom katów tego szybkiego cięcia z gwałtownymi dźwiękami dobiegającymi zaś uszu zawsze powoduje przerażenia tak na poziomie czysto fizjologicznym tutaj horror zbudowany z głębi na poziomie pewnej refleksji jak i metafizycznej wręcz dyskusji próbują nam zaproponować twórcy możesz się bardzo dobrze sprawdza stan na chociażby w scenie zabicia potwora, gdzie ta śmierć potwora jest fizyczna jest po prostu zabiciem takim takim morderstwem, które równie dobrze mogłoby być morderstwo człowieka, a z drugiej strony myślę, że widzowie są gotowi już na taki nowy horror sukces ucieka czy czy właśnie czarownicy wynika z tego, że widzowie chcą oglądać nową odsłonę horroru co nie chcą już tego języka z dykty są nowych propozycji wyjąć głębszego jakieś definicji samego gatunku i myślę, że akurat outsiderzy to się idealnie udało tak, ale myślę sobie, że właśnie to co tutaj jest tą osią, która cały czas przytrzymuje nas przed ekranem dla pozwala na to, żeby uciec od tych środków, które zazwyczaj stosuje klasyczny horror akty właśnie koncentrowanie się na ludzkich przeżyć czy latem na tym co najbardziej ludzki w tym, że ten horror opowiada o emocjach uczuciach o empatii empatia ZUS jest bohaterami nawet bo, zwłaszcza to jest bardzo ciekawe z bohaterami opętany przez tego potwora tam jest taka bardzo ciekawa sytuacja ma Pęczaka biura, które zwykle bardzo ciekawym sektorem, gdzie w zasadzie obserwujemy jego fizyczne cierpienie jest takim udręczona dusza taką udręczona dusza pyta czy my w pewnym sensie wchodzimy znowu stan ten świat taki powiedziałbym takiej takie połączenia chrześcijaństwa z jakimiś pogańskimi kultami, gdzie te udręczone dusze trzeba wspierać to jest taka próba przywołania go do znowu świata żywych też nie do końca, udając się koniec końców musi w pewnym sensie poświęcić ale, toteż bardzo ciekawe prawda tak patrzeć jak antropologicznych, ale myślę, że to jest to to jest właśnie to co decyduje o sile tego obrazu tej historii, że ona nie opowiada od tu jest groza, ale także za nie jest zasadniczym temat nie jest to główne danie nie chodzi o to tak w pewnym sensie chodzi o to, że nas przestraszyć, ale przestraszyć nas nie tym, czego nie znamy tylko tym co bardzo dobrze zna wiemy co to znaczy kogoś stracić wszyscy wiemy skład i to jest ten strach tutaj łatwo nas wydobyć za sprawą czegoś co nie ma twarzy wygląda jak my tu już jesteśmy w tym planie antropologicznym tutaj w planie pierwotnym, żeby w pewnym sensie to jest takie taka wizja czy każdy z nas staje się zagrożeniem prawda każdy z nas może być tym czymś w czemu nie możemy ufać każdy z nas swój najbliższy przyjaciel twój partner twój rodzic twoje dziecko, że może być obcym to jest realne jak powiedziałbym taki uruchamiać grozy to, że takie myślenie trochę takie paranoiczne, ale też właśnie na tym budowane pana na tej obcości, która nagle wkrada się świat, który nam się wydaje z swojski nas bezpieczny poznawali inny kontrolowali, gdzie da się ustalić prawdę to jest na tych tematach grane są duże tematy współczesności tak powiedział, jakby niemożność ustalenia prawdy niemożność powiedzenia sobie na to co jest zagrożeniem zwykle też sobie myślę, że to jest trochę też taka taka historyka grozy na czas pandemii prawda chińskie zło jest nie podjął postacie jamę kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza fizycznej bliski w niesie potencjalne zagrożenia no tak dalej, kiedy nie ma co chce włączyć outsidera taki taki wirus strachu to jest właściwie wirus ten Autsajder to jest coś się przenosi przez dotyk przecież to jest naprawdę sprytnie wymyślone tak w ogóle jest oczywiście to napięcie między poznawali nie poznała innym jest bardzo ciekawie odgrywane mam wrażenie żona jest by co jest puszczeniem oka na samym początku, a później już traktowane bardzo poważnie był pierwszym odcinku zostaje zdefiniowane w pewien temat bohater, który właśnie racjonalistą takim zaprzysięgłym on używa wyłącznie takich słów, że prawda gdzieś tam jest to brzmi, kiedy idą po angielsku brzmi jak jak tak jak wyświechtane zdanie wypowiadane obywatel winę duchownego w archiwum x za taką postacią był szukał gdzieś tam gdzieś tam czai się prawda, gdyż tamtejsze to wielkie odkrycie w 2 teraz tutaj odkryć okazuje się jednak w środku, że tak naprawdę to ta prawda nie jest dziś tam jest nas i to jest może najciekawsze tak naprawdę w tym serialu, a jeszcze chciałbym wspomnieć, że mówiliśmy to z 1 strony kingu to nawet po jedno słowo jeszcze kingu, że ten serial w pewnego momentu poza tym, że właśnie dalej utrzymuje ma swoją dziurę taką popularną ale kiedy już nie wychodzili ten serial bardzo ładnie się napędza nakręca odcinka odcinek jeśli chodzi o tempo może być ono nie jest forsowany nosiły niestosowany na poziomie inscenizacji zostali tylko na poziomie samego opowiadania i tego co się wydarza, bo i tutaj trzeba przyznać jednak, że Kingi sposób mistrzem pisania filmowego nie jest przypadkiem, że to akurat on maszty adaptacji i aż tyle dobrych adaptacji nawet jeśli jego wszystkie powieści są dobre, bo po prostu pisze w sposób, który jest absolutnie filmowy jeśli chodzi nie tylko konstrukcja samych scen konstrukcji opowieści o takiej po prostu znakomicie panuje nad pewną wiele aktywnością nad sekwencjami, które Unia są bardzo klarownie opowiadane są taki, którego 11 wręcz zdają się przełożyć na język kina, ale tutaj sukcesem ocenia warunki, jakie sukcesu stoi jeszcze 1 człowiek myślę, że dużo wniósł tutaj chodzi o taką oto materię zmagania się jakoś stratą po opowieść o tym gdzie kim jesteśmy wobec straty, której doświadczamy i jest dziś Lecha wielkie nazwisko scenarzysta pisarz, który jest współautorem kilku odcinków i łagodzące sztywności PSW stawia odcisk palca jednak na tym tej historii, bo one znane generalnie z kryminałów Eduardo zła, ale mam poczucie, że tutaj ten jego taki smutek jakaś refleksja ludzka jest bardzo głęboko obecnej tak jak to jest głęboko zasad ZUS osadzona w jego powieściach jeszcze 1 rzecz przeszła do głowy teraz trochę jak słuchałem, ale też propos tego co mówiłem wcześniej chciałem dopowiedzieć, że to co jest geniuszem Kinga sprytem Kinga nieprawdopodobnym talentem takim powiedziałbym takim właśnie jednak geniuszem tak użyję tego słowa świadomie to jest taki talent do budzenia niepokojów tam, gdzie nam się wydaje już mamy odpowiedzi czyli, jeżeli sądzimy np. pamiętacie pewnie słynną historię przypomniano teraz niedawno parę lat temu za sprawą stworzenia specjalnego ośrodka w Gostyninie słynną historię Trynkiewicza, który mordował chłopców układał chciała przedziwne jakieś konfiguracje motywowało go nie wiadomo co i nie wiem historie takich słynnych zabójców seryjnych prawda czy historia takie jak jak ta opowiedziana w serialu des, która też mówi o kimś, kto mordował masowo upycha trupy pod podłogą, jeżeli popatrzymy na takiej opowieści być może tacy ludzie byli zawsze być może takich sytuacji dochodziło zawsze to wspólnoty dawniej właśnie radziły sobie w ten sposób mówiąca o opętaniu radzimy sobie w ten sposób, że mówimy o chorobie psychicznej badany tak jak my tylko coś się stało z głową tuż nad w pewnym sensie ubezpiecza, a King rozmontowuje mówi, a co jeśli wcale nie jest tak jak my co jeśli naprawdę coś tworzy jego duplikat ten duplikat morduje znajduje się, gdzie indziej co co jeśli nie da się tego dowieść cechach co jeszcze świat już sam sobie przynoszących grozy cierpienia jest jeszcze bardziej skomplikowane niż sądzimy i na dobrą sprawę nie nigdy tego nie rozwikła my nie nazwiemy to jest gry w gruncie rzeczy sedno sprawy czysto pytań, z którymi my się zmagamy czy być może nie zmieni nie przypuszczamy, że to duch zabijają, ale nie wiem, skąd bierze ten napędza, żeby kogoś aż tak skrzywdzić do tego wszystkiego jeszcze na budować jakieś rytualną nie wiadomo, jakie historie wokół tego da tak pytają zostaje nazwane niechby tutaj wprost artykułowane jednym z odcinków, kiedy jest mowa w istocie zła z czy może mówić, jakim złu, które właśnie poza psychologią poza kwestiami osobowości zdrowia psychicznego i tych wszystkich innych tych, których używamy, żeby oswoić jakoś w kulturze właśnie to jest to specjalnie się przed naszą rozmową zapytałem moją przyjaciółkę jest bardziej biegłe w tematach antropologicznych misja jak to jest pytaniem czy opętanie kulturowe interpretowane jako coś co płynie z naszej wspólnoty to jest ktoś, kto jest nasz i on nagle coś się dzieje czy też to jest przyjście innego z zewnątrz mówi to zawsze było przejście jednego z zewnątrz myśmy to przetransportowali na na odpowiedź pt. jest choroba psychiczna to jest psychoza, ale to zawsze kulturowo czyli jakby w długim trwaniu było przejście innego ja myślę, że King wie jak zajmować także by tam przeszedł dreszcz po kręgosłup myślę, że to jest prawdziwe tak jak bowiem powtarza się też prawdziwe granie tak jeszcze je szybko 1 rzecz to jest to ta figura opętania, czyli wcielenia się kogoś, kto jest taki sam jak ktoś żyje no to przecież kulturze żydowskiej to jest wybuch tutaj mamy dokładnie jak przetransportowania oczywiście na język popkultury, ale tego tego motywu myślę, że można by te motywy pewnie mnożyć to jest dokładnie to to, o czym, o czym tutaj mówić czy to nie wymyśla to dlaczego tak dlatego też prawdziwa groza nie wymyśla on czerpie z czegoś co jest zapisane w naszej kulturowej pamięci to po prostu odkrywa sprytnie przepisuje ma historyjki, które tak śmierdzi ją na kościół tak swojsko i Thomas potrafi wystraszyć myślę, że twórcy tego o serialu poszli zatem tropem to znaczy powiedzieli zróbmy to swojsko nierób tego jako komiks nierób tego jak gra formą nie róbmy tego jako nawiązania do nie wiem kary i myślę, że jej, czego tam jeszcze chcemy Kristin szefach jeszcze innych dzieł Kinga co np. właśnie już w tym przywołanym przeze mnie kasę tak się dzieje został świetnie się dzieje tylko zróbmy to tak protestujemy wywołać ten lęk wywołać grozę własny strach zresztą ja mam wrażenie, że to jest w pewnym sensie też na jakim poziomie bardzo podobne nie wiem czy to Bartek czy przywołały ten tytuł, ale ja cały czas myślał tej długiej nocy, kiedy oglądam ten serial, choć oczywiście historia zupełnie inna tam nie ma żadnych, ale to żadnych nadprzyrodzonych tematów, ale sposób pokazywania jest podobny sposób znać, że się do cierpienia jest bardzo podobna też to poczucie właśnie jakiś absurd absurdalne, bo totalnie niewytłumaczalne na poziomie fabuły ani formy nawet bliskości 2 tytułu jeśli chodzi o pociągi z opresji, który doświadcza bohater, jakiej nasze jako widzów bliskości z nim tego współuczestniczenia myślę tutaj jest jakiś duży talent to kraj SA, gdy potrafiła się tak podchodzić blisko bohatera i czynić go, jakby częścią naszego świata rzekłbym bardzo ładnie wprowadza tutaj widza w ten środek rzeczywistości im się to co jeszcze przesądza o sile tego serialu i koniec końców broni właśnie umiejętność też zaaranżowania firmy zainstalowania tego co kapitalnie wykorzystuje King czy tej właśnie antropologicznej obserwacji społeczeństwa to znaczy, że on właśnie opowiada o małej społeczności, które każdy ma swoją rolę tę rolę zgłoś opisują bohaterów, a jednocześnie wzbogacają po pozwalających nam z nimi rozmawiać z takim, że był bardzo łatwo rozpoznajemy, kto jest kim na tej szachownicy wtedy każdy jego następne ruchy są dla nas o tyle ciekawsze widzimy, że ci bohaterowie zmieniają i myślę tutaj zły sposób, żeby za każdym im coś bardzo świadomość autorów, którzy robią, a z drugiej strony pewne nawiązywanie do kodów, które identyfikujemy pozwala kapitalnie tutaj panować nad naszymi emocjami media SA lider, czyli serial grozy prawdziwej grozy horror, choć nietypowy jak horror docencie państwo sami Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA