REKLAMA

Weto czy szantaż dyplomatyczny?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-12-05 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:40 min.
Udostępnij:

Z prof. Artur Nowak-Far, prawnikiem i ekonomistą, byłym wiceministrem spraw zagranicznych rozmawiamy o ewentualnym wecie do budżetu unijnego, które zapowiedziały Polska i Węgry. Profesor Nowak-Far zwraca uwagę, że w praktyce prawnej i dyplomatycznej nie mamy do czynienia z wetem, a raczej z formą szantażu, ponieważ oba kraje zgodziły się za budżet, a negują zapisy okołobudżetowe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry przed nami ostatnia część weekendowego poranka, w której będziemy rozmawiali o to tym co bardzo rozpala emocje polityczne i to w całej Europie to znaczy o groźbie weta ze strony Polski Węgier do unijnego budżetu funduszu odbudowy gospodarki unijnej po pandemii jest z nami teraz pan prof. Artur Nowak fara prawnik ekonomista szkoła główna handlowa w Warszawie były wiceminister spraw zagranicznych dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry Rozwiń » państwu, ale też członek Team euro, a to właśnie grupa specjalistów, którzy m.in. ostatnio przygotowali taki dokument praworządność, a unijne fundusze weto scenariusz wyprowadzenia Polski z Unii europejskiej już na samym początku zwracają tam panowie, bo oprócz pana jest tam kilku znakomitych ekspertów, że samo pojęcie weta jest w tym przypadku nieprawidłowo zastosowane to może wyjaśni, dlaczego dlatego, że weto jest stosowane w stosunku w praktyce dyplomatycznej pracy w praktyce prawa Międzynarodowego w stosunku do rozwiązań, które zostaną dane państwo nie akceptuje, które są z punktu widzenia danego państwa nie do przyjęcia natomiast w tym wypadku to nic to jest tylko raczej należy traktować jako rodzaj ja właściwie niespotykanego w świecie prawa Międzynarodowego stosunków międzynarodowych szantażu, bo przecież mnie ratujemy rząd Polski węgierski nie wetując czegoś, czego nie akceptują tylko wetując to coś co akceptują, ponieważ nie uzyskali rozwiązania zupełnie w innym miejscu tak się po prostu w naszym przekonaniu nieraz no ale jak widać może z punktu widzenia ekspertów prawa Międzynarodowego tak się nie robi, ale z punktu widzenia polityki się robi czy w takim razie pana zdaniem to jest po prostu skuteczność w polityce czy no w jakiś rodzaj takiego awanturnictwo, które utrudnia negocjacje te, które o, które tak naprawdę obu rządom chodzi, czyli znalezienia jakiegoś rozwiązania, aby oni mogli teraz twarzą z tej całej sytuacji wyjść jak to się nazywa w mediach bardziej to drugie, dlatego że nie należy to akceptować czegoś co jest w sumie przecież przeciwskuteczne wcale nie realizuje tych interesów które, a głosi, czyli krótko mówiąc uważamy, że to weto, a jest obarczone bardzo poważnym ryzykiem bardzo poważnym kosztem rekrutacyjnym i parciu o niskim mama bardzo niską spodziewaną skutecznością za to olbrzymi koszt, a czegoś takiego wcale nie trzeba akceptować no ale mówi pan olbrzymi koszt tymczasem to właśnie biały pomijam, że pojawiają się takie opinie przedstawicieli rządu węgierskiego polskiego, że przecież w razie czego to my mamy tak doskonałą sytuację finansową tak tanio możemy pożyczać obligacje, że ten fundusz odbudowy dobrą sprawę nie jest on do końca potrzebny przecież to są w ogóle pożyczane pieniądze, więc i tak trzeba będzie oddać jak należy odnosić do tego argument wszyscy doskonale wiemy, że nie chciało się pożyczane przypomnę, więc ja Litwa 23, a poza tym pożyczone na dużo niższy procent reszta to są fundusze, które są bezzwrotne bardzo korzystna, a i w tym tkwi w pierwszy, a problem z całą noc z prawdą, choć mówienie prawdy natomiast ta drugą kwestią jest po prostu to, że wcale nie mamy już takim ujęciu poza zaprawdę, tylko raczej ekonomicznym wcale nie mamy takiej dobrej sytuacji ja Lech problemy budżetowe zaczną się z nami w Polsce już w pierwszej w pierwszym kwartale nadchodzącego roku, a to, dlatego że po prostu tam przypadną takie koszty takie kwoty, które będą musiały być wypłacone z budżetu, których budżet najprawdopodobniej nie będzie mieć Niemca, więc mówienie czegoś takiego jest po prostu robieniem jakiś taki oto jak to się mówi w dobrej miny do złej gry, ale w tej grze bardzo silnym argumentem był powtarzany przez premiera Morawieckiego kilkakrotnie chodzi o ratowanie Unii przed nieszczęściem w stronę, którego zmierza, ponieważ to rozporządzenie, które warunkuje wypłaty z unijnego budżetu oceną praworządności zdaniem liderów obu państw jest sprzeczne z traktatami, jeżeli Unia europejska będzie szła w tę stronę to niechybnie doprowadzi to do jej upadku właściwie to dla dobra tej Unii oba rządy się nie zgadzają właśnie na wprowadzenie tego mechanizmu praworządności, bo tu znowu, odwołując się do retoryki pana premiera szef nie może tak być, że traktat, który jest aktem wyższego rzędu jest słabszy niż jakieś rozporządzenie tak się nie robi również na poziomie danego kraju jak wspomniałem w tym opracowaniu tym biuro, w którym pan brał udział to jest próba również obalenia tego argumentu czy mógłby pan podzielić się ze słuchaczami to nie jest Batko to jest po prostu obalenie tego argumentu, dlatego że Jakub, przesuwając to jeszcze, pozostawiając taki ma w takim obszarze komentarza politycznego partii czy politologicznego, na które można się tutaj Jasiewicz to przecież trzeba by było zauważyć, że wszyscy wiemy tak naprawdę nie o to chodzi dlatego, że to raczej tutaj animują tę całą, a kwestia weta ugrupowania antyunijne wymagająca więc, żeby Noto to jest pasowałoby do takiego czegoś takiego powiedzenia, że tutaj owczej skórze chodzi natomiast druga kwestia już taka prawna, a to jest to, że właściwie też opinię publiczną się tutaj ja zakłamuje, mówiąc że w tym rozporządzeniu chodzi o jakimś szerszy plan działania niż tylko ochrona interesów finansowych Unii, a generalnie to rozporządzenie, o którym mówi Ney, który takim wielkim problemem dla 2 państwa 25 pozostałych jakoś nie widzi potrzebę obrony traktatów obrony Unii Europejskiej przed no tak jak to określa rząd węgierski Polski jak ich łamaniem prawa unijnego, a i budowaniem Unii, które nie znam aktu, którą oparto kochamy jak jak dotychczas co oczywiście jest chyba ma raczej prawną swoich to to jest oparte po prostu na art. 322 traktatu Unii Europejskiej i to to takie przekłamania prawdy, które mówi o tym że, a rozporządzenie to jest nie tylko w sprawach finansowych to jest bardzo mocno, a u boku plamę jest nieprawdziwe dlatego żoną służy tak naprawdę ta figura retoryczna do tego, żeby płaszcze jakoś logicznie w miarę oczywiście formułować ten zarzut obrony czy to są to taką uzurpację obrony Unii Europejskiej przed nią samą przed łamaniem właśnie tej zasady nadrzędności traktatów nad prawem, a wtórnym, czyli m.in. na tor nad tym rozporządzeniem rozporządzenie powtarzam zostało wydane prawidłowo ma taką materii, jaką ma to jeszcze jest następny argument tutaj, który bardzo to ważne to jest taki, że jeżeli jakiś akt prawny dane państwo uważa za niezgodne z traktatem to idzie do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej, a nie słyszałem o tym, żeby dane państwo szło z tą z taką sprawą w ten sposób, że wybierał sobie jakiś obszary działania Unii Europejskiej wetował zło cokolwiek w tym zakresie tak, ponieważ nie wiemy czy taka opcja jeszcze nie pozostanie, ponieważ formalnie rzecz biorąc poza tym, że tzw. COREPER, a więc spotkania ambasadorów, którzy przygotowują spotkanie rady Unii Europejskiej przyjęło to rozporządzenie natomiast prezydencja niemiecka wstrzymała głosowanie już na posiedzeniu rady Unii Europejskiej po to, żeby właśnie dać sobie czas jeszcze na jakieś rozmowy niewykluczone, że jeżeli jednak zostanie to rozporządzenie przyjęte taki pomysł, aby go zaskarżyć w Trybunale się pojawi, ale jeszcze na moment wracają do tej sytuacji prawnej, bo to jest bardzo mocno właśnie eksponowane przez premiera Mateusza Morawieckiego on mówi, że jest przecież art. 7, który dokładnie opisuje procedurę wobec państwa, jeżeli tam dochodzi dziś podejrzenie właśnie do naruszenia unijnych zasad zasad praworządności i on wystarcza to jest właśnie traktatowe rozwiązanie, więc rozporządzenie nie może właśnie tu wracam do tego wątku nabyć mocniejsze rozszerzające niż niż zapisany artykuł niż to co jest zapisane w art. 7 pan mówi, że rozporządzenie Ros odnosi się do art. 3002002. traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej to to jest kwestia pewnej wybiórczość w czytaniu czy jak należy się do tego odnieść nasze to nie tylko ja twierdzę że, że art. 7 ta procedura praworządności służyć czemukolwiek innemu, bo służy ogólnym ogólnym ogólnej ocenie stanu praworządności w państwie członkowskim i a jeżeli jest tam jakaś poważne powstał poważne problemy notariusza dwustopniowa procedura dotychczas chciałbym zauważyć że, a Polski rząd tak samo zresztą węgierski opisywali procedura uszu mego do granic w ogóle jakichkolwiek możliwości, a teraz kochają, ale poza kwestią jest jednak to, że art. 7 to jest szerszy plan, a taki który, a w tym wypadku akurat posługuje się kryteriami art. 2, czyli takimi kryteriami, które dopiero muszą tak naprawdę bycia bliżej zdefiniowany w praktyce zawsze niemal przez Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej czasie tutaj krótko mówiąc na znacznym stopniu zdawać na orzecznictwo Trybunału owe oczywiście bardzo na remont dania natomiast ten art. 322 ca daje możliwość tworzenia autonomicznych narzędzi, dlatego że służy zarządzaniu i ochronie, a środków budżetowych Unii Europejskiej przed teraz przed czym to tak naprawdę o to chodzi najprawdopodobniej to najbardziej boli, zwłaszcza węgla mamy tutaj doklejony do tego w moim przekonaniu uzupełnienie pragnienie niepotrzebnie zawłaszczaniu, a funduszy unijnych przez wpływowe grupy polityczne, a to na Węgrzech jest system, o którym przecież państwo na pewno słyszeli no takiego systemowego umorzenia spraw w ten sposób, że firmy, że jakiś podmioty fundacje tworzone przez polityków związanych z rządem po prostu przechwytują pieniądze unijne no i teraz jak my chcemy przekonać, a my Polacy przekonacie naszych przyjaciół we Francji Niemczech Hiszpanii Danii Holandii i trwa jak i gdziekolwiek w zasadzie to takiego rozwiązania że, ale nie będzie rozporządzenia, które temu zapobiega przecież, jeżeli my to zjemy tu wjadą również obywatele też innych państw członkowskich tych pozostałych 25 taką nowość jest taka to znaczy ma ochotę na przyjęcie tego rozporządzenia no to zobaczymy jak to wszystko będzie wyglądało wszystkich odsyłam do opracowania kim euro, gdzie bardzo precyzyjnie wszystko wyjaśnione m.in. przez naszego gościa, a przypominam pełni pan prof. Artur Nowak-Far szkoła główna handlowa w Warszawie bardzo panie profesorze dziękuję za rozmowę dziękuję również dziękuje również Marty Osieckiej, która audycję przygotowała Tomaszowi Szymańskiemu, który wydawał LeasePlan chińskiej, która ją realizowała usłyszymy już jutro weekendowym poranku siódma rano, ale proszę zostać w radiu TOK FM już wkrótce informacje i wybory w toku zaprasza Dominika Wielowieyska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA