REKLAMA

Metamorfozy koloru w sztuce

OFF Czarek
Data emisji:
2020-12-07 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani dr Magdalena Łataś z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry ja również witam serdecznie pana redaktora wszystkich państwa mam przed sobą przepiękny plakat pani doktor którymi zainteresował kilku powodów czy pierwszy to jest taki, że informuje o Rozwiń » konferencji naukowej, która rozpocznie się pojutrze, czyli 9grudnia tak jak większość wydarzeń w czasach pandemicznych odbędzie się online, a drugi, że w pewnym sensie tytuł konferencji i projekt tego plakatu są ze sobą zbieżne to znaczy jest to piękny kolorowy plakat, a konferencja naukowa nosi tytuł metamorfozy kolorów sztuce konferencja zorganizowana przez katedrę kultury artystycznej Instytutu historii sztuki oczywiście Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego widzę pani doktorzy pani poważnie za angażowano w ten projekt, bo i wprowadza pani na samym początku tematyka konferencji, ale także prowadzi drugą sesję Maas swoje swój referat no jest na końcu podsumowanie zakończenie także będzie miała pani pełne ręce roboty, ale dla tych z naszych słuchaczy, którzy chcieliby podsłuchiwać, którzy chcieliby się czegoś dowiedzieć proszę powiedzieć, czego będzie ta konferencja naukowa dotyczyła konferencja o jak sama nazwa wskazuje dotyczy koloru zakres czasowy i tematyczny jest bardzo szeroki, ponieważ pierwsze referaty zaczynają się od antyku i późnego antyku, a ostatnie kończą się na okresie powojennym tak się składa, że w naszej katedrze kultury artystycznej pracują osoby o różnych zainteresowaniach nadawcy kierownikiem katedry jest prof. Lesław Grajewski, która jest muzykologiem ja zajmuje się tematyką basenu morza Śródziemnego od starożytności średniowiecze ze szczególnym uwzględnieniem malowideł pozyskiwanych podczas wykopalisk w Sudanie koleżanka Magdalena Białkowska zajmuje się rzemiosłem artystycznym nowożytnym na kolega pisze generalnie teksty refleksji teoretycznej Paweł Grabarczyk dr Paweł Grabarczyk, a nasza koleżanka dr Magdalena Tarnowska zajmuje się tematyką kultury żydowskiej, więc jak pan sam, choć są osoby bardzo różnych zainteresowaniach badawczych i pomysł zrodził się taki, żeby stworzyć jakąś wspólną konferencję, która miała być właśnie bardziej takim warsztatem dla nas, żebyśmy sobie przedstawili, o czym się zajmujemy, żeby studenci mogli tego posłuchać właśnie tak się złożyło, że stwierdziliśmy, że wspólnym mianownikiem, który połączy nasz referat prewencji kolor i na początku miała to być taka mała konferencja no ale jak przyszło co do czego się okazało, że wiele osób zajmuje się tą problematyką i że można te nasze referaty uzupełnić w związku z tym pojawiło się dodatkowe osoby np. prof. Tomasz Łojewski, który jest chemikiem pracuje AGH w Krakowie i prowadzi do naszej konferencji będzie mówił o widzeniu powiąże barw to jest bardzo ciekawy myślę referat, ponieważ jesteśmy humanistami natomiast tutaj będzie przedstawiciel nałóż tak nauk ścisłych to opowiadał o tym jak można wymiernie określić barwę co dla nas jest bardzo ciekawy pokaz odbiera kolor trochę inaczej, ale jednak ze względu na to, żeby chronić zabytki, żeby jakoś pomóc konserwacji stosowane są w tej chwili różne metody nieinwazyjne może nie będę w tej chwili wchodzić, bo się pan profesor doskonale o tym opowie zaprosiliśmy także ani dr Julie udaje, więc będzie mówiła o metamorfozach kolorów na las świec ścianę okresie antyku i późnego antyku pani prof. Bożena Janikowska to jest pionierka badań nad sztuką ówczesną chrześcijańską natomiast tym razem będzie mówiła o od polichromii próba ochrony, czyli o metamorfozie i kolorów rzecz w europejskiej pani dr Magdalena Woźniak będzie mówiła barwienia tkanin średniowiecznym Sudanie no ja będę mówiła o symbolice kolorów malarstwie na bliskim, czyli rok obszaru Północnego Sudanu południowego Egiptu na teraz przejdziemy do późniejszych referatów obejmujących późniejszy okres dr Grażyna Bastek muzeum Narodowego w Warszawie będzie mówiła o kolorycie weneckim w świetle teorii praktyki artystycznej wspomniany już wcześniej dr Magdalena Białkowska z naszej katedry będzie mówiła w kolorze weneckim rzemiośle artystycznym szesnastego wieku z pani Barbara Czaja, która pracuje z muzeum w Pałacu Wilanowie będzie mówiła o i konserwacji takie tkaniny, która była użyta 18 wiecznym wystroju Pałacu pani Anna Kościńska miłość będzie opowiadała wnętrza mieszkalne dziewiętnastym dwudziestym wieku kolorach nie ma i wreszcie właśnie pani Magdalena dr Magdalena Tarnowska wspomniałam wcześniej będzie mówiła o Holokauście odrodzeniu metamorfoza kolorów części żydowskich artystów ocalony, a więc jak widać ten program jest bardzo obszerny myślę, że każdy może coś dla siebie znaleźć interesującego, więc zachęcamy do słuchania tej konferencji myślę, że udostępnił panu redaktorowi słuchaczom link do tej konferencji także, jeżeli ktoś będzie chciał włączyć w dowolnym momencie to będzie mógł posłuchać interesujących referatów, czyli trzeba będzie 9grudnia od dziewiątej 30 wejść na stronę Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie czy jeszcze jak mamy mamy taką Platformę Cisco WebEx czy ja ja wcześniej myśleli to trzeba będzie się po prostu zalogować i wejść na tę konferencję, ale dosyć proste, więc myślę, że i będzie z tym problemu dobrze cudownie, czyli konferencja rozpoczyna się pojutrze w środę 9grudnia o godzinie dziewiątej 30 oczywiście pierwsze pół godziny to związek z powitania wsparcia no takie rozumiem, że prowadzenie takiej hierarchicznej instytucji, jaką jest Akademia to wszystko musi się odbywać wobec w myśl tego porządku, bez którego Akademia wniosła Akademia Eko Uniwersytecie Akademia w sensie chodzi o wyższe uczelnie w Polsce na świecie takie określane po prostu terminem Akademia tak i oczywiście Akademia Polska na pewno to jest taka hierarchiczna instytucja, w której ta magistrze kłaniają się dr doktorzy dr ucha doktorzy hab profesora profesorowie itd. tak dalej tak dalej powiedziałabym, że różnie jestem zbywana, ale czy taka feudalna trochę instytucja w sensie tego dekorów całego tak to trzeba przyznać, że jest hierarchia zawsze uczelnia, ale dziesiąty już zaczynają interesujące rzeczy szkoda, a no tak referaty 20 minut pół godziny dobra wszystko myślę bardzo ciekawe cudownie, czyli wiemy już co gdzie, kiedy i proponuje pani doktor, abyśmy po informacjach Radia TOK FM trochę porozmawiali o tym pani pani wystąpieniu i pani badaniach pani obserwacjach no bo oczywiście nie chcemy wchodzić w referaty innych uczestników, tym bardziej że, tym bardziej że najlepiej o tym opowiedzą właśnie w czasie tej konferencji naukowej, więc będzie można posłuchać, jeżeli ktoś ma ochotę czas i później podyskutować także także proponuje byśmy by Opani działce tak się kolokwialnie wyrażę rozmawiali po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani dr Magdalena Łataś z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego konferencja metamorfozy kolorów sztuce rozpoczyna się w środę 9grudnia o godzinie dziewiątej 30, a informacje rozpoczynają się już za chwilę o godzinie dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek o czary państwa moim gościem jest pani dr Magdalena Łataś z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego już za dni kilka pojutrze 9grudnia rozpoczyna się konferencja naukowa metamorfozy kolorów sztuce ta konferencja oczywiście online tak jak większość wydarzeń, które w czasach covidowych trwają przed informacjami pani doktor mówiła trochę o programie myślę, że jeżeli wejdą państwo stronę Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie to z pewnością znajdą państwo cały program także wszystko można sobie sprawdzić pani to się też podoba pani pani doktor, że pani to już jakiś czas temu długi czas temu podjęła polemikę z poglądami prof. Kazimierza Michałowskiego, a także jego uczniów to była polemika na temat klasyfikacji stylów mówimy cały czas o malarstwie lubińskim i dla tych z państwa, którzy nie śledzili tej polemiki myślę, że pani doktor przypomni, o co chodzi czym rzecz na czym polega polemik tak faktycznie to, że zajęłam się tym tematem kolorów malarstwo nubijskie wynikało z tego, że w latach dziewięćdziesiątych zacząłem pracować galerii Faras niestety nie miałam możliwości Poznania prof. Michałowskiego, którego uważam ze wspaniałego archeologa i słusznie nazywanego ojcem archeologii śródziemnomorskiej polskiej, bo rzeczywiście to co profesor ożył jako wielkie odkrycia nastawiał go w panteonie w ogóle archeologów światowych, a to co zrobił dla Polski archeologii, zwłaszcza po okresie rozbiorów no tak naprawdę też ustawiła polską archeologię na świecie śródziemnomorską natomiast ja przyjechał do Warszawy po studia historii sztuki Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie dosyć dużo mówiliśmy o tematyce stylów i zaczął pracować galerii, która była stworzona przez prof. Michałowskiego był był archeologiem, aczkolwiek studiował też historię sztuki przez pewien czas we Lwowie, o czym zresztą pisał w swoich wspomnienia o odkryciu katedry SA oraz profesor no nic nie spodziewał chyba takiej ilości malowideł w tym miejscu podobno profesor skłania się temu, żeby znaleźć raczej jako świątynię faraon, zwłaszcza że wykopaliska na tym stanowisku prowadził wcześniej Grecji brytyjski archeolog odsłonięta została spora część malowideł ponad 100 i prof. Okrasy pikował te malowidła chronologicznie wg kolorów, czyli uznał, że najwcześniej w katedrze dominował kolor fioletowy potem biały potem żółto czerwonych czerwone i wreszcie wielokolorowe no tutaj jak zacząć wczytywać się z jego pracy i analizować malowidła to stwierdziłem, że w tej metodzie akurat były 3 błędy Otóż po pierwsze, metoda ta nie uwzględniała stanu zniszczenia malowideł malowidła powstały na 2 warstwach tynku, więc to co prof. Michałowski nazywa Justynę fioletowym pochodziło z pierwszej warstwy tynku NATO została nałożona druga warstwa w związku z tym, pisząc jednak malowidła średniowiecznej powinniśmy wziąć pod uwagę i zastanowić się tak jak one wyglądały pierwotnie nie to co widzimy w tej chwili może mogę podać taki przykład akuratnie z obszaru mówi, ale okres jeśli chodzi o rzeźby starożytne nią wydawało się niektórym estetyką i historykom sztuki poszerzenie zakresu posągi były białe tak one były kolorowe, a one były kolorowe, więc no, jeżeli piszemy, że np. jakiś styl był fioletowe czy biały częściej zastanowić, jaki był stopień zniszczenia tych malowideł jak one wyglądały pierwotnie wobec może też bardziej kolorowe to jest jak gdyby pierwsza była pierwszym mój argument, dla którego uważam, że powinno się używać tego określenia drugi argument to była definicja stylu właśnie czy kolor jest wyznacznikiem stylu być może w malarstwie Picassa, który bawił się formą malował sobie w 1 roku obecne w stylu niebieskim drugi z systemu różowym tak było, ale przecież mówimy o malowidłach średniowieczne, które były podporządkowane pewnej zasadzie symbolicznej i dobór kolorów nie był przypadkowy i myślę, że to co prof. Michałowski nazwał fioletem to tak naprawdę w intencji tych malarzy miało być purpurą purpurat jest barwa w takim otoczeniu pomiędzy czerwienią nacjonalistę i KW bardzo drogi Bara z nich, zwłaszcza jeśli chodzi np. Bizancjum rząd był uzyskiwany z takich ślimaków Murek psu te biedne ślimaki się wyciskał po prostu 11 ofert, bo aktywistka Nine i trzeba było bardzo dużo wycisnąć z wysoką będę obserwować, więc generalnie sens takiego było cesarzy to było kolor cesarski z tym, że musimy brać pod uwagę fakt się jednak zamożność cesarzy bizantyjskich kruchą bliskich była i na dostępność do tego typu barwników, więc myślę, że należy noblisty, czyli np. taką kulturę imitować na jej wysokim taki kolor fioletowy, ale ten kolor fioletowy przypisany był pewnym postacie np. matka Boska po soborze w Efezie 4003001. roku była przedstawiana jako cesarzowa, bo uznano, że jest ona oko, czyli matką Boga, a nie po prostu rodzicielkę tak Chrystusa w związku z tym właśnie matka Boska przedstawiona w średniowieczu szatach purpurowy od tego okresu i zupełnie zmienia się też sposób przedstawienia jest przedstawiana jako takie uzależniona dziewczę, które nas boi się anioła, który zwiastuje zmartwychwstanie tylko siedzi na tronie dostojnie i nosić biżuterię stopy opiera na odnoszą się tutaj trzeba brać pod uwagę symbolika kolorów i zawsze jest problem np. jeżeli opisuje powiedzmy malowidła, a muszę pochwalić, że jestem współ autorką katalogu Faras, o którym zresztą mówiliśmy kiedyś się profesorem jak Sobieski w lesie się zastanawiam jak opisywać te malowidła np. jeżeli piszemy, że aureola Świętego jest spółka nie będzie oddawało to w intencji malarzy myślę, że chcieli oni pokazać złoto, ale nie mieli znowu takich środków jak zleceniodawcy bizantyjscy burzy było stać na to, żeby złożyć w obecnym mozaiki ma to malowali ciepły rządzący, ale intencją było pokazanie złota, a także myślę, że musimy się cały czas zastanawiać nad tym, jakie były intencje tych malarzy co oni chcieli przekazać nie tylko opisywać nasze współczesne wrażenia wzrokowe, bo wtedy powstanie niepełny obraz, a wracając do tego co pani doktor powiedziała o tym, że powinniśmy oceniać na podstawie tego jak te freski czy te malowidła wyglądały w momencie, kiedy źle się w razie były świeże albo dwoje powstały ani takiej zgody dzisiaj mamy jakiś metody, żeby ustalić jak te barwy jak te kolory wyglądały wtedy myślę, że metod jest chociażby np. dobry opis pokazuje stan zniszczenia tak trochę jeszcze przypadków oraz na jest już późno, bo w tej chwili istnieją różne techniki nieinwazyjne badania nawet pigmentów i poprzez odpowiednie oświetlenie zrobienia jest spektroskopia natomiast na wtedy jeszcze metody nie były znane, ale można się odnieść chociażby do opisu tych malowideł w momencie, kiedy one były odkrywane jest bardzo dobre katalogi katedralny, gdzie są dobrze zrobione zdjęcia i w tej chwili weszła rok temu kraj, ale to wciąż mówimy rozumiem o tym jak wygląda, kiedy zostały odkryte tak, ale nie wiemy, jakie kolorystyka była w momencie, kiedy tak powiem służyły wiernych no tak tak może można można tak powiedzieć trzeba, więc jeszcze pod uwagę 1 rzecz, że te malowidła znajdowały się w środku kościołów niestety kościoły w górnych partiach są zazwyczaj niezachowane, bo to trzeba by się było zastanowić, jakie było oświetlenie tego kościoła np. jeżeli popatrzymy na kościół Hagia Sophia w Konstantynopolu to widzimy, że tam burze i pod kopułą znajdował się szereg okien i efekt był taki, jakby ta kopuła odnosiła się zresztą do tej pory jestem ta formuła unosiła się w powietrzu, ponieważ ona była podświetlona każda nawet Paweł więcej arię z zachwytem pisała o tym, że ta formuła jest jakby zawieszona na takim łańcuchu i unosi się do góry widziałem rekonstrukcję Centre SA oraz tak pomyślałam, że trochę brakuje tego mówić o 4 od miasta burze jak wyglądało to oświetlenie we wnętrzu trudno powiedzieć potem górne partie nie zachowały się miałem przyjemność pracować kościele Wang marki i nie więcej sobie wyobrażałam jak zadaszone ten kościół jak mogło wyglądać wnętrze myślę, że na tej podstawie można się zastanowić czy kolorytem musiały być bardzo żywe kiedyś ponieważ, jeżeli powiedzmy okno wpadało przez psy na jakieś duże szanse jako padało przez jakiś określoną ilość okien to, żeby te malowidła, więc miały, więc awansu musiały być bardzo bardzo kolorowe w moim odczuciu no oczywiście wieczorami palono lampki oliwne, które też dawały odpowiedni odpowiednie migotanie światła błysk, ale myślę, że pierwotnie właśnie jeśli chodzi o wnętrza opisuje to malowidła musiały mieć o wiele bardziej, że już w tej chwili możemy oglądać, czyli właściwie pozostają nam tylko domysły czy fioletowy był kiedyś purpurą czy fioletowy od początku miał być gotowy czy fioletowy jest jakąś gorszą wersją purpury itd. itd. już nigdy się prawdopodobnie nie dowiemy, jaka była prawda tak jesteśmy skazani trochę na dywagacje tak mi się wydaje pani doktor to znaczy chyba niekoniecznie, ponieważ np. pani Dobrochna Zielińska robiła różne badania barwników w podłoże itd. na sprawdziła jakie, jakie argumenty były używane, więc być może przy obecnym rozwoju techniki będzie można sobie taką symulację kiedyś nauka technologia bardzo poza osuwają się do przodu, ale propos tej kultury jeśli mogę jeszcze dodać takie słowo jest taka książce cud Harrym, która zatytułowana jest ujemny, a po to jest książka o cesarzu owych bizantyjskich i wie pan jak została ona przetłumaczona na język Polski krwawe czy stażowe i moim zdaniem tutaj pominięto jeden z aspektów właśnie pracę całej tej historii, bo tutaj z 1 strony to w innym parku miało oznaczać, że cesarzowa nim siły kultury, ale z drugiej strony ta kultura mogła być z tą akcją prawda, poprzez którą one doszło do władzy, więc URE jest takim jasne odcienie pomiędzy cierpieniem fioletem wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pani dr Magdalena Łataś Instytut historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego informację o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pani dr Magdalena Łataś Instytut historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego w środę 9grudnia rozpoczyna się jedno dniowa konferencja naukowa zatytułowana metamorfozy kolorów sztuce szczegóły znajdą państwo na stronie Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a pani dr Magdalena łap też opowiada m.in. o kolorystyce jej znaczeniu o tym co było co co nam się wydaje, że było jak pan sobie na no takie piękne dzieło, które nazywa się chyba petros pod opieką Świętego Piotra tak to jest malowidło, które obecnie znajduje się galerii Faras w muzeum Narodowym w Warszawie gorąco zachęcam państwa do odwiedzenia tej galerii, bo jest to przykład malarstwa i oznaczyć malowideł cały ten zespół malarski średniowiecznych malowideł pozyskanych podczas wykopalisk w Sudanie i co jest ciekawe, że niektóre z tych malowideł sięgają okresu, kiedy jeszcze nie było chrześcijaństwa w Polsce, więc jest to jestem niezwykle ciekawe wśród tych malowideł znajduje się przedstawienie biskupa Piotra bały się tradycyjnego nazywa petros, ponieważ taki podpisany inskrypcji ten biskup Jasną piecze Kię i ma ciemną skórę ciemnobrązową natomiast, zanim stoi Apostoł Święty Piotr prawdopodobnie Święty Piotr, bo tam większość instytucji jest zniszczona, ale można się domyślać, że jest to właśnie opiekuję tutaj na, jakby wszystko wskazuje ikonografia na to jest Święty Pio Święty Piotr, który stoi zatem biskupem czarnoskóry opiera dłonie na jego ramionach takim geście opieki i uważam, że jest obok jedno 150 malowideł, jakiej działam bardzo ciekawym pokazuje, że sami lubicie chce podkreślali inność koloru skóry to jest w ogóle ciekawy temat, bo akurat w malarstwie noblisty średniowiecznym świętych przedstawiano białymi stwarza to jest ciekawy temat bo kiedy np. powędrujemy kawałek no właśnie niedaleko lubi w miarę daleko, czyli do Etiopii to tam na określenie koloru skóry mówi się, że to złoty także złoty kolor skóry ciekawią mnie też barwy, które pojawiają się, jeżeli chodzi o kolor skóry na tych malowidłach z Faras właśnie, więc ta zasada jest jakby zachowała nasi święci mają białe twarzy to dosłownie takie blady jak twarze natomiast dobicie c postaci, które żyły w tym okresie, czyli np. biskupi królowie mają ciemniejszy kolor skóry przez co można wyróżnić 2 odcienie lekko taki boiskowy ciemnobrązowe nie wiem czy ten lekko oliwkowej wskazuje na to, bo być może tak było np. jakiś biskup pochodził z Egiptu stąd tutaj rozróżniano ten kolor skóry to są w ogóle bardzo ciekawe badania i czasami nawet ten kolor skóry jest bardzo przydatne w rozróżnieniu malowidła, bo mamy często do czynienia z malowidłami zachowanymi bardzo fragmentarycznie czasami np. widać fragment szat postaci rękę teraz, jeżeli wiadomo, że ręka brązowa no to pracy można się domyślać, że jest to postać tzw. historyczna natomiast, jeżeli jest jakaś ręka Białasa zasadą jest, więc jest to święto, więc jest to przydatne jest to temat naszych badań instruktorem nad rodziną kara malował, który jest Kubańczykiem i właśnie przygotowaliśmy artykuł, który wysyłamy do czasopisma w stanach myślę, że właśnie to połączenie naszego zespołu polsko sudańskiego też ma znaczenie bo, pisząc o takim temacie wiadomo, że temat dosyć delikatny prawda natomiast tutaj uzupełniamy się pan przekazuje pewnej formacji postrzegany właśnie koloru skóry nawet w tej chwili przez Sudańczyków, a ja z kolei PiS w tym malarstwie średniowiecznym, więc myślę, że to bardzo w tej chwili to ciekawy temat budzący dużo emocji natomiast przez to, że właśnie z tej reprezentuje tylko 2 kontynenty ze dostępne medium jest już obywatelem polskim należy mamy takie inne, gdyby tradycji na patrzenie na ten kolor skóry to właśnie będą to bardzo ciekawe badania jeszcze chyba wiersze pisze, jeżeli dobrze pamiętam, a tak tak pan nad melin redaktor naczelny i Interem, ale jest osobą naprawdę wszechstronną ten Petro spot pod opieką Świętego Piotra to jest malowidło wielokolorowe tak zaklasyfikować jako wielokolorowe nas takie było uznane zresztą mogę taką anegdotę przytoczyć, że czasami jest także na wykopaliskach powstają różne nazwy poszczególnych postaci z operą rozliczy pamiętam, że niektórzy nazywali to malowidło ścianką, ponieważ ma rzeczywiście tak kolorowe szaty, że tak sobie tam rozumiano prawda, więc to jest taka taka robocza wersja nazwiska tego, bo baza oczywiście tak jak pan redaktor powiedział nawet cienie pod oczami podkreślone są zieloną farbą w akcie pod pod oczami, a nasza atak liturgicznych są takie 2EUR monet na nie to są tak myślę, że to jest imitacji jakiegoś haftów albo drogich kamieni po dobitce starali się naśladować, a nawet czasami może przewyższać ten splendor bizantyjskie głosy od Europy monety są w ogóle dworów i trzeba, że to jednak uroki tak właśnie nazywa fachowo Orbit kulisach na czatach, a także ma swoją nazwę takie pionowe pasy na szatach biskupów są po mojej zresztą nie tylko biskupów, ale tutaj ma akurat znaczenie symboliczne, ponieważ misjonarz strumieni wiedzy, która wpływa na wiernych stąd zresztą Mezopotamia tam Krajna pomiędzy 2 rzekami to od greckiego terminu także każdy element szaty biskupiego ma jakieś znaczenie natomiast taka dostojna chęć okazania ceremoniału dworskiego jest bardzo silna w malarstwie i tu akurat przechodzącą PiS posłowie coś powiedzieć przedstawienia Archanioł urzędników Archanioł mają tak strojne szaty się zastanawiam kiedyś szansę artykuł Archanioł nie są postaciami z eterycznymi natomiast te szaty są wybijane tak drogimi kamieniami wizytę ani, gdyby chciał ulec często w ogóle ci nie ruszył nawet tej ziemi, ale oczywiście dla istot takiej niebiańskiej, a teraz aniołowie nie ma rzeczy niemożliwych, ale ten zbiera właśnie pokazania dostęp toru bizantyjskiego, bo Dwór niebiański wyobrażano sobie na wzór dworu ziemskiego to dobrze, a interesujący też są fryzury tych przedstawionych tutaj postaci wydaje się, że godzili głowy na łyso tak czy, o co chodzi tak tak to zależy, owszem w tej chwili pan mówi pan teraz uraz jest autorem takiego artykułu dotyczącego ceremoniału dworskiego np. władcą po przekona koronację oddalano słowy także na Święty Piotr biskup chyba te są ogoleni na Święty Piotr w ogóle co jest ciekawe na głowie koronę, ale jeszcze 3 Korony pojawiają się przedstawienia apostołów poseł też takie koronę męczeństwa na głowach ten Święty Piotr nie wygląda koronę męczeństwa ta wygląda jak taka dość bogato zdobiona zresztą biskup biskup też pierścienie generalnie widać, że ubóstwo już już wtedy na pewno nie było domeną kościoła to znaczy w ogóle wydaje mi się trochę nauki jako królestwo przedszkole staną miejskie są trochę zdegradowane musi mówi ani też spółka prowincjonalna sojusze w zakładach na pewno takie pejoratywne trochę inaczej mimo wszystko uważam, że ubija w tym okresie stworzyła bardzo silna cywilizacji była podobnym kole, więc teraz słyszałem, że powstaje nowa historia sztuki bizantyńskiej pisana przez Amerykanów mówił o tym prof. Godlewski będzie na świat jeden z Rosją poświęconą jako królestwu i będzie to traktowane różnie np. w USA innymi Królestwa ami, które wchodziły w skład tej wspólnoty bizantyjskiej, bo tak naprawdę wydaje się też należy należytej kulturze należy tej sztuce, żeby o nich pisać jako art, że tak tutaj wiza jest, mimo że ocena cena nie można porównać roli władców PiS i władcami bizantyjskie, ale jednak było to silne Królestwa bliskie były bardzo się w średniowieczu wszystko to pani doktor brzmi niezwykle interesująco, więc jeżeli nasi słuchacze są sprawą zainteresowani no to odsyłam państwa do konferencji naukowej, które dzisiaj rozmawiamy to konferencja zorganizowana przez katedrę kultury antycznej Instytutu historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 9grudnia, czyli po już w środę konferencja naukowa online metamorfozy koloru w sztuce i tutaj pierwsze skrzypce, jeżeli tak mogę powiedzieć, bo tak wnioskowałem gra właśnie pani dr Magdalena układ też na to praca jest zbiorowa nazwę naszej katedry natomiast chciał jeszcze tylko dobrać właśnie takie małe inicjatywy zrodziła się konferencja ogólnopolska powiem od razu, że widzimy, że stać duże zainteresowanie planujemy zrobić konferencję międzynarodową w najbliższym czasie, która też będzie poświęcona właśnie problemowi kolorów sztuce jest to temat niezwykle obszernej ciekawe co oznacza, że referaty wszyscy będą musieli także po angielsku napisać tak, ale to będzie coś nowego także staramy się podążać dalej rozwijać się głównie pani doktor bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę i no nie ja z przyjemnością posłucha oczywiście ten moment pomiędzy dziesiątą 12 nie jest jakoś szczególnie dla mnie wygodne poprowadzę audycję ale, ale może, chociaż drugą sesję się załapie pani dr Magdalena Łataś z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego była państwa moim gościem serdecznie pani dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA