REKLAMA

Państwowy Orlen przejmuje grupę Polska Press. "Powstanie pas transmisyjny dla propagandy. Podążamy wzorcem węgierskim"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-07 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:44 min.
Udostępnij:

O konsekwencjach przejęcia największego wydawcy gazet regionalnych, grupy Polska Press, przez państwową spółkę Orlen, mówi dr Łukasz Szurmiński – medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
popołudniowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo zagra 186 wydawcą tego programu jest Bartłomiej Pograniczny jego realizatorem Adam Szura i pierwszym naszym gościem jest dr Łukasz Szurmiński medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie doktorze dzień dobry panie redaktorze witam się państwo przed chwilą słyszeliśmy też powtarzaną już właściwie co godzinę informacje o tym, że PKN Orlen przejmuje grupę Polska Press, która ma w Rozwiń » swoim portfolio przede wszystkim wiele lokalnych dzienników prezes Orlenu Daniel Obajtek tłumaczy, że to jest no transakcja po pierwsze, dogodna, bo zwiększa zasięg samej spółki do klienta indywidualnego poszerza dostęp, bo blisko 18 000 000 użytkowników daje możliwości pozyskiwania klientów, ale też sprzedaży detalicznej nie tylko paliwowej trzeba tylko o to chodzi pańskim zdaniem mało wydają się chyba nikt nie wierzy specjalnie w tym komunikatu nie dość dość pokrętne nowo, jeżeli weźmiemy pod uwagę jednak Orlen jest firmom te w głównej mierze paliwową, więc kwestia dotarcia do klienta jak rozumiem tytułami prasowymi po to, jakby nie bardzo się nie nie bardzo się trzyma kupy tak no weź pod uwagę, że na stacjach benzynowych te Saloniki pracownik w Azji tam funkcjonują te tytuły różne są tam dostęp, więc to my nie nie ma potrzeby, żeby tak kupować koniecznie wydawca tytułu prasowego, żeby to był jego gazety mieć u siebie w dystrybucji, zwłaszcza że dystrybucja też odłączają, bo jest przecież właścicielem ruchu nawet dobrze się to takie mało prawdopodobne myślę, że chodzi to zupełnie coś innego podążamy węgierskim wzorcem Antoni do tego przejdziemy, bo to jest klucz sprawy tak się przynajmniej wydaje to spróbujmy poszukać rzeczywiście możliwości dotarcia do potencjalnych klientów poprzez prasę lokalną może chodzi o to, że nie wiem stanie się ona też swego rodzaju słupem ogłoszeniowym dla produktów, które wychodzą spod ręki koncernu no pewnie pewnie tak tylko do jak będzie za to jest o tyle o tyle problematyczne, że jak sama sama spółka, czyli Orlen nie ma problemu z tym, żeby pozyskiwać klientów na na swój towar, czyli na paliwa tak, bo jest jednym z większych graczy na rynku, więc dzienniki regionalne czy portale z nimi związane są tutaj do niczego niepotrzebne to w ogóle nie ma za sobą absolutnie żadnego związku także no bo zdaniem tylko komunikat jest właśnie takie pokrętne w tym sensie, że w ogóle nie odnosi się do istoty tej transakcji nie kupuje tego, że to pozwala w jaki sposób dotrzeć do szerszej grupy klientów nic co moim zdaniem nie zmienia w tym obszarze natomiast nie zmienia bardzo wielu innych czy przyjmuje, że pańskim zdaniem komunikację nie udał przejdźmy teraz do do tego, jakie niesie ta transakcja za sobą zagrożenia pan jeszcze scenariusz węgierski no tak, jeżeli mamy firma to znaczy u nas nie było specjalnie takiej tradycji oczywiście na innych rynkach europejskich w Rosji we Francji jest także na rynkach medialnych obecne są firmy, które działają w innych obszarach jak ta działka medialna jest tylko jedną z jedną z aktywności natomiast w Polsce raczej te firmy medialne działały na zasadzie różnych sektorów różnych obszarów tak jak jak chociażby Agora takie wydające gazety i jednocześnie, inwestując w radio natomiast takiego takiego związku nigdy nie było no i teraz, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że firma paliwowa spółka skarbu państwa dość ściśle kontrolowana przez rządzących ma firmę kolportażu ową i jednocześnie zyskuje 20 tam 234 dzienników regionalnych dlatego każdy z tych dzienników ma własny portal internetowy do tego 120 regionalnych tygodników takich lokalnych, czyli lokalnych tygodników no to to tak naprawdę można domniemywać z dużym prawdopodobieństwem, że będzie to znowu jakiś taki klasyczny pas transmisyjny obozu rządzącego do społeczeństwa obywateli no po prostu do uprawiania propagandy mówiąc wprost, czyli warto zostawiać dzisiejszą informację o transakcji z zapowiedziami sprzed kilku tygodni przed kilku miesięcy o konieczności repolonizacji mediów i też o pozytywnych zdaniem polityków w skutkach przejęcia części mediów w Polsce ten termin ten termin repolonizacja też jest straszliwie pokrętnej dostaje białej gorączki jak tego słucham, dlatego że ja się do UE oraz osób, które padały przestrzenie wyłączały możliwość wypowiadania przez polityków jak ja to oczywiście rozumiem natomiast tak jak mówię jest to niezwykle pokrętne, bo nikt nie protestował by ja nawet przyklasnął temu, gdyby się okazało, że w ten segment dzienników regionalnych wchodzą wchodzi i Polski i Polski kapitał natomiast ta repolonizacja wiąże wiąże się z tym, że właśnie, jeżeli przyjmują te media tytuły kontrolowane przez spółki skarbu państwa to będzie siłą rzeczy rzutować tak bardzo chciał się mylić oczywiście w tej materii, ale biorąc przykład polskiego radia telewizji polskiej polskiej agencji prasowej tego co się tam dzieje domniemuje że, że w tych mediach regionalnych budżetów tym samym po prostu kierunku czy niema pan wrażenia, że jest to broń obosieczna, że koncern medialny w rękach spółki skarbu państwa jest siłą rzeczy podatne na koniunkturę polityczną i dzieci jutro inni właściwie będzie przechodził z rąk do rąk tak jak media publiczne tak jak telewizja radio trochę trochę tak to znaczy założy tak uznało zakładając, że zmienia się ponad świat kolejnych wyborach władza ktoś inny przejmuje kontrolę polityczną wymienia współ prezes co prawda jak to w spółkach skarbu państwa na swojego człowieka i zaczyna wykorzystywać go tak naprawdę to jest psucie mechanizmów państwa, a takiego psucie takiego pluralizmu medialnego, bo to, bo przecież nie nie o to chodzi, gdyby kupowała tytuły takie kuje komercyjna Polska firma, ale nie kontrolowana przez państwo to to będę bardzo przykład ja w ogóle uważam, że problem z tymi mediami regionalnymi zaczął się tu i teraz jak mówimy o tym przejęciu tylko 2013 roku, kiedy Mecom pozbywał się swojej spółki media regionalne i wtedy uznano, że Polska Press, bo tak się to firma wtedy nazwała może przejąć te tytuły, więc 2 dużych graczy na rynku mediów regionalnych zrobił nam się 1 wybrano ją dzisiaj został połknięty jesteśmy sytuacji, w której jesteśmy zapytam pana teraz jako medioznawca co wydarzy się z poszczególnymi tytułami nie wiem dziennikarze tam pracujące czy też zarządzający szefowie zostaną poddani weryfikacji czy też mogą spać spokojnie, bo nikt nie będzie rozliczał ich poglądów politycznych możemy tylko oczywiście domniemywać, ale tak jak powiedziałem przykład przykład przejętych mediów publicznych raczej każe wskazywać, że prędzej czy później dojdzie tam do jakiś czas to przetasowań wiemy przecież realną telewizji np. zmiany poszły bardzo szybko np. nie wiem trzeci program polskiego radia prawda zmianą opierał się dość by dokonały się finalne przetasowania dosłownie chwilę temu i myślę, że będzie będzie dość trzeba się udać dość podobnie, jeżeli nie żadni redaktorzy naczelni czy część zespołu dziennikarski będzie wystarczająco spolegliwi to pewnie pewnie mają szansę, aczkolwiek taka logika funkcjonowania tego systemu pokazuje, że nigdy niema tak spolegliwość, żeby na ich miejsce nie można było znaleźć jeszcze bardziej spolegliwy i raczej to niedobrze wróży polskim mediom po prostu też tak na koniec zapytam czy pańskim zdaniem, bo też takie komentarze słyszymy jest to element długoterminowej strategii przed wyborami samorządowymi no myślę, że myślę, że tak, bo no nie ukrywajmy, że w jeśli chodzi o te wybory samorządy są takie regiony, gdzie rzeczywiście prawo i sprawiedliwości raczej koalicja radzi sobie nieźle natomiast nie ukrywajmy, że przecież np. wielkie miasta są są bastionami opozycji to jest jeden z takich ostatni został bowiem przyczółków opozycji, który się, który się ostał, więc zakładam, że nawet wie pan co mniejsze znaczenie moim zdaniem mają same tytuły prasowe, bo one oczywiście są ważne jako Marka, ale je też dopadł kryzys ona się sprzedają dużo słabiej niż 510 lat temu tak samo jak dzienniki ogólnopolskie natomiast warto pamiętać, że tam z każdym z tych tytułów związane jest portale internetowe, a ponieważ dzisiaj duża część życia politycznego dzieje się w sieci informacje czerpiemy z sieci to kontrola nad nimi daje olbrzymią przewagę po prostu dziękuję panu bardzo za te rozmowy dr Łukasz Szurmiński medioznawca Uniwersytet warszawski był moim państwa gościem dziękuję kłaniał się państwa zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA