REKLAMA

Dlaczego podróżnicy w muzułmańskiej Hiszpanii nie mogli niczego załatwić?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-12-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pan dr Mateusz Wilk z wydziału nauk o kulturze sztuce katedra historii kultury Uniwersytet warszawski dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry niedawno właściwie można powiedzieć, że w przyszłości proszę powiedz, że niedawno ukazała się książka pod redakcją Andrew marsza ma zatytułowana de mają euro od ale gdy ta Rozwiń » książka ma rok wydania 2021, więc można powiedzieć, że ma się ukazać dopiero w przyszłości, chociaż już, chociaż już jest tak no i rzeczywiście widnieje nie wiem, jaki był proces wydawniczy wraz z meczu, ale w do księgarni Traffic 26listopada, ale rzeczywiście formalnie ten rok mają w 2021 książka o świecie Umajjadów, w której to jest także 1 rozdział pana autorstwa jako jeden z 1 Polaka w tej w tej publikacji takie się tam zająłem właściwie jednym z głównych problemów historii Hiszpanii muzułmańskiej, a miasto był już to jest właśnie tom, który wieńczy Grant poświęcony właśnie historię maja dusi założenie było takie, żeby dostarczyć jakiejś syntezy różnych aspektów swoje imperium Jackiego to jest taka seria właśnie wydawana przez rok, lecz są różne światy różnych dynastii cywilizacji procentom jest o o Mai Adach no ja jestem jednak autor jednego z kilku rozdziałów w Hiszpanii muzułmańskiej i ja się tam starałem zająć jednym z głównych kwestii problemów, które do dzisiaj nie jest rozwiązany do końca przynajmniej o historii muzułmańskiej Hiszpanii co znaczy, dlaczego ona była tak dziwna na tle świata muzułmańskiego pod względem swojego prawa, bo w zasadzie Hiszpania muzułmańska landa luz ma 1 cechę, która wręcz 3 no dziwiła jeśliby, żeby nie być irytowała nawet tych klasycznych podróżników należne nawet tych co podróżowali do Andaluzji i innych części świata muzułmańskiego o, tyle że w zasadzie była Mono kulturą 1 szkoły prawnej, czyli Maliki Otóż mali, o ile w większości przypadków w świecie muzułmańskim w zasadzie panowała koegzystencja różnych szkół prawnych poszczególnych krajach oczywiście były dominujące prawda w kraju właśnie wszędzie można wyróżnić najpopularniejszą tak Wandalów była był wręcz monopol Maliki równo nie całkiem stuprocentowe, ale na pewno ponad 90% i dochodziło do sytuacji, że innymi szkołami prawnymi wręcz pogardzany w każdym razie bardzo gloryfikowanie szkoły Malika no i to właśnie podawało podróżnikom, ponieważ nie mogli tam czas czasami załatwić w oparciu o szkoły prawną, której sami budowali zazwyczaj, dlaczego tak się stało i jaki związek ma kitu w ogóle Saddam da luz, czyli czy czy i z kalifatem Cordoba chińskim czy rządzący miałem dają z maja Adamik no to jest zagadnienie dość ciekawe i powiedział, że nie do końca dzisiaj rozwiązane myślę że, aby wprowadzić naszych słuchaczy w klimat tego, o czym pan pisze to pewnie wypadałoby kilka słów powiedzieć przede wszystkim o to, że jesteśmy w dzisiejszej Hiszpanii, ale w 1011. wieku i pewnie kilka słów tych 4 głównych szkołach jurysprudencji tak czy w zasadzie jesteśmy w okresie bardziej 0910. i jak, bo wtedy właściciela dla dla marki mówi Randall to jest okres zupełnie kluczowy natomiast szkoły prawne w islamie to jest zasadniczą pewne stosu zasadniczo pewne sposoby interpretacji tradycji proroka Mahometa i istnieje pewna tradycja korpus opowieści macho mecze i klasyczni turyści starają się uzyskać tych przekazów o proroku jakieś normy prawne wypreparować z tego normy postępowania na przyszłość czy sposoby rozstrzygania sporów oczywiście Koran też ważnym źródłem prawa, ale w praktyce, mimo że koreańskie chętnie oczywiście najważniejszych w praktyce jednak chodzi o znajomość Harris pokora jest bardzo lakoniczny i mniej tego prawa można bezpośrednio z Koranu wywieźć niż tego olbrzymiego korpusu hut lisów, czyli tradycji proroku najem jest wolna początki tego procesu są w ogóle nam nie do końca dobrze dla nas widoczne jest wolna tworzą się właśnie szkoły prawne i dzisiaj, gdy główny szkół prawnych sum niż wielu przyjmie jeszcze inaczej są 4 jest właśnie Handball z Mechana firm szafy izb i mali i pism natomiast w świecie muzułmańskim klasyczny można powiedzieć, że 4 dni są oczywiście dalej bardzo istotne jest znacznie więcej tych szkół prawnych mogło być więcej po prostu nawet znamy wiele możemy wymienić wiele innych natomiast one po prostu te inne nie przetrwały do do dnia dzisiejszego w znacznym stopniu no i generalnie rzecz biorąc ze szkoły prawne jakoś tam koegzystują w świecie muzułmańskim to znaczy np. żeby się wziąć prosty przykład weźmy Bagdad wielka metropolia i mamy tam jurystów należących do każdej części z głównych szkół mamy sędziów należących do do do każdej z głównych szkół czyli, jeżeli potrzebujemy rozstrzygnięcia sądowego właśnie możemy wybrać sędziego, do którego się udamy przynależność do szkół przez zwykłych ludzi raczej była determinowana jakąś tradycją pochodzeniem rodziną itd. itd. chociaż nie należy wątpić w to, że ktoś znał naprawi mu te różnice wykorzystać, ale dla własnej korzyści to znaczy wybrać takiego sędziego, który wyda wdanym momencie najkorzystniejszy wyrok, bo np. dana szkoła się najkorzystniej dla petenta zapatruje w danej sytuacji no był właśnie taki pluralizm można i taką egzystencję koegzystencja różnych szkół natomiast wandal było inaczej, ale Andaluzji było Mono kulturą mniej więcej od dziewiątego wieku oczywiście byli już wieści prawnicy z innych szkół oni stanowili absolutny margines np. słynny i cha 111 wiecznych intelektualistów Randall z jednej z największych zresztą w jej dziejach, szanując prawdę zaczynało Maliki Emu, ale przy nim nie pozostałby by był szafy i to jeszcze jeszcze po drodze, a skończył w ogóle go za chwilę ta litera lista jest szkoła, która 1, który właśnie nie istnieją, ale on zawsze chadzał własnymi drogami był trochę oderwany od swojego czasu czy czy otoczenia nie był na pewno przypadkiem typowym aktem muzułmańską pań no dobrze, jakie mamy wskazówki, jakie mamy źródła takie, które pozwoliłyby nam rozszyfrować rozwiązać zagadkę mamy oczywiście słowniki biograficzne tzw. słownik biograficzny to jest specyficzne dla islamu źródło zawierające jakiś biografii jakieś notatki, gdy powiedział w dzisiejszych historyk proza biograficzna odnoszące się do postaci żyjących w danym czasie na danym terytorium takie słowniki i były albo można być terytorialne np. nie dali Hula ma landa luz, czyli historia uczonych landa luz to jest 1 taki głównych słowników 11 jeśli szarady jego i tam po prostu najwybitniejszych uczonych niezależnie od UE od ich specjalności i nosa rady ujmuje, ale np. najstarszym takim zachowanym słownikiem dzisiaj zalando luz jest pochodzący z drugiej w drugiej połowie dziesiątego wieku słownik, a bardziej szuka House Mohito i Chin, czyli tradycję o euro jest tak znawca Harris SUV właśnie tam mamy np. dość stare źródło które, które jest źródłem do historii prawa, ale zmuszanie go ten sam autor pozostawia nam księga sędziów Cordoby Kita podatki kultu ba i to był można powiedzieć History kalifatu historyk, którego mecenasem był kalif hakami drugi zmarły w 900 siedemdziesiątym szóstym roku największy mecenas kulturalnych dziejach Mariackiej landa luz no to jest też źródła są dla nas takim można będzie mieszanym błogosławieństwem jak coś mówi, a wiąże z 1 strony mamy rzeczywiście trochę szczegółów oczywiście później mamy znacznie więcej słowniku był odnoszących się do samych Maliki byłego sami jurystów dużo bardziej obszernych, ale późnych i to wszystko jest właśnie mieszanym błogosławieństwo, a także stare źródła to są źródła Mariackiej z czasów kalifatu i tam mamy bardzo jednostronny obraz nie wiemy co się dzieje, zwłaszcza że okoliczności rzecz relacje i dziewiątą wiecznych Umajjadów z elitami potrafią być bardzo skomplikowane to jest bardzo wstydliwy temat na korzyść pisze 100 lat później już za czasów rozwiniętego kazanie do morza zawieszam za zawieszam naszą rozmowę, gdyż czas na informacje zbliżają się informacje Radia TOK FM o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy państwa moim gościem jest pan dr Mateusz Wilk wydział nauk o kulturze sztuce katedra historii kultury Uniwersytetu Warszawskiego informacje po informacjach wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan dr Mateusz Wilk wydział nauk o kulturze sztuce katedra historii kultury Uniwersytetu Warszawskiego cofamy się dzisiaj w czasie lat 1000 jesteśmy, ale da luz, czyli Hiszpanii dzisiejszej, ale pod panowaniem dynastii Umajjadów, w której to panuje można by rzec monokultura Malicka o szkołach prawnych islamu pan dr Mateusz Wilk mówił przed informacjami Radia TOK FM i przed informacjami także pytałem o to jak rozwiązać tę zagadkę to znaczy jakie źródła mamy dostępne, które pomogłyby nam rozwiązać zagadkę tej monokultury wspominał pan ówczesnych źródłach mówi pan też o tym jak zmieniło się podejście do źródeł Majecki ich wczesnych tor tak tak dużo wcześniej owce te wcześniejsze źródła Majecki, który mamy i niespecjalnie nam rzucają jakiekolwiek światło na początki Maliki głupotę początki były trudne relacje władz władcą, zwłaszcza za hakami pierwszy brały toksyczne to, czego może będę jeszcze miał okazję wrócić i to był po prostu problem dla kronikarza czy historyka prawa piszącego już czas kalifatu 100 lat później Peterek problemem był konflikt Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem Galla Anonima to dlatego nad tym nad początkami raczej te źródła prześlizguje wypowiedział, a z drugiej strony późniejsze źródła jak i słowniki Malik chińskie np. 12 wieczne z kolei w znacznym stopniu za fałszywą ją rzeczywistość i tu krótszy krótki przykład te proste zdawałoby się pytanie ilu było bezpośrednich uczniów Malika al-andalus, czyli założyciela tej szkoły nie wchodząc detale co znaczy założycielem szkoły prawnej no, więc najstarsze źródła jak tam wszystko policzymy to nam powiedzą, że 34 tych uczniów Malika być może nawet to jest zawyżone, ale takich kabli ja, czyli 12 wieczne źródło nam powie, że kilkunastu po prostu zły, a liczba uczniów Malika rośnie w wraz z upływem czasu po prostu o to, żeby tą ten hiszpański Maliki nazwijmy to uczynić jeszcze bardziej prestiżowym jeszcze bliższymi źródła i źródło, które biło medyny, bo mali były i klub już z tą medyny i więc tutaj w zasadzie nie można powiedzieć, że nie mamy źródeł, że nie wiemy kim byli mali ci do biografii mamy dostęp bardzo dobry natomiast ideologiczne aspekty są tutaj bardzo trudne dla nas się do przeskoczenia nastręczają wielu trudności metodologicznych i sprawiają, że ten, że ta zagadka Malicki monokultury tego co lewicową sal nazywamy litewską Mariackiej sojuszem tronu z ołtarzem z pewną przesadą, bo to wszystko sprawia, że bardzo trudno dzisiaj do czystych, czyli tych przyczyn, dlaczego tak było, dlaczego Randall była taka niezwykła na czele całego świata muzułmańskiego no dobrze i jak pan się zabrał do tego minima mimo taką naukową metodą czy co pana doprowadził ja starałem się przede wszystkim patrzeć na kalifat jako na pewien projekt prawda jako jako na ten projekt imperium pewną wizję imperium, która ma czy posługuje się, żeby już dzisiaj modnego terminu pewną polityką kulturalną polityką historyczną i w związku z tym Kalisz jest mecenasem i prób mieli tam bym, jakby płaci za za za powstające tekst historia graficzne i wydało mi się, że tutaj może przynajmniej, że nawet jeśli nie dojdziemy tą drogą do samych początków Maliki zmowa landa ZUS to oczywiście też czasami dojdziemy wiemy np. kto przyniósł dzieło Malika Adam Galus także tej transmisję tekstów znamy, ale nie wiemy jak się zrodził ten monopol, ale przynajmniej może będziemy wiedzieć jak to uzasadniono później za kalifatu no i tutaj też nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi wydaje mi się ale wydaje się, że po prostu to wynika z pewnej wizji władzy kalifa Kordoby Pańskiego, który jest w jednoczyć celem wspólnoty muzułmańskiej to wynika w pewnym sensie samej definicji kalifatu, ale jeśli popatrzymy na Kronika stwór na to jak są pokazywani niekoniecznie jury jeść, ale sami władcy to naszą uwagę np. zwraca liczba buntów, która jest przeciwko władzy, która jest opisywana przez przez Kronika tych buntów jest bardzo duża do tego 100 do tego stopnia, że jeśli zastanawiamy albo one były jakieś mniej ma mało groźne prawda albo jakąś niesamowitą energię trzeba było poświęcać na tłumienie tego w każdym razie gdyby każdy z tych gruntów groźny to ten kalifat nie przetrwał natomiast wielu, więc jak się wydaje dużo częściej rebelii po prostu mniej niebyła jakaś jakimś wielkim zagrożeniem dla Mai jadów, a jednak kronikarze uwielbiają je opisywać po prostu dlatego wydaje mi się, żeby pokazywać ci Emira czy kalifa w zależności od od epoki, bo okazji fakcie możemy mówić dopiero 9002009. roku jako właśnie jednoczyć ciele jako kogoś, kto jest w stanie poradzić sobie z każdym, kto zagraża jedności i na rzecz czasami w zachodnich i terminach byśmy byli heretykami, bo to są często to dobrze to jest jakoś religijnie też nacechowany no i tutaj ten ma dziki dzik jest takim można powiedzieć niezbędnym uzupełnieniem władzy kalifa to znaczy kalif deleguje swoje uprawnienia do sądzenia na właśnie jurystów i tu jest taka kluczowa, której pisze w tym artykule sporo ten artykuł został w dużej mierze ten rozdział wciąż jest taki przekrojowe przeglądowi to mnie redaktor tomu prosił, żebym trochę zdał sprawę ze stanu badań w ogóle zwołał główną w tej kwestii, bo one dosyć mocno zapalna, ale dla mnie kluczową postacią jest Emir hakami pierwszy, który rządzi w latach 796822 i to się zbiega w czasie właśnie z początkami Maliki zmowa skandalu z resztą początek jego panowania to jest prawie dokładnie śmierć Marika, czyli założyciela szkoły pochodzącego z medyny i rychło później pierwsi uczniowie albo Marika albo co bardziej prawdopodobne uczniowie uczniów Malika bezpośrednich jeżdżących udają się z pielgrzymką na wschód docierają do medyny uczą się tam wracają do landa z tak wyglądał przynoszą, ale łatę, a opłata jest dzieło Malika, na którym opiera Malik pism i tak się wtedy zaczęło tylko tak mówi relacje z władzą i z hakami pierwszym są dosyć toksyczne i wcale nie wygląda dobrze ta interakcja uma jadów pierwszymi Maliki tam Czech mówi dzisiejsza terminologia naukowa PRoto Maliki tam już będę wchodził też dosyć holistyczne przyznam rozróżnienia, dlatego że ale hakami jego panowanie przypada na rozwój trudny czas to znaczy on rzeczywiście mierzy rzeczywiście groźnymi buntami kilka rebelii rzeczywiście musi stłumić są zagrożenia zewnętrzne ze strony Asturii ze strony Caroline, którzy przecież też są u szczytu potęgi i on po prostu no musi wiele wiele takich niebezpieczeństw odwrócić i nie cofa się przed niczym to jest my jada, który ma stosunkowo najbardziej dwuznaczną pracę w późniejszym dziennikarskie no bo on np. mana koncie tzw. dzień fosy, kiedy miał wymordować całą elitę miejską zbuntowanego toledo przez to, że miał wydać ucztę najczęściej oni i wszystkich pomordowanych ciała wrzucił do zera kazał mordować osobiście oczywiście, a ciała zostały wrzucone do fosy warowni toledo dlatego dzień fosy, a to jest w czerwone wesele w grze o tron tak to wiadomo czy Martin też wykorzystuje to jest i wiadomościach, a usta się odbyła, bo to jest oczywiście pewne klisze literacka, ale na pewno zlikwidował Elite toledo i pod sam koniec jego panowania wybucha tzw rewolta przedmieść Araba dlatego, że to był rok suszy i głodu Wanda Szuster jesteśmy w roku 800 osiemnastym no, a haka jednocześnie prowadzi wojny podnosi podatki i no i cała dzielnica Cordoby buntuje się przeciwko władcy a o ile widać to w źródłach, bo to jest właśnie ten wstydliwy moment, który przy kronikarze Maliki Emu woleliby przemilczeć ale o ile widzimy pierwsze skrzypce grają w tym jury mści, którzy mówią, że AHK jest niezdolny do rządzenia jest władcą nie pobożne, który dużo pije ten dyżurny zarzut zawsze władcy picie wina zawsze zawsze turyści mu to, wyrzucając to decyzja czy każdemu władcy to jest po prostu Imaginarium klasyczna muzułmańskie podnosi podatki czy pobiera podatki, które są niezależne no i o ile cokolwiek wiemy o programie nazwijmy to rewolcie przedmieść to właśnie jest to, że za tym stoją niezadowoleni turyści krytykujących władcę to w ogóle jest w całym świecie muzułmańskim taki moment, kiedy powstające szkoły prawne znajdują się trochę na koncert z systemem władzy, bo wielu już listów konstatuje, że tak jak władza wygląda do tego nie mamy ani Harrisa ani w Koranie i w związku z tym to jest w ogóle bez sprawnie działająca instytucja, która wyciąga od nich pieniądze itd. itd. i dopiero czas wielkiego wysiłku można być doktrynalnego intelektualnego, żeby to wszystko pogodzić no i trwa rewolta przedmieść i trwa bunt i on jest groźny do tego stopnia, że oni już już podchodzą pod pod pałac władcy jest piękna scena jak przekazano nam przez kronikarzy jak hakami stoi patrzy w okno i oni jakieś takiego sługę chłopca o imieniu albo Hiacynta albo Wincenty nie jesteśmy w stanie tego dobrze przeczytać w tekście arabskich korzeniach z chrześcijańskiej nie on może pani tu trzeba uciekać moździerzem tłum, a haka mówi i tak podejmie puszkę z pachnidła mi sukcesu namaścić głowę no i ten sługa nie wytrzymał mówi teraz spora dzisiaj perfumowane panie przecież trzeba uciekać mówcie mi tę pustkę, bo jak inaczej poznają głowę haka ma wśród tych co tutaj teraz spadną, czyli jony niewzruszony w obliczu zagrożenia, ale atak odpiera też jestem wzruszony panie doktorze, bo zbliżają się informacje, więc zapraszam pana naszych słuchaczy na informacje Radia TOK FM o godzinie dziesiątej 40 pan dr Mateusz Wilk z wydziału nauk o kulturze sztuce katedra historii kultury Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem wracamy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan dr Mateusz Wilk wydział nauk o kulturze sztuce katedra historii kultury Uniwersytet warszawski cofamy się w czasie 1000 lat, ale nowości już wcześniej, bo teraz jesteśmy na przełomie 0809. wieku i przed informacjami bitwa bitwa, a w, a w tejże bitwie AK pierwszy mówi rozumiem, że to jest jakiś jakaś taka opowieść, która pewnie nie musi być prawdziwa, ale albo dobrze brzmi ryzyka idealizacja wizerunku władcy pewnie, chociaż one mówionych kontrowersyjny, bo rzeczywiście był bezwzględny bezlitosny, kiedy było trzeba, ale zaraz zobaczymy jak się próbuje ocieplić jego wizerunek właśnie, używając do tego Maliki w pewnym sensie no w każdym razie on rzeczywiście odparł ten atak ta rewolta nie mnie nie przynosi skutków się utrzymują władzę, chociaż to było groźne i zaczynają się represje znaczą w końcu wygrał większość tej dzielnicy większość mieszkańców UE no mamy tutaj różne historie tam część mieszkańców szedłem na statki po różnych perypetiach dokonała podboju krety jak na bizantyjskie kach tam są różne właśnie też opowieści o o represjach wśród jury jest właśnie wczesnej Maliki dach i natomiast i tutaj właśnie widzimy, że 800 osiemnastym roku jest jakiś konflikt zmarli hitami, które właśnie tutaj nam trochę regulują z pamięci zbiorowej późniejsi historycy, bo tak mój temat niewygodny, bo w momencie, kiedy oni piszą to Maliki zmierza właściwie przyjętą doktryną takim oficjalnym oficjalną szkół kalifatu Majeckiego, więc pisanie o jakich awanturach między maj Adam Malik hitami może być mocno niepoprawny politycznie jest tutaj musimy bardzo pieczołowicie wszystko rekonstruować w ciągu następnych kilku dekad co się stało natomiast my tego do końca nie nie nie widzimy co, ale następca Kama pierwszego Abdul Rahman drugi, który był władcą dużo spokojniejszym takim dużo łaskawszy niższy niż ojciec są podobno miał dostać miał uczestniczyć w krwawej uczcie w toledo podobno do końca życia kich nerwu twarzy po tym co tam zobaczył w Totem jak on się zachowuje, ponieważ cała historia jak wskazał człowieka na śmierć za bluźnierstwo za błahy jakiś żart, który ktoś powiedział na tematy religijne, ale jak do tego dochodzi ciekawy, a mianowicie cała sprawa ma jakiś tam walor politycznej, ponieważ jest brak ten podsądny jest bratankiem ulubionej konkubiny haka macie niższe ojca i ona próbuje go wybroni zielony natura nie słuchamy moim zdaniem tam jest jakiś aspekt dworski, którego nie widzimy może dlatego natura jest taki bezlitosny też jak on tak jak mówię, ale zbiera całą taką wysoką radę najwyższą jurystów, którzy mają się wypowiedzi tak na ten temat i większości jurystów chce uwolnić tego podsądnego potwierdzą się, że błahe, że nic takiego nie stało itd. a Malicka czy PRoto Malik dziecka mniejszość mówi, że trzeba krzyżować, że to jest bluźnierstwo na śmierć jak duża ma drugi, że przychyli do tej mniejszościowej opinii to jest taki można powiedzieć moment, kiedy to jest rok 800 pięćdziesiąty drugi, kiedy właściwie ta dominacja Maliki tu po raz pierwszy jest widoczna natomiast co się dzieje trzecia młodych 30 lat, że małe dzieci represjonowanych szkoły, która próbowała obalić Umajjadów i do takiej szkoły, która potrafi zapanować na tamtym etapie wszystkimi innymi poglądami przeszli do dokonania takiej ewolucji to tego nie widzimy, zwłaszcza że, o ile się można zorientować ich własny stosunek do maja głównie koniecznie się zmienia, bo ile widzimy nasze pismo i Habiba to jest 1 to jest właśnie człowiek, który był bezpośrednio odpowiedzialny za ten skazujący wyrok on nam, zostając pierwszą kronikę Ala DAG soli to można nazwać kroniką tam obrazu ma jadły negatywny, czyli tutaj dochodzi w ogóle do jakiej takiej schizofrenii lekkiej kolega więcej na tym rząd sami z jednym z najbardziej wziętych jurystów doradców Emira, a jednocześnie we własnych księgach czy we własnym Kalisz, którego naucza opowiada się przeciwko May jadą i dalej uważa za za klip bez no może nie za bezprawnie rządzących, ale za nie jest to dynastia opatrznościowy w jego ujęciu ma wiele krytyki do przekazania natomiast później w kalifacie dziesiątym wieku myślę chcę trochę przyspieszyć tę chronologię w zasadzie ten związek między Maliki znał my Adams nie podlega żadnej dyskusji jest to jest taki mechanizm, że to są jakieś trudne relacje wnosi o napad na samym początku dziewiątego wieku później kilka dekad podczas, których nie bardzo widzimy co się dzieje, bo to jest jednak trochę dla nas za wcześnie jeśli chodzi o nasze źródła, a potem trzymali dzieci nagle się pokazują u szczytu władzy jako główni właściwie dostarczyciele czy wyroków czy czy doktryn prawnych itd. mało tego tego chama pierwszego starają się właśnie kronikarze ocieplić trochę wizerunek jest taka anegdota też to ja przytaczam w artykule mianowicie to jest opowieść miała być przekazana przez 1 znało nic tam konkubina haka ma, że w pewnym momencie on był z nią już w sypialni, o czym się podniósł gdzieś poseł ona się wściekła, bo myślała, że idzie do innej i zaczęła się, zanim skradać po pałacowych korytarzach, żeby zobaczyć co będzie robił on wszedł jakiś komnaty ona, zanim zamknę wsadza głowę zaczyna modlić na tle no to ona się wycofała się na chwilę wrócił na nic nie dawało spokoju i pyta, dlaczego tam zawiązują się modliły się on nową mój sędzia Muhammad bin Basi ze wczesnym Palikota doniesiono, że jest umierający prosiłem Boga, żeby po ziemi zespół drugiego takiego sędziego, który pozwoli mi, który będzie sądził sprawiedliwi, który pozwoli mi odpocząć od spraw muzułmanów tutaj tutaj taki zły wynik interesujące również wyrażenie, czyli właśnie, czyli to jest władcę bezwzględnych słyszę nie cofa przed niczym, kiedy widzi zagrożenie dla swojej władzy, ale który jednocześnie bardzo leży na sercu dobro i sprawiedliwość poddanych prawda i ta sprawiedliwość jest zapewniana przez rząd deleguje swoje uprawnienia na sędziego staje się takim można powiedzieć trochę dymu Socios rząd wręcz nic nie musi robić jak to jest dobrze zarządzane i są te są są te wyroki sprawiedliwe wydane, bo ma tego sędziego, który robi ani ona sędziego tutaj może sobie spędza czas na różnicami tak no to jest też później jeden z dyżurnych zarzutów wobec władz nie tylko picie wina gogle izolowanie się od muzułmanów i że nic nie obchodzi czy siedzi w haremie, a tutaj wszystko ginie wokół niego to jest nasz taka dyżurna krytyka władcy i dziesiątym wieku jeśli ktoś się takimi zarzutami zgłasza do Abdula Rahmana trzeciego tego, który programuje kalifat to jest największy ma Adam Galus tylko, że on przegrał 1 bitwę walną rzeczywiście mało o mało tam nie stracił głowę ledwo uszedł zżyciem po powrocie do Cordoby w ogóle wymordował wszystkich dowódców praktycznie byłby uważam, że mogła być ustawka, że specjalnie chcieli go pozbyć szerzej dokonuje czystki wśród wśród dowódców i więcej nie wyjeżdża w pole i w ogóle bardzo ogranicza swoją aktywność do Pałacu i ktoś się w połowie dziesiątego wieku do niego zgłasza się takim zarzutem, że nic go nie interesuje rząd tylko sieci w tym charyzmie, a tutaj drewno zamiast zamiast zajmować muzułmanami, a on wtedy zadał 3 pytania, które są takim najkrótszy chyba podsumowaniem tego czym powinien być władca czy wasze granice w naszym waszej ziemi są bezpieczną wrogów tak czy drogi są bezpieczne zbójców czy możecie podróżować tak czy Waś sędzia sądzi sprawiedliwie tak to, czego jeszcze ode mnie chcecie każda z i tak też często tak się ta anegdota kończy, czyli na tej podstawie była wolność od zagrożeń zewnętrznych wewnętrznych oraz sprawiedliwe sądy to musi zapewnić władca i to jest taki dywan najkrótszy program ma jadu jaki, jakie widzimy w tej roli w tej historiografii natomiast już dla dura na trzeciego dziesiątym dziękuję oczywiste, że to zapewniają Majki ci natomiast jak mój początki tego procesu są bardzo słabo zbadane, czyli zagadka w pewnym sensie wciąż pozostaje nierozwiązana, bo nie mamy wystarczającej liczby źródeł godnych zaufania, żeby zobaczyć coś takiego wydarzyło, że no pewnie także się zacieków wrogów czystej relacji toksycznej stało się to miłość wieczna nierozłącznie tak, bo jest długa kilka teorii na ten temat taka klasyczna teoria ma kiego i w ogóle jest trochę maki to on bardzo niedawno umarł, ale to już cyfrówki w drugiej połowie dwudziestego wieku bardzo aktywny bada UOKiK akcja działający w Hiszpanii on uważa, że po prostu al-andalus była takim dzikim Zachodem Mariki jest dosyć prostą szkołą prawną i nie ma związków za basenami w jaki politycznej, więc in, dlatego że to, że tam nie ma wielkiego wyrafinowania inni badacze uważali, że rzeczywiście ten brak związków zapasy damy z Irakiem i tu mógł zaważyć to są ścierające się można wejść do dzisiaj koncepcję natomiast, dlaczego zostaje wycięta konkurencja z innych szkół to tego nie wiemy w ogóle taka oficjalna historia Maliki wzmógł, którą dostajemy w tej chwili najstarszych słownikach i mówi, że al-andalus była dominacja była dominacja wcześniej innej szkoły, a za Izbą uznali też istnieje to jest inna taka szkoła, która zdążyła zaniknąć tylko, że jak się porówna twarde dane proza graficzne to nie widać nic podobnego tam rzeczywiście jest kilku listów wymienionych, że niby oni należeli do szkoły, a za niskiej, ale kilku jest takich, którzy znali niemal epicką jest zaliczką, a nie należeli do żadnej nie wybierali co chcą psy i z obydwu jest tutaj wydaje się, że był jakiś pluralizm każą się jakaś taka płynność w tym instytucje 0809. biegu są zresztą w ogóle bardzo wczesne czasy dla historii szkół prawnych w całym świecie muzułmańskim nie tylko wandalu, więc w ogóle, jakby to jak wygląda prawo i szkoły prawne w ósmym wieku to tutaj wielkie pytanie, ale wydaje się to nadal nie bardzo odbiega od innych przynajmniej jak na medycznym na samym początku dziewiątego wieku i nie wiadomo co się takiego dzieje, że później te inne szkoły głos znikają może Termaliki długu po prostu więcej może były jakieś związki osobiste z tą medyczną prawda, że tam mieli nam znali tych Mistrzów Malicki z medyny można było łatwiej tam uczyć niż, gdzie indziej najpóźniej tego szło siłą rozpędu, ale 1011. mówi się jeszcze późniejszych w zasadzie Jurysta zażądali też mali Kika i jest wielki w ogóle taka takie uwielbienie dla osoby Malika i ananasa czyni, czyli korzyść założył szkołę tech no i dochodzi do sytuacji, gdyż właśnie podróżnicy skarżą się, że żyje nie mogę załatwić sąsiad Hana świtą, a tu nie ma w ogóle Hana fińskiego sędziego są sami Maliki ci, którzy jeszcze mniej śmieją powiedzą, że jeżeli nie jestem muzułmaninem, jaki jest Maliki to autentyczny przy także zagadka pozostanie wciąż nierozwiązana przynajmniej do czasu aż pan dr Mateusz Wilk nie wpadnie na trop nowych źródeł bardzo panu dziękuję za dzisiejsze spotkanie również bardzo dziękuję dr Mateusz Wilk wydział nauk o kulturze sztuce katedr historii kultury Uniwersytetu Warszawskiego w państwa moim gościem rozmawialiśmy m.in. w książce, gdy moja uroda pod redakcją Andrew MARR sama wydana przez rok, lecz dziękuje informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA