REKLAMA

Orlen przejmuje Polska Press

Połączenie
Data emisji:
2020-12-08 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Beata Klimkiewicz z Instytutu dziennikarstwa mediów komunikat społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry Orlen przejmuje Polska Press wraz z z nim 20 parę tytułów regionalnych to są to tytuł oprócz mocnej pozycji tak historycznie patrząc z takimi dziennik zachodni dziennik Bałtycki Kurier lubelski Nowiny to są tytuły z dużą długą historią i z jakimś swoim chciałbyś być elektoratem Rozwiń » są tam może jest i słuszne pojęcie w całym w całej tej operacji zacznijmy od początku, jaka jest logika biznesowa tego działania wg pani ma Otóż cięcie Polska Press przez PKN Orlen tłumaczone oficjalnie jako rozwój nowych strategii biznesowych spółki i dostęp do danych ponad bodajże 17 000 000 użytkowników portali zarządzana przez Polskę praw, ale moim zdaniem rzeczywistość mamy tutaj do czynienia z repolonizacją mediów była zapowiadana już od 2 tysięcznego szesnastego roku wiemy, że przygotowano w tej sprawie ustawę, która była gotowa już w 2000 siedemnastym roku a, ale ma jak wiemy ta ustawa nigdy nie za upubliczniona i AC bezprecedensowe niewątpliwie sytuacji to, że w sumie pierwszy raz od lat dziewięćdziesiątych spółka Państwowa przyjmuje tak duży ogromny segment rynku mediów na IT większość tak naprawdę istotnych znaczących mediów lokalnych regionalnych w Polsce dobrze, że to jest oczywista natomiast nie interesuje raczej to co tutaj siedzi przy to znaczy czy odbiorcy portali to te portale są tym głównym, a głównym kawałkiem tortu wiadoma zdarzenia nie ten papier nie i do czego ma się właściwie przysłużyć żali się popatrzy teraz nad funkcjonują te regionalne tytuły to rzeczywiście bardzo dużo uwagi poświęcają na lokalnym władzom samorządowym Radom powiadomi też dobrze opisane i taniec niczym zastąpić to znaczy, że tak nie będzie to my będziemy znacząco dostęp do takiej porze kronikarskie robotę PiS-u władz regionalnych w miejscach w Polsce natomiast trzeba się zastanowić nad tym tak może być pomysł na to wszystko i jakiego rodzaju plan może mieć już tam nie zastanawiamy się nad Orlenem to może Orlen chodzi to nie, ale będzie decydował tylko właśnie prawo sprawiedliwość no w moim zdaniu moim zdaniem taka sytuacja świadczy o pewnej instrumentalizacji oczywiście mediów potem, które są przejmowane panie ważną pod względem biznesowe to to co się dzieje to jest oczywiście no może będzie taka taka strategia polegająca na wszystkim na kontroli danych tak użytkowników natomiast w kontekście wykorzystania mediów tutaj tak jak słusznie zauważył portal przede wszystkim chodzi o wpływ na użytkowników w regionach i oczywiście w miejscach, z którymi gazety lokalne regionalne są związane, ale to wszystko istotne jak, jakby operują tego rodzaju sieci jak działają tego rodzaju układ medialny to jest do niego szczególnie zdrowy układ to co mieliśmy z polską presja, bo rzeczywiście wykupywał wszystkie tytuły w tym regionie łączyła redakcji redakcję potem tak różnicował, jakby ten przekaz w zależności od tego komu, do którego tytułu bliżej, ale to nie była żadna sensowna konkurencja tylko takie by gromadzenia winiet pod 1 akcję teraz pytanie czy to nie będzie dalej szło właśnie taką centralizację to znaczy, że nie będziemy już nie będzie doniósł lokalny będzie tego opisu lokalnego będzie jakiś centralny nie są, który będzie te przydatne treści wcale nie koniec regionu, a to znaczy myślę, że są tutaj ważna po pierwsze, to, że Polska historyczne na rzeczy do tych rynków mediów, które są bardzo mocno scentralizowane porównujemy Polskę np. kraju skandynawskim, bo nie mamy na to wiem, że gram tutaj większość nakładu prawda gazetę Marek prasowym jest generowana przede wszystkim przez prasę ogólnokrajową ani regionalna, a inaczej jest oczywiście w tych krajach, gdzie te mecze bardzo zdecentralizowane, więc troszeczkę historycznie to sieciowa nie jest warunkowane natomiast druga rzecz, które jest na to jest to, że nie jesteśmy samotną nowe i podobne zmiany działo się wokół Polski jest także Polska jest jak gdyby odporna na tę Dycha globalnej i ponadnarodowe no i podobne zmiany własnościowe strukturalne obserwujemy tych krajach sąsiednich przede wszystkim w Czechach na Słowacji tutaj też kapitał zagraniczny wycofał się przede wszystkim z rynku Regionalnego lokalnego nie tylko, bo w Czechach w ogóle nie chce wydawcy wycofali z rynku jest, ale zastąpieni właścicielami czeskimi trochę inna struktura im przez moment w Polsce jeśli chodzi o rynek regionalne, bo tutaj akurat media regionalne oferty grupy passa została przyjęta przez grupę prywatne, ale też moc OOH politycznie przez słowacką grupę Penta Acura, czyli jako związaną politycznie jak to się przekłada to jest tak ten sam model czy czynach nastąpiła ich rozproszenie rynku znaczy to na pewno nie nastąpiło rozproszenie rynku została zmienia to zostało zmienione właściciele mediów da w Polsce tak jak mówię na regionalnych momencie ze sprzętu przez spółkę państwową natomiast w Czechach była ta spółka prywatna jest spółka prywatna słowacka, która zasłynęła Słowacji w aferę Goryl, która od rozwiązania ważne polityczne grupy Antas art rządzącą w tamtym czasie to, bo w 2000 dwunastym roku no i teraz co wiemy o tym co się zmieniło z tymi mediami, kiedy zostały one przejęte mamy już jakąś analizę jak jak to wpłynęło na produkowane treści na funkcjonowanie, jakby całej tej grupy to znaczy odcienie zmieniło to na koncentraty konsolidacja ono zostało to działanie, które dokonała Bruksela grupa pasa ona jest nie zmieniło się natomiast jeśli chodzi o teście polityczne to oczywiście widzimy przykład wpływu właścicielskiego ta grupa polskich, że ona nie oddziałują na niezależną, że scenariusz nie jest zagwarantowana dał jakiś sposób brak, ale się właśnie zastanawiam w jaki sposób to znaczy to jest także uchowały się jeszcze te lokalne redakcje mimo wszystko, czego nie powiedzieć Polska Press to rok redakcje były tam czyta oczywiście pracowali ludzie, którzy zajmowali się tematyką regionalną było ich oczywiście nie byli coraz bardziej przeładowanie robotą to było takie pisanie właśnie na akord coś się rzeczy jakoś na na gości ale, ale to tonie znaczy, jakby te czynniki nie opracowywały nie opisywały rzeczywistości lokalnej myślę, że to naprawdę może się wydarzyć co napraw może być dużym dramatem to właśnie znaczące brutalne odchodzenie tych redakcji regionalnych i zastąpienie tego co było lokalnej jednak taką treścią tak po generowaną z centrali to jest myślę taki najbardziej negatywny scenariusz, który tak może miejsce co do tego akurat nie do końca przekonana, że tak się może wydarzyć, bo to wszystko zależy od oczywiście strach strategii Orlenu zapotrzebowanie na lokalne regionalne informacje niewątpliwie jest to nie taki taki rynek, który nie ma żadnej wartości, a nie wątpi to ogromny potencjał istnieje i jeśli ktoś tylko dostrzeżono to to może pozostać w samej treści, więc już tak nie obawiała, że treść lokalna regionalna zostanie wyparta przez takie życiowe na treść ogólnopolskie natomiast, że bez politycznego bardziej, czego konkretnie jak pani sobie wyobraża będzie działał teraz jest może być to zjawisko, które jest opisywana obecnie jako media Cup, czyli przejęcie mediów między profesor do reszty Leeds dla hut nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii o tym plan na przykładzie Stanów zjednoczonych nie tylko Night jest taka sytuacja, która pojawia się wtedy, kiedy media tracą swoją autonomię i zaczyna być wykorzystywane do realizacji innych celów np. politycznych prawda, bo ekonomicznych i w tym przypadku właśnie może nastąpić dziękuję za prof. Beata Klimkiewicz Instytut mediów komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego była z nami 1353 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA