REKLAMA

Orlen, po przejęciu grupy Polska Press, zyska dostęp do bazy danych milionów użytkowników. Jak może z niej skorzystać?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
08-12-2020 18:40 (Powtórka: 09-12-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
punktualnie 1843 to ostatnia część popołudnia Radia TOK FM Roch Kowalski jeszcze raz mówię państwu dzień dobry przedstawią naszego ostatniego gościa dr Bartłomiej Balcerzak z wydziału informatyki polsko-japońskiej Akademii technik komputerowych dzień dobry panie doktorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu od wczoraj już wiemy, że koncern paliwowy Orlen przejmie grupę Polska Press, która z kolei dysponuje 2024 dzienników lokalnych, ale zdaje się, że to nie Rozwiń » tylko same same tytuły drukowane, ale także portale internetowe, a co zdaniem idzie także dane o informacje te dane konsumentów dane odbiorców znajdą się w posiadaniu Orlenu co z takimi narzędziami można zrobić w takim razie, jeżeli chodzi o dane użytkowników oczywiście jest to podstawa marketingu internetowego pozwala bowiem na wykorzystanie tzw. traktowania behawioralne go, czyli opartego o historii wyszukiwań interakcji użytkownika w ramach sieci internet tego typu informacje na ogół przechowywane są przez pliki cookies i można i różne usługi mogą z nich w różnym stopniu korzystać na ogół tego typu dane są poddawane anonimizacji, więc nie jest to także są one przypisane konkretnie poddanego Jana Kowalskiego jednak, że pozwalają na dosyć szeroki zakres informacji na temat preferencji oraz historii i trakt w internecie danej osoby, a czy Polska Press czy te dzienniki regionalne i wydawca czy dysponuje tymi danymi, o których pan mówi rzeczywiście to może być dla władzy, bo to też przecież nie Orlen chodzi wiadomo łakomym kąskiem oczy, jeżeli pyta pan o to to są dane, które są do dyspozycji mediów generalnie rzecz biorąc każda strona internetowa obecnie posiada pliki cookies, które pozwalają, które zapisują się naszych przeglądarkach po to, żeby lepiej można było dobierać reklamy, które nam się wyświetlają, kiedy w danej strony korzystamy też na tym polega na tym polega model biznesowy i marketingu internetowym wszystkim chodzi o to, żeby nasze treści były jak najbardziej wyświetlany, żeby było jak najwięcej interakcji z nimi jak najwięcej ludzi zobaczyło to oczywiście podstawą do tego jest to, żeby to było treści, które są jak najbardziej adekwatne do tego to chcą zobaczyć użytkownicy czyli, jeżeli kogoś interesuje pierwsze nasze spożycie kawy to wiadomo, że dla niego hasło rdzawa powiązane z tym pojęciem nosi kojarzyły 7 będą powinny wyświetlać głównie reklamy kawy czy też powiązanych produktów z kolei dla programisty słowo działa będzie raczej się kojarzyło technologii, więc to też nie jest także te redakcje czy też te grupy medialne posiadają na swoich twardych dyskach naszych informacji o tym z czego na, jaki strony nie wchodzimy z tego korzystamy z takim też ogólna praktyka biznesowa, ale mi raczej tak nie buduje takich takich baz, jeżeli już tak takie takie bazy mają tak giganci jak Facebook jak Google jak Amazon i nawet jeżeli to oni dane udostępniają tak, ale ograniczony sposób, czyli też, jakby to nie jest tak, że możemy śledzić pojedyncze osoby w oparciu o to mogą tych technicznych biorąc może byłoby to możliwe, ale raczej w kontekście marketingu tego się po prostu nie robi dlatego nie chodzi o to by wiedzieć co dokładnie robi Jan Kowalski tylko chodzi raczej o to, żeby dobrać taki zestaw reklam w taki został w treści, żeby były one jak najbardziej adekwatne do tego to rzeczony użytkownik lub ich także była największa szansa na to, że kliknie reklamy albo zdecyduje się zakupić dany produkt lub usługa jasne to każdy z nas nawet zauważa podczas takiego codziennego korzystania z przeglądarki internetowej z internetu, ale jak te dane mogą zostać albo jak już były także w innych krajach wykorzystywane przez polityków czy przez grupy think tanków wspierające polityków oczywiście tutaj skłamałbym powiedział, że czegoś takiego nigdy nie wykorzystywano w celach politycznych w roku 2020 mamy aż nadto przykładów na wykorzystywanie tego marketingu politycznym pierwszym takim najbardziej rzucającym się przykładem byłyby wybory w stanach Zjednoczonych 2016 roku, kiedy właśnie obydwa obydwa sztaby wyborcze i sztab wyborczy Hillary Clinton i stanu w wyborcze Donalda Trumpa inwestowały w 5 inwestowały pieniądze marketing internetowy głównie chodziło o odpowiednie wyświetlanie reklam halę o charakterze politycznym mediach społecznościowych taki sposób, żeby zachęcić użytkowników do głosowania na 12 stronę tego typu mechanizmy też pojawiały się w kontekście tego co moglibyśmy nazwać wojną technologiczną wojnę psychologiczną tutaj oczywiście jeśli ktoś inny temat interesuje na pewno skojarzy temat kamery analityka, czyli ośrodka badawczego, który opracował de facto pewne takie modele predykcyjne pozwalają określić jak osoby określonych cechach charakteru określonych zainteresowaniach można przekonać do takiej lub innej opcji politycznej bardzo dużo tutaj też można odpowiedzieć o różnych operacjach wpływowych takie najgłośniejsze to są te, które były prowadzone przez federację rosyjską były głośne sprawy sądowe w stanach Zjednoczonych właśnie oskarżano skazano ludzi o propagowanie informacji i to było podziałało w takim systemie bardzo bardzo rozbudowanym to nie tylko chodziło nawet od przygotowania reklam, ale budowanie fikcyjnych profili internetowych budowanie tworzenie fikcyjnych Person w mediach społecznościowych także dodawać temu wiarygodności, więc w sensie ogólnym oczywiście, jeżeli zakładamy jako złą wolę Noto tego typu dane mogą być wykorzystane w celu politycznym, ale no nie siedzimy w głowach szefów Orlenu nie siedzimy w głowach redaktorów naczelnych redakcji, które są częścią grupy Polska Press, więc nie możemy tutaj niczego im amputować, jeżeli chodzi o te, jeżeli chodzi o takie jasne jasne ja nie lekarza oczywiście, chociaż nauczony już kilkuletnim doświadczeniem jest wolałbym zakładać raczej tę gorszą wolę po stronie rządzących niż te bardziej optymistyczne zastanawiam się, jakie ma to przełożenie ewentualne wykorzystywanie takich danych w Polskiej scenerii politycznej jak i jakie miało przełożenie to znaczy czy np. potencjalni wyborcy jednego z ugrupowań mieliby częściej wyświetlane reklamy tego ugrupowania czy też MOK można w ten sposób prowadzić do dezinformacji czy też do kształtowania informacji pod konkretnych odbiorców np. do marketingu politycznego czy do konkretnych kampanii tematycznych tutaj tak naprawdę można mówić bardzo wielu poziomach, bo 1 elementem może być sama sama manipulację treściami pojawiającymi się w portalach tutaj też była decyzja po prostu redaktorów copywriter ów czyli jakie tematy poruszamy, o czym piszemy w jaki sposób, ale tutaj robi każda redakcja kandydat decyduje się o to o tym co jakie tematy poruszamy tym czym pani idziemy do idziemy do ludzi możemy się jednak także jeśli to niezależnie, a drugi redakcjach pod wpływem politycznych nacisków, tak więc oczywiście to jest niestety problem który będzie zawsze pojawiał zawsze będzie jednak ta pewna dychotomia między władzą polityczną, a dziennikarzami, bo po prostu siłą rzeczy tak musi być, chyba że mówimy o takich krajach jak Korea Północna, gdzie już mamy jakby pełną kontrolę nad wszystkim, ale pod, zakładając nawet w tych tzw. dojrzałych demokracjach też mieliśmy mamy konflikt tak ma lin tak chociażby słynna afera Watergate potrafi potrafi to pokazać, ale wracając do kwestii technicznych bardziej tutaj punkt widzenia technologicznego polem działania nie jest to, jakie treści tworzymy tylko to jak wykorzystujemy współczesne technologie do tego, aby nasze treści docierały jak najszerzej są takie 2 pojęcia marketing internetowy informatyce, czyli chwili o misji i MO czy minister and optimization w istocie będzie marketing, czyli pierwsze pojęcie oznacza takie ma taką takie modyfikacje naszym naszą stronę internetową z naszymi zasobami, żeby były one jak najłatwiejsze do znalezienia w sieci internet to nie jest nic złego każda firma każdy właściciel strona może coś takiego robić, jeżeli wprowadzimy naszego prywatnego bloga możemy też robić optymalizacji wyszukiwania po to, żeby treści, które tworzymy jak łatwo znalazł ludzi, którzy będą chcieli by przeczytać i tutaj np. informacje o tym jakie jakich domach zainteresowanie, jakie ma preferencje polityczne mogą być wykorzystywane właśnie do dalszego otwarcia utrwalania albo modyfikacji poglądów tej osoby, jeżeli np. jestem zainteresowany tematami politycznymi to człowiek Podzielny taki marketing internetowy mógłby taki sposób opłacać usługi optymalizacyjne, żeby treści z jego serwisu z jego stron internetowych przede wszystkim po pojawiały się w sugestiach, bo tutaj działa po prostu ciężko taki prosty mechanizm obecnie w dobie internetu informacji masz za dużo i często pewnie pan panie dyrektorze wielu naszych słuchaczy złapało się na czymś takim, że czytamy na smartfon na telefony zobaczyliśmy notyfikację znajomych i potem zaczynamy odruchowo sprawdzać np. co się dzieje na Facebooku patrzymy co się dzieje w innych mediach społecznościowych i po prostu zaczyna królować przeglądamy sugestie sugerowane poty potem także wyświetlane są wszystkie dostępne w Polsce tylko te posty, które algorytm są do nas na Allegro masowo dla dokładnie i tutaj oczywiście teoretycznie powinna być dopasowana najlepiej do nas, ale właśnie na tym polega optymalizacja punkt widzenia marketingowego, żeby to ten, kto opłaci udaną kampanię marketingową jak miał jak największą szansę na to, że jego treści będą wyświetlone, tyle że tutaj to nie jest kwestia dostępu dodanych tylko to jest raczej kwestia strategii marketingowej jak bardzo agresywnie do tego tematu podchodzimy i też wcale nie jest także działa taki sposób liniowy, czyli możemy też przestrzelić się naszym marketingiem, jeżeli doprowadzimy do sytuacji, gdzie nasze treści pojawiać się będą cały czas to dość takiego punktu nasycenia użytkownicy będą mieli nas dosyć są liczne przykłady chociażby w kontekście od reklam pojawiających się w serwisach takich jak U2 czy tej głównie właśnie kojarzy taki przykład serwisu YouTube, gdzie nasi producenci niszowych gier bardzo agresywnie propagowali swoje tytułu do tego stopnia, że stało się wręcz internetowym memem, którego ludzie z danych w płatnościach naśmiewali, więc zbyt intensywny rozwój panie doktorze, ale pan mówi pan mówi o pewnych pewnych mechanizmach, które mają wpłynąć na zasięg czy też grono odbiorców danego czy też na profil odbiorców danego tekstu czy danego artykułu, ale mnie też intryguje czy poprzez te poprzez te dane czy poprzez czy poprzez narzędzia, w które które pozyska Orlen da się też prowadzić do celowej bądź pośredniej manipulacji dezinformacji czy jeśli np. rozmawiamy o tematach Polek hitowych czy dane Stronnictwo chce forsować koncepcję Polek cytował to np. użytkownikom nawet tym, którzy sympatyzują z Unią europejską zaczną się pojawiać artykuły z ich zainteresowań, ale krytykujących wspólnota tak naprawdę takie rzeczy można zrobić tylko, że wcale nie wymaga to nadmiernie ograniczać tego tylko do rządu albo do opozycji dlatego, że jeżeli chodzi obecny obecny dyskurs polityczny nie tylko zresztą w Polsce, ale i w Europie na świecie to tutaj aktorów w tym teatrze mówiąc poetycko bardzo wielu przykładem może być dyskusja wokół brexitu, gdzie referendum brexitowym było dosyć silnie rozwinięte właśnie sferze mediów społecznościowych głównie na Twitterze na Facebooku i tutaj nie tylko były działania marketingowe z punktu widzenia rządu Wielkiej Brytanii różnych instytucji w ramach Wielkiej Brytanii, ale tu też mogły być działania państw zewnętrznych tak i też samo korzystanie z danych samo wyświetlanie treści to jest 1 rzecz jednak strategii, jakie stosuje, bo też na ogół takie operacje wpływowe przeprowadza się na wielu wymiarach z 1 strony optymalizujemy wyszukiwanie w wyszukiwarkach internetowych z drugiej strony manipuluje treściami tak taki sposób, żeby jak najchętniej ludzie w niej klika, czyli stosujemy tzw. liczbę think albo liczbę funkcji tworzymy takie treści, które będą zachęcały ludzi do ich upowszechnienia, ale w końcu też możemy uzupełniać działaniami takimi jak chociażby wykupywania farmy trolli, czyli po prostu mamy ludzi albo boty, które są specjalnie w planowanym do tego, żeby propagować określone treści, więc prawdę mówiąc w obecnej sytuacji w obecnym klimacie, jaki mamy 2020 roku ja wiem, że może to zabrzmi cynicznie, ale tak naprawdę mamy bardzo wiele instytucji mamy bardzo wiele Bytów i aktorów, którzy na to pole dyskusji wpływają tak naprawdę najsłabszym ogniwem w tym wszystkim jesteśmy my sami dlatego, że to też już wiadomo swą, a ona już niestety na tym właśnie, ale może ta konkluzja właśnie panie to, że była zdecydowanie najlepsza to znaczy, że ostatnim ogniwem tego całego procesu jesteśmy my sami to w jaki sposób filtruje my weryfikujemy podawane nam informacje dr Bartłomiej Balcerzak z wydziału informatyki polsko-japońskiej Akademii technik komputerowych państwa moim gościem dziękuję panie doktorze bardzo dziękuję panu panie dyrektorze dziękuję państwu do usłyszenia to było popołudnie Radia TOK FM program wydawał Bartłomiej Pograniczny realizował Adam Szurek przed państwem jeszcze informacje, na które zapraszam w imieniu Filipczak Kusia po nich kultura osobista i Marta Perchuć Burzyńska Roch Kowalski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA