REKLAMA

Czy linie lotnicze wpuszczą na pokład tylko zaszczepionych na COVID pasażerów? I czy podniosą ceny, żeby szybciej odpracować straty?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-12-09 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest dwunasta 4142 właśnie minęła Wojciech Kowalik kłaniam się to jest środowy raport gospodarczy w radiu TOK FM zaczynamy od przeglądu sytuacji na rynkach na warszawskiej giełdzie dzisiaj w górę i to wyraźnie WIG o 14% podobnie o 14% idzie w górę WIG 20 i indeks 20 największych spółek ociera się dziś o psychologiczny poziom 2 tysięcy punktów natomiast na rynku walutowym złoty dziś mocniejszy euro kosztuje 4zł 42gr dolar po 365 frank szwajcarski 411, a Rozwiń » funt po 4zł i 91gr o ponad miliard 200 000 000zł prawie 35 miliardów złotych wzrosły długi firm w 0203. kwartale tego roku tak wynika z danych rejestru dłużników BIK InfoMonitor biura informacji kredytowej najwięcej zaległości przybyło w branżach dotkniętych ograniczeniami związanymi z pandemią, a więc rekreacji w turystyce kulturze oraz w transporcie chodzi tu o nieopłacone faktury zgłoszone przez wierzycieli do rejestru dłużników BIK InfoMonitor oraz widoczne w biurze informacji kredytowej raty kredytów opóźnionych co najmniej miesiąc na kwotę minimum 500zł europejskie centrum konsumenckie ostrzega przed zakupami za pośrednictwem mediów społecznościowych przedświątecznej gorączce zakupów złożenie od klientów ECK ma sporo dlatego wymienia 5 najczęściej występujących problemów z dostawą produktów to brak informacji o sprzedawcy długi czas oczekiwania, bo produkty są wysyłane np. Azji, o czym wcześniej informowano brak kontaktu ze sprzedawcą niska jakość produktów, a także brak możliwości odstąpienia od umowy dlatego PCK apeluje, żeby uważniej klikać linki zamieszczane w mediach społecznościowych inne, omawiając do zakupów na stronie internetowej rzecznika finansowego pojawił się specjalny poradnik dotyczący finansów po śmierci członka rodziny np. kwestii dostępu do pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych czy podziału pieniędzy zgromadzonych w OFE ze smutkiem zauważyliśmy, że epidemia covid-19 przełożyła się również na tematykę trafiających do nas zapytań pisze rzecznik finansowy i dodaje, że klienci sporo problemów swoje mają z formalnościami związanymi z podstawowymi kwestiami dotyczącymi rachunków bankowych należących do zmarłej osoby pytania dotyczą też skuteczności pełnomocnictwa do rachunku po śmierci właściciela czy uzyskania zwrotu kosztów pogrzebu skonta osoby zmarłej specjalny poradnik do znalezienia na stronie internetowej rzecznika finansowego to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a gościem jest Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry witam witam państwa informacje o szczepionce na covid pewnie bardzo cieszą szefów linii lotniczych myślę, że cieszą nie tylko szefów linii lotniczych, ale wszystkich, którzy tęsknią za podróżami już nie mogą się doczekać powrotu to czegoś co będzie przypominało powoli normalność będzie można po prostu podróżować kupować bilet bez ryzyka ich kraj prowadzi czerwoną żółtą pomarańczową jakąkolwiek inną strefę nasz bilet zostanie odwołany przełożony no właśnie przewoźnicy lotniczy są jednymi z tych, które trwająca epidemia uderzyła najmocniej, a jednocześnie jednymi z tych, o których mówi się mniej wśród tych firm branż, które wymienia się, które najbardziej cierpią na trwających od dawnych rzeczywiście tutaj już trudno mówić o kryzysie tylko trzeba mówić po prostu o katastrofie niektórzy nawet, używając sformułowania, że jest to stan wojnę, bo tak naprawdę gorzej w lotnictwie nigdy nie było, a każdy się prześcigają, żeby nas zdawać raport o tym ile procent wczoraj dziesiątków procent spadł spadły przychody mówimy o stratach idących setki miliardów dolarów, jeżeli chodzi o skalę globalną natomiast na szczęście jest także również rządzący nie dostrzegają konieczność wspomagania linii lotniczych i lotnisk oczywiście nie wszystkich oczywiście tych którzy, który ma, które rządzącym pasują najbardziej, a do własnej polityki uprawiania własnej polityki natomiast mam nadzieję, że rzeczywiście większość linii lotniczych przetrwa kryzys a bo jest to niezbędne przypominam, że 2019 roku podróżowało 4,5 miliarda osób 4 pół miliarda turystów wsiadło do samolotów mówimy tylko inwestycja mówimy tylko osoba jest przecież także strach w gigantycznych ilościach także jest bardzo bardzo ważne element gospodarki, które daje zatrudnienia, a na skalę globalną kilkudziesięciu milionom osób bezpośrednie pośrednie mówiliśmy o tej pomocy poszczególnych rządów dla linii lotniczych notują wygranej pozycji są chyba ci duzi tradycyjnie jakich nazywamy narodowi przewoźnicy, bo chociażby Nisko kosztowi na żadną pomoc liczyć nie mogą zdecydowanie narodowi przewoźnicy są dużo lepszej sytuacji to są również linie lotnicze, które wymagały często restrukturyzacji, więc ten moment dużego spadku podróże, a mogą na taką restrukturyzację wykorzystać mam nadzieję, że tak się wydarzy, że w Tallinie wejdą skuteczniejsza, a jako podmioty gospodarcze po tej pandemii na myśl, że dzisiaj nie jest jeszcze ten moment, żeby się nad tym zastanawiać się również chwilę po, a tym kryzysie również pani linie lotnicze będą próbowały dochodzić swoich racji na różnego traktowania, więc zobaczymy jak ta sytuacja będzie dalej się rozwijał oczywiście najpierw linie lotnicze muszą też trudną sytuację przetrwać, a na razie szczęśliwie udaje się utrzymywać tzw. średni poziom bankructw banków w branży bankructw przeprosin nie było aż tak bardzo dużą, więc mam nadzieję, że podaż w przyszłym roku będzie będzie dobra konkurencja na rynku pozostanie wysoki poziom wróćmy jeszcze do szczepionki, od której zaczęliśmy naszą rozmowę szef np. australijskich linii lotniczych już zapowiedział, że będzie chciał wpuszczać na pokłady samolotów tylko osoby zaszczepione na covid to taki scenariusz na przyszły rok inne linie lotnicze mogą pójść tym samym śladem powiedzieć pasażerowi oka jest zaszczepiony wchodzić na pokład myślę, że tak to na pewno będzie sytuacja, w której to będzie argument do walki z decyzjami administracyjnymi bo, a przypomnę dzisiejszy spadek podróży nie wynika z tego, że ludzie przestali chcieć latać boją się latać tylko przede wszystkim wynika z decyzji administracyjnych, czyli zamykamy ruch turystyczny ruch powietrzny pomiędzy naszym krajem, a w Polsce również mieliśmy do czynienia z takimi rozporządzeniami mówiącymi o tym, że z danych krajów ruchu powietrznego przyjmować Polska nie będzie to nadal funkcjonuje Nadala mieszkańcy Europy nie mogą latać do Stanów Zjednoczonych np. swobodnie, a to jest gigantyczna gigantyczny ruch i szczepionka doustna szczepionka w zależności od tego w jaki sposób jak forma przyjmie nagle takie zaświadczenia będzie świetnym argumentem dla linii lotniczych, żeby powiedzieć okej zabieramy tych, którzy są zaszczepieni, bo zimy bezpiecznych pasażerów w związku z tym pozwólcie nam wrócić do biznesu, a to co, a ja zrobiła a, czyli Stowarzyszenie przewoźników lotniczych o gigantyczne badanie na wielomilionowej grupie udowadniając, że na pokładzie samolotu zarazić jest ekstremalnie trudno, bo to było zaledwie kilkadziesiąt przypadków no, a kilka milionów osób przewiezionych, więc próby podejmowania dialogu z administracją rozumiana bardzo globalnie, a były natomiast nie powiodły mam nadzieję, że szczepionka rzeczywiście będzie tym argumentem, który pozwoli na uruchomienie podróży zresztą szczepionki w lotnictwie nie są niczym nowym mieście trochę od nich odzwyczaili Szmal przez wiele lat szczepienia obowiązkowe, a była konieczna, żeby podróżować do Azji Ameryki Południowej czy do Afryki, a tych szczepień z tych obowiązków powoli linii lotniczej kraje się nie wycofywały zostaną na coraz lepsze, a na stan medycyny na świecie ogólnie dzisiaj musimy do tej sytuacji trochę wrócić na pytania jak będzie to rozwiązane od strony formalnej, a czy będzie to, że ta książeczka będzie aplikacja mobilna, a czy będzie to rodzaj karty plastikowej może będą to dane zaszczyt np. paszport biometryczny to wszystko jeszcze przed nami natomiast jakiejś formy to ten dowód na zaszczepienie musi jako forma musi przyjąć, a wtedy myślę, że będziemy mówili o początku powrotu do normalności przewoźnicy pasażerowie mają nadzieję na ten powrót do normalności na to obrażanie ruchu lotniczego to chyba najbardziej interesuje pasażerów to ceny biletów, na jaką strategię w przyszłym roku zdecydują się przewoźnicy to znaczy będą tanie bilety, żeby sprzedawać jak najwięcej czy może z drugiej strony wyższe ceny, żeby szybko zminimalizować straty trochę uzależnia to od podaży, jeżeli utrzyma się konkurencja na rynku, jeżeli znowu administracja politycy nie będą się wtrącać ceny i dyktowanie cen, a to myślę, że będzie to rok bardzo tanich podróży bardzo wielu okazji to na co musimy się nastawić jako konsumenci również to, że nie tylko, że ten powrót do podróży będzie masowo, więc okazję też bardzo szybko znikały na tu, gdzie widzę zagrożenia to przede wszystkim 2 elementy pierwsze to powrót administracji rządu do tego dyktować ceny, bo pojawiają się już od kilku lat takie głosy, że cena biletu lotniczego w Europie nie powinna być niższa niż, a tutaj za ze Skandynawii Francji Austrii płynęły różne głosy, które miały na celu promować się teoretycznie szybkie koleje wewnątrz kraju już natomiast no w efekcie powodowałoby ekonomiczne wykluczenie np. biedniejszych z sfer Unii Europejskiej z korzystania z transportu lotniczego przypominam, że w Polsce transport lotniczy oparty jest głośno przewoźników niskokosztowych, którzy stanowią 23 przewozów w Polsce i dzięki temu kilkunastu lotnisk w Polsce podróżni mogą latać, więc 3, a w założeniu, że politycy nie wprowadzą takich obostrzeń tak nikt nie ma będą mogły funkcjonować tanie bilety będą nadal dostępne drugą istotną kwestią to jest to, że wielu pasażerów nie odzyskało gotówki tylko dostali Wałcza dostali, a przeniesienie terminu podróży, a kilkukrotne już na pewno, więc tych pasażerów linie lotnicze również będą musiały umiejscowić ich, chociaż już i pieniądze zostały przyjęte to teraz musi zostać wykonana usługa, więc średnia cena przypadająca na samolot też może być pierwszym okresie trochę wyższa, ale myślę, że na pewno będziemy mieli do czynienia z bardzo wieloma promocjami, ale i bardzo dużą aktywnością promocyjną reklamową przewoźników widać, że teraz w grudniu przed świętami przewoźnicy powoli odmrażają swoje rozkłady lotów wraca już część połączeń do polskich lotnisk to oznacza, że pasażerowie powoli wracają na pokłady samolotów na pewno jest bardzo duża chęć kupowania biletów i podróżowania zarówno zarówno w stronę podróżnych jak od strony linii lotniczych linii już ogłaszają wolni, a zdjęcie odda mu powrót do normalności być może trochę za wcześnie na dziś Lufthansa ogłosiła, że ma nadspodziewanie wysoki popyt, jeżeli chodzi o kupowanie biletów już widzi taki szał zakupowy przedświąteczne związane z podróżami, ale tutaj znowu pytanie o to jak zachowają się administracje poszczególnych państw czy będą wprowadzać lockdown czy będą blokować podróże czy też pozwolą się rozwinąć się branży powrócić jak najszybciej na naturę zyskowności myślę, że wracając na chwilę gości tanki, że ta szczepionka będzie właśnie tym co co spowoduje powrót normalności, bo same testy wciąż nadal bardzo drogie, jeżeli są wykonywane komercyjnie to nadal trochę za mało dla rządzących, żeby zdejmować ograniczeń, a więc myślę, że pasażerowie linia lotnicza z jesteśmy gotowi do tego, żeby uruchamiać i czas do normalności pytanie pan zachować rządzą od Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego był naszym gościem bardzo dziękuję dziękuję serdecznie to były środowy raport gospodarczy w TOK FM za chwilę informacje Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA