REKLAMA

Matematyka nie dla dziewczynek? Wyniki badania TIMSS

Połączenie
Data emisji:
2020-12-09 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1343 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobre czy dobre mamy badanie kim co to jest za badanie może od tego zacznijmy to jest jedno z większych niezależnych badań, w których uczestniczy 64 kraje całego świata tu bez wielkich zaskoczeń najlepsi w tym badaniu są obywatele też uczniowie kraju w Azji wschodniej nie Singapur Korea Japonia to jest badanie, w którym bada się kompetencje matematyczne i umiejętności Rozwiń » kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych w klasach czwartych i usług w Polsce badani są uczniowie klasy czwartej szkoły podstawowej szkoły podstawowej tak to powinniśmy dodać, bo czwarta klasa to też mogą być mogą być nica przed reformą szkoła podstawowa no właśnie jest teraz zastanowić nad tym co też oznaczają te spadki, bo jeżeli państwo śledzą trasę IT, zwłaszcza te artykuły poświęcone edukacji też, bo może mogli nasi słuchacze widzieć, że niektórzy tytułują takie materiały jako spadki mocno gigantyczne itd. tymczasem to są spadki kilka miejsc np. w zakresie wiedzy matematycznej polscy uczniowie zajęli dwudzieste szóste miejsce wcześniej zdaje się mieli to miejsce 17 jeśli dobrze pamiętam tak siedemnasta czy 10 na 11 oczek nie przez 9 oczek do polecieli i podobnie było zdaje się z naukami przyrodniczymi też było troszeczkę lepiej pod względem osiągnięć przewodniczy mieli miejsce dziewiąte teraz mają miejsce szesnaste czy to jest rzeczywiście mocny spadek i tak nie, ale to na co powinniśmy zwracać uwagę, analizując wyniki tego badania to nie są te tabelki, które są zawsze bardzo efektowne i my tak lubimy się odnaleźć gdzieś na tej tabeli znaleźć miejsce i pocieszyć się, że jest względnie dobrze albo troszkę się przed nami, że jest beznadziejnie nie jest ani beznadziejnie ani fantastycznie, ale to co jest co jest najważniejsze chcę podkreślić 2 kwestie, które w tym badaniu wyszło to znaczy ten spadek z matematyki i średnich wyników to głównie spadek zanotowaliśmy spadek przez spadek zmienności dziewcząt to jest taki bardzo bardzo sygnał ostrzegawczy duże, że cały czas mamy systemowy problem z tym, że matematyka uznawana jest za przedmiot nie dziewczynki i uczenie matematyki no jest trochę nacechowane stereotypowo jest takim elementem ukrytego programu żona jest trudna może niekoniecznie dziewczynki powinny się nią zajmowała wcześniej tak było, że to dziewczynki wypadały słabiej dziewczynki generalnie wypadają słabiej w takich badaniach, ale akurat w tym badaniu rzeczywiście ten bardzo duży spadek jest zanotowane przez przez wyraźnie wyraźnie gorszy gorsze wyniki dziewcząt jest też druga winnych krajach na poważnie przepraszam, bo to ciekawe innych krajach jest inaczej to znaczy da się bardziej wyrównać te wyniki dziewcząt chłopców nie miała jeszcze szansę, żeby wejść w dane z innych z innych krajów wolałbym się trzymać akurat szczęście tutaj tego polskiego kontekstu, bo ciągle do tego co jest akurat mojej perspektywy naukowej badawczej bardzo ważne też mojego obszaru zawodowego, czyli edukacji przedszkolnej, bo to też przy edukacji przedszkolnej tutaj bardzo ważni wyraźnie zeszło życie uczniowie, którzy weszli w tym badaniu najsłabiej zresztą to też podkreśla ewidencji Instytut, który zanalizował tak szybko we współpracy z ZNP to to badanie to te rzeczywiście w ocenie ekspertów z ewidencji tytuł jest to bardzo ważna przesłanka do tego, żeby rozmawiać o edukacji przedszkolnej ci uczniowie, którzy mają za sobą 3 lub więcej lata edukacji przedszkolnej w tym badaniu wypadli bardzo dobrzy i wyraźnie lepiej niż uczniowie, którzy z przedszkola nie korzystali przypomnijmy przedszkola oczywiście coraz więcej dzieci chodzi do przedszkoli natomiast edukacja przedszkolna w Polsce nie jest edukację obowiązkową obowiązek edukacyjny mamy od szóstego roku życia roczne przygotowanie przedszkolne i to rzeczywiście coś na co powinniśmy bardzo mocno zwrócić uwagę jak się takie badania robi co tu się porównuje właściwie to standaryzowane badania badania ankietowe to są badania, które akurat w tym roku czy w zeszłym roku to w tym w tym roku mamy do czynienia z wynikami, ale w zeszłym roku one były przeprowadzane w okolice w okolicy strajku to nie jest tak, że bada się, że bada się kilka szkół to są badania, w których bierze bardzo dużo bardzo dużo placówek, więc badania rzeczywiście są jeśli chodzi o metodologię przepraszam za kolokwializm tak porządnie przygotowane oznaczone rzeczywiście dają możliwość porównywania wyników pomiędzy pomiędzy krajami pomiędzy placówkami także to są to są badania które, które akurat odnoszą się ściśle do podstawy programowej to znaczy to jest trochę różnica pomiędzy badaniami zresztą nawet zwrócił na to uwagę pan minister Maciej Kopeć, który wczoraj wyniki te wyniki komentował w Ministerstwie Edukacji Narodowej to są badania, które ściśle ściśle referując do tego co rzeczywiście w szkole się w szkole dziewczyny są naprawdę miarodajne, ale to także uczniowie do różnych krajów dostają ten sam test do rozwiązania to jest tak uczniowie dostają do rozwiązania te, które można, o które można porównać to znaczy ze względu na to, że nauka wygląda wygląda inaczej te testy nie mogą być nie mogą być identyczne, ale one są skonstruowane także można ze sobą porównać, ale to jest pewne pytanie, bo właściwie czy to nie jest tak, żebyśmy zrobili jakiś fetysz z tego rodzaju rankingów z tego rodzaju zestawień takich badań taki PiS i w efekcie, jakby w ogóle nie myślimy trochę o tym, że edukacja może się z tym z tym wcale tak bezpośrednio łączyć to znaczy, że budzenie w ludziach ciekawości dawanie im tych narzędzi, żeby budowali swoją wiedzę, żeby rzeczywiście zgłębiali jakieś tematy czy zagadnienia, bo myślę, że to chodzi to nieco niekoniecznie musi jeszcze w rytmie tych badań testowych czy to nie jest jakiś generalny problem ma z 1 strony zgodzą się nie zgadza jednocześnie to znaczy rzeczywiście od tego zaczęliśmy rozmowę, że trochę za bardzo przywiązujemy się do tych tabel rzeczywiście też spoglądaliśmy wszyscy, którzy zajmują się edukacją pewnie spojrzeli wczoraj na kilka takich komentarzy dotyczących tego, w którym miejscu w w tej tabeli się znajdujemy oczywiście Singapur Korea mają się świetnie mamy się tak sobie, ale to rzeczywiście nie jest chyba w tym w tym względzie najważniejsze istotniejsze są te kwestie, które wychodzą, jakby przy okazji właśnie to, o czym teraz rozmawialiśmy, czyli kwestię edukacji wczesnoszkolnej przedszkolnej, które u nas wyglądają jednak trochę inaczej niższe niż w innych krajach to, że w czwartej klasie nasz system dramatycznie się zmienia i być może to jest powodem tego że, że wyniki wyglądają tak nie inaczej i oczywiście organizowanie takich badań ono nie powinno być, żeby się zgodzę nie powinno być chwyty stosowane to znaczy to nie jest także jak spadniemy tych 910 oczek w rankingu to co stało się coś strasznego nawet czytam komentarze, że ten spadek jest bezpośrednim efektem reformy Anny Zalewskiej oczywiście nie jestem fanką Pani Minister nigdy nią nie była, aczkolwiek pozdrawiamy bardzo serdecznie, ale to nie jest bezpośrednio efekt efekt tej reformy i bez badań takich przekrojowych porównujących porównujących funkcjonowanie innych systemów edukacyjnych ci, którzy zajmują się reforma edukacji ci, którzy też nie komentują albo projektują pewne rozwiązania dla edukacji trochę działaliby jak jak dzieci we mgle nie mieliby nie mieliby do tego danych także jeśli mamy się porównywać to też musi mieć wiarygodne dane te badania muszą być przeprowadzone poprawnie metodologicznie i muszą i muszą rzeczywiście być wysoce wystandaryzowane, żeby nie było tak trochę po uważaniu tylko rzeczywiście chce konkretów, które uzyskuje się w badaniach to zastanówmy się na tym właściwie, jakiego rodzaju wiedza płynie z takich wyników jeździ od rodzaju wiedza płynie z takiego badania, o czym to nam co to właściwie daję, że mamy taką unijną opozycję czy tak jak inne spadek czy możemy się porównać, czyli co właściwie zrobić, bo też bardzo takie wszystko chwiejne, bo równocześnie zadbać wszyscy rozwiązywali podobny test salony były podobne nie były takie same rozwiąże się porównać nie czepiał się broń Boże tej metodologii też nie znaczy natomiast tak dobrze, ale stara się jak jest generalny wniosek z tego, że tak weźmie to i te wyniki zestawia co tutaj jest tym tą wskazówką w tym właśnie pytaniem na przyszłość generalnie w świecie idealnym tego typu badania, ponieważ one są robione cyklicznie one powinny być jednocześnie miernikiem tego jak działa system edukacji w danym kraju, ale powinny być też twardą konkretną i mocną przesłanką do tego w jakim kierunku ten system powinien być powinien być reformowany i oczywiście to nie powinno być takie działanie, że coś danych badania jest jest pokazane im natychmiast podejmujemy jakieś jakieś szybkie działania, ale jeśli jeśli jeśli w badaniach mamy bardzo konkretnie tutaj będę mocno mocno referować do edukacji przedszkolnej to jest taka rzecz która, która zachodzi bardzo wyraźnie, że ta wczesna edukacja tak naprawdę wczesna naprawdę wyrównująca szanse pokazuje bardzo konkretny wynik, że uczniowie po prostu radzą sobie w szkole lepiej no to jest 1 ze wskazówek w jakim kierunku powinniśmy poziom po podążać jeśli chodzi o reformę systemu edukacji NIK celem organizowania tego typu dużych badań jest chyba tylko i aż to znaczy to powinno nam pokazywać się i to był ten wielki zachwyt nad poprzednią edycją Pisa, któremu pojawiały takie komentarze, że reforma gimnazjalna udała się to jest element monitorowania tej reformy, ale również powinna być to twarda bardzo konkretna przesłanka do tego co system zmieniać niestety wszystkie reformy strony mamy do czynienia mu coś delikatnie mówiąc nie odnoszą się do żadnych badań, a w szczególności do tych, o których rozmawiamy, czyli właściwie do no dobrze np. jak tak zadać pytanie tak no tak chciałbym to po medialnym po dziennikarskim, a co takiego mają w tym w tym Singapurze w tej Korei, czego nie mamy zdolniejszych dziedziczy co to jest zupełnie inaczej zupełnie inaczej skonstruowane skonstruowany system też może zaczniemy przede wszystkim od od różnicy, która jest różnicą kulturową różnicą kulturową różnicę, która jest przede wszystkim też obecna w szkole w nauczaniu w tym, że to nauczanie, które jednak jest bardziej takie nazwałabym je w bliskiej idei porządku i bliskie idei takiego trochę jednak zewnętrznego sterowania niekoniecznie może niekoniecznie może manipulowania, ale takiego takiego takiego uczenia, gdzie z o ta filozofia też jest podobna dlatego trochę się zawiesza, bo ta filozofia jest obecny trochę w naszym systemie podstaw programowych, żebyśmy wszyscy w tym samym czasie robili wszystko, żeby to wszystko też działo się jakiś w jaki kulturze takiego odgórnego porządku także tutaj nie da się tych różnic w abstrahując od różnic kulturowych funkcjonujemy zupełnie innym systemie i IT rzeczywiście nasz system edukacyjny jest trochę pomiędzy to znaczy my jesteśmy trochę pomiędzy systemem takim bardzo dyrektywę podstaw programowych, które są sztywne bardzo bardzo detaliczne jak patrzymy na edukację przedszkolną spojrzymy na podstawę programową edukacji przedszkolnej to ona tak naprawdę w duchu jest bardzo skandynawska to jest takie monstrum ma w naszym systemie trochę, że powinniśmy zastanowić czy bardziej wierzymy w te idee zmian w ideę szkoły Demokratycznej takiej szkoły opartej na dialogu to w zasadzie się pojawia przy każdej dyskusji reforma edukacji no czy jednak trzymamy się tej szkoły nie nazwałabym szkołą pruską szkoła pruska niekoniecznie była tylko włącznie zła, bo była była projektem szkoły powszechnej i też projektem wyrównywania szans czy trzymamy się przy takiej szkole bardzo dyrektywę i bardzo bardzo uporządkowanej skala polskiej było lanie od taka w szkole, a w szkole obecnej też jest przemoc, którą nic niestety nie robimy, więc wodniste cały czas mamy tradycjami literalnie, a zawodnik jak dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk przestrzeń Fundacja przestrzeń dla edukacji trzynasta 56 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA