REKLAMA

Orlen przejmuje też dane o użytkownikach. Czy wykorzysta je politycznie?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-12-09 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:51 min.
Udostępnij:

Przejęcie Polska Press przez Orlen budzi niepokój nie tylko przez znacjonalizowanie mediów lokalnych przez spółkę skarbu państwa, ale też przez przejęcie przez nich danych kilku milionów użytkowników. Właśnie o wykorzystaniu tych danych rozmawiamy z Filipem Konopczyńskim z Fundacji Kaleckiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Filip Konopczyński z fundacji Kaleckiego dzień dobry dzień dobry pani redaktor dobry państwu też jak się to nazywa to wyższa radę związane podkreśla Tomasz SZ Višegrad innej wizy granic i jest pan tam jestem by chciałem też chyba na Polskę na polskie jak tłumaczy pewne, że jako Ziomek, ale w, ale jest to jest określenie klub współtowarzysze towarzysza podróży trochę w tym kontekście będziemy rozmawiać, Rozwiń » czyli jeszcze nawiążemy do głośnego przejęcia przez koncern Orlen Polski prezes, bo oprócz tego, że budzi oczywiście wątpliwości otoczyć decyzja motywowana politycznie czy nie to prezes Daniel Obajtek zgłoś to jedno zdanie, które wzbudziło spore emocje dzięki transakcji zyskamy dostęp do 7 prawie 17,51 000 000 użytkowników portali wchodzących w skład grupy pozwoli nam skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzie BIK data to kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej i oczywiście wcześniej mniej zwracaliśmy uwagę na to, że 1 koncern ma dane 17,51 000 000 użytkowników pytanie, jakie dane jak agresywnie gromadzone i a jak wykorzystywane teraz w związku z tym, że Prawo i Sprawiedliwość gromadzi coraz więcej władzy z różnych zakresów no to to wzbudziło duże emocje oczywiście jak bardzo one mogą być wykorzystywane w kampaniach politycznych to jak pan odpowie na te niepokoje no, więc tak po pierwsze, by jak to jest stara smutna prawda, że w dobie cyfrowej tranzycji rynku mediów czy szerzej gospodarki kluczowe role, które kiedyś odgrywały media media papierowe nawet czy nawet telewizja w dużej mierze opierały się na tym, że dostarczały reklamy dostarczał informacje o produktach odbiorcom wraz z rozwojem internetu i szczególnie rozwojem takich byłyby intymnych form korzystania z internetu media społecznościowe firmy mają prostsze sposób dotarcia do odbiorców i temu służy tzw. profilowanie, czyli w oparciu o często w dorozumiany sposób nie oczywiste dla użytkowników sposób uzyskanie zgody zgody na przetwarzanie danych osobowych tworzy się też takie cienie takie złożone z plików cookies ciasteczek i innych śladów, które pozostawiamy sobie w internecie nasze sylwetki co zwykle atrakcyjne dla reklamodawców tak ktoś, kto przegląda ofertę samochodów terenowych jest wydaje dużo większą szansę na to, że ostatecznie kupi samochód niż niż osoba, która przez przeglądała nowy magazyn, tak więc mówimy tutaj mówimy tutaj zjawisku biznesowym z tym, że jak wiemy co najmniej od tych 45 lat od głośnej sprawy Cambridge Analytica te same narzędzia używane przez biznes w rękach polityków mają jeszcze bardziej namacalny jeszcze bardziej istotne dla opinii publicznej Odra czy dla demokracji efekt i tutaj tak jak podczas proces właśnie Federkiewicz analityka czy podobnych afer tego typu na świecie pro można by myślę, że tutaj sytuacja została wyjaśniona wręcz przeciwnie po pierwsze, zgodnie z końca wciąż wiemy jak to było z tą kiedyś analityka po drugie to by w tym roku pojawia się informacja, że serwera pewnej chińskiej firmy znalazły się dane to dosyć niejasnym statusie prawnym to ponad 2 miliardów użytkownikach internetu, tak więc tak, więc te nasze dane są już w zasadzie wszędzie, aczkolwiek oczywiście w kontekście to jest taki drugi element w kontekście ustawodawca aktów prawnych i systemu regulacji Unii Europejskiej tym wie zarówno RODO, ale także tych nowych inicjatywach jak Digital single Digital Service act czy Digital market act, czyli te 2 reguły takie, które mają 5 odpowiednie usługi internetowe i rynek internetu może się okazać, że pojawią się nowe wymogi nowe ograniczenia w korzystaniu z danych z danych osobowych przez firmy nie zmienia sytuacji nie zmienia oczywiście całego oglądu sytuacji to znaczy kraje, które będą mieli jak najwięcej tych nitek jak najwięcej naszych profili w swoim portfelu będą mogli adresować bardzo szczegółowe dla PAP epa no i marketingowe tak no tutaj tutaj w związku z tym, że w przypadku w przypadku tej szerokiej i szerokiej gamy mediów lokalnych, które wysłannicy tarcze 500 portali tak tutaj to słusznie pani redaktor uwagę, że to wynik, choć gazety papierowe dużo bardziej od portek nawet profile tych tych tych tych portali stron w mediach społecznościowych, bo to jest równie cenne, że tak powiem równie cenna zdobycz no generalnie z punktu widzenia kampanii politycznych po pierwsze, pani Marta bezpośrednio prażyć komunikaty w oparciu o infrastrukturę czy Orlenu czy czy Lotosu czy firm powiązanych w tej z tą grupą kapitałową czy no tutaj pozostawiam takim słuchaczom odpowiedź na to pytanie czy ufamy obecnej władzy na tyle, aby założyć, że będą dane przekazywane w sztabem politycznym czy ministerstwo np. czy kancelarii prezesa rady nic no ale łatwo sobie wyobrazić, że przekazanie przekazanie takich narzędzi czy stworzenie takiego mechanizmu prawnego, który umożliwi korzystanie z z tej usługi także partiom politycznym np. bardzo wysokiej cenie, która tylko 1 partia będzie mogła uiścić do może się okazać, że zaczną nas zaczyna spływać bardzo bardzo profesjonalne i zdziwili, gdy idealizm reklamy myślę, że taki pierwszy okres, który będzie można ocenić czy to czy to co teraz powiedziałem jest tylko ta satyryczną czarną wizję otrzymał, że jest jednak w realistyczny ogląd sytuacji to będzie rok 2 drugi wybory samorządowe to znaczy taki bezpośredni duży test tego co grupa Orlen zrobi z mediami w pakiecie Polskapresse poznamy za niecałe 2 lata przez rok, bo to jest oczywiście kwestia tego, że długo będziemy pewnie będzie jeszcze o tym rozmawiać jest dyskusja o tym jak skuteczne jest są analizy jak skuteczna była jakimś analityka, bo ona oczywiście się bardzo nie reklamował jako skuteczne nie wszyscy tacy przekonani czy te narzędzia są aż takie po prostu przesądzające, ale też kwestia tego, że być może to jest moment, w którym zdaliśmy sobie sprawę z tego jak wartościowe są te dane nie chodzi o to czy indywidualnie nas, kto śledzi w internecie tylko jak zostawiamy dane jak ktoś może jest analizować, jakie wyciągnąć wnioski jak próbować nas wpływać czy jako konsumentów czy jako wyborców jak możemy się chronić tutaj pan wskazał, że jednak Unia europejska próbuje pracować nad jakimiś takimi dokumentami, które mogą nas konsumentów wyborców w tej sytuacji chronić tak tutaj to nie jest tylko Polska specyfika wydaje się, że na takim planie globalnym do Unii Europejskiej jest taką ostatnio po tak powiem wniosku Galów, która próbuje jeszcze w jaki sposób realnie wpływać na NATO co dzieje się z prywatnością, bo tutaj jeżeli, jeżeli mówimy o rynku mówimy rynku danych osobowych, ale z punktu widzenia praw człowieka po chyba nie jest korespondencją mówi takie rzeczy, które już takim ojcom założycielom staną w Zjednoczonych czy czy myśliciele oświecenia się nie śniły w przypadku korespondencji realnej fizycznej tak, tak więc tak, więc tutaj tutaj z 1 strony mamy proces byłby taki szeroki prace nie tylko europejska próbuje zrobić, a z drugiej strony też niestety albo na szczęście zależy od punktu widzenia nie można też mieć zbyt dużych oczekiwań wobec Unii Europejskiej, bo akty prawne, o których mówiłem przede wszystkim mają na celu wzmocnienie rynku i wzmocnienie europejskich graczy na tym rynku oczywiście z poszanowaniem podstawowych praw, niemniej wydaje się, że jeżeli chodzi o tak tak proszę nie znam szczegółów tej operacji, ale w przypadku pozyskania przez spółkę pozostającą pod kontrolą skarbu państwa prywatnej spółki mediowej to ten poziom regulacji czy poziom ochrony mediów jest jest by trudniejsze do wyegzekwowania niż, gdyby np. takie same działania podejmowała podejmowały media publiczne bezpośrednio tutaj także pewnie kluczowe jest ta spółka firma kierowała Sigma bis która, która także no tak znowu takiego nieco lotu ptaka wygląda jak wygląda jak taki mechanizm, który pozwala trochę stworzyć kolejne kolejnego pośrednika w przypadku ewentualnej odpowiedzialności za jakieś nadużycia związane z wykorzystaniem danych osobowych no to nie Orlen będzie odpowiadał bezpośrednio tylko właśnie PiS tylko właśnie firma która, która pełni taką funkcję pośrednika tego, który będzie zarządzał tym portfelem tym portfele medialnym i tu no, więc Inter jeszcze tak to zostawię tak powiem ogólnie, oceniając ten ruch to wydaje się, że to jest punkt widzenia partii rządzącej doskonały ruch przede wszystkim, dlatego że od lat w Polsce media lokalne mają znacznie wyższy poziom zaufania niż media ogólnopolskie Han, tak więc wydaje się, że ten kapitał, który których, który przyjmuje przyjmuje Orlen jest duży i jeżeli na, jeżeli nie nastąpił jakiś bardzo szybkie dramatyczne ruchy, które spowodowałyby obniżenie jakości treści czy właśnie może zbyt nachalny przekaz polityczny to wydaje się, że poziom zaufania może być może być cały czas do utrzymania to postawienie w kontekście krążki bardzo kiepski coraz gorszej sytuacji zmusza nas w mediach lokalnych tak dużo znanych dziennikarskich mediach lokalnych, gdzie na nie tylko zarobki są nieduże, ale ale, ale także mamy do czynienia ze zwolnieniami i jakby trudnościami z odnalezieniem się w tej nowej sytuacji, gdy coraz bardziej dominują media społecznościowe, czyli chodzi o funkcję dostarczenie informacji to, że państwo nie może być słyszymy, że potrzeba chyba lokalnych mamy jest jakiś karambol w paradę jakieś wydarzenie dotyczące naszych w naszej okolicy na prezenty na zimę mamy drugi goszcząca to Filip Konopczyński z fundacji Kaleckiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA