REKLAMA

Pandemiczny postkapitalizm, czyli co się musi zmienić? Wnioski ekonomiczne po 9 miesiącach pandemii

Wieczorem
Data emisji:
2020-12-09 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:14 min.
Udostępnij:

Jakie wnioski możemy wyciągnąć po 9 miesiącach pandemii? Jakie reformy są konieczne, które państwa poradziły sobie najlepiej, które strategie okazały się najskuteczniejsze? Jak zmieniła się w ostatnim czasie opinia na temat bezwarunkowego dochodu powszechnego? Czy skrócenie czasu pracy ma sens? Co musimy zrobić, by kryzys gospodarczy nie doprowadził do większej nędzy, nierówności, a przez to również frustracji obywatelskiej i powrotu Trumpa bis? Czy nowa amerykańska administracja z Janet Yellen jako sekretarz skarbu poradzi sobie z wyzwaniami? Te wszystkie pytania w drugiej części rozmowy o pandemicznym postkapitalizmie z dr. Wojciechem Paczosem i Janem Zygmuntowskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem zapraszam państwa na ciąg dalszy wieczorem często mamy ciąg dalszy jedno rozmowy przenikają się z drugimi wzajemnie się wspierają w kontynuacji, a więc zapraszam państwa na kolejną odsłonę takiego cyklu kapitalistycznego czy antykapitalistyczne ego w każdym razie w duchu krytyki tego kapitalizmu, jaki dziś znamy ja wiem, że te słowa można różnie interpretować dla różnych ludzi trochę mają różne znaczenie na pewno odcienie Rozwiń » emocjonalne, ale w dużej mierze rozmawiamy o historii kapitalizmu też po to, żeby lepiej zrozumieć, że on ewoluował i że miał różne wcielenia to wcielenie, które dziś znamy, a które jest coraz części podważane przez rzeczywistość i przez ekspertów nie jest jedynym i może spróbujemy sobie wyobrazić by w przyszłości jakieś reformy jakieś płytsza lub głębsze zmiany, bo to oczywiście zależy ilu rozmówców tyle wizji tego jak system społeczno-ekonomiczny mógłby ewoluować dziś państwa gośćmi znów, bo to część druga w takim oto składzie są Jan zygmuntowski dzień dobre dzień dobry wszystkim Jan zygmuntowski związane z Akademią Leona Koźmińskiego z polskim towarzystwem ekonomi i dr Wojciech patrz odpowiedź dziękuję dziękuję zaproszenia dr Paweł jest ekonomistą Cardiff University jest związany z Instytutem nauk ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk członkiem grupy eksperckiej dobrobyt na pokolenia rozmawiać będziemy trochę pod koniec roku mówi o tym że, podsumowując niejako doświadczenie pandemii, ale nie jest tak bardzo perspektywicznym najmniejszym stopniu z perspektywy zdrowia publicznego co właśnie z tego doświadczenia systemu społeczno-ekonomicznego na razie mówię dużymi ogólnikami, ale też właśnie tam po 8 miesiącach pandemii czy już nawet 9 możemy chyba się pokusić jakiś o jakieś wnioski zaczęłabym jednak od dużej zmiany, która ma miejsce za Atlantykiem albo będzie miała miejsce za Atlantykiem, czyli zmianę amerykańskiej administracji co będzie miało wpływ na wiele globalnych zjawisk od klimatu po jednak wydaje mi się właśnie jakąś reformę globalnego systemu ekonomicznego, jakie zmiany w tym systemie mojej właśnie sekretarzem skarbu chyba poprawcie mnie, ale odpowiednikiem naszych ministrów bardzo finansów niż skarbu została działek wiele idziemy wiele wzbudziła spory entuzjazm właśnie wśród tych ekonomistów, którzy krytycznie wypowiadają się na temat systemu neoliberalnego od Elizabeth biorę kandydatki na prezydenta z tej lewej flanki partii Demokratycznej po Józefa Pilica, czyli ekonomistę i publicysta, który często punktuje nierówności i dysfunkcyjna ości obecnego systemu, więc może sukcesie nawet do Trumpa Ciosa, czego pan spodziewa połączone wiele jak pan ocenia i entuzjazmu nie myślimy co za pan myśli ja w ogóle myślę z entuzjazmem o przyszłości staram się myśli entuzjazmu przyszłości, jakby z tego wynikały tamta moja działalność w debacie publicznej i i różne plany, które określiliśmy z kolegami ekspertami po na gospodarkę po pandemicznym w związku z tym też bardzo optymistycznie patrzy na tę zmianę za oceanem i cieszę się, że pani Iza redaktor tak to nazwała te faktycznie duża zmiana, bo w ogóle dużo bardziej komfortowo się czuję w dyskusji o konkretnych rozwiązaniach konkretnych politykach gospodarczych, a mniej konkretnie się czuje w dyskusji jak świętych niezmiennych prawach systemów prawda i w jaki sposób te prawa systemu należy zmienić chodzi o amerykańską nową sekretarz skarbu dane Yellen to tę, bo w ten sposób od do bardzo dobre podsumowanie ogólne ze szczebli jest i jest noblistą z i on razem z zakresem dostali Nobla za takie odkrycie za pokazanie formalnie w jaki sposób asymetrię informacji, czyli to, że dni na rynku niektóre podmioty wiedzą więcej niż na taki sposób się może przekładać na nieefektywność na to, że ta niewidzialna ręka rynku wcale nie nie prowadzi do rozwiązań, które są najlepsze z punktu widzenia społecznego nie z punktu widzenia jego uczestników to ogromna zmiana w myśleniu ekonomi Stiglitz jest promotorem pracy doktorskiej żony Jeleny, a Akerlof jest prywatnie mężem one 1 także to to jest osoba z doktoratem z jej lektura, która swoją karierę od wielu wielu lat ma związane z Harvarda z NES i z jej właśnie z czołowymi amerykańskimi uniwersytetami UN, więc z 1 strony to ten to nie jest jakby Johna ile nie jest żadną outsidera w tym systemie natomiast one bardzo silnie mocno osadzona w nauce w tej najnowszej współczesnej nauce i w jaki sposób się przełożyć życia na czele jest ono bardzo kompetentnym ekonomistą w Działdowie w ten sposób, żeby ten nasz dobrobyt na poziom życia nasze zarobki one wynikają właśnie ogromnym stopniu z tego prowadzona polityka z polityki gospodarczej, a polityka gospodarcza wynika po pierwsze, przekonanie tych policji my Car, czyli naszych rządzących krótko mówiąc idei tutaj ogromna zmiana świecie przekonania czy ekipa Donald Trump jak i ekipa Donalda Trumpa po prostu kieruje się zupełnie innymi przekonaniami kierowała się pani przekonaniami niż ekipa Joe Bidena z drugiej strony to wynika z z tego co policji lekarzy, czyli politycy mogą zrobić trochę sytuacji które, którą zostali i o ile sytuacja komfortowa to po prostu można sobie pozwolić na więcej błędów, a w tej chwili sytuacja podbramkowa i jakie toczą wojnę na krótką nie może sobie pozwolić na nas wiele błędów eksperymentowania musi krótko mówiąc przez ludzi kompetentnych i na wynikach, które są w nauce, a po trzecie wynika właśnie z kompetencji i tutaj jestem akurat bardzo spokojny tak jak mówiłem na początku swojej wypowiedzi jest bardzo kompetentna ekonomistka poza tym ona do przybyło mnóstwo szklanych sufitów oddają jako kobieta pokazała, że Rze że, że to nie jest świat, który należy tylko do mężczyzn bardzo dobrze i a poza tym przede wszystkim jest w Polsce szalenie kompetentna, a także jestem pozostaje bardzo bardzo optymistyczne rozumiem pewne niepokoje takie polityczne związane z tym, że być może potrzeba 1 nie będzie mogła prowadzić, a zbyt śmiałej polityki, bo zdaje, że Republikanie mają dosyć duże szanse na to, żeby utrzymać kontrolę w Senacie natomiast jest to ogromny z ogromna zmiana jakościowa pomiędzy aktywnym promowaniem złej polityki, a walką z jakimś tam blokowaniem pomysłów dobrych i myśl przychodzi do tych dobry pomysł właśnie nawet jeśli mogą wskazać, jaki to mógłby być co to są za dobry pomysł co jest śmiała polityka, czego możemy się spodziewać tak, chociaż wskazać Emu do myślę że, zaczynając od polityki zdrowotnej stany Zjednoczone mają ogromny problem z CMS ochroną zdrowia wydają gigantyczne pieniądze na stosunku do do swoich zarobków są do swojego PKB, które duża wydają gigantyczne pieniądze, które są po prostu nieefektywnie alokowane czy o wyniki i ochrony zdrowia służby zdrowia Amerykanie są dużo dużo gorszym poziomie innych państw europejskich, a to zdaje około 14% PKB w stanach około 10% PKB w krajach europejskich, a w Polsce to wstydliwe 4 pół procenta, jakby nie mówimy o Polsce w tej chwili tutaj jesteśmy w ogóle w ogonie, więc jest po pierwsze po drugie kryzys klimatyczny, bo to jest największe wyzwanie ME tutaj po prostu była prowadzona fatalna polityka, która polegała na wspieraniu przemysłu węglowego subsydia tutaj akurat nie ma w ogóle dyskusji dziedziny ekonomii nie ma ekonomistów, którzy twierdzą, że subsydia dla sektora węglowego w jakikolwiek sposób korzystne dla kogokolwiek jest to po prostu wynik niż czystej polityki wynik lobbingu i był kiedyś taki list, który się ukazane pierwszej stronie któregoś się być może WallStreet Journal, ale nikt nie chce skłamać to był list wszystkich amerykańskich byłych szefów, ale tego tego zespołu doradczego przy prezydencie na wszystkich byłych szefów rezerwy Federalnej to znaczy to byli ekonomiści z różnych stron, którzy służyli różnym administracji różnych prezydent zmianie wszyscy podpisali list od o to, żeby wprowadzić sensowne podatki węglowe, więc tutaj nie ma nie ma dyskusji w ogóle wszystko jest co do tego zgadzają, że Amerykanie powinni wprowadzić się podatek węglowy, który naprawdę nieefektywności na na rynku energetycznym i na to po prostu nikt nie płaci za za emisję taki podatek drugą opłatą za emisję zmusiłby firmy do do racjonalizowania swojego, a swojego śladu węglowego to są 2 rzeczy które, bo mogę powiedzieć wprost tego spodziewam się co się wydarza się dopiero początek możemy rozmawiać dalej nierówności, które też administracja Joe Bidena zauważa i myślę, że jeśli jeśli nie będzie tak gigantycznej rewolucji to na pewno wszystko zacznie wreszcie do ręki to znaczy nie będzie gigantycznej rewolucji domów od rewolucji na miarę Green deal prawda, który promuje to bardziej progresywne skrzydło rynkowa nie będzie tego Ukrainy wielu prawda nawet jeśli nie będzie Green New dealu to nam to podatki węglowe będą już krokiem dobrą stronę powrót do porozumienia polskiego będzie krokiem w dobrą stronę na tym można budować rozmawiamy o medale, czyli przyszłej sekretarz skarbu słyszeli państwo dr. Wojciecha czasach co Jan zygmuntowski sobie myśli ani jej politycy dzięki wielkie za to pytanie będę musiał być trochę bardziej sceptyczny niż niż mój rozmówca niestety, ale obawiam się że, że będzie to w pewnym sensie powrót do do polityki powiedzmy dosyć umiarkowanego chęci wzmóc oczywiście już jest pewnym powodem do do oceny pozytywnej, bo rzeczywiście to wyjście z kryzysu wymaga teraz obronienia i niskich stóp procentowych wymaga bronienia dużego takiego pakietu nocy finansowanego długiem w każdym razie czy po prostu jakiś nowych podatków np. podatków majątkowych czy węglowych w razie dług dużego pakietu fiskalnego, więc na pewno na pewno tą zmianę jakościową między ekipą Trumpa, a tą ekipą do 1 widać to nastawienie na rzeczywiście na osoby z dużym doświadczeniem to wspomnijmy też dane 1 czy była szefową Fedu, więc nie tylko doświadczenia takie teoretyczne akademickie i mocno i mocno naukowe, ale doświadczenie też bardzo praktyczne i OFE, który ma dużo większe stopnie swobody niż teraz jako jako ta szefowa skarbu natomiast obawiam się, że rzecz, że nie będzie to wykorzystanie tego momentu do pewnej dość mocnej przebudowy systemowej już teraz w w marcu 1 razem z razem z Bernanke, czyli poprzedni też szefem Fedu taki list wystosowali właśnie, żeby przede wszystkim skupić się na skupowanie długu korporacyjnego, żeby ustabilizować właśnie powstrzymać przed upadkiem największa instytucja i to jest ten schemat, który przerabialiśmy w 2008 roku, kiedy była mowa, że oczywiście skupi się od banków są zbyt dużo by upaść Wit vel skupi się od tych korporacji banków ich i te toksyczne i chociaż niekoniecznie toksyczne w każdym razie różne aktywa, które mają, żeby zapewnić płynność to są oczywiście pożyczki później będą zwracały natomiast duże mierze okazało się, że raczej doprowadziło do zakupu mniejszych firm do, a więc do do polityki przejęć i jeśli w marcu słyszeliśmy podobne głosy to mam wrażenie, że jeśli jest zmiana to zmiana umiarkowaną powrót jakiegoś takiego umiarkowanego raczej umiarkowanej stymulacji gospodarki UE i że Noto to lewe skrzydło Demokratów, które chciało bardziej ambitnych planów planów na dziś właśnie strategiczne przebudowy instytucji publicznych rynków może nie będzie miało wiodącej roli chciałbym się pod tym kątem mylić do kontynuując, bo to przecież ten wątek amerykański się rzeczy też będzie się tutaj być może pojawiał, ale chciałam was poprosić właśnie w związku ze zbliżającym się końcem roku trochę o podsumowanie, ale oczywiście nie całościowe, ale wskazanie kilku ważnych ciekawych punktów, jeżeli chodzi o podsumowanie taktyk czy strach setek zachodnich rządów w walce z pandemią trochę już o tym mówiliśmy walczy 3 tygodnie temu, kiedy oczywiście zwracaliście uwagę na to, że tym razem tutaj w pewnych szczegółach może się byli różni liście, ale że różnica między reakcją w tym roku reakcją na kryzys sprzed ponad dekady jednak była taka, że teraz już rząd wiedział, że oszczędzanie zaciskanie tzw. pasa to nie jest Super dobry pomysł, więc jednak stworzył jakieś takie duże pakiety fiskalne, czyli różnego rodzaju systemy wsparcia kredytowego czy nawet takiego powiedziałem na wzór dochodu podstawowego w sensie dla pewnych grup zawodowych rodzaju leki wypłaty socjalne jak różnie to wyglądało chciałem właśnie poprosić o takie podsumowanie może komuś wyszło to najlepiej ktoś okazał najskuteczniejszy w tych ostatnich, który rząd w miesiącach czy, która metoda czy na co jeszcze zwrócić uwagę właśnie, próbując podsumować, bo każdy, kto śledzi w każdym szczególe i bardzo trudno jest takie wieloaspektowe procesy rozumieć śledzić w dr podczas trudne pytania myślę sobie, że należy zacząć od podkreślenia, że to był jednak kryzys zupełnie temu nieprzewidywalnym charakterze tak naprawdę mniej więcej za kilka lat już jakieś 5 lat dowiemy się, kto tak naprawdę sobie poradzi lepiej jak to poradził sobie gorzej, ale mówię, dlatego że trzeba zrozumieć że, że w tej sytuacji nowości każdy popełnia błędy to nie jest tak, że są kraje, które od początku wiedziały Pach Pach Pach to na co należy zrobić wprowadziły to wszystko, ale ale, ale każdy uczył się trochę na błędach i wygrywają ci, którzy byli w stanie się uczyć na swoich błędach, ale też patrzeć na to co robią inne kraje i uczyć się na cudzych błędach cóż dużo dużo trudniejsze druga rzecz tak naprawdę to zupełnie dokonane do tego czy myśli że, czego nikt nie do końca związane z systemu, w którym żyjemy nazywanego kapitalizmem socjalizmem czy post kapitalizmu to tutaj tak naprawdę widzimy jak istotne są konkretne polityki i to jak sobie państwo poradzi zależy właśnie od tego od jakiej polityki wdrożyły INI teraz mówiąc o tym wsparciu dla gospodarki trzeba jak podkreśla chciałbym podkreślić bardzo mocno, a 1 rzecz, że to wsparcie dla gospodarki jest z polityką jak drugiego rzędu to jest drugorzędny względem tego w jaki sposób sobie radzimy z pandemią i to jest fundamentalna różnica, a i to jest to co będzie miało przełożenia na to jak sobie społeczeństwa kraje gospodarki poradziły to jest to w jaki sposób rządy zareagowały na na pandemię i w jaki sposób ograniczały rozprzestrzenianie się i tak to bardzo trudne wyzwanie będzie działać będzie dokładnie moje zdanie nigdy nie będzie konsensusu co czekać będzie miała rację czy nie z przede wszystkim bardzo trudna myślę dla dla dla społeczeństwa, ale też widzę, że dla wielu polityków jest zrozumienie, gdzie występuje dylemat pomiędzy ratowaniem gospodarki ratowaniem życia a gdzie nie występuję, a ja występuję tylko bardzo krótkim okresie to znaczy jeśli pomyślimy sobie oka zostaw gospodarką otwartą troszeczkę się epidemia rozwinie bardziej, ale dzięki temu ratujemy gospodarkę, a to może być prawdziwe przez niego tydzień albo miesiąc potem okazuje, że pytamy rozwinęła tak bardzo, że musimy ratować ochrony zdrowia, która przestaje wyrabiać wtedy zamknięcie gospodarki dużo dużo bardziej bolesna i jest to pierwsza lekcja, którą należy z tego kryzysu wyciągnąć, którą kompetentne rządy wyciągnęły, że im szybszy lockdown czy może on krótszy, a tego do końca nie przyswoił sobie wszystkie wady przede wszystkim Polski rząd sobie tego nie przyswoił, bo na czas ze strony polskiego rządu słychać takie głosy, że gospodarka będziemy zamykać na końcu przez komputer po prostu błędem, gdy 0202. pomysł takiego przymykania, że nie do końca zamykamy trochę otwieramy to generalnie nic nie daje koniec końców tylko tak to wszystko ślimaczy wlecze straty w związku z tym dużo większe niż mogłyby być, gdyby zrobiona w sposób konkretny szybki sprawny BMI dopiero w drugiej kolejności, kiedy się pomysł na to w jaki sposób zarządzać transmisję sposób ograniczać transmisja od w drugiej kolejności wchodzą ta te pakiety wsparcia IT pakiet wsparcia były bardzo hojny bardzo bardzo szybkie na wiosnę i słusznie i tak trzeba było przeprowadzić do tego zachęcali ekonomiści już właściwie im tego, że należy działać szybko należy działać hojnie należycie nie oglądać krótko mówiąc na nikogo tylko tylko wesprzeć gospodarkę, bo inaczej nie będzie, czego zbierać natomiast to za pierwsze przybliżenie protesty jak pierwsza reakcja na teraz pytanie co czy w jaki sposób wyciągamy wnioski w jaki sposób staramy się to ME ne to pomoc jak te pakiety to politykę gospodarczą taki sposób usprawnić w jaki sposób zlokalizować i myślę, że jest kilka lekcji które, które można wyciągnąć już w tej chwili w grudniu po tych 6 miesiącach pandemii są różne rozwiązania które, które z różnych krajów działały pierwsze pytanie to jest co robi ze szkołami też bardzo duże wyzwanie, bo z 1 strony na wiosnę było takie przekonanie, że trzeba szkoły zamknąć właśnie wszystkie kraje zamykały z drugiej strony na jesieni podczas drugiej fali już podejście było zupełnie różne w różnych krajach kraje Europy zachodniej raczej starały się utrzymywać szkoły otwarte biorąc pod uwagę, że zamknięcie szkół będą ogromne koszty w przyszłości dla tych dla tych dzieciaków, które szkoły uczestniczą, bo tracą kontakt z nauką tracą kontakt z rówieśnikami natomiast trzeba było do szkoły przygotować pod odpowiednim reżimie sanitarnym i chronić pracowników szkół tarcze antykryzysowe okazały się sukcesem ME, ale np. lokalizowanie tarcza już bardzo udało to znaczy, gdybyśmy mieli sprawny system takich starć, które działały lokalnie to można było to gospodarka też zamykać lokalnie co wiązałoby się dużo niższymi kosztami i koniec końców dużo niższymi kosztami też tych starć, a antykryzysowych w ogóle lokalne lockdowny jest bardzo ciekawy temat, którego mam wrażenie nie do końca nie do końca wykorzystano, bo bardzo, że Niemcy zrobili całkiem poprawnie i to dosyć szybko czy też podczas pierwszej fali Niemcy zamykali Niemcy robi lokalny lockdown, kiedy jeszcze nikt nie wiedzą co to znaczy słowo lockdown było dużo błędów np. wsparcie gastronomi w wielkiej Brytanii, która wydawało się być dobrym pomysłem lecia okazało się, że być może przyczyniło się do przyspieszenia transmisji wirusa zwiększania drugiej fali na jesieni na koniec końców testowania to jest test to najważniejsza lekcja to znaczy właściwie tutaj Chorwacja znalazły się na to czy te kraje, które te, które za miały dobrze zaprojektowany sprawnie działający system testowania śledzenia kontaktów i gwarantowania tych kontaktu to są te kraje, które poradziły sobie bez Magda to znaczy też bez konieczności wielkiego wsparcia dla dawców w gospodarce te kraje, które miały rozwiniętego tego systemu lub po prostu nie chciały rozwijać no to te koszty ponoszą dużo większe te kraje musiały też wydać dużo więcej na pakiety antykryzysowe na pakiet wsparcia to na podstawie kryterium powiedziałem, że w finale tym, których się udało znowu będą Niemcy Niemcy Nowa Zelandia Finlandia Norwegia myślę, że Słowacja tak Jan dla pytań podobne pytanie do siebie tych, jakie wnioski wskazał, ale też zapytałem czy zgadza się z Wojciechem czasem może to jest właśnie odpowiedź bardziej konkretnych politykach niż o pewnych ideach czy przekonaniach ekonomicznych pytam trochę prowokacyjnie jednak, dlatego że właśnie manifeście być może to bardziej wybrzmiewały, że kryzys jest szansa również na przedstawienie właśnie torów myślenia czy idei naszego rozumienia sensu systemu ekonomicznego pewnych rozwiązań czy jednak pewne zmiany paradygmatu ideologicznego, który stoi za systemem również no bardzo bardzo dużo wątków tutaj Wojtek ruszą spróbuje część z nich się odnieść i do tego fundamentalnego który, który na początku się pojawił, czyli tej hipotezy, że system gospodarczy czy w ogóle w pewnym sensie gospodarcze polityczne także nie ma takiego dużego znaczenia na na czy nie miał tutaj przebiegu tej pandemii i wydaje mi się, że tak jak możemy znaleźć tzw. Ukleja ery takie trochę egzotyczne niepasujące do historii kraje myślę, że najlepszym przypadku świeca, która w gronie tych krajów socjaldemokratycznych z powodu konkretnych politycznych decyzji konkretnych jednostek nagle wyłamała się poszła drogą jakiegoś dziwacznego darwinizmu społecznego no to poza takimi przypadkami raczej widzimy taką zbieżność nieprzypadkowo Wietnam, który dalej jest rządzony przez partię socjalistyczną i w którym też, kiedy byłem i jeździłem po nim trochę, więc miałem szansę zobaczyć, że system ochrony zdrowia jest zdecydowanie nawet prze inwestowany najmniejsze wsie mają nawet świetnie wyposażone szpitale i nieprzypadkowo w Wietnamie zmarłych na komin było tylko 40 osób do dziś przez całą pandemii w Chinach 4000 osób podobnie Korea dzisiaj bardzo jak Krzysiek danej chwili powiedzieć czy czujecie obowiązku podkreślić, że nie wiesz no ostatnio widziałem ciekawe zestawienie właśnie tego jak media raportują np. obozy dla Ujgurów w Chinach, a jak raportują obozy dla osób z Meksyku czy Ameryki Południowej w stanach i że jednak to jest element taki nasz synową i po prostu które, chociaż tak bardzo się różnią jednak niczym własne oczy, ale to inna dyskusja jasno rozumiem no tak, jakbyśmy próbowali powiedzieć, że nie wierzymy tym danym to jednak ciężko 4000 w takim kraju zrobić 40 000 000 tak twierdzi, że są są dziś ukrywane, a więc jest jednak taka zbieżność między tym za jak istotne uznaje się usługi publiczne jak istotne uznaje się rolę państwa w gospodarce, bo jeśli uważa się, że ona jest raczej jest to nocny Stróż to bardzo trudno jest przekonać wtedy polityków przekonać decydentów przekonać przedsiębiorców obywateli, że jakiegoś powodu akurat teraz powinna ta powinna to reakcja być właśnie bardzo bardzo duża szeroka wojna i jednak nowy ład nie podpisało 100 o zwiększanie długu publicznego natomiast my osoby, które podpisały go chodziły po mediach spotykaliśmy się bardzo dużą zaciętą reakcją na nie i to mimo tego że, że Polski rząd ostatecznie jest tam pierwszej fali zareagował bardzo ekspansję fiskalnie, ale zauważ już drugi nie, że jednak wśród jakichś walk politycznych próby ciągłej uzasadnienia tej polityki obywatelom no uznano, że dobrze chyba jednak wystarczą na lockdown wystarczy nam jednak wziąć po prostu wszystkich en masse kami za twarz dosłownie i będzie to wystarczające jest mam wrażenie, że jest jakaś wypadkowa z 1 strony pewnego dużego systemu politycznego gospodarczego i być może w jakim stopniu i kultury kraju, bo jednocześnie to samo Polska przecież się jeśli mówimy i wspomniały tutaj o tych regionalnych lockdownu prawda takich lokalnych zamknięcia to Polska ma takie doświadczenie w sześćdziesiątym trzecim roku Polska ludowa w ten sposób powstrzymała ostatnią europejską pandemia ospy epidemia ospy, gdzie kordonem sanitarnym otoczoną Wrocław od razu rozpoczęto ogromną procedura izolacji profilaktyki szczepienia i pandemia ETA epidemia załamała się tam dosłownie po bodajże 2 Che czy 3 miesiącach i dziś się skończyła, więc to jest jednak w jaki sposób powiązane i powiem tu niestety jest to powiązane w jaki sposób systemem, bo o widzimy też tutaj inne pewien takim inną korelację może każda nacja to znaczy jak dalece państwo ingeruje w życie obywateli jak daleko ingeruje jako pewna bio władza tak to jest dyskusja, która za chwilę ROM znowu eksploduje po dyskusji czy państwo powinno ingerować w gospodarkę za chwilę rozpocznie się ogromną skalę dyskusja czy państwo powinno narzucić obowiązek szczepień jest dyskusja, która wybiega już trochę poza tą naszą ekonomia natomiast tną na pewno dotyczy takiej ogólnie ideowej sfery w ogóle czy czy ty nasza demokracja czy nasze instytucje publiczne usługi publiczne no mają jakieś interesy wspólne, który jest nadrzędny względem rynku czy decyzji jednostek, które mogą zagrażać tej byli temu wspólnemu interesowi prawda i mam wrażenie, że to jest to jest tego typu dyskusja bardzo szeroki, a ona oczywiście potem realizuje szereg konkretnych politykach i możemy mieć właśnie kraje które, które zostały wymienione Niemcy Finlandia po nową Zelandię robi pewna jest jednak jest wyspa, więc to nie jest aż tak trudne w w takim kraju utrzymać lepsze warunki sanitarne na mamy potem taką Szwecję która, która rzeczywiście przez złe decyzje policji maklerów norą buduje w trochę innym nietypowym zaznaczyła, że nie ma decyzja polityczna się tylko urzędnicza co jest bardzo ciekawe niedoceniany jako obrończyni wszystko mam problem z takim jednoznacznym przedstawianiem też kwestia drugą rzecz, którą zwróciła uwagę to są uwarunkowania prawno takie demokratyczne właśnie pewne powstrzymanie się władzy od narzucania pewnych rzeczy na trzecie co oni zwracają uwagę po owocach ich po czasie poznacie to znaczy jakość demokracji poznacie zdrowia psychicznego poznacie zaufania do władzy poznacie strachu przed władzą poznać itd. tak daleko mu na to zwróciła uwagę, bo im jednak wydaje się, że świece kraty jednak niewielu krajów, które przy decyzjach dotyczących obostrzeń zdrowia publicznego najem nie brał pod uwagę interesu ekonomicznego tylko inna i tutaj oczywiście można się jeśli mogę tylko na to odpowiedzieć wydaje się, że nie ma po prostu tutaj takie jednoznacznie dobrej odpowiedzi i być może to będzie przedmiot sporu też ma nie tylko nas ekonomistów, ale w ogóle politologów socjologów i jaki jest rozwiązanie impasu, gdzie problem pandemii jest oczywiście problemem globalnym z racji tej samej nazwie to jest pandemia, więc powinny być jakieś instytucje globalne, które zarządzają zarazem no, jaki zaufanie do WHO czy do koncernów, które są też globalne i uczestniczą w tej grze jest jako takie lokalnie regionalnie pewne polityki wyznaczają państwa tak jak sama wspomniała urzędnicy mogą pełnić błędy i też to państwo im dalej im bardziej wejdzie w życie ludzi tym być może lepiej uchroni nas i szybciej zrobi regionalne lockdown i szybciej szybciej zaszczepi, a być może zostanie z nami takie rozwiązanie na dłużej tak i to wpłynie dramatycznie na to co i tak trwały od dłuższego czasu, czyli upadek demokracji liberalnej i zastępowanie jej jakimś nowym wyłaniającym się porządkiem, a jesteśmy w środku wyłaniania to trudno nam jeszcze nazwać co jest za rogiem czyli, jaką miał pod Basztą w swoje wnioski są jednak takie, że tam, gdzie więcej państwa tam poradzono strona 5 jest większa szansa nie powiedziałbym, że to jest z z tego wynika to automatycznie, ale czy były to próby reakcji właśnie gospodarczej czy były to próby właśnie stosowania szybkich lockdownów, jakiego się mądrego koordynowania jednak to jest problem z całego społeczeństwa i do tego instytucja tak jak państwo jest jest bardzo przydatna jest tam na pewno, gdzie jest ideologię neoliberalną ciągle bardzo silna i ten kapitalizm mocno bije kraje jak stany Zjednoczone to tam widzimy najwięcej ofiar i największe załamanie systemu społecznego nie wróciłaby do dr. Wojciecha podczas też trochę właśnie takim pytaniem na ile ta pandemia już zmieniła albo zmieni ja ja trochę mówię bardziej tych parametrach, ale proszę ściągnąć swoją stronę nasze nasze myślenie o gospodarce trochę ostatnio skończyliśmy rozmowę z takim optymistycznym akcentem jednak przekonanie, że nie ma powrotu do tych neoliberalnych rozwiązań wiele rzeczy będzie musiało się zmienić, kiedy ja próbuje wyłuskać tych miesięcy debat czy one popchnęły jakoś nas w tej rozmowie o kapitalizmie, kiedy wiemy, że kryzys 2008 roku myślę, że cały czas przeżywamy myślę, że te konsekwencje w postaci tzw. autorytarnego populizmu to są właśnie te konsekwencje czy czy odpowiedź ludzi te nierówności tak dalej nieco czasu mógł mnożymy tę krytykę bardzo do coraz lepiej diagnozujemy czy wielu diagnozuje, gdzie ten system działa tylko tak nie bardzo wiadomo co z tym zrobić, gdy próbuje wyłuskać z tej dyskusji no to wydaje się, że są takie 3 pomysły, które już zyskują też takie paliwo polityczne, a żeby były zrealizowane muszą mieć paliwo polityczne muszą być jakimś konkretnym sloganem to są te wszystkie dotyczące organizacji pracy to znaczy albo pomysł bezwarunkowego takiego powszechnego dochodu, ale póki co chyba jednak nie można powiedzieć, kto się pełną pełnym sercem na to zdecydował albo mówią niektórzy o pracę gwarantowane wydaje się, że w ostatnich tygodniach głośniej o tym no albo jakieś formy skrócenie czasu pracy i rozumiem, że nie chodzi tylko o to właśnie mielibyśmy trochę mniej pracować albo mieć jakiś wsparcie, kiedy pracy nie mamy, ale chodzi o to, że to może zmienić w ogóle nasz sposób pod myślenia o gospodarce może to być pierwszy krok, który popchnie ku większej reformie to jest tak jak ja zaproszę do tego odnieść 3 przyczyny czy czy w ogóle, który z tych pomysłów pana zdaniem ma sens czy o własne co z tego wynika wszystkiego co trochę tego wszystkiego tych miesięcy dyskusji wynika dużo wynika ja powiem może coś, o czym jeszcze nie rozmawialiśmy co zmieni padło pytanie uważam, że ważne bardzo dużo inaczej wszyscy zobaczy się potrzeba zbierania danych i prowadzenia polityki w oparciu o dane i to było dramatyczne u nas w Polsce przede wszystkim nie mam wrażenia zamyka oczekuję, że trzeba robić sam np. wychodzi minister zdrowia przez szkoły są osadnikami epidemii być może są być może nie są tego nie wiedział on tego nie mógł wiedzieć po nie miał danych na ten temat, a chodzi o to, że takie zbieranie danych nie wymaga żadnego przełomu technologicznego to nie jest coś co nie jest w naszym zasięgu my jesteśmy naprawdę całkiem dobrze rozwiniętym krajem o w miarę wysokim poziomie życia w porównaniu do naprawdę wielu krajów na świecie to nie jest problem zebrać dane Słowacja była w stanie przed przetestować całą swoją populację w ciągu weekendu prawda oka można podnosić argument Słowacja zmniejszy państwo, ale z drugiej strony Polska ma jest większe państwa większy PKB ma większe możliwości tak tego typu działań chociażby lokalnie jeśli nawet nie ma nie na skalę całego kraju UE to jest to co to zbieranie danych z 1 strony pomaga na prowadzeniu polityki odpowiedzi na kryzys w odpowiedzi odpowiadania na takie sytuacje zapalne takie PGM Emergency lata, ale z drugiej strony to zbieranie danych bardzo by nam pomogło i w ogóle debata oparta o o wyniki badań naukowych o wyniki zebranych danych taka debata była bardzo pomogła też w projektowaniu politykę i komend odejściu tego neoliberalnego paradygmatu ona co mówię neoliberalny paradygmat mówi, że niskie podatki dla najbogatszych zapewnią nam wzrost gospodarczy co mówią dane nie niskie podatki najbogatszych nie przekładały się na wzrost gospodarczy przekładają się na zwiększenie równość prawda turystyka od lat od lat od lat mówią inni niewiele to na razie jeszcze zmienia są co mówi paradygmat neoliberalny należy prowadzić gospodarkę tak jak się prowadzi gospodarstwo domowe i nie pilnować deficytu deficyt powinien być zerowy najlepiej w ogóle przez cały czas dodatni co mówią dane nie ma żadnej korelacji pomiędzy poziomem długu, a wzrost gospodarczy nie ma żadnej korelacji pomiędzy poziomem deficytu wzrost gospodarczy mało tego nauka mówi od dawna właściwie od UE wszystkie modele ekonomiczne mówi o tym, że dług jest dobrym narzędziem deficyt dobrym narzędziem do łagodzenia efektów cyklu koniunkturalnego jest normalne jak jest kryzys to się zwiększa zadłużenia jest boom gospodarczy to zadłużenie spłaca testy do próby wprowadzenia poprawnej polityki gospodarczej, a tutaj pozwolę sobie na 3 ad vocem odzyskana wypowiedzi Janka to znaczy wcześniej powiedziałem, że powrót do nauki filmu właśnie powodów takiej polityki Piastowskiej, a za 11 czy zwróć uwagę, że Trump tak nie będzie miał w ogóle problemu z zadłużaniem państwa tak jak żadne republikański prezydent nie miał problemu zadłużenia państwa, a oni ten problem mają dopiero wtedy, kiedy tylko tych deficytów prowadzi polityka, obniżając podał listę najbogatszych jak reggae i budżet zaczyna się kurczyć dramatycznie to tak nie przeszkadza no właśnie tak naprawdę to tu akurat w styczniu w tym wymiarze nie myślę, że aż aż taka zmiana nie następują w biznesie wrażenia w tej liczącej 5 to zmiana następuje akurat w tym wymiarze zmiana następuje na rzecz kompetencji mam nadzieję, że właśnie na 115 w wymiarze kompetencji prowadzenia polityki gospodarczej i wraca do tych przykładów, które zmieniły to chciałbym, żebyśmy byli bardzo tych krajów, które sobie poradzi chciał, żebyśmy byli bardzo ostrożnie, żeby nie mylić ingerencji państwa gospodarkę od ingerencji państwa wolność wolność naszą osobistą a bo tutaj jednak jest bardzo bardzo duża różnica to znaczy Chiny były w stanie przeprowadzić jakąkolwiek politykę sobie zamarzą zamykania ludzi na kwarantannie, a ta polityka była przestrzegana, bo tam jest po prostu żelazna no wojskowa dyscyplina raczej nikt nie mógł sobie pozwolić na złamanie tego typu dyscypliny to ważne pytanie czy w sensie czy faktycznie chcemy, żeby tego typu polityka prowadzi kraj europejski ja np. nie chce dlatego bardziej lubię pokazywać przykłady krajów europejskich, które sobie w miarę dobrze radzą mało tego Niemcy sobie w miarę dobrze całkiem dobrze radzą, mimo że tak naprawdę tam rząd federalny bardzo niewiele do powiedzenia w kwestii tych obostrzeń krótko bogata to były to była kompetencja lokalnych landów i lokalne landy były w stanie ponieść ciężar odpowiedzialności, ale nie nie odbyło się to bez dużych sprzeczek dużych kłótni dużych napięć krótko mówiąc ta sfera sem pomiędzy tymi o rządami, a rządem Federa i czas wracając do twojego pytania to do pytania pani redaktor jak powiedział co chciał, żeby się zmieniło w tej jak jako wniosek tej pandemii chciał, żeby się zmieniły warunki gry na rynku pracy nie wiem czy w tym stopniu w jakim pani redaktor zaproponowała to znaczy bezwarunkowy dochód podstawowy, aby zostać pilotem porozmawiam akurat jestem sceptykiem czy skrócenie czasu pracy to jest w ogóle duże wyzwania i to właśnie pytanie nie pandemia to pytanie o robotyzację sztuczną inteligencję taki sposób te zjawiska zmienia warunki gry na rynku pracy, a miasto co chciał, żeby się zmieniło to apelujemy, więc w gronie eksperckim od dawna to jest to, żeby wyrównać krótko jest to boisko, na którą gra się na rynku pracy tak, żeby wszystkie strony miały mniej więcej równe równe warunki gry to, żeby nie było tego dualizmu, który obserwujemy w Polsce, a że 2 osoby wykonujące identyczną pracę mogą być obciążone różnymi oskładkowanie wszystkich umów tak krótką i druga rzecz jest zwiększenie bezpieczeństwa zatrudnienia bo brak bezpieczeństwa zatrudnienia prowadzi do do zwiększenia dotkliwości kryzysów w ten sposób, czyli to śmieciowym rynku pracy powoduje, że faktycznie w trakcie boomu gospodarczego jest tworzonych bardzo dużo miejsc pracy, ale tam są natychmiast znikają jak tylko pojawia kryzys i tutaj to było bardzo wyraźnie widać w Hiszpanii akcja w trakcie kryzysu 2008 roku MII to za pierwszą strategię byśmy chcieli, żeby się zmieniło ME natomiast druga rzecz jest długo któremu, którym będzie się pojawiał w tych naszych rozmowach i będzie ciągle w debacie publicznej na ten dług koniec końców w jaki sposób trzeba będzie spłacić to jest pytanie o to w jaki sposób mamy tam mógł spłacać Expo ma wyglądać nasz system podatkowy i tu mamy na szczęście coraz więcej dane te dane pokazują na torze też podatkowe bardzo agresywny, a obciążenie pracowników najniższych dochodach jest dużo wyższa niż obciążenie pracowników na najwyższych dochodach tak naprawdę chyba nikt nigdy za tym głosować Polacy wcale nie są wcale nie chcą takiego systemu trochę powstał sumy nie do końca mądrych decyzji jest też druga rzecz mało tego mam wrażenie, że w debacie publicznej debacie naukowej i politycznej coraz większym albo zmniejszą niechęcią coraz większą z większą sympatią spoglądać na pomysł podatków majątkowych i to być może jestem momentami w wielkiej Brytanii jest taki pomysł, żeby sfinansować szczepionki właśnie jednorazowego podatku majątkowego tego nie znam natomiast faktycznie z ze strony ekonomistów wyszły wyliczenia w jaki sposób można było chociażby finansować pakiety pomocowe ono, na które zadłużyły się kraje europejskie w czasie pandemii, a to byłby podatek majątkowy czy są przez 10 lat wysokość 1% aktywów powyżej 1 000 000EUR 2% zdaje się powyżej 2 czy 5 000 000 i 3% korzysta milionów euro i to w ciągu 10 lat byłoby w stanie spłacić cały ten pakiet pomocowy, który kraj europejski wydały na nas pandemia to jest zbyt to jest w ogóle terytorium podatek majątkowy, na które właściwie żaden kraj siódmy, gdy wchodził mało tego te kraje, które miały podatki bankowe się z nich wycofały np. Francja z zarządu Macrona zlikwidowała podatek majątkowy, próbując sam się wprowadzić podatek węglowy, bo po podnosi ceny bez co wiem jak się skończył skończyło się protestami żółtych kamizelek myślę, że to jest moment kiedy, kiedy można można rozmawiać i kiedy szansa na taki, a na takie na takie zmiany się pojawiła, ale już, podsumowując zbierajmy dane projektujemy polityki gospodarczej rozwiązania w oparciu o dane i w oparciu o badania naukowe przemyślny system podatkowy myśmy to jak wygląda nasz rynek pracy i przede wszystkim co myśmy jak ma wyglądać jak być finansowana ochrona zdrowia ona zdecydowanie niedofinansowana i to nas bardzo bardzo dużo aż Jan to był dr Wojciech Paczos teraz Jan Zygmunt urodzony w bardzo oczywiście podoba mi się ten postulat takiego ewidencji bez policji opartego dane opartego o o fakty i też taką takie międzynarodowe porównania właśnie myślę, że ja bym tylko jednak patrzymy szerzej niż Europa, a nawet jeśli ma być to spojrzenie krytyczne tak jak w przypadku Chin, żebyśmy też nie nie wierzyli w to, że tutaj w Europie mamy wszystkie rozwiązania, ale widzieli czasami alternatywy, które są działające, choć wcale nie chcemy w to w nich skończyć niech będą przestronne, a natomiast jeśli chodzi o te pomysły, które się pojawiają już na początku pandemii zaczęła działać taka grupa pacjent Europa tak powiedzmy taka grupa ze taka nie chcę powiedzieć lobbingowe było to raczej działanie właśnie oddolnych opłacanych osób, które poczuły musimy teraz zatroszczyć o europejską odpowiedź, bo potencjalnie, po której fali już European niani nie przetrwa Unia europejska i rzeczywiście tam wszystkie te pomysły się pojawiły samego początku i to mówi i tych po stronie przychodowej jak podatek węglowy cyfrowy majątkowy właśnie takiej propozycji przypominającej trochę komplikuje jego też na poziomie europejskim dużo łatwiej jest go wprowadzić, bo tylko wtedy przerzucać się po prostu majątki czy kupić nieruchomość w innym kraju i gdzieś tam się umykać z tym tak tutaj ułatwiłoby to zatrzymanie tego i raczej ściągalność tego podatku w Europie i pojawiło się występ propozycje powiedzmy wydatkowe trochę w takim duchu, że to jest moment, w którym właśnie szczególnie u spóźniony dług, który dziś widzimy w tym funduszu odbudowy, o której cały spór polityczny taki wspólny dług wydany bezpośrednio na pomoc tym tym ludziom na samym dole, więc nie ma wykupywanie banków nie na wsparcie zbyt dużych korporacji by upaść, ale bezpośrednio na wsparcie obywateli i gospodarstw domowych byłby najlepszy, a natomiast dochód bezwarunkowy en trochę trudno przewidzieć jego konsekwencje takie powiedzmy MII społecznej ekonomicznej nie mówię tu nawet o tym, że wymaga dużych środków finansowych, ale że nie jesteśmy pewni jak wpłynąłby na te osoby, które znajdują się poza rynkiem pracy trwale i i w tym czy doprowadził do czegoś pozytywnego dla nich jednak w długim terminie, że mógłby wystarczyć też może tak to, więc właśnie pytanie pytanie też brzmi czy jednak czy praca nie jest źródłem godności człowieka nie sprawia, że staje się członkiem wspólnoty, że ma też do powiedzenia, że jako pracownik PE w jakiej firmie jeśli nie podoba się polityka tej firmy może zastrajkować może od oczywiście, ale jest w przypadku zwrócą uwagę na to jest bardzo ciekawy, bo wychodzi mi też takie wrażenie po lekturze wielu tekstów, że po miesiącach dyskusji jednak bezwarunkowe powszechny dochód podstawowy on stracił Zwoleń w moim odczuciu nawet jeśli na początku popieraliśmy dziś raczej takim ograniczonym wymiarze ani mówi, że może jako tymczasowa tymczasowe wsparcie dla tych osób, które z powodu nagłego szoku jednak tracą tracą swoje źródło utrzymania czy dziś posła śmieciówki czy jedno z działalności czy Wielkiej Brytanii będą takie tam te kontrakty 0 godzin nowe no to wszystkie wszystkie przypadki wymagają takiego szybkiego reagowania jednak ta gwarancja zatrudnienia której, które będą tej bronił też niedawno opisaliśmy jak taki mechanizm mógłby działać dla Unii Europejskiej i gwarancji zatrudnienia ma też to wspaniałe działanie, że jest to ponad 2 brak gwarancji zatrudnienia definicję antycyklicznej to znaczy w tych momentach, kiedy ludzie, kiedy bezrobocie uderza ludzie sami przychodzą do tych instytucji jeśli one są na poziomie lokalnym umocowane w jakimś dialogu NGO-sów samorządów lokalnych spółdzielni to mamy sytuację będziemy, jakie są potrzeby miejsc pracy szczególnie takiej, która nie są mniej nie jest pracą na rzecz firm prywatnych tak mielibyśmy leczenia subsydiowanie pewnych firm tylko na rzecz jakiegoś interesu wspólnego tak, czyli czy będzie to opieka nad seniorami to co zrobiła wielka Brytania w gruncie rzeczy nie, nazywając tego gwarancją zatrudnienia ale, zatrudniając ludzi do śledzenia kontaktów czy nie, rzucając apkę ze spadochronu instaluje się w telefonach Luc, zatrudniając ludzi, żeby rzeczywiście chodzili po domach pytali kim pan pani miała kontakt to był swego rodzaju mechanizm gwarancji zatrudnienia ludzi taki opiekuńczy pracy i jeśli taki mechanizm działa na takim bazowym poziomie to jeśli mamy małe bezrobocie to ludzie nie przychodzą po prostu tego mechanizmu nie nie proszą o skorzystanie z tego mechanizmu, a w sytuacji kryzysowej z automatu przychodzą i proszą o o znalezienie takiego zatrudnienia co znaczy, że ta gwarancja zatrudnienia staje nam się w ogóle takim automatycznym stabilizatorem koniunktury i trochę pozwala właśnie jest takim policji parkingowy takim, jakim takim narzędziem, które działa na kryzys i działań bezrobocie jeśli skierujemy je właśnie na chociażby ochrony zdrowia edukację to pozwala też rozwiązać problemy z jakiegoś niedofinansowania i słabości tych instytucji także mam wrażenie, że gwarancje zatrudnienia jest pod tym kątem wydała nam się dobrym rozwiązaniem natomiast skrócenie czasu pracy to jest taki powiedziałbym postulaty oczywiście związane z automatyzacją robotyzacją z rosnącą efektywnością pracy i jeśli wspomniany już dzisiaj rozmowy z końca, a ja stawiam go wciąż jako powiedzmy taki nurt umiarkowany tak interwencyjny, ale umiarkowany nurt jeśli on już parę dekad temu mówił, że patrząc na te wzrosty produktywności pracy przewiduje, że ludzie będą pracowali po 1020 godzin w tygodniu i znaczenie poszliśmy w tym kierunku w kraju tak jak Polska pracuje nawet więcej niż te 2 dekady temu miasto skrócenie czasu pracy chyba takim w ogóle racjonalizatorskie postulatem do odzyskania pewnego pewnego pana biłem się politycznie nośnym to znaczy, że można wokół niego budować jakieś takie ruchy polityczne Otóż pojawia się problem tu słusznie, bo jak zauważył najpierw trzeba w ogóle wyrównać MII skontrolować warunki pracy, które są na tym rynku pracy słusznie ludzie obawiają, kiedy słyszą o skróceniu czasu pracy słusznie widzę często takie komentarze choćby w internecie, że ludzie oczekują atak to będzie prezent dla ludzi, którzy pracują w korporacjach, bo tam łatwo wyegzekwować, a dla osób, które pracują fizycznie Nisko płatnych usługach niczego nie zmieni, bo nikt tego nie kontrolują słaba Inspekcja pracy, bo właśnie nierówne zasady, bo wypychanie na jednoosobowe działalności cały ten dualizm rynku pracy sprawi, że ludzie po prostu przestaną być pracownikami, a na kontraktach będą siedzieć po prostu godzina Jan zygmuntowski z Akademi Leona Koźmińskiego polskiego Towarzystwa ekonomii dr Wojciech Paczos Cardiff University Instytut nauk ekonomicznych polskiej Akademii nauki grupa ekspercka dobrobyt na pokolenia byli państwa 8 bardzo za tę rozmowę i podsumowanie dziękuję oczywiście ciąg dalszy nastąpi cały czas się nie wyrabiam, bo rozmowy są w rocznym dla mnie na tyle ciekawe, żeby za czas organizować trzecią część by poznać w ogóle o tym czym może Jan się szczególnie im, a Zygmuntowskich specjalizuje, czyli czy to wszystko ma jakiekolwiek znaczenie skoro zaraz zabiera nam przyszłość wszystko zostanie zaproponowane zaprojektowane dzięki algorytmom i danym zebranym w nowym systemie kapitalizmu nadzoru czy jak to zwał, ale to będą w przyszłości bardzo dziękuję pan rozmowę dzięki czemu dziękuję bardzo, drogie tak zdarzyć Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA