REKLAMA

"To co jest w podręcznikach nie jest sednem edukacji"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-10 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
07:48 min.
Udostępnij:

Edukacja powinna być tematem wyłączonym z dyskursu politycznego. Po to, żeby spojrzeć na nią strategicznie - mówiła Oktawia Gorzeńska z Akademii Przywództwa Edukacyjnego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM przy mikrofonie Karolina Lewicka witam państwa serdecznie na kolejny gość Oktawia gdyńska Akademia przywództwa edukacyjnego dzień dobre, czyli dobra w poniedziałek rozpoczął w piątek zakończy ogólnopolski strajk edukacyjny pod hasłami męczarnia stop demontażowi edukacji biorące w tym strajku udział wnioskują o dymisję ministra edukacji nauki Przemysława Czarnka wczoraj był strajk generalny, czyli w tym dniu uczniowie, Rozwiń » którzy uczestniczą w strajku nie brali udział w zajęciach dydaktycznych tak sobie pomyślałam, że to jest kolejny odprysk tego co obserwujemy przez te ostatnie lata to znaczy, że Polska edukacja została dotknięta wszystkimi plagami egipskimi końca widać i jakiej kondycji jest teraz Polska oświata 4 pani wspomniała myślę, że tak bardzo trudny moment dużego kryzysu pracuje bardzo blisko z dyrektorami nauczycielami szkół i widać zmęczenie znużenie takie tłumaczenie w ogóle tym wszystkim właśnie co od lat narastało, a sytuacja się pandemii z treścią wszyscy znaleźliśmy go wszyscy, czyli środowisko edukacyjne i rodzice, którzy jedno oczywiście dzieci ta sytuacja pokazała wszystkie problemy ona odkupiła te wszystkie problemy, które przez lata po prostu były rozwiązywane, które dzisiaj narosły po prostu tak bardzo mocno zabrzmiały, więc na pewno się taki moment kryzysowy i takie wielkie no właśnie pytanie wołanie o to, żeby coś zmienić naprawdę było inaczej wcześniej był także strajk nauczycieli wcześniej była tzw. reforma minister Zalewskiej powiedziała pani wszystkie problemy zostały teraz uwidocznione najważniejsze problemy jakie trudno mówić o być może taki ważności takich priorytetach właśnie w określaniu, który ważniejszy, od którego ale myślę sobie, że to co tak bardzo mocno wybrzmiewa to jednak, że prestiż zawodu nauczyciela jest obniżony to na pewno te szczególnie ta ostatnia reforma, która Bory realizowana odbyła się poza środowiskiem bez autentycznego takiego realnego dialogu ze środowiskiem narzucona student w trybie takim bardzo bardzo nagłym kolejny temat to podstawa programowa, która dzisiaj naprawdę nie przystaje do tego, w którym momencie jesteśmy jako świadek gospodarczego takie jako społeczeństwo w ogóle w tych dniach właśnie w społecznym kulturalnym naukowym, więc tych problemów naprawdę jest bardzo bardzo dużo mówiąc o tym właśnie, że od tej wspomnianej reformie, której pani natomiast tego w zamiarze likwidacji choćby gimnazjów i po temu wróciliśmy do szkoły osób po tym, tradycyjnego modelu szkoły podstawowej tego sprzed lat tutaj tych problemów jest bardzo dużo ja bym powiedziała, że to pokazuje, że brakuje strategicznego myślenia o edukacji my nie wiemy, dokąd zmierzamy tak naprawdę nie mamy wyznaczonych kierunków rozwoju edukacji patrzymy tylko mecz jako społeczeństwo tak jak powiedziałem potrzebujemy mówi patrzymy, czyli pana myśli system rządzących i co więcej nie ma tutaj takiego planowania właśnie w dialogu we współpracy i później pokazuje, że no gdzież ten problem nabrzmiewa wybucha dzisiaj pandemia tak jak mówiłam wcześniej w sytuacjach dużego kryzysu i dlatego też system nie uczy się od siebie nie wyciąga wniosków na powódź spowodowała, że faktycznie w wielu miejscach edukacja zdalna wygląda tak wygląda, ale chcę powiedzieć niepokojące jest to, że to dzisiaj tak naprawdę nie mamy żadnych żadnych żadnego takiego wsparcia ministerstwa w kontekście tego właśnie lepiej uczyć pracować jak takich zaleceń nawet jak wprowadzać bardziej zbalansowana zrównoważony plan pracy w złotych, czyli nauczyciele ciągle słyszą podstawa programowa chciałbym o tym, że edukacja jest ocenianie, więc bardzo bardzo dużo rzeczy tak jak mówię tutaj się skumulowało, a teraz, kiedy pani słyszę zapowiedzi płynące z ministerstwa ministerstwo będzie się skupiać na wątkach światopoglądowych i uzupełniania podstawy programowej np. dzieła Jana Pawła II bądź też na eliminacji takich elementów postkomunistycznych się ostatnio okazało wypowiedzi pana Przemysława Czarnka dawno kończyłam szkołę podstawową szkołę średnią, ale ja nie pamiętam, a edukację pobierała w generalnej swojej większości w czasach trzeciej RP, żeby tam były jakieś złogi postkomunistyczne w tych podręcznikach okazuje się, że po 30 latach Przemysław Czarnek takową odnajduje to dla mnie to jest bardzo zadziwiająca tym sensie bardzo niepokojące są to to nie jest to nie jest żadne edukację dzisiaj właśnie przyglądali się temu co mamy w podręcznikach to nie jest ten moment to w ogóle nie jestem to nie jest w ogóle dyskusja o edukacji właśnie nie ten priorytet na dzisiaj i nie to bardzo mocno zadziwia dlatego też takie bardzo odrealnione z drugiej strony mamy raporty, które są tworzone dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dla ministerstwa jeszcze przed zmianą nazw ministerstw przed reorganizacją ministerstwa rozwoju mówi chodzi o raporcie szkoła dla innowatora profesorem pan lotnicza czy teraz o raporcie, który niedawno, że światło dzienne raport zespołu prof. Hausnera poza horyzont ku na edukację też zlecony przez ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego i z 1 strony mamy raporty, które pokazują jak można wypracować tutaj rekomendację, ale nowości chętnie odbywa się w ogóle nie przytaczać żadna dyskusja jak takie wrażenie właśnie, który brał udział ministerstwo zmienia my tworzymy system rozwijania kompetencji nie szukajmy lat co właśnie w tych podręcznikach, gdyż kogoś umiera tylko sposób na to jak inaczej pracować z młodymi ludzi jak rozliczyć sprawdź jak rozpoznać ich kompetencje umiejętność choćby współpracy rozwiązywania złożonych problemów to jest jakoś tak bardzo ważna, a wciąż obecna wciąż mało obecny właśnie rozmowie and rozmowa z rządzącymi no to prof. Hausner zwraca uwagę tu cytowany przez panią raporcie, że jest brak współpracy między tymi, którzy są zainteresowani, czyli rodzice dzieci nauczyciele samorządy Ministerstwo Edukacji Narodowej po prostu najczęściej także resort coś tam komunikuje cała reszta ma się dostosować jeszcze jedno pytanie, jeżeli pani pozwoli na koniec czy mamy do czynienia faktycznie czy mieć będziemy ze straconym pokoleniem, które zostało dotknięte przez tymi wieloma zmianami jeszcze na koniec pandemią nauczaniem zdalnym, który wychodzi jak wychodzi czy będą tego poważne konsekwencje trudno jest dzisiaj powiedzieć myślę, że będą badać będą temu przyglądali ja osobiście bardzo wierzę w to jestem optymistką zresztą bardzo konstruktywnie dochody pochodzą nawet do sytuacji kryzysowych jest, że ta sytuacja kryzysu jest taką sytuacją rozwoju i patrzy na różne szkoły na różne środowiska na różnych nauczycieli również dla uczniów, którzy potrafią w tej sytuacji kryzysowej zadziałać wziąć sprawy swoje ręce przemyśleć rzeczy to patrzeć jak inaczej pracować, więc daleka była być może takiego uogólnienia, ale pewnie czas pokaże w każdym razie to co też bym chciał iść na koniec powiedzieć, że ważna jest też praca oddolna wyśmiane nauczyciele dyrektorzy byli razem z tym wszystkim jeszcze 1 ważna kwestia czy edukacja w Polsce wreszcie tematem pan politycznym wyłączonym z jakiegokolwiek dyskursu politycznego, żebyśmy spojrzeli tak jak powiedział wcześniej na nią strategicznie rzecz potrzebna nam dobra edukacja dla rozwoju naszego kraju octavia Kuszyńska Akademia przywództwa edukacyjnego bardzo dziękuję rozmowa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA