REKLAMA

J.Szamałek o Cyberpunk 2077: Pisanie gry, która dzieje się w Stanach było sporym wyzwaniem

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-12-10 19:00
Audycja:
Czas trwania:
10:52 min.
Udostępnij:

Gościem pierwszej części audycji jest Jakub Szamałek, pisarz i scenarzysta gier komputerowych. Rozwiń »

Jakub Szamałek: "Cyberpunk jest gatunkiem bardzo aktualnym, boimy się świata, w którym informacja oznacza władzę. W naszej opowieści jest element przestrogi." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dziś w kulturze osobistej kultura cyfrowa to za sprawą dzisiejszej premiery długo oczekiwanej przez wielu gry komputerowej cyberpunk 2077 na jednej z najbardziej oczekiwanych gier komputerowych tego roku stworzonej przez CD projekt red, czyli twórców słynnego Wiedźmina 1 ze scenarzystów gry Jakub sza Małek znany państwu również jako pisarz autor kryminałów jest moimi państwa gościem witam serdecznie dzień dobry pochylmy Rozwiń » się na początku jeśli pan pozwoli nad samym cyber bankiem, czyli jednym z gatunku science-fiction, który rozkwita szczególnie w latach osiemdziesiątych był swoistym komentarzem do lęków i obaw w tamtej tamtejszego ówczesnego społeczeństwa cyber, czyli nowe technologie bank, czyli kontr kulturowa rebelia cyberpunku wtedy cyberpunka dziś to 2 różne cyber banki pana zdanie panie on rzeczywiście Sbierbank ten plastyczne, które się wołanie w latach osiemdziesiątych odzwierciedla ręki tej epoki niektóre z tych lęków są nadal z nami np. kwestia degradacji środowiska naturalnego, ale niektóre dzisiejsze wydają już tak mało zrozumiała, a pani plamienie Uznam zadań np. w tym klasycznym w banku amerykańskim widać obawę przed rosnącą potęgę Japonii, które w latach osiemdziesiątych biła wszelkie możliwe rekordy gospodarcza i dawała sobie technologicznie znacznie do przodu no, a dzisiaj myśli technologicznej będą też trochę trochę inaczej, a także, kiedy my tworzyliśmy cyberpunka 2077 miesiąc przed sobą takie zadanie, żeby trochę ten gatunek uaktualnić, żeby on zachował całą charakteryzuje dzięki unikalnym, ale jednocześnie zadbać o to, że pan odzwierciedlał nasze czasy nasze lęki w takim etapie zachłyśnięcia się technologiami na początku 2001. wieku też mamy patrzeć panie teraz nieufnie i na pewno cyberpunka jest gatunkiem bardzo aktualnym, który daje się z 7 polem do eksploracji tematów myślę, że dzisiaj boimy się on naszą prywatność boimy się świata, w którym informacja oznacza władzę musimy się świata, w którym nierówności się zaostrzają do takiego już etapu, że ja pomiędzy tymi co mają wszystko tymi, którzy nie mają nic jest niemożliwe i są to są tematy, które w naszej grze eksponujemy, które są ważnym elementem fabuły akcja gry toczy się w Night City, czyli mieście przyszłości co za miejsce jest i rządzi tam zło czy dobro ICT to wymyślone przez twórcę uniwersum na Majka ósmy miasto gdzieś w Kalifornii między losami SA sam ten zyskał i z daleka miasto może być równie atrakcyjne co oaza na pustyni natomiast kiedy się przyjdzie bliżej kiedyś zobaczy, a na własne oczy z poziomu ulicę to już nie wydaje się być takim krajem to jest miasto skrajności, gdzie mieszkają ludzie niewyobrażalnie bogaci potężni, a i slamsy gdzie, gdzie ludzie odrzuceni przez system relacji ludzi trafiają próbują jakoś związać koniec z końcem, a takie miasto, którego ludzie przyjeżdżają, żeby realizować swoje marzenia, ale zwykle kończy się to koszmar Night City, czyli takie miasto symbol, który ma nam coś podprogowo przekazać ostrzec, że jak tak dalej pójdzie to wszyscy prędzej czy później skończymy właśnie w takiej wystąpi w rzeczywiście jest 111 powieści Lema przestronny oczywiście jest to też traktor ma być rozrywką, ale ma, ale chcemy też pokazać, czego nas może doprowadzić np. bezkrytyczna afirmacja technologii i uznanie, że technologia to żywioł, który się rozwija swoimi własnymi prawami, które człowiek nie powinien ingerować stąd też taki komentarz do tego co się dzieje społeczeństwa, kiedy rezygnujemy z Solidarności, kiedy nie dbamy o innych nie dzielimy się tym co mamy i nie uważamy na na wszystkich poza zasadą czy takie skrajne egoizm łączone właśnie z tą gwałtownym rozwojem technologicznym ja myślę, że poniekąd jesteśmy w podobnym momencie bo, bo widzimy, że coraz głębsze są rozwarstwienia widzimy też technologie poza tym, że oczywiście rozwiązują problemu zapewnia wiele udogodnień, a to również generują mnóstwo problemów i my musimy te nad tym problemem mają się pochylić, a nie wmawiać sobie, że taki musi być i kropkę a kiedy pan pisał scenariusz do gry Wiedźmin bazował pan wraz z innymi scenarzystami słynnej sadze Andrzeja Sapkowskiego ten świat cyber bankom wytworzył pan państwo na podstawie gry RPG cyberpunk 2020 tak się zastanawiam to trudniejsze zadanie niż podpierać się literaturą tak dla nas to było trudniejsze rzeczywiście chociażby z tego właśnie względu, że ten oryginalny cyberpunku obrał sobie nieodległą przyszłość, a rok 2020, który już żyjemy i nie możemy czekać musi już skończy ten rok także wizja przyszłości pokazana w tym oryginalne podręczniku Majka zmywa już była mocną pojedzie właśnie działa i lekko marynowana przepraszam sprawdziła się, bo nie grałam, tak więc nie ma w niektórych tematach absolutnie tak np. ja pamiętam, że bieg jako nastolatek wygrał tę grę i była mowa o tym, że każdy będzie miał przy sobie telefon z kamerą i aparatem fotograficznym będzie mógł w każdej chwili połączyć z globalnym internetem to się wydawało szalenie odległą przyszłością na drugi stan z drugiej strony pojawiają się takie smaczki np. bioniczne ramiona z wbudowanym odtwarzaczem kaset dzięki czemu można było sobie puszczać muzykę, czyli otwierało kiszonkę kasetkę cybernetycznym ramieniu można było sobie posłuchać hitów muzyki po, więc także pasza oczywiście nie sprawdziło powiedział, że w niektórych tematów podręczniki zaskakująco strawna, a co do niektórych przestrzeliła, ponieważ całą rozwoju technologii IT tt nietrafiona przepowiednia się oczywiście z uśmiechem ogląda także my musieliśmy tamten świat zmieni musieliśmy przesunąć akcję do przodu kilkadziesiąt lat zastanowić się tutaj właściwie zmieniło na drugim oczywiście wyzwaniem było też ile krakowskiego wszyscy znaliśmy kochaliśmy i czujemy klimat intuicyjnie właściwie to pisanie gry, której akcja osadzona jest w stanach Zjednoczonych w moralnym miejsc oczywiście obite krzywe zwierciadła jednak realne, która też będzie sprzedawana właśnie m.in. Amerykanom musi wniosku z tym mieć on automatycznie było sporym wyzwaniem w radiu TOK FM pana kolega Tomasz marchewka mówił kilka dni temu, że traktuje gry jak literatura zresztą są już gry, które weszły do szkolnych lektur, ale to nie pierwszy raz, kiedy usłyszałem, że ktoś właśnie tak gra się wyraża co pan o tym sądzi ja myślę, że gry rzeczywiście już dojrzał jako medium są zdolne do opanowania poważnych historii ambicjami, które nie tylko mają zapewnić rozrywkę, ale też skłania do przemyśleń refleksji i cyber pan zdecydowanie ma ambicję, żeby taką grą być wydają się, że gry często są jednak nadal postrzegamy jako zabawka kojarzą się z czymś takim płytkim i niespecjalnie głębokim natomiast ta zmienia oczywiście są gry, na które oferują przede wszystkim mamą czy wciągającą rozgrywkę, ale są też takie które, które próbują coś więcej niż ostatnie pytanie, jakie zasoby pisarza autora kryminałów uruchamia pan przede wszystkim, pisząc scenariusze do gier i czy to doświadczenie pisarza padającego klasyczną literaturą przeszkadza czy pomaga w tworzeniu takich scenariusz oczywiście pan w zakresie pomaga, bo boisko i tu trzeba mieć sprawne pióro i serialowych postaci, które grać będzie albo Kochan będzie nienawidził albo przynajmniej będzie współ ruch także ten zestaw narzędzi jest podobne natomiast w grach jest sprawdzony element interaktywności, które sprawia, że każda rozmowa każda historia ma więcej niż 1 możliwy przebieg i bardzo ważny dla państwa jest opracowanie takiego drzewa logicznego, które pokazuje różne przebiegi, a zadbać o to, żeby grać na poczucie sprawczości miał wrażenie, że rzeczywiście ma ścieżkę wytaczają wcześnie zadbać o to, żeby te wszystkie rozgałęzienia gdzieś jednak spotkał tutaj oczywiście przydaje się doświadczeniem z gminą, bo kryminał Łukasz ma na jakim poziomie jest po prostu konstrukcją logiczną bardzo musimy stworzyć jakąś zagadkę i bez rolnikowi wskazówki, które pozwolą na rozwiązanie także element licznych bardzo ważny, a w grach jest jeszcze ważniejsze bardzo panu dziękuję za to spotkanie na łączach sklepowych jak przy małych i scenarzysta gry cyberpunka 2077, która gra dzisiaj swoją premierę był gościem kultury osobistej dziękuję dziękuję w drugiej części kultury osobistej naszym gościem będzie Alina Czyżewska z fundacji Watch Docs porozmawiamy o programach pomocowych ministerstwa kultury dla artystów w ciasnej formacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA