REKLAMA

Wspomnienie o Tadeuszu Kantorze w trzydziestą rocznicę śmierci artysty

Andymateria
Data emisji:
2020-12-10 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria prawie czwartkowy obiad czternasta 40 w radiu TOK FM to pora na Andy materię, czyli program o sztuce w studiu kuratorka wystaw historyczka sztuki krytyczka Anda Rottenberg dzień dobry pani do dzień dobry pani Anno z Anną Wacławik-Orpik rozmawia z Radia TOK FM i mamy nagromadzenie jubileuszy, aczkolwiek skondensowane w 1 bardzo ważnym dla polskiej kultury miejscu w Krakowie rozumiem, że ma pani myśli Cricoteka, która powstała 40 lat temu inicjatywy Tadeusza Kantora Rozwiń » oczywiście, którego duch krąży nad Cricoteki com oraz nad polską sztuką w dalszym ciągu i teatrem, ale to niejedyny jubileusz też też smutna rocznica 8grudnia 1990 roku zmarł Tadeusz Kantor, więc jesteśmy blisko tych tego dnia tak 75 latkę i wydawało się, że ma przed sobą jeszcze parę dobrych lat twórczości, chociaż on sam myślał o tym inaczej zapewne, dlatego że właściwie przygotował całe przedstawienie pt. dziś są moją rodzinę nie zdążył wyjść z premierą, ale przedstawienie było gotowe, a w podczas ostatniej próby do tego przedstawienia dorzucił scenę swojej śmierci pogrzebu i zaraz potem zmarł, bo ich próbie dokładnie, więc to niesamowite jak nawet nie chcę tego komentować, ale myślę, że postanowił zamknąć całą twórczość na tym przedstawień potrzeba było przedstawienie podsumowujące cały jego życie borykali się rozmaitymi politycznymi władzami rozmowy czy też pożegnania z przyjaciółmi wiele zmian koło ze jak naszym sterylnym, więc to było takie podsumowujące przedstawia nie tylko związane z tym co, o co wiemy, więc czy smutna właściwie znaczy fenomen Kantora polega na tym, że to co były smutne, bo jednocześnie zabawne bywało zabawne i ta te przedstawienia, a zawsze miał takie podwójne dno, bo niby tam wszystko odbywa, a jest teatr śmierci jest Wielopole są niech sczezną artyści wszystko jest niby poważny, ale jednocześnie jestem dużo humoru co te przedstawienia ratowało, chociaż wbijały kwotę każdy, ale to wie pani to po nią mówienie o tym, że Kanta robił teatr od tego się dał poznać na świecie przede wszystkim to im nie powiedzenie nic tak co najmniej za mało powiedziane fenomen na troszkę więcej to co go charakteryzował to jest przechodzi ustawiczne przechodzenie między gatunkami jak się pojawił styl formę w sztuce taka abstrakcja bez chore na tonie natychmiast zaczął malować takie obrazy i etyczne stworzył tę formę, czyli te bez foremny na scenie Cricot i kolejne zdobycze sztuki, a był bardzo czujny wszystko widział i zasysa to jak gąbka w ogóle nawet nie nie zauważając tego, że się włączać co chwilę no w kolejny nowy najbardziej awangardowy nurt sztuki zarówno ze swoim zespołem twórczością jak i teatrem jedno działał na drugie, bo on przenosił swoje zdobycze czy doświadczenia teatralne na działania artystyczne happeningi, których był pierwszym twórcą w Polsce będą opowiadać o każdym natomiast najbardziej zapamiętany został panoramiczny happening morski, który sądzę, że był zrobiony na pełnym ludzi to znaczy wszyscy uczestniczy świetnie się tam bawili niekoniecznie w delegowaniu Fall, bo to jest naj słynniejsze zdjęcie, kiedy Edward Krasiński stoi fala na drabinie we fraku i dyryguje falami, ale np. taką taki rozdział pt. bar bój aż erotyczne na piasku, a więc chodził w szlafroku plaża tubą mówił, a teraz będzie to albo teraz będzie tam tobym był stale obecne to jest druga bardzo ciekawa rzecz, że on tworzył cudzysłów przedstawienia przed własną swoją obecność wiele to znaczy on był obecny na scenie przedstawienia granego przez aktorów i był tam sobą Tadeuszem kantorem reżyserem twórcą teatru nie tyle dyrygował ale w jaki sposób dla spraw o partytury tak będzie Bond zawsze te nie były także pisał utwory tylko to były partytur i do każdego etapu pisał manifest tych manifestów są dziesiątki, kiedy on nazywał to do czego doszedł na danym etapie i np. doszedł do takiego wniosku, że zajmie się przedmiotem najniższej rangi to jest jego pojęcie przedmiot najniższej rangi to jest pomysł Kantor bierze starą deskę albo jak pisała Anka Steczkowska kiedyś Kantor bierze krzesło, a więc pochylił się nad przedmiotem najniższej rangi, kiedy była Włosi zaproponowali Arte PL, czyli 1 sztukę, ale potem nagle pomyślę, że zrówna aktora i przedmiot Touch i marionetki i kazał aktorom grać tak jak się, żeby się poruszać tak jak marionetki i równą ich też do przedmiotu inne co przedmiot aktor aktor przedmiot czy, czyli krótką przedmiot gra tak samo jak aktor w przedstawieniu w związku z tym był ustawicznie miał pomysły, które próbował realizować, a jednocześnie do tego trzeba dołożyć jego charakter wrócimy do przedmiotu najniższej rangi jak wymyślił to to środowisko, czyli ani mówić geniusz najniższej rangi pachnie złośliwości on też nie do końca odróżnia teatr i życie czy on grał w życiu szczególnie było więcej osób niż 2 jak wielu wielkich artystów, którym sfery życia prywatnego zawodowego twórczego każdego nie powiem, że się ze mieszają ze sobą tylko są 1, ale wtedy był takim bachory nie znosi czy robił takie eksperymenty bardzo ciekawe np. siedział przy stoliku kawiarnianym, o czym mówił zdejmował okulary i układ, jednakże usta ów termin chwiejnej równowagi i oczywiście wszyscy patrzyli czy te okulary spadną, a on dalej perorował udawał, że tego nie widzi i patrzył co zrobią wszystko dokładnie, więc te go rodzaju zachowania nie oferował codzienne stary, że ze świadkiem rozmaitych jego jego ruchów opowiada Zbyszek Gostomski, który grał we wszystkich prawie przedstawieniach jego po latach opowiadał jak wyglądało jak wyglądał dzień przed premierą przed prapremierą Umarłej klasy była mniej, ale nie wiedziałam jak wygląda poprzedzający wieczór Otóż ta próba generalna wygląda także Kantor powiedział wszystko beznadziejny odwołuje premier i wszyscy stanęli w bezruchu jętek wstał i większe niż inni wieszają się ruszyć stał 5 minut i wszyscy zamarli w tym swoim ruchu też sali 5 minut aż wreszcie odwrócił się wyższe, a Zbyszek nie nocował na pełną poszedł jak ruszę do swojej sypialni zdenerwowany co będzie z tą prapremierą na hotel rano do kuchni Kantor podśpiewuje robi kawkę Wisłę Kawka jest gotowa jak też jest na miękko czy sadzone, a Gostomski mówi Tadeusz, a co z premier jak co gramy kilka osób miało stan przedzawałowy, ale premiera się odbywa chyba dlatego właśnie panią do że, że Kantor był teatrem nie możemy się doczekać żadnych ciekawych i medyków nie mogą być do na szczęście o sobie zawarł w testamencie, że żadnych przedstawień żadnych od nowa granych przedstawień zostało rzeczywiście zrealizowane, czyli zagrożone mniej więcej miesiąc po jego śmierci miesiąc kawałkiem pełno śmieci to ostatnie przedstawienie, czyli dziś moje urodziny ono było grane przez jakiś czas natomiast żadnego innego przedstawili nie wolno było grać żadnego z tych, które on tworzył, bo on uważał że, że jego obecność jest absolutnie niezbędna do tego, żeby przedstawienie szło nawiasem mówiąc każdy spektakl uważam za wydarzenie jednorazowe niezależnie od tego czy zgrany wiele razy oraz przecież nigdy nie są to 2 takie same sztuki, ale w tym przypadku szczególnie byłoby to nie do zrobienia i bardzo tutaj rozumiem, jakkolwiek żałuje i nieprawdopodobnie pani zazdrości pani dużo pani oglądało na żywo na bardzo dziękuję tak mi się udało jestem starsza tylko, dlatego że jestem starsza udało mi się przedstawienia obejrzeć, dlatego że widzi pani co oglądać to też jest ważny warunek miałam takie szczęście, że byłem zapraszany te przedstawienia głównie dzięki Wiesławowi Borowskiemu, czyli szefowi ówczesnemu galerii Foksal, który dbał o to, że widziała, więc w tym miejscu składam wyrazy wdzięczności natomiast to jest bardzo ciekawe, że przedstawienie nie były grane, ale Cricoteka nie nie umiała się, jakby pożegnać z pamięcią o kantorze i w każdą rocznicę śmierci bracia rolnicy, którzy we wszystkich tych przedstawienia grali tworzą żywy obraz to znaczy pracownicy wchodzą one taką na takie schody z deską ostatniego ratunku ubrani w kostiumy przedstawień to są grabarze chasydzi z Persami w tych kapeluszach są już coraz starsi więc z trudem się już wspinają te schody to nie pani to polega na tym, że ruch jest łatwiejszy niż bezruch, kiedy oni zastygają z tą deską ostatniego ratunku w bezruchu, a pod starą hipoteką nie budynku nowej tylko pod starą to i trwają w tym to w tym widać ten nieludzki trening, który oni przeszli przez lata pracy z kantorem, choć minęło 30 lat oni potem robili swoje przedstawienie już takie pomiędzy nimi, bo wygrywali to, że są bliźniakami bardzo do siebie podobnymi, ale robi rozmaite wydarzenia czy nawet przedstawienia kiedyś ich Krystian Bogdański zaangażował do Francji do któregoś ze swoich przedstawień, więc ani działają, ale to zatrzymanie się w roli tych grabarzy z deską ostatniego ratunku to też jest pomysł Kantora to jest bardzo wzruszający i symboliczne stęskniony spragnionym Tadeusza Kantora faktycznie pozostaje Cricoteka miejsce bardzo żywe, w którym dzieje się mnóstwo ciekawych rzeczy wystarczy wetknąć ciekawskim z na facebookową stronę po prostu zajrzeć co tam się dzieje, więc można spróbować jakoś te braki przynajmniej częściowo nadrabiać to symboliczna śmierć jakoś mi przypomina śmierć Tadeusza Łomnickiego nastał dobry Kantor niezbędne stanie, ale jeśli chodzi o to, żeby w trakcie to tak tylko jednak to zupełnie zupełnie czym innym jest dziś wizjonerstwo we właśnie w bardzo dużym horyzoncie sztuki, a czym innym jest aktorstwo Kantor też był jakiś sposób aktorem w bardzo ciekawy sposób nigdy nie grał naprawdę, ale podkreślał obecność swoją swoje istnienie demiurga tylko te natomiast życzymy wielu wielu lat, a w rozwoju i znalezienie sposobu na to, żeby myśl Tadeusza Kantora znalazła umocowanie w rozmaitych innych działaniach twórczych, bo jest blisko istnieje to właściwie będzie to martwe muzeum na razie jest żywa i dotychczas żywe, więc mieć żywe pozostanie co powiedziawszy pożegnamy się z państwem do następnego czwartku Anda Rottenberg Joanna Wacław karty a gdy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA