REKLAMA

Małgorzata Czyńska o książce "Kobiety z obrazów"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-12-11 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:00 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Małgorzata Czyńska, która opowiada o książce pt:"Kobiety z obrazów" Rozwiń »

Małgorzata Czyńska: "Nadal mnóstwo kobiet czeka na opowiedzenie swoich historii" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultura osobista jest Małgorzata Czyńska pisarka dziennikarka historyczka sztuki autorka takich książek jak Kobro ska przestrzeń czy Berezowska nagość dla wszystkich ostatnio Łempicka tryumf życia zresztą książce rozmawiałyśmy w kulturze osobistej miesiąc temu Witaj serdecznie dzień dobry do wieku dzisiaj Małgorzata Czyńska z książką kobiety z obrazów wydaną przez wydawnictwo marginesy Małgosiu wybrała Rozwiń » się i nas Czytelników zebrała się niezwykłą podróż po świecie sztuki przez miejsca i epoki w celu odszyfrowania tego co kryje się za postaciami, które znane ze słynnych obrazów Muz modelek towarzyszek życia artystów samych artystek no i kobiet, dzięki którym artyści artystami często zostawali opowieści wciąż jest w sumie 16 opisujesz dzieje myśli Godebskiego Marii balowej również Tamary Łempickiej foto opowieści, które przywracają naszej świadomości pamięci zapomniane przez lata Her stoisk no właśnie zapomniane czy może nigdy nie odkryte w tym kontekście w jakim ty odkryłeś chyba raczej nigdy nie odkryte oczywiście, chociaż oczywiście te postaci te kobiety Muzy malarki tak dalej gdzieś tam się w tekstach źródłowych pojawiały niektóre zresztą na szczęście doczekały się swoich opracowań biografii monografii no dziś już nikt nie zlekceważy malarstwa Tamary Łempickiej czy windy hala one wręcz weszły nawet nie tyle nie tylko do kultury wysokiej, ale wręcz do popkultury i to wspaniale wspaniale dla nich natomiast nadal jeszcze jest mnóstwo kobiet, które czekają na opowiedzenie swojej historii, które mam wrażenie domagają się już od nas badaczy i badaczy może przede wszystkim, kiedy mówimy o o historii tego właśnie spojrzenia głębiej i i przywrócenia ich, bo im właściwej roli, bo bardzo często przez tę narrację, która przez lata dominowała i wynosiła na piedestał mężczyzn artystów projektantów twórców w ogóle na one były po prostu pomijane jak to się zaczęło zaczęło się od 1 obrazu poszukiwania History trochę tak trochę tak już, dążąc wspomnieć o tym, że taką jedną z pierwszych fascynacji rzeczywiście ciekawości, kto jest na na na obrazie była Maria balowa Muza Jacka Malczewskiego, kiedy jeszcze system na początku studiów oglądałam w muzeum Narodowym w Krakowie obrazy Malczewskiego i i na niemal każdym albo właśnie na każdym pojawiła się ta sama kobieta te same rysy twarzy ta sama figura była niesamowicie ciekawa, kto taki, więc więcej efekt mam sięgnąć pamięcią i rzeczywiście jakoś sobie Lucy usystematyzować to mnie tak zaciekawił i i którą to biografia chciałabym poznać nawet nie tyle jeszcze wtedy jakoś wygrzebać dla Czytelników, ale przede wszystkim odkryć aby, żeby to była to balowa, a potem oczywiście pojawiła się mi się go Depka wspaniały biografię Ewy Costa, chociaż ona po przewija się już wcześniej tych przeróżnych książkach biograficznych poświęconym impresjonisty tą tutaj trzeba oddać honor pisarzom francuskim, że oni nigdy nie nie pomija rzadziej roli nawet kochanek żon inspiratorem MOS, więc 90 miękką brzmiące imię się przewijało, a potem coś tak poszło lawinowo jak tylko gdzieś zobaczyłam jakiś, chociaż malutkie zdjęcie jakąś wzmiankę o artystce o projektantce no to zaczynała właśnie trochę jak taki pies gończy prawdę śledzić szukać na naprawdę dotyczy często biografie były zbierane jest takich okruszków tak zaczynałam pisaniem portretów kobiet do wysokich obcasów już 19 lat temu i ich wtedy była to praca na pewno bardziej z zachowaniem jest obecnie, bo teraz dostęp też udał jest o wiele łatwiejszy na tak przypuszczam, że to odbudowywanie przypominanie tego co w historii sztuki przemilczana jeśli chodzi o postaci wątki kobiece zadaniem łatwym i nie jest nie było zacznijmy może od historii, która najwięcej właśnie takiego trudu poszukiwawczego cie kosztowało Orany teraz też mi naprawdę trudne pytanie może, choć odpowiedź Łupaszki w postaci 1 nie było trudno powiedzieć, bo ważne wszystkie wszystkie powieści tutaj bardzo lekko w tym sensie, że tak trudno poszukiwawcze i historia nie musiał to znaczy, że się udało el rzeczywiście nam muszą również na każdy z tych portretów składa się solidna sterta książek literatury nie tylko z zakresu historii sztuki nie tylko biografistyki, ale jest tutaj nie masę listów właśnie bogata korespondencja, jeżeli tylko się udawało uzyskać cała taka otoczka z życia epoki, więc bardzo lubię wiedzieć co mogły i ubierały się moje bohaterki, jaka była wtedy moda nawet co co jedzono kulinaria dziś za wszystko naprawdę składa się na obraz życia po prostu dobrze wiedzieć jak jak mieszkały jakieś sztuki były wtedy na jakiś cud, jaki film czy do jakich nie kawiarń restauracji i sadzano także to oczywiście każdy z tych portretów składa się bardzo bogata literatura często odtwarzam też dla siebie właściwy po tak poznaje realia epoki to jest to jest bardzo ciekawe nigdy nie siadam do tej pracy z gotowym scenariuszem w głowie to wszystko jest się w trakcie kwerendy no i tak kwerenda jest Francja bardzo pasjonujące opowiedział o tym, że lubi odtwarzać ten świat, w którym żyły twoje bohaterki dla mnie ważne jest w tej książce również to że, choć bardzo głęboko w świat emocji ile ta historia jest twoje życzenia nowości interpretacji, bo przecież wiele rzeczy w tych opowieściach głównie na tym poziomie emocjonalnym nie jest sprawdzanych tak tutaj rzeczywiście uruchamiam wyobraźnię oczywiście każda z tych historii jakoś nie porusza niektóre poruszają mnie bardzo głęboko może dlatego te emocje są moje emocje są też w tym wyczuwalne staram się niż w tym pan związani z daleka, bo jednak jest literatura faktu natomiast sposób opowieści narracji jest niesłychanie ważne także tutaj no świat emocji jest bardzo istotne, ponieważ mówi kobieta opowiada o kobietach i opowiadam o nich z perspektywy kobiety ze swojej perspektywy no to może łatwiej od uczuć uczucia emocje jakiś taki nastrój opowieści tak też przed marzyłem piski przy twojej książce oni rozmawiałyśmy o tym że, że być może ta książka tak samo kobiety z obrazów byłaby inną książką, gdyby napisała ją Małgorzata Czyńska no powiedzmy 1520 lat temu na pewno napełniać bagaż doświadczeń się składa też na przekłada się na emocje po prostu albo na dystans też na zrozumienie i na zrozumienie tak jak na głębokie zrozumienie pamiętam przecież te historie różnych kobiet po szczytach NATO 152325 te różne historie związków czasami bardzo poplątanych wtedy nie po prostu na głęboką poruszała zresztą wzbudzało wydawało mi się niemożliwe kompromisy, na które często szły przeróżne z tych bohaterek, a także bohaterów wydawał się w bardzo trudne jakiś taki ekstremalny natomiast teraz z perspektywy czasu i doświadczeń wszystko wydaje się bardzo naturalne oczywiście każda z tych opowieści jakąś lekcją życia bardziej lub mniej ekstrawagancką, ale no na pewno na pewno jest sama mam już sobie więcej dystansu do takich historii proszę państwa Małgorzata Czyńska autorka książki kobiety z obrazów jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultury osobistej jest Małgorzata Czyńska autorka książki kobiety z obrazów książkę wydało wydawnictwo marginesy Małgorzata Czyńska swej książce opisuje 16 opowieści o kobietach kobietach z obrazów bardziej szczegółowo może porozmawiajmy, jeżeli pozwolisz zacznijmy od twojej ulubionej bohaterki, czyli od misji Godebskiego i fascynującej historii misia Godlewska, która była przyjaciółką artystów, ale również bliską przyjaciółką ikony mody Coco Chanel była muzą nie tylko malarzy takich jak bonach czy Renoira także pisarzy Marcela Prousta Jeana Cocteau kobieta, która sama niczego nie stworzyła, ale można chyba powiedzieć, że współtworzyła artystów i działa jak mało, kto szczęście jak mało, kto współtworzyła inspirowała promowała wspierała była wielką przyjaciółką artystów i sztuki zresztą bardzo się podoba taka scenka, kiedy zamówiła o bo narada jakiś obraz i przycięła lepiej się pasowało nie wiem zresztą Załom ściany czy czy wróg pokoju i to były czasy, kiedy artysta już zyskały renomę, a czas oddać mi się sprawiedliwość, że ceniła jego sztukę zanim, zanim nastąpiła jego sława można powiedzieć kraj wyczuła jego geniusz Noise znajomi przyjaciele misji, którzy zobaczyli właśnie to przycięte płótno z wielkim oburzeniem powiedzieli mi śrut nie szanuje sztuki na co to w ogóle robi się NATO powiedział jeszcze nie szanuje ją kocham no-li to chyba najlepiej oddaje cały charakter misji i podejście do świata sztuki do artystów tych wszystkich przyjaźni ona nie tylko współtworzyła ten sukces artystów, ale mam wrażenie, że nowe zmniejsza nie można mówić o kulturze dwudziestego wieku, że naprawdę jest tak wielka postać tak zasłużona, że bardzo chciała, żeby wreszcie trafiła w jakiś podręcznik sztuki i encyklopedii, a nie tylko tak sobie przemykał właśnie tym swoim miękko brzmiącym imieniem opracowaniach wielkich twórców no tak była promotorką m.in. rosyjskiego baletu słynnego Diagilewa była wielką też przyjaciółką wiele regionów mają uwiecznił sportretował Marcel Proust w poszukiwaniu straconego czasu misia kryje się pod postacią księżna już wiele wie, którą wprost nas chyba ma teczką baletów rosyjskich także no właśnie sposób mówić o historii tańca i historii malarstwa o o literaturze, pomijając misie wiele swoich bohaterek to są kobiety, które musiały zderzać się całą masą ograniczeń obyczajowych narzuconych przez mężczyzn czyli, czyli przez ten patriarchalny świat, który spychał je do roli właśnie czasem pomocy czasem jak nazywasz Muz artystów często służyły też za tło dla dla wyczynu artystycznych swoich swoich ukochanych mężczyznę przed Mistrzów, ale były też takie, które w tej roli nie chciały pozostać myślę tutaj o jednej z moich ulubionych bohaterek twojej książki, czyli Victorii mego modelce Eduarda Maneta po latach okazało się, że pozowanie było sposobem na obcowanie z malarstwem po to, by w pewnym momencie samej zacząć tworzyć na nie udowodni, że jej obrazy mogą zawisnąć na ścianie salonu paryskiego tuż obok dzieł wielkiego Maneta tak to są dla bardzo ciekawe historie o po z 1 strony wielu z tych portretów kryje się historia emancypacji oczywiście tych ograniczeń, w którym zdarzało się kobiety jest mnóstwo historia obiektu, jakim jest bardzo interesująca, bo tutaj okazuje się, że modelka dziewczyna na dodatek z klasy Robotniczej, która wolała pozować młodym malarzom iść spać w pralni nad bawią i zabierać prześcieradła okazało się właśnie bardzo utalentowaną malarką naj była też ogromnie jak widać zdeterminowana, żeby mimo braku formalnego wykształcenia mimo tego całego zaplecza takiego środowiskowego no i walczyć to prawo do uprawiania sztuki także ona jest taką podwójną bohaterką, bo nie dość, że kobieta, która w tamtych czasach zdecydowała się na uprawianie sztuki to właśnie jeszcze dziewczyna z zupełnie prosto z takiego środowiska no właśnie nizin społecznych zmienimy na chwilę jeśli pozwoli szerokość geograficzną i przenieśmy się to Polski i porozmawiajmy oferta styczności wżyciu poza życiem Nina Witkiewicza owej także poświęca jeden z rozdziałów i jej związkowi z Witkacym jak sam mówił temu liczne mu sztucznemu zarazem małżeństwa niczemu i sztucznemu jednocześnie takiemu niezwykle istotnemu jeśli chodzi o twórczość Witkacego nawet kiedy towarzyszą, pisząc po latach wspomnienia napisała bardzo odważnie małżeństwo nasienie było szczęśliwe tak zaczęła w ogóle swoje wspomnienia, a jednak to właśnie jej zawdzięczamy kie zachowanie pamięci o Witkacym o jego dziele mimo tych wszystkich i animozji osobistych tragedii, które się ich małżeństwie wydarzyło ona zawsze była przekonana co do geniuszu Witkacego jako jedna z pierwszych ceniła jego dzieła literackie i filozoficzna na, a z tego związku zostało wspaniały portret szczególnie ten jeden z początku małżeństwa, które obecnie znajduje się w Książnicy Pomorskiej, którą Nina wygląda niczym królowa na tronie zresztą sam Witkacy żartobliwie w tej całej masie różnych zdrobnień i ostatnim które, które wymyśla dla Niny pisał do niej jako o królowej zjednoczonej windykacji no no bardzo dla mnie taka postać życiorys też niesamowicie poruszające no właśnie ze względu na to NATO nieszczęśliwe małżeństwo, które przetrwało lata to samobójczej śmierci Witkacego tak naprawdę dla Nine nigdy się nie skończy nigdy się nie skończy, bo ona potem aż aż do końca swoich dni właściwie żyła byt kasę to ona zachowała jego korespondencji, mimo że pracują list tak, żeby robić listy niszczyła także sądzą ogromną korespondencję, która na szczęście w ciągu ostatnich lat ujrzała światło dzienne zawdzięczamy zawdzięczamy Ninie Witkiewicz owej w takiej ogromnej mam wrażenie odwadze do odsłonięcia tych najbardziej intymnych szczegółów pożycia z Witkacy można powiedzieć ona właściwie schowała taką ambicję czy duma osobistą do kieszeni, ponieważ wcześniejsze wydawało jej się właśnie zachowanie tych listów jako właśnie dokumentu życie wielkiego człowieka, czyli kolejna kobieta no i mimo wszystkich akcentów emancypacyjne w swoich opowieściach jednak kolejna kobieta, która dziś poświęciła się również dla artysty, który ją zdradzał na potęgę rzeczywiście zachowały się malowane przez niego portrety Nina, ale tak naprawdę przecież Witkacy wszystkie swoje romanse również na płótnach uwieczniał miał tych Muz sporą gromadkę Lubie nie chcę, żeby to źle zabrzmiało, ale lubię tę historię swej książce, gdzie kobiety nie stają się jedną z planet na męskiej orbicie, dostając od mężczyzn artystów Mistrzów coraz mniej uczucia uwagi i atencji dlatego fascynujące jest dla mnie historia gali, bez której chyba nie byłoby Salvadora Dalego takiego, jakiego znamy dziś tak tak to prawda o gala, którą potem już i przyjaciele Dalego i przeróżni biografowie określali jako jakąś straszną wstrętną i w ogóle taką zaborczą kobietę, która łączyła danego naprawdę no ona stworzyła on sam pisał, że gala nauczyła go życia nauczyła jak schodzi ze stołów ze Wschodu większe ubierać jak rozmawiać z ludźmi jak w ogóle funkcjonować w realnym świecie on niesamowicie neurotyczne dziwak ciałem miał tysiące różnych fobii, a gala, która przez całe lata trzymała go ziaren za rękę i właśnie można powiedzieć tak lekko popychała ku życiu na cały czas była takim jego i strażnikiem i aniołem stróżem i pewnie nie przeróżne historie emocje się tutaj przemierzały, ale na pewno jej rola w budowaniu pozycji artystycznej w budowaniu kariery w ogóle takim stworzeniu Dalego ze świata jest ogromny niestety nie możemy wszystkich historiach opisanych przez siebie opowiedzieć dzisiaj w audycji kultura osobista, ale odsyłam państwa do książki, bo w książce Małgorzaty Raczyńskiej także historia Meli Muter także historia Giocondy Emilii Fryga Gustava Klimta Dorę MARR i Pabla Picassa oczywiście też jest Frida Kahlo Małgosię, a powiedz mi już po tym, jak zakończyła prace nad książką objawił się jakiś kolejny obraz jakąś tajemniczą lub nie kobietą w historii chciałaby też wyciągnąć na światło dzienne tak to już skończyłam pisać tę książkę pomyślałem no gdzie Suzanne balladą akcje na świat, ale mam, ale znana jako Muza 4 sztuk i którą podziwiamy na na obrazach, choć Kokoszki, a potem ruszyła cała lawina tych obrazów nawet dekret taki kalejdoskop przed oczami także także pewnie można się spodziewać drugiej części jego kontynuacji wobec obrazu na razie cieszmy się książką kobiety obrazów to pierwsze Małgorzata Czyńska autorka była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkań dziękuję książkę wydało wydawnictwo marginesy polecam państwu lekturę wspaniała nie tylko od święta na święta teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA