REKLAMA

Euforia special, czyli ktoś tu zwariował

Po sezonie
Data emisji:
2020-12-10 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:52 min.
Udostępnij:

"Euforia" należy do seriali tak śmiało poczynających sobie z formą Rozwiń »
filmową, że właściwie można mówić o eksperymencie. I to odważnym, bo decyzje artystyczne miały tu swoje bardzo poważne konsekwencje interpretacyjne. Być może twórcy przestraszeni tym, jak ich dzieło zostało odczytane, zafundowali nam coś przedziwnego, czyli jeden dodatkowy odcinek, jako pomost przed kolejnym sezonem. Kłopot w tym, że nie da się tego oglądać! Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po sezonie zaprasza Jakub Janiszewski Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn, a dzisiaj opowiemy o serialu euforia serialu, który do tej pory doczekał się 1 pełnego sezonu oraz tzw. odcinka specjalnego, od którego być może powinniśmy zacząć, choć szczerze mówiąc nie jestem pewien euforia jest bardzo specyficznym serialem jest taki serial, który pewnie Bartek lepiej siedzieć w tematyce gatunkowe, więc można tutaj pomóc to nazwa bodajże Tina i dramatu szkolić Rozwiń » dramacie dobrze mówię tak to jest szeroko rozumiany serial kominowej, czyli historia o dorastaniu dojrzewaniu, ale dość wypowiedział ryzykownie opowiedziana i dużo o śmielej niż robić to zazwyczaj miał się w euforii wszystko poddane jest w wersji turbo i jeśli można tak prymitywnie powiedzieć co znaczy to dzieciaki, o których opowiadają twórcy euforii żyją w świecie, w którym narkotyki na porządku dziennym wszystkie problemy mają do Ula stają do rangi, do których zazwyczaj telewizja nie posuwała tak daleko, że pokazywać wprost tutaj problemy z seksualnością z wchodzeniem w dorosłość problemy z dniem z odżywianiem ze relacjami międzyludzkimi są pokazane w sposób bardzo bardzo mocny no mamy tutaj przede wszystkim uzależnioną właściwie od wszystkiego główną bohaterkę taką politykę manka mamy wielką miłość, czyli transseksualną kobietę młodą kobietę mamy też chłopca właściwie młodego mężczyznę, który jest chyba wyparte gejem tak można sądzić przynajmniej z jego zachowań mamy dziewczyny w rozmiarze i Pixel jak to się dzisiaj elegancko mówi zresztą bardzo ładną, która dorabia czy też próbuje dorabiać eksperymentuje z jakąś internetową Platformę treningową w zakresie po prostu rozbiera no to jest naprawdę całkiem niezły zestaw do tego dochodzą jeszcze rozmaite historie seksualnych między młodymi ludźmi którzy, które tutaj są pisane bardzo różne sposoby dochodzą do tego takie rozmaite wstyd młodzieńca, który powiedziałbym są ponadczasowe i wiadomo, że zawsze w każdej tego typu historii będą, ale przez to, że tutaj są tak ze sobą zestawione w takie pokrywanie dorosłego na ostro to wszystko uzyskuje dużo większe pazury to robi wrażenie sam pierwszy odcinek jest przesycony i seksem i brutalnością jakimiś takimi historiami, które niby zawsze towarzyszą młodości w tych czasach nowoczesnych, czyli jakieś leki robić drinki picia na umór imprezowania na umór, ale to wszystko jest zawsze jakieś skondensowane skomasowany ewidentnie widać, że ten akurat gatunek idzie w stronę coraz większej brutalności można tak powiedzieć pewnie młodzież w ogóle ma to do siebie, że balansowanie na granicy przekraczania granicy cechą, ale chyba jeszcze nikt tego tak dosadnie pokazał i można się zastanowić czy kultura wokół nas tak zmieniła wokół nas się tak zmieniła czy te rytuały młodości czy też pewne dostępne młodym ludziom zachowania się zmieniają topole młodości indywidualny jest coraz szersze i zostają czy to tak jest, że to właśnie o to chodzi się jak zmienia to ten obyczajowy ta obyczajowa warstwa czy też zmienia się język filmu, którym się też takie rzeczy pokazuje czy po prostu obie te sprawy właściwie równolegle takie pytanie, które się z automatu nasuwa, kiedy ogląda euforia właśnie, bo ja bym dodała tutaj jeszcze 1 element, czyli właśnie nad firmą filmową forma której, które wspomniały, bo właściwie to jest, które nie nie ma aż tak odkrywczej fabuły, gdyby od Odry gdyby, gdyby zostawić samo co była ode od od oddać rzecz wszystkie warstwy zostaje nam historia, która właściwie już tylko, którą już gdzieś kilkakrotnie widzieliśmy, chociaż rzeczywiście po doprowadzona jakiegoś ekstremum natomiast wszystko jest przefiltrowane i tak jak gdyby ubrane w naprawdę niezwykłą formę filmową, bo można można traktować z wyjątkiem tego odcinka specjalnego co bardzo tutaj podkreślić warto można można traktować serio tak ją właściwie egzemplifikacją czy wizualizację nowego podręcznika języka filmowego mamy tutaj od jakiegoś zupełnie niesamowitego montażu krótkich ujęć się poprzez montaż równoległy chce synchroniczne i poprzez użycie koloru ma montaż wykorzystujące dźwięki w ogóle dźwięk muzykę itd. tak dalej kamera tutaj fruwa kręci się w i właściwie jest to taka forma tak oszałamiająca, że pokazanie dodanie do tego tych elementów no może nie obrazoburczych, ale na pewno mocnych elementów obyczajowy i pokazujących młodzież jako jako taką grupę ludzi przełamującej wszelkie tabu, chociaż namiot jest też trochę dyskusyjne, ale to co może później natomiast sens wracać do tego co mówią wcześniej wydaje się, że właśnie założenia tej historii taką formę powoduje, że jesteśmy tak zupełnie skołowani wydaje nam się, że oglądamy coś co łamie i przekracza wszelkie granice tymczasem ta historia to jest historia każdego dojrzewania oczywiście tutaj może ekstremalnej formie ale kto z nas nie nie łamał w jakimś tam stopniu pewnych granic no do tego młodość służy, żeby sobie eksperymentować w jakimś sensie, więc myślę, że właśnie ta zupełnie no nie podobna do niczego forma umowa powoduje, że mamy takie wrażenie w tej nie wiem nawet takie drobiazgi jak kostiumy niesamowity makijaż wygląd tych postaci tak dalej tak dalej wszystko to powoduje, że mamy takie wrażenie, że obcujemy z czymś co przekracza wszelkie możliwe granice to znaczy ja się zgadzam tylko może w 1 aspekcie podjąłbym jakąś próbę polemiki Otóż chyba nie było jeszcze w serialu, który traktowałby dojrzewanie w taki sposób to znaczy inaczej seriali, które pokazywały dojrzewanie było 1000 i zawsze pokazywały w rozmaity sposób i one zawsze gdzieś tam wprowadzały nowe wątki to seks narkotyki to nagość na różne rzeczy tam wchodziły zawsze było takie lekkie przesuwanie środka ciężkości akcentu trochę tak jak mówi też oczywiście tutaj podlane tym językiem filmowym takim doprowadzony do ekstremum z wykorzystaniem wszystkich środków, jakie są, ale równocześnie 1 rzecz wydaje mi szalenie istotne jeśli chodzi o samą fabułę i same wybory fabularne Otóż chodzi o kwestie mniejszości seksualnych to mamy pokazany związek dziewczyny, która chyba jest lesbijką, choć to nie jest do końca jasne z drugą dziewczyną, która jest trans kobietą jest bardzo dziwne na dziwne to w ogóle nie jest dziwne tylko niezwykłe w tym sensie, że są kompletnie inne od całego otoczenia to są takie 2 zwierzęta, które nie należą do żadnego gatunku w tej akurat miejscowości reprezentowanego w tym akurat świecie, w którym są, a ten świat zresztą też bardzo ciekawie opisany to miejscowość jest ciekawie opisana przez ten język, którym mówi to jest takie trochę wszędzie nigdzie i to pozwala zastanowić nad tym generalnymi wnioskami taka uniwersalizacja tutaj zachodzi, ale myślę, że to jest bardzo ważny żony są z planem, który nawet nie mają tutaj jeszcze swoich nazw i przez ten dramat chodzi na wyższy poziom to ta rozpacz, która tutaj jest jest też związana z tym właśnie, że nie znajdę drugiej takiej nie znajdę drugiego takiego jest taka cecha, która zawsze młodzieńczych miłościach jest zawsze się wydaje, że nikogo nowego nie znajdzie, ale tutaj to stawka jest przez to jeszcze większa ten dramat jest głębszy i poważniejsze tak myślę, że wygra wyglądu Giulia i czyli tej trans seksualnej bohaterki, które od razu na nią patrzymy i widzimy, że tak, że ona niemal dosłownie z innego świata inna inne włosy jest w jakim ta eteryczna ona też nie zrealizuje era no właśnie ten tego świecąca ze wsi i to powoduje że, że my, że to jest rzeczywiście jeszcze bardziej wzmacnia macie wrażenia mówi to co mi się bardzo podoba euforii uważam, że ją odróżnia od większości się wszystkich seriali, których jest mnóstwo i seriali Camino wejść to jest nie sposób jego przekraczania granic co jest interesujące są sobie by takich obyczajowych czy sposobie opisywania rzeczywistości, ale umiejętność, który z pewnymi wzorcami, bo nie wiem czy jest drugi gatunek równie mocno skodyfikowane jak właśnie historia dojrzewania i lekami nowej, zwłaszcza amerykańskim stylu wrażenie, że my nawet jako ludzie wychowywani zupełnie innej kulturze w innym świecie tak głęboko przesłankami tymi historiami, jakby doskonale odczytujemy pewne kody, gdzie mamy w kody, których by w pełni gatunek ma zestaw postaci zestaw wątków motywów miejsc się powtarzają nawet cen, które są w tym sensie obowiązkowe tego typu historiach i mam wrażenie, że chory bierze te wszystkie by ten gatunek z całym dobrodziejstwem, czyli naszym kapitanem drużyny bejsbolowej z naszą seksowną jakoś tam dziewczyną losy czy liderką AOC bierze outsiderów ze szkoły czy bierze to co wszystko znamy z różnych opowieści miesza w sposób, który kompletnie zaskakujące jednocześnie, puszczając oko, że jak były wymagające następnie rozmowy na poziomie meta to jest bardzo interesujące jak w tej czwórce się bawią tymi schematami jednocześnie, komentując by, budując na tym nie tyle są przyjemność oglądania, który zazwyczaj służą te schematy co pewien komentarz się też społeczny, który na tym notariusz, ale ja też rzeczywiście to jest na to, że mamy taki zestaw co jeszcze tylko do końca mam taki zestaw scen jak w każdym historia dojrzewania mamy imprezę, gdzie dzieciaki bawią się na basenie mamy historię balu mamy w finałowy mecz takie sceny, które widzieliśmy setki razy on tutaj albo piknik taki miejski, który jest jak mówi świętym miejscu miejscowej społeczności czy to wszystko tutaj chory służy jakiś krytyce społecznej, która jest mniej lub bardziej zakamuflowana to prawie jak rzeczywiście jak się zastanowić nad tym jak to jest wymyślone to każda z tych postaci ma jakąś wadę jakiś rodzaj skazy prawda te te schematy, czyli od soczyście też wzięte z takich powiedziałbym klasycznych rozwiązań dramaturgicznych jeszcze z teatru nie czy mamy zawsze musi być rezon musi być główny bohater różne takie tutaj mamy w tych akurat nastoletni historiach zawsze mamy tego najprzystojniejszego chłopaka na najładniejszą dziewczynę brzydactwo dziwoląga pana od wuefu, tudzież najważniejszego człowieka w całym mieście np. burmistrz ATA albo nie wydaje takie rzeczy prawda mamy dziewczynek, które się mówi się Puszcza mamy grupa ska to też tutaj wszystko mamy tylko do jedno każde 100 każda statystyki postaci ma jakość właśnie wada jest jakaś przełamana nagle się okazuje, że ten, który jest w stanie chłopaki najprawdopodobniej gejem ma kolekcję zdjęć penisów siebie na telefonie najładniejsza dziewczyna nadal do ataku jest najbardziej taka stereotypowa postać, ale że przy każdej okazuje się kimś innym prawda każdy ma jakiś sekret jakąś tajemnicę nie ma tych rolach na dobrą sprawę rozpadają się teraz to są też pewna fikcja, którą może wytwarza taki sposób wpływał opowiadania w ogóle on nastoletni ości to też można sobie zadać pytanie dotyczy euforia nie to próbuję przekazać ja chcę tylko 1 rzecz powiedzieć o tym, o czym mówicie spowodowało mam takie wrażenie czytając recenzję w przypomnimy im pojawił się w zeszłym roku i trzeba trzeba tutaj podkreślić, że większość krytyków, ale też publiczności na początku miała ogromny problem z ZES identyfikowaniem tak naprawdę gatunku, gdy tego filmu wszyscy byli przekonani, że skoro to jest komórkowej to prawdopodobnie grupą docelową są nastolatkowie natomiast to, o czym, o czym mówicie wejść do wejścia na wyższy poziom interpretacji rozumienia tego tego filmu myślenia w ogóle o tym świecie to, że tutaj są wzięte wszystkie kalki i zmieszane, ale też też służy to zupełnie innym celom niż zazwyczaj komików, lecz myślę, że to wprowadziło z widzów taką ogromną konfuzję i spowodowało właśnie tempem początkowy wysyp różnych opinii, które re były zdziwione samym samą mocą z wykorzystaniem tutaj gatunku właściwie nikt nie wiedzą czy to rzeczywiście jest dla nastolatków będą dyskusje czy rzeczywiście życie nastolatków tak wygląda jak gdyby mam wrażenie, że to zupełnie spełnienia o to chodzi tak też również tutaj buta ten wektor się przesuną trochę w niewłaściwym kierunku zaraz po premierze rzeczywiście to było raczej się skupiania tej obyczajowej i śmiałości pewnym szokującym elementem tego serialu teraz to co mi się bardzo podoba terminie lub przypadkowości pewnych wyborów obwodowych np. o wypełnienie nie znaczy tego serialu, bo lubicie oglądać seriali jak długie, a więc tutaj np. mamy postać tego, bo biznesmena, który jest ojcem naszego przystojnego chłopaka w mieście i ten biznesmen wielki człowiek sukcesu ma dziwną seksualną bardzo niejednoznaczną zresztą relacje z naszą trans seksualną bohaterką, a my i co ciekawe ten w tym włodarz całego miasta został obsadzony przez Erika Deyna aktora, który przez ostatnich 8 lat grał w stanach w serialu last Ship wygrał seriale, który był im katastroficznym pierwsze łączone KBA w ogóle takim opowieścią o statku, której amerykańskim statku wojennym, który wpływa cała sieć jest 1 co może uratować świat, a jego przywódcą takim jedynym odpowiedzialnym człowiekiem wzorca Amerykanina był właśnie kapitalnie, ale przez Kadena i mam wrażenie, że oni tutaj doskonale wiedzą kogo obsadzali w tej roli jego, grając wyobrażenie milionów Amerykanów, którzy przyzwyczaili potencjału bardzo popularny do oglądania tego minister Ameryki tego odpowiedzialnego ojca narodu, który tutaj zostaje pokazane na bardzo dwuznaczny to jest pani enigmatycznie rozważna lubi brutalnie ryzyka dzieciak tak można powiedzieć no czy dzieciaki, jeżeli uznamy oczywiście dzieciaka to całą Dolce to jej równolatków nadal też, ale mamy lewak czuję, że mamy takie poczucie, że tu jest będzie po torze oni opowiada osadzają to historia jakich małym miasteczku, które jest właściwie nie wiadomo, gdzie nie wiadomo po co co sprowadza się tak jak z systemu rankingi osiągaliśmy przed tygodniem czy jest to miasto jest wszędzie nigdzie to jest miasto, które syn każdy może się utożsamić to miasto to jest Ameryka jest często miasto, które ma być symbolem czegoś więcej i mam wrażenie, że w związku z tym każda z tych postaci też by wyrasta ponad ten stereotyp, który się można przepisywać ze względu na gatunkowe konotacje, a jednocześnie właśnie staje się czymś więcej czy jakimś łącznie ten serial, mimo że właśnie gra znaczonymi kartami jeszcze bardzo głęboko prawdziwy poruszający w tym jak o tym mówi jak mówił Protas ale, ale ja bym teraz chciał niestety wprowadzić ten odcinek dodatkowy, który został nakręcony jak rozumiem z przyczyn pandemicznych tak naprawdę nie rozumiem tego gestu artystycznego, który wymyślone tak jakby cała ta dyskusja wokół serialu, która miała na przetoczyła się cała ta za Mokka gatunkowa te rozmowy o tym czy to wypada czynie wypada czy ta młodzież naprawdę się tak bawi i czy jak to się ma tzw. prawdy obiektywnej, jakby to wszystko wzięli sobie twórcy na serio do serca musieli wystosować nudną jak flaki zaleje pogadankę o tym, że narkotyki szkodzą 3× uznałem naprawdę tylko siłą woli obejrzałem do końca zresztą 1 okiem, bo nie zważając na nie zna już nie zważając właśnie za bardzo od któregoś momentu na uczelni mówią, bo ten odcinek, bo do czasu powiedział ten odcinek wygląda formalnie Otóż po ultra bogaty w języku euforii zostaje ani śladu to jest 50 minut na 24 literach to znaczy 4 literach zadaj 4 literach sponsora, który ma niby pomóc zerwać z narkotykami jakaś potwornie nudna długa rozmowa między nimi gadka, który nic nie wynika z tego nie słuchano też niedopatrzeń jest po prostu nie do zniesienia przynajmniej dla mnie chyba, że ma jakiś rewolucję, jaką rewolucyjnej interpretacji, która mówi, ale nie Kuba byliście no czekam na wasze głosy ja ja ja chętnie, ponieważ przez małe przytoczę dzieje tutaj złote myśli moment, kiedy ja naprawdę postanawiam wyłączyć psy komputer to była złota rada, która brzmiała życie jest trudne, więc Uwierz w poezję i pomyślałam sobie, że też, że jakby koniec wszystkiego więcej dopowiedzenia i dalej słuchać rzeczywiście ten odcinek jest z ich szczerze mówiąc zupełnie nie rozumiem, skąd pomysł na wykorzystanie w ogóle takiej takiej konwencji właściwie pocą się pojawia, ponieważ ostatnia scena pierwszego sezonu i która jest płacz dziecka, które jest niesamowicie taka intensywna formie treści obejrzał ją kilka razy i moim zdaniem ona też zresztą otworzyła wielką dyskusję interpretacyjną i mają moim zdaniem najpiękniej byłoby, gdyby ta scena znaczyła, tyle że nasza główna bohaterka po prostu umiera natomiast tutaj ten powrót do do rzeczywistości ten z naprawdę zlepek skrajnie banalnych i analiz świata no właściwie psuje całą całą siłę tamtego tamtego pierwszego sezonu, który naprawdę zostaje gdzieś pod powiekami i nawet jeżeli nie pamiętamy wątków fabularnych, które same treści pamiętamy intensywność przeżywania tego pierwszego sezonu i w zderzeniu z tym pierwszy z następnym odcinkiem dodatkowym, które tak jak mówi, że jakimś niepotrzebnym zupełnie komentarzem i objaśnianie rzeczywistości, która jest naprawdę zrozumiała i no ogromnie też analizuje głębie tutaj tego pierwszego sezonu co powoduje, że się trochę obawiam jak będzie wyglądał sezon drugi po tak wielki wielki wielka siła tego pierwszego sezonu i powodzenia tego pierwszego sezonu było również oparte na na tej wieloznaczności teraz rozumiemy był sukces no to dokręcić śrubę wyciśnie z tego wszystko co się da dla mnie to jest przerażające, bo nie chce banalizacji tego świata i trochę zadawał naiwnie nie zgadzam no właśnie, tym bardziej że mam taki problem z tą sceną finałową pierwszego sezonu one naprawdę bardzo rozbudowana bardzo ciekawa też i powiedział, nawiązując do takich czy korzystająca z takich wyważonych drzwi przez inne wypowiedzi telewizyjne, zwłaszcza tutaj do głowy przychodzi Legion, gdzie już tak właśnie obrazem chodzimy bardzo mocno chcieliśmy Antal, czyli emocje sposób przeżywania zmieszany razem wiadomo, że wtedy ten język filmu zaczyna się od realnie zaczyna być taki szalenie wizyjny i ale muszę powiedzieć, że wcale nie miał takiego jednoznacznego oczywistego przekonania, że ona w tej finałowej scenie zaczynać bać, że to jest scena, która to sugeruje ja myślę, że ona przeżywa jakiś rodzaj zapaść jakiegoś załamania nerwowego, które kompletnie ją gdzieś eliminuje z gry myślę też żona umiera tak jak ty mówisz tylko myślę, że raczej bardziej psychicznie wypada z gry, a to czy wróci czy nie to jest jakby inna kwestia też pytanie otwartym bardzo podobało mówi nam na niejednokrotnie wielu z nas włącznie z mówiącym te słowa wypadało z gry emocjonalnie właśnie pod wpływem nie wiem emocji rozczarowań miłosnych złamane serce naprawdę potrafi człowieka przyprawić o kryzys tożsamości tak na marne to się po prostu dzieje ludziom, więc myślę, że to jest taka właśnie Teen Drama taki Tina i taka czynić tragedii, która się tam odbywa ale, że to jest bardziej związane z tym złamanym sercem, a nie, że ktoś mi tutaj nagle przyjdzie na pluje na łapę i zrobić z tego wszystkiego taki płaski jednoznaczny placek, żebym się z prośbą, że nie wysilony jak swoje własne interpretacje po prostu umarł nie znaczy ten ten 0103. od docentem ten dodatkowy odcinek, że takie płaskiego pie ma być ja dlatego myślałam żona umarła przede wszystkim, dlatego że jakie to było piękne jak niemożliwe, ale wiele tam jest taki moment, kiedy ona przechodzi przez przez cały dom i zbliża się do matki, która nie zauważa siostry, które nie zauważyć dopiero ojciec oraz fabuły wiemy, że ojciec nie żyje ona wpada w jego ramiona i dopiero wtedy wychodzi przed dom ten dziki tańczący tłum dziwaczne i dlatego zapowiedział, że to było takie piękne poetyckie zakończenia natomiast zgadzam się oczywiście też po prostu wyrzucenie z rutyny życia, ale czy musi musi mi kawę na ławę tutaj wszyscy złożą mi pokazać powiedzieć po to tutaj ona wraca do spania istoty, a aż mnie aż to było bolesne zje w ogóle nie nie naprawdę nie rozumiemy, że zabrali całą przyjemność z całą przyjemność tak to jedno, a z drugiej strony też mam wrażenie, że ten finał ten dodatkowy odcinek, który jest chyba takim pomostem w elektronice przerzucają twórcy między 0102. sezonem też, dlatego że podtrzymać świadomość tytułu mówiąc tak rynkowo i jakby przypomnieć fanom, a w związku z koronawirusem pracę w tym sezonem się jednak będą musiały dłużej niż miały trwać pierwotnie, a więc myślę też jeszcze wspomnieć o wybiciu się najgorszy możliwy sposób i ten dodatkowy odcinek przegadany zbudowany zupełnie i w inny sposób aniżeli cały serial bez całe 8 odcinków, ale jednocześnie obnaża słabości tracą tego, bo siłą euforii nie jest historia ani nawet sposób opowiadania taki bezpośredni literacki, ale właśnie ta reżyseria na sterydach, która jak oglądałem sobie ten teraz po raz drugi ten serial wrażenie, że to jest coś takiego połączyć się upraszczając oczywiście Gaspara noe z Dorotą Masłowską i puszczali razem taki jest opowieść, której jest i razem tango problem jest takie ostre przesada nowego estetyczna i jednocześnie taka ironia, która się, jakby zupełnie podszyta była taka totalna świadomość form, a wszystkich form nie tylko filmowych to życiowy pewnych umów formalnych jakich pułapek, które ludzie wpadają powtarzają błędy tak dalej to jest jakby żywcem Masłowskiej uszczelek pomyślimy o tym, że nasz serial zaczyna się pierwszy odcinek ten właściwy zaczynał się od wizyty m.in. u dilera narkotykowego, który nie może 9 lat utytułowane łaskie pod okiem dostawa jest minimalne tę maszynkę do liczenia pieniędzy ile wielkie tutaj jakby coś tak kuriozalnego i tak jednocześnie absurdalnego, że wiemy ten świat jest pewnym sensie umowny a gdyby rzeczywiście ta terenowa reżyseria to to szukanie rozwiązań jakich nikt nigdy jeszcze nie użył wcześniej to, że kamera ma zespół niespokojnej kamery w pewnym sensie w euforii znanego cały czas się porusza i jesteśmy w nieustannym przepływają z 1 miejsca drugiego z 1 bohatera drugiego umiał również to pozwalało też przymknąć oczy na pewną wtórność literacką tego tekstu oraz tutaj w tym dodatkowym odcinku, który wymaga ogromnej dyscypliny takiej intelektualnej osób talentu od samych scenarzystów już nie dało tego ukryć żaden sposób dostojności polega nie tylko warsztatowo, ale przede wszystkim właśnie były obniżające poprzeczkę następne próby również oni rzeczywiście ty tutaj tę poprzeczkę wcześniej bardzo wysoko podnieśli teraz sobie zdjęli tam były jakieś 3 poziomy niżej zawiesili tak jak się bar przed drugim sezonem, że nie będą w stanie powtórzyć tak Śmiałego skoku na upadku po prostu uwierzyli w poezję jak zamieszki znane, ale też właśnie przyznała nagrodę bokiem nie możesz ją za chciałem tutaj dodać, że w, tym bardziej jeżeli kogoś było, gdy ktoś zdecydował ma zrobienie takiego serialu to tym bardziej nie rozumiem jak można i żadne tutaj marketingowe i działania mnie nie przekonają jak można było pozwolić na wypuszczenie takiego odcinka, który tak ogromnie niszczy właściwie wszystko to co zostało zbudowane w pierwszym sezonie się bardzo zastanawiałem nad tym, dlaczego to zostało zrobione i mam parę podejrzeń one są jednak niestety wszystkie bardzo mroczny znaczy nie mają nic wspólnego z materią artystyczną samą wypowiedzią artystyczną tylko są takimi cynicznymi zagrywkami, kiedy próbujesz się wytłumaczyć pewnych gestów, które właściwie powinny zostać takie, jakie były, dlatego że rodzi ciekawość przynosiły dyskusje przenosiły pytania przede wszystkim to była największa siła tego serialu Otóż ja jednak myślę, że ten serial przez to, że tak doskonale operuje językiem filmowym doskonale operuje kontrą on bardzo niejednoznacznie narrację dotyczącą narkotyków bardzo bardzo w pewnym sensie ja się z tego cieszyłem, dlatego że myślę, że ta narracja powinna być Unia jednoznacznie jeśli w ogóle chcemy dokonać jakiegoś progresu jakoś lepiej zrozumieć w tym, dlaczego ludzie biorą jak biorą to przede wszystkim musimy zrozumieć co im dodaje, dlaczego się uzależniają, bo czemu to służy w nich samych, jakiego rodzaju braki to załatwia, jakiego rodzaju nie wiem świat otwiera, jakiego rodzaju perspektywę poszerza musimy nad tym wszystkim zastanowić i w pewnym sensie to usłyszeć i uznać, że miał dopiero może wtedy będzie można nie wiem wprowadzić nowe lepsze strategie leczenia nie mam pojęcia może stabilizować dawka może nie wymagać od niektórych, żeby totalnie byli czyści się tak przejawia takie słowo klin musi być Clintona tak będzie klin będzie 300 wiadomo, że nie będzie i to właśnie mam takie wrażenie, że rzecz, że to jest taka taki, że oni pokazywali w ten sposób siła tej protezy, jaką są narkotyki i mam takie wrażenie, że to pewna szansa na pewno taka nadzieja ten serial dawał jakąś taką nadzieję na to, żeby tę dyskusję prowadzić już trochę inaczej to są szczególnie zaniepokoiło to fakt, że te najciekawsze sceny to bynajmniej nie były sceny ze sponsorem, więc oni wybrali sceny najnudniejszy najbardziej irytujących 1 facet się mądrze, gdzie ten facet mówi ex cathedra oni pouczany mówi jak w życiu powinno być to w tym serialu się kompletnie nie sprawdzał to było irytujące to było męczące, a tu nagle zostały rozciągnięte na 50 minut i aż trudno właściwie zrozumieć po co, dlaczego Janne wszystkie stanowią, że może taki zabieg artystyczny żali się w ten sposób jakoś tak nie wiem dystansują od od właśnie takich rozmów pokazują beznadzieję nudy i pokazują, że tak się po prostu nie da wytrzymać tego się nie da się nie patrzeć kto by tego chciał słuchać myślę, że przecież takie samo zamierzenie jednak nie jest zaznaczony żaden sposób formalnie jest w ogóle nieobecne taki dystans wobec wobec tej treści, więc boję się że, że to chyba jednak nie tak ja po prostu nie wiem, o co ten odcinek jest nakręcony jako gorączkowo szukam sensu chciałbym uwierzyć, że akurat taki powód, ale chyba niekoniecznie to ja chciałabym w to wierzyć co mówi, ale niestety podejrzewam, że to jest zwykła nachalna dydaktyka, która w ja też ja też tego odcinka nie rozumiemy uważam, że pod każdym względem od artystycznego poprzez wieki rozumienie i interpretacje całości to ogromnie osłabia całą siła euforii i też myślę że, że nie tego szukali widzowie w tym serialu przypomnijmy, że ten serial się bardzo podobał i można można zrozumieć, dlaczego jest tak inne od od od właściwie wciąż całej produkcji telewizyjnej, że dodawanie tak no no dla mnie taktem nachalny dydaktyzm jest takim elementem tutaj dominującym i no ja też się to budzi mój sprzeciw ja chciałbym byśmy mieli już 1 rzeczy, bo za chwilę można uciec i uprzejmi bo kiedy mówi się do serialu przypisuje się jego sukcesy z 1 strony, lecz stanowi to napisał je sprzedał mamy Jastrzębia, a z drugiej strony 2 znakomitym rzeczywiście aktorką firm zadaje i handlu szafy natomiast to co jest ciekawe to, że euforia jest jeden z kilku co najmniej seriali i izraelskich, które doczekały się swojego amerykańskiego dużo popularniejszego na świecie wcielenia i też bardzo interesujące jednak fenomen tej izraelskiej telewizyjnej twórczości, która tak tak małym kraju tak bardzo przerasta ten kraj wychodzi ze świata, bo autorką euforii pierwotnej WI US ług autorów jedno jest dawca Levi, czyli auto aktora napisała in Treatment, czyli tę pierwszą wersję serialu kończyliśmy bez tajemnic polskiego miało 17 różnych narodowych wersji i role się czy też twórca który, gdy sobie kilka naprawdę znakomitych seriali właśnie w Izraelu i to jest ciekawe, jakie w tej izraelskie seriale niewielkiego kraju o specyficznej kulturze są bardzo łatwo przekładane i i podbijają światowe rynki, bo możemy wspomnieć oprócz euforii oczywiście Holland był takim wielkim, kiedy tylko sukcesem my czy zakładników też po bardzo popularny serial kolejny ambitny, ale bardzo bardzo oglądany Stanach, więc to jest bardzo ciekawe, że to niewielka kinematografia jest w stanie produkować tak znakomite pomysły i to akurat mam pewne przypuszczenia, dlaczego tak się dzieje po pierwsze, Izrael jest krajem jednak ogarniętym konfliktem co zawsze rodzi powiedziałbym takie napięcie, które siłą rzeczy musi prowadzić do pewnych uogólnień beta Ford, jakby od razu masz na za oknem po prostu materia dramaturgiczną to jest jedno rzecz druga jest jednak kraj demokratyczny, bo takie w takiej demokracji, która strasznie boksuje ostatnio, ale wszędzie demokracja psuje, więc to jest jakby drugi napęd trzeci napęd kraj bardzo zglobalizowanym, czyli dużo jeździmy dużo oglądamy świata widzimy jak problemy są wszędzie w gruncie rzeczy jakoś tam podobne i rzecz moim zdaniem ta niem czwarta piąta szósta jest oczywiście kraj relatywnie bogaty, gdzie też są style życia bardzo różne od głębokiego konserwatyzmu i fundamentalizmu, a właściwie taki powiedziałbym lewicowy lewacki laicyzm i liberalizm i w zależności od tego czy się nie uda tak to widzi, więc ten ten kocioł też tworzy bardzo ciekawe napięcie myślę, że szalenie inspiruje pisarzy, którzy tam pewną skalę i twórców, ale też myślę, że jakaś systemowa otwartość tych miejsce zwanych, bo nie ten produkt pod producenckim musi tutaj działać znaczy oni w Polsce są bardzo dobrze wykształceni i bardzo obyci w świecie i myślę, że to jest to to nie jest Polski zaścianek z absolutnie ja jeszcze mam też tego teorię nie mam na nią wielkie dowodów, ale jest ona, ale wierzę w nią bardzo mocno, że to nie jest przypadek właśnie Izrael obok Skandynawii i Wielkiej Brytanii i jest jednym z tych największych rynków eksportujących pomysł serialowym cały świat i bo co łączy wszystkie te miejsca to bogate tradycje literackie wysokie czytelnictwo w Skandynawii Izraelu, ale też taka świadomość literacka było bogata tradycja twórczości, ale też szybko jeśli chodzi o szkoły szkoły filmowej narzędzia filmowe z tego co wiem Izrael, bo w tym momencie może dalej jest nie wiem czy czy tutaj możecie mnie poprawić, ale wiem, że na pewno był w którymś momencie taki czołówce jeśli chodzi o robienia wciąż dziwnie to czyni w czołówce jeśli chodzi o zrobienie czołówek to znaczy czołówki bardzo często powstawały w Izraelu do światowych produkcji np. słynna czołówka do siedlisk podziemia taka zapadająca w pamięć osiedla czy lata pamięta oba stworzona właśnie tam zwolnić też, jakimi narzędziami wyrobili się taką markę w taką powiedziałbym pod pod producencką markę o, że to to byłaby to jest kinematografia też, żeby choćby za komponowanej wymyślona systemu Watson może dać temu rynkowi międzynarodowemu, więc myślę, że to jest bardzo inteligentnie pomyślane jako pewien zespół naczyń połączonych jednocześnie musimy pamiętać, że jest to bardzo imponujące to z tego powodu tak naprawdę tamten rynek Jagły twórcy na rynku izraelskim dysponują bardzo niewielkimi pieniędzmi budżety seriali są naprawdę niskie jest coś co wybija z ręki argument większości polskich twórców serialowych, którzy narzekają na to nie mamy takich pieniędzy w stanach ale kiedy obejrzymy takie seriale jak właśnie, aby izraelską wersję Holland to wygląda trochę czasu telewizji, ale intensywność emocjonalna jak psychologiczne tego co dzieje się dramat logicznie nagany wystaw niezwykła, że potrafi napędzić potem wielki serial z amerykańskiej telewizji i to samo było niewiele żądamy vod, która tydzień widzieli też na ekranie to kosztuje 15zł czasami po dekoracji sceny, a jednocześnie to jest międzynarodowy hit, bo jest dramaturgia, bo jest tam literatura pod spodem na coś w tym dniu opisać po prostu, chociaż może pan w radach na, chociaż w tym przypadku akurat to jest o tyle dyskusyjna, że się euforii właśnie jest, lecz euforia po nie byłaby takim serialem, gdyby nie było w tym serialu pieniędzy ale, nawiązując do tego co mówisz nie poruszyliśmy albo poruszyć właśnie tak na sportowo jeszcze 1 element, który jest bardzo ciekawy w tym my w tym serialu mianowicie właśnie intensywność uczuć emocji tych bohaterów, jeżeli szukałabym jakiegoś takiego zaczepienia z doświadczeniem tych wielkich pierwszych miłości zawodów pierwszy rozczarowanie życiem pierwszych takich naprawdę tego co co co zazwyczaj komunikować, z czym się z tym nie potrafi sobie do końca poradzić właśnie, opierając się na tych tematach to tutaj jest to 1 element, który mam wrażenie jest nie sztucznego o każdym z tych elementów tego świata euforii możemy jednak gdzieś tam powiedzieć żonie w jakim sensie koncesjonowany jakimś sensie właśnie przejaskrawiony przesycone natomiast mnie bardzo też podoba sądzę, że to jest duża zasługa aktorów ze główną bohaterką Maciela i takie wzajemnie się tutaj bardzo bardzo podoba właśnie ta intensywność uczuć emocji, która w tym oczywiście wyraża się przez formę, ale też umówmy się nas jak kiedyś kiedyś jest nastolatkiem właśnie taki zbyt intensywny sposób doświadcza się mocno życia i i nie wiem nie wiem, więc co na ten temat powiedziane, ale z mojego punktu widzenia jest to w ogóle jeden z aut z najciekawszych elementów tego serialu oprócz oczywiście ta firma filmowej formy i mam takie uczucia, że być może rzeczywiście wyrasta z sesji tego, o czym, o czym bardzo opowiada szat z tego wszystkiego co co z literackiego bogactwa, ale tym razem w tym serialu nie to jest dla mnie najmocniejszym elementem tak ja mam wrażenie oczywiście amerykańskiej formie byłoby bez pieniędzy i UBS tego przepychu realizacyjnego, który jest widoczny i imponuje, ale z drugiej stanowią też pozytywny tak głębokim poziomie i szukanie tematu tego serialu tego przekroczenia, którym jest to co naprawdę przesądza o sukcesie, bo świetnie zagrany serial jest mnóstwo takich co mają duże budżety i reżyserzy mogą się bawić kamerami w dowolny sposób to tutaj mam wrażenie, że jednak ta śmiałość obyczajowa pewien pełne świadome przekroczenie stanowi o sukcesie w takim głębszym poziomie społecznym Łęgowo również toczy mówi, czyli ta intensywność uczuć dla mnie to jest coś co jest kluczowa dla tego serialu, bo bardzo dużo było głosów po premierze euforii takiej pełnej siana trochę takiej moralnej paniki o tym jak to młodzi dzisiaj to właściwie są na krawędzi jak oni właśnie prowadzą życie, którego nie prowadziliśmy mecz TFI, które tutaj wszystko były już seksualnej i użytkowe wszelkie potrafią przecież ten serial tak naprawdę nie chcę rysować strasznego obrazu tego jak właśnie jako jak to młodzież dzisiaj zła tylko pokazuje w sposób dosyć poruszający się na samotność chodzi to jest imponujące jak bardzo cieszę, że współ odczuwać zima jak bardzo to są jakieś poruszające portrety tych małych i choć dzieciaków, które często też po czwórce zabierają na podróż do przyszłości tych bohaterów i muszę przyznać kilka z tych ekstra owych historii i robi piorunujące wrażenie jest tak znakomicie zagrana tak mocna psychologicznie, a ja po prostu widzimy samotność rozpacz tych dzieciaków no właśnie ja bym się nad z tym zgodził na to zwrócił uwagę, czyli na ten nieprawdopodobna bardzo duże znaczenie psychologii postaci, które po prostu tutaj wniesiona do jakiegoś powiedziałbym mistrzostwa czy to, że po pierwsze, postaci są niejednoznaczne dla samych siebie, a po drugie, że, jakby to przeżywanie to to zdolność do wychwycenia pewnych pewnych zmian powiedziałbym pewnych przejść między 1 sytuacją drugą czy się szczególnie zapisał w głowie taka scena z odezwą, ale bardzo ciekawe jeden z ważniejszych takich powiedziałbym odcinków el jesteśmy właśnie w szczycie tego łuku narracyjnego, czyli ten odcinek z wesołego miasteczka rzecz jasna, gdzie jest taka bardzo wyrazista scena, gdzie kasy bohaterka no, która właśnie to jest ta dziewczyna, które mówią, że się Puszcza ona jedzie na karuzeli i ich chyba łapie orgazm w trakcie, bo to się, po czym oczywiście też jest lekko oszołomiona, ale widać, że ma jakiś odjazd taki prawie seksualne i za chwilę wrażenie, że się z niej śmieją zaczyna płakać obniżenie przejście między tym miejsce Stanami i to wyłapanie tego momentu, kiedy z czegoś co jest czystą ekspresję wolnością właśnie takim moim młodzieńczym szaleństwem przechodzi w coś co jest rozpaczą poczuciem odrzucenia napiętnowania to jest siła tego sobie rząd takie rzeczy potrafi wyłapać pokazać tak samo jak ten 1 w i ta finałowa scena, w której nasz najprzystojniejszy chłopak we wszystkich przeżywa właśnie coś na kształt, jaki jest takiego cofnięcia rozwoju, kiedy zmienia się we Wrzeszczu c i uczący pięściami w podłogę dziecka, choć jest jedyną osobą, która tworzy swoje własne więzienie to to jest moim zdaniem taka to robi wrażenie to robi ten serial oczywiście ten język temu służy tak jak mówię ten język doskonale wie, kiedy został on zastosować Kontrapunkt, kiedy zostawia spełni pewne rzeczy, które teoretycznie do siebie pasują co jest na jedną z najtrudniejszych jak formalnie strukturalnie 1, gdy to jedyna w najtrudniejszych gestów jeszcze 1 element rodzice każdy set każdy odcinek zaczyna się retrospekcja, która pokazuje dzieciństwo kolejnych postaci i to jest tym myślę, że to jest gdzieś na drugim planie, ale jednak dosyć wyraźne takie też oskarżenia tego pokolenia starszego zobaczcie no to teraz tutaj wasze dzieci przeżywają tragedię, ale spójrzcie spójrzcie też na siebie zobaczcie czy tragedia czasem nie wyrastając z waszych problemów z traumą tragedii doświadczeń i nie, że nie przez nie przepracowanych traum, więc myślę, że to jest to jesteś taki element, który buduje pogłębia obserwację testy naszych pierwszoplanowych bohaterów, ale też trzeba pamiętać o tym, że kiedy tych właśnie mówimy o wasze dzieci przeżywają tragedie to w pewnym sensie to co mi się bardzo euforii podobały się wrażenie, że twórcy mają to bardzo wewnętrznie one uświadomiona teraz po tym odcinku ostatni nie jestem tego taki pewien mianowicie to, że tam właściwie był taki serial, który mówił, że młodość w ogóle jest tragiczna to jest w ogóle czas przejścia szalenie trudne czasy, które właściwie nie można pomóc tak do końca, bo Ciech musi przejść sam musi zrobić to sam i to jest bardzo trudne i to jest bardzo bolesne i siłą rzeczy, jakby to ma w sobie coś ze stawki wszystko gra wszystko dlatego też te napięcia są takie gigantyczne i w moim odczuciu to było dobrze wyłapane ten ten to ta stawka była gdzieś dobrze zarysowane jako taka całościowa tak jak to jest młodych ludzi, a nie, jakby nasze ekscytował się o Jezu, oni biorą narkotyki obozie zdjęcie penisa, a temu stoi jak ja muszę na to partyzanci taki wynik to te reakcje też po prostu jakaś taka Niewiem takie kultu listwa po prostu zwykłe kołtuństwa, którego wszędzie pełno czy to Kraków Zakopane czy Los Angeles albo Boston wszystko jedno wszędzie pełno kołtuństwa zręcznie zrozumienia myślę tego i tutaj jeżeli, jeżeli mówisz o emisji, jeżeli powyższe o tym jak właściwie ta młodość z takim takim elementem trudnym do przejścia, że to jest uniwersalna ja jeszcze dodałabym, że bohaterowie też różnie sobie z tym radzą to jest bardzo prawdziwe, że nie mamy na końcu samych wygranych tylko jedni są bardziej wygrani są mniej wygrani jedni żadni inni jeszcze będą przechodzić długie lata przez przez proces dojrzewania i warto też nad to też powoduje, że oglądamy ten serial z takim wrażeniem, że to jednak nie jest zapis rzeczywistości tylko tak jak mówi być może twórcy twórców przerósł sam sam pomysł być może oni sobie z tego nie zdają sprawy natomiast gdybym miała czytać interpretować jakoś ten pierwszy sezon to chciałbym też zwrócić na to uwagę, że ci bohaterowie nie przychodzą tak jak w różny sposób borykają się z dojrzewaniem tak różny sposób ten sezon pokazuje, że kończą ten okres takiego takiego przejścia do wydawało się, że będzie bardzo uniwersalnie prawda nie do końca wyszła niestety, że wyszła w pierwszym sezonie, ale w tej kolejce raczej mamy takie jak wiemy, jakie takie taką próbę ocalenia tyłka, że chyba, że w razie żartowaliśmy, jeżeli ten nowy odcinek miał tu się podtrzymać nasze zainteresowanie serialem to całą pewnością to zrobił, ale chyba tylko inaczej niż planowano, bo myślę, że więcej niepokoju wprowadzi do umysłu fanów niż takiego bezpieczeństwa poczucia, że warto czekać drugi sezon, a ja nie wiem czy będzie warto czekać, bo właśnie rok był zjawiskiem natomiast rozczarowanie tym dodatkowo odcinkiem poziomym spłaszczenia tej dyskusji co się samemu zapoczątkowały wniosła na poziom niespotykany w telewizji no jest niepokojące nieco moralnie może zwiastować może spadek formy tego serialu popłynie no by nie prawda z drugiej strony jednak trochę jaśniej nie chcę się wierzyć sprawdzam, czego ma takie poczucie no nie do wiary tak jakby gdybyśmy byli premierzy to pewnie zachowalibyśmy się Krystyna Janda ponoć Krystyna Janda ma taką, a taki sposób na trudną sytuację, a często zapraszana przez swoich przyjaciół z życia teatralnego wchodzi na premiera i mówi no nie spodziewałam się i świat po i nie wiadomo, czego się nie spodziewał i choć co właściwie oznaczyć, więc musielibyśmy stosować chyba ten baner mówi cały czas nie spodziewałem się sposób, żeby jakoś przez ABW trafia wspaniała scenografia tak wiele bardzo niedobre z jak 1, jeżeli to rzeczywiście miał podtrzymać zainteresowanie to we mnie zainteresowanie osłabło mnie po prostu przestało obchodzić co tam dalej koncepcją, ale pewnie się złamie znając mnie euforia razem z 7 do klejonych odcinkiem jako duże pytanie, z którym państwa zostawił Jakub Janiszewski i Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA