REKLAMA

Cyberpunk 2077 - na czym polega fenomen najpopularniejszej (i polskiej!) gry

Połączenie
Data emisji:
2020-12-11 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Paweł Hekman wirtualnej Polski dzień dobry dzień dobre i dr Marcin Zaród socjolog cyfrowy z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwu będziemy mówili o premierze Sejm RP bank 2077, czyli o premierze dawna oczekiwanej właściwie takim hicie, bo ten tak gra stała się wydarzeniem na zasadzie mamy odpowiedź na wiele lat przed premierą, która miała ostatecznie miejsce wczoraj Rozwiń » Paweł jeździ od wielu lat na konferencję gamingowe na rozmaite eventy organizowane przez największych potentatów w tej branży widziałeś te długie kolejki ludzi, którzy chcieli zagrać choćby wersję beta, więc ja rozumiem, że może nam więcej opowiedzieć o tym czym było to oczekiwanie pasjonatów gamingu właśnie na ten tytuł trudno tak naprawdę do czegokolwiek to porównać, bo takiego wydarzenia w świecie gier wideo w skali światowej, bo to już dawno wykroczyło poza granice kraju po prostu nie było CD projekt red warszawska spółka jak mało, kto potrafi podgrzewać atmosferę i od pierwszych zwiastunów tak na dobrą sprawę już było wiadomo, że szykuje się hit pierwszy zwiastun to mówimy tutaj o roku 88 lat temu potem słynne 4 litery na ołtarze, czyli słynne BP, które wystarczyło, żeby rozgrzać media społecznościowe do czerwoności i potem na wiele wiele długich lat cisza poza jakimiś dodatkowymi informacjami, że gra powstaje i czego ona może dotyczyć i cały czas skala przygotowań do premiery tej gry to coś niesłychanego myślę, że najbliżej temu byłoby do premiery nowych części Gwiezdnych wojen w kinach albo innej marki, która była przez wiele lat przygotowywana i oczekiwana przez przez fanów na całym świecie to właściwie działaczy sukces Wiedźmina, jakby renoma samego producenta czy też koncepcja i odwołanie się dostać bar banku jako do pewnej takiej podziałem stylizacji Formuły, która dla wielu ludzi wciągniętych w gry wideo jest bardzo nośna atrakcyjna ma swoją długą długą tradycję w literaturze science-fiction filmach science fiction co to jest bardziej wydaje się, że to jest składowa wszystkich elementów po trosze z 1 strony sukces Wiedźmina, który rozniósł się po całym świecie sprawił, że CD projekt stało się jednym z najgorętszych studiów w skali globalnej znał tutejsze powtarzam każda kolejna gra biorąc pod uwagę również to dodatki do do Wiedźmina były były rzeczami, które tylko utwierdzały zarówno graczy jak i osoby, które tylko obserwują świat gier wideo z dystansu albo akcjonariuszy, którzy bardzo chętnie kupują akcje spółki, że jest studio, o które potrafi wykreować coś niesamowitego z drugiej strony CD projekt red, toteż powtórzę matą niezwykłą smykałkę do kampanii marketingowych i potrafi rozbudzać wyobraźnię jeszcze bardziej jak chociażby, okazując nagle ni stąd ni zowąd Janowi sam na targach 3 największe wydarzeniu gamingowym na świecie, który okazuje się jak i jak się okazało wtedy jest jedną z postaci której, która się pojawi w swoim banku i stawiając samych siebie wtedy projekt red w szeregu z największymi producentami na świecie, bo jeżeli ktoś może zatrudnić Janowca do gry to znaczy, że po prostu gra w najwyższej lidze i też tak jak mówisz sam albo pan jako jako tematyka jest tematyką bardzo mocną gatunkiem bardzo nośnym aczkolwiek, jeżeli chodzi o gry wideo i to nie jest to najszczęśliwszy wybór dla niektórych twórców, bo były wielkie studia, które mierzyły się sobie po całym bankiem i niekoniecznie odniosła jakiś spektakularny sukces raczej powiedział rządu umiarkowany lub pojawiały się jakieś drobniejsze spadki natomiast CD projektowi po prostu udało się połączyć wszystkie te 3 elementy wspólną całość, która doprowadziła nas do 10grudnia, kiedy w końcu po kilkakrotnym przesuwaniu premiery gra ukazała Marcin Zaród jak na to pasy socjolog cyfrowy na to premier na to wielkie oczekiwanie na to parku parokrotnie przekładanie terminu słyszałem takich historii, kiedy właściwie to osoby, które pracowały nad kodem gry, bo trochę przedmiotem rozmaitych gróźb szantaży ja wiem, gdzie mieszkać w miłości tak tak to znaczy groźby wobec osób pracujących w branży drogowej to jest trochę efekt uboczny tych oczekiwań marketingowych i opatrzono to SOS to znaczy oprócz tego, o czym ma przed chwilą powiedzieliśmy wydaje się, że jest jeszcze 1 powód przede wszystkim to tematyka wbrew pozorom nie jest aż tak eksploatowano w porównaniu z jak bohaterowie z z komputerami czy z gadżetami elektronicznymi są ciut mniej popularni niż bohaterowie znaczą więc, o ile w przypadku Wiedźmina to było Trocha zagrania z klasyczną fantasy, które widzimy w wielu grach o tyle w przypadku cyberpunka to jest eksplorowania stosunkowo świeżej koncepcji i z punktu widzenia mojego jako osoby, która zawodowo, bo wstyd rozmaitych zjawisk cyfrowych społeczeństwa to premiera cyberpunka najmocniej pokazuje i to chyba już nic nie może w to wątpić, że gra komputerowa czy gry wideo stało się częścią kultury bezdyskusyjne Krupka to nie jest coś co musi usprawiedliwiać się jakoś przed literaturą filmem czy innymi, jakby kanałami sztuki czy innymi obiektami medialnymi k to po prostu istnieje swoich prawach i można w tym uczestniczyć można czynnie uczestniczyć, ale jak negowanie Jet Air jako kawałka kultury ja mam w tej chwili czy zacznie nam się wydawać tak samo absurdalna jak ludzie, którzy mogli już film nie jest sztuką no jest jakby jest sztuką jest częścią kultury i i właśnie 10grudnia obserwowaliśmy takie przejście fazowe ostateczna manną szczególnie w środku Polski, gdzie no po prostu nie sposób tego co pan nie zauważyć, nawet jeżeli się samemu nie gra po prostu widzi się to jako zjawisko kulturowej to jest szalenie ciekawe, bo ciekawe czy za tym pójdzie naprzód choćby to, że gry komputerowe zyskają reinterpretację w różnych mediach w tym sensie, że literaturę na temat gier na temat grania zaczął się pojawiać nie w kontekście jak książek świata gier w tylko na szkodę w kontekście niż osoba nie była tak wyświechtanych np. kryzysów jako średniego czy w kształtowaniu tożsamości w tym sensie, że gry zaczną rozmawiać z innymi działami sztuki, a nie być łącznie cytowane no tak albo być może gry zaczną dostarczać takich powiedziałbym przeżyć, które proponuje swoim odbiorcom tzw. kino art House owe prawda, czyli przecież doświadczenia należną i wydaje mi się, że mniej to co cyberpunka można by w pewnym sensie porównać do Batman Christophera Nolana w tym sensie, że bierze dużą część świeżych koncepcji i pewnego można niezgodę na nasz tamtej Kurta i konfrontuje to i przedstawia następnie masowej gigantycznej skali pomocy środków, których mniejsze studia niniejszy projekt działania miały i tak samo Batman Nolana tak samo cyberpunka to jest pewien sposób wejście z niższą głośników cyberpunka miłośników pasaż miłośników tej konkretnej estetyki i pokazanie tego hali zobaczcie to nie jest takie to nie jest to z 1 strony nie jest takie hard korowy, ale z drugiej strony pokazania tym fanom Margo jak tam jeszcze naładować, że zobaczcie to z tej wersji takiej gigantycznej masowej też wcale nie jest takie głupie to to nie jest pulpa Agra pan już nie jesz to znaczy chciałbym się wstrzymać od komentarzy, bo ciągle się spóźniał ze sprawdzeniem kolokwiów i mogli moi studenci mogliby słuchać to obecnie w powiedział ja rozumiem, że to na pewno tak na grałem grałem bardzo dużo i będę grał jeszcze nadal bo co by mówić trudno się od tej gry po prostu oderwać się zgadzam z przedmówcą z tym, że albo bank pokazuje jak dużo miejsca jest w kulturze dla gier wideo jak istotnym elementem one za chwilę przestaną moim zdaniem powinno się stać już dawno temu, odkąd pracuję w tym zawodzie cały czas nosi taki sztandar pokazujące, że gry wideo są pełnoprawnymi tekstami kultury, bo takich przykładów mieliśmy już więcej one z różnych powodów się nie przebijały do do szerszego grona odbiorców czy do szerokiego strumienia odbiorców na często były gdzieś tam marginalizowane mam nadzieję, że cała Europa pomoże trochę tę moją tezę rozpropagować, bo naprawdę mamy do czynienia tutaj rzeczą niezwykle przemyślaną dotykającą ważnych i aktualnych problemów, a do tego dostarczającą po prostu masy rozrywki to się zatrzymajmy wrócimy po informacjach i 1416 łączenie w 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Marcin Zaród socjolog cyfrowy z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Hekman z wirtualnej Polski rozmawiamy o Sejm RP rynku premierze gry cyberpunk 2077 może tytułem przynajmniej wprowadzenia dla tych słuchaczy, którzy może coś słyszeli, ale nie do końca wiedzą co to powiedzmy przynajmniej parę z paru zdaniach o tym, jaka jest rama fabularna gra Paweł ty grałeś w tym, że o tym poświęcić rama fabularna jest dosyć prosta zaczynamy jako bohater lub też bohaterka o imieniu mówi wybieramy jedną z 3 ścieżek jesteśmy albo osobą odchodzącą z korporacyjnego pędu albo tzw. bankiem, czyli takim człowiekiem żyjącym bliżej ulicy albo modą mieszkającym na obrzeżach gigantycznej metropolii miasta ICT i naszym zda naszym zadaniem jest wdarcie się na kolejne szczeble półświatka, który tak naprawdę rządzi Night City to tak najogólniej czym najmniejszym zakresie rzecz dzieje się oczywiście w 2077 roku bardzo wystąpi innej rzeczywistości bardzo zabytkowej myślę, że tytuł tak naprawdę tłumaczy tutaj wszystko, jeżeli ktoś widział chociażby łowcę Androidów pamięta jak wyglądało to miasto tam u Ridleya Scotta ten ma już mniej więcej pojęcie, czego albo pan w 2077 może dotyczyć to może teraz powiedzmy parę zdań przynajmniej o tym dlaczego ta gra jest czy czy można powiedzieć, że jest wyjątkowa zaś parę słów takich recenzenta czy rzeczywiście cyberpunkiem 2077 spełnia oczekiwania czy ten szum ten High, które odpowiedziały na samym początku naszej rozmowy czy rzeczywiście ma swoje uzasadnienie w tym produkcie, który teraz straszy ludzi to wbrew pozorom jest bardzo trudne pytanie z tego względu, że cały proponuje jako gra sama osoba sama w sobie jako jako produkt, który włączamy czy na konsoli czy na komputerze nie jest niczym spektakularnym nie jest jakąś rewolucją to jest raczej ewolucja gatunku RPG, z którego zresztą cały bank jako pierwowzór wyrósł, ale jest to ewolucja doprowadzona niemal do perfekcji dopieszczona w najdrobniejszych elementach to co się to jest najistotniejsze w grach typu RPG to jest wcielanie się w postaci przeżywanie historii, którą ona została wprowadzona tę historię masa część związana z tzw. główną osią fabularną i związane również z aktywnościami pobocznymi i to co CD projekt tra doprowadziło do absolutnej perfekcji i za co należą się największe oklaski największe ukłony to sprawienie, że te drobne elementy pozornie nieistotne, które bardzo łatwo umkną osoby proszę skupi wyłącznie na głównej osi fabularnej są niesamowicie ciekawe mają bardzo rozbudowane tła mają bohaterów z krwi kości postaci, które mają jakąś swoją historię potrafią przekazać bardzo krótkim czasie, bo każdy oczywiście ma jakieś swoje okienka to jest gra na wiele wiele godzin, więc nie można przywiązywać się do niektórych postaci nazbyt długo i wszystko to jest po prostu doskonale wycelowane widać tutaj perfekcję Storytel ringu w opowiadaniu historii to jest absolutny Top światowy, z którym naprawdę niewiele studiów na świecie może się równać musi szybko wspomnieć o tych problemach technicznych którym, z którymi EBOR bank się boryka i będzie jeszcze borykać przez czas jakiś krążą różne opinie, że to problemy techniczne są bardzo duże moim zdaniem nie są tak wielkie nie są o wiele większa niż te, które borykały różne inne superprodukcje sprzed lat jak chociażby Dead Redemption 2, który również miał swoje wielkie problemy i tak nie stanęło mu to na przeszkodzie, żeby stać się wielkim wielkim przebojem, dlaczego takie trudne stworzenie nowej gry stworzenie nowej gry w sensie jako zupełnie nowej opartej na niczym czy tworzenie stworzenie gry jako takiej oto bardzo ogólne pytań natomiast niska tak skomplikowały już nie wiem ale dlaczego trudno stworzyć Wiedźmina, dlaczego jest trudno stworzyć bank może prostsza, dlatego że są gry przede wszystkim w tzw. otwartym świecie to znaczy gracz dostaje tutaj taką wielką piaskownicę i może z niej w niej robić co mu się żywnie podoba, a to oznacza mnóstwo problemów związanych z tym, że twórcy nie zawsze są w stanie przewidzieć co zrobi grać w danym momencie, jeżeli mamy tak barmanka mamy tutaj naprawdę gigantyczne miasto ICT, które jest olbrzymie nie tylko horyzontalna również wertykalnie to wielopiętrowe miasto, które możemy się poruszać w zasadzie dowolnie możemy się poruszać piechotą samochodami motocyklami możemy rozmawiać z ludźmi możemy chodzić w interakcję mamy mnóstwo różnych rzeczy do zrobienia i ogarnięcie tego wszystkiego wymaga olbrzymich nakładów pracy godzinowych olbrzymich nakładów pracy ludzkich dlatego też przy banku pracowało około 1000 osób przez tyle lat, bo to jest naprawdę niesamowita robota, którą trzeba wykonać każdy część tych pracowników musi zajrzeć każdy kończyć tego miasta albo też na odwrót od ludzi, które są również w tym mieście pustkowia, które to sąsiadują z Night City i to wszystko sprawia, że tak duże gry z otwartym światem mają swoje problemy to jest coś co trzeba brać tzw. dobrodziejstwem całym dobrodziejstwem inwentarza Marcin Zaród nie ciekawi czy możemy powiedzieć, że to co zrobił z cyberpunkiem 2 wcześniej zrobił Wiedźmin dla Chem no właśnie w jaki sposób zadziałały te hity, które do tej pory Polska wypuściła na polską gospodarkę na Polski rynek gamingowy na jego rozwój czy czym mamy taką takie obserwacje tutaj tak tak z całą pewnością można powiedzieć, że CD projekt Tracz, jakkolwiek jest największą polską, a firmą produkującą gry to nie jest film jedyną i nie jest coś oczywiście sukces cyberpunka brać bezprecedensowe i można powiedzieć taki pan globalne i natomiast były już inne studia, która trochę na fali zainteresowania Wiedźmina 3 trochę pod wpływem takiego efektu halo, czyli to studia, postulując z tego dziwnego miejsca w Europie ma interesujące pomysły ma interesującą wrażliwość może jakaś inna gra z z tego samego regionu chyba zacznie się wydawać interesująco, a i to w tym momencie, jakby troszkę otwiera i rynki ma nagminnego innych studiów no i czy Frostpunk czy Zdzisławą dyskurs mają sprzedały się bardzo dobrze i w tym sensie w Polsce powstało już kilka studiów tworzących gry komputerowe nie wojskowi cyber bank, ale też gry, która no są interesującą i po 11 drugi efekt jest taki, że i na pewno wśród moich studentów odnotował dużo większe zainteresowania nie tylko kwestia badania kultury cyfrowej to jak na Uniwersytecie zawsze lubiliśmy fragment kultury ale, ale przede wszystkim tym w jaki sposób tworzyć to, o czym kolega powiedział przed chwilą, czyli tworzyć światy, w których te wyobrażenia będą się odnosiły w jaki sposób ta masowa wyobraźnia przenosi się wspólnie przeżywanego świata, bo w przypadku gier komputerowych z fascynującej stażach z indywidualnego odbioru filmu z indywidualnego odbioru książki, jakby indywidualnej wyobraźni ten poziom cały czas zostaje, ale całe, ale wpływ w przypadku gier komputerowych nakłada się to świat, w którym bardzo bardzo bardzo wiele osób musi to swoją wrażliwością odnaleźć, bo jeżeli mamy te środki bankowe i sprzedało się wiosną ruszy już milionerem egzemplarzy, chociaż prawdopodobnie więcej to obraz, jaki jakąś dużą liczbą stawiam to znaczy, że 1 000 000 osób z grubsza jest zainteresowanych przeżywaniem różnych rzeczy w tym świecie i świat musi by jakoś być dopasowane do zainteresowania tych bardzo bardzo wielu osób i to daje taki efekt mi, jakby powiedzieć, że osoby, która w czasie przez 3 projektora albo, która grały w sieć gmina i zainteresowały się staną model z tą zaczęły modyfikować grę to stąd rodzą przyszli twórcy kolejnych gier zawsze taki fakt, że jeżeli jest duża gra, która robi Plum w kulturze zatacza szerokie aha to z tego zainteresowania biorą się w garażu i programiści projektanci planszówek ludzie, którzy będą eksperymentować z opowiadaniami oczywiście mnóstwo z tej pracy będzie taka sobie, ale też spośród nich będą wyrastali kolejny kolei scenarzyści w tym sensie, że możliwość grania w cyberpunka po polsku przełoży się moim zdaniem na zainteresowanie karierami zawodowymi w obszarze produkcji gier nie tylko w czasie programowania, ale grafików scenarzystów staruszki itd. tak dalej to na pewno jest taki efekt Soczi ekonomiczne, którego Och, którego się spodziewał Paweł aria czy jakieś zapowiedzi tego efektu swoim, o czym jako dziennikarza zapowiedzi, bo to został też powiedziane, że gra gra się sprzeda już sprzedaje niesamowicie, bo ona w przedsprzedaży dotarło już do 8 000 000 nabywców więc, więc ten efekt efekt halo, który został ładnie nazwane i już obserwujemy, jeżeli gra w przedsprzedaży w zasadzie już się zwróciła kosztowała to co oczywiście wszystko to są wszystko spekulacje, bo nie znamy dokładnej dokładnej kwoty, ale mówi się od 300 000 000USD, jeżeli gra sprzeda zwróciła się w przedsprzedaży to mówimy o niesamowitym, o czym w ogóle niezwykłym czymś niepoliczalne to coś do czego Polska kinematografia jako Polska muzyka no nie jestem pewien czy kiedykolwiek będzie w stanie dotrzeć i ten efekt z projektu w skali globalnej jest widzialny faktycznie zainteresowanie polskimi grami jest spora tak też tutaj padło nie jest ono tak gigantyczne jak w przypadku gier CD projektu, ale też nikt nie tworzy w Polsce gra tak wielkiej skali natomiast sukcesy mamy bardzo duże i wydają się do tych sukcesów będzie będzie jeszcze, więc już w styczniu czeka nas kolejna duża premiera, o której będzie się mówiło bardzo dużo, kto wie to, że za chwilę kolejne polskie studio tym razem z Krakowa nie będzie na językach wszystkich i kto wie czy za chwilę nie będzie produkowało następne gry, na którą wszyscy będą czekali teraz po jesteśmy takim ciekawym momencie, w którym cały świat czekał na FiberCo Anka wszyscy odliczali dni do kolejnych premier później przesuniętych premier i nagle nastała taka trochę pustka, bo nie ma nie ma żadnego sukcesora nie ma na razie następcy, na którego ludzie narzekają sam pan jeszcze niema nas czekać dokładnie na to czekać, ale czekam dziękuję bardzo, pewny efekt na wirtualnej Polski aktor Marcin Zaród socjolog cyfrowy z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego byli z nami czternasta 36 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA