REKLAMA

"Lekcje oporu", spektakl o społeczeństwie w stanie strajku

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2020-12-12 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:41 min.
Udostępnij:

Jak powstawał spektakl? Co o strajku nauczycieli z kwietnia 2019 możemy się dowiedzieć? Gdzie można spektakl zobaczyć?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
znam jest Dorota Grodzka dzień dobrem co jest dobre w reżyserka spektaklu lekcje oporu autorka tekstu współautorka wraz z zespołem do tego przedstawienia, którego premiera będzie 15grudnia o godzinie dziewiętnastej oczywiście w formule online to jest spektakl o strajku nauczycieli to w takim razie zapytam czy na początku, używając tego straszliwego pytania za każdym razem, kiedy ono przychodzi do głowy to drze i odczuwam jakiś rodzaj niechęci głębokiej do niego, ale cóż Rozwiń » zrobić to ono czasami się przydaje, skąd pomysł no tak to jest cenny, że opowiedziały się tej emocji, bo ona właściwie nieustannie towarzyszy temu wyborowi i robieniu tego spektaklu pomysł wziął się laboratorium teatralne społecznego, czyli zespołu, z którym przygotowujemy spektakle my obserwujemy rzeczywistość publiczną zawsze nas na drażni i pociąga zarazem i w tym roku w kwietniu, kiedy od by odbywał się strajki już rozpoczął akurat część grupy realizowała inne przedsięwzięcie i a i tak się złożyło, że w tym przedsięwzięciu statystował dzieci, które no przestały chodzić do szkoły ze względu na strajk, więc w kuluarach właśnie pracy w kwietniu 2019 dziesiątego roku rozmawialiśmy z ich rodzicami z nimi samymi i też z osobami, które najbardziej zaangażowane w strajk z nauczycielami i wydało się wydolność historia ita to zjawisko i ta rzeczywistość strajku czymś niesłychanie fascynujący bardzo złożonym bardzo problematycznym z punktu widzenia społecznego i postanowiliśmy, że przyjrzymy się temu na własny sposób teatralny performatywne spróbujemy o tym opowiedzieć, a dodatkowo w tym roku, kiedy już zabraliśmy się za przygotowania nasza rzeczywistość publiczna zaczęła przynosić kolejne powody do strajkowali, a właściwie mam, bo przecież jesteśmy nieustannie jako społeczeństwo teraz w stanie strajku w stanie Zdroju właśnie i to i to jakoś tak mam już, tym bardziej zmotywowało, żeby opowiedzieć o tym strajku, które właściwie w przeciwieństwie do choćby strajku kobiet do strajków klimatycznych nie wyciągnął ludzi na ulicy nie nie został jak powiedziała uspołecznione nie stał się powszechny strach właśnie poprzez dowiedziała się powiedziałaś powiedziała, że tej problematyczną ości tego z tego wydarzenia tego tego procesu społecznego, gdzie jego problematyczne lokuje aż co jest także oczywiście jest to sprawa publiczna jest sprawa polityczna edukację sprawą polityczną i to samo w sobie jest problematyczne, bo to znaczy, że ścierają się na polu różne interesy, ale my odkryliśmy również, prowadząc rozmowy z nauczycielami wywiady, bo też scenariusz tak powstawał rozmawialiśmy z nauczycielami nauczycielkami z całej Polski to z osobami bardzo różnym nie tylko stażu i profilu mu, że tak powiem, ale też bardzo różnym stosunku do samego strajku ido do tego szkoła powinna wyglądać i właśnie w trakcie tych rozmów okazało się, że jest też po prostu temat egzystencjalny, że strajk jest tematem egzystencjalnym tak jak jest nim sama praca no, kiedy dochodzi do zderzenia właśnie egzystencji różnych osób dodatkowo są jeszcze kimś podmiotem zbiorowym w państwie to tutaj mnożą się i kłopot i perspektywy i wątpliwości to nas niesłychanie zaciekawiło, bo jakoś stwierdziliśmy, że to taka historia, którą właśnie można opowiedzieć w teatrze właśnie, dlatego że nie da się łatwo uprościć, że ona domaga się, jakby takiego główne mozaik owego przedstawienie, w którym właśnie bardzo interesuje jak się jak się przed quada na język teatru tego rodzaju są dosyć świeże z 1 strony wydarzenia z drugiej strony coś co angażuje niezwykle mocno emocje polityczne przypomnę, że co w ogóle jest ciekawe to z 1 strony nie jest nic zaskakującego z drugiej strony zawsze jak się takie rzeczy okazują to daje jakiś taki dosyć smutny wygląd sytuację w Polsce, że za to poparcie dla tego strajku rozłożyło się mniej więcej po linii podziałów politycznych to znaczy zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości tego strajku nie popierali, a przeciwnicy Prawa i Sprawiedliwości ten strajk popierali i takie upolitycznienie spraw, które wydawałoby się są zupełnie poza nie w tym sensie, że nie są polityczne, bo są ściśle polityk poza sferą takiego wyraźnego konfliktu no niestety też paraliżu możliwość przeprowadzenia jakiejkolwiek sensownej reformy i i zastanawia czy te wszystkie kwestie też jakoś tutaj one grały w momencie, kiedy zdecydowaliście się to przełożyć na teatralny język już w tym procesie przekładania tak oczywiście teatr czerpie z konfliktu w takim dosłownym sensie to znaczy konflikty dramaturgicznie czymś bardzo ciekawe można zdarzać różne głosy można zderzyć różne obrazy my robimy my też pracujemy w takiej estetyce performatywny czy po dramatycznej, czyli nie nie jest do końca przywiązani do tego, żeby rysować, jakby teatralnie budować pełne obrazy, żeby była jedność czasu przestrzeni, jakby pracujemy na rozmaitych fragmentach, które sobą zostawiamy czy łączymy w takiej formule kolażu, chociaż staramy się również dosyć mógł wiernie opowiedzieć o faktach w kalendarzu o faktach takim mamy w tej mówiąc o faktach po prostu relacjonujemy też to wydarzenie i korzystamy z Formuły wizji lokalnej relacji reportażu też natomiast tutaj oczywiście korzystamy z tych zderzeń rozmaitych z tego, żeby jakoś głosy osób, które być może nigdy na żywo nie usłyszały mówiących o strajku, żeby je ze sobą właśnie spotkać w tym spektaklu i żeby zobaczyć co z tego wynika natomiast reszta form formuła rozmów była dla nas bardzo ciekawe przeprowadziliśmy wiele wywiadów głos znaczy dla mnie były bardzo emocjonalne spotkania też niezwykle ciekawe dowiedzieliśmy się bardzo duży czy funkcjonowaniu szkoły po prostu, ale też o realiach pracy nauczyciela o prawach pracowniczych lub Iraku o tym jak szkoła się z perspektywy nosili zmienia łącznie też ona wygląda w swoich lokalnych odsłonach to jest też coś takiego co bardzo mam wrażenie różnicuje czy czy sprzyja różnorodności głośnym spektaklu pojawia się naprawdę u relację różnych osób, które są z 1 strony ich takim można powiedzieć o ich osobistym stosunkiem do spraw publicznych, ale też są takim taką ich opowieścią o tamtym czasie o tym co się wydarza łowi w głowach szkołach ich domach w związku z tą na taką kryzysową sytuację, jaką był był strajk jego u są przebieg, bo to jednak jest to też po prostu bardzo trudne właśnie jest idealne sytuacje, kiedy przestać szanować szkoła bardzo duża grupa społecznego są dzieci młodzież nie ma gdzie podziać równie duża grupa, czyli rodzice nagle z nami trudami prawda są postawieni sytuacji muszą pracować, ale nie bardzo mogą nie wiadomo jak to się skończy i tutaj właśnie interesu, który widział wcześniej interesy osobiste nagle zaczynają wdzierać do sfery publicznej też wpływają na to co myślimy jak oceniamy też powiadomić o tym, że kredyt poparcie strajku złożyły się wg linii linii po podziału politycznego, ale z dna wg naszej wiedzy obserwacji linii troszkę przesunęła to znaczy nagle okazało, że właściwie znacznie więcej osób z tego nie popierani tylko ci, którzy mogli utożsamiać z prawicą po prostu ten strajk też nie jest nie jest wygodne, że koszty są bardzo duże, że jakby mało komu mało komu jest smak ponosi koszty, a trzeba było pamiętać, że proszę stanąć po stronie strajku to jest upiorna także w zawodach związanych z medycyną np. po trasie te zawody jako no przede wszystkim nośnik pewnie pewnego etos zobowiązania w związku z tym jakieś postulaty poprawy swoich warunków bytowych poparta odmową np. czasową wykonywania tych czynności tych zawodów no jest traktowane jak jakiś sprzeniewierzenie nie wiadomo czemu no niestety to powoduje, że wszystkie kwestie wciąż w Polsce są nie rozwiązano wielu wielu lat spektaklu piętnastego szesnastego 17grudnia o godzinie dziewiętnastej jak można go obejrzeć na koniec powiedzmy trzeba się zapisać, dlatego że będziemy go już relacjonować na zoomie, czyli nie będzie taka transmisja z rejestru gmin głowa zależy nam na takim jednak bliższym, o ile to możliwe w ogóle kontakt z widza, więc zapraszamy ich na na spotkanie na suma będzie taka wielo kanałowa trans jest umowa sam jesteśmy ciekawi tej Formuły też bardzo stojące proces pracy twórczej no, żeby dostać do nas trzeba nabyć maila na adres lekcje oporu małpa Gmail com i też na swej właśnie robię wiesz właśnie chorobie wypełniam Pisa w ekstra bardzo cieszy też zapraszam to jesteś taki spektakl, który z widzami będzie rozgrywał to znaczy nie będzie to nie znalazł nie będziemy zmuszać żadnej trakcji, ale będziemy liczyć na waszą obecność też zapraszamy po prostu się nie wydarzy bez publiczności, więc za bardzo dziękuję zapraszam z dnia Dorota Grodzka reżyserka autorka tekstu także w spektaklu lekcje oporu była państwa dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA