REKLAMA

Kobiety Filmu o Kodeksie Etyki i Dobrych Praktyk dla branży filmowej

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-12-14 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:18 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są dziś Kobiety Filmu, Renata Czarnkowska- Listoś, producentka filmowa i Joanna Bielak scenarzystka. Rozwiń »

Renata Czarnkowska- Listoś: Po powstaniu grupy Kobiety Filmu bardzo dużo wpływa do nas spraw o molestowanie, ta idea powstania kodeksu dobrych praktyk nie wystarczy.
Kodeks dotyczy tego jak nie naginać granic, spisałyśmy to co jest ważne w pracy, odnosimy się do etyki i do zapisów prawa. To jest spis wytycznych uregulowanych także w innych zapisach. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska kobiety przedstawicielki branży filmowej ogłaszają kodeks etyki dobrych praktyk i o tym dzisiaj w kulturze osobistej będę rozmawiać z producentką filmową Renatą Markowską listonosze Witaj serdecznie dzień dobry witam i panią Anną Bielak scenarzystką witam dobre, ale zaczniemy niestety od od smutnej informacji, które dzisiaj do nas dotarła smutnej dla widzów, ale także dla świata filmu i teatru nie żyje Piotr Rozwiń » Machalica, który trafił do szpitala z objawami covid 19 w weekend i dzisiaj w nocy odszedł wielki smutek wielki żal ogromna strata to prawda jak zobaczyłam tę informację Krysi Jandy po prostu nie wiem jak przypomniały mi się wszystkie nasze teatry telewizji wspólne też 3 seriale firma Jet staną przed oczami tak nie pierwsza myśl, która przyszła kiedyś robiła filmy dokumentalne o Zbigniewie Zamachowskim i spędziliśmy upojne chwile w chwilę na korcie, kiedy panowie grali razem i Hart, który wtedy, który był dla nas bardzo byśmy zrobili to to było coś niesamowitego pamiętam też taką chwilę aktor, kiedy jeden z filmu jedna z reżyserem zostały zostali pominięci w została pominięta w werdykcie festiwalu w Gdyni i w dniu, kiedy wszyscy świętowali Piotr ja Zbyszek siedzieliśmy z nią i i po prostu uciekaliśmy z góry, bo była duża rozpatrzyli każdy z nas próbował znaleźć słowa Piotr trwał on dużo nie mówił on trwał czy nie po prostu, dopóki nie zasnęła, dopóki nie wysłuchała i to był to był, aby właśnie i widzę tego śmiech no tak mam wspomnienia pierwsze, które przeszły ten tani, ale oczywiście natychmiast później te nasze wspólne prace, ale tu tylko poczucie humoru film myślę, że zostawił sporo, ale na pewno za wcześnie i na pewno, a jeszcze było mnóstwo ról film przed nim i dlatego z nim bardzo mocno tak zostawił sporo jeśli chodzi o dorobek, ale też zostawił sporo dobra sercach innych ludzi bo, bo o tym też dzisiaj wszyscy wspominają pani Anna boja jedynie jako widz nie miał kontaktu z zupełnie z aktorem, ale postać Wielkanoc przez dla nas wszyscy znamy to tyle ról kreowanych Janie czy to setki czasami nie idzie już, więc ono ciepło bijące od człowieka to człowieczeństwo jest widoczne i rola rolą, ale jako człowieka też widzimy aktorów obcujemy przecież to się z resztą Warszawy spotykaliśmy no ogromna strata ogromna wyrwa, tym bardziej że można bardzo na kolei to jest przerażające nowo wszyscy wiemy żyjemy już całkowita Terra miesięcy za chwilę będzie rok no ale jednak trudno się pogodzić w takich sytuacjach trudno jest to przyjąć na rozwój to Piotr jeszcze 1 i jeszcze jedno chciałem powiedzieć bo, bo tak się składa, że zapatrzenia w rodzinnym i naprawdę od takiego etapu zwracania uwagi proszenia, ale i naprawdę po śmierci kilku ludzi mojego otoczenia ja naprawdę mam ochotę bić panie wchodzące panu chodzących do sklepu bez masek obalających wszystkie możliwe produkty nie trzymających dystansu naprawdę to mi się rodzi jeśli z tego powodu bardzo przykro, bo raczej agresję trzymam na wodzy, ale w tym przypadku naprawdę mam ochotę bić mam ochotę bić kiedy, kiedy widzisz taki brak rozsądku Piotr Machalica brak rozsądku Piotr Machalica nie, że jestem smutkiem zostaniemy na długo, ale przejdźmy do do do kolejnych tematów jesteśmy tuż po festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni jestem ciekawa jak jak przyjęły się tegoroczny werdykt żyli złote Lwy dla Mariusza Wilczyńskiego za animację Zabij to i wyjedź z tego miasta w mieście przede wszystkim cieszy, że to wszystko stało się pod wodzą Tomka podmiotom Kolonki Wicia jak dzieci była w komisji konkursowej, która wybrała jestem bardzo szczęśliwa, że przebrną przez wszystkie te trudności udowodnił, że jest człowiekiem silne i wie co chce robić po co i naprawdę kocha film i ich sztukę i twórców i tutaj chcę złożyć naprawdę najszczersze gratulacje bowiem ilość siły determinacji, a czasami też no i cierpliwości wymagało to od niego także Tomku serdeczne gratulacje, a myślę, że to efektem tego, że ten festiwal na razie w zalążku oczywiście, bo trudno mówić o tym edycji jako pełnej edycji, ale się zmienia to jest właśnie sukces Wilczyńskiego jego filmu ja jeszcze go nie widziałam niestety natomiast po prostu Mariusza klucz cenię jego jako człowieka i co mogę oglądam też pamiętam ile małych fantastycznych rzeczy zrobił wiemy jak długo samotności pracował nad tym filmem, a później dołączyły do niego wspaniały 2 kobiety i IT jest ogromny sukces, ale też wszy sukces wielu wielu pań, które zresztą pogratulowali w grupie grupie kobiet filmu i Ewa i Marta Habior i i Olga Bołądź wiele wiele innych przepraszam w imieniu wszystkich pali, ale też bardzo bardzo gratuluję wszystkim kolegom, bo Magnus von Horna i i inni wspaniali reżyserzy po prostu zrobili festiwal to jest festiwal pod znakiem wyrazistości wydaje mi się, że te wszystkie firmy, które zostały nagrodzone aktorzy aktor też wyraziste to jest nowy trend w kinie to nie jest już opowiada o takie, żeby było wszystkim miło przyjemnie na poprzednich festiwalach też tak było, ale w tym dniu jakąś iskierkę nadziei, że rzecz, że polskie kino po prostu zaczyna się zmieniać i nie być nie być tylko kim zadaniowym, ale też, gdzie wyzywający na tych wzywający może do dyskursu miejmy nadzieję, że w przyszłym roku już ta formuła normalna festiwalu wróci rzeczywiście Tomasz Kolankiewicz będzie mógł wprowadzić w życie wszystkie zapowiedzi, które składał, których nie wprowadził, gdyż no m.in. przeszkodziła temu pandemia przejdźmy teraz do kodeksu dobrych praktyk, jakie jako kobiety filmu stworzył jeszcze, ale najpierw może jeszcze warto przypomnieć, w jakich okolicznościach powstała grupa kobiet film notariuszy w 2017 ile to już 3 czasu 3,5 roku i tak my zostałyśmy w momencie, gdy grozi im to trzeba podkreślać dosyć często, że my powstaliśmy po to, żeby naszym głównym celem było ożywienie zjednoczenie środowiska filmowego w momencie, kiedy następowało następowało przejęcie się próba przyjęcia Instytutu filmowego przez polityku Instytut Instytut Polski Instytut sztuki filmowej to był jest mam nadzieję będzie nasz dom stworzony, jakby po to, żeby wszyscy się w nim czuli bezpiecznie i ich, żeby to środowisko i ludzie filmu decydowali o jego losach ani politycy i po prostu w momencie, kiedy zwalniano zresztą Magdalena Sroka wygrała proces w tej sprawie zwalniano dyrektor i polskiego Instytutu sztuki filmowej pod niejasnymi dla nas powodami to po prostu trudno nam było nie nie zaprotestować nie nie powiedzieć, że chwila moment to jest jakby do omówienia ze środowiskiem to nie są nie tylko wyłącznej kompetencji ministerstwa tylko trzeba z nami rozmawiać trzeba trzeba, a zrozumieć, że Instytut jest nasz niczym innym tylko filmowców i pod takim hasłem Instytut filmowców, a nie polityków zorganizowałyśmy protest przyznam szczerze ktoś ostatnio nie o to pytał jak to było, więc ja i koleżanki, które ze mną, kiedy było, bo na początku było nas bardzo liczna grupa natomiast wtedy słyszmy na ten protest przekonane, że będziemy tam sama i przyznam naprawdę duże, że wzruszyłam się zdało to wiele siły, kiedy zobaczyłam najwybitniejsze koleżanki kolegów z Instytutem panów filmowców trzymających nasze transparenty po prostu dało to ogromną siłę i wiedziałam, że mimo jakiś tam wszystkie wiedziałyśmy, że mimo trudności jak też na pewno długiej drogi do do tego żeby, żeby jednak znowu filmowcy zdecydowali o losach Instytutu, a to gra jest Warta świeczki do niego procent obroni tylko czas na 2 zdań konkretnej osoby to był protest w obronie idei musimy na chwilę przerwać naszą rozmowę, bo w radiu TOK FM czas na informację za chwilę wracamy dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska producentka filmowa Renata czarnkowska listą i Anna Bielak scenarzystka są dzisiaj gośćmi kultury osobistej kobiety filmu stworzyły kodeks dobrych praktyk tym kodeks jest wynikiem czego bo macie za sobą miesiące spotkań i rozmów z tego co wiem jak tylko roczne odstępu że, a później ogrom ich głos osoby, która jak naprawdę doprowadziła do powstania tego kodeksu i czuwała nad jego zawartością merytoryczną i była osobą, która bardzo była wyczulona na głos wszystkich stron środowisk, które w, które dla, których trochę bieg jest ważne, czyli ich biurach naprawdę jest smutną sytuacją, mimo że wiemy jak wiele się udało zrobić może wiem, że niektórzy, zanim powiedzą też wrażliwego albo zachowały się obraźliwie w stosunku do kobiety na planie czy w stosunku do innego członka ekipy to w tej chwili przynajmniej mają lekkie zamach za hamowanie może nie wszyscy ale, ale tak jest, ale po prostu zatrważające w ostatnim czasie szczególnie w takim momencie w ostatnim miesiącu wpłynęło do nas głosu o o aktach właśnie dyskryminacji mobbingu molestowania i to ze strony młodszych starszych filmach doświadczonych im doświadczony i przyznam, że strasznie mnie to poruszyło wtedy też upewnił w tym także, że warto było tylko by zrobić teraz już wiem że, że ta idea powstania takiego kodeksu, który oddaje, który oddajemy absolutnie w ręce środowiska bardzo prosimy korzystać z niego przede wszystkim stosować nie wystarczy niestety że, żeby myśleli myślałyśmy na początku, że właśnie wprowadzenie takiego kodeksu, kiedy przeważać będą używać mocnych oprawcy krzyczy realizującą to znaczy, że co znaczy dyskryminacja tak, ale być może się po, a mają natomiast ważniejsze było, żeby pracownicy kobiety otrzymały wyraźne wskazówki jak tylko znaczy być dyskryminowanym jak się przed tym bronić, że to wystarczy nie wystarczy niestety nie wystarczy, bo dopóki kodeks nie będzie obowiązujący albo zastosowany przez wszystkich czy dużej instytucji filmowej przy małych producentów też bardzo dużo przed nami teraz oddaje głos ja pani Anna najważniejsze punkty zawarte w kodeksie, czego dotyczą ogólnie rzecz ujmując mówi kodeks o tym jak być przyzwoitym to jest może niezbyt ciekawe ujęcie całego problemu bo, a na pewno niewystarczające, bo od komunikacji po sposób zachowania po sposób współpracy i zachowania dobrego ładu społecznego w pracy zespołowej do kultury osobistej daleko albo krótka droga gdzieś na poziomie lat od edukacji naszej do późnych lat przedemerytalny różnie to wygląda no wydaje nam się, że gdzieś te gdzieś te zasady nam nam umykają giną morze są przykrywane jakimiś błędami pośpiechem i presją i my musimy przypominać niestety to znaczy prawo reguluje oczywiście pojęcie mobbingu i wszelkiego rodzaju presji i fizycznej nie fizycznej werbalnej poza werbalny natomiast my chcemy dać środowisku PiS etycznych zasad jak w odpowiedni sposób współpracować z drugim człowiekiem jak nie naginać jego granic osobisty jak i nastawać na jego godność co to znaczy być czy do swojej krótko mówiąc no ożywi stron stronie z 8, więc jest tam tych pojęć dość sporo, ale to nie jest nic nowego to nie jest nic kontrowersyjnego pisałyśmy po prostu to co wydawało nam się istotne zachowaniu dobrych zasad współpracy KE w środowisku właściwie, ale akurat robimy to dla kultury wiec najczęściej w teatrze na planie filmowym kodeks ma w sobie konkretne zapisy od alkoholu i narkotyków na planie po molestowanie seksualne tak my odnosimy się im do misji i do celu, jaki przyświeca funkcjonowaniu danej organizacji odnosimy się do etyki i to moralny kręgosłup moralnych poszczególnych członków organizacji, ale też litery prawa do zapisów prawa tacie to nie jest nasze ani Niczyje inne widzimisię kolokwialnie mówiąc to jest PiS wytycznych uregulowanych w innych kodeksach również funkcjonujących w naszym życiu i przepisach którymi którymi żyją zobligowani jesteśmy się posługiwać nie wymyślamy niczego nowego nie nie nie my otwieramy już otworzone drzwi po prostu pisałyśmy wszystko to co dobrze byłoby, żeby wszyscy dookoła nas dzieli pod uwagę co będzie piętnowane, czego nie chcemy widzieć wśród współpracowników przełożonych ani też odpłatne czy po prostu trzeba się kierować też kodeks, który ma nam pokazać przy świecić na ścieżce do rozwoju macie nadzieję, że zostanie poważnie potraktowane ja jestem mam taką nadzieję, bo jeżeli traktujemy poważnie drugiego człowieka na planie wżyciu gdziekolwiek to ten kodeks trzeba traktować poważnie, tym bardziej, że to nie jest po prostu nie są litery wyryte w Kamieniu i zasady wyryte w Kamieniu, że jeżeli trzeba ten kodeks przystosować do do specyfiki danej organizacji czy danego podmiotu to projekt to my jesteśmy absolutnie na to otwarte i tak jak mówimy my oddajemy my zespół i kobiety filmu pracowały nad naprawdę bardzo ogromną powagą i wysiłkiem i też kontaktowały się z koleżankami innych organizacji firmowych europejskich i naprawdę wiemy, że to jest potrzebne muszę powiedzieć 1 rzecz, mimo że sama, kiedy zostałam padła ofiarą mobbingu w telewizji publicznej na wtedy to była telewizja Wildsteina łącznie z przeniesieniem nie do odległego pokoju w budynkach TVP w momencie, kiedy film, na którym czuwała naprawdę odnosiły sukces i mimo że sama jak też wyszła mi ten proces znam to przyznam szczerze rzeczy ankiety antymobbingowe, która jest częścią pakietu to włosy stanęły Dęba, ponieważ raz, że skłoniły do refleksji na temat podstawowych odruchów podczas rozmowy podczas kontaktów podczas właśnie chodzi o godność drugiego człowieka to 2 stanęły im się dotrzyma moje rozmowy z decydentami w Polskiej branży filmowej niejednym decydentem i też przypomniał mi się relacji moich kolegów koleżanek jak to wygląda podczas rozmów o przyznaniu dotacji PIT szylingów itd. pić Sing to jest właśnie taki moment, gdzie pytający uważa, że może sobie pozwolić na wszystko to jest taka taka pokutujące ca i takie pokutują co od lat przekonanie, że trzeba być twardym napić się głównie da się nie trzeba dać wbić stropu itd. bzdura w momencie, kiedy na wyższe uderza w godność drugiego człowieka kiedyś nie poniewiera, kiedy musi przeżywa, kiedy muszę zarzuca kłamstwo jest to już mobbing i wszyscy sobie powinni z tego zdawać sprawę najbliższe miesiące pracy z kodeksem to no to wdrożenie to proszenie mamy nadzieję, że bardzo szeroko uda nam się dotrzeć do odbiorców, bo on jest tak skonstruowany, żeby nie ograniczą nikogo to znaczy my to budowało my dla środowiska kultury dla środowiska twórczego, ale to nie znaczy, że tylko to środowisko może go zaimplementować jest na tyle uniwersalne i powszechne i ogólnodostępnym nadzieję, że elastycznie zbudowane że, że nikomu nie będzie przysparzał kłopotów, a samo wdrożenie nie jest niczym szczególnym to znaczy wystarczy po prostu pewnych miejscach opisywać nazwę swojej organizacji nadać temu datę pieczątkę podpis uroczyście ogłosić, że nasza organizacja przyjmuje chce się kierować tymi wytycznymi to jest cały proces upublicznić jeszcze tak jak my w miejscu widocznym pokazać nic więcej nie potrzeba to znaczy oczywiście wszystko zależy od dobrej woli szczerych chęci natomiast nie jest to proces, jaki żmudne wymagające cały dokument będzie dostępne do pobrania albo wyślemy też musi ustalić same doorganizacji IS no kwestia kliknięcia dzisiaj wszystko się odbywa bardzo szybko sprawnie nie trzeba robić zebrań, żeby coś opublikować coś ogłosić wystarczy mając chodzi o to, żeby to przyjąć stosować, żeby uświadomić sobie, że naprawdę pewne rzeczy gdzież wymykają się w czasie pracy wzrok spod kontroli, a kodeks jest przypominać, że on obliguje oczywiście do pewnego sposobu zachowania i wykonywania poleceń czy delegowania uprawnień czy zadań natomiast no jak mówimy ma być kompasem przede wszystkim takim drogowskazem przypomina, jaką poza, jakie granice już nie wypada często też wykraczać, bo to, że coś na co było przyzwolenie przez tyle lat pomijany było może nawet ludzie nie zdawali sobie sprawę, że coś jest już dyskryminacją a, a nie zwykłym brakiem kultury na to też uświadamia to funkcja kodeksu jest też edukacyjna prewencyjne zapobiegawcze różnych funkcji możemy tutaj nazbierać natomiast samo wdrożenie i funkcjonowania nie jest rzeczą trudną myślę, że możliwą do zaimplementowania nie będzie natomiast później stosowanie zmiana własnych przekonań też na poziomie mentalnym wiadomo trudno jest, aby wybronić, ale myślę, że wskazywanie palcem głośne mówienie nie to już tutaj takie zachowanie nie przejdzie z dwudziesty pierwsze wiek trzecia dekada za chwilę się zacznie czas pewne zachowania czy język no na prostować tak proszę państwa o kodeksie dobrych praktyk dla branży filmowej, ale jak się okazuje nie tylko rozmawiałyśmy dzisiaj w kulturze osobistej z Renatą Markowską jest też producentką filmową i Anną Bielak scenarzystką bardzo wam dziękuję za te rozmowy jeszcze dla państwa taka informacja, że wszystkie punkty kodeksu dobrych praktyk można przeczytać zaznajomić się z nimi na stronie internetowej kobiet filmu bardzo dziękuję dziękuję dziękuję bardzo, do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA