REKLAMA

"Polityczne i doraźne traktowanie nauczania zawsze źle się kończy"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-15 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM poranku Radia TOK FM Jolanta Siwińska Mika wiedział historii Uniwersytetu Warszawskiego pani profesor dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu no jest pani historyjką ktoś może powiedzieć trudno westchnąć albo się w takich dniach, których obchodzimy rocznice grudniowe bardzo trudny bolesny okazale pytanie na temat współczesności współczesnej polskiej szkoły, która uczy historii NIK wdaje się, że mamy do czynienia teraz z propagandą nauczania Rozwiń » historii wiedzy społeczeństwa jako przedmiotów zawierających dużo twardej wiedzy, a mało przemyśleń emocji kłótni czy ja mam rację no niestety niektóre wypowiedzi publicznych wyłania się taki obraz bardzo niepokojący chyba dla wielu nauczycieli historii użyć wiedzą, że młodzież bardzo często jest zainteresowana wcale nie tzw. czwartą faktografii, zwłaszcza że dostęp do tych takich tak tak jest to taki tzw. twardej wiedzy jest w tej chwili praktycznie nie ogra nie ograniczone dzięki różnym technologiom, ale młodzież chciałaby wiedzieć jak kiedyś było prawda w związku z tym interesują problemy związane z dziejami codziennym codzienności z żyć życiem codziennym ze sprawami ze sprawami społecznymi też omawianie z młodzieżą tego typu tematów pozwala właśnie uruchomić wyobraźnie i wciągnąć taką analizę np. źródeł tych z tych epok jest to znacznie bardziej bliskie aniżeli mówienie o takiej suchej suchy fakt suchy fakt nakreśli jeśli tak jest, dlaczego robimy inaczej, dlaczego władza, która podkreśla na każdym kroku jak ważne zdanie historia i tożsamość historyczną narodową Polaków zamiast wspierać skuteczne nauczanie to wspiera nieskuteczne panie redaktorze no bardzo hut no i odpowiedzieć, dlaczego władza tak naprawdę to robić prawda, bo w interpretacji czy psychologii tutaj mogłaby, wstrzymując się z tym szczyt psychologiczną wydaje się, że to się wiąże z kimś takim ciągu pan do tego, żeby historię użycie zrobić z nauczania historii jakieś takie narzędzie kształtowania człowieka nieco innego niż ten, który w, którego spotykamy młodego człowieka, którego teraz spotykamy, zwłaszcza w dobie dobiega wprost protestów nie wiem naprawdę jako wykładowca akademicki przez wiele lat nauczyciel osoba za zainteresowane edukacją jestem nieco zaniepokojone po pierwsze, wydaje mi się, że będzie to kontr skuteczne, a przede wszystkim będzie po bardzo co miało taki efekt niedobre dla całych pokoleń nauczycieli historii nagle okaże się, że historia to jest ten przedmiot, który odrzuca odrzucamy bardzo bym tego nie chciało, bo historia jest fantastyczną no, więc takiego historyk, ale pan też jako historyk doskonale doskonale wiesz to jest rzeczywiście dyscyplina, która uczy myślenia, która uczy poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych analitycznego analitycznego myślenia, więc takich kompetencji, które sąd bardzo bardzo bardzo potrzebne bardzo bym nie chciała, żeby rzeczywiście historie przy pomocy jakiś powiedziałabym administracyjnych kroków uczynić przedmiotem, który młodzież, ale z pani profesor moim zdaniem minister Czarnek tworzy po prostu Honda rację para historyczną meta historyczną, w której to narracji zawsze wszędzie trzeba walczyć z pedagogiką wstydu i nieszczęściami nauczania historii nawet po tym, jak 5 lat temu przejęła władzę okazuje się że, że dalej 5 lat minęło jak sen wciąż musimy walczyć z tym smokiem z poprzednich odcinków pedagogika wstydu EKPCz ETPCz znaczy, więc nie ma, że nie było pedagogiki wstydu nigdy to jest pojęcie, które nie ma jest ono ma sens tego ile razy można tego samego Marka mordować to znaczy rzeczywistych rzeczywiście to jest bardzo wiele wątków które, które pan po poruszył po pierwsze, wydaje mi się po pierwsze, wydaje mi się, że swą pedagogiką wstydu udało się jednak chyba chyba zerwać zresztą wydaje mi się, że od tak naprawdę w nauczaniu historii była znacznie mniej obecna aniżeli powiedziałabym w tym dyskursie publicystycznym politycznym, który się poczuł w mediach, który w związku z tym być może był znacznie bardziej słyszalny słyszany i taki no bo budzący niepokoi zaniepokojenie o polityków prawda, bo z drugiej strony, kiedy czytam podręczniki podręczniki do historii, których używa się w szkole one mają naprawdę na ogół dosyć wywarze w sposób taki wyważony podane treści ja nic takiego przynajmniej z szanujących się wydawnictw na umówił się to tak nie wymieniając, żeby nie było żadnej kryptoreklamy podręczników, które by coś takiego upraw uprawiały także ja nie wiem ja nie znam wcześniejszych dokonań na polu edukacyjnym pana profesora ministra ministra Czarnka, ale wydaje mi się że, gdy przeprowadzi analizę podręczników funkcjonujących dopuszczonych, bo przecież ministerstwo dopuszcza użytek upraw na ogry podręczniki, o czym pan doskonale wie to naprawdę być może znajdzie jakieś pojedyncze przykłady, które może zinterpretować zinterpretować ten w ten sposób wydają się cofa historię w ogóle nauczania w szkole to jakiś taki minionej minionej epoki o tak jakby po prostu jak z jak byśmy stracili jakiś taki ich instynkt jak należy jak należy skutecznie uczyć o ocenę, o co chodzi o tego typu wewnętrzne próby zarządzania tym jak będziemy uczyć w szkole, jaki kreśli tak dalej ze ćwiczy się mało skutecznie trzeba mogę powiedzieć jako absolwent jednak szkół w PRL-u ich chyba by zachęcić osoby z mojego pokolenia podział ten pogląd, że ta próba, jakby powiedzieć budowania nas jedynie słusznej narracji okazało się takim sukcesem umiarkowanym, że przez naukowców ze słów ja mogę też odwołać do pierwszej strony gazety wyborczej tam za pomocą badań oko presję pokazuje, że młodym pokoleniu bardzo się przesuwa pasmo tego celu co się lubi się nie lubi można wysnuć taki wniosek, że za jakiś czas PiS-em będzie kojarzyło tak duża z działalności patriotycznej niepodległościowej Demokratycznej wolnościowej, że naprawdę nie pozbieramy, ale mu nawiasem mówiąc oko Press zrobiła też taki artykulik swego czasu na temat podręcznika do klasy czwartej też tak jakby Propedeutyki historii w 2000 na podstawie zezwolenia Anny Zalewskiej, który no nie bardzo pasuje do wizji ministra Czarnka tylko 1 rzecz przy okazji stanu wojennego i walki Solidarności podziemnej tablica z 6 zdjęciami i co mamy na tych zdjęciach bohaterów Solidarności ksiądz Jerzy Popiełuszko Jan Paweł II anonimowy podziemny drukarz bohaterowie zbiorowi i czołg może być zamiast ciągu Lecha Wałęsę wprowadzić prawda tak różnych, ale nie ma ani śladu Lecha Wałęsy nie ma podręczników do klasy czwartej szkoły podstawowej Panie Ministrze na to co jeszcze można co można wyrzucić podziw anonimowy podziemny drukarz zamieniony na znanego jako polityka współczesnego zjednoczonej prawicy wprowadziło do podręcznika myk poleci do polityki będzie tylko łopat będzie będzie będzie też ryby będzie tylko kłopot w ogóle wszystkie próby co pan doskonale wie takiego doraźnego traktowania traktowania nauczania takiego po prostu rzeczywiście używania do bieżącej polityki naprawdę źle się kończą dla wszystkich powiedziałabym, że nie tylko dla tych co po wprowadzają, ale generalnie jest to wydaje się, że to jest pierwsze kilka kilka wątków, ale już tylko 1, bo jesteśmy po czasie, a okej przeprasza przeprosiny, bo mieli rację ja proszę ja chciałbym apelować jednak do wszystkich, którzy zarządzają polską edukacją oświatą Rosie od namysłu Rosie o to, żeby najpierw pomyśleć przeanalizować apotem wydawać sąd bardzo optymistyczne gwiazdkowe nieomal narracja prof. Jolanty Choiński Chinki niestety musimy skończyć dziękuję serdecznie pozdrawiam dziękuję wśród gwiazd owo do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA