REKLAMA

Tydzień kulturalnej odpowiedzialności biznesu. "Chcemy przełamać nieufność pomiędzy kulturą a przedsiębiorcami"

A teraz na poważnie
Data emisji:
15-12-2020 12:00 (Powtórka: 15-12-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
23:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szef po dwunastej Mikołaj Lizut witam państwa, a dzisiejszym programie Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi dzień dobry dzień dobry witam oraz Michał Hadze prezes łódzkiej Izby Przemysłowo handlowej, a także prezes fundacji ucierpi witam serdecznie panów dobre dane, ale prezesem łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej w poprzedniej kadencji już tę swoją działalność zakończy pracę zapewnioną, ale w łódzkiej Izby Przemysłowo handlowa Rozwiń » panowie chciałbym, żebyśmy porozmawiali o finansowaniu sztuki kultury w Polsce o sponsoringu kultury oczywiście lwia część kultury jest finansowana przez mecenat państwowy tak chyba powinno być, a z tak, ale sponsoringiem kultury jest trochę tak chyba jak w sporcie to znaczy nie wiem, dlaczego trzeba do głowy analogia, ale dziś jest także są takie dyscypliny sportowe, do których garną się sponsorzy i bardzo chcą tam być mam na myśli pani czegoś w nie wiedzieć czemu, ale są takie dyscypliny, które rok, w których sponsorów trudno podobnie jest chyba z kulturą no oczywiście kinematografia ma swoich potężnych finansowych protektorów z poetami natomiast jest gorzej, więc nawet chciał pan zapytać od czego właściwie to zależy mówi się, że w sporcie zależy to ogląda od oglądalności, ale z tym golfem to jakoś się to nie składa, że może rzeczywiście są tacy, którzy uwielbiają oglądać go pewnie tak są natomiast one natomiast takie piłki nie widać natomiast ciekaw jestem jak to jest w kulturze to znaczy od czego właściwie zależy to czy sponsorzy chcą finansować daną dziedzinę sztuki czy dane przedsięwzięcie artystyczne no jest gorzej niż wsparcie jeśli chodzi o kulturę, bo udział prywatnych sponsorów wśród przedsięwzięciach kulturalnych no z badań, które ja pamiętam nie przekracza 10%, więc tak naprawdę większości kultura nawet jeśli chodzi o silne no polega tutaj na pieniądzach publicznymi i mecenasie mecenat państwa no i oczywiście może zrobić zastrzeżenie, bo PiS w takim takimi publicznymi pieniędzmi dysponuje to jest fundusz celowy i też składka, że państwo nie ma nic wspólnego z budżetem państwa to taka dygresja, bo tak, ale jednak są to pieniądze publiczne były zarządzane przez instytucję publiczną no, więc jakoś doliczamy do tego biegu, ale no jest marnie i chyba pandemia jest takim dobrym momentem, żeby porozmawiać o współpracy kultury biznesu na poważnie no bo jesteśmy sobie potrzebni tak to jest ten moment pandemii, w którym są potrzebne nowe pomysły dla biznesu z kolei kultura jest generatorem takich nowych pomysłowa kultura ma właściwie 1 problem to jest brak brak środków finansowych i chyba też trzeba warto pokazać, że kultura może być doskonałym biznesem no wystarczy przypomnieć sukces gry cyberpunk, który okazał się wielkim hitem polskiego biznesu, a zdanych, które publikują media zajmujące się ekonomią wynika, że skapitalizowana wartość Wiedźmina 3 czy może też gry ca per pan jest większa niż Jastrzębskiej spółki Węglowej chyba nawet już większa niż organ, więc kultura też może być doskonałym biznesmena, ale są panie dyrektorze takie dziedziny kultury sztuki, że naprawdę trudno nie dość trudno pieniądze to trudno nawet sukces erotyczny myślę, ale tak nakaże też nakłaniają analogie te analogie, które pan pani analogię sportowe to wbrew pozorom działa podobnie, czyli są dyscypliny i tak samo można powiedzieć w kulturze pewne pewne działek, które na, których łatwiej brzydko mówiąc czy Extra zrobić biznes czy jest ta kultura masowa taki, nazywając w, której znajdują się sponsorzy lub też realizatorzy, którzy po prostu wkładam pieniądze po to, by być nie wiem producentem i pieniędzy odzyskać lub też po prostu zainwestować zarobić w tej chwili tak panie prezesie ja ja wolałbym, żebyśmy nie rozmawiali o w kąt w tym kontekście o biznesie także w biznesie w obiegu kultury, bo to chyba trochę co innego niż niż mecenat niż sponsoring, bo jak rozumiem, dlaczego chcesz jest trochę inny no po prostu idę jak rozumiem biznesowi odpowiedzialnemu biznesowi chodzi przede wszystkim świetny kontekst, w którym znajdują znajdują się dzięki właśnie kultura właśnie wtedy już rozmawiamy inaczej, czyli odłóżmy na bok piłkę sport te duże rzeczy tak tak samo odłóżmy na bok w kulturze i rozmawiamy jak nawiązywać dialog, bo mi się w ogóle nie podoba słowo sponsoring ja z panem dyrektorem Dudkiem o tym wielokrotnie też rozmawiałem na mieście jest to słowo nacechowane mówiąc władza, bo ono ma ta ma swoich nielicznych karę 3 lat, a nie ma różne konotacje w natomiast można pewne funkcje właśnie funkcjonowaniu w obiegu kultury inny sposób odpowiedzialności kulturalnej biznesu to uchronić my to jakby na wzór USA trochę to sformułowanie właśnie wesela chyba warte uwagi chipy mówiąc inaczej czy, bo mam takie wrażenie, że większość biznesmenów, ale także polityków ludzi publicznych funkcjonujących w przestrzeni publicznej wolałoby mieć zdjęcie z Robertem Lewandowskim niż np. z Dorotą Masłowską właśnie dlaczego, ale to nie wiem czy tak jest myśli pan latających na pewno tak jest wcale wcale niekoniecznie pewnie tego nie sprawdzimy musielibyśmy przeprowadzić jakąś jakąś ankietę i myślę, że tak mogę mówić na bazie własnych doświadczeń trzeba było podzielić pewne rzeczy czyli, jeżeli mówimy o odpowiedzialności za kulturę za funkcjonowanie w kulturze no to myślę, że też musimy pójść stronę, że biznes czy menadżerowie właściciele firm są tak samo podzieleni pod względem pewnych zainteresowanie jest mnóstwo wśród nich osób, które jednak nie nie tylko interesuje się kultura jest funkcjonuje w tej kulturze na różne sposoby to jest proste do sprawdzenia, bo pewnie może zdjęcie Lewandowski chciałbym by mieć tam każdy natomiast podróżując zwiedzają różne miejsca odwiedzają teatry muzea to funkcjonuje cały czas czy my w tej kulturze żyjemy teraz nie pytanie czy w jaki sposób biznes powinien tę kulturę wspierać no może może wspierać, dlatego że na biznes jest ważnym elementem tych obiegów społeczne, ale też warto warto dla biznesu prawda niedawno również warto NATO to wszyscy znamy historię pana Kornek, którego majątek był chyba większy na współczesne pieniądze niż tej słynnej czwórki tam Facebooka Microsoft itd. mniejszego pan Kornel Gui zasłynął z Carnegie Hall, która wg wyliczeń stanowiła niecałe 2% jego majątku, więc chyba też warto o tym mówić, że biznes sobie może kupić jakąś nieśmiertelności, inwestując w kulturę, ale wrócę do tej odpowiedzialności właśnie dla za za kulturę i tutaj ta inicjatywa, którą wspólnie z Michałem Hadze chcemy realizować właśnie rozpoczęliśmy, czyli tydzień kultura w tydzień kulturalnej odpowiedzialności biznesu chcemy, żeby takie spotkanie się ne już wkrótce odbyło, żeby zebrać razem biznes i kulturę, żeby sobie pogadać przełamać te schematy, bo wiemy jak ludzie kultury traktują biznes tak naprawdę jest to relacja dajcie forsuje zbadajcie się na niczym nie znacie z drugiej strony biznes traktuje ludzi kultury jako taki trochę Frankowi i piękno duchowe właściwie żadnej praktycznej, o czym rozmawiać, żeby przełamać tę wzajemną nieufność, zwłaszcza że obie strony mają dla siebie niezwykle ciekawe propozycje wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz Michał Han prezes fundacji otwarte są gośćmi programu wracamy tuż po informacjach, a teraz na poważnie Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego w Łodzi i Michał Han prezes fundacji czarne to goście dzisiejszego programu, a także inicjatorzy pierwszego Kongresu kultura od działalności kulturalnej odpowiedzialność tygodnia od dnia ta kulturalny odporności biznesu to pierwsza taka inicjatywa rozumiem, że jeszcze co do terminu nie znamy precyzyjnych reguł, ale przez pandemie natomiast rzeczywiście jest się po co spotkać i i bogata, że to jest oczywiście też w ramach sprostowań kochany panie redaktorze też dodam, że kieruje instytucją lot 21 nowa instytucja, która ma stworzyć w Łodzi docelowo 21 nowych instytucji kultury, ale tylko we współpracy z biznesem nie da się tego zrobić tylko polegając na pieniądzach publicznych i już zaczynamy od pierwszej kamienicy kamienica świata miał wg projektu Daniela Libeskinda bez windy zapraszam wszystkich inwestorów jeśli byliby zainteresowani tworzeniem własnych przestrzeni może być centrum dzień są, bo złodziej pochodzi twórca Wranglera chcemy zbudować kamienicę rzek kamienica wieku przyszłego itd. tak dalej my tutaj ten projekt nie wyjdzie jeśli nie będzie chęć współpracy z biznesem stąd też ten Kongres będziemy mówić o partnerstwie publiczno-prywatnym, na które nie do końca w Polsce wychodzi, ale w kulturze to, że w ogóle nie wychodź no właśnie, ale na czym polega ta nieufność panowie, której wspomnieliście ja myślę, że w ogóle nie jest tak źle, bo jeżeli siedzimy tutaj rozmawiamy to ten tydzień odpowiedzialności kulturalnej biznesu pojawił się jako idea na bazie już naszych wspólnych doświadczeń w Łodzi Fundacja serce została założona przez łódzki biznes przez właśnie łódzką izbę Przemysłowo handlową przedsiębiorców, dlatego że 2 chęci była potrzeba wcześniej jako izba już zaczęliśmy działania łódzką kulturą jest potrzeba jest odpowiedzialność tylko to zostało zwykle na przeszkodzie w kontaktach z kulturą to brak takiego podejścia systemowego, czyli mamy jakieś wydarzenie i na to wydarzenie kultura strona kultury oczekuje właśnie tego sponsoringu jakieś ich w kwocie, która zazwyczaj jest bariera jeśli przeliczy się płynące z tego takie bezpośrednie korzyści, bo biznes czasami nie dostrzega tych, o których jeszcze rozmawialiśmy z niepewnym prestiżu budowaniu marki sprzyja, jeżeli mówimy o takich korzyściach naprawa Star marketingowe reklamowe myśmy zamienili w torze możemy zebrać się razem działać bardziej systemowo np. grupą przedsiębiorców, tworząc fundację otwarte czy np. fundacje rada Marty było nam się udało taką naszych kolegów z Radomia zainspirować ją założyli mam nadzieję, że powstaną takie wszystkich miastach zebrać wspólnie i wspólnie nawiązywać dialog z kulturą być jego częścią, bo nie tylko jakie są korzyści nie tylko my współfinansujemy pewne wydarzenia, ale bierzemy w nich jednocześnie udział przy nich się pojawiamy funkcjonujemy w tej kulturze zapraszamy do niej naszych pracowników to jest cały zespół tego, o czym jak zaczęliśmy robić chcemy teraz rozmawiać podczas tygodnia odpowiedzialności kulturalny biznes no właśnie, bo ja myślę, że są takie takie dziedziny sztuki, które pomimo swojej niższości jakoś próbują sobie torować drogę do do biznesu, aby każdy może no jakoś nauczyć się wspólnego języka mam na myśli rzecz niezwykle bliską, czyli film dokumentalny Otóż w tej chwili w szkołach filmowych wykłada się także to jak rozmawiać z partnerami biznesowymi to są te wszystkie kwestie pizzy Inków fatalne słowo jeśli chodzi o antenę radiową ale, ale zjawisko niezwykle ważne oznaczoną chodzi o to współ mówiąc najprościej, żeby umieć w swoim projekcie opowiedzieć zainteresować nim świat jest ważną rzeczą nie tylko jeśli chodzi o ten zbieranie budżetu, ale także jeśli chodzi o samo promowanie bardzo dobrze się, że to się dzieje, że tego, że tego się uczy w łódzkim ASP część wydziałów uczy studentów w jaki sposób funkcjonować potem właśnie w tym świecie biznesu jak jednak utrzymać się sprzedawać to co z 1 strony jest dziełem sztuki, ale musi mieć swoją cenę chwyta artysta w ogóle mógł tworzyć nie musiał gdzieś tam przymierać głodem dobrze się tego uczy ich myśl o tym też chcemy rozmawiać, bo to z kolei to co biznes na takim spotkaniu na takim tygodniu kulturalnie odpowiedzialność biznesu może dać kulturze, że w tym dialogu powiedzieć jak powinniście z nami rozmawiać tak, ale myślę, że nieufność, której mówiliśmy panie dyrektorze wiąże się też jakoś z doświadczeniem początku lat dziewięćdziesiątych Roy ta, gdy wszystkich, że marzyli o tym, żeby zostać artystami poetami malarzami finalnie trafili agencji reklamowych nota tutaj pan redaktor dotkną bardzo poważnego problemu, bo pamiętam głupie wypowiedzi z początku lat dziewięćdziesiątych, że trzeba rynkowi kulturę, że dobra kultura się sprzeda itd. likwidowano ministerstwo kultury pamiętam czy też 1 Pani Minister mówiła, że ostatnim ministrem kultury no tak bardzo nieodpowiedzialne niemądre wypowiedzi po w Polsce mamy też kolosalny kłopot z edukacją kulturalną i kompetencjami kulturalnymi tak to widać w mediach elektronicznych, gdzie wskaźniki np. na YouTubie czy innych terminach, okazując się co się cieszyć największą popularnością no to Kazik ze słynną piosenką swój powoduje większy niż mówi po całej aferze miał tam kilka milionów artyści disco polo mają po kilkaset milionów, więc NATO jest też skala, jakby doświadczenia i kompetencji do odbierania sztuki i ten problem filmu dokumentalnego no to rzeczywiście obok sztuki nowoczesnej jest taki powiedziałbym Ney bardzo bolesne, bo no ja ja mojej kariery pracy w kulturze chyba nie spotkałem się sytuacją, żeby w całości film dokumentalny był finansowany przez podmiot zewnętrzny nie są także co oczywiście takie takie przypadki oczywiście film dokumentalny niestety w ogóle Polska szkoła dokumentu jest oczywiście go niszową jeśli chodzi o kinematografii, ale zdarzają się takie przypadki rozważają, że film jest głównym jest także sukcesem komercyjnym nad coraz pewnie trudno uwierzyć osiągałem pamiętamy tak jak się jeden z nielicznych, który wszedł do do do Chin aktywna będą bić co idą tak, ale wciąż nie nie nie była jakaś tam stopa zwrotu, która można można by powiedzieć, że to jest udany projekt biznesowy to samo ze sztuką współczesną, chociaż tutaj są jakieś takie Jaskółki nadziei te szczególnie w pandemii okazuje się, że jest hossa na zakup dzieł dzieł sztuki ja tutaj chciałbym biznesowi na antenie powiedzieć, że zwrot nakładów jest większy niż handlu narkotykami nie pojedzie już do tego legalnych to jest bardzo dobra zachęta myślę re jeśli dla większości wolę można tworzyć kolekcje my też zresztą z Michałem mamy taki pomysł firma galeria, żeby młodych ludzi okazywać w przestrzeniach biznesowych chcemy też stworzyć taki projekt giełda projektów kulturalnych sieć człowiek kultury się zaprezentuje przed biznesem coś tak jak Donald Trump miał swój show w telewizji komu chcemy to zrobić na poważnie no, więc chyba czas, żeby uniknąć poprzez włamywacz, żeby się zacząć dogadywać między kulturą biznesem, bo jesteśmy sobie potrzebni bardzo no właśnie, ale jeszcze pomówmy trochę o tej stronie biznesowej był Michał, bo rzeczywiście jest tak panie prezesie, że odpowiedzialność w biznesie głównie kojarzy się z jakimś rodzajem działalności charytatywnej kultura odpowiedzialnym dziś w biznesie właściwie przez przebija się słabo, że to jest to jest taka taka część właśnie odpowiedzialności społecznej bez korporacji czy ktoś w ogóle bardzo zmienia, bo te początki tej odpowiedzialności tych działań Jasera misja 0 wyszły w Polsce były rzeczywiście umówmy się trochę udawane były takim troszeczkę marketingiem to niebyła rzeczywista odpowiedzialność często było to jakby ukrywanie pewnych rzeczy, które i tak mogę dać pracownikom jako premie to podpisze to coś innego zmieniają się zmienia się biznes w ogóle, dlatego że biznes dobrze zrozumiał, że funkcjonuje społeczności to społeczność bardzo mocno obserwuje biznes w tej chwili firmy są oceniane te oceny dla firm są bardzo ważne marki bardzo konkretnie się kojarzą z pewnymi rzeczami kojarzą się z tym co co robią w przestrzeni publicznej poza swoim produktem zupełni tu znamy wiele przykładów to czas się mówi, że pewne błędy powodują, że niektóre marki bardzo mocno o obrywają społeczeństwa, które świetnie komunikuje właśnie dzięki mediom społecznościowym natychmiast jednocześnie też bardzo mocno przyjmuje wspiera ten biznes, który pokazuje jak odpowiedzialny odpowiedzialność rzeczywisty sposób tutaj odpowiedzialność może być na różnych pola, ale coraz więcej mówi się odpowiedzialności za lokalne po lokalne społeczności to co dzieje się bezpośrednio wokół nas z drugiej, zwłaszcza przy na firmach mniejszy z drugiej strony o za właśnie odpowiedzialność za pewne wydarzenia w tym właśnie kulturę, która też jest to kontrolę niszczą na pewno będziemy wracać do pierwszego tygodnia kulturalne odpowiedzialności, który chcą panowie zorganizować to jest inicjatywa niezwykle cenna może być w ogóle przełomem na miarę w ogóle kultu Kongresu kultury polskiej nowo być może właśnie jest szansa na zmianę paradygmatu jeśli chodzi o funkcjonowanie wspólne funkcjonowanie jest szanowany, że ta kultury w bardzo jest to spotkanie potrzebne liczymy na pana redaktora na na wsparcie tutaj, bo media, toteż przecież bardzo ważne elementy kultury no i mam nadzieję, że wejdziemy w jakąś nową rzeczywistość pracy kultury biznesu, bo o ten trudny moment wymaga nowych pomysłów, a kulturalno kipi od nowych pomysłów chętnie będziemy biznesem tymi pomysłami dzielić bardzo dziękuję za to spotkanie Krzysztof Dudek dyrektor teatru nowego w Łodzi, a także dyrektor i Łódź 21 i dla 21 tak to chyba należy wymawiać oraz Michał Han prezes fundacji ucierpi byli gośćmi programu bardzo dziękujemy serdecznie dziękujemy zapraszam teraz państwa na informację Japonii na raport gospodarczy w imieniu Wojciecha Kowalika program przygotował Bartłomiej Pograniczny zrealizował Szymon waluta Mikołaj Lizut usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA