REKLAMA

"W latach 80. rasizm nie był tak widoczny. Dziś dla wielu osób to zaskakujące, że Polak może mieć czarną skórę"

A teraz na poważnie
Data emisji:
16-12-2020 12:00 (Powtórka: 29-12-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
25:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
7 minut po godzinie dwunastej poniesie państwo Mikołaj Lizut, a gośćmi dzisiejszego programu są o skargach cel i boom Philips członkowie stowarzyszenia Polaków pochodzenia afrykańskiego autorzy książki rasizm po polsku witam was bardzo serdecznie witam serdecznie, ale hale czy się dzień dobry w środę słyszymy to dobrze ani dzieją witam państwa przede wszystkim się bardzo pogratulować tej książki, ale muszę powiedzieć, że czytałem ją z ogromną przyszłość z Rozwiń » przykrością, ponieważ ich lektura uświadomiła mi jak ogromne jak ogromnym problemem jest rasizm w Polsce wydawałoby się, że właśnie Polska jest krajem bez rasizmu nazwijmy go strukturalnego czy czy systemowego, ponieważ nie jesteśmy krajem postkolonialnym właściwie nigdy nie było takiej sytuacji, że Polacy czy obywatele polscy czerpali jakieś ekonomiczne korzyści z kolonii, a jednak z tego co opisujecie Polska jest strasznym rasistowskim krajem, gdzie nie tylko nasze dotyczy ludzi dorosłych, ale także dzieci także właśnie od najmłodszych lat z rasizmem można się zetknąć to ciekawe, bo we 3 jesteśmy z tego samego pokolenia tej samej generacji wychowaliśmy się w tej samej popkulturze także peerelowskiej i najmniejsze wydawało, że tego problemu nie ma ale, ale chyba dlatego właśnie, że nie widziałem go wokół siebie może zacznijmy od bujnego, który wychował się we Wrocławiu tak to prawda dziękuję istotnie wychowałem się we Wrocławiu, chociaż od kilkunastu lat już mieszkam w Warszawie Warszawa stanowi centrum jego życia, ale o tym wracając do tego opracowania, które przygotowaliśmy istotnie to opracowanie, które ma spory potencjał jeśli chodzi o integrowanie społeczności, ponieważ dzięki niemu można tak naprawdę spojrzeć na codzienność osób czarnych Polaków osób mieszkających w Polsce będących naszymi współobywatele współ obywatelami jak ona tak naprawdę wygląda i to co, o czym powiedziała wspomniałeś Mikołaj jest bardzo trafna uwaga ta codzienność nasza po prostu wyglądała troszkę inaczej to, czego bezpośrednio się dotyka w takiej codzienności to już było kształtowane przez te nasze doświadczenia przez właśnie kolor skóry w naszym wypadku, czyli tych osób wyglądających odmiennie etnicznie mimo faktu bycia Polakami, więc w tym opracowaniu postaramy się przybliżyć to codzienność pokazać, jaką ona może być po to, żeby właśnie moc dać taką perspektywę naszym my wszystkim obywatelom do tego, żeby mogli się nad tym pochylić dowiedzieć się czegoś, bo to nie tylko oczywiście u nas, ale też o nas ona jako społeczność, ale też o nas wszystkich do pewnego rodzaju takie zwierciadło, które możemy się przejrzeć dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć czyjąś tożsamość rzeczywistość no, a do do momentu, kiedy będziemy tylko skupieni na własnym punkcie widzenia na własnej perspektywie trudno będzie w pełni formować takie społeczeństwo obywatelskie na mocy empatii zrozumienia właśnie już pewnego porozumienia stąd też to opracowanie, które ma wnieść trochę nowego światła liczymy, że będzie przydatny opracowaniem zarówno dla wszystko wstępnych dostępną wszędzie, bo w wydaniu Buka zarówno dla osób prywatnych jak też dla instytucji nam przede wszystkim szkół ja myślę, że to jest ważne, żeby żeby po bo ta książka ma wydają się niezwykłą wartość edukacyjną Oskar z kolei wychował się w Lublinie Oscary z prezesem założycielem stowarzyszenia Polaków pochodzenia afrykańskiego czytając swój rozdział skaże miał takie wrażenie, że z kolei twoje doświadczenia z dzieciństwa są takie, że dzieci widzą kolorów kolor skóry to się zaczęło tak naprawdę później to znaczy no dopiero przełom lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych tak powiem zrodził to to obrzydliwe polskie na żelastwo które, które pojawią się na ulicach no to się wydaje, że był to właśnie kurczył 89 tych lat zwiększy również przełomem politycznym w politycznym w Polsce z 2 względów pisałem, że w latach osiemdziesiątych rasie nie był taki odczuwalny może właśnie z tego względu po pierwsze, że byłem dzieckiem wszyscy moi przyjaciele również dziećmi byli skażeni jeszcze tym pierwiastkiem, który każe oceniać innego człowieka przez pryzmat jego kolor skóry czy wyznania czy trzeciej innych moim zdaniem drugorzędny w kryterium, ale też wydają się w latach osiemdziesiątych Polacy byliśmy wszyscy za przychód z absolutnie ci inni walką bardzo istotne czy walką z resztą państwem totalitarnym i te sprawy, które zrodziły się później już wtedy zresztą spychane spychane na dalszy plan myśl wydaje, że napisaliśmy po książkę właśnie po to, żeby już teraz po tych ponad 30 latach cieszymy się demokracją i wolnym państwem oswajać naszych współobywateli i przełamywać był taki stereotyp, że Polak jest osoba, która ma ściśle określone cechy morfologiczne, a więc kolor skóry kolor włosów dalej żyjemy w czasach Polacy są i takich Polaków myśli będzie coraz więcej, którzy pochodzą z różnych krajów nie tylko bliskich dalekich oni również nie są Polakami stuprocentowymi są dumni z tego, że są Polakami mają prawo do tego, żeby być częścią tej wspólnot nowość, bo ja często słyszałem taki pogląd, że to jest rasizm Polski jest problemem właśnie marginalny przyjaźnią się i także pracując, bo im no sam wiem, że wcale nie jest to problem marginalny szczególnie, gdy dotyczy właśnie osoby bliskiej kumpla wielokrotnie miał łzy w oczach, gdy boomie opowiadał mi właśnie swoim wrocławskim dzieciństwie, które w przeciwieństwie do tego co Oskar pisał w swoim rozdziale bardzo często było naznaczone po prostu obrzydliwym rasizmem prawda mój, bo niestety nieco to prawda to, że dzieci faktycznie nie widzą koloru to to można to podsumować jako pewnego rodzaju prawdę tak jest niemniej jednak przenoszą różnego rodzaju zachowania i kalki nam towarzyszący całkowicie często bezwiednie i to to stanowi problem, bo ja też musiał wprost powiedzieć tutaj że to nie jest też tak nie chciałby konkluzja znaczy to naszej rozmowie była taka, że polskie społeczeństwo jest absolutnie rasistowskiej i jest jakiś totalny dramat chciałby teraz troszkę zrównoważyć jest cała masa świetnych wspaniałych osób które, które jakoś myślało o tym w naszej wspólnocie z chwilą naszej państwowości i tak mogę się wyrazić, które bardzo mocno dziś tam zawsze się nas samych wpisuje i i i na co dzień towarzyszy mi sporo takich normalnych postaw ludzkich po prostu również ciepłych gestów nie ma jednak bardzo często znajdzie się ktoś, kto w, jaki sposób wpuścić trochę tego nieświeżego powietrza tak najbardziej oględnie, starając się to określić mogę powiedzieć i to ta suma tych incydentów stanowi stanowi problem jeśli chodzi o dzieciństwo było trochę takich już spolaryzowany postaw mocno również od moich rówieśników w tym okresie wtedy, kiedy powstała ta moda ten boom na nabycie tak niskiej hali na trochę takie teraz Fiona tak jest skrajnie swoich poglądów postaw nie ma jednak wcześniej polskie społeczeństwo to, bo była ich miało to jakoś wyważyć towarzyszyła nam większą ciekawość niż niż z gruntu niechęć w tym momencie już to zmieniło albo ludzie są za albo przeciw bardziej tej karty ta niechęć trochę ustąpiła już temu formatowi Emu sformatowane poglądowi treść wezwania na torze Poznań, ale moment kropkę, bo mi posłuchajmy informacji Radia TOK FM po, których wrócimy do naszej rozmowy o skargach i boom Philips Stowarzyszenie Polaków pochodzenia afrykańskiego autorzy książki rasizm po polsku są gośćmi program, a teraz na poważnie Oskar kapel i Bomi Philips, czyli Stowarzyszenie Polaków pochodzenia afrykańskiego oraz autorzy książki rasizm po polsku są gośćmi programu właśnie rasizm po polsku, czyli jego ingerencje to ciekawe pytanie no bo rzeczywiście tak mówiliśmy Polska nie jest krajem postkolonialnym właściwie jest etnicznie można powiedzieć krajem jednolitym, ale ten ten ten rasizm jest poważnym problemem jest oczywiście ma też swoją polską specyfikę choćby literacką wiersz Tuwima który, który dzisiaj jest po prostu wierszykiem obraźliwym czy różne konotacje literackie takie jak w pustyni w Puszczy moralność Kalego itd. tak dalej, ale też i to przeczytałem skaże rozdziale 1 rozdziału przygotowanych przez siebie w tej książce w jednym z wywiadów, że to ciekawe spostrzeżenie, że Polski rasizm bywa też kalką rasistowskiej kultury amerykańskiej tak, proszę bardzo, zgadzam z twierdzeniem myślę, że Polacy zapatrzeni w za GUS szczególnie po tym, właśnie okresie 80 tego dziewiątego roku starali się naśladować wielu rzeczach osoby czy społeczeństwo zachodnie niestety łącznie z tymi pięknymi i wieloma dobrymi rzeczami, które zostały do Polski z Zachodu zaimportowane zaimportowane również pewne zachowania, które mną są negatywne właśnie m.in. zachowania rasistowskie oraz polskiego wojska polskie społeczeństwo nie ma żony podstaw do tego, żeby być rzekomo rasistowski to też nie jest także wszyscy w Polsce są rasistami ja też pomnik w swoim życiu bardzo wiele bardzo pozytywnych osób z moim nauczycielem moim wychowawcą mojej przyjaciółki kojarzy się w sądzie byli rasistami tylko, dlatego że sąd karny to od to była wielka krzywda jest bardziej dla tych ludzi oczywiście, ale też jak doceniam ogromną przedtem wartości wagę waszej książki pod względem edukacyjnym właśnie, bo no to czasem starsi mamy czasem właśnie jak jak z takim nieznacznym wujkiem uczyć na imieninach, które cały czas podkreśla żadnym rasistą nie jest ale, ale Brnie ISU w PiS-ie, chyba że w Polsce rośnie też w dużej mierze wynika z braku wrażliwości braku pełnego zrozumienia wagi wypowiadanych słów wagi swoich swoich zachowań co mogło znaczyć dla drugiego człowieka społeczeństwa nie są bardziej wyczulone na to, pomimo że jest tam rasizm systemowy to jednak na razie w sferze werbalnej sferze zachowań międzyludzkich jest ograniczony jest wypełniony jest ograniczona do minimum do głosu zapisał to tak w swoim w swoim rozdziale test to są bardzo ciekawe spostrzeżenia, bo bardzo często jak rozumiem słyszycie taki argument ja nie jestem żadnym rasistą po prostu słowo Murzyn obraża nie dlatego go używa prawda mniej na wspominały o tym swoim rozdziale książki tak oczywiście to jest to jest oczywiście nagminne odpowiedź, kiedy ktoś komuś próbuje coś udowadniać się na mocy nie jakiegoś tam powiedzmy opracowania tego, czego co towarzyszyło całe życie czy też jakichś przekonań zamiast tak naprawdę na mocy jakieś minimum empatii pomyśleć o tym faktycznie na obniżki, a tobie to jest sprawa mówi, że sprawia też przykro, że jest czymś niewygodnym po prostu tego sformował określenia np. nie będą używały no bo nie chcę sprawiać przykrości i tyle to po to jest okres zauważył brakuje pewnego rodzaju takiej w tym wszystkim wrażliwości na alarm ale, ale ciekawe jest też to że ludzie cielsko kolorze skóry jak, a priori, a priori nie są uważani za za Polaków co oczywiście samo w sobie może nie jest jeszcze rasizmem, ale jest dosyć symptomatyczne nieraz mi opowiadał o boomie styka się z takim zagadnieniem, które kiedyśmy bawiła nawet, że też mówił, ale świetnie mówisz po polsku na co rozmawiających z uśmiechem odpowiada też no bo np. nasi znajomi nawet jak sobie opowiadamy o tej historii to 100 bardzo różne osoby mają już taką odpowiedź się zasady jak co z biodra na dzikim Zachodzie po prostu po prostu odpowiadają z marszu np. pt. mój inny znajomy właśnie o odmiennym etnicznie wyglądzie odpowiada prawdopodobnie lepiej mówi po polsku nawet niż tej pięknej, więc to jest akurat najmniejszy problem ktoś chce być miły stara się to drugą osobę kompromitować nie postrzegam jako jakiś faktyczny problem, ale chodzi o te z Gniezna jesteśmy jesteśmy kumplami obaj urodziliśmy się w tym kraju obaj uważamy, że ten kraj jest nasz tylko różnica jest taka, że właśnie bierze, że dla swoich w większości nowo spotkanych ludzi to w ogóle nie ma się w głowie, że można być Polakiem o o tak o ciemnej skórze tak to prawda no to co się zgadza jest to w pewnym sensie takie mimochodem wskazanie poza wspólnotowe natomiast ja też mam do tego duży dystans i staroście zawsze oceniać stan faktyczny danej sytuacji, a nie to czy ona była dla mnie też uciążliwa czy też nie czyń co prawda po prostu coś się przede wszystkim czyjąś intencję niezależnie co mówi Łukasz może się mylić może być jak niedoinformowanie biorąc chociażby pod uwagę sam fakt, że tym państwem docelowym dla tych osób odmiennych etnicznie staliśmy się niedawno kilkanaście lat temu momentem wejścia do struktury Unii Europejskiej dlatego też nie jestem zdziwiony tym, że te, że wielu wielu ludzi postrzega nas jako osoby przyjezdne chociażby przez to nie dużą naszą reprezentację stosunkowo jeszcze w Polsce co też oczywiście dziwnie w kontekście jak takie ich wyrażanych niechęci, które są tak jak Oskar Czyż nie wspomniał absolutnie im za importowany bo, bo tak niewiele osób miało naprawdę styczność z ludźmi z różnych odmiennymi etnicznie także faktycznie ich zna obraca się ich towarzystwie gdzieś, że to to to są sytuacje jakiś rasizm tak naprawdę wydaniu polskim jeszcze z tą sytuacją w jakiej się, ale dodać zacząć warto w ogóle pytać o przyczyny polskiego rasizmu i myślę, że to jest też rzecz dosyć złożona zresztą poruszacie ją w swojej książce, bo no to tutaj można oczywiście tak pokrótce wymienić na te ostatnie wezbrania no to jest oczywiście polityczny ceni sztuczek uczucie na imigrantów straszenie imigrantami czysto polityczna rozgrywka wobec obecnej władzy przyjedzie tutaj jakaś emigracyjna fala zabierze nam pracę z zniszczy Polski katolicy zrujnuje nas kulturowo zupełnie absurdalnej bardzo groźne bardzo groźny polityczne manewr, ale warto właśnie w chyba zastanowić nad nad tymi przyczynami ciekaw jestem jak i jakie widzicie czy przyczyną polskiego rasizmu jest przede wszystkim niewiedza strach przed innością brak edukacji i Oskarze z mówi myślę, że obecnie przyczyną rozwoju szliśmy czyli, czyli tej kalki jakieś kulturowej osób jest też strach tyle jest to dotyczy wszelkiej inności, a i inność jest mniej udanym spółce sytuacja jest takich spraw powodować taki strach nie utrzymałby się, jeżeli mówimy np. o imigrantach współżyć i migrantów jest dużo u ludzi po prostu dali sobie mówić, lecz imigranci są strasznie, bo widywali codziennie na ulicy byli po ich koledzy no ja, obserwując co tracić francuski to nie jest do końca, tak więc bo, bo chciałem też, żeby to też było jasne, że Polska nie jest tutaj ewenementem na mapie Europy rasizm jest problemem wielu wielu krajów także Unii Europejskiej oczywiście Polski rasizm ma swoją specyfikę mogą tak tylko, że jeżeli porównamy skalę niechęci ugód do imigrantów o obcokrajowców w Polsce we Francji w jakimkolwiek kraju zachodnie wrażenie, że postoją nie są najwyższe wyniki swych urządzenie większość ludzi o 6 już jednak, że Jeża znaczka część ludzi jest tutaj lokalnie nie mają możliwości podnieść przekazu na co dzień są bombardowani rzeczywistość to rzeczywistości tylu osoby są realizowane wydaje się, że właśnie rola środków masowego przekazu, żeby żeby, żeby przywództwa księży ofiarami terrorystów muzułmańskich we Francji czy w innych krajach dają również muzułmanie czy policjanci udzielają pomocy ofiarom takich ataków to są muzułmanie to są społeczeństwo złożone etnicznej czy muzułmanie ci przyjezdni trąciło my oni są ośrodki, które społecznych czy państwu książce Rasić po polsku ruszacie także warstwę językową i to to jest dosyć ciekawe doświadczenie, bo pokazuje jak wiele właśnie takich rasistowskich bardzo przykrych kalek funkcjonuje w języku języku polskim naj tutaj oczywiście zawsze pojawia się dyskusja na temat tzw. poprawności politycznej i wielkich szkód, jakie w kulturze ta poprawność polityczna wyrządza się z tym oczywiście frontalnie nie zgadzam znaczy myślę, że właśnie kultura na poziomie języka jest niezwykle ważna i naj takim zyski są dużo dużo wyższe od ewentualnych strat co na to oczywiście ten język, którym się porozumiewamy ze sobą jest to bardzo jest bardzo istotne jest jest faktycznie takim narzędziem naszym porozumienia i i i to tak naprawdę bardzo długie zależy od tego my tego narzędzia chce używać tylko przez swój pryzmat czy też chcemy odrobinę pójść dalej i czy też to narzędzie przełożyć na innych to znaczy tak naprawdę dnia jeszcze wrócę takiej rozmowy podsumują bardzo szybko to znaczy chodzi o to, że sytuacja, kiedy rozmawiamy o jakich postawach języku bardzo wiele osób powołuje na to co funkcjonowało istniało już długo w języku polskim natomiast nowy przykład chociażby w samą drogą samo słowo Murzyn prawda, więc to to to słowo rada języka polskiego członkowie ostatnio wydali oświadczenie że, że jest to słowo o charakterze pejoratywnym po prostu po poprzez kontekst ogólny kontekst użycia i no i tak i tak nie będzie to się przekłada się po prostu w tej sytuacji, kiedy mówimy o języku powinny się zastanawiać myśleć o tym co mówimy częściej niż mówić co myślimy, ponieważ może to być trudne przykre niezręczne dla innych to nie mówię oczywiście tylko naszej społeczności, ale mówił tak bardzo ogólnie wszystkim państwu bardzo polecam książkę rasizm po polsku, choć jak mówię to nie będzie dla dla nas przyjemna lektura, bo pokazuje jak jak duży mamy problem bardzo dziękuję wam za tę rozmowę Oskar Kafel i główny Philips oraz Stowarzyszenie Polaków pochodzenia afrykańskiego i współautorzy książki się po polsku byli państwo moimi gośćmi wiadra zapraszam państwa na informację w Japonii na raport gospodarczy w imieniu Wojciecha Kowalika program przygotował Bartłomiej Pograniczny realizował Szymon waluta Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA