kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi audycji są dzisiaj reżyserka Daria Osiek aktorka Helena Sujecka Witajcie serdecznie witam dzień dobry będziemy rozmawiać o filmie Mariki filmie, który szturmem idzie przez międzynarodowe festiwale co prawda ominął niestety zakończony kilka dni temu festiwal filmów fabularnych w Gdyni na początek, gdy nie zapytam jeśli jeśli pozwolicie jak oceniacie tegoroczny werdykt ja bardzo kibicowałam WL
Rozwiń »
konkursowi filmów mikrobudżetowych jestem zachwycona, że wygrał ostatni komers Dawida Nikola ze zdjęciami mojego ulubionego trenera Michała Pukowca myślę że, gdybyśmy mieli szansę wykazania się z Gdyni Michał powinien był zdobyć nagrody najlepsze zdjęcia do Maryi w pomyśle rządzących tego rocznie na nie nikt nie zrobił lepszych takie moje osobiste z ale jakby cieszę się, że młodzi ludzie są doceniani, że i szansa na jakiś taki zmiany języka i jest miejsce na nowe kino nowy sposób opowiadania porozmawiajmy w takim razie o Markach kilka słów o fabule na początek historia pięćdziesięcioletniej żyjącej samotnie kobiety Marii w tej roli Grażyna Nasierowska, która ma 2 pasje kolekcjonowanie figurek Maryi i czytanie tanich romansów Maria marzą miłości namiętności, której nigdy wcześniej nie zaznała jest również postać Heleny imprezowej siostrzenicy Marii, która spędza swoje środki bardzo dużo czasu i chyba można powiedzieć, że łączy je bardzo mocna więź w tej roli obecna z nami Helena Sujecka ogląda Ameryki z niesłabnącym zachwytem od pierwszej do ostatniej sceny jak powstał pomysł udowodnienia filmie, że przekwitanie dla kobiet może równać się rozkwitną to, gdy torby dosyć ciekawy proces, dlatego że w siebie dwutorowo, bo miał współ scenarzystą Maryję, czyli Aleksander świerk i sylwestra wichura i igły razem sylwestra obserwowaliśmy u naszych mam ugryzie Anki i kobiet, które lubimy się ten proces przekwitania, a jednocześnie za tym by zostały wyciągnięte bardzo poważne rozmowy tematu na temat kobiecości na temat tego jak zdefiniować siebie kobietę, że dni definiujemy siebie przez role społeczne i ma poza taką cezurą w życiu kobiety, kiedy decyzja sny, że nie może mieć dzieci, więc niby staje się trochę przezroczyste nie lubię określenia, ale tak bywa generalizując dla dla społeczeństwa i ma czas zastanowić kim jest poza tym wszystkim ja bardzo silnie obserwowałam na mojej mamie, która była solistką baletową to jak zmieniał się podejść do siebie do ciała o kobiecości, bo najbardziej taką zrzeszającą stare złoto powiedział mi, że z taką świadomością armatę ma teraz zupełnie inaczej mnie wychowywała to to włosy to bardzo mnie wzruszyła też zainspirowało do próby zaniżenia tam gdzie, gdyby gdzieś nie zagląda i były tłumaczenia tego, że to jest taki okres w życiu kobiece, kiedy powinniśmy się interesować, a tak naprawdę wszystkie kobiety stały jak dla mnie stał się o wiele szczęśliwsza głównym scenarzystą Maryja jest Sylwester piechura już to Daria powiedziałaś jego spojrzenie spojrzenie mężczyzny na tę historię co do niej wnioski przede wszystkim jestem ciekawa dużo dużo humoru i myślę, że przede wszystkim nacisk na uniwersalność, czyli to w jaki sposób boimy się rolami i podniesienie tej dyskusji, bo ja wobec kulturę wobec biologii i wobec społeczeństwa, że to było coś nocą Sylwester obserwują Grażynka w życiu bardzo dużą uwagę, bo ten z ustawą wielo etapowo i Grażynka już na etapie wczesnego Development była na miejscu naruszy tak samo zresztą Ghana sam pomysł jest dosyć myślę, że zaskakujący, bo wydano tylko gdy od całej sprawie formy czarnej komedii, czyli bawimy się gatunkiem nie chcę robić, gdyby nie chcieliśmy robić, gdy takiego trudnego kina psychologicznego tylko przede wszystkim zwrócić uwagę na to jak wychodząc z formy do formy zmienia się optykę myślenia by od o kobiecie o tym kim jesteśmy i to jest dla mnie takim najważniejsze w tym filmie jest też takim Ślęzie listem do do siebie w przyszłości stawiać w firmie pytania kobiecość też siłę kobiecej wspólnoty, jaką tworzą Maria i Helena i pokazujecie tak naprawdę w tym filmie że, że takie pokoleniowe wzajemne wsparcie może mieć niezwykłą moc i trochę to co pokazały nam w tym roku chociażby strajki kobiet nie w ogóle teraz jak tak jak jak rozmawiamy o ich relacji marynowane i wróciłem sobie gdzieś emocjonalnie pamięcią do lutego co w trakcie pracy właśnie nad scenariuszem wieszcza i potem na planie relacji, które są budowały się z Marią, bo film Fin Darii jest o tyle nie oczywiste wydaje się, że jest to bardzo inny język niż do tej pory w Polskim kinie używane przynajmniej w ostatnich latach przez filmowców i to, o czym już wielokrotnie co już Daria mówiła w trakcie innych spotkań, że jakby na naszym polskim gruncie jest to dosyć egzotyczny język i bardzo często jest trudnością dla widzów nawet dla krytyki przebić się przez to, żeby nie traktować w tym tej narracji sposób 11, czyli realistycznie, bo to, że mamy w obrazie jak bajkę, którzy cała historia jest przypowieścią to jest 1 rzecz, ale też to, że te postaci w jakim sensie są nie są postaciami z krwi kości tylko są aspektami swoimi i tak tutaj postrzegamy i patrzyli na postać Marii i Heleny to to jest ta figura dziewica Radecznica to to uzupełnienie tak wielu rak kości kobiece, która jest w każdy z nas wie pięknie Daria teraz powiedziała, że jest to list ten film jest takim listem do siebie samej za parę paręnaście parędziesiąt lat i kamień dziś tak bardzo trafią teraz serce jak sobie wróciła właśnie do tej naszej pracy wspólnej strażników, że ta kobiecość kobiecość to jest tak skomplikowana sprawa będąc w różnych momentach swojego życia mając już doświadczenie, kiedy spotykamy się rozmawiamy o o tym czym jest kobiecość i jak jak traktujemy co nas boli co nas jak w jaki sposób role społeczne nas przytłaczają jak on się zmieniają w czasie to jest coś co pomimo tego, że nie mamy takich samych doświadczeń gdzieś podskórnie się czuje i rodzi się taki rodzaj czułości i niezwykłego zrozumienia współ to jest ładne po polsku współczucie brzmi dziwnie, ale taki upór odczuwania też prawdę współodczuwanie tak, że to jest takie spójne po prostu nagle nagle dziś jest wspólną kobiecą energią, która kursuje przybiera różne wcielenia i różne aspekty i i temu są takie wyceny film miał rozbijania Mary jak i takiej takiego jak by zjednoczenia naszego, kiedy jesteśmy ciałem, kiedy się, kiedy się fizycznie po prostu tu nie ma i mi zresztą bardzo utkwiło list taki piękny to chyba autorstwa Michała Pukowca zresztą wspaniałego operatora na studiach teraz, że tak w ogóle się przy choince ku tej, którą wczoraj sąd do domu i tak misję, gdyż czułości kobieca przypomniało o filmie Marynki czułości kobiecości współ odczuwaniu dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej moimi gośćmi są reżyserka Daria orzekł aktorka Helena Sujecka za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj o filmie Marynki rozmawiamy są ze mną reżyserka filmu Daria Osiek aktorka Helena Sujecka kobiety traktowane przez pryzmat wieku i urody no tak jest tak jest trudno to zmieni ci, ale mam też takie poczucie, że pod tym względem mężczyzn trudno będzie zmienić Ameryki są dla mnie o tym, że ta zmiana powinna wyjść od nas od kobiet tak to jest dobrze odczytane wyje wychodzą takie założenia, że zarówno mężczyźnie kobiety są odpowiedzialni za męski żeński w naszym życiu i tak rewolucja powinna wyjść od kobiet, bo to kobiety będą wychowały kolejne pokolenia i chłopców dziewczynek i pokazywały jak gdyby to mama pokazuje w jaki sposób patrzymy na świat jak odbieramy, jakie są wartości i myślę, że ostatnio sytuacja w Polsce pokazuje, że mamy mnóstwo fantastycznych kobiet, które chcą zmienić taką narrację i myślę, że nie zajmie nam tak wiele czasu, żeby móc patrzeć innej perspektywy na kobiecość na nasze role w społeczeństwie, bo same sobie trochę 1 rzucamy tak tak sobie myślę ja bym bardzo powiedziała maturze, że jak to kobiety wiadomo teraz wszystko co się dzieje protesty kobiet na ulicach jak bardzo tutaj też, nawiązując w ogóle do klubu naszego, ale w ogóle całej sytuacji społecznej u bardzo bym tutaj chciała mnie bagatelizować roli mężczyzn pływa wydaje się, że w tej chwili na ulicach nie są tylko kobiet mamy też mężczyzn mamy mądrych mężczyzn, którzy nie boją się kobiecej energii duży ukłon, którzy ufają w naszą naszą mądrość jakąś pierwotną i zdają sobie sprawę siły, którą sobie niszę i bardzo wydaje mi się w tym momencie, żebyśmy podkreślały wagę tego jak bardzo to udział w karierze, jakby za za kobietę Aśka jest od początku nieodpowiedzialni mężczyźni kobiet, że możemy razem zmienić tę sytuację i torze jak teraz w formie takiego buntu lata wieki po prostu patriarchatu są używane na ulice jest no jest oczywistej zmiana jest nieuchronna natomiast wydaje się bardzo potrzebujemy być tym razem, żeby nie był protest kobiet tylko protest po prostu mądrych ludzi, którzy widzą, że sytuacja się zmienia i prąd po prostu idzie przez cały świat tak zgadzam się z tą karano tylko Wilno to zawsze w środku już wejść także korzystać wspierane i im bardzo nie tylko, że zmierz się świadomość Polaków, że nie chcą już wypełniać właśnie tych ról matki Polki i dobrej grzeczne i niby, bojąc się walczyć mówiąc głośno co co myśli instytucji artystycznej wzruszające dla mnie w ministerstwie w Polsce rozmawiamy o kobiecości przez pryzmat tego co w Markach i o tym jak kobiety są traktowane wspomnieliśmy też o strajkach chciałem was też zapytać jak oceniacie to co dziś chcą walczyć w środowisku filmowym kobiety firm, publikując chociażby kodeks dobrych praktyk, które sprzeciwia się dyskryminacji różnych poziomach kobiet również w branży filmowej to potrzebna akcja naszym zdaniem myślę, że bardzo i ja z całym sercem wspieram sama bardzo gdyby, układając kim pracuje z kobietami bardzo lubię pracować z kobietami, ale też to, o czym wspomnieliśmy wcześniej chcą by takie praktyki w muszą być, żeby stał się nawykiem, żeby pewne rzeczy, które teraz dla nich niektóre nie mieszczą się w głowie albo takie sterowca, który bardzo zakorzeniło się w naszym życiu kulturą no społeczną mogło słów po prostu spokoju odejść nic no tak też tak tzw. pracą u podstaw edukowani kształceniu uświadamianie fantastycznie, że to się dzieje powiedział prezes kobietami też muszę spytać o aktorkach, które w głównej roli występuje w Mari KO Grażynę Ostrowską zwolnioną tuż przed 30 leciem pracy artystycznej teatru w Opolu czemu się z nią pożegnano cham to jest w ogóle skandaliczna sytuacja szybko się Debrzna stres w trakcie rozprawy z dyrektorem jest z powodu braku ról dla kobiet w jej wieku to z powodu, gdyby Niewiem jak głęboko mogę w to wejść natomiast tam ewidentnie i dziś jest duża była niechęć dyrektora do samej groźne oczywiście pracował tam 30 lat współtworzyła ten teatr i dowolność po prostu jeździło nam się troską ze mnie tu wszystko się teraz dzieje jest absolutnym skandalem powinno, gdyż powinno się mówić właściwie taki innym rodzaju dyskryminacji czy dyskryminacji aktor ze względu na wiek dla mnie z list absolutnym jakimś skandalem, że niby nie ma dla nich ról, że nie ma dla nich roli ludzie chcą oglądać po prostu takich kobiet na scenie, a tym rękami udowadnia, że są role dla takich kobiet jak Grażyna misia absolutnie i ludzie chcą ją oglądać i dostaje nagrody i jest scen, ale trzeba tak trzeba wspomnieć, że w ogóle Mariki był debiut filmowy grożą, więc dla mnie Grażynka jest debiutantką roku 20202 i pierwszy raz przed kamerą i to jest bardzo ważna wypowiedzieć kwestionują również Helena Sujecka w roli Heleny Daria Opowiedz nie była jak odbiorą twój film w Polsce, gdzie jednak często bezzasadnie używa się argumentu obrazy uczuć religijnych jeśli tylko w innym kontekście niż związanym z kultem występują symbole religijne w tym przypadku właśnie Mariki tytułowe, a dałam się szczególnie znowu miałam taki zarzut już na kolaudacji ach, natomiast o ten film ten film nie jest przede wszystkim, a o kulcie religijnym tutaj i był zbieranie Maryi jest też rodzajem naszej tradycji tak, bo Maria Marika występuje u nas trochę taka opiekunka domowego ogniska jego pierwszą osobą, do której zwracamy się z problemami i nawet istnieją teorie takie feministycznej teologiczna na temat Maryi dziś bardzo bardzo podoba i chociaż umieściliśmy film jej część właśnie takiej dużej polskiej tradycji to jest bardzo mało na szczęście ludzie skupiają się na tym aspekcie, bo tak ludziom z ruchu, bo różnych rodzajach kobiecości Marie ty pokazuje tylko o kobiecość, która wyrzekła się trochę takiego życia ziemskiego na rzecz pielęgnowania właśnie swoje małe święconki zajmowanie się Hanną budowanie łódek ludzie Helena kobiecości jest czymś obowiązującą ciągłość zmieniając, więc gdzieś jest pomiędzy taką formą właśnie niewinności, a seksualności pomiędzy trochę wulgarnością, a naiwnością gdzieś pomiędzy takim sacrum Profanum i chcieliśmy uzyskać do tego ta scena o takich Bachanalia w po kolacji na rozwijanie w górach jest nieważna, bo właśnie tą częścią kobiecości, która też zawiera rodzaj buntu zawiera rodzaj Kiss takiej mocy trochę przemoc trochę agresji to wszystko prawda i to wszystko i tym czym czym jest kobiecość nowa Huta oraz kobieto kolejna z bohaterek przeżywające usta artystyczny renesans także poprzez literaturę dzielnica Krakowa myślę, że mogłaby być, bo z 1 strony sceny szalenie matematyczna z drugiej jest kosz koła z zieleni spokoju wspaniałych ludzi także myślę, że nowa Huta absolutnie jest kobieta jeszcze pytanie do Heleny, kiedy ostatnio siedziała na krześle w witrynie teatru Capitol we Wrocławiu w proteście przeciwko zamknięciu teatrów 3grudnia 2020 roku jak ludzie reagują na wasz milczący happening, który z tego co wiem ma trwać do świąt od pierwszego do 23grudnia siedzimy sobie za szybą nić jest niesamowite zjawisko socjologiczne i powiem szczerze że, zanim zasiadłem nie mogą się oprzeć pokusie i w poziomie mówi obserwator patrzeć na 2 kolegów, że trzeba ta atmosfera, która jest po tej stronie obserwujących, czyli widzów naszego działania obserwatorów jest nie dopisali jest coś co oscyluje gdzieś pomiędzy jakąś atmosferą cmentarną jakiegoś sanktuarium jakiś muzealnej sytuacji nie ma to niema znamion i reformę służb tylko bardziej pani to znaczy to rzeczywiście się za drzewa tam się absolutnie nic nie dzieje za zaplanowanego równocześnie, gdzie jest duża także, skąd po prostu nie da się tego nie da się nie da się Niemiec gonitwa myśli, kiedy zasiadłem drugiej stronie patrząc na na na ludzi patrzących na mnie i mnogość tych zjawisk to jak szybko ewoluują pewne akty np. tego, że ktoś przynosi mi piękny list czekam na panią na scenie jest dla mnie ważna, a potem w ułamku sekundy ktoś podchodzi sobie strzela sobie, jaka jest oczywiste, bo to jest jakby znak czasu, jaki system wdzięczna ludziom teraz akty wszelkie promocji rozgłaszanie tego typu akcji są bardzo ważne jestem, ale jednocześnie eksponatem czymś lub gazem czy można zrobić wszystko przez kontekst argo wcześniej jestem czuje się też ustawiana jest w pełnej krasie oświetlonym zjawiskiem, które wykona 1 gest już zawsze coś będzie znaczył to jest niesamowite uczucie do opisania i oczywiście nie da się wyrzucić z głowy tego co się dzieje kontekstu tego, że jesteśmy wszyscy w sytuacji niebywale opresyjne, że sytuacja ekonomiczna w kraju co się dzieje z ludźmi jak oni muszą walczyć teraz każdy dzień, żeby nie zwariować w czasie jest kulturą, że system jest po prostu no reżimowi i zaczyna dobierać się do tyłków najpierw w kulturze, bo wiadomo, że jak ludzie mają odcięty wrażliwość i wyobraźnie łatwo jest manipulować jest to przerażające piękno ludzkiej musimy kończyć powoli naszą rozmowę bardzo bardzo dziękuję za to spotkanie spotkanie wokół filmu Marynki, ale też wokół kobiecości wokół tego co w kulturze się dzieje pięknie o tym mówiła aktorka Helena Sujecka była z nami również także pięknie mówiła reżyserka Daria orzekł bardzo wam dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje
Zwiń «