REKLAMA

Czy pandemia powiększa wykluczenie komunikacyjne?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-16 18:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

Z Karolem Trammerem z portalu "Z biegiem szyn" rozmawiamy o wpływie pandemii na rosnące wykluczenie komunikacyjne, poprzez zmniejszanie lub likwidowanie siatki połączeń kolejowych. Przykładem takiego działania jest dla nas województwo kujawsko-pomorskie, gdzie dochodzi do zamykania części istniejących połączeń. Rozwiń »
Pytamy czy działania te są naprawdę powodowane skutkami pandemii czy stoją za tym inne przyczyny. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
osiemnasta 4333 sekundy popołudnie Radia TOK FM jego ostatnia część z nami Karol Trammer twórca redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn i autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej dzień dobry panie redaktorze dzień dobry ja zapytam czy pandemia dobija polską kolej pandemia jest bardzo poważnym problemem dla polskich kolei, ale niestety nie tylko, dlatego że mniej ludzi jeździ pociągami i w związku z tym przychody przewoźników są mniejsze, ale również, dlatego że Rozwiń » pandemia wykorzystywana jest do decyzji o cięciach sieci połączeń, które prawdopodobnie te decyzje będą miały skutek także po tym, jak pandemia minie myślę tu przede wszystkim województw Kujawsko pomorskim, a no, które pod płaszczykiem pandemii dokonały właśnie sporych cięć w rozkładzie jazdy pociągów nawet bardzo sporych, bo jak spojrzymy na dane z ubiegłego roku to liczba wykonywanych pociąg km zmniejsza się prawie o połowę 221 000 000 do 1 i 3, a ta decyzja zarządu województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń m.in. na liniach Włocławek Kutno oraz Laskowice pomorskie Smętowo, czyli ten proces, który trwał od lat likwidacji kolejnych odcinków sieci kolejowych tak na dobrą sprawę pomimo zmiany zmiany świadomości postępuje w najlepsze tak właśnie to jest zaskoczenie, że nawet wielokrotnie mówiłem o tym, że wydawało mi się, że tory dożyliśmy takich czasów, że nikt otwarcie nie będzie mówił, że musi likwidować połączenia nie będzie likwidował połączeń kolejowych, bo właśnie ta świadomość społeczna i polityczna zmieniła się okazało się jednak, że nie do końca natomiast co na to co możemy ocenić to rzeczywiście nie jest dobrze przyjmowane zarówno przez ekspertów społeczeństwo polityków na przełomie dwudziestego 2001. wieku, kiedy kolej pogrążona była w ograniczaniu oferty przewozowej likwidacji połączeń, a często nawet przy klas i wały takim decyzjom różne media różni eksperci natomiast dziś mamy sytuację inną to znaczy trudno znaleźć kogoś, kto popierał by likwidowanie połączeń możemy przy tym pamiętać, a właśnie pod koniec lat dziewięćdziesiątych zdarzało się, że uważano, że jest to najlepszy sposób na reformę kolei właśnie likwidowanie i cięcia, a natomiast problem jest taki w województwie kujawsko-pomorskim że, a zapadają decyzje tłumaczone pandemią tym, że młodzież nie chodzi do szkół i rzeczywiście w pociągach jest mniej osób, a tylko, że znikają połączenia dla dobra myślę tutaj o linii Toruń Sierpc, która zniknęła już podczas pierwszej fali pandemii w marcu, a i na początku mówiono, że połączenia wrócą, a jak minie pandemia, a i, mimo że pewne połączenia zlikwidowane w kujawsko-pomorskim bardzo wróciły totalnie już nie wróciła, a dobra aura, choć została tak tak chodzi o połączeniach linia kolejowa istnieje problem w tym, że mamy trochę taki powrót to właśnie takiego karnego okres dla polskiej kolei, jakim był koniec lat dziewięćdziesiątych przełom dwudziestego 2 tego pierwszego wieku, a to znaczy decyzję o likwidacji połączeń tłumaczone są małą liczbą pasażerów, która z 1 strony wynika to z tego, że mamy pandemie, ale z drugiej strony niestety linek, na których zlikwidowano połączenia w województwie kujawsko-pomorskim, a poprzedziło decyzję o likwidacji połączeń funkcjonowanie ich bardzo atrakcyjnym rozkładzie jazdy właśnie ta linia, która pierwsza zniknęła, czyli Toruń Sierpc, a biegnąca po drodze przez powiatowe miasto Lipno, a tam rozkład jazdy wprowadzał się do, a 4 pociągów na linii funkcjonujących z czego 2 jeździły do właściwych w środku nocy czy bardzo rano pobił konkretnie przed likwidacją połączeń poranny pociąg z Torunia kierunku Lipna jeździł drugi 59 nocy to dla kary Warta no właśnie to nam pokazuje, że trochę rad wróciły takie czasy, kiedy najpierw układało się nieatrakcyjny rozkład jazdy oto by za rok 2 powiedzieć, że no pociągi jeżdżą puste drugi przykład to jest linia Czersk Laskowice pomorskie, która została zlikwidowana teraz w połowie grudnia wraz ze zmianą rozkładu jazdy tam np. mieliśmy takie sytuacje, że ciąg z Czerska przyjeżdża na węzeł kolejowy Laskowice pomorskie z 5 minut po odjeździe pociągu w kierunku Bydgoszczy i Grudziądza, czyli kierunków, których większość ludzi w czasie przeszłość no i to niestety przypomina nam wygaszanie popytu, które stosowane było w latach dziewięćdziesiątych na polskiej kolei, czyli przemyślany proces mający na celu zniechęcenie podróżnych tak, żeby móc potem uzasadnić likwidację właśnie ich niewielką liczbą a jakie znaczenie najbardziej niepokojące panie redaktorze, jakie znaczenie przynajmniej w przypadku województwa Kujawsko pomorskiego ma to, że część linii tam przebiegających nie jest zelektryfikowana chociażby całe miasto Grudziądz nie ma sieci trakcyjnej przy kole no tak rzeczywiście niestety na polskich kolei brak sieci trakcyjnej i fakt, że pociągi elektryczne nie mogą wjeżdżać na część urósł do jakiegoś tam problemu mniejszego lub większego natomiast województwo kujawsko-pomorskie jest w ogóle przypomnijmy prekursorem jednym z pionierów wprowadzania do ruchu autobusów szynowych, tak więc przewoźnik jeden z 2 obsługujących województwo kujawsko-pomorskie na zlecenie samorządu Arriva, a posiada i ma użyczone przez samorząd województwa autobusy szynowe, tak więc sam fakt, że linie niezelektryfikowane nie powinien stanowić problemu, bo samorząd województwa, a kujawskopomorskiego, a i zakupił i poprzez swojego przewoźnika też jego własny tabor posiada tabor do obsługi, a linii niezelektryfikowanych natomiast rzeczywiście budzi to pewne problemy takie np. że dotychczas część pociągów połączeń była wymuszona przesiadka tam, gdzie linia niezelektryfikowana dochodziła do linii zelektryfikowanej, a pasażerowie musieli się przecież z pociągu z ze spalinowego do pociągu elektrycznego natomiast w ogóle w planach na na aktualny rozkład jazdy było pewne rozwiązanie tego problemu to znaczy powrót do tego co było kilka lat uczyli puszczanie pociągów, a spalinowych od siecią trakcyjną tak, żeby pasażerowie musieli się przesiadać no ale między czasie niestety doszło do tego trzęsienia ziemi i wiele z tych połączeń takich jak np. Brodnica Toruń nie po nie pojechało więc, a tu mieliśmy problem dotyczy nie tylko likwidacji połączeń, ale też chaosu to znaczy umowy były zawierane dosłownie w ostatnich godzinach przed okresem realizacji rozkładu jazdy i doszło do sytuacji, że ludzie tak naprawdę nie widzieli w wsiach miasteczkach miastach w zakres pomorskiego idąc na dworzec czy ten pociąg akurat pojedzie aktor wypowiedział pomagały nawet dobiegały sygnały, że ludzie na peronach na dworcach czekali na pociągi, które już w ogóle w rozkładzie jazdy nie były uwzględnione i to nowotarżanie pociągów, ale pani reaktorze z czego wynika ta sytuacja w kujawsko-pomorskim to jest tylko i wyłącznie kwestia braku środków finansowych czy też oszczędności, których suk szukają samorządy czy pańskim zdaniem problem jednak sięga dziś głębiej i wynika także z mentalności i braku jakiejś z braku starań o to, żeby zadbać o te linie kolejowe po pierwsze mamy tutaj w tle różne zdarzenia pierwsza pierwsza kwestia to jest wydaje się brak strategii samorządu województwa kujawsko-pomorskiego na współpracę z przewoźnika to znaczy najpierw planowano ogłosić przetarg, a na kilku za okres kilku lat na wykonywanie przewozów potem się z tego wycofano ostatecznie zarówno, ale tylko na rok jeśli się niemal tak tak właśnie zawarto umowę na rok, która przewoźnikowi szczególnie POLREGIO bardzo się nie podoba, ponieważ przewoźnik POLREGIO teraz w ostatnim czasie chwalił się zawieraniem wieloletnich umów z innymi samorządami no i do tej sztafety wieloletnich umów Kujawsko-Pomorski nie dołączyło co oznacza, że zgodnie z przepisami Unii Europejskiej liberalizacji rynku kolejowego, że w przyszłym roku będzie musiał być ogłoszony przetarg, w którym poległ może wystartować, ale może go nie wygrać, a te wieloletnie umowy zawarte w ostatnim momencie, kiedy można z wolnej ręki powierzać wykonywanie przewozów gwarantują spółce POLREGIO takiemu ogólnokrajowe największemu przewoźnikowi z ruchu regionalnym no jeszcze tą pewną pozycję i wykonywanie usług i także mnie nie ukrywajmy pewne dyktowanie, a w stawek na wyższym poziomie niż np. dotyczy to przewoźników, a należą do samorządów województw bezpośrednio, bo polega należy po części te udziały są rozproszone między wszystkie samorządy województw, ale większościowym udziałowcem jest agencja rozwoju przemysłu, czyli rządowa spółka tu też marynowanie ropę i Marii Wasiak w tym w tym względzie, ale panie redaktorze jeszcze 2 krótkie pytania pierwsze kujawsko-pomorskie jest takim raczej niechlubnym przykładem na mapie Polski, a pozostałe 15 województw zdaje sobie sprawę wagi kolei czy jednak jest takim pierwszym przykładem czeka na większe zamykanie połączeń ja bym powiedział także dochodzi do pewnego przetasowania w tej tabeli ligowej jeśli chodzi o olejowe podejście województw to znaczy największe województwa z największymi dotychczas problemami najsłabszy z wykorzystaniem kolei jak podkarpackie czy podlaskie zaczynają zwiększać ofertę zaczynają czy reaktywować linie kolejowe tutaj myślę o linii z Bielska podlaskiego Hajnówki, a 3 zwiększać liczbę połączeń na liniach, gdzie tych połączeń było bardzo mało natomiast kujawsko-pomorskie, które dotychczas z 1 strony dość, że było w takim średniaki to znaczy nie było to województwo, które tak jak swoim co dolnośląskie mogą poszczycić się bardzo dobrymi wynikami wzrostami przewozów wzrostami wykorzystania kolei innowacji odnawiają przystanki na żądanie tak tak tak tak na takim podejściem, że coś cały czas się zmienia na lepsze natomiast było można jeszcze trochę cofnąć się bardziej, a przypomnieć, że przetrwały okres Górski był pierwszym województwem i właściwie jedynym, które zdecydowało się zlecić na otwartym rynku Przewozy, a to było już 2 ty z lata 20072008 przetarg pierwszy, który właśnie wydał przewoźnik Arriva tak i dziwi mnie to, że województwo, które doświadczone we takich jednak pionierskich działaniach ostatecznie okazuje się być pogrążone w chaosie i wyszło, że brak jest wizji jak zarządzać jak pracować z dłużnikami jakich wybierać jak robić, żeby ta kolej była atrakcyjna i zdobywa coraz większe i pasażerów dzięki temu osiąga coraz lepsze wyniki to nauczka dla wszystkich pozostałych marszałków województw nie bierzemy przykładu fok z województwa kujawsko-pomorskiego Karol Trammer twórca redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn oraz autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej dziękuję panie redaktorze dziękuję bardzo, dziękuję także Tomaszowi Zielińskiemu, który wydawał ten program i Szymonowi Kuliś owi, którego realizował za chwilę informacji Małgorzata usta wiedza o nich kultura osobista ode mnie jeszcze zaproszenie na dziś na mikrofon Radia TOK FM po godzinie dwudziestej reportaż Michała Janczury mobbingu molestowania jeden z Warsaw z warszawskich szpitali po godzinie dwudziestej pierwszej zapraszamy na dyskusję właśnie dotyczącą tego czy byli państwo świadkami albo ofiarą przemocy w miejscu pracy jak reagowaliście albo w jaki sposób było to traktowane jak z państwem żegnam jest 1857 Roch Kowalski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA