REKLAMA

"Bez ogłoszenia stanu nadzwyczajnego nie można zakazać obywatelom przemieszczania się"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-17 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:58 min.
Udostępnij:

"Aby ograniczać prawa i wolności obywatelskie, należy korzystać z instrumentów, które konstytucja nam daje, czyli przede wszystkim stany nadzwyczajne" - komentowała zapowiedziane ograniczenia w przemieszczaniu się na Sylwestra dr Jowanka Jakubek-Lalik z Instytutu Nauk Prawno-Administracyjnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trwa popołudnie Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński wciąż przy mikrofonie z nami jest dr Wang Jakubek Lalik dzień dobre dzień dobry panu dzień dobry państwu Instytut nauk prawno-administracyjnych WP wyższej szkoły prawa administracji wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego bardzo przepraszam oni straszą nas zawsze tak jest tak jest na chwilę, choć znam ten skrót bardzo dobrze poczułem dezorientacja w takich czasach żyjemy dezorientacja zdarza się jak zrażają Rozwiń » zorientowana panie redaktorze najmocniej za to przepraszam chciałem pani zorientować od razu się skarg od zorientowania kota rzecz jasna przypomniał, bo tak się poczułem trochę jak ten kod skeczu Monty Pythona trudnego, ale koniec dezorientacji rozmawiamy teraz poważnych sprawach lekarze są zadowoleni przynajmniej dr Łukasz Durajski, który komentował tę sprawę po godzinie piętnastej 20 na naszej antenie był zadowolony z tego twardego lockdownu w sylwestra, czyli zakazu przemieszczania się pomiędzy godziną dziewiętnastą, a szóstą rano, a pani z perspektywy prawnej jak na to patrzy no właśnie tak rozpoczęliśmy tego żartu dezorientacji i niestety obawiam się, że dezorientacji trochę ciąg dalszy bądź prawnego punktu widzenia no mamy tutaj do czynienia cały czas pewnym problematycznym rozstrzygnięcie można powiedzieć też decyzją rządu, bo oczywiście, gdy nie mamy na razie jak rząd ma w zwyczaju opublikowanego aktu prawnego moglibyśmy porozmawiać mamy zapowiedź rządu, ale zakładam, że nic nie zmienić będziemy mieć wydane rozporządzenie, które prowadzi tego typu ograniczenia, o których była mowa na konferencji prasowej cały czas nie mamy sensowne podstawy prawnej, czyli po prostu użycia konstytucji w celu wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, czyli pani opinii tego rodzaju rozwiązań jest możliwe wyłącznie w stanie nadzwyczajnym, a w tej chwili nie ma podstaw prawnych, żeby coś takiego wprowadzić tak właśnie tak to znaczy tak jak ja oczywiście rozumiem, jakby sensowności decyzji czy medycznego czy epidemicznego punktu widzenia to oczywiście tego typu decyzje mają swoją rację mają mają swój sens tylko patrzący przez pryzmat prawa i przez pryzmat stanowienie od egzekwowania prawa powinniśmy to prawo stanowić potem stosować w sposób zgodny z pewnymi zasadami jak i tutaj 1 nie jestem zresztą w tym poglądzie odosobniona, bo wielu prawników już od marca odnosi ten argument ja też ten pogląd konsekwentnie uznaje, że właśnie, aby ograniczać się prawa wolności obywatelskie należy korzystać instrumentów, które nasza konstytucja daje przewiduje tego typu sytuacje, czyli przede wszystkim stanem nadzwyczajnym stan klęski żywiołowej stan wyjątkowy, ale będą być może do tego jakieś rozporządzania jakaś ustawa, która będzie miała na celu autoryzowani takiego rozwiązania ona też będzie pani zdaniem niezgodna z prawem na razie mamy ustawę o zwalczaniu chorób zakaźnych, która w swoim art. 46 BM 10 ma takie właśnie można powiedzieć dopuszczenie możliwości pewnego rodzaju zakazu przebywania w określonych miejscach tak to właśnie w tej ustawie sformułowane, ale powiem szczerze, że jak też mam wątpliwości sama ta ustawa i wprowadzanie jest w ten sposób takiego rozwiązania zgodne z konstytucją konstytucja bardzo Jasnej Ross nie stanowi sytuacja jak zagrożenie właśnie epidemia czy też sama epidemia mamy tutaj sięgać do tych instrumentów, które konstytucja przewiduje, które dają właśnie możliwość zgodnego z konstytucją wprowadzania różnego rodzaju ograniczeń czy też zawieszenia nawet na pewien czas stosowania niektórych wolności obywatelskich praw obywatelskich, a co z tymi innymi obostrzeniami, o których dzisiaj usłyszeliśmy no będzie m.in. rząd chciał ukrócić ten proceder takiego powiedziałbym kreatywnego podejścia do zakazu funkcjonowania pensjonatów hoteli poza naczynie funkcjonowania tylko przyjmowania gości poza tym gośćmi, którzy podróżują służbowo znaleźliśmy takie sposoby, żeby definiować swoje pobyty jako pobyty służbowe w ten sposób obchodzić te zakazy no ale teraz ma być jednak ukrócony ten proces kreatywnego definiowania swoich pobytów jako po pobyty służbowe, bo mają być po prostu zamknięte hotele i pensjonaty mają być też zamknięte stoki narciarskie jak pani z kolei patrzy na tego rodzaju w świetle prawnym rzecz jasna rozwiązania jasna jasno ja ja rozumiem, jakby sposób myślenia rządu i próbę walki z epidemią tego typu metodami nową oczywiście znów możemy tutaj trochę się uśmiechnąć przypomni sobie scena filmu rejs, gdzie na statek służbowo prawda tutaj pan dostawał i znowu kreatywność naszych obywateli i na pewno rozkwitła i a zaczęła dopiero pewnie rozkwitać sytuacji, kiedy cały kraj będzie miał dwutygodniowe ferie zaraz po nowym roku, ale no z ZUS i patrzy na to wszystko jako prawniczka bardzo bym chciała, żeby rząd podchodził do stosowania i egzekwowania prawa w sposób poważny i zgodne z konstytucją, bo po to mamy konstytucję robią co was i naprawdę nie znajduje cały czas uzasadnienia, dlaczego rząd ucieczka po prostu zupełnie sensownego zastosowania konstytucji postąpienia w zgodzie z jej duchem literą i wprowadzenia po prostu stanu nadzwyczajnego, który dałby właśnie naprawdę dobrą solidną podstawę prawną do prowadzenia tego typu ograniczeń, bo samymi ograniczeniami jako takimi nie dyskutuje, bo nawet nie mam do tego kompetencji jestem prawniczką politolożka nie lekarką epidemiolog kosz, niemniej jednak mówiąc właśnie o tym jak prawidłowo stosować się stanowić prawo to musimy przede wszystkim zaczynać od prawidłowego stosowania konstytucji i na tej podstawie potem kolejne akty prawne typu ustaw rozporządzenia rozumiem, że do tego do tej listy, którą obejmą, który o, której mówimy tej listy różnych obostrzeń i i rozwiązań, które mają zastopować rozwój pandemii, ale dla, których jak pani mówi nie ma realnej podstawy prawnej należałoby, żeby taką podstawę z stworzyć no wprowadzić stan wyjątkowy po prostu to do tego dopisujemy także zakaz przemieszczania się osób poniżej szesnastego roku życia bez opieki rodzica od poniedziałku do piątku w godzinach ósma szesnasta tak, bo to także znak zakaz jest taki zakaz jest utytułowanym przedłużone no to jest bardzo daleko idące ograniczenie praw wolności właśnie obywateli do szesnastego roku życia pytanie czy zasadne pytanie czy właśnie z dobrą postawą konstytucyjną ustawową no ja tego też niewidzialność nie chcę tutaj wchodzić w dyskusji o sensowności tego typu ograniczeń, ale z prawnego punktu widzenia jest to też no ni nieprawidłowe, jakby załatwienie tej sprawy no ale dlaczego tak jest pani zdaniem w takim razie to spróbujemy to zrekonstruować, bo jak pani powiada argumenty są wydaje się jednoznaczna i wskazują na to, że tego rodzaju rozwiązania muszą być umocowane właśnie w stanie wyjątkowym, a tego stanu wyjątkowego niema no to czemu rząd nie chce go wprowadzić to znaczy w stanie nadzwyczajnym powiem tak, bo stan nadzwyczajny potem takie swoje 3 podtypy można powiedzieć konstytucyjne można tutaj się zarówno rozwiązań przewidzianych do stanu klęski żywiołowe jak dla stanu wyjątkowego wąż tutaj jakby wachlarz instrumentarium jest jest konstytucji dość szeroki, dlaczego tego rząd nie robi wie pan kilka miesięcy temu na tego typu pytania odpowiedzi wydaje mi się była taka, że bardzo rządowi zależało nam przez przeprowadzenie wyborów, a przeprowadzenie wyboru usługi byłoby możliwe, gdyby na takie ogłoszenie stanu nadzwyczajnego rząd nie wcześniej zdecydował dlaczego, ale sposób nie robi właśnie, dlaczego teraz tego nie robi nie wiem może próbuje tutaj wykazać się wcześniej konsekwentnie po prostu cały czas tak interpretuje może mu jest jako wygodnej tymi rozporządzeniami zarządzać kryzysem, a w szczególności wygodnie jest, żeby najpierw wejść coś ogłosić na konferencji prasowej, a potem wszyscy do za 1012 do praktycznie północy siedzą zajął paznokcie, bo pot z ostatecznym kształcie opublikowanego rozporządzenia może być jeszcze coś innego niż co rząd zapowiada też kilka razy miało miejsce, czyli np. restauratorzy zaskakiwani czy też taty meblowe były zaskakiwane, bo raz właśnie wypadały z rozporządzenia zaś potem jednak znajdowały i wszyscy byli na dość mocno zaskoczeni no cóż nie dysponujemy umiejętnościami telematyczne i prawdopodobnie nie uda nam się rekonstrukcja, dlaczego rząd nie wprowadza stanu nadzwyczajnego, choć powinien wprowadzić, a tymczasem bardzo dziękuję dr Wang Jakub lali dziękuję bardzo, dziękuję również kłania się prawniczka z Instytutu nauk prawno-administracyjnych wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego teraz już jest zorientowany prawidłowo podałem afiliacje bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA