REKLAMA

Chude święta w pandemii

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2020-12-18 17:20
Czas trwania:
52:31 min.
Udostępnij:

Według danych Deloitte Polacy na te święta wydadzą o prawie 30 proc. mniej niż rok wcześniej, choć oczywiście cięcia wydatków nie na wszystko i nie wszędzie są takie same. O tym, komu jest wyraźnie gorzej i jak sobie z tym radzić, komu specjalnie gorzej nie jest, a także o tym, jak zachęca się nas do zakupów, opowiadają goście tego odcinka „PB do słuchania”. A skoro klimat jest – mimo pandemii – świąteczny, to nie mogło też zabraknąć karpia. Rozwiń »

0:00 Marcel Zatoński - wstęp
1:48 Anna Szmeja o pustoszejących galeriach
14:06 Renata Juszkiewicz o marketowych świętach
23:47 Marcin Gruszka o kupowaniu w sieci
31:26 Paweł Wyborski o internetowym namierzaniu
40:59 Paweł Wielgosz o przygotowaniu karpia
50:50 Marcel Zatoński - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Marcel Zatoński, a to jest Puls biznesu do słuchania być może jestem tzw. wiader sen, ale muszę państwu na samym początku dzisiejszej audycji powiedzieć, że kiedyś były czasy, a teraz to panie halę SCADA języka strzępić rok temu o tej porze nagrywałem podcast przedświątecznej gorączce zakupowej i o tym jak wszyscy oddajemy się radosnej konsumpcji teraz w czasie pandemii mówienie o Świątecznej gorączce byłoby dowodem złego smaku albo braku Rozwiń » smaku co zresztą jedno wychodzi pandemia towarzyszy nam każdego dnia i na pewno nie jest powodem do żartów życie idzie jednak do przodu znów jak przed rokiem jesteśmy u progu świąt i mimo diametralnie innych okoliczności znów oddajemy się konsumpcji robimy wyjątkowo duże zakupy, choć niewątpliwie są święta będą hut od poprzednich Polacy pytani w listopadzie przez firmę doradczą Deloitte zapowiadali, że wydadzą na tegoroczne święta średnio 1318zł, czyli o 29% mniej niż rok wcześniej 23 zapowiadało, że zredukuje liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych i kontakty z innymi ludźmi planował też zabrać za kupowanie prezentów znacznie wcześniej niż zwykle jak to wygląda w praktyce na tydzień przed świętami czy będą one dla handlowców dużo krótsze niż w poprzednich latach, a może niektórym będzie lepiej co się robi by zapewnić bezpieczeństwo kupującym, a jednocześnie co się robi by kupowali jak najwięcej o tym wszystkim będą mogli państwo podchodzi w dzisiejszym podcaście na oczywiście jak to święta będzie kard zapraszam do słuchania moim pierwszym gościem jest Anna Szmeja szefowa doradca analitycznego IT Instytut i osoba, która bardzo dobrze wie jak wygląda sytuacja sklepów stacjonarnych była zresztą w przeszłości dyrektor generalny polskiej rady centrów handlowych do końcówki listopada byliśmy w stanie częściowego lockdownu wielu sklepów i zanosiło się na to, że święta będą dlatego kanału sprzedaży bardzo chude albo wręcz głodowe handel w ostatnich tygodniach wrócił pytam jednak o to czy wrócił z przytupem czy też dobrze to było kiedyś pandemia ma bardzo duży wpływ na branże handlową w tym samym również ma sytuację sam galeria i bez wątpienia jeszcze przez wiele wiele tygodni będzie miała tygodnie jeśli nie lata tym samym ten okres przedświąteczny w tym roku jest ono zdecydowanie inne niższe niż po latach poprzednich przede wszystkim klienci w centrach pojawiają się rzadziej naszą wizytę na są zdecydowanie lepiej zaplanowane mniej spontaniczne pojawiamy się tam sami, czyli bez rodziny bez przyjaciół bez znajomych raczej już nie przewidujemy tam długich godzinne, korzystając z kawiarni restauracji czy części rozrywkowej to ma bardzo duży wpływ oczywiście na wyniki przedsiębiorców najemców i same galerie z analiz Rytel Instytutu wynika, że odwiedzalność w 2020 roku jest mniej więcej 30% niższa niż w tym samym okresie dziewiętnastego roku im mniej klientów w tym relatywnie czy obiektywnie też są obroty niż cenione są pod koniec października były mniej więcej 14 niższe niż się w chwili dziewiętnastym roku oczywiście tutaj w momencie, kiedy analizujemy wyniki poszczególnych branż i różnych kategorii produktowych, które są sprzedawane na terenie galerii handlowych to różnicy pytają bardzo duże natomiast patrząc na galerię jako 1 duży twórcy faktycznie jest między 25% wyniki są słabsze od dziewiętnastego roku oczywiście powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka Polacy nadal są bardzo uważnie jeśli chodzi o zdrowie i to poczucie obowiązku, ale też takiej troski o zdrowie własne swojej rodziny najbliższych jest bardzo ważne i one również widoczne tak naprawdę w naszych nawykach i sposobach kupowania i tak jak powiedziałam wcześniej do galerii przychodzimy już sami nasze zakupy są lepiej zaplanowane, ale też na taki optymizm konsumencki jest zdecydowanie mniejszy niż dziewiętnastym roku wiele osób z takim nazwijmy to niepokojem myśli o stabilności zatrudnienia o tym w jaki sposób będą kształtowały nasze zarobki w kolejnych miesiącach nie mamy również zbyt wielu okazji do tego, żeby się dziś spotykać duże grona rodziny czy zawodowo nie ma targów konferencji kongresów, ale świat wesel lub święta rodzinne w tym roku też będą zupełnie inne niż niż dziewiętnastym roku będą organizowane w mniejszym gronie tym samym tak naprawdę prezentów, które zwykle kupowaliśmy bardzo duże pewnie w tym roku pod ręką będzie trochę mnie i tym samym to zdecydowany będzie miało przełożenie na na wyniki finansowe sieci handlowe no nie sądzę szczerze powiedziawszy, żeby udało się też straty spowodowane lockdownem wiosennym listopadowym odpracować w tym roku natomiast mamy głęboką nadzieję, że dzięki temu, że galerie będą otwarte w styczniu i w lutym przez następne miesiące, gdzie powoli to życie i kondycja wielu firm będzie powracał do zmywania to jest już kilka wątków, które chciałbym dopytać czy może zaczniemy od tego zachowania konsumentów trochę zmienionego pod wpływem pandemii, czyli tego, że chodzi raczej na zakupy sami i przebywamy w galeriach krócej, czyli czynie robimy pewnie takich zakupów impulsowych, jaki był często w przekazie coś sobie wybierzemy albo idziemy po prostu zobaczyć i może coś kupimy tylko są takie konkretne zaplanowane zakupy, czyli koszyk zakupowy wygląda wygląda zupełnie inaczej, która branża pani zdaniem najmocniej obecnie tracą z tych branż, które są obecne galerie handlowe wyobrażam sobie na szkodę jubilerzy to jakaś specjalnie nie odczuwają, bo jak ludzie chcą kupić biżuterię no to zawsze mają 1 konkretną rzecz tam na oku idą kupują już, a odzieżówka szkoda, że cierpi tak to prawda znaczy jeśli chodzi o zachowania klientów to warto odnotować i to widać od tak naprawdę czerwca lipca sierpnia wartość średniego paragonu jest zdecydowanie wyższa niż była w latach poprzednich, czyli właśnie idziemy do galerii kupujemy przy okazji 1 wizyty więcej wiemy co chcemy kupić, więc tutaj bardzo często ten proces wspiera internet sprawdzamy wcześniej towar, który w, którym jesteśmy zainteresowani po prostu idziemy widzimy dokonać transakcji w lipcu był taki moment, gdzie zakupy impulsowe spontaniczne powoli zaczęło się pojawiać natomiast później dziś wraz z rosnącymi statystykami zachorowań na koniec we wrześniu to, gdyż niestety powoli się skończyło jeśli chodzi o obrazie, który przestał w ogóle jakieś branże, które korzystają w dzisiejszej sytuacji kościoła powiedziawszy nie widzę takich patrząc na obroty te najemców chyba jedyną kategorią, która odnotowała wzrost w stosunku do dziewiętnastego roku jest elektronika, a miasto minimalny wzrost mniej więcej 1,5% rok do roku, który ma głowę nie tak naprawdę związek z tym myślę, że towar jest sprzedawane z bardzo dużymi upustami, czyli kosztem marż tak, żeby gdzieś upłynnić, zanim pojawią się kolejne egzemplarze nowego nowe modele elektroniki i dobra luksusowe zawsze w tym np. biżuteria, która takim dobrem jest zawsze w takich trudniejszych kryzysowych czasach odnotowuje lepsze wyniki od miast są one nadal słabszą niż były dziewiętnastym roku jak naprawdę tutaj nie sposób znaleźć jakiejkolwiek branży, która byłaby beneficjentem aktualnej sytuacji też pytam o 1 rzecz była wspaniała pani, że można tak ogólnie patrzyć nowej galerii jako całość, ale są znaczące różnice między między poszczególnymi galeriami, więc te są różnice między galeriami do rzeki i mniejszych ośrodkach tam klienci inaczej zachowują wyniki są inne na czym te różnice polegają odpowiedź tak naprawdę nie jest prosta przed takim prostym parametrem, który już pokazuje pierwsza różnica to jest wielkość galerii handlowych mniej więcej do września najszybciej straty od pracowałem straty w ilości klientów to musi być precyzyjną odnotowywały małe centra handlowe, a tym samym największe spadki były w galeriach dużych bardzo duże m.in. dlatego że one są głównie zlokalizowane w dużych miastach centrach miast blisko tu użyć takich skupisk biurowców nadal pozostajemy jednak w trybie pracy zdalnej dzieci nie chodzą do szkoły to również ma wpływ tak naprawdę na naszą mobilność pamiętajmy, że zakupy często robimy wracając z pracy albo jadąc po dziecko do szkoły, więc tutaj ten typ galerii handlowych tak naprawdę ucierpiał najbardziej natomiast też w dłuższej perspektywie czasu, gdy mamy taką nadzieję pojawi się wiosną przyszłego roku szczepionka i ludzie zaczną się szczepić to ten typ obiektu powinien relatywnie najszybciej odpracować straty też jesteśmy bardzo mocno spragnieni tego właśnie powrotu do normalności do naszych nawyków i jednak wszystkie analizy, które do tej pory prowadziliśmy w Instytucie pokazują, że Polacy lubią zakupy lubią zakupy w centrach handlowych, więc nie mam najmniejszych wątpliwości, że do nich wrócą, a w tym roku Polacy też z bardzo intensywnie zaczęli kupować w trans są zawsze kupowali, ale w tym roku wzrost sprzedaży internetowej bardzo duże części firm co tam częściowo rekompensuje spadki przychodów w galeriach, ale czy jest realne, że te luki w przychodach mogą być uzupełnione przez internet m.in. w okresie przedświątecznym czy to jest jednak zbyt duża luka, żeby o tym myśleć i po prostu sklepy, żeby odpracować straty muszą działać Gallery patrząc na strukturę przychodów firm handlowych tych, które rozwijają się w centrach handlowych i na platformach e-commerce owych widać, że sprzedaż w centrach handlowych stanowi 7580% przychodów ogółem w sekundę to trochę odpowiedź na pana pytanie online oczywiście bardzo szybko bardzo dynamicznie się rozwija, zwłaszcza widzieliśmy to w trakcie wiosennego lockdownu marzec kwiecień to bardzo duży wzrost sprzedaży w internacie natomiast to też moment, w którym tak naprawdę konsumenci klienci zderzyli się z naszymi taką niewydolnością tego systemu przede wszystkim z logistyką, która okazała się najsłabszym ogniwem tych transakcji czekaliśmy bardzo długo nasze przesyłki i gdzieś chyba jesteśmy raczej przyzwyczajeni do odbioru zamówionego towaru po 234 dniach są firma modowe, które potrafią już następnego dnia dostarczyć nam towar, a tutaj okres wydłuża się nawet 2 tygodni pojawiło się problemy również ze zwrotem pieniędzy ze zwrotem przesyłek i towaru jako takiego to wszystko miało też tak naprawdę wpływ, a nasze późniejsze zachowania zakupowe i de facto wolę taką chęć powrotu do galerii to na koniec jeszcze raz pytam w jaki sposób galerię tak naprawdę mogą się przygotować do okresu świątecznego normalnie co się tam zaczyna rozwoju w listopadzie puszczanie Kolendy i dekoracje świąteczne w tym roku była tym trudniej trzeba też w bazie bezpieczeństwo pracownikowi klientów, więc w, jaki sposób centra handlowe się przygotowały da tej gorączki zakupowej przedświąteczny okres mniej samorządów zazwyczaj jednak jest gorączki w tym roku nie ma może ewentualnie stan podgorączkowy ewidentnie widać, że te statystyki są do mniej więcej 30% niższe niż były w latach ubiegłych jest więcej klientów niż w każdym innym miesiącu natomiast no, jakby ta luka jest faktycznie widoczna centra handlowe przede wszystkim przygotowywały się, dbając o nasze bezpieczeństwo wypracowane już w czasie pandemii wiosennej procedury dezynfekcji przestrzeni pytania o właściwej ilości osób w sklepach nawoływanie do zachowania dystansu społecznego zakrywanie ust dezynfekcji rąk i kopało, gdzie takim głównym priorytetem większości centrów handlowych w listopadzie grudniu natomiast jak obiecujące jest to, że wszelkie sondaże analizy, które są prowadzone pokazują, że Polacy bardzo doceniają ten wysiłek organizacyjny finansowy zarówno firm handlowych jak i zarządców centrów czuła się niebezpiecznie, bo to są duże obiekty z szerokimi pasażami nowoczesną wentylacją, które dają nam faktycznie spory komfort jeśli chodzi o zakupy również w tym jedno najbardziej właśnie gorączkowym okresie w tym momencie możemy, ale zakończyć rozmowę z nadzieją, że kolejne święta też nie będą takie chude moim gościem była Anna Szmeja prezes Rytel Instytut dziękuję bardzo, za rozmowę w galeriach handlowych kupujemy przede wszystkim prezent dla bliskich, ale duża część świątecznych wydatków być może największa w sytuacji, gdy spotkania z najbliższymi będą ograniczane to wydatki na artykuły spożywcze dlatego moim kolejnym gościem jest Renata Juszkiewicz prezes polskiej organizacji handlu dystrybucji zrzeszającej największe sieci marketów dyskontów w kraju spółki z tego sektora gospodarki zawsze podkreślają, że czwarty kwartał jest dla nich kluczowe i najlepszy w roku dlatego pytam czy w tym wyjątkowym czasie pandemii też tak będzie 3 będzie znacznie gorzej zgadzam się z tym, że czwarty kwartał dla handlowców jest zwyczajowo najważniejszym okresem roku wynika to chociażby z tego, że okres ten obejmuje kilka świąt począwszy już od listopadowych świąt czy wszystkich świętych popularne imieniny, a również andrzejki skończył się na całe w grudniu, czyli Barbórka Mikołajki Sylwester noworoczna oczywiście po drodze wigilia święta Bożego Narodzenia po drodze mamy również wiele atrakcji sprzedażowych, a mianowicie Black Friday, który rozciągnął się na Black Week są to tak naprawdę wyprzedaże promocje, które przyciągają rzesze klientów dlatego potwierdzam raz jeszcze czwarty kwartał jest najważniejszym w roku jeśli chodzi o sprzedaż i dla ciekawości grudzień generuje 50% więcej obrotów niż każdy inny miesiąc mam 50% ciała, bo mamy też w Polsce w sumie niedawno ten brak Friday Black Week właśnie dekady temu nikt nie wiedział o tym teraz oczywiście import z Ameryki, ale sieci handlowe to chętnie podchwyciły, więc teraz za świąteczne zaczyna się już w listopadzie i tak przeczekali tak zgadza się sezon świąteczny zaczyna się już wszystkich świętych oczywiście stopniowo, bo nie możemy nazwać sezonem takim typowo świąteczne po wszystkich świętych, ale już w listopadzie po wszystkich świętych rozpoczynamy pierwsze nasze sprzedaży pierwsze informacje na temat świąt i tak naprawdę Polacy przyzwyczaili się do tego właśnie okresu, że już powiedzmy od połowy listopada ta tradycja czy też ten sposób spędzania czasu na zakupach łączy się właśnie z myśleniem o tym jak przygotujemy się do świąt, jakie zakupy zrobimy co powinniśmy zaplanować co możemy już teraz, a co kupujemy w ostatnim momencie przez całe święta jak sieci handlowe same przygotowują się do świąt, kiedy rozpoczynają przygotowania rozumiem, że w listopadzie też byłoby za późno, żeby się przygotowywać do świąt trzeba to zrobić wcześniej sieci przygotowują się do świąt już właśnie w listopadzie i przygotowują oczywiście dekoracje świąteczne specjalne produkty szczególnie jeśli chodzi o asortyment zabawkowe naj oczywiście takie produkty, które nie są spożywczą, bo trudno kupić na święta spożywcze produkty w listopadzie wszystko to co możemy wykorzystać jako jako po prostu prezenty świąteczne czy też ozdoby czy też właśnie dekoracje świąteczne, które wykorzystujemy w trakcie świąt to rozpoczyna się tak jak powiedziałam już po wszystkich świętych, a w tym roku w jakiś sposób się zmieniło podejście sieci handlowych do świąt, bo mamy pandemię, która sprawiła, że część sklepów zna oczywiście spożywczych była czasowo zamknięta pory także będą zamknięte także święta, więc rozumiem, że trzeba było się pan inaczej przygotować usta tego okresu za polega na cześć przede wszystkim rozpoczęliśmy w tym roku uwagę na pandemię okres świąteczny dopiero po 29listopada z uwagi na lockdown, jaki mieliśmy do tego czasu centra handlowe były włączone i szereg innych sklepów również dlatego ten okres przedświąteczny dla nas rozpoczął się dopiero samą końcówką właśnie listopada to co musimy zrobić inaczej to na pewno przygotować sklepy z uwagi chociażby na bezpieczeństwo związane z zakażeniami, czyli tutaj mamy pewne obostrzenia dotyczące limitów osób przebywających równocześnie na sklepie mamy te godziny dla seniorów, które trwają po prostu przez cały ten okres jeszcze przedświąteczne 2 godziny w ciągu dnia naj przede wszystkim otwarcie galerii spowodowało, że tak naprawdę ten cały nastrój świąteczny przesunął się w czasie tutaj bardzo pomocna była handlowa niedziela 6grudnia, którą udało się uzyskać właśnie dodatkową niedzielę handlową to co zrobiliśmy również to wydłużyliśmy godziny pracy dla placówek handlowych tak, żeby klienci mogli rozłożyć czas zakupów w ciągu całego dnia dłużej niż normalnie uruchomiliśmy więcej dodatkowych kas samoobsługowych kas mobilnych więcej płatności bezgotówkowe, które skracają czas obsługi naj przede wszystkim wiele sieci pozostało tzw. piwem Hole, czyli możliwość zamówienia zakupów online i odbioru wyznaczonym sklepie punkcie w ten sposób postaraliśmy się, aby klienci jednak rozłożyli zakupy na ciebie najbardziej komfortowym czacie i żeby też nie było Tłoków w sklepach, żeby nasi pracownicy, którzy również są brani pod uwagę bardzo mocno poprzez pryzmat tego, że dbamy o ich zdrowie bezpieczeństwo nie mieli w tym momencie ryzyka takiego, że większa część ludzi spędza w danym okresie w ciągu dnia czasu więcej niż w sprawie to właśnie może zrobić małą dygresję, bo ten wątek pkt Click and Collect otwieranych przez Krajnę sieć jest bardzo ciekawe jest to związane z rozwojem sprzedaży żywności przez internet, która raczej kulała w ostatnich latach i żadna sieć specjalnie na w tym czasie nie zarabiały na tym roku rozumiem jest w wyniku pandemii zupełnie inaczej i ten popyt na zakupy spożywcze w internecie jest coraz wyższe niż czas zdecydowanie z tak zgadza się jest zdecydowanie wyższy popyt na zakupy przez ważne e-commerce przez Platformy internetowe niż kiedyś wynika oczywiście po pierwsze z tego faktu, że jednak bezpieczeństwo tutaj bierze górę nad ba właśnie to są też nowe technologie, które idą bardzo szybko jeśli chodzi o rozwój my tego trendu po prostu nie da się zatrzymać wręcz odwrotnie cen będzie przyspieszał czy sądzi pani, że te święta no sieci daje przygotowują robią różne rzeczy po więcej i przyszli na zakupy robili je w sposób możliwie bezpieczne, ale na pewno w tym roku Wielkanoc była dla sieci, choć trzeba już normalnie Wielkanoc z małym zdaniem zakupową i czy teraz ten okres willi na noworoczne, ale może być tak dobry jak normalnie jednak należeć się spodziewać się, że ludzie pada poważniej, bo np. nie będzie organizowanych wystaw noskami rodzinną i sieci muszą się przygotować na Politechnice i wysłać mocny całą pewnością w Kanadzie troszkę innym świętem niż Boże Narodzenie jednak tradycja Bożego Narodzenia w Polsce rodzina jest bardzo bardzo głęboka my obserwujemy rokrocznie jednak Polacy bardzo mocno przykładają wiele uwagi właśnie święta Bożego Narodzenia w tym roku Wielkanoc była wyjątkowo trudna, dlatego że mieliśmy bardzo mocne limity jeśli chodzi o osoby przebywające w sklepie z kolejki przed sklepami i praktycznie puste sklepy była to dla nas bardzo trudna sytuacja, ponieważ zatowarowanie i zakupy za zamówienia są długofalowe i ten towar przyjechał do sklepu natomiast nie można było takim po prostu normalnym czasie sprzedać jak to się normalnie odbywa, więc pamiętamy te kolejki tłumy osób stojących na parkingach jednak nie można było uczyć więcej osób niż wówczas wymagały tego bardzo restrykcyjne limity w tym momencie mamy troszeczkę sytuację inną i myślę, że te święta będą wypomniał też inne nie mamy pełnych danych, ponieważ tak naprawdę kumulacja zakupów rozpoczyna się 2 tygodnie przed świętami jednak, że na spożywczą kupujemy wcześniej tylko tuż przed świętami, więc będziemy ustalane dopiero po świętach i myślę, że mogą być porównywane wyniki do ubiegłego roku chociażby z tego tytułu, że jest to tradycja, ale pamiętajmy, że mamy też właśnie tutaj ograniczenia jeśli chodzi o spędzanie świąt rodzinnych nie będziemy się przemieszczać nie będziemy pewnie takich ilości jak normalnie spędzać w gronie rodziny jest to też zmienić waszych zakupowych całą pewnością z drugiej strony wiemy jak to odbije na sprzedaży chociażby torze nie podróżujemy, że wyłączone są restauracje i inne miejsca na zewnątrz, gdzie można było spożywać po prostu żywność, więc zobaczymy po okresie świątecznym jak to się przełoży faktycznie na sprzedaż trudno nam dzisiaj antycypować z wada do dostępnych dla nas wiemy, że Polacy chcą na średnią ocen wydać minimum 300zł no mamy oczywiście bardzo wysoką inflację najwyższą Unii Europejskiej co przekłada się na ogólny wzrost cen jednak to co obserwujemy to jednak wskaźnik udziału wydatków na żywność budżetach domowych nieustannie rośnie obecnie wynosi 23% w Polsce natomiast dla porównania wskaźnik taki w Niemczech 11%, więc myślę, że święta na pewno będą inne ten portfel na pewno jest uboższy, bo wiele osób ma też inną sytuację zawodową niż przed pandemią i zobaczymy w jaki sposób jednak rozwiązać te zakupy i ta sprzedaż w ciągu tego okresu przedświątecznego świątecznego właśnie w tym roku w porównaniu do ubiegłego bardzo dziękuję za rozmowę z moim gościem była Renata Juszkiewicz prezes polskiej organizacji handlu instytucji serdecznie dziękuję wesołych świąt w sklepach stacjonarnych można spodziewać się 3 świąt niż przed rokiem, ale sytuacja zupełnie inaczej wygląda w internecie w czasie pandemii serwisy z branży e-commerce, której tak szybko rosła stały dodatkowy dopalacz, a wiarę w ich perspektywy najlepiej na polskim podwórku pokazał debiut Allegro, po którym największa w Polsce Platforma handlowa od razu stała się najcenniejszą spółką na warszawskiej giełdzie pod względem kapitalizacji oto jak wygląda okres przedświąteczny, ale gra jak intensywnie robimy w tym czasie zakupy w internecie postanowiłem spytać Marcina Gruszkę niegdyś rzecznika Playa, a teraz rzecznika, ale gra tak zgadza się to jest dla nas bardzo dynamiczny okres chyba dla wszystkich zajmuje się handlem jest kwartał ostatnie najważniejsze ja nie łączymy tego wejście na giełdę, aczkolwiek wejście na giełdę powoduje to, że niestety nie możemy mówić o wszystkich danych, które chcieliby państwo usłyszeć premier mówi, ponieważ czwarty kwartał będziemy raportować zgodnie z wymogami i giełdy dopiero w marcu, ale oczywiście np. mogą się pochwalić tym 14grudnia, czyli w ostatni poniedziałek mieliśmy rekordowy dziennie historii, ale absolutnie 4,61 000 000 transakcji nawet 17 unikalnych użytkowników na sekundę przybywa w naszym serwisie średnio, więc no to absolutny rekord i faktycznie taki dzień, który co roku tak się akurat składa, że drugi poniedziałek grudnia to jest taki dzień, w którym na naszej Platformie przynajmniej Polacy kupują najwięcej, czyli budzimy się w połowie grudnia i właśnie sobie kurde, nie ma prezentów trzeba trzeba wejść, ale rzeczywistym planowaniem zakupów świątecznych pragnienie zrobienia tak przyznam przeżyłam tak samo miałem zrobić w tym roku zakupy wcześnie jakaś okolica dla frajdy i braku IKO na jakieś nie zrobiłem chciałem robić teraz to się zmienia są takie osoby jak i jachtów faktycznie, wypychając na ostatni moment, ale z naszych badań, które robiliśmy przekazy właśnie Black Week czy Black Friday wynikało, że już dużo osób wtedy tak naprawdę uczestniczyło w tym dniu festiwalu sprzedażą właśnie zmyślą o zakupach zresztą też taka ciekawa obserwacja, a propos wydatków Polaków to z tamtego badania wynika, że sporo osób i komponuje swoje środki, które ma zamiar przeznaczyć na taki właśnie takie dodatkowe zakupy właśnie na promocję lekowej wtedy kupuje jakiś droższe prezenty one czekają zapakowane przez miesiąc uderzymy znalazły się 24grudnia rano wieczorem pod choinką wiec no tak wygląda, ale faktycznie PIT jest zawsze w tym grudniu mimo wszystko my obserwujemy taką stabilizację kamera czy ostatnie dni naprawdę z dostawami może być różnie robimy wszystko co w naszej mocy, żeby dostawy na pewno jechał przed świętami, ale nie zostawię tego na pewno ostatni moment na taką jak wszyscy ludzie, którzy tak jak odłożyli zakupy będą chcieli do tego samego parkomatu np. zamówić rozumiem, że będzie prawda, ale jak to jest właśnie z tym co kupujemy co Polacy kupują przed świętami na Allegro, jakie kategorie robi się znacznie popularniejsze niż w innych okresach roku trudno jest jednoznacznie powiedzieć to pytanie, ponieważ dużo ciekawego dzieje się w poszczególnych kategoriach np. ostatnio wypuściliśmy taki raport Polska strojach, które my opisujemy trendy to co Polacy kupowali w tym roku w kategorii moda tam rządziły np. welurowe dresy bielizna czy takie rzeczy związane z tym, że dużo dużo czasu spędza w domu w tym roku, ale oczywiście w ostatnim czasie taki wniosek zanotowaliśmy tradycyjne słoiczki w kierunku portfeli skarpetek i pasków w tej galanterii skórzanej, czyli jest taki sławny prezent, które jest uniwersalne od zawsze pewnie zawsze będzie i też pewnie dużej części zasili tzw. kategorię niechcianego prezentu, który zaraz po świętach sprzedający pewnie ruszą na kanale gry lokalnie zaczną go tam sprzedawać to co widzimy co bardzo ciekawe co jest co jest takim trendem zdecydowanie charakterystyczna tego roku jest to, że bardzo rośnie sprzedaż produktów spożywczych w naszej kategorii supermarket jest do tak po angielsku zwane Grosser, czyli to prawie całą Wigilię tak naprawdę można kupić przygotować przez Allegro łącznie z zakupem karpia i brzmi trochę egzotycznie, ale liczby pokazują, że Polacy coraz częściej drogą pan duże duże zakupy konkretne zakupy spożywcze i rozmijają się tak dosyć ciekawa ciekawa tendencja ta są duże wzrosty kwartał do kwartału widać, że teraz w tej sytuacji, które jesteśmy jedynym legalnym dużo osób też robi takie solidne zakupy spożywcze, czyli np. kupuje dużą ilość mąki soki takie podstawowe też dosyć proste produkty, które zwykle kupowaliśmy w dyskontach tutaj kupujemy je przez Allegro chyba, kierując się z 16 bezpieczeństwo rozwój strony na pewno też wygodą dostawy ceną wyborem, więc ta kategoria na pewno na jakiś sposób i rozwój intryguje, bo wszystkie kategorie rozwijają oczywiście świetny czas 1 kategorii książki multimedia no bo to jest genialny pomysł na prezent tylko przywołam liczbę gra nam nie robi bardzo dobre wrażenie napawa takim optymizmem podczas zakończonego niedawno Black Week, czyli 8 dni promocji na Allegro sprzedaliśmy 640 000 książek w sensie 40 000 ton masa masy masa więcej, gdyby mam nadzieję, że duża część księży zostanie przeczytana jest taki pozytywny nie zmian oczywiście teraz wchodzi do gry to mimo tego co się dzieje na giełdzie to kto rządzi bezapelacyjnie cyberpunku da się by na CD projekt cyberpunka i wejście bardzo dobrze sam jeszcze nie kupiłem, ale też ma właśnie zamiar taki prezent obiecano odprawę, a czy widać np. jakieś różnice w zakupach mężczyzn kobiet mężczyzn np. Wasia teraz tak mówiąc stereotypowo kupują sobie konsole czy gry jakaś elektronika na święta kobiet takie artykuły dawano nam to bardzo seksistowskie stereotypowe rzeczy mówi teraz, ale jestem ciekaw co widzicie jakieś różnice między np. z zakupami pomiędzy płciami w okresie przedświątecznym nie mam takich badań dotyczących tego okresu mamy takich badań dotyczące okresu tego właśnie promocyjnego obrachunkowego, który tak naprawdę to szaleństwo zakupowe z czwartym kwartale i z niego jednoznacznie wynikało, że kobiety mądrzej kupują racjonalnie kupują i są bardziej przemyślany prezent pewnie panowie kupują rocznej próbują kupić konsolę dla swoich np. kilkuletnich pociech, przekonując strony to właśnie dzieci jest taki mały problem z tymi osobami niestety w tym kwartale nowymi konsolami duży problem i zapisie nie pojawiła nie zdaje sprawy jak szybko się sprzedaje dosłownie minuty, kiedy konsole mimo swojej wysokiej ceny się sprzedają, ale wynika z tego, że ciągle mam mu po prostu problemy z dostępnością, ale to co powiedziałem wcześniej daje się, że kto z badań wynika niektórym wydaje, ale kobiety takich promocyjnych tematów są bardziej przygotowane niż panowie szukają czegoś konkretnego i tak nie generalizować panowie też o dużo wydają na rzeczy typu ciuchy czy kosmetyki z projektu nie ma żadnej chyba wyraźnie różnicę należy mam nadzieję zobaczymy szczegóły tego ruchu świątecznego i zakupów, ale grał w waszym najbliższym raporcie kwartalnym bardzo dziękuję za rozmowę gościem był Marcin Gruszka rzecznik prasowa Aleksandra Pupą na Allegro Polski handel internetowy się nie kończy, a w tym roku mnóstwa firm ze względu na pandemię miało dodatkowe powody by rozwinąć kompetencje e-commerce by dowiedzieć się więcej o tym jak sprzedaje się produkty w internecie jak poluje się tam na klienta i czego algorytmy nie potrafią jeszcze zrobić lepiej od ludzi zadzwoniłem do Pawła Tamborskiego prezesa notowanej na New Connect spółki QuarticOn, która zajmuje się wsparciem sprzedaży w internecie i personalizacja marketingu na początek pytam czy w e-handlu przed świętami jakiś szczególny sposób kusić klientów, bo przecież w sklepach stacjonarnych głośników płyną do nas świąteczne hity, które wraz z dekoracjami mają tworzyć nastrój odpowiedni do dużych zakupów teraz mamy taką sytuację w sklepach internetowych że, aby okres pandemii wiązana jest specyficzna Więcek bardzo dużo osób nauczyło się kupować przez internet przez ostatni rok tak naprawdę zmieniła swoje przyzwyczajenia wolą kupować w internecie niż w galeriach handlowych, więc tutaj dlatego ten okres jest może nieporównywalne do innych, ponieważ jest nowy zupełnie bez punktu widzenia takich klasycznych działań, które robi dzisiaj komers przed świętami to przede wszystkim gwarantuje, że dowiezie prezent na święta tak, bo nikogo nie trzeba będzie namawiać, żeby robić zakupy w internecie po prostu ludzie ludzie robią bardzo masowo w szczególności, że wszystko sklepy też w galeriach handlowych działają albo są kolejki do sklepu, więc wygodnie zrobić zakupy online natomiast główną teraz komunikacją gwarancją sklepów internetowych to jest takie proste rzeczy tak dowieziemy swój prezent jeszcze przed świętami oraz darmowa dostawa tak to są, jakby główne zachęty to mecze, które sklepy robią, a e-sklep wiedzą na całkiem spora, bo jako konsumenci zostawiamy za sobą ślady na ich stronach na stronach innych, więc jak te ślady ciasteczka np. ta wiedza stąd pochodząca może być wykorzystana np. przed świętami trafi do nas z reklamami takich prezentów, które mogą nas interesować rzeczywiście sklepy internetowe w ogóle internet wie bardzo dużo nas, ponieważ każda nasza interakcja czy z dowolną stroną internetową czy sklepom internetowym może być rejestrowana dzięki temu taki sklep internetowy zna nasze potrzeby zna nasze zainteresowania, bo to jest tak jak prowadzenie dialogu sklepie takim stacjonarnym tak tylko, że w internecie ten dialog prowadzony w ten sposób, że my, zachowując się oglądać określone produkty zostawiamy właśnie te ślady czy dane dla sklepu z kolei sklep, jeżeli potrafi dane interpretować analizować je w stanie nam odpowiedzieć odpowiednią ofertą jest takich klasycznych rozwiązań są chociażby reklamy i remarketingowe reklamy produktowe widzimy na różnego rodzaju zewnętrznych portalach reklamy sklepów internetowych są produkty, które np. oglądaliśmy ostatnio, bo to są produkty, które mogą zainteresować ze sklepów, w których przed chwilą byliśmy tak to jest taki marketing produktowe, w których to kreacja dziś stają się produkcją, która są najbliższe naszemu naszym potrzebom dzięki temu, jakbym wchodząc w dowolne miejsce w internecie jesteśmy z powrotem nakłanianie do powodów powrotu do sklepu internetowego, który ostatnio byliśmy, żeby dokończyć zakupy, żeby te produkty, które nam się podobały, żebyśmy widzieli przede wszystkim, żebyśmy byli od nich poinformowani, żeby dyskretną przypomniał, że dzięki temu jak dużo większa szansa, że wrócimy do tego sklepu szukaliśmy produkty będziemy zakupu no tak daleko myślę o tym re marketingu to myślę też o tym czy jeśli np. w internecie szukałem skarpet prezent dla brata pod choinkę rewanż za to, że on kupił skarpety rok wcześniej czy te reklamy skarpet, chociaż np. dokonałem zakupu będę widział przez najbliższy miesiąc przerwano, bo tak też często zdarza, że mam wrażenie, że już kupiliśmy produkt, a on ciągle się nam w świetle, więc co robić, żeby takim bezsensowne reklamy się nie pojawiały z punktu widzenia technologii to będą niestety większość technologii analizuje tylko informacja o tym czym się interesujemy natomiast ma informacji zwrotnej o zakupach co rzeczywiście słabe chce przysłowiowe skarpetki mogą nam się wyświetlać w nieskończoność natomiast jako konsumenci mamy reklamy wyłączyć zawsze zawsze prawem takim dolnym rogu są jakieś ikony na tych kreacjach reklamowych, gdzie mamy jak po kliknięciu informacje, skąd ta reklama jest czy nadal chcemy, żeby reklama pokazywała, tak więc punkt widzenia konsumentów mamy zawsze prawo decyzji czy nadal chcę, żeby reklama wyświetlała natomiast na sklep musi zawsze wziąć pod uwagę to, żeby zbierać takie technologie, które umożliwiają włączanie tych reklam momencie 5 dokona zakupów często niestety bywa także w internecie tak naprawdę nie robimy zakupów w 1 sklepie tylko jesteśmy przed ekranem komputera, więc środowisko elektroniczne w związku z tym ogląda oferty wielu sklepów no i jedno etapie możemy oglądać skarpetki tak naprawdę kupicie w drugim sklepie i ten sklep, który się tam reklamy o tym nie wie i będzie reklamy dalej wyświetla, tak więc to kwestia bardziej ekosystemu środowiska w jakim znajdujemy jako konsumenci też czasami technologii tak, bo technologia nie ma danych to technologia jest niestety głupia nie ma jak i informacji o tym czy dane klientów coś kupić nie kupią, a to jakieś są te mechanizmy by poprawić konwersję w sklepach poza tym, że właśnie staramy się dotrzeć do klienta, który oglądał jakiś produkt, ale ostatecznie nie analiza transakcji czyli w jaki sposób możecie jeszcze wspierać sprzedaż w bardzo dużo dużo sposobów zaś takiego najprostszego większość konsumentów internet kojarzy z bublem czy z umiejętnością wyszukiwania produktów pierwszą rzeczą, którą sklep internetowy musi zadbać też dobra wyszukiwarka jego własne produkty sklepy internetowe często jak spotykamy się takimi sklepami internetowymi podpisywanie słojów z błędem z liderów kami z błędami ortograficznymi wyszukiwarka znajduje tam produktów albo, jeżeli wpiszemy dżinsy przejdzie, a nie angielsku to też nie znajduje, tak więc nowoczesne wyszukiwarki Arte naszą inteligencję rozpoznają takie zawiłości naszego języka są w stanie zawsze nam pokazać produkty, która odpada nasze intencje zakupowe, więc pierwsza rzecz to jest dobra wyszukiwarka produktów w sklepie, która rozumie język naturalny stanie zawsze znajdować produkty ze względu na to czy 5 popełnia błędy czy nie popełnia błędy ludzie popełniają błędy, ponieważ też dużo do tego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych tam trudno się pisze się pisze kciukiem niestety również zdarzają, więc pierwsza rzecz z wyszukiwarki to szybko i w ogóle znajdowania tych produktów tak jesteśmy niecierpliwi, więc jak najszybciej znaleźć produkty w danym sklepie druga rzecz to są tzw. silniki personalizowanych rekomendacji to są bardzo zaawansowane systemy, które analizują każdy tak naprawdę nasza interakcja sklepy internetowe na tej podstawie starają się wywnioskować, który z produktów może jak najbardziej nam pasować odpowiada naszym aktualnym potrzebom, więc możemy się spotkać sklepach internetowych z takimi rekomendacjami, jakimi 5 pań również albo mogą cię zainteresować wybrane dla ciebie statek rekomendacji może być bardzo dużo natomiast jest taki nasz wirtualny asystent sklepowe, które nie rozmawia z nami, ponieważ to nie może w tym momencie, aby jeszcze jeśli nie są tego życzenia tych asystentów głosowych natomiast zmienia po prostu wygląd sklepu tak, czyli każdy klient, który wejdzie do sklepu internetowego widzi zupełnie inne produkty inne produkty wszystkie produkty wprowadzają aktualnych potrzeb danego klienta to jest tak jak byśmy w sklepie stacjonarnym ktoś za nami chodził i na każdą spółkę, którą spojrzymy bardzo szybko produkty tam podmieniono na takie produkty, które rzeczywiście nas interesują dzięki temu sklepy pomagają znajdować produktu klientom inspirować do nowych zakupów i powodować, że po prostu szybko znajdziemy produktu potrzebujemy albo inspirujemy się jeszcze dodatkowymi kosztami jak przysłowiowe skarpetki być może jeszcze czapka rękawiczki do tych skarpetek będą pasować na koniec mam proste pytanie wiemy, że w 2020 roku i kamer zostało olbrzymi dopalacz sprzedaż w tym kanale rośnie sprzedaż w kanale stacjonarnym jest słaba na wiele wiele firm, które do tej pory tak traktować trochę po macoszemu sprzedaż internetową inwestuje duże pieniądze w rozwój w tym kanale i czy we jako firma świadcząca usługi dla kamer widzicie właśnie wzrost popytu na takie usługi towarzyszące wspierające sprzedaż wspierające konwersję czytaj także karać nie było w internecie to teraz lekarz próbuje samemu, a jeszcze nie korzysta z ze wsparcia profesjonalistów właśnie teraz widzimy taki trend żart co przespali okres wejścia do internetu teraz to robią nie mają czasu na własne eksperymentowania po prostu korzystają z profesjonalnych narzędzi, które są sprawdzone w boju, ponieważ muszą jak najszybciej mieć swój cover na poziomie innych e-commerce, tak więc nic nie mają czasu na własny Development druga sprawa jest taka, że no rzeczywiście tych projektów teraz bardzo dużo, a specjalistów, którzy zajmują się z Comarchem jest bardzo mało w związku z tym jest pewna luka kompetencyjna na rynku i też nawet bukiet chciał sam wykonać daną technologię to i tak nie ma kim zrobi w związku z tym po prostu firmy, które trafiają kanał internetowy albo w nim są obecne są jak najszybciej mieć jak najbardziej skuteczne komedia z postem wybierają sprawdzone narzędzia ani nie budują ich samemu tak no bo to jest najszybsza droga dzisiaj liczyć się, żeby miał dobry komary za 3 lata mamy dobry e-commerce dzisiaj, tak więc więc to bardzo bardzo dobry rynek dla nas momencie dobry czas rozpraw handel bardzo dziękuję za rozmowę gościem był Paweł Wyborski prezes spółki QuarticOn bardzo dziękuję rozmawialiśmy dziś o świątecznych zakupach w sklepach stacjonarnych i zakupach w internecie to wszystko dotyczy jednak głównie świątecznych prezentów, a pozostaje jeszcze kwestia wigilijnego stał na stale tę większość polskich domów król jest 1 jest to karp karpia jego hodowla zmiany na rynku kilka innych, że przez pytają, więc Pawła Wielgosz prezesa zrzeszającej ponad 70 hodowców organizacji Polski karp, a jednocześnie Ciech, który sam prowadzi gospodarstwo rybackie Toporni IC na Zamojszczyźnie tak można powiedzieć, że już jest tą polską rybą on jest w Polsce na naszych terenach jest prowadzone przez cystersów dwunastym biegu od 8 lat, że nasza woda także dużo dużo dłużej niż pomidor kalafior inne, że nie poprze on został mu 12 biegu przez cystersów sprowadzonych budowany był w przyklasztornych stawach, jako że liczba dni postnych dawniej nawet jeszcze przed wojną była dużo większa ludzie bardzo restrykcyjnie podchodzili do postu chyba nie była mięsa profesora była spożywana dużo dużo częściej później trafią one oczywiście na królewskie stoły i to są są na to dokumenty, jeżeli chodzi o zatoru niedaleko Krakowa, bo takie jest do tej pory jedno starszych gospodarstw rybackich i stawów hodowlanych w Polsce z tych stawów to ryba trafiała na królewskie stoły później była wręcz moda na to żeby, żeby przy dworach pałacach miejsce nieużytkowanych czy agent powstawały ustawy tak jak do tej pory większość obiektów stawowych w Polsce i stawów ma rodowód dużo starszy niż przed drugą wojną światową kart oczywiście trafiał przed wojną transportami nawet ciekawostkę powiem było przewożonych koleją na żywo w wodzie w miejscu sprzedaży sprzedawane na rynkach targowiskach mecze we wszelaki sposób nawet znanych książkach kucharskich polskich książkach kucharskich z osiemnastego wieku w Wilnie oprócz szczupaka lina widnieje kapie po głosowała wydanie Glin wasza organizacja Polski karp zrzesza blisko 70 gospodarstw rybackich jak rozumiem w Polsce jest ich pewnie jeszcze więcej, więc jak duży jest to rynek producentów karpia w Polsce i czy można jakoś oszacować jego roczna wartość oczy wygląda w ten sposób, że organizacji producentów stricte sądów karpia są 2 w Polsce jest związek polskie Towarzystwo rybackie zrzeszający bardzo szeroko w branży rybacką producentów pstrąga grono naukowe itd. to bardzo szeroko organizacja natomiast jesteśmy w trakcie organizacji producentów na bazie przepisów organizacji rynku rybnego i powiem, że jedyną organizacją Unii Europejskiej tak szeroko działającą na tak dużą skalę Polski na morze właśnie pan powiedzieć ile jest wart ten rynek karpia w Polsce i może też, z jaką część przychodów i zysków generuje właśnie w tym okresie przedświątecznym rozwiąże pozostałych miesiącach karp się sprzedaje słabiej rynek karpia to około powiedział nie 240 000 000zł rocznie to jest ustawa wartość tego rynku nie jest za dużo, zwłaszcza ono, że 90 około 95% kart sprzedaje się okresie grudniowym i mieszano jesienno zimowy może być w naszej organizację powstałą poznaliśmy w 2012 roku jako spółka prawa handlowego spółka założona przez 13 gospodarstw rybackich będących udziałowcami tej spółki ustawa ma w odpowiedzi na to, aby sprzedawać tego karpia godnych cena po wszystkim jesteśmy rolnikami jak wiele innych ras stwierdziliśmy w tej grupie, że razem będzie nam lepiej pozwoli nam wspólne działania pozwolą na to, abyśmy sprzedali tą rybę lepszy co ma lepszych warunkach staliśmy się partnerem dla sieci handlowych dużo większym i tak zaczęliśmy się rozwijać powiększać silnie spółka do 2000 szesnastego roku, w którym powstała organizacja producencka, czyli nasza spółka dostała status organizacji producenckich w tym momencie jest członków organizacji 74 na czym polega głównie na działaniu polegają na tym, że jesteśmy dostawcą tym momencie mamy po 30% podaży ryby handlowej karmiona rynek Polski kupujemy ryby od naszych członków organizacji i oferujemy ją sprzedajemy głównie do sieci handlowych nadal nie rozumiem, że jesteście tak właśnie większą organizacją jesteście w stanie trochę lepsze warunki wynegocjować z tymi sieciami, ale właśnie z kim konkuruje, bo rozumiem, że to nie jest tylko także polscy producenci karty konkurują ze sobą tylko właśnie takie duże sieci handlowe mogą też tego karpia zdobyć z rynków eksportowych Czech pewnie i krajów bałtyckich czy też z innych kierunków z kim konkuruje się tak naprawdę jak polscy producenci rynek kart się bardzo zmieniły mamy w tym roku całkowicie w zasadzie nową rzeczywistość przeciągu 3 ostatnich lat naturalnie, że tak powiem umarła sprzedaż ryby żywe w sieci powstały nowe produkty w zakresie w tym momencie przetwarza pakuje bezrobotnych zrobiono wyniki z lodem i tacki natomiast w tym momencie głównym konkurentem dla nas są rynek przetwórstwa i same też gospodarstwo rybackie, które mogłyby przetwarzają, a nie są zrzeszone w naszej organizacji, a jak wygląda hodowla karpia z technicznego punktu widzenia znaczy ile taka ryba musi dojrzewać, żeby nadawać do odłowu, że mogła trafić na stół na jakie warunki przede wszystkim w takim stawie kart musi mieć zapewnione, żeby sobie dorastał w miarę w sposób godny, żeby był smaczny potem na stałe są 2 metody hodowlane karpia istniejąca też od około 200 lat niezmiennie do tej pory jest to produkcja hodowla tego karpia w systemie trzyletnim i dwuletni podstawowe większość ryby hodowane w systemie trzyletnim, czyli w okresie wiosennym w maju pozyskuje się wyżej tzw. czyli to co się wykluje ikry duża część gospodarstw rybackich przeprowadza pozostała samodzielnie, ale są również wylęgarni przy gospodarstwach, gdzie można kupić ten po roku na jesieni odławia się już taką rybę zostało około 310 lekko idą, żeby się selekcjonują sortuje puszczana i tzw. zimowy, czyli stawy, w których ryba zimuje do wiosny użył na dostęp ponownie się obsadza, czyli wpuszcza się do innych stawów w mniejszym zagęszczeniu, czyli tej ryby jest dużo dużo mniej na powierzchni wody co pozwala na wzrost i kolejny po drugim roku, bo po pierwszym roku mamy narybek karpia po drugim roku mamy krążek karpia i ponownie powtarzamy zabieg odławiane na jesieni to ryba przetrzymuje ją specjalnie przygotowanych dobrze natleniona stawach przez zimę tzw. zimowa i na wiosnę obsadzany stawy towarowe, czyli również sortujemy odnośnie wielkości ilości i obsadzane stawy handlowe w trzecim roku ustawa handlowych dorasta do jesieni już rozmiarów pożądanych wspomniał pan, że rynek w ostatnich latach bardzo się zmieni to znaczy no właśnie ze względów humanitarnych nie sprzedaje się w sklepach żywej ryby, więc czy ta od 2, jaka producentów wymagała jakiś też większych zmian inwestycji tak, żeby sprostać nowym wymogom odbiorców jak najbardziej przede wszystkim cały model logistyki w gospodarstwie rybackim się zmienia to pierwsza rzecz, czyli transportu rozliczą się duże transporty jednorazowo zabierające powiedzmy 1012 to, żeby maksymalnie na duże odległości przy Polsce organizowane głównie na północy kraju także wcześniej gospodarstwa miały tam dużo mniejsze, bo do dostawy były bezpośrednio robione z wielu odbiorców do sklepów formie żywej w tym momencie jednak w tym transportuje się zmienia fundusz transportu na przetwórnie, które przetwarzają tego karpia to podstawowa zmiana w dalszym ciągu pozostaje niepewność, pomimo że mamy zamówienia od naszych klientów niepewność sprzedaży bądź sprzedaży w Europie jest zawsze decyduje o tym rynek jeśli klient zachowuje w tym roku był taki właśnie przykład nikt nas nie wiedział, czego możemy spodziewać jakich ilości czy sprzedamy nie sprzedamy ze względu na sytuację związaną z koronawirusem, ale teraz mówi więcej powiedzieć, że jesteśmy bezpieczni wybory się trzeba, czyli Polacy, mimo że z klasy też wyjątkowa jednak na tych świątecznych stołach będą mieli jak zwykle tradycyjnego karpia, więc na koniec mam do pana pytanie, jakiego karpia pan będzie miał w jaki sposób przyrządzone na wigilijnym stole czy może w związku z tym, że pan karpiami zajmuje się na co dzień to w Wigilię np. chwali prezes FC 1 nie jest taki karp był od zawsze od dziecka, jako że ja pochodzę z Krakowa i mieszkałem swoje 18 pierwszych lat w Krakowie u mnie posuwają się karpia w sposób tradycyjny w mące bułce tartej smażony tylko wyłącznie na maśle i tak tak funkcjonuje do tej pory nawet poza okresem tym określa w ten sposób rozpoznał kartę uważam, że to jest dla mnie najlepsza, bo czas się znacznie zmieniły, bo mamy teraz dostępnego fileta fileta kompletnie pozbawiony ości filety naczelnego to był duży zawsze problem, jakby taki powód, dla którego część klientów nie lubiło Kate nie lubi tych dość wydobywa tam tej bariery nie ma też życie panu i wszystkim innym, którzy będą mieli święta karpia na stole smacznego jej bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również po tak przedziwnych miesiącach jak te, które przyszło nam przeżyć w roku 2020 dobrze wiedzieć, że są jeszcze w życiu rzeczy stałe niezmienne, a jedną z nich bez wątpienia jest karp na wigilijnym stole na koniec dzisiejszego odcinka chciałem państwu życzyć zdrowych wesołych i w miarę normalnych świąt oraz wyrazić nadzieję, że przyszły rok będzie lepszy trudno jednak powiedzieć jak będzie w czwartek 17 grudnia, czyli na chwilę przed zakończeniem prac nad dzisiejszym odcinkiem rząd poinformował o wprowadzeniu narodowej kwarantanny, która potrwa przez co najmniej 3 tygodnie po świętach pierwsze dzisiejszej rozmawia Anna Szmeja liczyła na to, że w przyszłym roku w galeriach handlowych będzie lepiej już wiadomo, że przynajmniej w styczniu lepiej nie będzie, bo co najmniej do połowy miesiąca większość sklepów będzie zamknięta przez Miedź dla państwa w końcu jakieś dobre wiadomości, ale jakoś ciągle mi się nie udaje może w przyszłym tygodniu będzie, choć odrobinę lepiej, bo wtedy usłyszy się ponownych zresztą usłyszą państwo nie tylko mnie, ale i całej podstawy Team Pulsu biznesu będziemy podsumowywać mijający rok mówić o gospodarczych giełdowych hitach oraz oczywiście o hitach zapraszam serdecznie i do suszenia na serwisach podczas stałych, na których jesteśmy obecnie, czyli m.in. na sąd Klaudia Spotify i Apple podcast nazywał się Marcel Zatoński, a był Puls biznesu do słuchania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA