REKLAMA

Raport Miasto Jest Nasze: Dzika logistyka miejska

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-18 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:54 min.
Udostępnij:

Czas epidemii koronawirusa wymusza na nas zakupy przez internet, co przekłada się na zwiększoną liczbę dostarczanych przesyłek przez firmy kurierskie. Temat logistyki i działań firm kurierskich zbadało Miasto Jest Nasze. Z Przemysławem Ostaszewskim, współautorem raportu: Dzika logistyka miejska rozmawiamy o szczegółach raportu oraz możliwych rozwiązaniach dla poprawy sytuacji związanej z dostarczaniem przesyłek.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
182512 sekund przez Skypea połączyliśmy się z panem Przemysławem Staszewskim ze stołecznego ruchu Miejskiego miasto jest nasz dzień dobry dzień dobry witam państwa ruch przygotował raport na temat dzikiej miejskiej logistyki chodzi dokładnie o to w jaki sposób transportujemy też dostarczamy paczki co szczególnie teraz w okresie pandemii, kiedy cały, kiedy cały biznes zakupowy przeniósł się do sieci jest szczególnie istotne, skąd wysuwają państwo taki wniosek, że Rozwiń » dostarczanie paczek bezpośrednio do domów wpływa gorzej na nasze bezpieczeństwo i środowisko to może zaczną środowiska, ponieważ właściwie leży w centrum naszych zainteresowań i noc trzeba zauważyć, że dostawy do domu są wielokrotnie mniej efektywne niż dostawy do punktów odbioru takich jak paczkomaty też mówiąc bardzo ogólnie przez Komatsu paczkomacie stąd nazwa własna i choćby z tego względu warto inwestować w ten kanału dostaw no jeśli chodzi o kwestię środowiskową to oczywiście jest tutaj znacznie niższa emisja szkodliwych substancji zdarzenia tanków Chem zaczął chociażby są zdecydowanie niższe a kiedy transport paczek odbywał się za pomocą niskoemisyjnych lub też bez bez emisyjnych, a sposobów dostaw, bo jak i jeśli źle interpretuje to proszę mnie poprawić, ale z tego raportu wnioskuje, że dochodzą państwo do takiej konkluzji, że to znajdujemy się chwilę przed takim szczytowym momentem, w którym nasze miasta po prostu zakorkują się zablokują od samochodów dostawczych stawianych przy ulicach przy kamienicach i że ten ten rynek czy też w ogóle ten mechanizm trzeba jakiś sposób uporządkować jak najlepiej oczywiście tak jak pan wspomniał właściwe wystarczy wyjść na zewnątrz wyjść na ulicę, żeby zorientować, że uczciwy trudno rozpędzić wzrok, bo za chwilę napotyka on jakiś samochód dostawczy no samochody zaparkowane na wielkogabarytowe pojazdy zaparkowane przypadkowych miejscach po prostu nie nie poprawiają zdecydowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego i nie są proste dostosowane do śródmiejskich przestrzeni, a więc, na jaką jest nasze proponujemy wprowadzenie rozwiązań zdecydowanie bezpieczniejszych osiedli proponujemy w naszym raporcie proponujemy kilka różnych rozwiązań one łączą 1 system, który warto mówić wyłącznie jako jako system naczyń połączonych jest to po pierwsze stworzenie takiej sieci logistycznej, w której odciąża się centrum ścisłości ścisłą śródmiejską przestrzeń z tego ruchu pojazdów emitujących spaliny, a generujących hałas i niebezpieczne sytuacje drogowe w związku z tym my proponujemy zrobi to zbudowanie takiego centrum logistycznego na kilku centrów na obrzeżach miasta oraz tzw. punktów przeładunkowych w ścisłym centrum i tutaj też pojawia się taka dosyć śmiała przynajmniej z tego co obserwujemy w reakcjach ludzi do śmiała propozycja tramwajów Cargo, które są doskonałą odpowiedzią na takim rozwiniętą sieć tramwajową Warszawy tutaj mam taką prośbę zatrzymajmy się na chwilę, bo ten model, który państwo proponują zakłada, że rzeczywiście ta przesyłka, która trafia do centrum dystrybucyjnego np. już na terenie miasta jest dalej do samego centrum czy też do mieszkańców do strefy śródmiejskiej transportera transportowana np. właśnie tramwajami towarowymi, a następnie po raz kolejny strefy śródmiejskiej rozładowywane przekładane są parki np. do rowerów typu Cargo i następnie rozważany już do parkomatów przez komarów czy też bezpośrednio do odbiorców tak się zastanawiam, bo z punktu logistycznego to tutaj mamy więcej tych miejsc, w których paczkę trzeba przepakować przenieść, niż kiedy mamy ten system, z którego korzystamy obecnie, czyli centrum dystrybucyjne potem już następnie bezpośrednio samochodem dostawczym albo do domu albo przesyłką mat zgadza się natomiast jest to zdecydowanie niewielki koszt kiedyś weźmy pod uwagę wszystkie pozytywne tego rezultaty, na które na, które mocno liczymy także najbardziej nie sądzę, że to jest jakiś na ich rzecz, że to jest jakoś specjalnie obciążające takie rozwiązania, a dla mieszkańców to jest lepsze rozwiązanie bez tego punktu widzenia, że np. paczki będą dostarczane szybciej oczywiście no taki Kurier, który dostarcza paczki do punktu odbioru takim, jakim jest przez Komac jest cennym jest właściwie chyba dziesięcio krotnie bardziej skuteczny w dostawach ten list były wykonywane badania zniknie też właściciel aż 600 paczek jest w stanie dostarczyć Kurier w ciągu 1 dnia podczas gdy jeśli porównamy co do dostawy takiej pod same drzwi może mówić o liczbach maksimum 60 paczek dziennie należy zdecydowanie zmienia zmienia się liczba przejechanych przez takie samochody dostawcze km co też ma wpływ na środowisko w przypadku paczek państwo też wyliczają w raporcie w przypadku paczek dostarczanych bezpośrednio do domu to średnio 150 km dziennie, a do przesyłu Coma TUW raptem 70 km ale, żeby dokonać tej rewolucji w miejskiej logistyce to trzeba chęci zarówno władz miasta mieszkańców jak i przedsiębiorców, bo np. tak jak pan sam zresztą wspomniał paczkomaty są nazwą własną nas tą nazwą zarejestrowaną i trudno znaleźć punkty przesyłką maty, które nie byłyby pod szyldem jednej z firm przewozowych tak zgadza się my także założyliśmy to to zagrożenie jest to bardzo skuteczny kanał dostaw i byłoby to po prostu niepożądane, żeby został zmonopolizowany, a obecnie jest tak naprawdę zmonopolizowany, ale nie jest na wyłączność sieci co jest dzięki temu możemy z niej jest z paczkomatów tak powszechnie korzystać no ale jeśli tak, ale obserwuję i tak tylko 1 firma tak tak zgadza się no właśnie dlatego proponujemy zbudowanie czy uregulowanie takie uregulowanie tego kanału dostaw, aby było absolutnie tak ogólnie dostępne miasto może podpisywać umowy z poszczególnymi dostawcami i zachowując jednak całkowitą egalitarne i mając pod kontrolą także kwestie estetyczne i bezpieczeństwa ulokowanie tych paczkomatów także gra tutaj rolę kraksy bezpieczeństwa oraz kim się w planowaniu natężenia ruchu poszczególnych częściach miasta naszych miejskich paczkomatów jest infrastruktura logistyczna tak samo jak przystanki autobusowe czy czy dworce, więc chętnie, które są infrastrukturą pasażerską, ale miastem najbardziej powinno mieć nad tym piecze i to regulować tak może to jest właśnie celna uwaga, że to jest po prostu element infrastruktury takim samym, jakim są tory tramwajowe czy drzewa chociażby przy ulicach, ale pan jeszcze wspomniał właśnie propos tramwajów wspomniał pan w tych tramwajach towarowych jak sobie wyobraża wprowadzenie na ulice polskich miast takich pojazdów oczywiście tylko niektóre miasta obecnie do tego do tej formy dostarczenia towarów nadają Warszawa, która znakomicie mamy dobrą sieć tramwajową, więc moglibyśmy to wykorzystać a to jest rozwiązanie, które spotykane na świecie dzięki potrwa w Szwajcarii czy w Niemczech jest już stosowane od ponad dekady żałuje jednak broni widziałem przyznam szczerze, ale to nie powoduje zatrzymanie ruchu np. na danej linii tramwajowego, bo jednak nowy pakowanie tych paczek przez przenoszenie ich na rower jakikolwiek inny środek transportu zajmuje trochę czasu ten ruch tramwajowy muszą być płynne oczywiście i np. Amsterdamie, w którym obecnie nie ma takiego tramwaju, ale był Vettel 2079 i funkcjonował świetnie i właśnie funkcjonowała tu być testowy okres, w którym prowadzone równocześnie badania i wynika z nich po pierwsze, że o 16% spadła emisja spalin zdarzenia szkodliwych substancji pomysłu głównie tlenków azotu, które generują silniki diesla w, a po drugie, że w ogóle nie wpłynęło negatywnie na płynność przejazdów pasażerskich w Amsterdamie wspomniałem w 2010 roku ten projekt został zamknięty stracił finansowanie, ale nie dlatego, że to było nieskuteczne no tylko, dlatego że z tamtej chwili cały świat zmagał się z kryzysem ekonomicznymi, a no to było po prostu cięcia budżetowe to jeszcze ostatnim ostatnim wątkiem może lepiej byłoby w ogóle przerzucić transportowanie paczek samochodów na początki okres w ogóle marzenia to jest w ogóle sieć kolejowa to jest coś się też taki kanał, który tryb powinniśmy rozwijać grupę szczególnie dbać, ponieważ wiąże się z najniższymi stratami energii, a dziś, że to po prostu dzień naszych oczach to takim apelem w takim razie wszystkich państwa zostawiamy w tym okresie przedświątecznym, ale też w tym okresie lockdownu czy też woli rząd narodowej kwarantanny jeśli paczki to morze chętni do przesyłu komarów, a już w ogóle jeśli nasz osiedlowy sklep np. prywatne prowadzi punkt właśnie odbioru przesyłek to najlepiej do niego, bo w ten sposób też wspieramy lokalnych przedsiębiorców Przemysław Ostaszewski z ruchu społecznego ruchu Miejskiego miasto jest nasza dziękuję serdecznie dziękuję również dobry wieczór wzajemnie teraz informacje to temat o nich ostatnia część po południu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA