REKLAMA

Jeff Bezos i Ebenezer Scrooge. Jak wygląda współczesna "Opowieść Wigilijna"?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-12-19 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
38:53 min.
Udostępnij:

Czym jest chciwość? Co daje nam bogactwo? Jak kształtują naszą wszechmoc? Jak się ma w tym wszystkim Chrześcijaństwo?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed nami druga godzina filozofów Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie z nami jest prof. Piotr Augustyniak dzień dobry dzień dobry filozof z uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie także współpracownik teatru Słowackiego w Krakowie, gdzie wraz z Bartoszem Szydłowskim prowadzi cykl rozmów sztuka myślenia, który polecam zdecydowanie no właśnie będziemy rozmawiali o chciwości dzisiaj zapowiadała już naszą rozmowę i punktem wyjścia chcieliśmy wraz z Katarzyną Borowską do tej Rozwiń » rozmowy uczynić Jeffa Bezosa Nothing personal jesteśmy tutaj absolutnie pozycji jakichś psychologów, którzy wnikają w jakieś meandry jego indywidualnej psychiki nie będziemy się zastanawiali nad tym czy Jeff Bezos jest czy nie jest chciwy no po prostu stał się jakimś symbolem widza współczesnym świecie, bo to jest najbogatszy człowiek dzisiaj na świecie właśnie, który skądinąd wzbogacił się intensywnie także podczas pandemii koronawirusa dokładniej rzecz biorąc 10 miliardów miej mniej więcej 10 miliardów dolarów się w trakcie pandemii wzbogacił, bo poczynając od lutego sprzedawał swoje akcje w lutym zresztą tuż przed ogłoszeniem lockdownu pakiet akcji sprzedał za 3,5 miliarda ostatnio znowu, ale zarazem jak ostatnio zwraca uwagę na łamach Guardiana Robert kraj no nie idzie to w parze u niego w żadnym razie większą dbałością o interes pracowników Amazona Robert kraj powiada że, gdyby Jeff Bezos chciał to mogłoby dzisiaj każdemu pracownikowi MSW ona wypłacić dokładnie 105 000USD 100105 000USD i byłby dokładnie tak samo bogaty jak na samym początku pandemii, więc na dobrą sprawę na nie był prawdopodobnie w ogóle by tego nie odczuł tymczasem MSZ nie panują bardzo niedobre Value warunki nie jest bezpiecznie w pandemii ponad 20 000 pracowników amerykańskich zakładów Amazona już zakaziło się covidem oni się skarżą na to, że te wszystkie warunki bezpieczeństwa nie są przestrzegane w MSZ nie można zakładać związków zawodowych podczas gdy 94% pracowników w amerykańskim prywatnym sektorze jest zrzeszona w związku z w związkach zawodowych przepraszam, więc no mamy obraz kogoś, kto rzeczywiście akumulują jakieś potężne ilości pieniędzy, a zarazem radykalnie oszczędza na warunkach pracy na swoich pracownikach, którzy de facto na tę całą fortunę pracują, więc trochę takim symbolem chciwości byłbym go uczynił dzisiaj w tej naszej rozmowie co na to co powiedziałeś sobie nie pozwala, żeby zrobić inaczej rzeczywiście zgodę możemy możemy się na Impact nic się z dużą z zupełnie satysfakcją, jaką mamy jedynie na zasadzie mocniej resentymentu czy samym sobie ale, ale prawdą rzeczywiście jest istotne wydają się tak jak powiedziałem on jest co najwyżej, jakim się z jakimi się katalizatorem naszej uwagi jest ca co co prowokuje, żeby zapytać pewne ważne rzeczy trochę rzeczywiście poczułem się my mamy pytanie o chciwości, bo im dużo myślałem, tym bardziej zdawał sobie sprawę, że to nie jest takie oczywiste mamy tak, bo dziś pierwsze moje moje skojarzenia szły w kierunku takich takich skądinąd bardzo bardzo znaczących i często występujących w ludzkich zachowaniach zjawiskach zachłanność zamożności chciwość, ale potem zdałem sobie sprawę, że jednak, że jednak chciwość jest czymś się czymś trochę innym, że maj może być pewną formę ascetyczną także prawda jakimś sensie to znaczy może może się przejawiać poprzez raczej coś takiego autor Press 1 autora trakcyjnego niekoniecznie właśnie poprzez te jakości, która w które, która wspomniała, które też zdanie oczywiście w jakimś sensie przynależą dokładnie taki leżałem jak to w takich sytuacjach najlepiej zarządzać czegoś bardzo Ludowego i zarządu Arystotelesa wyjazd Res was idąc tropem mówi nic innego niż chciwość jest po prostu pewną formą skąpstwa, że tutaj, jakby mniej chodzi o to oto gdy pochłanianie i i ich sanie do środka bardziej chodzi o to, żeby właśnie ze środka nie wypuszczać i żaden sposób olśnienie nie wraca dziś nie dzielić tak jak to jak wtedy z lękiem ekstrakty z tekstem wstępie powiedziałem, że chciwość ważyć rośnie, jaki z o psychoanalitycznych kategoria absolutnie tak, ale sygnał, że rzeczowe psychoanalityczne czy inne na pewno one czaka wtedy całe zjawisko rozpatrywać przede wszystkim na bazie pewnych fundamentalnych struktur podmiotowości oczywiście psychoanaliza jest taką teorię podmiotu która, która bardzo bardzo intensywnie penetruje te przestrzenie, ale to też mogą być właśnie do czekania filozoficzne FIA antropologów filozoficznych tych najbardziej klasycznych baśniach jak Platon Arystoteles bardziej współczesnych nie jesteśmy zdani tylko na psychoanalizę wydają się żona ona raczej jeszcze pewnej tradycji i co najwyżej jakoś nie specyfikuje trochę może ją oczywiście, bo dookreśla trochę ją pogłębia, ale czasem możesz też ma, bo to spycha, ale to nie znaczy dzisiaj wmawiamy sobie także oczywiście tym takim wyjściowym podmiotowym faktem czymś co mówi o naszej podmiotowości na naszej sytuacji egzystencjalnej w świecie to jest właśnie o o zachłanność czy żarłoczna tak czy wydaje się, że się, że jest absolutnie czymś naturalnym, że po jest ma obecnie natomiast chciwość nie wydają się czy naturalna wydaje się, że każdy człowiek Nike w najgłębszym poziomie swojej swojej egzystencji ma predyspozycje do żar łączności i ma obozie własność dziś w sobie zakodowaną natomiast chciwość niekoniecznie wydają się, że możemy podzielić na chciwych i na nieuczciwych natomiast stawia taką tezę, że wszyscy są rocznie natomiast problem jest taki jak sobie z tą zawłaszcza zależnością radzimy wydaje się, że chciwość jest pewną specyficzną bardzo przyjemną formą radzenia sobie podmiotów własność własność, a co mam na baczności, bo tak powiedzieć po tak powiem między między między śniadaniem, a Lance, a słuchaczom, że wszyscy też żarłoczny czy, bo jest takie jak tylko myśl zacytuję tutaj wejdę ci Wej dać słowo jest taka grafika Witkacego, które się przypomniała, kiedy mówiła o tej żar łączności jest tam są bodaj chyba 3 rysunki i na każdy jest jakaś scenka, kiedy ludzie siedzą i jedzą posiłek tutaj w 1 przypadku podpis głosi, że to jest sytuacja, kiedy na przyjęciach jesteśmy właśnie takie na przyjęciach atakiem na drugim rysunku podczas jakichś rodzinnych spotkań atakiem jakiś tam jeszcze innej sytuacji na końcu jest taka przerażająca Witka Soska gęba, która wpycha sobie potężne ilości jedzenia do rozbawionych ust i podpis brzmi atak żrą podobno wszyscy, kiedy ich nikt nie widzi, więc właśnie prace doskonale tak, ale ja myślę, że rzeczywiście żałośnie dotyczy tylko tylko tylko wchłaniania pokarmów, ale schronienia wszystko jasne i czegokolwiek i teraz jak ja rozumiem tak Boża Boża łączności tak po japońsku, kiedy plac mówi o tym, że ludzka żądza ona sama w sobie jest jest paranoiczna starano moc, czyli jak ona nie ma w sobie żadnej miary akt nie ma sobie miary front mówi o czymś takim, że nasze nasze popędy charakteryzują się tym, że one nie są skorelowane z potrzebą, że to nie jest także, że my mamy tyle popędu seksualnego jest potrzebne reprodukcji tak jest w przypadku większości zwierząt to jest tak skoro skorelowane są fazy Th w związku z tym Rój i wygaszenia, że to jest wszystko styka prokreacji związanym człowiek ma zawsze więcej co ma 34 do końca tej części rozmowy mamy także tak zgrabnie podejmuje to ja zaproszę na informacje także więc, więc lekarz, wyciągając właśnie ma zawsze nam się, więc chce więcej byśmy chcieli dziś potrzebujemy to jest moment takiej pewnej na ten nadmiar gości do naszego pragnienia i to chyba jest taki moment może stać środka potem powiem jak ktoś ma moim zdaniem chciwości prof. Piotr Augustyniak jest państwa gościem teraz informacje na po informacjach wracamy cały czas jest z nami prof. Piotr Augustyniak raz jeszcze dzień dobry witam bardzo miło, zanim nam również, zanim musieliśmy oddać pola informacjom z trudem oddaliśmy pole informację złaknieni byliśmy dalszej rozmowy powiedziała o tej nie korelacja pomiędzy nieskończoności popędu skończoności potrzeb tak to nazwijmy, że patent wedle frajda w człowieku nie odpowiada jeśli chodzi o skale jego potrzebom znacznie znacznie przekracza i że to jest jakiś klucz do rozumienia chciwości, czyli naszego głównego tematu dzisiaj tak tak myśleli, więc też o tym, że to oczywiście nie jest wymysł frajda jest obserwacja, którą już znajdujemy Platona oraz Teresa się, że taki jest jako nasze umiejscowienie świecie, aby ostatecznie powiązał pewnie tak jak ci filozofowie naszą intelektualną ością, ale ta może może później natomiast rzeczywiście jest także, że jesteśmy łapczywie chcielibyśmy więcej niż mam ma potrzeba, gdy mamy dość i wydaje się że, że cały klucz taką socjalizacji człowieka ze stworzeniem cywilizacji stworzeniem życia społeczeństwa, jaki społecznego ładu bez to, żeby nad nową żarłoczne ością jakoś zapanować jest oczywiście bardzo trudno tego kraju mówi o tym, że Rze, że w kulturze jest zawsze ten czynnik prawda, który 4 przy mnie przy przy przyprawia nas cierpienia dyskomfort, bo tego się nie da pełni nas poskromić, jeżeli za bardzo Polska zmiany to na pewno mamy też odczucie, że jesteśmy nieszczęśliwi, ale tak się czy to napięcie jest między zbiera przetrwaniem, a życie gładzie, jakim jakoś bez niekontrolowaną ekspresją w wydziale łączności tak to ta to napięcie dziś jest lato proponuje pewną drogę wyjścia z tego tą drogą jest partia zobaczyli pewne kształtowanie społeczeństwa, które generalnie prowadzi przekierowuje naszą na bagnie na nas nasze naszej potem nowości na naszej naszej porządni gości coraz bardziej niematerialnych wniosło obiekt wasz mamy też szkołę Erosa dochodzimy aż do przedmiotu niematerialnego, czyli inteligentnego świata idei tak dalej tak dalej to brzmi dosyć atrakcyjna może być to jest taka praca nad sobą w kulturze tak, żeby nie na pracę w nocy z realizacją przez budowanie przestrzeni symbolicznej, a nie tylko wyzywanie się w tym bezpośrednim zaspokajaniem nasze żądze, bo to jest niszczące nauczania i dla nas kraju mówi to osób libacji tak są takie mechanizmy, które w mocy, których możemy w sposób w miarę dojrzały i owocny dla siebie dla otoczenia radzi sobie za bazowy nadmiarem tam możemy tworzyć sztukę możemy różne formy aktywności wytwarzać kulturowe, które nie są konieczne, a natomiast nie wszyscy sobie z tym radzą ana pewno prawnik radzi sobie z tym z tym doskonale i w związku z tym zachodzi zdarzają się takie takie zachowania, które są dla otoczenia dla samego podmiotu bardzo bardzo mnie niepokojące bardzo niekorzystne i tras czy chciwość, żeby skrócić ten wybór czy wydają się, że chciwość nazwany jest uwaga jest taka realizowana zachłanność to znaczy panie także, że człowiek chciwy on zaspokaja swoją ma potrzebę akt nie jest tak to nie skończy kogoś, kto się rzuca w wir konsumpcji czy czy jakąś otchłań orgii prawda czegoś takiego co co nadmiarowe oko go zaspokaja to nie jest to robić to jest ta sytuacja, w której ktoś tyle zaspokaja siebie to buduje sobie pewną wirtualną predyspozycje do przyszłego zaspokojenia tak to znaczy wprost Arcybractwa mówi o tym, że zjawisko skąpstwa rzymską chciwość jest związane z pieniędzy że, że to nie jest także myśl tej marki na jak damy nadmiernie, ale konkurujemy pewien kapitał, który być może w przyszłości pozwoli nam się najeść jak będziemy głodni kiedyś to można powiedzieć niezwykła zapobiegliwość, dlatego że tutaj jest to robione, zupełnie jakby w oderwaniu jak tutaj włączył perspektywa, bo mówiliśmy o psychoanalizie mówiliśmy o latanie Arystoteles to jeszcze coś pośrodku dodajmy, czyli chrześcijaństwo, gdzie mamy koncepcję 7 grzechów głównych i tam chciwość jest na drugim miejscu, ale nieumiarkowanie w jedzeniu piciu jest odróżniane od chciwości to znaczy jakoś inaczej klasyfikuje zgodnie właśnie z tym co przed chwilą powiedziałeś bez bez wątpienia właśnie owo nieumiarkowanie to jest to kiedy ja loguje swojemu takie zeznanie o pragnieniu natomiast tutaj w pewnym sensie sobie nie wiem nie formułuje tylko jakby zabezpieczam się i tworzy sobie możliwość do jego formułowania w przyszłości ewentualnej przyszłości jest kończąca, więc to udaje się, że jest bardzo związany z takim wynalazkiem jak pieniądz jak kapitał jak to, że możemy wirtualnie sobie gromadzić możliwość bank wirtualnie sobie gromadzić może pan pieniądze na koncie potencjalnie mamy wszystko na nas jak zaczniemy te pieniądze wydawali może mieć coś realnie, ale wtedy już wirtualny nie będziemy mieli wielu innych rzeczy to jest można powiedzieć, ale włączyłby się to takim pragnieniem omnipotencji np. no bo rzeczywiście mając te środki, które można zamienić na dowolne dobro może nie dowolna, ale na wiele różnych dóbr możemy tkwić w takim poczuciu właśnie, że Rze, że możemy w jakimś sensie wszystko trochę jak bohater człowieka bez właściwości Ulrich, który cierpi na tzw poczucie ewentualności jak to nazwa Robert Musy to znaczy wydaje mu się, że to co jest możliwe jest równie rzeczywiste jak to co jest rzeczywiste i nie nie bardzo ogranicza pomiędzy tymi tymi jakoś ciałami czy to jest coś takiego wg ciebie absolutnie tak myślę że, że to jestem to jest taka sytuacja, kiedy Jaś jest w sumie kreuje na taki podmiot wręcz boską, a znaczy, ale właśnie może być tak Bosko świat człowieka tylko jest właśnie możliwa przestrzeni potencjalną ości, a znaczy jak dużo mniej pieniędzy jak zaczną je wydawać nimi szastać po prostu wyda natomiast kiedy one rosną na moim koncie to ja jeszcze bardziej wzrasta poczuciu własnej potęgi to może powiedzieć to, że ja mogę mieć państwo zapewnić Skoczów i chciwe chyba kluczowe to taka satysfakcja z tej możliwości ma mogę w ten sposób w nieskończoność od odwlekać zaspokojenie spełnienie, delektując się i i ciesząc się z Czech i kontemplując jak wiele mogę ja w ogóle myślę sobie tak, że w pewnym sensie w związku z tym owo owa chciwość nie jest coś co należy rozpatrywać w kontekście pożądania tylko, stosując te czasy narażenia tylko raczej w perspektywie znaczenia, że dzień i chciwości dzięki kół kumulacji tego kapitału ja tworzę pewną wirtualną potęgę tak na czym mają znaczenie wzrasta jak, więc mogę nie tylko, więc mogę mieć, ale mogę więcej znaczyć ja mogę, więc kontrolować ja mogę, więc decydować czy państw w sumie w perspektywie budowania pozycji władzy to rozpatrywał nie tylko właśnie, jakby realizacji żądze, które my wiemy, więc to są takie mają ja dostałam tekst to ja dodam jeszcze 1 aspekt do tego, o czym mówimy, bo przed nami jeszcze 5 minut rozmowy w tej części programu, a później informacje później był bardzo jakoś się starał czy będę się bardzo starał, żebyśmy skierowali te wszystkie teoretyczne rozważania, których teraz mówimy te perspektywy filozoficzne na taką Super aktualną rzeczywistość wrócimy innymi słowy do Bezosa po informacjach, ale dodam jeszcze 1 rzecz, bo odświeżyła sobie lekturę jednego z takich absolutnie fundamentalnych tekstów na temat chciwości skąpstwa zachodniej kulturze, czyli opowieści wigilijnej Karola Dickensa, która jest wspaniałym opowiadaniem tak w ogóle i przy okazji zresztą zbliżających się świąt lektura jest jak najbardziej wskazana, ale tam jest 1 ciekawa rzecz, bo to jest oczywiście taka trochę naiwna historia wielkiej przemianie Ebenezera Krucza, który na, który ze straszliwego skąpca chciwego nie sympatycznego człowieka staje się nagle w swoim absolutnym przeciwieństwem to się dzieje w taki sposób, że odwiedza go właśnie wigilia Bożego Narodzenia duch jego zmarłego przed 7 laty wspólnika Jakuba Marleya no i zapowiada, że 3 duchy go odwiedzą kolejnych nocach i pokażą coś niezwykle istotnego tam się pojawiają 3 duchy duch przeszłości wigilijnej duch aktualnego Bożego Narodzenia i duch przyszłości i pokazują te duchy po kolei właśnie pewne przeszłe wydarzenia z jego życia w kontekście wigilijnym rzecz jasna aktualne i przyszłe to znaczy takie, które będą zajdą jeśli skróci się nie zmieni i oczywiście chodzi o to rząd dostrzega, że inni ludzie też mają jakąś wrażliwość, że rzeź są źle przez niego potraktowani, że mają różne własne pragnienia, że on sam cierpiał w dzieciństwie z powodu jakiejś biedy odrzucenia itd. i to powoduje u niego przemiany, ale takie kluczowe zdanie, które wypowiada w momencie, kiedy rozumie już, że się zmienił i że się zmieni to jest zdanie, które zresztą kilkukrotnie powtarza w tym tekście będę teraz żył w przeszłości teraźniejszości przyszłości tak jakbym wcześniej żył wyłącznie w teraźniejszości dopiero kiedy mam perspektywę czasową to znaczy, kiedy mam perspektywę tego co było co jest i co będzie potencjalnie no to wtedy dopiero mogę rozumieć siebie rzeczywistość i to nie wyprowadza z tej kondycji człowieka chciwego i Skąpego oczywiście myślę, że to jest bardzo bardzo ciekawe jeśli wyciągnąć z tego pewne przewrotne konsekwencje czy, że ten chciwy, skąd jesteś ktoś, kto lubuje swoją teraźniejszość w jaki sposób rzutować na przyszłość tak znaczy, że to jest taka, że nic nie może w przyszłości zaskoczyć znaczy, że też anihilacja przyszłości ja przed się przedłużą swoje teraz w nieskończoność, gromadząc środki, gromadząc wszystko to o co zabiega natomiast w tym być również w przyszłości jest jakiś moment takiego wyjścia się jakiegoś otwarcia trzyma coś po znaczy może ja nie będę miał kontroli, który nie będzie im teraz, ale jednak jest też elementem życia tak to jest jakaś jakaś jakieś w ogóle elementarne zaufanie to od rzeczywistości zaufanie do istnienia zaciekawienie światem tak jakaś taka forma otwarcie się na przepływ to wszystko Kuchcik jest zablokowane będzie, że jako ciepłego tak jeszcze, włączając inną perspektywę teoretyczną znaczy, że wydaje się, że pozorna jest przeciwieństwo pomiędzy egoizm miała truizmem jest oczywiście coś łączy nas karnie chrześcijaństwo i jesteśmy w takim przekonaniu ukształtowani rzecz trzeba być nie egoistyczny tylko trzeba być być artystycznym wydają się, że to jest pewne złudzenie wydają się nie wyklucza jasne, ale że wszyscy wojskami natomiast są różne formy egoizmu powtarza, że jest 1 taki egoizm trywialny, który polega właśnie tym, żeby maksymalnie zabezpieczyć naszą podmiotowość, żeby absolutnie zamknąć ma wpływ, żeby nic nie rozpalać tylko wchłaniać, bo w ten sposób jak buduje siebie to jest to obiegowa trzeciego natomiast jeszcze inne wojska, o którym czasu poza zapominamy to jest egoizm taki podział Niciński kiedy, kiedy ja buduje się je poprzez tworzy 7 lat trwania i ARS-u Perez 20 sekund goście są podstawą jest może być hojność hojność jest odpowiedzią na skąpstwo chciwość nie rozrzutność hojność ja mogę być egoistą będą hojne ja mogę budować moją podmiotowości znaczenie jej trwałość jest jakiś kolory i ją spełniać, rozdając się w sposób hojny i to jest moje zrobić na aktywa, które dane nieznany zostawiali tak jest i teraz informacja po informacjach wracamy na ostatnia część rozmowy Piotra Augustyna, jakie przed nami raz jeszcze dzień dobry Piotrze gazetowa sieci dobry państwu mówiłem, że chciałbym się przyjrzeć współczesności pod kątem czy przez pryzmat tych wszystkich rozważań o chciwości zachłanności, o których wcześniej mówiłeś jakoś się rzuciło usług i pomyślę, że może od tego zacznę, że kiedyśmy zeszli z anteny i czekaliśmy na pojawienie się informacji NATO po mieliśmy mnóstwo reklam po drodze, w których nieustannie zachęcano nas do tego, żebyśmy jakieś nowe przedmioty nabyli zakupili, że właśnie są jakieś niezwykłe przeceny jakieś okazje bardzo często przedmiot to są przedmioty, których wcale nie potrzebujemy albo też są to jakiś kolejna najnowsze wersje urządzeń, które już posiadamy, ale które coraz szybciej na rynku się pojawiają i których pojawieniu się na rynku towarzyszy taki komunikat, że te poprzednie no to już właściwie, jakby nie zaspokajają żadnych naszych potrzeb dopiero nowy naprawdę rewolucyjny przełomowy telefon albo inne na inny gadżet na zawiera pełnienia tego wszystkiego, czego naprawdę nam potrzeba no kapitalizm to jest ustrój, który wytwarza pragnienia, a następnie dostarcza płatnych środków do tego, żeby zaspokajać Lecha chodzi o to, że nie może ich nigdy zaspokoić do końca, więc w, jakim sensie żyjemy w świecie takiej zinstytucjonalizowanej chciwości zinstytucjonalizowanej zachłanności czy ja myślę, że kiedy mówiłem o tym, że są różne kulturowe możliwe osoby cywilizacyjne radzenia sobie naturalność łącznością takiego podmiotu to miała też na myśli właśnie to coś jak i jaki jest sposób nowoczesności świecie, w którym panuje system kapitalizmu czy tylko kapitalizmu wydaje się że, że rzetelne świat właśnie podsuwa chciwość jako jedną z kluczowych form radzenia sobie z morza własnością zimy realizujemy w rozwoju żarłoczna formę formie chciwości dopracowujemy kulturowo formie chciwości, bo do siebie gruncie rzeczy kapitalizm, jeżeli osobą kapitalizmu jest nic innego niż maksymalizacja zysku, czyli kumulację kapitału na to czym innym jest ta i innymi słowy ją, nazywając o innego ze sobą kataklizmu jeśli nie chciwość tak jest nazwaliśmy sobie chciwość jako kumulację wirtualnej możliwości nie nie konsumowanie samo w sobie też myślę, że to trochę mi mówiłeś, ale właśnie kumulację kapitału tak tak sobie określiliśmy istotne chciwości to no to może po świecie kapitalizmu zasada właśnie działa kapitału chce się kumulować ci, którzy są właścicielami IKE, a chcą go pomnażać pomnażanie kapitału poprzez maksymalizację zysku jestem co w kapitalizmie chodzi oczywiście Marvel czy rewersu tego jest o, żeby owe środki wysadzi wyciągnąć z tych którzy, którzy są od odbiorcami tego co no to wiedziałby, że akumulacja, że w tym sensie akumulacja to znaczy realizowanie chciwości jako właśnie tej tego tego mechanizmu, którym powiedziała jeszcze kontroli, jakby własnej żarłoczne ości może polegać zarazem na drukowanie tej żar łączności zachłanności u innych mogę do tego szlakach innych, grając także one indukowane natomiast ona też zarazem jest takim drukowana, że paradoksalnie w sensie praktyki społecznej też spacyfikowano, bo ona musi się odbywać wedle pewnych rytuałów właśnie konsumpcji oczywiście mamy mamy zasady nabywania reklamowania itd. nie jest także ja jestem bardzo żarłoczne nasz system IT do sklepu wybija szybę sobie białe to co chcę chodzę ba czy ja uczestniczę, więc malarza własność jest uwzględniana w pewnym sensie cywilizowana w cudzysłowie przez chciwość innych tych, którzy zapiszą po stronie podaży tak i wydają się, że to to jest bardzo ciekawy mechanizm i to jest jakiś mechanizm jak nasz to podobać nie to jest jakiś mechanizm kontroli społecznej tak w jaki sposób musimy zapanować nad społeczeństwem, w którym żarłoczna pracuje na poziomie, jakby podstaw podmiotowości musimy jakoś sobie z tym cywilizacyjnie poradzić radzimy sobie dzisiaj głównie właśnie poprzez ten mechanizm chciwości i i kontrolowanej indukcji żarłoczna ości jest formie właśnie konsumpcji tylko pytanie takie rzeczy to jest najlepszy sposób, jakby 1 rzecz, a po drugie, pytanie jest ograniczenie wydolności i perspektywy takiego systemu, dlaczego to tak naprawdę można budować może doprowadzić do dechy do sytuacji, kiedy wybijamy też uzyskanie jak wali i co się dzieje coś co się no działo w każdym razie całkiem niedawno np. w stanach Zjednoczonych mieliśmy bardzo intensywne protesty, których elementem było właśnie to, o czym mówisz, ale zarazem chyba też takie alarmujące statystyki pokazujące wzrost uzależnienia od urządzeń elektronicznych problemu właśnie z kontrolą czy samo kontrolą, zwłaszcza młodych ludzi, którzy wyrastają w coraz bardziej takim zamykającym się już pod spod kontroli świecie wirtualnym, które znaczy ma to do siebie, że wciąż jest stosunkowo zbudowany na stosunkowo nowej technologii, której wpływu na nasze organizmy naszą psychologię do końca nie rozumiemy i które w dużym stopniu jednak są czy, który to świat wirtualny jest dużym stopniu takim terenem 1 wielkiej sprzedaży 1 wielkiego właśnie trenowania czy trasowania nas do tego, żebyśmy to kolejna pragnienia sobie uaktywnia Ali i dążyli do ich zaspokojenia to co się wydaje trochę jednak walka spod kontroli na jak byśmy popatrzyli na badania psychologiczna tak czy to w ogóle pokazuje jak bardzo toksycznym zjawiskiem jest chciwość czy chciwość na poziomie podmiotowym Testa opowieść wigilijna prawda ona ona jak jak w soczewce pokazuje co robi wokół siebie człowiek chciwy prawda jak jakość dewastuje ten tego PiS i tego pracownika i jego rodzinę jak bardzo ich upośledza bardzo w zysku jak bardzo odbierać dzieciom pracownika przyszłość tak dalej na 14 opowieści, ale co dopiero robi z nami zinstytucjonalizowana chciwość czy systemowa chciwość jako, jaką jest kapitalizm, który jakoś ciągle przekształca nasza prawda i nim manipuluje to jest dosyć rzeczywiście nie pochodnie niepokojące, a więc jedno wydaje się że, że zdawanie sobie jakoś z tego sprawy jest szalenie kluczowe, bo mogą co tak naprawdę robi znaczy to upośledza co z całą można powiedzieć całe otoczenie czy wszyscy są poddani, jakiej formie stymulacji ponad miarę jakiś burmistrz później 3 lat symulację, która tak naprawdę ogranicza możliwość owych podmiotów, które konsumują to co chciwy kapitalizm próbuje cisnąć cisnąć ogranicza tych podmiotach i wolność decydowania o sobie i możliwości, jakie gorsze rzeczywiście projektowania samodzielnego podmiotu podmiotowego projektowanie swojego życia i tak da tak dalej tak dalej ogranicza wszelkie te odruchy może być solidarnościowe prospołecznej tak dalej tak dalej co bardziej nasycić się wirtualizację lekarz właśnie w takiej takich jak i takiż boksie, gdzie będziemy, jakby jest też właśnie odbiorcami tych ciągłych ofert, które do nas przychodzą i pomocy, więc jest rzeczywiście zgadzam się bardzo niepokojący mechanizm pytanie czy można go w ramach tego systemu jakoś relatywizować dużo się mówi o tym np. jak jak jakaś społeczna odpowiedzialność, czyli kapitału czy biznesu tak różne formy czy kierowania świadomości są po kapitalistów prawa tylko maksymalizację zysku na najbardziej perspektywiczną prospołeczną taktykę, która też daje rozwój też daje zyskały bardziej zrównoważony w kontekście zrównoważonego rozwoju pytanie czy Toshiba reformować w ten sposób skutecznie naruszone no właśnie, gdybyśmy mieli tak po fantazjować o tego typu reformie to myślisz, że od, czego ona powinna się zacząć to jest kwestia nie wiem, jakiej takiej pracy na poziomie instytucji politycznych po prostu czy na poziomie zbiorowej wyobraźni, jakby to mogło wyglądać taka współpraca pani Maria Anno Domini 2021 czy po pierwszych dają się, że z czasami jest też bardzo kompetentny w tym, bo to po prostu robić tak okazuje się że, że nie jest jakiś taki mechanizm sprzężenia czy z 1 strony mamy nasilające się zjawiska konsumpcjonizmu uzależniania ludzi od tej machiny przez mechanizm chciwości innych zinstytucjonalizowanej to mamy na pewno mamy do czynienia, ale jednak zarazem można powiedzieć tych konsumentach, którzy wchodzą na wyższy poziom konsumpcji paradoksalnie tak rodzi się też trzeba bardziej autentycznego samorozwoju to związane też z wykształceniem jakimś też pewnie świadomością tych mechanizmów społecznych określają, że można powiedzieć że, że podmiot się jakoś przed tym jednak broni, że wielu ludzi próbuje się jakoś z tego wydobyć i tedy oni mają zapotrzebowanie na co np. Tomasza Stawiszyńskiego radio TOK FM pan, że między tymi reklamy się reklamami się wyjaśni te reklamy też pracują na to, żeby te mógł rozmawiać o chciwości kapitalizmu innych różnych gmin wydają się że, że nadzieja jest w tym, że należy, że w ludziach jest samolot NATO potrzeba idei innego sposobu radzenia sobie własną łącznością, że ludzie gdzieś tam nie wszyscy może nie takiej masie krytycznej, ale jednak jakimś znaczącym stopniu tak znaczącej liczbie mają potrzebę innego przepracowania swojej można powiedzieć jakiś paranoiczny jak powiedziałem na początku, czyli niebiorący pod uwagę ograniczenie potrzeb podmiotowej pożądliwości chcą jakoś inaczej zrobić ta ścieżka Platona, który mówi o tym że, że tylko w gruncie rzeczy wychylanie się ku nieśmiertelności tak tak właśnie nazywa podmiotu jest w stanie go jakiś sposób wieko jego pragnienie zaspokoić, że to jest coś takiego co co się budzi ja jestem w tym sensie umiarkowanym optymistą wierzę w tych ludzi, którzy z aferą audycję przychodzą na moje spotkania, którzy szukają na różnych innych miejscach tego rodzaju pożywki trzecie stymulacja tych ludzi bardzo wierzę że, że jesteśmy w sytuacji, kiedy to raczej będzie narastać niż zanikać natomiast wydaje się, że to oczywiście jest coś takiego co co jest taką no można powiedzieć subtelną bardzo sprawą i długofalowo bardzo perspektywa nie czyta kiedyś przy przyniesie możliwość takiej systemowej zmiany tutaj nie prorokował tutaj na ten temat pan nie czują się na siłach natomiast jest jakaś dla mnie znacząca rzecz ja się tam wydają się to jest jakaś taka taka kropla, która lektura, która drąży jednak SA bardziej wierzy przekształcać się konsumentów konsumentów niższe to odpowiem tak prowokacyjny niż tych którzy, którzy są rzeczywiście decydentami, którzy napędzają ten system tak jak nasz bohater właściciel Amazona ach, czyli nie wiesz rewolucja rozlała się o tym ze studentami i zjemy Sony ja chciałbym wierzyć i jest dużo dużo się mówi o tym też o tym, że rewolucja jest u bram, że żona wcześnie ucha nazwie Sun wszyscy mówią, że trudno sobie dzisiaj wyobrazić jak miałby szef w ramach przełomu takiego polityczną systemowego rzeczywiście zmienić się sposób funkcjonowania naszej cywilizacji tak czy mielibyśmy ten kapitalizm zastąpić, jakie inne mechanizmy kontroli społecznej ustanowić tego tego nie wiemy wydaje się, że to jest coś bardzo taki, jakiego trzeba myśleć kwestia bardziej wierzę w rewolucji w głowach tak wierzę bardziej pro forma filmowa wierzę bardziej w to, że ta zmiana musi przyjść oddolnie poprzez jakość zmianę sensu poszczególnych podmiotach, a w tym czasie może jestem problematyczne dla dla gardła bardziej lewicowej stronę na naszej debaty publicznej, ale wierzę bardziej pracę wewnętrzną jej podejmowanie różnych szczeblach w różnymi metodami wydaje się, że przez to uświadomić jak postarzają oka rozkładają się strasznie, ale bardzo nie podał właśnie kwota właśnie to właśnie tutaj zaprosiliśmy, żeby mówił jak najwięcej się pełnym Pełka podpisuje obiema rękami pod tym co mówi też też idee refleksje i pracę wewnętrzną bardzo wierzy Piotr Augustyniak dziękuję bardzo, bardzo dziękuję Tomaszu bardzo dziękuję państwu profesor filozofii Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie był państwa gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA