REKLAMA

Jak wrócić do formy po COVID-19?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2020-12-20 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rusza na zdrowie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM dr nauk medycznych Piotr Dąbrowiecki alergolog z wojskowego Instytutu medycznego jest z nami dzień dobry panie doktorze idą kończą się panie doktorze poprosiłem pana rozmowę, bo też wielu naszych słuchaczy, którzy szczęśliwie przeszli covid, ale szczęśliwie, bo bo, bo stosunkowo łatwo to znosili zastanawia się czy może wrócić do uprawiania aktywności sportowej w takim wymiarze rekreacyjnym wcale nie chodzi o to by silić Rozwiń » się na złote medale igrzysk olimpijskich i teraz pytanie najpierw takie natury ogólnej z pańskich obserwacji wynika, że ci, którzy covid przechodzili mają problem z odzyskaniem wydolności formy, która pozwoliłaby na nie wiem spacery krótkie biegi, a to zależy właśnie od formy zbycia tego covid, bo może być sporą część drogi nie wiem mam robić sobie testy mamy dodatnie przeciwciała, czyli przebyły covid tu już tak naprawdę zależy od tego, jaką mieliśmy wcześniej sprawność fizyczną i często jest także kompletnie bezobjawowo przechodzimy, czyli testy zmiany no głównym narządzie, czyli w układzie oddechowym czy zarządzili na układzie krążenia są na tyle dyskretne kompletnie nie zmieniają naszej z formy czy też chce tego co możemy sobie dać się mniejszego lub większego wysiłku fizycznego natomiast, jeżeli nabyliśmy covid objawowo twierdziliśmy duszność kaszel zaburzenia węchu smaku i te wszystkie objawy, które się kojarzą z covidem przebywaliśmy przez dłuższy czasy czy to w łóżku byliśmy wyłączeni z aktywności, więc NASA forma mocno spadła to w tym momencie musimy przede wszystkim zastanowić się jak wrócić do tej pełni formy oczywiście dla 1 będą spacery kolejnego będą biegi lub terenu wysiłek osób maksymalny, więc najlepiej w poddać badaniu lekarskiemu i to było optimum natomiast wiem, że w tej chwili jest kłopot dużo lekarzy bada przez telefon co ma swoje dobre złe strony, więc nie zawsze nie zawsze możemy tak zrobić, ale to było optymalny, czyli po covidzie do teraz daje, do których pytanie panie doktorze miałem takie moce, a teraz po 6100m już jestem zaspany czy mogę wrócić do aktywności fizycznej jak to zrobić i wtedy doktor na pewno tutaj profesjonalnie pomoże natomiast, jeżeli no jakieś siły przyczyny nie możemy nie chcemy skorzystać chcemy wrócić sami do aktywności fizycznej powinniśmy mierzyć siły na zamiary czy zamiary na siłę i w tym momencie sprawdźmy fundusz, którym momencie pojawia się uczucie słabości duszność, jeżeli dosłownie kilka kroków powoduje, że musimy odpocząć no to raczej nie ryzykował taka wizyta legł u lekarza jest niezbędna szczególnie, jeżeli przebyliśmy covidowe zapalenie płuc, kiedy w trakcie objawów covid mieliśmy pomiary saturacji krwi pulsoksymetru na palcu 90 Sybilli 2 poniżej 90 to na pewno tutaj sam by nie eksperymentował tylko po prostu podałbym się badaniu lekarskiemu to co możemy samemu zrobić to wykonywanie ćwiczeń oddechowych, dlatego że w covidzie często dochodzi do uszkodzenia miąższu płucnego, gdy tam są zmiany włókniste tam są zmiany od obrzęku pęcherzyka płatnego, więc wszystkie ćwiczenia oddechowe czy to oddychanie przez zaczarowany usta, czyli wybieramy dużo powietrza robimy Dziubek utrudniane powietrze wyjście na zewnątrz i w ten sposób próbujemy wydmuchiwane na siłę co powoduje rozprężenie nawet tych małych oskrzeli oskrzelików no i tak taka taki trening oddechowy również dmuchanie słupa wody, czyli do butelki litrowej wlewamy objętość pół litra 3070 słupa wody rurka i 2 mamy prawdę i staram się wydmuchać to po pierwsze to jest taki kredyt dla naszego układu oddechowego powoduje, że nasze mięśnie oddechowe intensywnie pracują to później zaprocentuje w momencie, kiedy będziemy już musieli wyjść na zewnątrz musieli iść szybko czy też biec leki tę formułę, która będzie dla nas akceptowalna, a czy można przygotować się na taką rozmowę z lekarzem specjalistą samemu, robiąc np. zdjęcie rentgenowskie płuc czy też absolutna same zdjęcia same zdjęcia niestety nie zrobimy, bo nawet Bartany obronie newralgicznej nawet jak prywatnie robimy musi mieć skierowanie od lekarza, czyli wszystko jest związanie z promieniowaniem, że wymaga skierowania lekarza możemy sobie zrobić rezonans płótna na własną na własny koszt karty koszt około 500zł, więc pewnie nikt nie będzie wykonywał drugiego badania bez wskazań natomiast przygotować się można oczywiście, czyli zastanówmy się jak było przed opiszemy dokładnie jak był przebieg tego covidu i powiedz mi się teraz czy jesteśmy w stanie wejść na pierwsze piętro bez zadyszki, jaki dystans przebywamy do momentu, kiedy musimy stanąć jest duszno im się zaczerpnąć powietrza wyrównać oddech to są no wiadomo umie lekarza robił np. te z wszystkimi tego chody, żeby ocenić jak bardzo uszkodzone są płuca en, ale to no to do tego musimy mieć doświadczenie też pulsoksymetry oczywiście wielu osób wiele osób przeszło covid ma taki pulsoksymetr, więc jeżeli to może taki to jest bardzo prosty, jeżeli jest duszno w trakcie wysiłku fizycznego to sprawdzam, jakie pomiar saturacji Fina na pasów jest pulsoksymetr i to wartość podaje doktorowi, czyli mini jest duszność saturacja 95, czyli norma, a czym innym jest uczucie duszności odczuwane przez pacjenta, gdzie dosyć pulsoksymetry 90% to są ważne informacje, które należy podać lekarzowi dobrze, ale pan wspomniał o tym, że możemy na własną rękę wykonać rezonans magnetyczny zakładam, żeby nie wśród naszych słuchaczy albo ludzi po covidzie są też ci nie chcę być nadgorliwi, ale też gorliwie, dbając o swoje zdrowie i dla nich jest inwestycją samego siebie te 500zł wydać rezonans jest najdokładniejszą formą sprawdzenia, jakie straty po najłagodniejszą najdogodniejszą formą sprawdzenia jest badanie tomograficzne hrt, czyli badanie tomografii z wysokiej rozdzielczości i w momencie, kiedy wykonujemy takie badanie no jesteśmy w stanie oszacować co tak naprawdę złego tam się odbyło w obrębie naszego układu oddechowego i w tym momencie no no możemy zaplanować dalsze postępowanie, bo dla jednych to będzie np. to niestety banki pacjentów, którzy w oko widzi przychodzą do mnie koncentrator tlenu da wiemy, że oni też muszą być aktywni ale, żeby móc być aktywni muszą mieć dodatkowe źródło tlenu z zewnątrz, bo ich płuca są na tyle uszkodzone, że nie są w stanie tych 21% tlenu, które zawiera powietrze, którym oddychamy to jest dla nich za mało muszą mieć pod ciśnieniem zwiększone stężenie tlenu i wtedy są w stanie dłużej iść lepiej ćwiczyć być aktywni fizycznie także no no tutaj, jeżeli no chyba tak sami nie unikniemy tej wizyty u doktora, jeżeli to są niewielkie objawy spadku formy to myślę, że to można na własną rękę rozliczyć natomiast w przypadku, kiedy no to jest to chyba najlepsze, bo bardzo obiektywne źródło wiedzy czy też pulsoksymetr w momencie, kiedy mierzymy się z wysiłkiem fizycznym nie zależy niezależnie od tego, jaką jest duży to jest chodzenie po schodach czy część kontynuacja wysiłku po prostym bez obciążenia i w thedy, jeżeli ten pulsoksymetr pokazuje inaczej niż norma, czyli inaczej niż 9567, a jest na 7352 lub poniżej 90 no to to informacje trzeba przekazać doktorowi doktor wykona niezbędne badania na zacznie się nasza przygoda z rekonwalescencją po oko widać owo, gdzie często to jest kontakt z rehabilitantem, który zaplanuje by ćwiczenia odpowiednie dochodzenie do tej sprawności, ale w ciągu tygodnia tylko często w ciągu np. 6 tygodni po covidzie, ale wiele do tak na pocieszenie większość pacjentów, którzy przeszli covid przyszli nawet mocno objawowo mają zwolnienia w tkance płucnej to w jakim sensie można odwrócić nie 100%, ale w połowie czy 34% Tychy tych problemów można pacjentowi zabrać w postaci odpowiedniego leczenia odpowiedniego tego na miarę, jakby takiego ćwiczenia pod pod opieką rehabilitanta czy też pod opieką kogoś w domu pomaga wykonać pewne ćwiczenia panie doktorze pan zajmuje się pracuje też z pacjentami przewlekłą obturacyjną chorobą płuc czy też astmą tacy ludzie szczególnie są narażeni na konsekwencje covidowe czy oni mogą właśnie poprzez wysiłek fizyczny ten umiarkowany jakoś prewencyjnie przygotować się, gdyby ten wirus ich też dotkną, a czy w ogóle istnieje coś takiego prewencja przed covidowym prewencja przed covidem istnieje to jest maseczka dystans społeczny i odkażanie rąk czy też chodzenie w rękawiczkach także to jest to jest prewencja natomiast przygotowanie się na infekcję nie ma takiej możliwości tutaj takim dobrym pomysłem na to, żeby zmierzyć się z tą pandemią jest jak racjonalny tryb życia, czyli jesteśmy aktywni fizycznie namiar do możliwości prawda, czyli nie nagle nie nie zaczynamy biegać w środku zimy, bo to nas ochroni przed covidem tylko, jeżeli jeszcze, jeżeli spacerujemy to jest nasz aktualny wysiłek fizyczny, który preferujemy no to spacerujemy dalej nie pół godziny, ale godzinę to już jest istotny jest, więc istotnie poprawia naszą naszą kondycję odpowiednio długo śpimy, czyli dorosły te 78 godzin to jest jakby ilość, która zapewniała również możliwość zmierzenia się z wirusem także osoby, które krótko śpią o osoby, które mają nienormowany sen tak naprawdę częściej zapadają na choroby infekcyjne co więcej zdrowa dieta, czyli bez bez przetworzonych produktów jest dużą ilością warzyw owoców to jest patent na to, żeby po ich odporność była lepsza no też starajmy się oddychać czystym powietrzem, czyli to co wnika do naszego układu oddechowego może powodować stan zapalny, który już może sam sobie ułatwiać drogę do wniknięcia wirusa sars-cov 2 do organizmu czyli, jeżeli one są środki z opcji ze swojego komina w został tam dziwne rzeczy no to poinformujemy go, że to jest niedobrze i że on cierpi też my cierpimy z tego powodu, jeżeli żyjemy przy głównej arterii komunikacyjnej miasta to być może oczyszczać powietrza będzie tutaj dobrym patentem na to, żeby zmienić tą to powietrze, którym na co dzień oddychamy w naszym domu to są takie zabiegi, które nie są związane z braniem leków, a jednocześnie poprawiają stan naszego zdrowia stan naszej odporności dziękuję panu bardzo za to garść porad państwo zapraszamy informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA