dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska międzynarodowe Stowarzyszenie krytyków sztuki, czyli Ajka wybrało na wiceprezydent KRK International na lata 20212023 wiceprezeska polskiej sekcji stowarzyszenia została nią dr Małgorzata Kaźmierczak wykładowczyni w Instytucie sztuki mediów w Krakowie mój państwa dzisiejszy gość witam serdecznie dobry wieczór i gratuluje dziękuję, a w kulturze osobistej są z nami również Monika Szewczyk dyrektorka galerii Arsenał w
Rozwiń »
Białymstoku witam dobrobyt i na korzyść miarka wykładowczyni na krakowskiej ASP w dobrym zacznijmy od IT międzynarodowe Stowarzyszenie krytyków sztuki, czyli Ajka właśnie działa już pod patronatem UNESCO od 70 lat co jest głównym celem i założeniem tego stowarzyszenia pani Małgorzata no myślę, że głównym celem stowarzyszenia jest wymiana międzynarodowa jest też ochrona krytyków sztuki przed cenzurą ta współpraca międzynarodowa jest chyba obecnie taka najbardziej najważniejsza w tym, że ta współpraca międzynarodowa trochę gubi się w momencie, kiedy nie możemy np. w jakimś roku uczestniczyć w międzynarodowych kongresach, które są organizowane w różnych częściach świata też dobrze, że one organizowane w różnych częściach świata właśnie z reguły tam, gdzie dzieje się coś niedobrego w polityce tak np. w tym roku został zaplanowany Kongres w Chile oczyścić z wiadomych względów przełożone na 2002 roku w przyszłym roku też będzie Kongres w Stambule, ale noc też takich zupełnie praktycznych względów nie zawsze możemy w tych kongresach brać udział w Ustce i w tym momencie międzynarodową w tym trochę wytraca, więc takim moim pomysłem na moją kadencję jest to, żebyśmy tworzyli takie regionalny sekretariat to jest możliwe statutowo status przewidział takie taką możliwość natomiast jeszcze nikt nie próbował robić myślę, że w naszym regionie np. Europy środkowo-wschodniej coś takiego byłoby bardzo korzystna właśnie z 1 strony po to, żeby nasz głos był nasz głos Europo Europy centralnej i wschodniej był bardziej słyszalny w bank International, który ma swoją siedzibę w Paryżu, więc najwięcej członków członkinie właśnie z Francji ze Stanów zjednoczonych Wielkiej Brytanii w tej my nasz głos jest trochę też lubi Night z drugiej strony, żeby właśnie umożliwić wewnątrz tego regionu współpracę międzynarodową na takim na taką trochę mniejszą skalę, dlaczego ten głos krytyków z Polski gubi się tak jak pani powiedziała na scenie międzynarodowej oczywiście, że to jest także to jest po prostu bardzo duże Stowarzyszenie i zwyczajnie liczebnie nie jesteśmy w stanie, że tam przebić to są bardzo wiele różnych jest o interesów różnych problemów nasze problemy naszego regionu głównie jest właśnie cenzura tego typu problemy mamy w zasadzie, odkąd zostałam wice prezeską sekcji polskiej to czy 11września to w zasadzie nie ma takiego tygodnia, którym pisaliśmy jakiegoś listu interwencyjnego to są takie okoliczności, których nie są w stanie np. zrozumieć Amerykanie, którzy w ciągu swojej kadencji trzyletniej napisali 3 takie listy chętnych, więc po prostu mamy różnego rodzaju problemy to są te szkolne ekonomiczne wysokość składek nie ma tego typu rzeczy i wiadomo, że jeżeli Stowarzyszenie składa się głównie jednak z osób, które prezentują świat zachodni tzw. no to trudno żebyśmy, żebyśmy tam tak co zrozumiałe tak jak pani powiedziała Stowarzyszenie w Polsce reaguje na zmiany w instytucjach sztuki ostatnio napisaliście list do prezydenta miasta Wrocławia Jacka Sutryka w sprawie wyboru kandydata na stanowisko dyrektora muzeum współczesnego Wrocław po co ten list był potrzebny obawiamy się o zachowanie przestrzeganie procedur transparentnych demokratycznych przy wyborze kolejnego dyrektora lub dyrektorki tej instytucji czy obawiamy się zawsze pisaliśmy takie listy również np. do pani prezydent stanowić do Łodzi, ale tutaj sytuacja jest o tyle specyficzna, że w 2 MW nie jest na liście tych instytucji, które muszą być obowiązkowe konkursy przeprowadzono, więc miasto może bowiem do konkursu przeprowadzić, jeżeli przepis go przeprowadzić to jest skład komisji może być dowolnie wybrany i stąd nasza obawa dlatego prosimy o to, żeby programy kandydatów kandydatek były publikowane przez wieki skróconej formie naj też oferujemy swoją pomoc takim w takiej komisji, która miałaby wyłonić najlepszego dyrektora dyrektorka tej instytucji myślę, że jesteśmy w stanie tutaj pomoc po prostu w tym względzie czy wiele spraw związanych z cenzurowania sztuki wpływa do państwa również takimi sprawami się zajmujecie, bo mówi pani, że sporo właśnie takich kontrowersyjnych rzeczy w ostatnich tygodniach się pojawia tak oczywiście to są sprawy, że my postanowiliśmy reagować na każdą z tych spraw indywidualnie, czyli że nie zawsze to się kończy listem otwartym takim jestem skierowanym do mediów, bo czasami uznaliśmy, że lepiej jest negocjować ze stronami konfliktu niż niż rozdmuchiwać sprawy, ale tak oczywiście mamy mamy w zasadzie sprzęt takie sygnały dzisiaj wokół sztuki współczesnej będziemy rozmawiać i o sztuce współczesnej w Polsce mam takie pytanie do wszystkich pań czy sztuka współczesna jest bywa zdegenerowana już tłumaczę, skąd to pytanie takim właśnie pytaniem zatytułowano wywiad na jedną z portali z wicedyrektorką CSW zamek Ujazdowski w Warszawie Krystyną Grzybowską królewską CW zamek Ujazdowski w Warszawie, czyli miejsce, które do tej pory odważnie pokazywały promowało to co w sztuce współczesnej się wydarzy to nie jest niezręczna sytuacja, kiedy 1 dyrektor 1 instytucji komentuje wypowiedzi innego dyrektora innej instytucji każdy ma prawo sobie wyobrażać mieć swoje wyobrażenia o sztuce współczesnej jest konflikt właściwie w tym SM jesieni sztuka współczesna jest obszarem mojego działania jesieni pracując w sztuce współczesnej otrzymuje wynagrodzenie pracuje w instytucji, która jest instytucją zajmującą się sztuką współczesną ta, atakując sztukę współczesną to nie jest krytyka też atak właściwie strzelam stopę sobie swojej instytucji i myśleć to jest konflikt związany z prawem pracy tak naprawdę, skąd ten atak pani zdaniem NATO to pytanie do pani dyrektor wydaje mi się dosyć silny, aby ręce, ponieważ myślę, że społeczeństwo polskie dosyć starannie impregnowany na sztukę współczesną bardzo do niej strasznie podchodzi niechętnie duża część tego społeczeństwa jest wręcz wrogo od ocenia sztuka na poczucie jakiejś manipulacji czy jakie zagrożenia moralności tak dalej tak dalej i taki apel jest właściwie apelem kompletnie bezzasadne, bo nikogo tutaj nie trzeba przekonywać, że instytucje sztuki zajmujący się sztuką w Polsce wykonują ogromny wysiłek w obszarze działalności edukacyjnej i żeby właśnie skomunikować sztukę współczesną odbiorcom, żeby uświadomić odbiorcy się każdy rodzaj interpretacji jest rodzajem dopuszczalnym ziem kontakt ze sztuką może go jedynie wzbogacić i rozszerzyć jego Horyzonty i takie zadanie instytucji zajmujących się sztuką współczesną mamy być tym pomostem między komunikatem artysty, a odbiorcą sam zrobić wszystko, żeby ten komunikat był zrozumiany i żebyśmy nowi wyjąć z tego jak najwięcej pozytywnych rzeczy a, a nie tworzyć dodatkowe barierę musimy teraz na chwilę przerwać naszą rozmowę jak tylko się spotkamy znowu po przerwie to oddam głos i nie dam korzyść biorcy wykładowczyni na krakowskiej ASP teraz w radiu TOK FM czas na informację za chwilę wracamy dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dziś w kulturze osobistej moimi gośćmi są dr Małgorzata Kaźmierczak wiceprezydentka Międzynarodowego stowarzyszenia krytyków sztuki Ajka Monika Szewczyk dyrektorka galerii Arsenał w Białymstoku i nadal korzyść biurka wykładowczyni na krakowskiej ASP cytowana już przeze mnie wcześniej wice dyrektor CSW w Warszawie Krystyna Różańska Gogolewski mówiła w jednym z wywiadów tak w stosunku do sztuki współczesnej trzeba zachować daleko idącą ostrożność co dla pani pani Iwono dla artystki dla wykładowczyni wybrzmiewa w tym ostrzeżeniu przed sztuką współczesną no chyba na samym początku to taki dostrzegam przede wszystkim konflikt między gen, jaką instytucję reprezentuje pani Różańska Karolewska, ponieważ jest jednak zastępczynią dyrektora wprawdzie trzeba dodać, że do spraw administracyjno-technicznych to być może jest też ważna, ale to jest osoba, która powinna jednak nie zajmować ostrzeganie przed sztuką współczesną tylko tak jak wspominałam wcześniej pani dyrektor Monika i ile powinno zachęcać promować pomagać pomagać być łącznikiem łączniczką między artystami sztuką, a odbiorcami odbiorcy dniami, a i teraz przyjmowanie takiego trochę trzeba nazwać czarnego pirata i PR-u, ponieważ w ten sposób jednak te wypowiedzi te oświadczenie dyrektora zamku Ujazdowskiego brzmią myślę, że nie jest dobrym sposobem działania osoby na takim stanowisku, ponieważ ona swoje promowanie tak naprawdę zaczyna od tako takimi jak kij negatywnego pewnego reklamowania sztuki współczesnej generalnie i też w programie, który wiele osób oglądało kończyła swoją momencie, kiedy zapytano gdzie co by poleciła to pani zastępczyni dyrektora powiedział, że poleca generalnie muzea narodowe, czyli nie poleciła swojej instytucji aparat kiła właściwie kotką konkurencja, więc poniekąd można też rozumieć działanie jako nielojalność wobec pracodawcy wobec swojego miejsca pracy z tego co wiem pani działań artystycznych pani Iwono dyrektor Krystyna Różańska Orłowska również by nie polecała mówi o tym wprost również w tym przytoczone przeze mnie, więc czy do tego jestem przyzwyczajona, ponieważ tak naprawdę towarzyszą początku może nie całej mojej działalności artystycznej, ale pewnego etapu, czyli właściwe praktycznie od 10 lat jestem takim łakomym kąskiem dla osób nazwijmy to ogólnie rzecz biorąc prawicy jest w przypadku lewicy również zdarzało się kontrowersje i wiąże się oczywiście z tym, że sięga po takie niezbyt popularne informację czy nie Info i popularną wiedzę, ponieważ od 10 lat zajmuje się badaniem kultu waginy co ma duże znaczenia akurat jak w kontekście całej sytuacji to jest taki temat, który właśnie kompletnie nie głębiej one przez nas wszystko kultura, w której żyjemy i rozumiem oczywiście, że pierwszą reakcją na to co ja prezentuję na to co pokazuje moje płuca jest brak zrozumienia i jakby zawsze podchodziłam do tego właśnie takim zrozumieniem co powodowało, że no i teraz reagowała powiedzmy pogodnie takie wyraźne, bo wiedziałam, że muszą dużym stopniu najpierw wytłumaczyć profesorowie, czyli że muszę poinformować owo tylko w przypadku co innego się dzieje jeśli Haye, który w, którym się spotykam pochodzi od anonimowych osób, czyli że są to osoby, które po prostu piszą komentarze obraźliwe komentarze pod zdjęciami moich prac, a co innego jeśli takie słowa padają od osoby, która zajmuje stanowisko właśnie zastępczyni dyrektora centrum sztuki współczesnej i tutaj już jest trudniejsza sprawa, ponieważ ta taka osoba zobowiązana do tego, żeby podjąć próbę w kierunku zrozumienia, bo ja chciałam przez to powiedzieć to jest jej zadanie naczelne zadanie i niewłaściwie bardziej dotyka czy nie wie na pewno też złości nie to, że spotykam się z niezrozumieniem tylko, że spotykam się brakiem próby chęci państwo tego zrozumienia, tym bardziej że też ja mam taką aberrację edukacyjną, a więc w trakcie prezentacji moich prac nigdy on nigdy reprezentacja nie odbywa się bez tekstu, który jest napisany bardzo zrozumiałym językiem i bardzo łatwo znaleźć jest w treści, które chce przekazać i zdaje sobie sprawę z tego właśnie ten nasz kontekst kulturowy nie daje nam narzędzi i odpowiedni do tego, żeby zrozumieć, więc jest to niezbędne, żeby poszerzyć swoją wiedzę i też właściwie takie dla mnie trudno w tych wypowiedziach panią Różański jest to, że on właściwie w niektórych wypowiedziach można jej można wywnioskować, że nie są potrzebne kompetencje do rozumienia sztuki, że ktoś może się opierać tylko wyłącznie na tych wiadomościach, które posiada i teraz musimy wziąć pod uwagę, że nie mamy takich przygotowań, żeby nasza edukacja kompletnie nam czegoś takiego nie daje, więc my generalnie nie mamy tego przygotowania i to jest duże zaniedbania poza tym też, jakby ta informacja, że nie trzeba posiadać kompetencji podważa ich istnienia studiów historii sztuki kurator w 2 czy tego, że ktoś wygrywa właśnie takie stanowisko obejmuje zarządza instytucją sztuki współczesnej, więc to też jest takie jak na mój punkt widzenia po prostu kontrowersyjne są kontrowersyjne wypowiedzi no tak podważa również gdzieś tę sens istnienia chociażby takich stowarzyszeń jak Ajka pani pani dr Małgorzata Kaźmierczak jak oceni no ja się, że w ogóle, jeżeli ktoś używa takiego określenia sztuka zdegenerowana, o których wiemy, skąd pochodzi to już, jakby opowiada się po jakimś politycznie po jakiejś stronie naprawdę trudno jest też po prostu dyskutować takim ujęciem sprawy i to właśnie odpowiedział że, gdybyśmy mieli do czynienia z jakim się nie zintegrowanym odbiorcą sztuki kimś kompletnie oderwanym od rzeczywistości naszej to mogliśmy zrozumieć mogliśmy spokojnie tłumaczyć, ale tutaj jednak dyrektora instytucji po prostu oczekujemy czegoś więcej także naprawdę trudno dyskutować poseł na takim poziomie no dobrze czy są tematy rzeczywiście, których sztuka nie powinna dotykać można w ogóle przyjmować, że w sztuce współczesnej nie wszystkie dzieła sztuki są dziełami sztuki, bo ja myślę, że ja przyjmuję taką definicję, że jeżeli Donalda Duda, a także, jeżeli ktoś mówi, że to jest sztuka to jest sztuka i intencje artysty jest dla mnie wiążąca akurat nie musi się wtedy zastanawiać mówi się nawet nad tym czy to jest dobra sztuka czy zła uczono mnie jakoś przemawia czy nie, ale nie będę kwestionować tego, jeżeli ktoś po prostu uważa, że robi sztukę to jest po pierwsze po drugie szef dzisiejszym świecie nie zawsze musimy się nad w ogóle zastanawiać, bo są pewne rejony takie trochę na z pogranicza i też po prostu to jest element naszej kultury wizualnej Kukiz przejawem sztuki w internecie musimy się nawet zastanawiać nad tym tak naprawdę to jest sztuka czy nie Monika Szewczyk już nie musimy nie musimy się zastanawiać, ponieważ jednak dużą część życia poświęcili poświęciliśmy tym przypadku akurat jesteśmy w metrze na taką formę chińskiej poświęciliśmy na to, żeby poznać historię sztuki, żeby dowiedzieć się co się tam wydarzyło i też mamy na to zupełnie inne spojrzenia tak mi się wydaje może dla nas jest bardziej oczywiste, że musimy się zastanawiać, ponieważ bazujemy na tym jednak co zdobywały latami ja się, że to też ważne, żeby zaznaczyć, że to trochę tak działo w spadku oświadczenie pana dyrektora zamku Ujazdowskiego używanie tego słowa wygenerowana oczywiście jest takie symptomatyczna i to niesie taką osobą taką pewnego rodzaju manipulacje takim pytaniem zatytułowano wywiad z panią dyrektor CSW tak działają oczywiście wiem o tym tylko właśnie trzeba zwrócić uwagę na to jakich sformułowań używa pani zastępcą dyrektora to są słowa, które używają już manipulacji takiej psychologicznej, że musimy my zaczynamy myśleć o danej rzeczy tak ani inaczej on takie słowa oznaczają już sposób myślenia negatywne spojrzenie na NATO co zostanie powiedziane po prostu później to jest no uważam, że to jest sposób mówienia manipulacji manipulacyjne niedające się nie, pozwalając odbiorcą właściwie na własny odbiór i też dla mnie taką narrację nie do przyjęcia jest mówienie o, ponieważ on również dość często posługuje się takim sformułowaniem, że część sztuki wideo realizowana i że sztuka współczesna jest niebezpieczna i Łukasz, jakby zupełnie nie widzi tego, że właściwie to samo można powiedzieć o tym co ona chciałaby komuś zaproponować czy o tym co być może właśnie zacznie się pojawiać się muzeum zamku Ujazdowskim, że również, aby w tej drugiej perspektywy jest to pewnego rodzaju ideologię jak pani w ogóle widzą przyszłość sztuki współczesnej w Polsce dziś czyta jej część ta liberalna lewicowa schowa się do podziemia, bo przestanie funkcjonować w obiegu instytucjonalnym czy zrodzi może jeszcze coś nowego zrodzić się coś nowego z tego ideologicznego starcia na polu sztuki, które obserwujemy Monika Szewczyk nadal mnie sztuka jest jak Czeczenka następie jest po prostu kompletnie wolna i niedziele sztuki na sztukę lewicową prawicową czy jakąś tam jeszcze inną sztukę generalna artyści generalnie reagują na rzeczywistość to reagują są takim papierkiem lakmusowym społeczeństwa, jeżeli nam się nie podobają ich propozycje ich jeśli nam się nie podobają wystawę to tak naprawdę konieczne sobie zadać pytanie co nam się w wystawach nie podoba, bo to jest rodzaj lustra po prostu sami przyglądamy się w tych propozycjach artystów i właściwie leczenia tych ran, które nam nie odpadają, które nam się nie podobają powinniśmy jednak zaczynać od leczenia tego co się dzieje w rzeczywistości nie tego co się dzieje, ale ja myślę, że sztuka sobie zawsze da radę historia sztuki też potwierdza, że tworzone przeróżne teorie wydaje nam się w jaki sposób, że możemy narzucić to co jakiś rodzaj drogi nie wiem, wkładając ją w kieszeń socjalizmu czy sztuki narodowej 3 jeszcze jakieś inne sztuki, którą sobie próbujemy zaprogramować ona i tak wydeptuje własną równoległą niezależności szuka, więc myślę, że niezależnie od różnych starań sztuka prostą pozostanie wolna pozostanie sobą Małgorzata Kaźmierczak, z jaką się z tym i uważam, że już miejsc historii sztuki polskiej w szczególności takie czasy, które jeszcze gorzej jakoś układała sobie radę też nie jest za bardzo duże wyjściem ucieczką do podziemia, bo akurat wydaje się, że nie potrzebujemy instytucji potrzeba infrastruktury no ja po prostu mam nadzieję, że czas jednak szybko miną jakoś tam odbudujemy się i na Adamka na koniec jeszcze proszę o kilka Stanów, ale na pewno, że to oczywiste może PSL działacz nawet krew pozytywnie, ponieważ w, jaki sposób wzmocnić się działanie, ale deska rozdzielcza z mojego punktu widzenia i instytucjach tak naprawdę jest bardzo mało sztuki kontrowersyjnej, dlatego że jednak większość osób kierujących instytucjami zdaje sobie sprawę z tego, że sztuka kontrowersyjna będzie się wiązała z problemami i ja akurat bym postulowała, żeby było jej więcej, ponieważ ona taka ma być dla mnie ważna ona ma współdziałać ona ma zmuszać do myślenia zadawać pytania i jest właściwie taka jedyna dziedzina, która jest wolna, która może sobie na to pozwolić oczywiście mamy prawo, którego trzeba przestrzegać, ale w obrębie tego prawa można sobie dużo pozwolić i Andy apelowała, żebyśmy sobie pozwalali jakość i instytucje i na korzyść wielka wykładowczyni na krakowskiej ASP dr Małgorzata Kaźmierczak wiceprezydent Międzynarodowego stowarzyszenia krytyków sztuki Ajka i Monika Szewczyk dyrektorka galerii Arsenał w Białymstoku były gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkań dziękujemy do usłyszenia czas na informacji
Zwiń «