REKLAMA

Czy w pełni autonomiczne auta to rzeczywiście przyszłość motoryzacji?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-12-22 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut muszę państwu dzień dobry państwa moim gościem jest dziś profesor maszyn Ślęzak dyrektor tutaj transportu samochodowego dzień dobry dzień dobre chciałbym, żebyśmy porozmawiali o samochodach autonomicznych w kontekście informacji, że firma Uber sprzeda dział rozwoju samochodów autonomicznych 1 ze start-upów taką informację podaje stacja 1 to jest koniec pięcioletniego projektu no zdaje się zniszczyły przede wszystkim procesy sądowe, a ja myślę że, Rozwiń » obserwując ostatnio to co dzieje się w ogóle w demontażu pojazdów autonomicznych w obszarze badawczym w ogóle można zaobserwować dosyć ciekawe zmiany po pierwsze od takiego początkowo dużego pędu to pierwszy, kto szybciej, kto więcej psiarze zrobi przyszła pewna lekcja, bo tam środki, które przeznaczone na badania one niestety nie przyniosło takich efektów jak się spodziewano przemyśleli będąc optymistami dużo szybciej uda się osiągnąć ten cel to spowodowało też pewną modyfikację czy rewolucję w zakresie programów badawczo-rozwojowych różnych instytucji np. ta, która były na mniej odporne finansowo po prostu te programy zamykają te instytucje, które czy koncerny, które muszą się zmierzyć z obszaru elektromobilności, bo tutaj jest dosyć duży duży nacisk na aspekt ekologiczny część tego budżetu, które do tej pory przeznaczono na obszar badań pojazdów autonomicznych musiały przeznaczyć na wzmocnienie tego obszaru elektromobilności, a jeszcze 1 rzecz, która doczekała się zadziała koncernem motoryzacyjnym zacząć siły z koncernami technologicznymi, czyli zajmującymi się technologie technologiami cyfrowymi do tej pory karać to własnym zakresie zaczęto tworzyć Sojusz partnerstwa technologiczną samochodowe czy motoryzacyjne i to jest to co obecnie obserwuje wydają się, że to się służbę pokłosie decyzja Ubera właśnie wycofa się być może innych koncernów notowanych dołączenia do tych największych graczy technologicznych co zajmującej się technologiami cyfrowymi, żeby te działania prowadzić już może nie tak taki jest takim tempem ale, ale w sposób bardziej przemyślane bardziej szeroki no ale taki najbardziej spektakularny cios dla Ubera był wypadek to był wypadek autonomicznego pojazdu w marcu 2018 roku, który spowodował śmierć kobiety w tempie fali zonie chodziło wtedy o to, że samochód nie był bez kierowcy testowy kierowca tym pojeździe po oglądał film, a samochód z tak powiem prowadził się sam gigantyczne proces, bo też jak rozumiem amerykańskie państwo nie było gotowe na tego typu przypadek no i finał taki, że autor autonomiczne pojazdy w Arizonie zostały zabronione notach to jest to jest zresztą pokłosie tych, którzy biją te rzeczy po raz pierwszy tak temat jest był i nadal jest, żeby w tej rozmowie przytaczane dosyć głośne w związku z tym też należało się spodziewać, że każdy każda poważna Kancelaria prawna i mniej poważna pewnie też byłaby zarysowana, żeby w tym procesie włączyć, bo to siłą rzeczy nagłaśnia rozstrzygnięcie tego lata tego procesu tak i samą kancelarię związku z tym ten wypadek ogniskował światową uwagę, że coś jest nie tak, ale też pokazał parę różnych różnych rzeczy jak bardzo ważna jest kwestia przeniesienia transferu kontroli pomiędzy osoby, która jest na pokładzie, a miasto autonomiczne i bardzo dużo badań prowadzi właśnie w tym zakresie bo, bo to nie może odbyć sekundy na sekundę tylko trzeba poznać to zajmuje nawet kilkanaście nawet może więcej sekund, zanim osoba zorientuje się w otoczeniu co się dzieje jest w stanie w sposób bezpieczny to kontrolę przejąć i drugi element nadzoru nad osobą, która w tym pojeździe jest tak, czyli po pierw musi mieć jakiś trwały czynności, a po drugie, oceny jej zmęczenia, a uwagi i to jest 1 aspekt drugi aspekt, który jest dosyć istotne jest kwestia wrażliwości systemów, bo z tego co wiemy systemy tego pojazdu zareagowały na sytuację tylko nie potrafiły zinterpretować często tak jest we wszystkich systemach wspomagających samochodach, że po to, żeby one nie udało się co chwilę patrzy np. czujniki cofania przy nie wiem liść spadnie kropla deszczu itd. tak dalej ustawa się pewną wrażliwość czy uczy się systemy jak interpretować otoczenie że, że jest w stanie zinterpretować, że to nie jest osobie itd. to zareaguje, czyli nie jest w stanie zidentyfikować to sygnalizuje tylko, że coś, czego nie potrafi rozpoznać, ale nie definiuje tego jako zagrożenie tak, bo nigdy nie kupił samochodu, który co chwilę, bo nie wiemy sygnalizował, że coś dzieje wokół albo albo co chwilę przyhamowały itd. itd. więc znalezienie tego bilansu balans pomiędzy reagowania na rzeczywiste zagrożenia ignorowania rzeczy nie stanowią zagrożenia jest dużym wyzwaniem w tym temacie na ciekawe jest to, że dotąd Uber upatrywał w pojazdach autonomicznych nie tylko szansę rozwoju przede wszystkim przetrwają no wg zarządzających firmą to właśnie autonomiczne samochody miały sprawić, że pojazdy napędzane 3 kierowane przez ludzi staną się wyjątkowo drogie w lotach od tego są jeszcze daleko to znaczy wyglądał tuż za rogiem mamy Gwiezdne wojny, a to jeszcze długa droga, a ja muszę przyznać, że nawet po ostatnich moich doświadczeniach, których za chwilę wydaje się, że dłuższa niż niż początkowo początkowo myśleliśmy udając, że Uber przede wszystkim zawojował wiele krajów 1 atrakcyjnością swoją ofertę myślę tutaj ocenie tak w związku z tym wiadomo, że na ich zmianę paradygmatu w ogóle biznes biznesu transportowego to rzeczywiście była Rosja w tym sensie, że to najbardziej rewolucyjna w uważa była aplikacja tak tak to kto to to prawda, ale pamiętajmy też już do końca to co chciałem powiedzieć, że w każdej firmie największe koszty stanowią wynagrodzenia osób, jeżeli ów zrezygnujemy z wynagrodzenia osób w tym momencie kierowców operatorów dotacja może być jeszcze atrakcyjniejsze nasz natomiast ma pan redaktor rację to aplikacja zresztą widać to tendencje w innych obszarach znam takie rozwiązania, gdzie powstaje rozwiązanie do umilania wizyt medycznych przez firmę, która jest firmą informatyczną zupełnie z medycyną nie ma nic wspólnego, a kojarzy, a w zasadzie robi to samo co by kojarzy kierującego z pasażerem, który chce przejechać tak naprawdę chodzi jako pośrednik pomiędzy 2 ogniwa myślę, że tych usług będzie coraz więcej, czyli takich gmin i mnie integratorów pomiędzy klientami, a rzeczywistymi rzeczy miły rzeczywistymi usługami i ma pan redaktor rację aplikacja dosyć rewolucyjna łatwa w obsłudze dołożyła do tego się do tego sukcesu Ubera na wracając do samochodów autonomicznych panie profesorze jak daleko jesteśmy od takiego Black Mirror, czyli świata, w którym samochody nie mają kierowców, a wręcz jak niektórzy prorokowali świata, w którym ludziom nie wolno prowadzić samochodu brak tu i tu właśnie chciałem powiedzieć o tych swoich doświadczeniach w ramach projektu, która raz realizujemy wraz z ministerstwem infrastruktury Politechniką warszawską udział transportu to jest po projekt Rafael rot w ramach programu GOSPOSTRATEG finansowane z Narodowego centrum badań rozwoju robiliśmy badania po ligowe systemów wspomagających prowadzenie pojazdów i okazało się, że szereg tych systemów nie działa tak jak byśmy się tego spodziewali tam mieliśmy makietami memy manekiny, które żeśmy ustawiali na drodze przesuwali jeździli w kolumnach i w różnych sytuacjach może się symulował bezpiecznych bankach trudne sytuacje patrzyliśmy jak te systemy interpretują te otoczenie i muszę przyznać, że bardzo dużo systemów nie działało nie reagowało albo to zbyt późno i pomyślałem sobie tak skoro tak się dzieje mamy takie obserwacje prześledziliśmy jak jak to jest nasz okazuje się, że też i w ramach testów euro NKP i w ramach badań euro amerykańskich dostrzeżono ten problem, że kupujemy samochód oczywiście ma im wyższa półka klienci tych systemów potrzyma nas ruchu za aktywnego hamowania tempomatu adaptacyjnych tak dalej tak dalej ja się to weryfikuje w szczególnych bankach to np. z tego powodu, którym powiedziałem pojawia się nie wiem lodówka na drodze, ponieważ system usług w ustawie nie potrafi tego interpretować jako nie wiem osoba wie, że cokolwiek nie reaguje pojazd uderza uderza w tę lodówkę oczywiście to jest zmyślona sytuacja tak ale, ale to niemożliwe mam nadzieję, że w sposób obrazowy pokazuje, że dzisiaj systemy wspomagające zorientować się, że nie działają tak jak jako być może użytkownik by się tego spodziewał, bo użytkownikom sieci tłumaczy przy sprzedaży Wschodu jak systemy działają pokazuje, gdzie się lewa do spryskiwacza, gdzie trzeba, że jest zbiornik paliwa, gdzie wycieraczki włącza natomiast nie tłumaczy się tego i dlatego uważam, że pod pod wniosek jesteśmy dalej niż początkowo myślałem czy daleka droga do tego rzecz, że będziemy się poruszać pojazdy tylko jako pasażer uprawnienia do doprowadzenia prawa jazdy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego jest państwa i moi goście, a teraz na poważnie prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego jest gościem programu rozmawiamy o transporcie autonomicznym samochodach pojazdach autonomicznych w kontekście niedawnej zapowiedzi firmy Uber, że tę technologię rozwijaną przez 5 lat sprzedaje sprzedaje zresztą takim startupowej, który się nazywa Aurora Aurora zapowiedziała już, że nie będzie budowa własnego samochodu czy ciężarówki autonomicznej, ale opracuje przede wszystkim system, które następnie sprzeda, jakiej firmie samochodowej rozmawia z hyundaiem rozmawia z wielu firmami, które mogłyby być zainteresowane poprawą właśnie tych systemów wspomagających kierowcę do ponad panie profesorze panie możemy mówić o w pełni autonomicznych pojazdach dopuszczonych do ruchu przynajmniej lub myślę, że taki nawet zaczęto się temu problemowi bardzo przyglądać, bo to na auto słowa autonomiczne zaczął być wykorzystywane trochę jak mas i nad nadużywana, więc obserwujemy taką tendencję wycofywania się na informację, że to są system autonomii mające albo, że pojazd autonomiczny chociażby Tesla była przedstawiana jako pojazd, który ma, którego system autopilot jest systemem pozwalającym autonomicznej jazdy to nieprawda, bo to jest system w dalszym ciągu wspomagający jazdę, a klienci mogli być wprowadzani w błąd, że to jest system autonomii mających jazdy w związku z tym nastąpiła pewna refleksja, żeby te słowa nie nadużywać dzisiaj rzeczywiście po prostu się mówi, że to są mem element poziomu 0302. w pięciostopniowej zera do 5 właśnie pani profesor przez dobrze przerywam mówię przepraszam przerywa miałem okazję bawić taką tezą, bo to jest rozumiem ten najwyższy stopień autonomii z racji samochodów dopuszczonych do ruchu tak oczywiście chociażby podczas konferencji, która była w 2017 roku lub przyszłym roku planujemy kolejną po po kilku latach mam nadzieję, że będziemy mieli co pokazać, ale przy okazji miał okazję też po ruszać się takim samochodem po Warszawie muszę przyznać oczywiście to są ciekawe trzeba doświadczenia natomiast co zapamiętałem jako element ostrzegający zabezpieczające np. samochód przed jakąś jakimś dodatkiem jakąś kolizją Otóż proszę sobie obrazić włączonego autopilota łączy się przez jakiś odcinek samochód prowadził się sam natomiast w pewnym momencie poprosił o łapanie kierownicy rękami to jest element właśnie chociażby nadzoru kierująca weryfikator kierującego nad pojazdem Marek kata tak robi, a ja spraw ja z premedytacją tych dłoni nie położy kierownicy oczywiście zaczęły pojawiać mocniejsze sygnały dźwiękowe wiatru na końcu oczywiście kierownica działa w dłonie i oczywiście, ale po pojechał proszę sobie wyobrazić system tego samochodu uniemożliwił mi niejako za karę włączenia autopilota do czasu unieruchomienia samochodu, czyli ocenił, że moje zachowanie niebezpieczne i w związku z tym na ubezwłasnowolnienie w tym zakresie tak wyłączył tę skoro skoro nie nie reaguje tak jak powinien to nie umożliwimy ci autopilota może dojść do dodania do sytuacji dramatycznej, czyli można powiedzieć, że Tesla z pilotem jest dość ligę, aczkolwiek surowa od tak tak to cały czas jest jest poprzez kolejne aktualizacje oprogramowania to trend jest jest naturalne coraz mniejszy mniejszą wartość w samochodzie nowi mechaniczną część coraz większą Software i systemy on jakiś czas jest oczywiście oprogramowanie aktualną aktualizowane coraz doskonalsze poza postu, pozwalając na coraz więcej, ale to w całym, czyli noc całą pewnością można przecież ten pojazd autonomiczny do tego, że może być wciąż bez uprawnień wcisnąć przycisk wskazać cel zapomnieć myślę, że na ana miejscu docelowym to jeszcze jest daleka droga pani powtarzali wracają do tej kwestii, bo to do tej kwestii bardzo to z zainteresowało jak ten autopilot działa w praktyce, czyli rozumiem, że na mapie może pan znaczyć jakieś miejsce, do którego chce pan dojechać jak długo działa ten autopilot nowo mówi pan że, że w pewnym momencie prosi samochód prosi o o przejęcie starania, ale właśnie, jaką radzi w mieście ja muszę przyznać, że robiliśmy takie po, ale robiliśmy 23 lata temu, więc nie ma aktualnych danych, więc nie potrafi na 100% powiedzieć nie chciał słuchać wprowadzić błąd tak, ale wtedy, kiedy Jan miał okazję testować on po prostu bez problemu sobie radził trochę wykorzystująca 2 elementy wspomagania utrzymanie pasa ruchu plus aktywny tempomat tak, czyli wskazaniu przy wskazaniu kierunku kierunku jazdy on po prostu utrzymywał ten ten kierunek, jeżeli nasza bardzo nam dostarczyć znane popularne słucham to są systemy znanej pop także w innych Markach prawda tak oczywiście to jest element marketingu tak w zasadzie np. już problem wyprzedzania odbywał się w ten sposób oczywiście na ekranie widać pojazdy, które poruszają się, czyli widać, że to skaner to skalę te czujniki analizują otoczenie widać pojazdy na na desce rozdzielczej są zaznaczane, ale np. uprzedzania jest w stanie wykonać a, ale to kierujący podejmą decyzję, czyli włącza, żeby moja interakcja polegała na włączeniu kierunkowskazu wtedy rzeczywiście płynnie zmieniał pas jechał dalej tym pasem, ale sam tego robił, czyli nie miał możliwości doświadczenia takiej sytuacji, że jadą 2 pojazdy w różnym tempie i pojazd sama otoczenie zmienia pasy, żeby żeby no bo ten pojazd przed tsunami jedź wolniej, a pas obok jest luźniejszy taki potem za kilka wraca z powrotem Antas takiego doświadczenia nie mam, ale tak jak mówi jedno z najlepszych obramowanie miałem do czynienia być może może to się udoskonala panie profesorze mówił pan, że wciąż jeszcze daleko jesteśmy do pojazdów autonomicznych dalej niż nam się wszystkim wydawało jeszcze jeszcze niedawno, ale jak daleko właśnie to znaczy tak docelowo sądzi pan właśnie transport autonomia jest przyszłością to jest taka taki kierunek rozwoju właściwie nieuniknione ten skwer tylko rozwoju technologii i prędzej bądź później wszyscy przesiądziemy się do pojazdów autonomicznych, a tym samym zmieni się także nasz świat jeśli chodzi o transport myślę, że tak myślę, że kierunek jest nieuniknione, ale on podlega pewnej korekcie to znaczy na dzień dzisiejszy nie myśli się o czymś, o czym no może słuchać myślą uniwersalny pojazd autonomiczny, czyli pojazd pojedzie wszędzie na autostradzie w mieście wyjedzie na poza poza drogi publicznej tak dalej dzisiaj analizuje się to w kontekście domenowych przyjemne przy i tak upatruje tego rozwoju, czyli będą pojazdy autonomiczne, które będą się poruszać np. na terenie kopalni będą pojazdy, które będą się Połeć na terenie lotniska będą pojazdy będą się poruszać jako linie autobusowe, ale tylko w tym kierunku czy będzie będzie to specjalizacji dlatego łatwiej tak środowisko jest zaprogramować sprawdzić chociażby firma obejmą, które na Stanach Zjednoczonych najbardziej zaawansowane prace prowadził tam teraz odbywają się jazdy bez osoby nadzorujące ujemne to miast, ale to są po jazdy w mieście doskonale znanym zmasowane od wielu lat w tym w takim mieście, w którym wiele tych testów przeprowadzono każdy zakamarek jest znane wszystkie sytuacje, które mogłyby być trudne do zinterpretowania te są znane i tam rzeczywiście to jest robione czy to może przenieść do drugiego miasta już kontrakt, czyli raczej upatruje w przeszłości w takim specjalizowali pas do konkretnych zadań do konkretnych domach, jeżeli to ma być nie wiem śmiecia to tylko do tego do tego celu tak duża śmieciarka trudno to do innego celu wykorzystać ale, ale tak, żebyście państwo wzrost zrozumieli dedykowane do konkretnych zadań tak i w tym kierunku pewno na pewno pójdzie natomiast tak jak mogłoby się wydawać, że pojazd uniwersalny w każdym terenie sobie radę to daleka droga nie wiem czy to droga jesteśmy w stanie w ogóle osiągnąć przede wszystkim praw dziś pytanie czy warto mieć własny po autonomiczne, bo jak rozumiem futurolodzy na tym głównie Liberii się zastanawiają czy w pełni autonomiczny pojazd taki pojazd przyszłości jest tym samym co na dzisiejszy samochód skoro nie wymaga kierowcy, jaki sens, żeby stał na parkingu to prawda w ogóle myślę, że zmienia się nasze podejście do transportu w ostatnim czasie, że epidemia się to dodatkowo dodatkowo z marca bardzie myślimy o usłudze transportowej pomysł może nawet dzisiaj, korzystając tu już wymienione w usługi wymienione firmy Uber często żeśmy także tą osobą oczywiście, które rozdają przejadą z miejsca miejscowe, jakby zapytać, jakie marki nie będę 2 później np. samochodu i przewiezieni nie potrafią powiedzieć, czyli idziemy w kierunku zastępowania Marek pojazdów w kierunku nazw usług którymi się będziemy posługiwać i rzeczywiście myślę, że tak będzie, bo jeżeli sobie ekonomicznie to przeliczone na to nie ma uzasadnienia, żeby pojazd, który w, które 24 godziny mamy w dyspozycji, jaką mamy z niego do pracy z domu do pracy z powrotem, czyli mniej więcej wykorzystujemy tyle co prawda np. średnia to, żeby pozostały czas parkował, żebyśmy za to mam za to użytkowania jego w jaki sposób miejsc do parkowania płacili za ubezpieczenia inne rzeczy itd. tak dalej, więc myślę że, że na pewno ten kierunek udział w kierunku usługi transportowej u nas pewnie troszeczkę później no bo jesteśmy krajowym przez wiele lat po jest synonimem pozycję trzecią co statusu społecznego i myślę, że to spowoduje, że u nas w Polsce będzie troszkę później, ale myślę, że ta, która kierunek już się zaczął i taki i myślę, że może poza miasto rzeczywiście samochody będą potrzebne, bo bliska małego sklepu kawałek gdzieś tam do hipermarketu, żeby podjechać natomiast w mieście chyba będziemy korzystać tylko z usług transportowych niekoniecznie, sprzedając własne samochody bardzo dziękuję za tę rozmowę prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego państwa moim gościem bardzo dziękuję dziękuję państwu zapraszam teraz wysłane informacje poufne raport gospodarczy program przygotowała Małgorzata Połczyńska Mikołaj Lizut doniesienia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA