REKLAMA

Anita Wincenzjusz-Patyna o historii polskiej ilustracji w książkach dla dzieci

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-12-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:15 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Anita Wincenzjusz- Patyna historyczka i krytyczka sztuki. Rozwiń »
Opowiada o pracy nad leksykonem pt:"Admirałowie wyobraźni. 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci"


Anita Wincenzjusz- Patyna: "Wizualność tej książki jest najważniejsza. Ułatwia podróże sentymentalne, bo czytelnicy odnajdą swoje ukochane ilustracje. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Anita Vincent już Patyna historyczka i krytyczka sztuki jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam również chyba mogę powiedzieć pani osoba zakochana w Polskiej ilustracji szczególnie tej dedykowanej dzieciom tak miłą chęcią przyjmuje do określenia, bo jest ono prawdziwe może nie tylko w Polskiej, ale Polski przede wszystkim spotykamy się z z okazji ukazania się książki admirałowie Rozwiń » wyobraźni wydanej przez wydawnictwo 2 siostry pod pani redakcją książki, którą trochę nie wiem jak nazwać jest albumem leksykonu zbierającym historię polskiej ilustracji w książkach dla dzieci młodzieży no tak myślę, że ten leksykon chyba pozostanie takim w miarę bezpiecznym określeniem, bo ich dla nas wszystkich autorów, którzy pracowali nad książką było to takie hasło wywoławcze hasło robocze i rodzaj ramy głównej dla całego wydawnictwa no układ alfabetyczny też poniekąd usprawiedliwia używanie tej nazwy, ponieważ mamy 100 haseł jedynym krajem porządkuje jest tak naprawdę alfabet natomiast wszystkie odnoszą się oczywiście do podtytułu, czyli stuletniej historii polskiej ilustracji w związkach władzy z tą haseł 230 artystów 900 ilustracji chwilami, przeglądając książkę przechodziły mnie dreszcze takie dreszcze wspomnień i patrząc na niektóre z tych lustracji wracał świat dzieciństwa w całej swojej okazałości, ale wracał w sposób też bardzo sensu walne, bo to są często ilustracje, które przywołują smaki, które przywołują zapach, jaki takie przeżycia około Czytelniczka, ale właśnie przez rysunki wywołane AZA myślę, że myślę, że tutaj zamysł ekipy graficznej, która opracowywała tę książkę, a to jest właściwie szans na działalność tej książki jest absolutnie najważniejsza i ta staranność decyzja, żeby np. umieścić stare zapytamy wydania i żeby reprodukcji wynikało to, że to jest właśnie książka, która przeszła przez 1 parę czytelniczych rąk też przyniosła dużo dobrego i te podróże sentymentalne na pewno w jakim stopniu ułatwia tak to bogactwo pozwala myślę każdemu, kto sięgnie po książkę odnaleźć swoje ukochane ilustracje i w zależności od naszej własnej metryki IT dawna i te widziane powiedzmy nie tak dawno IT, których przeczytaliśmy usłyszeliśmy w mediach po to, były nagrody na ważnych międzynarodowych konkursach no i być może też książek, które czytamy własnym dzieciom czy nawet wnukom tak myślę, że każdy tutaj swoje podróże będzie mógł odbywać za chwilę przejdziemy do do szczegółów, ale jeszcze takie pytanie dość natury ogólnej na czym pani zdaniem polega w ogóle siła dziecięcej ilustracji, kiedy te ilustracje rzeczywiście przemawia do wyobraźni dziecięcej ale, ale chyba po prostu wyobraźni, zważywszy na to, że dziećmi po części zostajemy nawet jak nasz PESEL pokazuje zupełnie inne co prawda doskonała Polska ilustratorka Elżbieta Pawłowska powiedziała kiedyś, że książka dla dzieci, a w niej przecież zawsze są ilustracje jest pierwszą galerią dziecka jest pierwszym kontaktem ze sztuką i myślę że, gdyż każdy z nas taka potrzeba obcowania z obrażeniami pięknem, ale też czasem nieco przerażającym postaciami jest bardzo silnie zakorzeniona i te obrazy mają największą szansę pozostać z nami bardzo długo, zwłaszcza zobaczono na wczesnym etapie i tak by tak myślę jak nigdy dziecko jako osoba, która z pracami zajmuje się już dłuższy czas, że moc tych obrazów, które towarzyszą tekstowi z 1 strony, ale też wspomagają nasze wyobrażenia podpowiadają jak budować świat przedstawiamy w danej książce to wszystko czyni buduje taki taki nasz takie nasze uniwersum bardzo ważnych spotkań ze słowem właśnie z obrazem jakąś opowieścią cnotą przecież to często są bajki baśnie legendy to często są takie mity, które na, które pewnie jesteśmy przygotowani nawet nie do końca mającego świadomość album leksykon tak się umówiłyśmy admirała wie wyobraźni prezentuje stuletnią historię Polski ilustracji dziecięcej zaczęło się co ciekawe od angielskiej wersji książki tak to wynikało tak naprawdę całego projektu wydawniczego i od propozycji Instytutu Adama Mickiewicza, aby w ramach serii dizajn, którą Instytut już od od kilku lat realizuje ukazała się pozycja dotycząca właśnie ilustracji książki idziecie ta seria wiza mają, jakby taki tak taki proceder, który się powtarza przy poprzednich publikacjach dotyczących wzornictwa polskiego czy grafiki projektowej, zwłaszcza artystów plakatu on też miał miejsce, czyli właśnie na około rok przed polską edycją okazuje się no taki pierwodruk moglibyśmy powiedzieć, czyli wersja anglojęzyczna książki, której oryginalna wersja jest oczywiście przez polskich autorów przygotowywana pod pod redakcją osobno merytorycznie odpowiedzialnej właśnie za zawartość ich kształt książki także kartę do owych ostrzejszym to była wersja angielska, a teraz awansowaliśmy admirałowie płyną po polskich wodach, skąd pomysły na dość jednak nie oczywisty pokazanie tego wielowątkowego dorobku aż tylu twórców nie wiem nawet kogo wymienić, bo tylu jednocześnie minę, ale są tu ilustracje autorstwa Zofii Stryjeńskiej Józefa Wilkonia Szancera Joanny Rusinek Piotra Młodożeńca Eryka Lipińskiego Bohdana Butenki, skąd takie nie inny układ książki o Boga ponoć już wynika ten to było oczywiste pierwszy pierwsza prośba Instytutu brzmiała tylko także nie ma być historia, czyli taka narracja chronologiczna to ma być opowieść jak to było na początku jak po wojnie a jakie teraz współcześnie no, więc właściwie można by bardzo różny sposób próbować przedstawić i różnorodności to wielkie bogactwo o polskiej lustracji no ale oczywistym było też, że nie może to być kompletnie chaotyczna opowieść, bo jednak właśnie rama w jaki sposób musi zostać wyznaczona no i zastanawiając się co takiego mogłoby tutaj jakikolwiek sposób spróbować już porządkować to ten pomysł, gdzie narodził się tak taki naturalny sposób, żeby porządkować w ramach niewielkich poletek i tymi podatkami są właśnie hasła najpierw wydawało się, że po książkę wpisała się też program niepodległa obchodów stulecia niepodległości Polski to w poście samo jakoś narzucało potem przez moment się okazało, że to jednak bardzo duża i hasła trzeba jednak było to w takim takiego obrotu partii myśleć, bo oczywiście dominują tutaj wątki tematyczne motywy takich haseł jest najwięcej no ale ilustracja książkowa jest przecież rodzajem wypowiedzi artystycznej pojawiło się też pojęcia związane ze sztuką takie jak Amorth horror Vacuum jak multiplikacja techniki artystyczne tak jak akwarela fotomontaż grafika cyfrowa, która przecież tak tak chętnie często stosowana obecnie abstrakcja geometria prawda nawet gatunki malarski tak jak portret znalazłem to realizację i wybrane barwy czerń jako bardzo nieoczywisty kolor w książkach ilustracjach książek dziecięcych i Biel z czerwienią no tutaj takim kuponem do naszych warte ojczyzna i oczywiście wiadomo było też, że leksykon mógłby najprościej postać z nazwiska bardzo wielu artystów czynne na holu ilustracji książkowej no ale toteż było oczywiste lżenie nie ma zyskami będziemy te historie opowiadać, choć 2 wyjątki, a właściwie powinnam powiedzieć 3 wyjątki jeśli chodzi o artystów się pojawiły to właśnie w Marianowie potem tylko oraz szansę no i pojawiło się też nazwiska ważne w literaturze dziecięcej i Andersen bracia Grimm no Janusz kort musiał się też tutaj swoja Anita Vincent już Patyna historyczka krytyczka sztuki, pod której redakcją powstała książka leksykon admirałowie wyobraźni dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Anita Vincent już Patyna, pod której redakcją powstała przepiękna książka leksykon admirałowie wyobraźni 100 lat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy o hasłach, jakie w książce się znalazły, więc tutaj haseł nieoczywistych np. rozdział brodaczy czy rozdział cykliści no bardzo jest to swobodne, a jednocześnie unikalne podejście do historii lustracji tak zależało nam na pewno na takiej oryginalności nieoczywistości właśnie, bo ile trudno wyobrazić sobie książki dla dzieci bez księżniczek rycerzy pałaców, ale też mniejszą kotów stół słoni dzieci uwielbiają zwierzęta i bohaterowie od dawna przecież w bajkach występują nawet reprezentują mas ludzi to również, bo krasnoludki prawda no tutaj wydawało się, że mnóstwo jest takich tematów, których po prostu pominąć nie można, ale też nie chodziło o taką właśnie prostą wyliczankę, że jeżeli wniesie no to może i koniecznie wszystkie inne zwierzątka, bo tutaj stałoby się to leksykon mem bez mała zoologicznym prawda także nie zależało nam też, żeby wychwycić pewne motywy, które niosą w sobie też taką atrakcyjność wizualną i pewnie m.in. z tego wyniku właśnie hasło obrót dacie pewnie z tego wynikły wyniki cykliści, bo rower jest jakimś bardzo wdzięcznym graficznym motywem no i bywa oczywiście niektóre hasła brzmią może bardzo bardzo konkretnie tak jak turbany prawda, ale bardziej chodziło o świat księgi 1001 nocy, czyli opowieści z bliskiego Wschodu pewnych takich klimatów, które też na stylistyka ilustracji wpływają też pokazywał jak polscy ilustratorzy próbowali właśnie ująć ten egzotyczny dla nas obszar nie da się porozmawiać o wszystkich niestety rozdziałach książki odsyłamy do admirał wyobraźni, ale dla mnie bardzo ciekawy rozdział to ilustracja ilustracje autorstwa Jakuba Wojnarowskiego tutaj też przywołany mistrz inteligentnej lustracji pełnej odniesień do pracy grafika, czyli Bohdan Butenko, który proces projektowania książki porównywał do procesu powstawania swetra trzeba biegać tak, żeby się nie próba tak właśnie no i Bogdan Butenko obok Jana Marcina Szancera i może jest od Amerykanów ma swoje osobne hasło butelka pilski, bo uznaliśmy też jest najbardziej rozpoznawalna sygnatura pojawia się też oczywiście przy okazji hasła architektura książki, bo także w ten sposób często określano Bohdana Butenki, że to właśnie nie tyle ilustrator grafik książkowych właśnie architekt książki, które taką samą uwagę poświęcał co oczywiste okładce, bo przecież ona stanowi o naszym pierwszym kontakcie wizualnym książką, ale też tym niepozornym częściom takim jak napadli na takim jak notka techniczna, czyli KolorOFFon prawda Stopka redakcyjna i to wszystko ja przynajmniej z dzieciństwa pamiętam, że właśnie książki, których warto było każdą tonę najmniej atrakcyjną stronę oglądać, bo nawet tam się coś działo tak z kolei lustrację lustracji to hasło wynikło też właśnie bardzo bardzo twórczy twórczego podejścia naszych artystów, którzy w ten sposób się też byli w stanie bawić się wykorzystywać typografii wykorzystywać znak i projektować książki tak niezwykły sposób jak Jan Młodożeniec, którym się sprawki np. wydaje nam się, że jest to barwna bardzo taka graficznie rozbuchana wręcz książka byśmy powiedzieli tak naprawdę kształtują łączyć potrafi natomiast 1 ma już niecka mieszka i na stronie tytułu Amor pakuj to pani jest autorką rozdziału o mistrzach pustych przestrzeni polskiej ilustracji i przypomina pani w tym rozdziale książki bardzo bliską mojemu sercu, czyli serce dzwonu Marii Krüger z ilustracjami Stasysa Eidrigeviciusa SA książka była wydana w roku osiemdziesiątym pierwszym przez krajową agencję wydawniczą ten minimalizm w ilustracji zawsze był obecny czy jednak wybuch z taką swoją siłą już w czasach współczesnych myśli, że po prostu bardzo różne temperamenty artystów z Polski są widoczne były właściwie od momentu powstania fenomenu, jaki często określany mianem polskiej szkoły ilustracji, czyli gdzieś w połowie lat pięćdziesiątych i przez następne następne jeszcze 2 dekady wydaje się też, że to właśnie ta różnorodność te czasem skrajnie różne strategie artystyczne, jakie stosowali nasi artyści stanowiły też o sile polskiej lustracji nie było tutaj takiego oczywistego przełożenia, że jeśli Polska lub pracę np. będzie zanurzona w sztuce ludowej czy np. będzie konieczny surrealistyczna czy jeszcze jakiś inny sygnał się dla nich znak właśnie tu w tamtym czasie pojawia się też Gabriel Rechowicz, który bardzo często korzysta właśnie takich pustych niedookreślonych przestrzeni bardzo minimalistycznym rysunku takim czasami przypominające meldunek dziecka sygnalizował wręcz tylko jakiś motyw czy bohaterów no są to przecież bardzo wczesny projekt np. 1960 roku także myślę, że jest to pewna taka pewne zjawisko, które nie miało ich szczytu popularności powiedziałabym i w tej chwili też jest wybierane przez niektórych współczesnych ilustratorów, a nie wszystkich pojawia się też hasło przeciwstawne horror w ataku i też okazuje się że, że ta tendencja może w tej chwili nieco bardziej ułatwiona dzięki technikom komputerowym, kiedy tam multiplikacja staje się naprawdę czymś mechanicznym prawie jest nieco częstsze, ale okazuje się, że i takie projekty pojawiały się znacznie też jeszcze 1 rozdziale chciałbym panią rozmawiać przez chwilę mianowicie o rozdziale nagość autorstwa Krystyny Rybickiej też jest bardzo intrygujący o tym jak nagość była pokazywana w książkach dla dzieci jak to się różni czasami współczesnymi no właśnie to jest myślę w ogóle ciekawy ciekawe hasło dla tego, że tak naprawdę jest to jedno z niewielu haseł, gdzie bardzo trudno było nam znaleźć wystarczającą ilość ilustracji poprzez, toteż było także początkowo do każdego hasła ten korpus ilustrację znacznie większe myśmy musieli się ograniczać wybierać selekcjonować także z tego powodu, żeby niektóre nazwiska nie były nad reprezentowana z kolei, żeby zadbać o to w miarę możliwości, żeby wszystkie ważne nazwiska polskiej lustracji się pojawiły no i okazuje się, że jednak jesteśmy dość pruderyjna i tajna gości ilustracji książek dla dzieci co może niektórym wydawałoby się to naturalne po co nagość, a w ilustracjach dziecięcych nie absolutnie ma też potrzebna wydaje się wręcz, że dzieci uwielbiają takiej straty okazało się, że nie mamy tutaj, czego tak tak bardzo wybierać zarysowują państwo również w książce historia swoistą kronikę polskiej ilustracji dziecięcej w tej publikacji dominują prace po pięćdziesiątym szóstym roku wtedy zaczął się największy, że tak powiem boom na ilustrację dziecięcą no zdecydowanie tak bardzo silny mecenat państwowy, jaki w okresie PRL-u właściwie umożliwiał tak wielką produkcję, bo to to są dane, które naprawdę na okazje uczestniczką różnych konferencjach międzynarodowych opowiadać podawać przykłady no to zawsze uda to niekłamany podziw jak wysokie były to nakłady, które szły dziesiątki tysięcy zarówno tych najpotężniejszych serii Poczytaj mi mamo czy później nieco seria biurko, które także się pojawiły w leksykonie to wydaje się, że jakby te możliwości, które stwarzała w pierwszej kolejności nasza księgarnia, ale starający się również także ceną uda ułatwia dostęp do książek ruch, a czy biuro wydawnicze ruch i pewne to były tak olbrzymie ilości tytułu jak pamiętam miałam okazję wielokrotnie spotykać się nieodżałowany pan Zdzisław Witwicki, który był wieloletnim redaktorem artystycznym naszej księgarni, które przekazał taką informację, że poda w 1965 roku nasza księgarnia wypuściła na rynek 360 tytułów proszę sobie wyobrazić to oznacza, że codziennie w naszej spiżarni wychodziła nowa książka i co ważne każda z nich była na naprawdę zadowalającym poziomie artystycznym może nie zawsze ten najwyższym, ale to były świetne propozycje to była tylko nasza księgarnia, a przez pamiętajmy, że wydawców było znacznie znacznie więcej nowych Boga po prostu Boga tym razem tym razem wydawnictwo 2 siostry przygotowało dla nas dla państwa książkę admirałowie wyobraźni Stolat polskiej ilustracji w książkach dla dzieci wydawnictwo, które ma duże sukcesy właśnie na tym polu moim gościem była Anita Vincent już Patyna, pod której redakcją ta książka ten leksykon piękny powstał bardzo pani dziękuję za to spotkanie ja również pięknie dziękuję mam nadzieję, że wszyscy, którzy tę książkę będą mieli w rękach pewność z niej cieszyć tak jak twórcy pracując nad nią i odpłyną razem z admirałem mi wyobraźni do państwa być może dziękuję bardzo, dziękuję pięknie czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA