REKLAMA

Co ma antropologia do zmian klimatycznych?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-12-22 14:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:09 min.
Udostępnij:

"Zrozumienie w lepszy i głębszy sposób tego, czym jest kryzys klimatyczny i zmiany klimatyczne powinno opierać się na połączeniu różnych nauk" - opowiada o interdyscyplinarnym projekcie badającym zmiany klimatyczne antropolożka dr Zofia Boni z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Anna Piekutowska mamy też połączenie z dr Zofią Boni z wydziału antropologii i kulturoznawstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza dzień dobry dzień pani na państwo pani doktor prowadzi projekt badawczy pt. doświadczanie zmian klimatycznych tras dyscyplinarne badanie przegrzewania miast na czym polega badanie pani pani zespołów, a to jest projekt, który zaczął we wrześniu także de facto dopiero rozkręcam jest finansowany przez narodowe centrum nauki w ramach Rozwiń » mechanizmu finansowego rok na lata 20142021, a i to jest projekt, który ma na celu połączenie bardzo różnych perspektyw badawczych metodologicznych, a po to, aby lepiej zrozumieć czym jest doświadczenie zmian klimatycznych na co dzień takie połączenie czegoś co jest dosyć abstrakcyjna, a jak myślimy o klimacie globalnych zmianach klimatu wiedzy dotyczącej klimatu, a która zazwyczaj płynie z nauk ścisłych, a z doświadczeniem codziennym ludzi z taką wiedzą płynącą z antropologii społecznej socjologii, a jest próbą zrozumienia tego jak różne skale na siebie wzajemnie wpływają skala globalnego klimatu skala naszych codziennych doświadczeń, a hipotezy macie na wejściu to znaczy to właściwie już chyba zawarła powiedziała naszą wstępną hipotezę, czyli zakładamy, że kryzys klimatyczne i zmianę klimatu są czymś co ma już na co dzień odczuwamy to nie jest także odczuwają to tylko osoby mieszkające nie wiem w państwach wyspiarskich albo tam, gdzie doświadczają, a tsunami innych takich bardziej dramatycznych wydarzeń pogodowych, ale też odczuwamy to np. w Polsce już jak najbardziej na co dzień w miastach poza miastami tak jak to jest nasza hipoteza to jest coś co chcemy pokazać chcemy też pokazać, że zrozumienie lepszy sposób głębsze tego czym, z czym jest kryzys klimatyczny czym są zmiany klimatyczne, a powinno się opierać na połączeniu bardzo różnych nauk różnych podejść analitycznych metodologicznych, czyli nie tylko ścisłe nauki Leną nauki społeczne też jak najbardziej taka moja pierwsza intuicja jest taka, że jeśli myślimy o tym jak ludzie odczuwają kryzys kim klimatyczne to jest to, że jestem po prostu gorąco czy jakiś inny sposób te zmiany klimatyczne się ucieleśnia ją w nas to znaczy my rzeczywiście będziemy się przyglądnąć się kwestia temperatury rosnących rosnące temperatury ciepłe gorąca akurat też znasz Case a, ale myślę, że to, że ludzie jest gorąco może być też bardzo może oznaczać bardzo wiele różnych rzeczy, a my natomiast przede wszystkim przyglądać temu jak osoby starsze, a odczuwają upały w Warszawie w Madrycie, ale jak sobie z nimi radzą na co dzień, jakiego rodzaju strategie przyjmują co wpływa na na torze radzą sobie lepiej albo gorzej po to, żeby wypracować jakieś takie sposoby adaptacji które, które umożliwiłyby nam ograniczenie, a tych negatywnych skutków przegrzewania Miejskiego, a zarówno zdrowotne, jakie różnego innego rodzaju to w takim razie proszę wyjaśnić mi słuchaczom, dlaczego Madryt i Warszawa i dlaczego akurat miasta nie tereny mniej zurbanizowane, a na Warszawa po takim miastem które, które wybraliśmy na samym początku ze względu na to, że najbardziej liczne miasta w Polsce, a boryka się też problem smogu, który przyczynia do tych kwestii związanych z odczuwaniem przegrzewania ciepła w miastach Madryt natomiast był drugim miastem, które wybraliśmy z wielu wielu powodów 1 dotyczył takich badań, które pokazują, a występowanie tam upałów też prawdopodobieństwo tego, że będą one występowały, która w miastach na południu Europy jest jest zdecydowanie większe niższa w klimacie bardziej umiarkowane np. na północy też Europę, ale też dotyczyło to taki historycznego przyzwyczajenia do upałów dosyć wysokich temperatur ciekawiło nas porównanie tych 2 miejsc, czyli Warszawy Madrytu, które nieco inny sposób radzą sobie kwestię przegrzewania miasta zarówno na takim poziomie miejskie, jakiej strategii miejskiej jak i na poziomie bardzo indywidualnym tego jak ludzi do tego przystosowują, jakie życie codziennie ogląda, a i chcieliśmy spojrzeć na te 2 miasta, a zrobić trochę osobne badania jednocześnie w takim aspekcie poznawczym, żeby zobaczyć morze może czegoś trzeba wzajemnie dowiedzieć nauczyć, a coś z tego jakieś wnioski z tego wyciągnąć jak pani mówi o tym, że rzeczywiście tak zamiast się inaczej przystosowuje do zmian klimatycznych to może podamy jakiś przykład mi przychodzi namyśl od razu taka przerwa w ciągu dnia, która często właśnie w miastach takich jak Madryt funkcjonuje wtedy, kiedy najbardziej upalnie miasto zamiera i przez chwilę nic nam się nie dzieje nie można załatwić różnych spraw tak to jest bardzo dobry przykład innym przykładem też takim związanym z rytmem dnia może być to, że wieczorne posiłki jest wiele później, kiedy ten upał ustąpi i a jest prostsze i przygotowanie ich spożycie, ale inną kwestią jest też np. przystosowanie budynków, a to jest także np. w różnego rodzaju okiennice, które pozwalają zasłonić w ciągu dnia okna po to, żeby ciepło ten upał nie dostawał do środka otwiera się wieczorem to może być kolejnym przykładem, że te rzeczy np. Warszawy, gdzie będziemy robić badania bardzo zmieniają ale, ale cały czas wyglądają nieco inaczej niż np. teki ministra ma czy trochę nie stoi zatem taka ukryta teza, że Warszawa będzie coraz bardziej madrycka w związku ze wzrostem temperatur tak oczywiście na to wskazują to będzie też element naszego projektu badawczego będą takie modele klimatyczne, które będą wskazywały scenariusz tego jak temperatura będą się zmieniały zarówno w Warszawie i matryce, a na Warszawa rzeczywiście jest miastem, w którym temperatura z roku na rok zwiększają, którą ta miejska wyspa ciepła tzw. rośnie więc, więc można powiedzieć, że trochę idziemy w tym kierunku, a tych wysokich cen bardzo stare już boryka się Madryt, ale tam jednocześnie temperatury też rosną, tak więc to nie jest tak, że to proces się zatrzymała w jakim miejscu tylko ono na tym etapie, na którym jesteśmy, a zmierzają raczej ku zwiększającym się temperatur w obu miejscach katastrofa klimatyczna wydaje się takim tematem, który jest bardzo dobrze monitorowane, że mamy masę raportów opracowań na ten temat biologicznych fizycznych no to jest imponująca wiedza które, jakby cały czas jest cały czas staramy się poszerzać w końcu mamy chyba do czynienia z najważniejszym problemem ludzkości w tej chwili jeśli mówimy o katastrofie klimatycznej, a co nowego do tego spojrzenia wnosi to antropologiczne antropologiczna część to znaczy to antropologia społeczna, aby zajmuje się kryzysem klimatycznym to to nie jest nic zupełnie nowego, a rzeczywiście to jest taka dziedzina, która przede wszystkim patrzę na te aspekty społeczne humanistyczne związane z kryzysem klimatycznym, ponieważ kryzys klimatyczny le małpa swojego podłoża działanie ludzi jest antropogeniczne, a natomiast, że takim szerokim spojrzeniem na tę kwestię to takie szerokie spojrzenie na tę kwestię powinno zawierać w sobie takie spojrzenie antropologiczne, która przygląda się z 1 strony właśnie doświadczenie ludzi, a ich życiu codziennemu temu jak te zmiany klimatyczne wpływają na życie codzienne ludzie bardzo różnych kulturach różnych miejscach, ale też np. przekona się temu jak tradycyjny radzono sobie ze zmianą klimatu albo jak tradycyjnie postrzegana klimacie pogoda jak taka wiedza tradycyjna w tym obszarze wygląda i co np. na morze w obecnym momencie teraz dać pomoc, czego możemy nauczyć od takiej tradycyjnej wiedza tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy dotyczącego klimatu także jest to takie spojrzenie na kryzys klimatyczny mniej jako na pewien kryzys naturalne, że tak powiem wynikające z wydal wydania gazów cieplarnianych, a takich tego typu kwestia bardziej jako kryzys pewien społeczna i dźwięk tak tak proszę kończyć nie formą a bo bardzo mnie to intryguje czy to antropologiczne spojrzenie takie właśnie bardzo blisko ludzi blisko ich doświadczeń przyglądanie się zmianom w samych nas pomoże przekonać tych, którzy albo uważają, że zmiany klimatyczne nie istnieją albo ich np. nie dotyczą, że nie mają na nią wpływu to należało podłoża naszego myślenia o tym projekcie a zaczęli jego celem nie jest teraz przekonanie sceptyków klimatycznych negacjonistów klimatycznych a, ale myślę, że pokazanie, że to jest coś co już teraz namacalne coś, czego teraz doświadczamy na co dzień nie coś co jest bardzo abstrakcyjne niejako mam nadzieję być może właśnie do tego przyczyni się pokazanie, że to każdy kij ma też jest czymś co nas już teraz dzisiaj dotyka, a być może w być może zmieni, a zmieni podejście do do do zmian klimatycznych kryzysu klimatycznego państwo się spotykamy tak mi się trochę kleiły te badania klimatyczne z tym zrobiła pani wcześniej, czyli badała pani otyłość dzieci rodzi się we mnie pytanie czy to jest także konsumpcjonizm ten nieograniczony dostęp do dóbr eksploatacja zasobów, czyli można to ująć krótko mówiąc kapitalizm są źródłem obu tych problemów czy wyeliminowanie tego nadmiernego konsumpcjonizmu wyeliminowałoby również te 2 problemy albo zmniejszył, chociaż już w eliminowaniu nie mówię tak myślę, że tak myślę, że tak oczywiście powiedzenie, że kapitalizm było podłoże zarówno kryzysu klimatycznego jak i rosnących wskaźników związanych z otyłością zaczyna się od osób teraz jakiś dzieci, a to jest prawda tak oczywiste to potem możemy możemy sobie o tym dyskutować pewnie jeszcze przez wiele godzin co de facto oznacza ten kapitalizm, ale tak jak najbardziej jest, że takie sprawy związane z nadmierną konsumpcję konsumpcjonizmem terror przyczyniają się do różnych różnych chorób niezależnych, a np. otyłości, jaki a, jakie kryzysu klimatycznego zresztą coraz częściej też myśli o tym, że różne sposoby radzenia sobie z tymi problemami, a niejako pokrywają tak np. takie kwestie związane z poruszaniem się po mieście i tego raczej z rowerem samochodem komunikacją miejską dążenie do tego, żeby było więcej nie było rowerów i komunikacji miejskiej może sprzyjać, a docelowo zarówno ograniczanie emisji gazów cieplarnianych jak i a jaki większemu Ruchowi ludzi tak i wzrostowi sportu i tego typu rzeczy, więc oczywiście tych 2 wątkach myśli się dosyć podobnie tym co dla mnie też łączy to jest taka perspektywa antropologii medycznej, którą ja zajmuję, czyli trochę z kolei taka perspektywa, a dosyć krytyczna namiot medycyna, ale też spojrzenie na to jak ludzie, ale w kontekście własnego zdrowia odczuwają swoje ciało jak sobie z tym radzą a jakie postrzegają, a jak to się zmienia pani doktor to od razu umawiamy się na rozmowę już po tym, jak będą państwo mieli jakieś wyniki, a tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę moim państwa gościem była dr Zofia Boni z wydziału antropologii kulturoznawstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza bardzo dziękuję pytanie informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA