REKLAMA

Na czym skupić się, aby utrzymać formę podczas pracy w domu?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2020-12-27 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM po świątecznym magazynie Radia TOK FM jest z nami Rafał Kacprzak reprezentujący zespół rehabilitacji doktor bez dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu może najpierw porozmawiamy ciut o tym co co można spotkać w tym trudnym okresie świąteczno-noworocznym, który naznaczony jest lockdownem siedzeniem w domu to odbije się na naszych postawach generalnie na naszym samopoczuciu to, że trzeba siedzieć w domu raczej nie Rozwiń » wolno ruszać uprawiać sportu, bo w myśl rozporządzenia poza tymi zawodowymi aktywnościami sportowców bądź też takim wyczynowym raczej powinniśmy kontaktu jakiegokolwiek unikać tak w tym roku okres świąteczny będzie przedłużeniem tego co się działo przez cały rok i największym problemem są niestety przeciążenia kręgosłupa, które powstają u osób, które regularnie się na Homo PiS pracują z domu zdalnie nie wychodzą nie mają nawet tego spaceru, który kiedyś mieli do pracy z powrotem, więc to bardzo zmieni ich odczucia własnego kręgosłupa własnego ciała pan mówi w tej chwili tych, którzy sportu tak na pół profesjonalnie uprawiają tylko tych, którzy nie jako jedyna aktywność traktowali pewnie spacer, ale generalnie wszyscy tracą swoją kondycję fizyczną i formy zauważa pan to też nie wiem wśród sportowców amatorów, którzy biorą się za triathlon długie dystanse biegowe ta forma spada o wszystkich no choćby to, że mamy zamknięte baseny w tym roku uniemożliwia tym ludziom trenowanie ich forma zdecydowanie spada wystarczy 6 tygodni bez aktywności dla takiego sportowca amatora już musi swoją wydolność budować prawie od nowa, więc to jest bardzo istotne, aby jakikolwiek sposób podtrzymywać swoją aktywność w jaki sposób to robić w warunkach domowych ma pan jakiś taki plan zastępczy nie wiem, który byłby substytutem tego co co robiliśmy codziennie przed wybuchem pandemii w warunkach domowych to na czym możemy się skupić to są 2 elementy pierwszy element jest rowerek stacjonarny, na którym możemy robić bardzo przestronne treningi, jeżeli mamy pulsometr możemy z pulsem skorelować naszą jazdę wtedy albo będzie to trening wydolnościowy albo będzie to trening bardziej siłowy trening mocy w zależności od tego co chce osiągnąć natomiast drugim elementem będą ćwiczenia ogólnorozwojowe możemy do domu zgromadzić sobie gumy rehabilitacyjne ciężarki i na bazie tego drobnego sprzętu wykonywać ćwiczenia fizyczne, które będą podtrzymywały stan na dobry stan naszego organizmu pan pracuje głównie triathlonista ami tymi, którzy traktują swoje robi swoją pasję niezwykle poważnie no to jest zresztą sport, który wymaga cierpliwości olbrzymiej, chcąc dochować wszystkich tych założeń treningowych trzeba po pierwsze, dużo czasu i samo zaparcia widzi pan już teraz deficyt w tej w tej grupie ona tak łatwo nie odpuszcza to są ludzie z charakterem tak z 1 strony jest to grupa ludzi z charakterem natomiast z drugiej strony jest w tym roku bardzo duży problem z motywacją w tej grupie ludzi jest to związane z tym, że większość zawodów została odwołana, a wszyscy trenujemy po to, żeby startować w zawodach i żeby te zawody były takim zwieńczeniem nagrodą za kilkumiesięczne treningi i w tej grupie widać jak najbardziej, że ich sprawność fizyczna też spada natomiast ze względu na to, że nie ma zawodów bardzo często treningi są na niższych obciążeniach Otóż wiąże z tym, że kontuzji wcale nie ma więcej, mimo że ludzie pracują w domu się do domu jeszcze do tego, trenując dom, ale kontuzje to chyba sypną się oczywiście nie chcielibyśmy tego nie ci, którzy sport uprawiają ci, którzy na straży tego tej dyspozycji zdrowia stoją tak jak pan potem, kiedy oni wrócą do pełnej aktywności bardzo często będzie to trochę porywanie się z Motyką na słońce tak problemem też zdecydowanie będzie to, że część zawodów sportowych z tego roku jest przepisana na przyszły rok ludzie mają zapłacone już na te zawody, więc będą chcieli w nim wystartować będzie kumulacja wydarzeń sportowych i ci, którzy do tego nie podejdą rozsądnie mogą przecenić swoje możliwości swojego organizmu mówi to co pan proponuje mamy trochę czasu też ku refleksji wszystkim tym, którzy sport uprawiają w jaki sposób nie powinni to rozwiązać dzienniczek treningowy niewielkie forma aktywności kupna kupno roweru stacjonarnego, o czym pan mówił, że to znakomity taki zamiennik ruchu na świeżym powietrzu, jeżeli przyjmiemy, że w ogóle nie jesteśmy w stanie na świeżym powietrzu trenować mam nadzieję, że jednak do tego nie dojdzie będziemy mogli choćby biegać na świeżym powietrzu ale gdyby jednak to dzienniczek treningowy zdecydowanie jest bardzo istotnym elementem, dlatego że chodzi o to, aby obciążenia naszej rosły w niej w sposób skokowy, ale jednak w sposób bardzo spokojny stopniowe kontrolowany nie może być tak, że nasz organizm, który miał bardzo niski poziom intensywności przez dwa-trzy tygodnie może było to związane z tym, że mieliśmy więcej pracy w domu może z chorobą nagle chcemy nadrobić stracony czas i robimy po 2 treningi dziennie rano wieczorem do tego organizm też trzeba przygotować przystosować, czego się pan spodziewa przede wszystkim po tych, którzy do aktywności w pełnym takim brzmieniu kalendarza wrócą przede wszystkim spodziewam się różnego rodzaju przeciążeń mięśniowych naciągnięcia naderwania mięśni pamiętajmy, że mówimy o ambitnych amatorach to są ludzie często w przedziale 3040 lat troszkę starsi to są ludzie, których już elastyczność bankowa też zaczyna się zmniejszać, więc mimo, że ich głowa jest cały czas młoda i chciało wymaga dużo więcej czasu na adaptację do nowych obciążeń treningowych to jest bardzo bardzo istotny element, aby o tym pamiętać, więc te kontuzje kontuzje mięśniowe przede wszystkim drugim elementem są różnego rodzaju bóle kręgosłupa kręgosłup, który będzie nie przyzwyczajony do aktywności tak dużej, jaką będziemy chcieli w trakcie wykonywania aktywności sportowych mu zadać będzie przyzwyczajony po prostu do pozycji siedzącej, której teraz mamy najwięcej i co co będzie z dzieciakami, bo myślę że, toteż temat, który warto otworzyć taki rozdział w tej rozmowie w tej dyskusji dzieciaki, które pozbawione są możliwości choćby poruszania się na lekcjach wychowania fizycznego nawet ci, którzy mają zajęcia dodatkowe, które związane są z wysiłkiem fizycznym myśli nie jest to myśl rozporządzenia, które obowiązuje od przyszłego odmian mijającego przepraszam tygodnia to no to tak naprawdę nie niewiele osób będzie mogło sobie na to pozwolić tak to jest oddzielny temat i bardzo trudne myślę dla wszystkich, którzy zajmują się sportem dzieci, dlatego że ciało dziecka, które nie jest poddawana wysiłkowi fizycznemu nie rozwija się prawidłowo ma coraz mniej koordynacji ruchowej będzie dochodziło do przeciążeń tego ciała do wad postawy przede wszystkim, których będzie coraz więcej i w momencie, kiedy takie dziecko będzie chciało wejść w sport w wieku 68012 lat nagle zaczął wychodzić różnego rodzaju problemy kontuzje przeciążenia, których najprawdopodobniej, gdyby regularnie dwa-trzy razy w tygodniu miało tu choćby godzinę wuefu uczciwą możliwe, że do tego by nie doszło natomiast w tym momencie lekcje wuefu online niestety są fikcją co zrobić rodzice, którzy chcą zapobiec późniejszym konsekwencją one z pewnością przyjdą jeśli rzeczywiście to nasze unieruchomienie potrwa jeszcze przez dłuższy czas rodzice tak naprawdę mają bardzo duży problem, ponieważ nie posiadają wiedzę, żeby dziecko samodzielnie skontrolować muszą dostać od kogoś te ćwiczenia z zewnątrz taką osobą powinien być nauczyciel wuefu w szkole, który choćby przyśle jakieś nagrania, ale w formie filmików, a nie w formie suchej treści, żeby rodzić miał, czego się odnieść mógł skontrolować dziecku jako ćwiczy ewentualnie trenerzy personalni tutaj stoją na wysokości zadania poprzez włączenie się online z zawodnikami o ćwiczą z dziećmi czy dorosłymi w ten sposób przez komputer i to myślę, że pomaga utrzymać jakąkolwiek formę fizyczną, a dzieci, ucząc się tak różnego rodzaju ćwiczeń mogą później w domu wykonywać wspólnie z rodzicami kupując tylko tak jak wcześniej wspominałem różnie drobny sprzęt do tego potrzebne czy pańskim zdaniem są efektywne takie nie wiem zajęcia na nowe trener podopieczny tak moim zdaniem takie zajęcia są efektywne kwestia tego jak do tego podejdzie trener jak do tego podejdzie podopieczny, jeżeli obie strony będą składały to całe serce i chęć do wykonania tych ćwiczeń to myślę, że będzie to dużo dużo większy zysk dla dziecka niż nierobienie tych ćwiczeń oczywiście spotkanie rzeczywiste, a nie online, a niesie za sobą to, że możemy dużo łatwiej takiego podopiecznego skontrolować jest też zupełnie inna motywacja w momencie, kiedy trener stoi obok zawodnika natomiast spotkania online są świetną alternatywą, żeby po prostu przed faktem okres, kiedy nie możemy się spotkać w rzeczywistości jak regularnie one powinny się odbywać że, żeby przynosił jakiś rezultat miały sens każdy trening czy mówimy dziecku po prostu podtrzymaniu jego fizyczności czy mówimy o sportowcu amatorze czy mówimy o dorosłym publicznym amatorze, żeby zaobserwować jakąkolwiek zmianę w organizmie to trening powinien być wykonywany co najmniej 3× w tygodniu przyznam, że trochę mnie pan zaskoczył, bo pewnie mało, które rodziny stać na to, że po pierwsze od razu włączyć do budżetu takie 3× w tygodniu, a nie są to tanie rzeczy po drugie to kłopot jest też ze znalezieniem kompetentnego fachowca, bo musi pan przyznać, że teraz na całe mnóstwo domorosłych trenerów personalnych tak zgadzam się z tym w pełni natomiast to nie jest tak, że zawodnik czy dziecko musi 3× w tygodniu mieć wizytę online z trenerem mówimy o 3 jednostkach treningowych można zrobić w takiej formie, że raz w tygodniu np. jest spotkanie online jest omówienie ćwiczeń później 23 treningi dziecko wykonuje samodzielnie pod opieką właśnie rodziców i później kolejne spotkanie online z trenerem i modyfikacja ćwiczeń po to, żeby był cały czas nowy bodziec treningowy pamiętajmy, że jeżeli wykonujemy ten sam trening przez 68 jednostek w tym momencie organizm się do wzoru do zarówno do ćwiczenia do obciążeń przyzwyczaja, więc bardzo ważny jest, żeby albo modyfikować ćwiczenia po 68 jednostkach treningowych albo modyfikować liczbę powtórzeń albo opór, z którym pracujemy, aby organizm cały czas miał nowy bodziec do poprawiania się czy sądzi pan, że ten czas pandemii te nasze próby zrozumienia zbawiennego wpływu ruchu dla ludzkiego ciała mogą może zaowocować tym, że ktoś w sporcie po prostu się zakochał, że po upływie tego trudnego czasu nie będzie sobie wyobraża, że dnia bez godziny ruchu chciałbym, żeby tak było natomiast boję się, że wśród dzieci wśród młodzieży będzie zupełnie odwrotny trend, że część z nich spodoba się siedzenie w domu i niewychodzenie z powrotem taki trend już raz był w momencie, kiedy bardzo popularne zostały gry komputerowe większość dzieci wolały siedzieć w domu niż na podwórkach od kilku lat obserwuję, że te dzieci jednak z powrotem wracają do klubów sportowych wracają do aktywności na podwórkach do różnego rodzaju aktywności czy jest to rower jest bieganie jest piłka nożna boję się znów ta liczba dzieci zmniejszy nie ma pewnie takich badań, bo po pierwsze, one są bardzo skomplikowane wielowątkowe, ale pańskim zdaniem wg pańskich szacunków ilu Polaków generalnie będzie miało lub też już ma problemy z własnym ciałem skutek nie ruszania się myślę, że jest tak tak jak pan powiedział nie ma takich statystyk jeszcze myślę, że one powstaną w przeciągu najbliższych 23 lat zaczęto być troszkę dokładnie monitorowane natomiast myślę, że jest to nawet może być 14 społeczeństwa mówimy o różnych problemach z czego największym problemem będą oczywiście dolegliwości bólowe kręgosłupa dziękuję panu bardzo za rozmowę był z nami pan Rafał Kacprzak fizjoterapeuta z kliniki dr Best i co ruszy na zdrowie nie to hasło przyświeca wszystkim tytuł naszej audycji chyba tego możemy sobie życzyć na nowy rok prawda zdecydowanie ta dziękuję panu bardzo państwa zapraszam na informację Radia TOK FM dziękuję panu dziękuję państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA