REKLAMA

Jourová zapowiedziała, że KE wkrótce zajmie się Polską. 1 stycznia wchodzi w życie mechanizm praworządności

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
29-12-2020 13:40 (Powtórka: 29-12-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
13:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie wczoraj uwagę wielu Czytelników portali internetowych nie tylko myślę, że również nie tylko w Polsce, a na pewno też na Węgrzech zwróciła uwagę notatkę, że to Vera Jourova, więc wiceprzewodnicząca komisji europejskiej udzieliła wywiadu niemieckiemu Dziennikowi Tagesspiegel, w którym wróciła do kwestii mechanizmu pieniądze za praworządność no, a jej sformułowanie wkrótce zajmiemy się polską Węgrami, które spowodowało kolejne Rozwiń » zainteresowanie tym tematem no i spekulacjami co może w praktyce oznaczać jest z nami teraz pan poseł Robert Grzeszczak katedra prawa europejskiego na wydziale prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry czy dobry dzień dobry państwu słuchaczom z łatką pan 1 też doktorów takiej ciekawej analizy właśnie analiza rozporządzenia praworządność fundusze unijne świetle konkluzji rady europejskiej przygotowanej przez biuro no jak pan odebrał to sformułowanie pani komisarz Jourovej wkrótce zajmiemy się polską Węgrami skoro jak niektórzy pamiętają ten mechanizm, owszem, został przyjęty, ale miał czekać na swoje działania do czasu rozpatrzenia przez Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej czy on na pewno jest zgodny z unijnym prawem trzeba pamiętać, że komisja europejska jako instytucja unijna ma więcej możliwości działania tylko skorzystanie z tego rozporządzenia, które warunkuje pewnych i coraz bardziej w związku ze zmianami z ostatnich miesięcy ograniczonych w zasadzie okolicznościach możliwość wypłaty przyznanych pieniędzy ze względu na złamanie praworządności, które zagraża procedur wydatkowania pieniędzy, ale komisja rosyjska ma też inne instrumenty one trwają trzeba sobie przypomnieć co się stało i co jest jakby w toku, a więc trwa procedura art. 7 wobec Polski ona została pokryta już trochę patyną czasu to jest przypominam tzw. broń atomowa, więc taka procedura, która jak w dna na końcu drogi państwo, które jest i podmiotem, a więc, które łamie prawo żaden sposób systemowy może zostać m.in. pozbawiony prawa głosu, a więc ona bez nas czy prawo powstające w Brukseli bez udziału polskich ministrów m.in. ale także inne sankcje są możliwe ta procedura jest polityczna rajdu i niemożliwa praktycznie z różnych względów natomiast są znacznie to pozwoli ważne jest, że jednak, że jednak tutaj na moment tylko się trąca nogą użył pan określenia trwa procedura problem właśnie polega na tym, że w zasadzie ona nie trwa, a determinacja wielu polityków między nimi również posłów do parlamentu europejskiego wzięła się m.in. właśnie z tego faktu, że te procedury zostały uruchomione wobec Polski i Węgier dawno temu inni z nich nie wynika, bo nawet w radzie Unii Europejskiej też wiedzą, że w momencie, kiedy dojdzie do tego punktu art. 7, który mówi jednomyślności natychmiast zostanie odrzucony i dlatego m.in. stworzono ten mechanizm pieniądze za praworządność, który wszedł do porządku prawnego czy chodzi od 1stycznia jako rozporządzenie przyjmowane kwalifikowaną większością, a więc ono ono wejdzie do wygłaszania dość powiedzieć, że ta komisja no co z tego, że art. 7 jak sama dobrze wierzy nie bardzo skuteczny tak albo to oczywiście, że to wiadomo i zastosuj doskonale zdają rząd Orbana czy Morawieckiego z tego sprawę, że jest ich 2 w efekcie jak w 2 kredą brudnych to procedura art. 7 mówiąc kolokwialnie leży natomiast komisja europejska ma jeszcze inne instrumenty są skargi Trybunał sprawiedliwości te są wciąż skuteczne i wciąż efektywne na razie jeszcze Polska nie oprotestowała to znaczy przestrzega na wykonywania wyroków lepiej lub gorzej czasami weryfikuje, niemniej wyrok oddziaływuje przypomnę to skarga, która polega na tym, że komisja skarży dane państwo, jeżeli uzna to po procedurze po wypełni odpowiednich fraz proceduralnych, ale składa skargę w związku ze złamaniem jakiegoś zobowiązania wynikającego z prawa Unii Europejskiej obok tego powstało właśnie rozporządzenia ono nie zastępuje ani siódemki ani tych procedur przed Trybunał sprawiedliwości one uzupełnia mecha te instrumenty, które posiada komisja w ten sposób, że w drodze na wniosku komisji europejskiej to rada, czyli ministrowie panie z większością swoich głosów podejmują decyzję o m.in. możliwości zawieszenia wypłat pieniędzy trzeba pamiętać, że 1stycznia wchodzi w życie rozporządzenie, o której podstawą do takiej możliwości to rozporządzenie to jest się nie sprzęt i nie jest pewne Polska ani Węgry podjęły jeszcze tych działań nie mogły, ale bardzo duże prawdopodobieństwo jest, że razem lub, które z tych państw zaskarży rozporządzenie w trybie ochrony na nieważność, czyli zażąda zbadania czy te rozporządzenia nie wychodzi poza kompetencje Unii Europejskiej czy jest podjęte zgodnie z procedurą, czyli coś takiego samego nadużycia władzy innymi słowy 3 nie jest dotknięte jakąś wadą i teraz tutaj będzie pozwanym pozywający Polska zapewni i Węgry, a pozwanym parlament europejski rada także pozywa się po prostu tych, którzy są tymi twórcami tego, kto to jest parlament rada taka procedura trwa 2 lata, ale parlament albo rada to w tym wypadku raczej parlament, który chciał zaostrzyć rozwiązania w tym rozporządzeniu mogą za zawnioskować o tryb przyspieszony wtedy ta procedura skraca się znacząco do kilku miesięcy doszedł też 10, ale tysiącami sama Vera Jourova mówiła, że spodziewają się, że to jeśli będzie taka skarga w trybie pilnym to to nawet 6 miesięcy trybuna się z tym upora trzeba pamiętać, że taki wyrok zapewne nie doprowadzi do unieważnienia rozporządzenia, bo widzę tam podstaw, żeby można było tak daleko iść z wnioskami natomiast dokona pewnej wykładni rozporządzenia i tras daje ona użyteczna po prostu być taką rolę uzupełniającą, bo komisja została zobowiązana w grudniu do tego, aby przygotować wytyczne, jakie objaśnienia dodatkowo podzielone już są w rozporządzeniu zawarte do tego jak stosować będzie jak, jakimi przesłankami kierować się, a więc takie u takie u do uzupełniające kryteria, ale takiej formie miękki, które będą tłumaczyły postanowienia rozporządzenia i rozlicza się znajdzie istotnego merytorycznie wyroku to komisja zapowiedziała, że ujmie tych wytycznych te elementy, które zawarł Trybunał sprawiedliwości tylko tyle aż tyle natomiast czy tak tylko to kluczowe pytanie właśnie jak należy rozumieć te słowa pani pani komisarz pani wiceprzewodniczącej wkrótce zajmiemy się polską Węgrami pytam o to m.in. dlatego, ponieważ w trakcie rady europejskiej i później przy studiowaniu konkluzji próbowano się doszukać tego, o co walczył m.in. premier Holandii, że to może obowiązywać wstecznie to znaczy, że nawet, jeżeli będzie jakieś wstrzymana procedura do czasu wyroku Trybunału sprawiedliwości to, że komisja będzie skrupulatnie badać czy wszystko jest zgodnie z praworządnością i dopiero jak już no mówiąc językiem takim potocznym klepnięty Trybunał sprawiedliwości i to wstecznie będzie mogła do tych spraw wcześniej już znalezionych wrócić będzie to jest jest są takie pojawią się takie głosy moim zdaniem to jest bardzo wątpliwe prawdzie i także tej naszej analizie my poruszamy ten punkt potencjalnie jest taka możliwość moim zdaniem byłaby ona utracona jest duże prawdopodobieństwo urodzenia takiej inicjatywy, bo to odbywa w ten sposób komisja musi złożyć wniosek jeśli złoży wniosek do rady czy do tych ministrów oni podejmują decyzję decyzja ma charakter takiego źródła prawa taka decyzja ministra na polu krajowa to decyzja znowu Polska może zaskarżyć i tą sprawą generalnie działa wstecz oczywiście można powiedzieć ciągłości naruszenia są róże warianty prawnicze i prawdę, żeby coś takiego przejmie też przeprowadzić, ale to wydaje mi się jest trochę mówiąc kolokwialnie za to obrazowo z Motyką na słońce czy też może odwrotnie strzelanie z armaty do Wróbla wszystko idzie o to, żeby nam nie dać tych pieniędzy, bo Polska, która będzie się odbudowywała po kryzysie będzie balastem dla całego rynku wewnętrznego tu idzie o to, żeby mieć to zagrożenie dla rządu, żeby się liczyć z tym, że przetargi na roboty publiczne na pracę np. na wykonanie określonych zadań jak budowa autostrady kolei oczyszczalni ścieków będą robione zgodnie z prawem, gdyby okazało, że nie to sądy będą rzetelnie to znaczy bezstronnie niezawiśle sprawdzać procedury prawne, jakie były przeprowadzane przez organy państwowe także Polska poza tym nie ma dotąd doświadczeń, bo to nie jest tak, że to jest coś nowego, że Unia komisja europejska dotąd nie mogła kontrolować sposobu wydawania pieniędzy oczywiście mogło jest takie rozporządzenie ogólne o tym jak wydawać pieniądze pomocowe z budżetu Unii Europejskiej np. było, jeżeli jakaś organ państwowy, aby był Jerzy pieniądze z budżetu Unii i np. efekcie swojego wydatkowania pieniędzy doprowadza do takiej trolle dyskryminacją kobiet mężczyzn do 1 płci to będzie mógł zostać zmuszony do oddania z odsetkami całej sumy, a nawet nie tylko za ten program do dopuścił się dyskryminacji, a więc te instrumenty kontroli już są, więc nie byłoby moim zdaniem sensu wracania tu chodzi o to co na przyszłość, żeby te sądy, które są coraz bardziej uwikłany politycznie przez te reformy naszego ministerstwa prawdziwość naszego rządu 2015 żeby, jeżeli wykaże, że czy to skład czy procedowanie zostało w jaki sposób naciskany politycznie m.in. to to będzie można wówczas zawieszać te wypłaty, a Polska nie ma dotąd żadnych postępowań z tytułu wydatkowania niewłaściwego niewłaściwe procedurze pieniędzy unijnych cała awantura tak naprawdę służyła Węgrom, dlatego że Orbán jego morza polityki bizantyjskiej już otoczenie ma kilkanaście postępowań w związku z tym, że pieniądze z budżetu Unii poszły dla tzw. no rodziny król i znajomi królika, a więc w sposób nietransparentny niezgodne z prawem oni wiedli, ale to właśnie w tej ostatniej minucie, bo tyle mamy chciałem prosić, żeby właśnie pan jeszcze raz zaakcentował no bo właśnie u nas nie o to chodziło chodziło o te zapisy, które mówią, żeby sprawy rozstrzygały niezależne sądy to jest kluczowe jak kluczowe jest także Węgry chciały spróbować użyć też Polski, żeby nie dopuścić do funkcjonowania rozporządzenia, bo mają sporo za uszami mówiąc już punktualnie, a Polska miała swoje sprawy wewnętrzne polityczne, czyli rozgrywka między politykami typu Ziobro Morawiecki panowie walczą o władzę wpływy, a wszystko to stało się, jakby dla tych dla tych interesów używką właśnie to te sprawy unijne nieszczęśliwie Polska się wpakowała w Allianz węgierski, pomijając już inne kwestie to bardzo szczęśliwy, bo Węgrzy mieli coś do ugrania przynajmniej elity polityczne, a myśmy próbował, a nasi politycy kłócili się, używając Unii Europejskiej sprawy wewnętrzne wyszło także Polska kolejny raz pokazała, że jest maruderem mówiąc delikatnie no dobrze to czekamy w takim razie na rozstrzygnięcie ostateczne w kwestii tego rozporządzenia mechanizm dzisiaj już dziękuję Pani Poseł Robert Grzeszczak katedra prawa europejskiego wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego był z nami dziękuję bardzo, dziękuję bardzo i sprzedam już informacje w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA