REKLAMA

Ciemna karta historii ludzkości

Data emisji:
2018-10-23 21:20
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
29:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Pierwsza godzina filozofów tego wieczoru, dr hab. Lech Nijakowski jest naszym gościem dobry wieczór, dobry wieczór państwu. Można powiedzieć, już tak cię przedstawiałem kilkakrotnie, specjalista od ciemnej strony człowieka, świata w ogóle. Raczej wesołymi tematami się nie zajmujesz naukowo. Dlaczego? Napisałem książkę o pornografii, więc z tego punkt widzenia zależy jak ją zdefiniować. Nie, nie to raczej bywa różnie oczywiście i są też ciemne obszary w tym w pornografii, ale zarazem jest też wiele frywolnych i wesołych zjawisk jak np. pewnego rodzaju zamiłowanie erotyczne do konika Pony. No nie mówiąc o tym, że są porno parodie filmów już dzisiaj, więc z erze internetu naprawdę jest wszystko, ale no przyznam ci rację, że rzeczywiście zwracam uwagę na te krwawe tematy. No m.in . dlatego, że moim zdaniem one pozwalają coś ważnego dostrzec w tym także normalnym codziennym funkcjonowaniu społeczeństw.  Rozwiń »
Wpis na twoim profilu Facebookowym anonsując pojawienie się książki, które dziś rozmawiamy brzmiał mniej więcej cytuję z pamięci nie dosłownie napisałem popularną książkę o ludobójstwie, o ile będą popularną naukową pozwoli więcej możliwe w Chinach wyżyli się sam ocenić w natomiast tak to prawda wiem, że to może brzmieć dziwnie oczywiście żarty na temat podręcznika brakujących ćwiczeń do tej książki były to jest normalne raz, ale jeżeli patrzymy w ogóle na studia nad ludobójstwem, bo to jest może nie dyscyplina, ale obszar badawczy, gdzie angażują się osoby bardzo różnych specjalności nie tylko socjologowie politologa wiary także kulturoznawcy prawnicy historycy i wielu innych to jest światowych naukach bardzo silne pole tam się publikuje bardzo dużo i chodzi nie tylko o naukowe artykuły czy książki, ale także leksykony encyklopedie i właśnie popularny wprowadzenia, które pozwalają się zapoznać z sytym ogromem materiału definicji rozstrzygnięć prawnych i wszelkich innych, a w Polsce do tej pory takie książki nie było właśnie książki, która pozwali pozwoliłaby czytelnikowi nie studentowi nie absolwentowi szkoły położnych specjalistycznych kursach, ale komuś zainteresowanemu ludobójstwo no właśnie przez życie temu terminowi definicjom ma przede wszystkim przypadkom to może powiedzmy o jakiej książce mówimy książka się nazwa ludobójstwo historia socjologia ludzkiej destrukcyjna ości popularne wprowadzenie ukazała się właśnie nakładem wydawnictwa Iskry trochę już o tym, powiedziała żona chciałem się zapytać o to jak sobie wyobraża szczyt grupy Czytelników czy czytelnika tej książki wszyscy Polacy oczywiście wszyscy MULKS czytający po polsku jasnych, a mówiąc poważnie na off owej być może nie mam takiego dają ruchu nadmierne popularyzacji stąd popularnonaukowe jest to książka jest tam ten ładunek niestety także teoretyczny niestety z punktu widzenia czytelnika, ale tę książkę stałem się napisać tak, żeby właśnie osoba, która np. słyszy spory połajanki w mediach czy w internecie dotyczące ludobójstwa to najczęściej są w takim kontekście czyta że, a Polacy byli Bożenie popełnienie ludobójstwa, bo albo odwrotnie właśnie byli współsprawcami np. Holokaustu są bardzo częste tematy albo wzajemną agresję związaną z tym, że Katyń był czy nie był ludobójstwem i są zainteresowane właśnie w samym zjawiskiem samym terminem mogło się zapoznać z taką miarę możliwości chłodną historią socjologią zarówno samego terminu, jaki problematyki z tym związanych twoja książka wcześniejsza Ros kosz z zemsty także dotyczy ludobójstwa tytuł właściwie jest nawet bardziej rzekł bym popularne tej poprzedniej książki aniżeli tej aktualnej natomiast, jakbyś miał scharakteryzować tak zasadnicza różnica pomiędzy tymi tekstami abstrahując oczywiście jak rozumiem od stylu bardziej przystępnego, który jest w tej książce obecnej to jak byś scharakteryzował produkty na sam po drodze też jeszcze książka post apokalipsy ach, pojawiła więc, jaka jest szukam, gdzie miejscowi Grecy rozmawiało trochę tej krwi zostało w, a jest z czego wybierać i niestety świat dostarcza mi ciągle nowych materiałów, zwłaszcza jeśli chodzi o badanie ludobójstwa w każdym razie, że może stan polityki jest, że w unii Europejskiej stan świata można w zasadzie oceniać na podstawie płodności Lech Nijakowski do intelektualnej to zalążek Lech Nijakowski nie wypuszczał dłuższego czasu żadnej książki to znaczy, że idzie lepiej jakoś generalnych to możesz wstrzymam to pisanie może jakoś tak to zadziała, choć obawia się, że niestety może być problem ale kto je jakiś inny radosny tematy no może kiedyś się pojawią ale, żeby nie nudzić słuchaczy rozkosz zemsty socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej i to była ciężka monografia naukowa, która zresztą służyła do tego, żeby też zdobyć stopień naukowy doktora habilitowanego w naj da oczywiście staram się m. in. zbudować model wyjaśniający mobilizacja ludobójczy en, czyli krótko mówiąc jak to się dzieje, że ludzie zasoby są używane do tego, żeby właśnie eks terminowe ci się grupy jako grupę tam także zajmuje się takim przypadkiem negatywnym to znaczy, dlaczego nie doszło do ludobójstwa Niemców w czasie i po drugiej wojnie światowej, bo wiele tych czynników właśnie, które się w literaturze podnosi wtedy wystąpiły, ale też, jakby historia to jest tylko dla osób zainteresowanych już bardzo specjalistów w miastach książka wydana w Liskach to ma być takie popularne wprowadzenie dla osób, które nawet wcześniej o tym nie czytały na poza tym, że nie da się dzisiaj uciec od samego terminu ludobójstwo bon odniosło niebywały sukces jest używane przez różne osoby bardzo różnych kontekstach analogicznie jak ważka takie terminy jak Holokaust był nawet razem Holokaust kurczaków być może zdobyło intencją stworzony termin, bo przez obrońców praw zwierząt no ale widzimy, że to działa pewien mechanizm, kiedy pojęcia wędrują sobie nie tylko po naukach społecznych, ale w ogóle o przestrzeni publicznej i różne osoby korzystają z tego kapitału symbolicznego związanego z tym pojęciem jest tak książka wprowadza po pierwsze, historię ludobójstwa ona jest z samego terminu ludobójstwo ten termin został został stworzony przez Rafała Lemkina to jest nieżyjąca oczywiście prawnik Polski żydowskiego pochodzenia on we Lwowie studiował wreszcie zaczął niezwykła postać mogło oczywiście jest słabo znane cały czas w Polsce zaczął robić Kaja jeszcze przed wojną udało mu się z Polski wyjechać się i trafił do Stanów zjednoczonych, ale już w okresie międzywojennym wprowadził taką koncepcję zbrodni barbarzyństwa to mniej więcej upraszczając miało polegać właśnie zbrodni ludobójstwa chciał, żeby się znalazło prawie międzynarodowym to się wówczas nie udało nam chodziło mu o to, żeby również karać przywódców polityków, którzy być może sami nie mordują krzemienie wyłudzone odpowiadają właśnie za masowe mordy on miał przed oczami ludobójstwo Ormian w imperium osmańskim w latach 19151916 widział pogromy jako dziecko także znajdą się w regionie, gdzie wiele takich pogromów antyżydowskich zdarzało i t d . i t d. no tak on właśnie wprowadził ten neologizm ludobójstwo, które zresztą w w swoim angielskim oryginale powstał z połączenia terminów łacińskiego greckiego, ale dzięki jego staraniom od lat zresztą była jego książkę pojawiła się z czasem 48 roku konwencja ONZ w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa, ale weszła w życie później pięćdziesiątym pierwszym roku zresztą dzień wejścia w życie konwencji był dla niego najszczęśliwszym dniem życia jak ramki napisał, a skończył niestety smutnie, bo forów zapomniano o nim, że w biedzie w znoju stają się przekonać się w wydawców do tego, żeby wydali kolejnego książki da się nie udało historia bardzo smutna smalec to był początek jak gdyby właśnie tej drogi prawnej i zresztą wiele osób, gdy myśli o ludobójstwie to myśli właśnie o zbrodni ludobójstwa ONZ-owskiej konwencji później po końcu zimnej wojny o różnych trybów na łamach, które karały za zbrodnie nagle w tych trybunałach ad-hoc związanych z wojną byłej Jugosławii później wobec ludobójcy wyzwań, gdzie wreszcie mamy stały międzynarodowy Trybunał karny i teraz ten cały ciąg związany z tradycją prawną tym się zajmuje, ale poza tym ten TENIS stał się właśnie pojęciem w naukach społecznych i jest definiowany inaczej nie ma 1 obowiązującej definicji, ale również w tamtym się zajmuje zresztą, stając się pokazać, że za każdym razem definicje z pełną stawką w grze to znaczy nie tylko próbuje się narzucić definicje w aktach prawnych w dokumentach, żeby zrzucić siebie odpowiedzialność albo, żeby pogrążyć się w politycznych wrogów w UE, ale również w nauce odpowiednie odpowiednia definicja jest odpowiedni katalog takich przypadków także szansa, żeby wizja tej krwawej zbrodni mogła być tak czy inaczej opisana, więc ten pierwszy rozdział rozbudowany ma przedstawić czytelnikowi różne definicje prawne socjologiczne i inne, ale również uwrażliwić go na to, że tu nie ma prostych odpowiedź, że zakwalifikowanie jakiegoś przypadku do tej listy ludobójstwem to sprawa bardzo dyskusyjna nasze oba po drugie, że tutaj są ostre walki w polu naukowym to jest bardzo bardzo istotny moment chyba po chodziło mi po głowie pytanie takie bardzo podstawowe oczywiście pytanie o to co takiego jest oryginalnego mówiąc z mówiąc kolokwialnie w samym o ludobójstwie, że wymaga czy samym akcie ludobójstwa, że wymaga to dodatkowego pojęcia czy jakieś nowego pojęcia, ale z drugiej strony jak słucham tego co teraz mówisz to to pomyślałem, że oprócz tej oryginalności to znaczy oprócz tej definicji po prostu o czystej definicji tego czym jest ludobójstwo no bo popyt dałbym się o ten sam powiedziałbym warsztat socjologa czy prawnika, który czy bardziej socjologa, który przystępuje do badania jakich zbrodni czy badania jakich wydarzeń, które mogą albo nie mogą albo mogą albo nie być ludobójstwem na czym polega ten powiedziałbym cały proces ten cały proces kwalifikowania, czego się jako ludobójstwo właśnie jak to wygląda, lecz trzeba pamiętać o tym w jakiej w, jakim dyskursie się poruszam, bo co i po co inaczej będzie działał prawnik inaczej sędzia prokurator Międzynarodowego Trybunału inaczej naukowiec i o tym trzeba pamiętać, więc ja oczywiście w swoich badaniach ta książka ma pokazać wiele różnych wątków dyskursów przypadków, ale w swoich badaniach jako socjolog definiuje po pierwsze to ludobójstwo wiele zwężeń niż to jest konwencji ONZ-owskiej niż sam Lemkin w swojej książce frykasy definiował, uznając jak zresztą wielu badaczy, że jest to zbrodnia o tyle wyjątkowa że, choć no i zawiera tak sobie, jakby oczywistą zbrodnię także wcześniej karaną, czyli zabijanie ludzi to jednak wyjątkowość polega na tym, że celem jest zniszczenie grupy jako grupy zniszczenie całej kategorii społecznej, która zawsze jest narzucana i rozumienie przez sprawców do sprawcy definiują ofiary ani po prostu stają przed gotową grupę, którą eksterminację i to dążenie do anihilacji całej grupy jest często jak pokazują liczne przypadki historyczne dokonywane kosztem wielu innych rzeczy powodzenia wysiłku zbrojnym, tudzież na drugi plan schodzi terytorium bogactwo władza prestiż, choć oczywiście one wszystkie jakoś pełnią rolę w samej mobilizacji ludobójczej w tym, że zwykli ludzie się angażują tak wielki projekt społeczny, ale kluczowe jest to, żeby właśnie usunąć ludzi z po powierzchni ziemi w tym sensie jest to zjawisko socjologicznie wyjątkowe, ponieważ występuje bardzo rzadko nadwaga to się wydaje być bardzo ścisła jakimś sensie definicja ta, którą przed chwilą podała się, a zarazem pokazujesz książce AP, że to wprost przed chwilą też o tym, powiedziała, że tu jest spór to znaczy, że to nie jest wcale sprawa ustalona toczą się dyskusje i to pojęcie jest problematyczne oczyściła w zasadzie to co powiedziałem to żadna definicja to nie tylko oczywiście można powiedzieć bardzo zgubne przybliżenie teraz dopiero zaczynają się schody zostawmy kontekst prawny pamiętajmy, że tam są inne cele tam chodzi o ukaranie zbrodniarzy tam chodzi o odpowiednie wyroki trybunałów o ścisły dowód przestępstwa teraz jakby inny kontekst inna pragmatyka także inna polityka, ale w nauce za chwilę wrócę do definicji, choć wszystkim oto, żeby coś nowego poznać no nie tylko wyjaśnić przeszła przypadki przeszłość w ogóle jest taka otulina z tego punktu widzenia, bo to się skończyło, więc możemy najbardziej kuriozalne wyjaśnienia przedstawiać najwyżej nasi koledzy koleżanki w w naszej dyscyplinie będą nas krytykowali, ale tu chodzi tu więcej socjologom i wielu innych chodzi o to, żeby stworzyć taki model wyjaśniający ludobójstwa to jak do nich dochodzi jak dochodzi do mobilizacji ludobójczej, które pozwoliłyby także szacować ryzyko powtórzenia się takiej mobilizacji jak stwierdzić czy w tym momencie w danym regionie świata może dojść do mobilizacji ludobójczej może dojść do kolejnej rzezi eksterminacji czy nie i oczywiście nauki społeczne nie mają takich pra w jak jak fizyka, ale jest tutaj kwestia prawdopodobieństwa nie oczyści to ryzyko wysokie prawdopodobieństwo powtórzenia mordu i rozpoznanie tego ryzyka to stawka w tej grze to znaczy, że istnieje cały szereg jakość zobiektywizowanych czynników, które jak wystąpią razem to wzmacniają ryzyko wystąpienia zbrodni ludobójczej atak jedziemy przez swoje książki artykułu natomiast w wydaniu w ogóle nie napiszemy oczywiście tych wyjaśnień jest wiele to musimy wyróżnić katalog ten obok chodzi głównie o to, że tworzymy ten katalog ludobójstwo z przeszłości, żeby zobaczyć czym one są podobne czym się różnią się czym ten zbiór przez nas wyróżniony już dziś od innych form zbiorowej przemocy masowego mordu na pamiętajmy Nika podkreśla teraz jeszcze nie każdy masowy mord to ludobójstwo w tym sensie, że chodzi o zbiorową przemoc i młodzieży to człowiek jest pełen inwencji i to jest historia, która się zaczyna wraz z cywilizacją ludzką, więc chodzi o to, żeby budować model poprzez kompakty styka przypadków no i w związku z tym musimy tak to właśnie przypadki, żeby tam się nie znalazły takie Casey, który rycząc zupełnie innej mobilizacji do zupełnie innej mentalności definicję sytuacji bok prawa pacyfikacji zbuntowanej prowincji jest pełna przestępstwo z punktu widzenia prawnika, by może być także pełna aktów ludobójstwa w rozumieniu prawnym, ale to nie jest ludobójstwo w rozumieniu socjologicznym tam chodzi o coś mu na innego, nawet jeżeli montujemy toi toi jamy palimy wioski zabijamy dzieci to chodzi o to, żeby nasza władza na tym terytorium była pełna czystkach etnicznych chodzi o to, żeby nawet właśnie przerazić naszym okrucieństwem blogerzy, bo sam uciekał tak było w Bośni Hercegowinie w twarz Trybunału w skazał za zbrodnie ludobójstwa różnych sprawców to jednak z socjologicznego punktu widzenia kluczowa była ta dynamika związana z przeprowadzeniem ze spornego terytorium czeskim Bośni Hercegowinie, ale i tu trzeba mieć w miarę precyzyjną definicję i jest problem moim zdaniem ta moja definicja podobno Czesi do wielu innych, ale absolutnie dominująca jest wyjątkowa w tym sensie, że się zwraca właśnie to dążenie do anihilacji kategorii społecznej nie dyskryminacyjny zabijanie to brzmi ładnie, ale jest w praktyce okazuje się chodzi o zabijanie ludowa z rzędu na wiek bez względu na płeć bez względu na wykształcenie zawód i t d . jak i wyłącznie ze względu na przynależność etniczną albo przynależność do pewnej grupy społecznej dowolnej o tym czy ktoś jest nie jest członkiem tej grupy kategorii społecznej decyduje sprawca sporo kolektyw sprawców są niezwykle ważne, ale to nie koniec zwyżek się znajdzie w tej kategorii społecznej nie może opuścić, ale są aktualizowane, nawet jeżeli w oczach zewnętrznego obserwatora wydaje się związana z wyborem politycznym czy jakimiś innymi formami przypisania się do pewnej grupy co odróżnia UFK ludobójstwo jako zjawisko nowoczesny od wcześniejszej przemocy związanej z Nowak, gdyby zwalczaniem obcych religii często udaje, że ktoś chciał uniknąć wypędzenia czy rzadziej mógł dokonać konwersji religijnej i oczywiście nie musi być bratem wie, że w 100 %, ale jednak unikał choćby samego wypędzenia nawet pod rządami katolickiego lub w Hiszpanii przez tak było prawda w UE i co więcej nawet jego zasługi liczne na rzecz społeczności sprawców są pomijane czy to chodzi o specjalistów Jarecka żydowski w obozach koncentracyjnych, których niektórzy oficerowie Wehrmachtu czy przedsiębiorcy bronili jako niezwykle cennych czy nawet od tych, którzy nie widzę, że są Żydami albo sądzę, że ich rozumienie Żyda nie pasuje do ich biografii byli nacjonalistami są ministrami nazistami nawet w Niemczech, a i tak nagle się okaz okazało po ustawach norymberskich został co więcej ludobójcy są tak zdeterminowani zamykają drogi ucieczki to odróżnia wyraźnie ludobójstwo od czystki etniczne ryżu warzy w uważa za wyjęła działań szczekają to niech ucieka chodzi nam wszystkim terytorium na rzecz liczne narodowe, żeby przepędzić z niego obcych ludobójstwie chodzi o to, żeby zlikwidować kategoria społeczna oczyszczenie w skali globu albo ta ta utopia w oczach sprawców, że cały świat cały blok będzie wolny od od tych wrogów to jest inna sprawa natomiast tu wyraźnie chodzi o takie działanie, gdy patrzymy na to, że te wszystkie kryteria, które tak bardzo hasłowo tutaj przywołałem to spełnienie wielu takich masowych mordów można podzielić ludobójstwa na totalnej częściowe totalny spełniałyby wszystkie te kryteria, a te częściowe różniłyby się ważnych punktach gdzieś tam jakiś taki w cudzysłowie liberalizm sprawców, bo się pojawia jest moim zdaniem te totalne ludobójstwa są tylko 3 w historii to znaczy ludobójstwo Ormian imperium osmańskim w latach 191516 z badaczy badacze się powszechnie zgadzają bo, choć mamy do czynienia z bardzo takim agresywnymi odpychający negacjonizmu MO NK to rzecz w tym zakresie stąd tak agresywnym negacjonizmu, że negacja dziś Holokaustu z tego punktu widzenia to naprawdę łagodny zjawisko na tym tle drugie totalne ludobójstwo to byłoby ludobójstwo Żydów i Romów w czasie drugiej wojnie światowej sprawcami byli Niemcami nie tylko Austriacy i wiele wiele sojuszniczego oni w no wreszcie wiek dwudziesty zakończył się można powiedzieć kolejna ludobójstwem totalnym 1004 . roku Wanda, kiedy Hutu mordowali Tutsich tła ostatnie w historii przynajmniej pod drenaż odpukać i tam w zasadzie dałoby się stwierdzić, że wszystkie te kryteria zostały spełnione, ale poza tym mamy długą listę ludobójczy częściowy, gdzie w różnych punktach jak gdyby ta Wola eksterminacji była osłabiona nie moralnością, ale czynnikami właśnie społecznymi ekonomicznymi i innymi i tu możemy szukać w wieku dziewiętnastym n p . w ostatecznym rozwiązaniu kwestii indiańskiej w Ameryce po wojnach secesyjnych no aż po współczesność, bo n p . jak analizować przemoc wobec Rohingjów w Birmie, do której niedawno doszło, bo to głośny przypadek wielu komentatorów uważa, że to po prostu było ludobójstwo ja akurat uważam, że nie, ale to rzecz inna kwestia mamy takie przypadki właśnie z pogranicza, gdzie trudno jest ocenić niestety tak taka łagodniejsza definicja ludobójstwa częściowego sprawia, że ten katalog się rozrasta, ale nie ma pełnej zgody co do takiego katalogu w pewnych punktach się zgadzamy, ale w wielu przypadkach badacze mają poważne wątpliwości i to także prowadzi do odmiennych wniosków i wyjaśnień wspomniałeś o tym, że pewną pewnym celem twoim ambicją było sformułowanie takiego opisu uczy rozumienia tego zjawiska, które pozwala także oszacować ryzyko wystąpienia takiej mobilizacji lub ludobójczej powiedz trochę o tym, jakiego rodzaju czynniki są nazwijmy to czynnikami ryzyka no czasu mamy niewiele zresztą w tym się w tej książce akurat tak bardzo nie zajmuje, bo po tym, wstępie, gdzie musi być zbudowany jest nowa definicja aktach prawnych książka to przede wszystkim opisy różnych przypadków zarówno tych moim zdaniem bezspornych ludobójstwo zdalnych częściowych, jaki takich przypadków pograniczach, który nawet jeśli nie uznaje za ludobójstwo częściowe to właśnie pokazuje, że można byłoby, przyjmując pewną perspektywę uznać jest 1 rozdział, w którym omawiamy różne czynniki, ale to nie jest jakiś rozbudowany model w tym sensie mogę potencjalnych Czytelników uspokoić nas wychować wychodząc poza tą popularne wprowadzenie no to można wiele takich czynników wskazać np. taką poradę styka przypadków pokazuje, że ogromne znaczenie ma wojna nie tylko wojna w czasie, której dokonuje się ludobójstwo tak było w przypadku wszystkich 3 ludobójstwa czarnych odpowiednio pierwsza wojna światowa druga wojna światowa no i wojna reżimu Hutu wojowanie Jazz patriotycznym zwady z andyjskiego frontem patriotycznym, który z Ugandy nacierał i ostatecznie zwyciężyły dzięki temu położył kres ludobójstwu, ale chodzi także o wojnę, która miała miał miejsce wcześniej, a wojna jako takie brutalne doświadczenie zmienia habitu z zmieniała nastawienie wzajemne postrzeganie między grupowe i tym samym odciska się na kulturze, więc ta wojna większość znowu nie we wszystkich przypadkach ludobójstwa kolonialne również są tutaj dość specyficzna, ale ta wojna te dane o wierze w książce zmieniają zmieniają radykalnie wiele do zwrócił uwagę, że one pozwalają też te ramy wojenne wyjaśnić jak to się dzieje, że w tak wielkim projekcie ludobójstwa, gdzie zawsze musi być zaangażowany w bardzo wiele osób nie tylko przywódców fundamentalistów specjalistów, ale także zwykłych ludzi, którzy dbają o te metaforyczne pociągi, żeby jeździły o czasie dowoziły m. in. ofiary do obozu zagłady na to, że w takie jamy wojenne sprawiają, że postrzegamy konfiskat tego jak głęboko nam pełnego patriotyzmu od przelewania krwi za ojczyznę obawy o godzinę, a przecież rodzina to jest także codzienne dążenie do tego, żeby zapewnić pożywienie lepszy byt tworzą się pokusy pokusy są m. in. zaspokajamy dzięki temu, że znikają ofiary jak ci Żydzi, którzy byli pozostawiani mienie, które byłoby robione pozostawiali miejsce w niszach, które wcześniej były przez nich zajęte te pokusy sprawiają, że ktoś się, kto być może nawet prywatnie nie powiedziałby, że jest głęboko Zin, do którego Wandy tym fundamentalizmem radykałów jednak działa tak, że ten projekt się udaje, więc te ramy wojenne mają ogromne znaczenie w każdym wymiarze instytucjonalnym propagandowym psychologicznym i właśnie zmieniają nawet wzajemne postrzeganie no ale właśnie także kwestia takich u emocji fundamentalnych jak jak strach, dlatego że co zaskakujące bardzo często sprawcy boją się tak naprawdę swoich ofiar co nas jako komentatorów po latach czy obserwatorom z zewnątrz może dziwić, ale właśnie bardzo często sprawcy mordują, bo boją się tego co się może zdarzyć w przyszłości postrzegają ofiarę jako Zawadę na drodze do wspaniałej przyszłości Lecha to zresztą ta utopia sprawców jest niezwykle ważnym takim czynnikiem przyciągającym do do eksterminacji czy wreszcie uważają, że odpłacają za przeszłe zbrodnie takie cykle krwawej zemsty nie sprowadziły do do zbrodni jak choćby w relacjach B2C to się nie zaczęło 1004 . roku w ale długo długo wcześniej dotyczyło nie tylko Wandy, ale także bunt jeszcze można mówić również moim zdaniem o ludobójstwie częściowym Burundi, kiedy to z kolei mniejszości Tutsich mordowała większość Hutu, więc ten strach obawa ale, ale również element pozytywny stres związany utopia wiem, że to brzmi dziwnie utopia ludobójców, ale spójrzmy na młodych Turków, czyli tych młodych często oficerów wykształconych na Zachodzie model ni za to rów imperium osmańskiego, którzy zdobyli władze, a później przeprowadzili ludobójstwo ruch narodowosocjalistyczny czy Hutu pałek w Ruandzie tam wszędzie była wizja wspaniałej przyszłości no choćby dat tysiącletnia rzesza niemiecka z koloniami na Wschodzie, gdzie wszyscy będziemy żyli wspaniale nie tylko staniemy z kolan, ale także zapewnimy doskonałe, by naszym dzielić trzeba wyeliminować te czynniki, które przeszkadzają zrealizowanie tego no choćby tych Żydów komunistów, którzy po prostu szkodzą nam na co dzień, ale generalnie stanowią takie takie wielkie zagrożenie i ci sąsiedzi mordujący sąsiadów wojowanie, gdzie przy pomocy maczet, bo tak to często wyglądało, mimo że wcześniej żyli zgodnie oni często ulegali takiej wizji, że to jest piąta kolumna Turcji, która nie tylko kradnie nam kobiety, bo taki był też stereotyp, że właśnie ruchów społecznych na wymiarze seksualnym, że kobiety Turcji także starają się zrobić wszystko, żeby omotać mężczyźni Hutu, ale również kradną nam ziemię próbują przejąć rządy próbują pozbawić nam podstaw podstawą życia jest utopia i można, by mówić długo on o wiele dalej mamy takie przypadki bardziej szczegółowe, które jakoś tam się różnią, ale wyraźnie widać, że te ramy są podobne ważne jest to w domyśle jest najbardziej wstrząsające, gdy mówimy ludobójstwa, że nie chodzi tylko radykałów nie chodzi tylko osady stąd właśnie wracam po szkole zbrodniarzy, ale bardzo często na skutek m. in . tego, że ludobójstwo jest wielkim projektem społecznym był to naprawdę dużo roboty nawet czaty z tymi ciałami coś zrobić logistyka związana z ciałami no to jest taki wątek, który nas tutaj łączy, gdy porównujemy te przypadki to sprawia, że również właśnie takie normalne mechanizmy społeczne te, które działają na codzienne jak choćby edukacja, która prowadzi do tego wyobrażenia patriotycznego do tej gotowości przelewania za krwi za ojczyznę to wszystko sprawia, że normalne instytucje praktyki społeczne motywacje takich jak ochrona rodziny i tym samym także zwykli normalni ludzie jak i angażują się ten wielki projekt bardzo dziękuję Lech Nijakowski ich autor książki ludobójstwo historia socjologia ludzkiej destrukcyjna ości popularne wprowadzenie jest książka, która się właśnie ukazała nakładem wydawnictwa Iskry zachęcamy do lektury jest dość trudna, ale nie w sensie trudności czytania tylko w sensie trudności obcowania z materiałem, który w tej książce został zgromadzony, niemniej jednak pamiętam kiedyś taki fragment tekstu Bogdan Mach odeń szuka któryś z nas w takiej nr. 1 z pism filozoficznych przeglądu literacko filozoficznego Bolek poświęconego Barbarze skardze tekst był o opowiadania kołymskie zwarła maczała mowa i tam Fabiańczyk pisał masz obowiązek powiedzieć jestem rzecz i trochę jest tak właśnie w przypadku ich dna tego, o czym, o czym Lech Nijakowski pisze w tej książce bardzo dziękuję dziękuję, że mecz
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej na dzień Babci i Dziadka!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA